Baru je semalam Perdana Menteri umukan tentang pkp balik sekali tiba tiba Najib Razak muat naik status sampai dapat berpuluh ribu likes dari rakyat.

Berita

Kerajaan mengumumkan perintah kawalan pergerakan (PKP) untuk tempoh 14 hari bermula Rabu ini (13 Jan) dan akan berlangsung sehingga 26 Jan. Perkara itu diumumkan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dalam perutusan khas yang disiarkan secara langsung hari ini.

Jelas Muhyiddin, perintah itu melibatkan tiga peringkat pelaksanaan. Peringkat pertama, PKP dikenakan ke atas lima buah negeri dan tiga wilayah persekutuan iaitu Pulau Pinang, Selangor, Melaka, Johor, Sabah, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Peringkat kedua, PKP Bersyarat (PKPB) ke atas enam buah negeri iaitu Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan. Peringkat ketiga pula, PKP Pemulihan (PKPP) pula akan dilaksanakan bagi negeri Perlis dan Sarawak dan akan diteruskan sepanjang tempoh tersebut.

Bagaimanapun, kerajaan Sarawak hari ini meletakkan Kuching, Sibu dan Miri di bawah PKPB. Rentas daerah, negeri dilarang. Muhyiddin turut mengumumkan bahawa semua perjalanan rentas daerah dan negeri di seluruh negara tidak dibenarkan.

Bagi peringkat pertama, yang melibatkan lima negeri dan tiga wilayah persekutuan, hanya perniagaan dalam senarai sektor ekonomi penting yang akan dibenarkan beroperasi. “Bagi sektor ekonomi, kerajaan telah mengenal pasti lima sektor yang dibenarkan beroperasi dan dikategorikan sebagai sektor ekonomi perlu iaitu pengilangan dan pembuatan, pembinaan, perkhidmatan, perdagangan dan pengedaran, serta perladangan dan komoditi,” kata Muhyiddin.

Sektor-sektor ini dibenarkan beroperasi kerana ia diperlukan untuk memastikan rantaian bekalan barang keperluan rakyat, katanya. Namun, tambahnya, hanya 30 peratus kakitangan pentadbiran sektor ini akan dibenarkan beroperasi dari pejabat.

Dia juga menggesa mereka yang diizinkan untuk terus bekerja mematuhi prosedur operasi standard (SOP). Dia menambah bahawa Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri akan memberikan perincian lebih lanjut mengenai jenis perkhidmatan yang dianggap sebagai sektor ekonomi penting.

Bagi negeri yang dilaksanakan PKP, pergerakan adalah terhad di dalam 10 kilometer radius sahaja. Sementara bagi tujuan membeli barangan keperluan dari pasar raya atau kedai runcit yang berdekatan, hanya dua anggota isi rumah yang dibenarkan untuk keluar dan berada di dalam kenderaan yang sama.

Mana-mana individu yang ingkar larangan ini boleh dikenakan kompaun maksimum RM1,000. Muhyiddin berkata bagi negeri-negeri di bawah PKP, kedai makan dan gerai penjaja dibenarkan beroperasi hanya untuk perkhidmatan bungkus pulang (take away).

Manakala bagi kawasan PKPB dan PKPP, kedua-duanya dibenarkan beroperasi seperti biasa mengikut SOP yang telah ditetapkan. Perkhidmatan penghantaran makanan dibenarkan beroperasi. Pasar raya, perkhidmatan kesihatan termasuk klinik, hospital dan farmasi; serta bank dibenarkan beroperasi di kawasan PKP pada tahap berjaga-jaga.

” Patuhi SOP ketika berada di tempat tempat ini seperti memakai pelitup muka dengan betul, jaga penjarakan fizikal dan kerap gunakan hand sanitizer. ” Sekiranya tidak ada keperluan segera atau mendesak, tidak perlulah keluar rumah,” katanya.

Pelajar SPM dibenarkan ke sekolah. Perdana menteri menambah bahawa pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM 2020 dan 2021 masih dibenarkan hadir ke sekolah. Mengenai aktiviti keagamaan, dia mengatakan hanya maksimum lima orang di tempat-tempat ibadah yang dibenarkan.

Walau bagaimanapun, aktiviti keagamaan di tempat-tempat ibadah yang terletak di negeri-negeri di bawah PKPB dan PKPP masih boleh diteruskan dengan mematuhi SOP. Satu perbezaan PKP kali ini dengan PKP yang diperkenalkan pada bulan Mac tahun lalu adalah aktiviti riadah di luar dibenarkan dengan syarat hanya bersama anggota isi rumah sahaja.

Jelas Muhyiddin, ini kerana pengasingan diri untuk satu tempoh yang lama boleh memberi tekanan terhadap kesihatan mental. ”Justeru bagi memastikan kesihatan minda dan fizikal yang berterusan, anda dibenarkan tinggalkan rumah untuk beriadah dengan anggota isi rumah sahaja.

”Pastikan jarak anda dari orang lain adalah dua meter setiap masa. Kalau hendak berjogging, jangan lebih daripada dua orang dan kalau berbasikal, janganlah secara berkumpulan. Cukuplah seorang sahaja,” katanya. Semua aktiviti berkumpulan tidak dibenarkan.

Ini reaksi Najib

Sementara itu, menerusi satu perkongsian di Facebook, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat memuatnaik status susulan dari pengumuman PKP itu. ”Jika mahu berjuta-juta orang duduk diam-diam di rumah tanpa pendapatan, umumlah sekali sedikit bantuan untuk meringankan beban.

” Kita rayu..” tulis Najib. Apa yang menarik, status tersebut mendapat perhatian terutama dari pengikut setia Najib apabila merain 80k tanda suka, lebih 12K komen dan 2.6K ‘shares’. Rata-rata warganet bersetuju dengan Najib terutama mahukan pengeluaran KWSP dibenarkan tanpa apa-apa syarat lagi.

Sebelum ini Najib ada memberi 10 cadangan jika kerajaan mahu PKP dilaksankan semula. Jika dilaksanakan PKP bermula esok, saya cadang dan harap kerajaan akan: 1. Laksanakan PKP (seperti PKP pertama bulan Mac 2020) sahaja bukan darurat yang lebih memberi kesan yang lebih teruk bagi ekonomi dan persepsi antarabangsa.

2. Larangkan semua rentas negeri bagi tujuan bukan komersial. 3. Larangkan aktiviti sosial seperti kenduri dan sukan dihentikan di semua negeri zon kuning dan merah termasuk negeri yang tidak dilaksanakan PKP bersasar.

4. Suruh bank memberi lanjutan moratorium pinjaman secara automatik tanpa faedah dan caj penalti. Macam mana nak bayar ansuran bank bulan ini jika ramai tak dibenarkan bekerja atau berniaga dalam tempoh PKP? 5. Berikan semula diskaun bil elektrik sehingga 50 peratus untuk tempoh PKP sebab penggunaan elektrik tentu akan naik jika semua terpaksa duduk dalam rumah.

6. Mansuhkan segala syarat i-Sinar sebab permohonan bagi kategori 2 baru bermula hari ini. Ramai yang belum sempat memohon. 7. Jadualkan semula permulaan sesi sekolah 2021 ke selepas cuti Tahun Baru Cina. 8. Segerakan bayaran baki BPN/BPR.

9. Kerajaan dengan NGO perlu menyediakan bakul makanan bagi golongan yang paling terjejas. 10. Minta syarikat perkhidmatan perhantaran makanan seperti Grab dan Foodpanda untuk beri diskaun bagi caj perkhidmatan dan harga makanan.

Wanita Terbang Dari Johor Dikenalpasti Sebagai Super Spreader Lepas Menjangkiti 37 Orang Dikesan Positif Covid 19 Di Rumah Panjang Di Sibu. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Punca.

SEBANYAK 37 kes baharu positif Covid-19 dikesan di sebuah rumah panjang di Sibu, Sarawak selepas seorang wanita pulang dari Johor untuk menghadiri pengkbmn bapanya di Pasai Siong dan menjadi ‘super spreader’ dalam kalangan penghuni di penempatan berkenaan.

“Mereka dikesan melalui hasil saringan ke atas kes seorang wanita yang kembali dari Johor (kes 1,175) pada 29 Disember 2020. Kes tersebut telah diumumkan oleh JPBNS pada 7 Januari 2021 melalui Kenyataan Media pada 7 Januari 2021,” katanya.

Siaw berkata wanita itu kini dirawat di Hospital Sibu. Menurutnya, wanita itu berlepas dari Johor Bahru melalui Kuala Lumpur dengan penerbangan Firefly FY1335 pada pukul 8 pagi. Dia kemudian mengambil penerbangan transit Malaysia Airlines MH2536 dari Kuala Lumpur ke Kuching pada pukul 1.35 petang pada hari yang sama.

Setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, dia telah menjalani ujian calitan (swab) pertama kali dan hasilnya negatif. “Dia kemudian berlepas ke Sibu dengan penerbangan AirAsia AK6466 dari Kuching dan tiba pada pukul 8.50 malam. Dia diperintahkan untuk menjalani kuarantin di rumah panjangnya, Rumah Langi di Pasai Siong.

“Dia kemudian menghadiri pemkman bapanya di sebuah perkbran kira-kira 15km dari simpang Jalan Teku Pasai Siong,”katanya. Tambahnya, wanita itu kemudian menjalani ujian calitan kedua pada 5 Januari di Klinik Kesihatan Jalan Lanang dan disahkan positif pada 6 Januari.

Siaw berkata, keesokannya Kementerian Kesihatan menyaring 74 penduduk Rumah Langi dan keputusan pada 8 Januari mendapati seramai 37 individu dikesan positif Covid-19. Ujian saringan akan dilakukan di tujuh lagi rumah panjang lain di Pasai Siong pada Sabtu dan Ahad.

Ujarnya, polis telah membuat sekatan di simpang jalan masuk ke Rumah Langi, Pasai Siong, mulai jam 11.30 malam pada 8 Januari, dan kesemua penghuni lapan rumah panjang itu kini dikuarantin dan tidak dibenarkan keluar.

“Kemudahan makanan dan kesihatan akan diberikan kepada penduduk rumah panjang yang terjejas,” katanya lagi. Rumah panjang yang terlibat adalah Rumah Langi Ambau, Rumah Jelian Nayor, Rumah Ringgit Unchu, Rumah Pom Maja, Rumah Jeram Empin, Rumah Kely Chundau dan Rumah Nyambong Ajon.

Siaw juga menggesa sesiapa yang telah menghadiri upacara itu di Rumah Langi, Pasai Siong pada 29 Disember hingga 31 Disember untuk tampil membuat pemeriksaan dan saringan di Klinik Kesihatan Jalan Lanang atau Klinik Kesihatan Sibu Jaya. – THE STAR

Kes Naik Mendadak. Terkini Kkm Sarankan Pergerakan Rentas Daerah Dan Negeri Akan Diperketatkan Kalau Kes Covid 19 Terus Meningkat.

JOHOR BAHRU, 9 Jan – Kementerian Kesihatan (KKM) telah menyarankan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk memperketat kawalan pergerakan rentas daerah dan negeri, sekiranya kes COVID-19 dalam negara terus meningkat.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata langkah itu perlu berikutan peningkatan kes COVID-19 akhir-akhir ini dipercayai berpunca daripada kebenaran merentas daerah dan negeri sejak Disember lepas. Selain itu, beliau berkata peningkatan kes turut disebabkan tindakan aktif untuk melaksanakan ujian saringan kesihatan ke atas semua pekerja asing di sektor perkilangan dan pembinaan bermula Januari.

“Sejak 1 Jan lepas, kerajaan telah mewajibkan majikan di sektor industri dan pembinaan membuat saringan kepada warga asing. Jadi, apabila banyak ujian dibuat maksudnya kita akan mendapat banyak kes positif tetapi kita tidak sangka peningkatan kes yang mendadak ini berlaku begitu pantas.

“Ia terjadi kerana kita dapati ada unsur ketidakpatuhan terhadap prosedur operasi standard (SOP) yang digariskan semasa pembukaan semula sektor ekonomi,” katanya dalam sidang media sempena Majlis Penyerahan Projek Naik Taraf Pusat Pengumpulan Darah Fasa Dua di Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini hari ini.

Ahli Parlimen Tenggara itu berkata kes positif COVID-19 yang direkodkan ketika ini membabitkan kes sporadik (kes berlaku dalam komuniti) dan kes bukan warganegara. “Nisbah peratusan antara kedua-dua kes ini adalah 50-50. Kes sporadik dijangkiti melalui  pergerakan rentas negeri dan juga kerana tindakan berkumpul atau berhimpun di sesuatu tempat,” katanya.

Semalam, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media memberitahu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin akan membuat pengumuman khas pada Isnin mengenai tindakan bakal dilaksanakan kerajaan berhubung situasi semasa jangkitan COVID-19 yang menunjukkan trend peningkatan akhir-akhir ini.

Ismail berkata  kerajaan juga sedang memperhalusi dan menilai tindakan yang perlu diambil segera bagi mengawal penularan jangkitan COVID-19 termasuk mempertimbangkan SOP lebih ketat melibatkan sektor sosial bagi mengurangkan pergerakan dan risiko penularan COVID-19.

Kes Naik Kepada 3k Sehari. Dr Noor Hisham Nak Lakukan Pkp Semula Tapi Dengan Cari Lain. Mengejutkan Ini Cara Yang Dimaksudkan Oleh Dr Noor Hisham.

SHAH ALAM – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mencadangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bersasar bagi mengatasi tekanan pada sistem penjagaan kesihatan. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, negara kini berdepan dengan situasi yang sukar dan memerlukan solusi ‘pemutus litar’ dalam menurunkan jumlah kes Covid-19.

Menurutnya, perancangan tersebut perlu dilaksana mengikut keadaan dan situasi di sesetengah kawasan. “Ini pendekatan yang lebih bersasar. Daripada (melibatkan) seluruh negara seperti apa yang kita lakukan untuk PKP pada 18 Mac tahun lalu.

“Sekarang saya rasa strategi kita akan berubah, kita akan lebih (melihat keadaan) setempat dan disasarkan daripada segi pelaksanaan. “Perbincangan sedang berlangsung dan mungkin kita akan membuat beberapa keputusan secepat mungkin,” katanya dalam sidang akhbar pada Rabu.

Beliau berkata, sistem penjagaan kesihatan kini berada di tahap genting dan berhadapan dengan penambahan jumlah pesakit yang tinggi. “(Ini) kerana kes meningkat setiap hari. Kami mungkin tidak dapat menampung pesakit di kemudahan kami.

“Kami melihat bagaimana kami dapat meningkatkan sistem penjagaan kesihatan kita. Tetapi yang terbaik adalah bukan hanya meningkatkan sistem penjagaan kesihatan kita tetapi untuk mengurangkan beban,” katanya.

Selain itu, Noor Hisham menjelaskan strategi baharu itu melibatkan peraturan berbeza untuk setiap negeri.

“Kami sedang melihat keadaan di negeri hijau dan kuning untuk melihat bagaimana kami dapat melindungi mereka dan mengawal kes daripada meningkat. Ini sangat penting.

“Bagi negeri zon merah, tindakan lebih drastik akan diambil. Kita mungkin melaksanakan tindakan yang lebih disasarkan di negeri-negeri tersebut dengan melihat kluster-kluster di negeri itu.

“Kami juga akan memperketat kawalan sempadan dengan mel.arang orang melakukan perjalanan merentas negeri dan daerah berdasarkan perkembangan (kes) terbaharu,” katanya. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: sinar harian via rentasasia

Gelombang Ketiga Pandemik Covid 19 Ni Membuatkan Jangkitan Positif Dalam Kalangan Petugas Kesihatan Naik Mendadak. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Bongkarkan Sesuatu.

Ketua Kemnterian Kesihatan Malaysia (KKM) iaitu Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menerusi laman Facebook memaklumkan jangkitan positif Covid-19 dalam kalangan petugas kesihatan yang telah berjuang untuk memutuskan rantaian virus itu. Terdapat sebanyak 1,771 kes positif dalam kalangan petugas kesihatan yang

sah dijngkiti penyakit itu sepanjang mereka melaksanakan tanggungjawab. Tambah Dr Hisham, menasihati orang ramai agar sentiasa mematuhi SOP sepertimana ditetapkan sebelum ini dan menghadkan Iawatan orang ramai ke hospital yang berisiko tinggi dijngkiti virus berkenaan.

Kemnterian Kesihatan Malaysia (KKM) ingin memaklumkan bahawa sehingga 18 Disember 2020, secara kumulatif terdapat 1,771 kes jangkitan C0VID-19 dalam kalangan petugas kesihatan. Sebanyak 1,359 (76.7 peratus) kes-kes tersebut berIaku semasa geIombang ketiga pandemik C0VID-19, termasuk 43 kes baharu yang dilap0rkan pada hari ini.

Berikut adalah lima kumpulan petugas kesihatan yang melap0rkan kes jangkitan C0VID-19 tertinggi sejak bermulanya pandemik C0VID-19 di negara kita. Jururawat 690 ks, Pgawai Perubatan 211 k3s, Pembantu Perawatan Kesihatan 146 k3s, Pembantu Pgawai Perubatan 144 k3s dan Pgawai Perubatan Siswazah sebanyak 84 k3s.

Berdasarkan siasatan yang telah dilakukan sebanyak 587 (33.1%) petugas mendapat jangkitan dari komuniti, 565 (31.9%) berlaku di antara petugas-petugas kesihatan, 152 (8.6%) jangkitan berkaitan dengan pesakit-pesakit yang masih belum disahkan mendapat jangk!tan C0VID-19, sebanyak 58 (3.3%) tidak diketahui pvnca dan 409 (23.1%) lagi pvnca jangk!tan masih dalam sias@tan.

Peningkatan kes mendadak.

Pada 18 Disember 2020, seramai 280 petugas sedang menerima rawatan di h0spital dan berada dalam keadaan stabiI dengan kadar sembuh sebanyak 84.2%. Manakala seramai 1,697 petugas kesihatan di seluruh negara sedang menjalani Perintah Pemerhatian dan Pengawasan (Home Surveillance Order – HSO) sama ada di tempat kediaman atau di stesen kuar@ntin.

HospitaI-hospitaI di Lembah Klang yang melap0rkan kes jangkitan COVlD-19 tertinggi adalah daripada HospitaI Tuanku Ampuan Rahimah, Klang (54 k3s), HospitaI Serdang (29 k3s), H0spital Sungai Buloh (15 k3s), HospitaI Kuala Lumpur (10 k3s), H0spital Ampang (5 k3s) dan H0spital Selayang (4 k3s).

Peningkatan kes yang mendadak dalam kalangan petugas kesihatan di negeri-negeri Lembah Klang adalah dipercayai berkait rapat dengan peningkatan kes dalam kalangan komuniti. Situasi seumpama ini, iaitu peningkatan kes COVlD-19 dalam kalangan petugas kesihatan pernah diaIami oleh negeri Sabah ketika peningkatan penuIaran jangkitan COVlD-19 dalam kalangan komuniti berIaku di sana. Walau bagaimanapun, kes-kes di kesemua hospitaI yang terlibat masih dalam keadaan terkawal dan perkhidmatan kesihatan masih lagi diteruskan.

Patoh kepada SOP.

KKM ingin menegaskan kepada semua petugas kesihatan sektor Kerajaan mahu pun swasta agar sentiasa patuh kepada Prosedur 0perasi Standard (SOP) yang telah digariskan. Pematuhan kepada SOP ini perlulah sentiasa diamalkan sama ada di tempat kerja dan juga di tempat-tempat lain.

Kepatuhan ini adalah sangat penting diamalkan khususnya bagi para petugas kesihatan yang berkhidmat di zon-zon merah, di mana kebarangkalian untuk mendapat jangkitan daripada komuniti adalah tinggi. Pemantauan amalan norma baharu secara berkala serta penguatku@saan di setiap fasiIiti kesihatan akan meningkatkan lagi kepatuhan di kalangan petugas kesihatan.

Hadkan lawatan ke hospital.

Selain itu, orang awam juga dinasihatkan untuk menghadkan lawatan ke hospital-hospital. Ini bukan sahaja dapat memberi ruang kepada petugas kesihatan untuk menjalankan tugas mereka, malah dapat melindungi golongan berisiko tinggi seperti warga emas, kanak-kanak dan para pesakit kronik lain daripada jangkitan C0VID-19.

KKM sangat prihatin terhadap peningkatan kes COViD-19 dalam kalangan petugas kesihatan ini dan akan sentiasa memantau perkembangan jangkitan kes C0VID-19 dalam kalangan petugas kesihatan dari semasa ke semasa. KKM juga ingin menasihatkan orang ramai tidak perlu bimbang untuk mendapatkan rawatan dan perkhidmatan kesihatan di fasiIiti-fasiIiti kesihatan kerana situasi ini adalah dalam keadaan yang terkawal. Teruskan amalan norma baharu bagi melindungi diri, keluarga dan k0muniti daripada jangk!tan C0VID-19.

Sumber: Dr Noor Hisham

Kebanyakan Kes Yang Direkod Adalah Mereka Pulang Dari Sabah. KKM Bongkarkan Kluster Selngor Kemungkinan Ada Mutasi Ini Dan Harap Semua Maklum Dengan Perkara Tersebut

Dalam sidang media semalam,KKM ada memaklumkan mereka tidak menolak kemungkinan bahawa kluster kluster yang dikenalpasti di Selangor mempunyai strain virus jenis mutasi D614G. menurut Ketua Pengarah Kesihatan iaitu tan Sri dr Noor Hisham Abdullah,hal ini kerana kebanyakan kes yang direkodkan adalah mereka yang pulang dari Sabah.

“Berdasarkan kebanyakan kajian yang kita lakukan, sebelum ini sebagai contoh 23 sampel yang diperoleh dalam Kluster Benteng Lahad Datu yang kami hantar kepada Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) mendapati terdapat mutasi D614G.“Begitu juga di Kedah di mana beberapa kluster yang kami kaji seperti Kluster Sivagangga, Kluster Tawar dan Kluster Sungai semua mempunyai kaitan walaupun ia dikenal pasti sebagai jenis yang berbeza tetapi mutasi yang sama.

Walaupun tiada kaitan epidemiologi yang jelas tetapi mempunyai jenis mutasi virus yang sama, jadi adalah tidak mustahil bagi 31 kluster yang dikenal pasti di Selangor mempunyai kaitan daripada mereka yang pulang dari Sabah.“Kemungkinan kes mempunyai virus mutasi yang sama,” katanya dalam sidang media harian semalam.Dalam pada itu, Dr Noor Hisham juga memberi penjelasan bahawa setiap hari pihak KKM akan lakukan kajian dengan mengenal pasti kontak rapat mereka yang disahkan positif dan akan kenal pasti kluster terbaru.

Setiap hari terdapat kluster baharu yang akan diberikan nama dan maklumat itu akan terus dikongsikan kepada orang awam pada sidang media yang diadakan.Uish kalau ada mutasi D614G tu, maknanya lagi cepatlah virus merebak kan? Stay at home ye mereka yang di kawasan PKPB tu! 

Menteri Agama Diakatakan Punca Kluster Baru Di Seremban. Akhirnya Dr Zulkifli Tampil Bersuara Lantang Bagi Respon Pada Buat Individu Tersebut Menyesal.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri sekali lagi menjadi sasraan warganet apabila ada yang mengaitkan beliau dengan beberapa kluster COV1ID-19 baru di Negeri Sembilan.

Isu itu tercetus apabila ada segelintir yang tanpa usul periksa mengaikan kejadian di Seremban yang turut membabitkan kes murid sekolah dengan menteri tersebut. Tidak mahu perkara tersebut menjadi lebih teruk, Zulkifli kemudian tampil menjawab tohmahan berkenaan.

“Mengaitkan saya dengan kluster pelajar tahfiz di Senawang adalah ftnah. “Tak benar. Recent spikes tidak berkaitan saya. Semua contact rapat saya telah selesai saringan. Terima kasih,” katanya. Sementara itu, menurut pengawainya pula, kes baru iaitu Kluster Kaya, Kluster Sofi, Kluster Auto memang tiada kena mengena dengan menteri tersebut.

“Kluster terbaharu Negeri Sembilan, Kluster Kaya. Itu dekat dengan Masjid  Nilai, warganegara asing. Tak pernah ada contact rapat Menteri. “Kluster kedua di N9, kluster budak-budak sekolah tu. Itupun tak pernah ada rekod jumpa Menteri/contact rapat,” katanya menerusi beberapa ciapan di Twitter.

Susulan kejadian tersebut, ada warganet akhirnya tampil memohon maaf kerana telah menduh bekas Mufti Wilayah Persekutuan itu. “Salam Dr Zul, saya mohon ampun dan maaf sebab bersangka burk dan mungkin menyebar benda tak elok tentang perkara ni di kalangan circle saya. Saya salah. Dan saya pohon maaf,” kata seorang warganet.

“Lah benda tak elok ke? Mohon Maaf Dr Zul, saya ingatkan betul,” kata seorang lagi warganet.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : gempak

Dr Zulkifli Dah Disahkan Pulih Covid 19 Tapi Ada Yang Pertikaikan Nasib Bayi Kembar Yang Kena Tahnik. Sekali Dr Zulkifli Tampil Bongkarkan Sesuatu Tentang Bayi Tu. Rupa Rupanya Ini Keadaan Terkini Bayi Tu.

Semalam seluruh rakyat Malaysia digembirakan dengan berita mengenai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang disahkan negatif COVID-19. Selepas lebih 10 hari dengan jangkitan itu, Zulkifli kini telah pulih sepenuhnya daripada wabak tersebut.

Namun, dalam pada ramai yang gembira dan bersyukur dengan berita itu, masih ada dalam kalangan warganet yang tertanya apakah nasib dua bayi kembar yang pernah ditahnik Zulkifli. Soalan tersebut dibangkitkan oleh seorang pengguna di Twitter dikenali sebagai Aizad Fahmy, malam semalam.

“Tumpang tanya, bayi yang kena tahnik dengan Dr Zul hari itu dah swab test ke? Positif atau negatif,” katanya. Tampil menjawab persoalan berkenaan, Zulkifli menjelaskan bahawa keputusan ke atas bayi tersebut adalah negatif.

“Negatif” katanya ringkas. Rata-rata warganet kemudian meluahkan rasa syukur mereka terhadap penjelasan tersebut. Kebanyakan mereka berharap orang ramai tidak menyebarkan ftnah serta maklumat tidak tepat mengenai bayi tersebut.

Pada yang kurang pasti, tahnik adalah satu perbuatan mengunyah tamar atau selainnya kemudian disapukan kepada lelangit bayi. Hukum mentahnik bayi merupakan satu sunnah. Terdahulu, isu berkaitan bayi tersebut tular apabila tersebarnya gambar Zulkifli melakukan tahnik sebelum beliau disahkan positif COVID-19.

Sebahagian warganet bersimpati apabiila bayi yang masih kecil itu terpaksa melakukan swab test bagi mengenal pasti sama ada mereka dijangkiti COVId-19 atau tidak. Untuk rekod, Zulkifli sebelum ini mengesahkan dirinya kini menerima rawatan selepas disahkan positif Covid-19 pada 5 Oktober lalu menerusi satu posting di Facebook rasminya.

Beliau juga menyeru orang ramai yang menghadiri majlis yang membabitkan kehadirannya dari 24 September hingga 4 Oktober supaya menjalani pemeriksaan saringan Covid-19 di klinik kesihatan dengan segera.

Hampir Seminggu Ditahan Wad Gara Gara Positif Covid 19. Mengejutkan Ini Keadaan Terkini Menteri Hal Ehwal Agama. Rupa Rupanya Sampai Macam Ni Sekali Jadi Pada Dr Zulkifli.

Syukur ke hadrat Ilahi akhirnya Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri akhirnya disahkan pulih sepenuhnya daripada virus COVID 19. Menerusi postingnya di Facebook, Dr Zulkifli memberitahu berita gembira itu dengan disulami ucapan puji dan syukur kepada Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW yang beliau akhirnya bebas daripada wabak tersebut.

Menurut beliau yang sebelum ini disahkan menghidap virus tersebut pada 5 Oktober lepas, Dr Zulkifli telah dibenarkan keluar daripada wad petang ini. Namun pada masa yang sama pihak Kementerian Kesihatan Malaysia menasihatkannya untuk hanya berehat di rumah sehinngga selesai tempoh PKPB di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya.

“Saya telah dibenarkan untuk keluar dari wad pada petang ini kerana telah disahkan pulih sepenuhnya daripada COVID-19. “Pun begitu, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menasihatkan saya untuk mengutamakan rehat di rumah sehingga selesai Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

“Buat masa ini, saya disarankan untuk tidak bertemu sesiapa. Justeru, sebarang pertemuan adalah melalui sidang video sahaja,” katanya. Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga Hari Kebangkitan.

Saya telah dibenarkan untuk keluar dari wad pada petang ini kerana telah disahkan pulih sepenuhnya daripada COVID-19. “Segala puji bagi Allah yang mana dengan nikmatnya sempurna segala kebaikan.” Pun begitu, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menasihatkan saya untuk mengutamakan rehat di rumah sehingga selesai Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Terima kasih kepada YAB Perdana Menteri, Ahli-Ahli Jemaah Menteri, para ulama’ di seluruh dunia yang menghantar pesanan mesej kepada saya dan semua rakyat Malaysia yang mendoakan saya. Tidak lupa kepada Menteri Kesihatan, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia dan warga KKM khususnya di Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban.

Buat masa ini, saya disarankan untuk tidak bertemu sesiapa. Justeru, sebarang pertemuan adalah melalui sidang video sahaja. Saya akan terus memantau semua gerak kerja dan laporan agensi-agensi agama di bawah tanggungjawab saya dari rumah. Apa-apa makluman umum akan disampaikan melalui media sosial saya.

Fokus utama saya buat masa ini adalah penyaluran bantuan kepada kelompok sasar terutamanya di WP Kuala Lumpur, WP Putrajaya dan Selangor. Ini kerana PKPB telah bermula dan bantuan-bantuan perlu disalurkan dengan sesegera mungkin.

Semoga Allah SWT melimpahkan kebaikan, keberkatan dan keharmonian kepada Malaysiaku yang tercinta. Moga perpaduan kita rakyat Malaysia terus terpelihara. Sentiasa ingat pepatah lama, “Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga.”

Saya doakan semoga rakyat Malaysia yang menghidap COVID-19, segera sembuh dan dapat kembali meneruskan kehidupan bersama-sama keluarga tercinta. Yang berkhidmat kerana-Nya. DATUK DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI. Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita… Semoga Dr Zulkifli kembali sihat seperti sediakala. Amin!

sumber : LM

Seorang Pereka Grafik Sekali Lagi Raih Tumpuan Ramai Dengan Karya Yang Ke Arah Negatif. Ramai Beranggapan Figura Terbabit Menyerupai DR Zulkifli Dan Mengejutkan Ini Repon Warganet

Seorang pereka grafik yang sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi sekali lagi meraih tumpuan ramai apabila didkwa menghasilkan karya berbaur sindiran dan penghinaan.Kali ini ‘sasaran’ karyanya adalah imej menyerupai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri. 

Menerusi hasil karikatur yang dimuat naik di Twitternya itu, kelihatan seorang individu berkopiah menghembuskan nafas lalu mengeluar dan menyebarkan virus COVID-19. Hasil grafik tersebut kemudian tular di media sosial dan mencetuskan kemarahan dalam kalangan warga maya. Ramai bertanggapan figura yang dihasilkan terlalu mirip dengan Zulkifli dan teguran sebenarnya boleh dilakukan secara baik daripada mempersendakan bekas mufti itu.

Selain warganet, turut sama mengkritik perbuatan tersebut adalah Setiausaha Penerangan MIC A Subash Chandrabose. Biarpun berlainan agama, A Subahs turut menganggap penghasilan karya tersebut sebagai biadp. “Ini tak kelakar, jaga adab!,” katanya menerusi satu posting di Twitter rasminya, semalam.

Untuk rekod, Zulkifli mengesahkan dirinya positif Covid-19 selepas pulang dari Sabah.Beliau juga menyeru orang ramai yang menghadiri majlis melibatkan dirinya pada 24 September hingga 4 Oktober lalu menjalani pemeriksaan saringan COVID-19 di mana-mana klinik kesihatan dengan segera.

Sibuk Uruskan Bantuan Buat Pelajar Institut Pengajian Tinggi. Lain Pula Yang Meraih Perhatian Bila Pelitup Muka Dr Zulkifli Bertulis Slogan Ini Sebagai Mesej Semangat

Rasanya semua sedia maklum, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri merupakan salah seorang peminat setia kelab bola sepak Liverpool.Hari ini, menteri agama kita ini agak sibuk menguruskan bantuan kecmasan buat pelajar-pelajar Insitut Pengajian Tinggi (IPT) yang terkndas akibat penangguhan pendaftaran fizikal pelajar baharu serta kemasukan kembali ke kampus.

Beliau kerap mengemas kini pergerakannya dalam usaha menggerakkan misi #MusaadahKhasSiswa satu demi satu menerusi ciapan-ciapan di Twitter.Berdasarkan maklumat, hari ini Dr. Zulkifli berkesempatan turun padang ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi menyampaikan sendiri bantuan-bantuan tersebut kepada pelajar yang memerlukan.

Menariknya, ketika sibuk menjalankan amanah sebagai seorang menteri, dalam masa sama mematuhi prosedur operasi standard (SOP), beliau memakai topeng pelitup muka yang tertera slogan keramat Liverpool “You’ll Never Walk Alone” di depannya.Jelasnya, tujuan memakai sebegitu adalah kerana niatnya yang murni untuk menyuntik semangat kepada semua pihak.Terima kasih Dr. Zulkifli atas khidmat bakti yang dicurahkan hari ini. Ramai yang turut sama membantu menggerakkan misi bantuan ini.Benarlah, you will never walk alone.Sumber: Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Selamba Dr Zulkifli Pilih Untuk Potong Rambut Di Kedai Hipster.Ini Reaksi Mengejut Dari Tukang Gunting Bila Dr Zulkifli Tanpa Ragu Datang Ke Kedainya

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri berkongsi gambar di Instagram yang memaparkan beliau sedang menggunting rambut di sebuah kedai hispter di Nilai, Negeri Sembilan.Menerusi kapsyen, Dr Zulkifli berkata beliau berbangga apabila melihat anak muda Muslim berjaya dalam pelbagai bidang masing-masing selain berterima kasih atas perkhidmatan menggunting rambut yang baik.

“Sesekali cuba kedai gunting rambut hipster. Saya amat berbangga melihat kejayaan anak muda Muslim dalam apa jua lapangan kerjaya yang diceburi,” katanya.Posting tersebut mendapat maklum balas daripada tukang gunting rambut dikenali sebagai Afifi yang turut mengucapkan terima kasih selain berharap dapat bertemu lagi dengan Dr Zulkifli.Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!Sumber: KLMENJERITVIDEO

Dr Zulkifli mufti pertama jadi menteri

MUFTI Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi mufti pertama di negara ini dilantik sebagai menteri.Pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah dari Universiti Islam Madinah, Ijazah Sarjana Syariah daripada Universiti Ulum al-Islamiyyah wa al-Arabiyyah, Syria dan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) daripada Universiti Sains Malaysia (USM) dalam bidang pengkhususan pengeluaran Fatwa itu begitu disegani dan menjadi pakar rujuk dalam pelbagai isu agama sebelum ini.

Beliau juga adalah Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu dan Negeri Sembilan selain terbabit sebagai penasihat syariah dalam beberapa institusi kewangan.Dr Zulkifli dilantik sebagai Mufti Wilayah Persekutuan pada Jun 2014 sehingga kini.Terkenal dengan perwatakan warak dan sopan, beliau sering dikunjungi ibu bapa yang ingin memintanya supaya mentahnikkan bayi yang baru lahir.-mymetro

Keupayaan Zulkifli Mohamad Al-Bakri diyakini

KUALA LUMPUR: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) yakin pemilihan tokoh agamawan membarisi Kabinet kali ini membolehkan urusan berkaitan agama berjalan dengan lancar tanpa dipengaruhi mana-mana agenda politik kepartian.Setiausaha Agungnya, Dr Mohd Roslan Mohd Noor, berkata tugas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Agama disifatkan sebagai amat berat.

“PUM mengucapkan sekalung tahniah kepada Zulkifli di atas pelantikan ini.“Tugas beliau sangat berat untuk menyatukan umat Islam dalam menghadapi isu berkaitan Islam di negara ini.“Namun PUM percaya beliau mampu menggalas tugasan ini memandangkan pengalamannya dalam urusan pentadbiran Islam sebelum ini,” katanya ketika dihubungi BH, di sini, hari ini.

Mohd Roslan berkata, kumpulan badan bukan kerajaan (NGO) Islam bersedia menghulurkan bantuan sekiranya diperlukan.“PUM berharap Zulkifli dapat menjalankan amanah sebaik mungkin dan dalam masa sama, hubungan dengan NGO Islam dapat diperkasa sebaiknya,” katanya.

Zulkifli, 51, dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Agama dan di antara enam individu yang dilantik sebagai Senator bagi membarisi Kabinet Persekutuan.Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Orang-orang Ccat Penglihatan Islam Malaysia (Pertis), Mohammad Faizal Che Yusof turut menzahirkan kesyukuran memandangkan tokoh agama disegani itu sememangnya akrab dengan komuniti orang kurang upaya (OKU).

“Kami memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT dengan pembentukan jemaah menteri apabila Mufti Wilayah Persekutuan turut tersenarai sebagai salah seorang ahli Kabinet.“Besar harapan kami cetusan baru mampu diperkenalkan bagi mendekatkan lagi komuniti OKU kepada Islam,” katanya.

Mohammad Faizal berkata, besar harapan warga Pertis untuk pembangunan OKU diberikan perhatian.“Portfolio agama sangat rapat dengan Pertis khususnya dan OKU secara umumnya. Cadangan kami konsep OKU Muqarabun dijadikan modul pembangunan OKU Islam.Katanya, pihaknya bersedia untuk membantu kerajaan sebagai sekretariat yang menghimpunkan NGO bagi kepentingan pembangunan sahsiah diri OKU Muslim.-bh

Dr Zulkifli hasilkan buku panduan fekah COVID-19, doa

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri menghasilkan dua buku baharu bertajuk ‘Soal Jawab Fiqh COVID-19’ dan ‘Inilah Doaku’, yang boleh dijadikan panduan kepada masyarakat.

Zulkifli berkata, buku yang diterbitkan Pejabat Menteri di JPM (Hal Ehwal Agama) itu akan diedarkan secara percuma bagi salinan cetak, manakala salinan dalam talian dalam format PDF boleh dimuat turun di https://mira.gov.my/buku/ atau di t.me/drzulalbakri.

“Alhamdulillah dengan izin-Nya, dua buku saya iaitu ‘Soal Jawab Fiqh COVID-19’ dan ‘Inilah Doaku’ sudah disiapkan dan diterbitkan.”Buku-buku ini bukan untuk dijual dan tidak diterbitkan untuk keuntungan,” kata beliau dalam laman Facebook hari ini.Menurut laman web Pejabat Menteri di JPM (Hal Ehwal Agama), buku ‘Soal Jawab Fiqh COVID-19’ menghimpunkan pelbagai soalan lazim yang sering dikemukakan berkaitan hukum dan permasalahan yang dihadapi masyarakat dalam suasana wabak COVID-19 yang sedang berlaku.

Antara isu yang dikupas dalam buku setebal 191 muka surat itu adalah berkaitan solat Jumaat dan solat fardu, azan, kenduri kahwin, hukum bersalaman dan solat jnzh.”Semoga dengan penerbitan buku ini, ia dapat menjadi rujukan dan panduan yang berguna kepada masyarakat amnya dan petugas barisan hadapan khususnya dalam melaksanakan tugas menangani wabak COVID-19 ini,” katanya.

Bagi buku ‘Inilah Doaku’, ia mengandungi 35 doa yang wajar dibaca dan diamalkan, yang dihimpunkan dalam buku setebal 54 muka surat.”Ia mungkin boleh diamalkan selepas Subuh atau setiap pagi sebelum ke tempat kerja. Cukup dengan mengambil masa 10 hingga 15 minit untuk berdoa dengan doa ini,” katanya.-bh