Allah Kenakan Lelaki Ini Dgn Sekelip Mata. Bapa Pengantin Perempuan Tiba Tiba Berdiri Tangguhkan Pernikahan Hanya Kerana Tok Kadi Minta Nak Tengok Duit Hantaran.

Kehidupan

Gambar sekadar hiasan. Assalamualaikum. Akad nikah merupakan detik indah yang paling indah dan dinantikan oleh setiap pasangan yang bercinta. Saat lafaz akad nikah diakad, maka bersatulah dua jiwa dalam melayari bahtera rumahtangga.

Namun, cuba bayangkan di mana majlis yang diimpikan tidak menjadi kenyataan. Ini bukan cerita cinta putus di tengah jalan, bukan dua minggu lagi mahu kahwin majlis cancel. Tapi realitinya si lelaki sudah bersedia di depan tok kadi mahu melafazkan akad aku terima nikahnya,

si gadis di belakang sudah tersenyum debar ditemani sanak saudara dan rakan-rakan. Tiba-tiba sahaja, majlis tidak dapat diteruskan kerana album wang hantaran kosong. Siapa yang tidak sedih? Lagi-lagi bukan sikit jumlahnya itu. Perkongsian pengalaman oleh Khairul Hakimin Muhammad

semasa menjadi jurugambar untuk satu majlis nikah boleh dijadikan pengajaran dan ikhtibar buat semua bakal pengantin di luar sana. Kalau berkaitan dengan duit, semua orang boleh lupa diri walau sedara sepupu sepapat yang kita percaya. Berhati-hatilah. Saya berjalan laju.

Mahu pastikan bakal pengantin sentiasa di hadapan saya. Ibunya menghubungi saya sekitar beberapa hari sahaja lagi sebelum hari nikah. Oleh kerana pernah ambil gambar orang kahwin, saya layan sahajalah. Sampai di masjid.

Pengantin diminta mengambil wuduk kemudian menunaikan solat 2 rakaat. Hantaran disusun berderet, setentang dengan hantaran pihak wanita. Sesudah semuanya sampai, pihak wanita memulakan majlis. Tok kadi sudah duduk, lalu pengantin perempuan diminta

duduk di bahagian belakang. Biar nampak dan sahih itulah pengantinnya. Baru sahaja mahu bermula, Tok Kadi tanya,“Boleh saya tengok duit hantaran?” Lalu pengapit menghulurkan senaskhah buku berupa album. Yang biasanya kita letakkan duit bersusun di dalamnya.

Tok Kadi menyambut. Lalu diselakkan helaian pertama, kedua dan memandang wajah pengantin. Lalu berbisik. Kemudian kecoh. Habis kecoh sana sana sini. Pengantin bangun, mendapatkan ibunya. Ibunya memegang dada. Lalu juga bangun mahu melihat sendiri album tersebut. Ya kosong.

Tok Kadi bertanya jujur kepada pengantin, lalu pengantin menjawab “Sebenarnya memang ada, duit ini kami tinggal dengan sepupu kami. Dia kirimkan kepada kami pagi tadi. Kami tak buka, dia kata dia ke klinik, tak sihat. Tapi kami call tak jawab-jawab.”

Tok Kadi terus tanya pihak perempuan,“Nak teruskan atau macam mana?”–Lalu bapa pengantin perempuan terus bersuara,–“Boleh kita beri 1 jam? Kalau tak ada juga, kita tangguh majlis ini.” Panggg, ibu pengantin lelaki pengsan. Pengantin perempuan menangis teresak-esak.

Kami yang jadi jurugambar ini duk berdiri sahaja melihat drama besar ini. Suasana terus kecoh sana sini. Pengantin lelaki sekejap ke sana, sekejap ke sini. Duit hantaran RM12,000 hilang begitu sahaja. Selepas sejam, pengantin perempuan dan rombongannya bangun tinggalkan masjid macam tu je.

Bapanya berkeras tidak mahu teruskan majlis sekiranya duit hantaran tidak diberi sebelum nikah. Lalu duduklah kami di masjid dengan sepi. Sedang berdiam diri memandang sesama sendiri, pengantin lelaki duduk dan bersandar di dinding masjid sebaris dengan kami.

Lalu menangis sekuat hatinya. Bapanya memujuk-mujuk. Menepuk bahunya. Lalu mereka berpeluk. Selang sebulan dua, saya dihubungi lagi. Majlis nikah antara mereka dibuat sekali lagi. Dan majlis itu berjaya. Selepas semua urusan nikah selesai,

mereka memaklumkan yang pasangan ini akan ke England untuk sambung belajar. Rupanya kenduri mereka digabungkan sahaja di sebuah dewan. Sudah selesai kerja kami mengambil gambar, pengantin lelaki duduk dengan saya dan kawan (yang sama mengambil gambar).

Kami bersembang bersama-sama. Lalu terpacul di bibirnya:–“Hidup ini tak usahlah duk mainkan orang, hati orang, jiwa orang. Kita kena beringat yang Allah juga boleh mainkan kita semula. Aku kerap bergurau dengan kawan, keluarga, prank dan kenakan sesiapa memang jadi sebatilah.

Semua orang kenal dah. Sekali masa nak nikah, Tuhan pula kenakan aku. Duit tu hilang sampai ke sudah, sepupu aku bawa lari. Padahal aku sendiri yang masukkan duit tu dalam album tu. Beri pada dia, manusia yang paling aku percaya. Mujurlah keluarga isteri aku ok, boleh tangguh.

Kalau tak, mesti melayanglah semua.”–Kami semua terdiam. Tak terfikir yang Allah juga boleh kenakan kita. Dan jika kita terkena macam ni yang itu, hadaplah sendiri, tak ada ketawa-ketawa, malah menangislah sampai kecewa. Hidup ini boleh sahaja

jadi ceria dengan gurau, senda, usik. Namun bab merancang dengan teliti untuk kenakan orang, elakkan sahajalah. Boleh jadi setitik rasa kecewa orang yang jadi sasaran memakbulkan doanya untuk kita pula menerima musibah yang tidak terfikir di kepala.