Baru je settle isu restoran 35 Eira Aziera buat hal lagi. Buat live tapi marah org dgn kata kata kesat. Mengejutkan sampai macam tu sekali dia cakap kat org tu. Akhirnya ini yang terjadi.

Kehidupan

Sebelum ini KECOH di media sosial mengenai video seorang usahawan yang juga influencer media sosial yang didakwa dihalau ketika membuat reviu produk di sebuah restoran popular. Influencer ini buat hal lagi bila buat Usahawan kosmetik berusia 37 tahun itu memberitahu, dia sememangnya berpengalaman membuat reviu produk dalam membantu peniaga-peniaga tempatan secara dalam talian.

Belum reda isu restoren 35, muncul lagi satu video. Video yang dimuat naik di halaman facebook Makcik Bawang Channel menunjukkan Eira menggunakan kata-kata yang agak kasar kepada seseorang. Tidak cukup dengan kata-kata kurang enak didengar, dia juga menunjukkan gambar gambar orang yang dikatakan di dalam video tersebut.

“Kiriman follower Makcik Bawang, tengoklah cara dia marah follower dan body shaming follower, ckp badan follower gemuk babi1 kuning sampai tunjuk gambar anak beranak tak bertapis” Padahal follower tu bertanya tanpa mencarut dan maybe influncer ni sentap sampai memarahi mencarut dan tak boleh nak handle emosi serta percakapan”

Inilan Melayu kebanggaan tuan puan sekalian, moga mendapat hidayah Allah swt. Video Makcik Bawang. Rata-rata warganet marah dengan tindakan beliau. Punca kenapa Eira bertindak begitu tidak dapat dipastikan lagi.

Antara komen-komen warganet

Allahuakbar…nagis tgok dia ckp mcm tu..b0dy shaming sis ni…tak sangka perangai dia macam ni..aku doakan moga Allah tarik nikmat rezeki kat dia..tak baiknya ya Allah…sampai macam ni sekali…betapa sombongnya dia..

Ya Allah Ya Tuhanku berilah taufiq dan hidayah supaya dia berubah dari ckp begitu..sang suami mohon lah ajar isteri tu berkata-kata yg elok…jgn nnt sampai ke tua dan nyanyuk masih berckp mcm tu..kasihani keluarga dan anak2 nya

Subhanallah mengata org mcm lah diri tu sempurna.Nasib lah Allah tak bagi dia cantik putih melepak mcm emma maembong ka uqasha ka..Kalau dak lagi riak.Betui2 buat malu org kedah. Kite semua x sempurna kak.. Dia pon manusia jgk.. Ingat kak kerana mulut badan binasa.. Akak ddk kt atas jgn selesa sgt.. Karma Allah tu ade.. X perlu nk ckp mcm tu sungguh pon dia bt silap.. Allah ada kak..

Memang org kedah cakap kasaq.. tp sekasaq kasaq org kedah kami x la marah org menghi1na org melahanat kan org sesuka hati.. malu la sis.. cakappp x dak sopan langsunggg.. bg ada adab sama.. menghina ckp mcm tu org.. mana p adab sis? malu kaum hawa, malu mak bapak kita sis.. allahuakbar…

apabila kemewahan menguasai diri mulalah kita lupa asal usul kita..nikmat yg allah bagi itu hanyalah pinjaman sementara..janganlah menghina sesama manusia… Dulu elok je niage psar mlm dh naik tetibe mcmni jdik pulak . Sygnyea kwn die kt blakg tu baikla diamm je tak trase ke kwan die bdan beso kt blakg tu. Mintak sgt suami dia ni baca komen aku.. Bang, kasi azan 1 kali kat tlinga dia. Nasihat skit sruh jaga bahasa dan adap. Memalukan Melayu perempuan isteri.. Ke ko suka bini ko perangai cmni bang? Maaf.. Kesian!

Mengejutkan Zarina Anjoulie Tampil Bersuara Lantang Tentang Eira Aziera Yang Tularkan Restoran 35. Akhirnya Zarina Anjoulie Tampil Bongkarkan Sesuatu Yg Buat Orang Ramai Terkedu.

‘Kenapa yang kaki tular tular ini kebanyakkannya founder produk, instafamous, influencer?’ Belum habis lagi kisah tentang seorang influencer/founder produk bernama Eira Aziera dengan Restoren 35. Video yang tular di media sosial sejak beberapa hari ini mengundang pelbagai kritikan dari warganet.

Pada awalnya ramai juga yang menyokong Eira Aziera kerana dia dikatakan dihalau keluar dari Restoren ketika sedang membuat LIVE Facebook. Tetapi tidak lama selepas itu warganet mula buka mata dan teliti video yang telah dirakamkan itu dan ternyata pemilik Restoren 35 bukanlah menghalau dan memarahi Eira Aziera tetapi hanya menyuruh untuk berhenti buat LIVE dan tidak dibenarkan promote produk di Restoren beliau.

Sampai hari ini masih ada yang katakan Eira tidak salah dan ada yang kata Restoren 35 juga tidak salah tetapi ada yang cakap sebenarnya dua dua salah kerana dua dua kurang adab. Jika anda buat carian google atau carian Facebook terdapat pelbagai review negatif terhadap Restoren 35 tersebut. Kami tidak akan siarkan, anda cari lah sendiri.

Eira Aziera juga dikritik kerana cepat terasa hati dan lebih sedih apabila dia sebagai influencer yang mempunyai lebih dari 500 ribu pengikut di Facebook mengajak untuk memboikot Restoren tersebut. Jadi siapa yang salah sebenarnya?

Zarina Anjoulie Tidak Puas Hati Kenapa Mesti Nak Viral

Anju memuat naik 1 video di instagram tentang isu Eira dan Restoren 35 dan jelas dia menyebelahi Restoren 35. Anju berkata kenapa mesti dia (Eira Aziera) buat review di restoren. Anju beritahu bahawa Eira adalah ‘low class malay’. Sekiranya restoren tidak minta buat review atau tidak beri kebenaran janganlah kita buat review.

Zarina Anjoulie mengaku dia sendiri mulut pedas tetapi mestilah tahu adab. Pernah nampak selebriti lain seperti Neelofa atau Dato Siti Nurhaliza buat review begitu? Anju beritahu mereka yang terlibat dalam media seperti instafamous dan influencer memang akan mencari peluang untuk fame (viral) walaupun sekejap. Zarina juga buat rujukan tentang isu viral seorang founder produk kecantikkan yang memarahi pengawal keselamatan hanya kerana diminta memakai topeng muka (facemask).

Apa terjadi dengan RESTOREN 35 selepas tular?

Restoren 35 bukan calang calang sebenarnya dan tidak dinafikan menu lauk pauk yang disajikan seperti masakan dari air tangan kita sendiri. Ini yang telah dikongsikan oleh bukan seorang dua tetapi ramai pelanggan yang telah menjamu selera disitu.

Jadi apa terjadi selepas tular? Selalu kalau tular sudah pasti akan menarik minat sesorang untuk merasai adakah benar apa yang telah diperkatakan. Seorang pengguna Facebook bernama Halimatussaadiah Salleh telah memuat naik 1 status berserta gambar Restoren 35 hari ini dan apa yang terjadi amat mengejutkan.

Tengok pada gambar yang telah dikongsikan oleh beliau, betul betul menaikkan selera pada siapa yang melihatnya. Bukti tular sudah ada apabila orang ramai mula menyerbu Restoren 35.

BERATUR SAMPAI KE LUAR

Sumber : Instagram Zarina Anjoulie / Facebook Halimatussaadiah Salleh

Artikel : AwattSyeikhh Network

Tular Usahawan Buat Riviu Produk Tapi Kena Keluar Dari Kedai. Lelaki Ini Tampil Pertahan Pemilik Kedai Dan Cerita Kisah Sebenar Eira Aziera Yang Mungkin Ramai Tak Tahu

Isu video tular membabitkan seorang influencer wanita bernama Eira Aziera yang ditngking pemilik kedai ketika sedang membuat live masih hangat diperkatakan ramai.Memang tidak dinafikan berdasarkan video tersebut kedengaran agak jelas pemilik kedai itu menngking Eira agar tidak membuat live dan mempromosikan produk di dalam kedainya.

Mungkin juga niat makcik itu sekadar mahu menegur. Tapi tidak kedengaran pula kata-kata makcik kedai itu mengh4lau keluar.Yang dengar cuma makcik tu cakap, “Kedai makan tak boleh buka produk. Selepas makan balik, (sebab) PKP”.

(Dalam video memang jelas Eira sibuk mempromosikan produk kesihatan beliau)Namun yang menjadi hangat apabila orang yang ditegur tak kurang lantang mulutnya.Terus dibalas kata-kata makcik tuan kedai itu kononnya dia niat mahu membantu mentular’kan kedai makcik itu dan tak sepatutnya dia kena ‘sound’.

Dan selebihnya adalah ayat-ayat yang tersembur keluar dari mulut Eira yang tak sanggup nak dengar.Ada yang kata Eira tidak ditngking..Eira minta orang ramai tengok balik video.Susulan dari video itu juga terdapat beberapa orang yang tinggalkan komen mengatakan makcik restoran tersebut tidak memak1 hamuun Eira.

Disebabkan itu Eira meminta semua untuk melihat kembali video LIVE tersebut dan nilaikan sendiri.Lelaki ini sahut cabaran dan dengar balik video..Individu bernama Eryzal Edry mengikut saranan Eira Aziera dan melihat kembali LIVE tersebut dan memberi pendapat memberi pendapat beliau.

Berdasarkan semakan, Eryzal mempunyai lebih 7 ribu pengikut di Facebook dan banyak berkongsi tentang isu semasa.Berikut komen beliau.” Kawan-kawan aku tag dekat aku video ni dari semalam.. suruh tengok video ni.. tapi malam ni baru sempat tengok.

” Masa tengah tengok video ni, aku ada dengar tuan video sendiri cakap minta warganet ulang tengok balik video dia dan minta untuk menilai..” Pengajaran dan Peringatan yang dapat hasil dari tengok video ni.. bila satu tahap kita dah berada diatas, bersikap lah merendah diri walaupun dah pusing satu malaysia.. jangan sombong jangan ego sampai buat diri rasa tercabar kalau kena tegur..

” Bila kita rasa diri kita hebat dan follower ramai.. kita lah yang akan rasa kita sentiasa betul. sampaikan melalui reaksi balas kita sendiri pun tak menjadikan kita betul.” Kedudukan atau apa yang dimiliki sekarang bukan nya boleh berkekalan pun. dan siapalah kita boleh tau bila aj4l seseorang.

Asalnya dulu orang susah..” Eira ni asalnya dulu orang susah..peniaga pasar malam je.. patut tiada istilah dia nak pandang sinis walaupun pakcik tu pakai kain pelekat..” Tapi tu lah setelah apa yang dia ada sekarang ni.. Kesenangan, kemewahan, bangga dengan followers/ pengikut yang dia ada.. dia rasa selama ni apa yang dia buat tiada halangan.. tiada orang mnghalang..

” Bak kata dia dah pergi satu malaysia (je pun) itu yang buat dia rasa “Tercabar” bila jadi macam tu. Dari situ timbul la keegoan dan lahir lah kes0mbongan dan keangkuhan diri.” Padahal benda mudah je, kita masuk kedai orang, orang larang tak bagi live, minta maaf dan tutup live. tak nak tutup live pun tak apa.

” Tapi tak payah la menyambung sampai almost dalam 30 mnit tu kau maki, hiina makcik tu dan menghasuut orang ramai dalam live tu.” Dari reaksi balas kau tu pun, kau sendri yang meng’tular’kan betapa teruknya diri kau, as a influencer, alangkah lebih bagus kau memberikan reaksi balas yang positif dari kejadian tu. Mesti ramai yang akan respect.

” Dan tak perlu lah kau guna sentimen melayu untuk pertikaikan macam kau cakap, macam ni ke orang melayu.. sedangkan apa yang keluar dari mulut kau tu.. tak tau la kalau kau bukan orang melayu”Pendapat admin pula, mungkin ada betul pendapat Eryzal. Sebaiknya adalah tidak perlu mengeluarkan pelbagai kata-kata c4cian kepada makcik itu.Cukup kita ‘blah’ saja dari kedai itu kalau rasa tak suka. Sekian.

Sumber : Facebook Eryzal Edry