Dayana Roza tegur sesetengah sikap masyarakat yang pentingkan diri dan tamak masa minta bantuan. Masih ramai lagi orang yang ikat perut.

Pelakon Dayana Roza menegur sikap sesetengah masyarakat yang mementingkan diri dan bersikap tamak. Dayana berkongsi hantaran di Instagram (IG)nya selepas tular foto stok simpanan makanan seorang wanita selepas memohon bantuan orang ramai. Menurut Dayana, memang wujud golongan yang suka mengambil kesempatan seperti itu sehingga tidak memikirkan orang lain. “Tak dinafikan memang wujud orang macam ni… […]

Continue Reading

Kesian dengan nasib rakyat yang terjejas. Individu ini lancarkan kempen bendera putih kalau ada rakyat yang perlukan bantuan.

Akhir-akhir ini, kes membahayakan diri akibat dihimpit kesempitan hidup gara-gara pandemik semakin membimbangkan. Bagaikan kesan ‘Domino effect’, pasti ada sahaja berita melaporkan kejadian-kejadian memilukan hati dari hari ke hari. Ini bukan petanda yang baik. Ada yang terpaksa membahayakan diri, ada yang terpaksa kurung isteri dan anak, ada yang terpaksa begitu dan begini. Ya, segalanya adalah ‘terpaksa’, […]

Continue Reading

Belajar lain tapi lain pula kerjayanya. Tak sangka nak buka bisnes arnab tapi lain pula yang dapat nama.

Hidayah bersama dua ekor kambing belaannya sambil dikelilingi arnab yang diusahakannya sejak tahun lalu. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tak siapa yang tahu. Begitulah kisah mengenai graduan bidang Pengurusan Hartanah ini apabila dia beralih arah menceburi bidang penternakan arnab pada September lalu. Menurut Naqhwan Nur Hidayah, 24, dia bermula dengan sembilan ekor arnab sahaja […]

Continue Reading

Tular ibu tunggal terkejut idea bernasnya ini boleh buat ramai tersenyum dan mudahkan kerja orang lain. Rupanya ini yang menimpa dirinya.

Teratai menggunakan takal untuk sambut runner yang menghantar barangan dan makanan. KADANG kala kita tidak perlu menggunakan tenaga yang banyak untuk melakukan sesuatu pekerjaan. Kita hanya perlu menggunakan akal untuk berfikir dengan lebih kreatif. Walaupun idea ini bukanlah sesuatu yang luar biasa, namun apa yang diperkenalkan Norizah Yusoff, 42 atau lebih dikenali sebagai Teratai bukan sahaja […]

Continue Reading

Boleh pula pemuda ini jadikan tong gas sebagai aktiviti senamannya. Sekali lain pula yang warganet perasan.

Ali Dzul melakukan senaman di rumah menggunakan tong gas. MENJADIKAN tong gas sebagai peralatan alternatif untuk melakukan latihan dan senaman di rumah ketika pandemik Covid-19 bukan perkara baharu. Namun menerusi video terbaharu di aplikasi TikTok, seorang pemuda menjadi perhatian apabila berkain pelikat ketika bersenam mengangkat tong gas di rumah. “Memang steady lah bro. Selamba je angkat […]

Continue Reading

Disebabkan seorang mak cik yang hampir jatuh motor. Pemuda ini tampil betulkan jalan untuk elakkan sesuatu ini.

Melakukan kebaikan bukan hanya tertumpu kepada amalan yang membawa manfaat untuk diri sendiri. Kita juga dianjurkan untuk berusaha melakukan kebaikan terhadap orang lain. Hulurkanlah apa juga bantuan berdasarkan kemampuan diri supaya bantuan itu dapat memberi manfaat kepada orang lain. Dari pandangan agama, Islam juga menitik-beratkan kebersamaan dalam kebaikan sehingga orang yang dikira sebagai sebaik-baik manusia adalah […]

Continue Reading

Tular disebabkan produk mukanya jadi bahan eksperimen. Tak sangka sampai dapat cecah nilai ini.

Lelaki atau perempuan masing-masing menginginkan kulit wajah yang cantik, mulus dan terhindar daripada ‘anasir’ jahat yang terdiri daripada jerawat, bintik hitam dan putih. ‘Kotoran’ ini akan memberi kesan yang besar kepada kulit muka sekaligus membuatkan hilang keyakinan diri kepada individu berkenaan. Nak muka cantik kenalah rajin kan? Penjagaan kulit muka yang konsisten sangat penting dalam […]

Continue Reading

Dua sahabat ni terpaksa keluar untuk siapkan tugasan. Sekali tak sangka pula terpaksa kira duit tabung untuk selesaikan bayaran ini.

Biasa tengok orang lain kena saman, siapa sangka diri sendiri pun terkena… kan dah kena korek syiling! Begitulah nasib Natasha Zulaikha dan rakannya Nur Sabrina, masing-masing berusia 21 tahun, apabila mereka dikompaun kerana melanggar Prosedur Operasi Standard (SOP) sewaktu negara diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Mengakui kesilapan mereka, Natasha menjelaskan pada hari kejadian […]

Continue Reading

Wanita ini perlu lakukan berbagai kerja dalam sehari. Sampai terpaksa selesaikan kerja ini setelah lewat malam.

Noorul Hafizah sanggup melakukan apa sahaja pekerjaan termasuk melipat pakaian demi menyara dirinya dan empat anak. Lipat kain memang menjadi salah satu tugas yang paling ‘dibenci’ kebanyakan wanita, tapi tidak bagi wanita ini. Sebaliknya kerja ini menjadi salah satu punca rezeki buat Noorul Hafizah Roslan yang berusia 33 tahun. Malah, tiada istilah rehat bagi ibu muda […]

Continue Reading

Tular guru terkejut apabila pelajar terjerit marahkan adik ketika kelas online. Sekali baru tersedar yang dia terlupa sesuatu ini.

Sudah dua tahun Malaysia melazimi kelas atas talian baik dari peringkat sekolah ataupun di Institut Pengajian Tinggi (IPT). Pandemik yang melanda telah membuatkan medium tersebut sebagai satu bentuk inisiatif utama untuk pembelajaran. Jadi, sejak dari awal ia dikuatkuasa, pelbagai kerenah lucu atau perkara tidak terdvga ketika mengikuti kelas online itu berlaku. Lupa tutup mic time kelas online […]

Continue Reading