Baru je umumkan kwsp akaun 1 boleh keluarkan. Sekali ramai yang sangka duit tu perlu bayar balik. Akhirnya pihak kwsp tampil berikan penjelasan.

Berita

Baru je umumkan kwsp akaun 1 boleh keluarkan. Sekali ramai yang sangka duit tu perlu bayar balik. Akhirnya pihak kwsp tampil berikan penjelasan.

Pengumuman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi membenarkan pengeluaran akaun 1 kepada 3 golongan paling terjejas telah dipuji ramai. Bagaimanapun terdapat salah faham tentang berita tersebut apabila ada pihak mengatakan duit yang dikeluarkan itu perlu dibayar semula kepada KWSP.

Menjawab isu tersebut, KWSP hari ini menafikan maklumat yang tular menerusi media sosial bahawa “ahli perlu membayar balik kemudahan pendahuluan i-Sinar daripada KWSP.” Sebaliknya menurut KWSP, amaun yang didahulukan daripada Akaun 1 itu akan diganti semula dengan caruman ahli pada masa depan.

” Penggantian semula ini akan dilakukan dengan 100 peratus caruman baharu akan dimasukkan terlebih dahulu ke Akaun 1. Setelah jumlah amaun yang diakses daripada i-Sinar diganti semula sepenuhnya, kadar pembahagian caruman akan kembali seperti biasa iaitu 70 peratus bagi Akaun 1 dan 30 peratus untuk Akaun 2.

” Amaun penggantian semula ini akan hanya diterima daripada caruman ahli pada masa depan dan bukannya secara bayaran tunai daripada ahli yang menggunakan kemudahan i-Sinar,” jelas KWSP dalam kenyataan di sini. KWSP turut mengingatkan mereka yang berkenaan bahawa istilah yang tepat dalam konteks itu ialah “penggantian semula.”

” Penggunaan ayat-ayat tidak betul seperti ‘pembayaran balik’, ‘bayar semula’, ‘bayar kemudian’ dan yang seumpama menyebabkan kekeliruan kepada ramai pihak,” demikian menurut kenyataan itu. Semalam, KWSP mengumumkan perincian dan bagi kemudahan i-Sinar yang akan memberi manfaat kepada dua juta ahlinya yang kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa gaji atau ketiadaan pendapatan melibatkan anggaran dana berjumlah RM14 bilion.

” Ahli layak boleh membuat permohonan bermula Disember 2020. Amaun akan dikreditkan dalam akaun bank ahli pada hujung bulan selepas permohonan dibuat. Pengkreditan pertama akan bermula pada Januari 2021. Jumlah pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam bulan bermula pada tarikh pertama pengkreditan,” katanya.

Menurutnya, ahli layak boleh mengakses 10 peratus daripada amaun simpanan mereka dalam Akaun 1, namun tertakluk kepada baki minimum RM100. a) Ahli yang mempunyai baki RM90,000 dan ke bawah (Akaun 1), akan mempunyai akses kepada amaun sehingga RM9,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM4,000.

b) Ahli yang mempunyai baki lebih daripada RM90,000 (Akaun 1), akan mempunyai akses 10%. Walau bagaimanapun, amaun maksimum yang boleh didahulukan adalah RM60,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM10,000. ”Maklumat lebih lanjut serta butiran terperinci mengenai kelayakan i-Sinar serta terma dan syarat akan dimaklumkan dalam masa terdekat,” katanya.

Sumber via AsiaKini

Baru Je Kwsp Umum Boleh Keluarkan Duit Akaun 1. Sekali Tiba Tiba Najib Bagi Cadangan Lain Pulak. Tak Sangka Ini Cadangan Yang Najib Bagi.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias, berkata bagi ahli yang mempunyai simpanan dalam Akaun 1 di bawah 90,000, mereka boleh memohon pendahuluan hingga 9,000. Sementara itu, ahli yang mempunyai simpanan persaraan dalam Akaun 1 melebihi 90,000, pendahuluan yang diberikan adalah hingga 60,000.

Katanya, permohonan boleh dibuat bermula Disember 2020. Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pula berkata, kerajaan sedar bahawa KWSP merupakan simpanan hari tua ahli, maka terdapat keperluan untuk mengimbangi antara bantuan untuk menghadapi cabaran masa kini dengan kepentingan persaraan untuk masa depan.

“Kerajaan yakin bahawa pendekatan yang diambil dapat mengimbangi keperluan ini. “KWSP memberi jaminan bahawa usaha akan diteruskan untuk memenuhi mandat kepada ahlinya iaitu mengukuhkan jaringan perlindvngan s0sial melalui pelaburan dan pembangunan secara lebih strateglk,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam pada itu, Najib masih memuat naik posting memberi cadangan untuk penambahbaikan pengeluaran KwSP. Berikut ulasan terbaru Najib di favebook milik beliau. “Terima kasih kepada KWSP kerana mewujudkan skim i-Sinar untuk membenarkan pencarum mengeluarkan duit dari akaun 1.

Namun, syarat kelayakan untuk skim ini hanya untuk mereka yang kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa gaji atau sudah tiada sumber pendapatan. Sebab itu KWSP menganggarkan hanya 2 juta ahli sahaja akan menerima manfaat dari skim i-Sinar dengan jumlah pengeluaran sebanyak RM14 bilion.

Ini berbeza dengan anggaran saya di mana 4.7 juta ahli akan mengeluarkan jumlah sehingga maksima RM47 bilion. (Namun bukan semua ahli akan mengeluarkan RM10,000). KWSP perlu faham bahawa kita tidak boleh sasar kepada mereka yang hilang kerja sahaja (unemployed) tetapi golongan paling besar ialah mereka yang pendapatan bulanan mereka berkurang akibat gaji dipotong, elaun dipotong, service points/komisyen berkurang serta jumlah hari bekerja atau OT dipotong (underemployed).

Ramai tak boleh hidup dengan bergantung kepada gaji basic sahaja. Dengan ini, saya minta KWSP memperluaskan skim i-Sinar kepada golongan yang pendapatannya telah turun mendadak akibat Covid dengan membuka skim i-Sinar kepada sesiapa yang mengaku pendapatan bulanan mereka telah turun 20% atau lebih akibat Covid.

Pendapatan bulanan mereka turun tetapi komitmen dan tanggungan bulanan mereka tetap tinggi. Golongan underemployed ini perlu diambil kira juga. Jangan dicicirkan. KWSP tidak boleh terlalu bersyarat sebab kita tidak mahu skim i-Sinar menjadi skim i-Die bagi golongan yang tidak layak hanya sebab mereka tidak hilang kerja walaupun sudah amat terdesak setelah pendapatan mereka turun akibat Covid.

Biarkan lebih banyak dana mengalir ke kitaran wang ekonomi tempatan sebab bajet tahun 2021 hanya 2.5% lebih tinggi berbanding bajet tahun 2019 yang tiada krisis Covid. Jangan sampai ramai yang sengaja berhenti kerja atau sengaja dibuang kerja sebab mereka mahu layak untuk memohon skim i-Sinar.

(Bagi mereka yang tiada KWSP, kita masih memohon kerajaan untuk memberi lanjutan moratorium pinjaman secara automatik dan secara pukal sehingga 30 Jun 2021. Lanjutan moratorium ini adalah antara dua syarat BN untuk sokong bajet 2021)

sumber: Najib Razal

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Akhirnya Akaun 1 Kwsp Dah Boleh Keluarkan. Rupa Rupanya Ini Syarat Yang Semua Wajib Tahu Dan Bila Duit Tu Akan Dikreditkan Dalam Akaun Rakyat.

Pengumuman terbaru pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pastinya bakal memberi sinar baru kepada individu yang terjejas akibat pndemik COVlD-19. Meskipun fokus hanya kepada yang benar-benar terjejas, pastinya itu adalah keputusan terbaik dan memberi keputusan ‘win win’ kepada rakyat dan kerajaan.

Dalam kenyataan terbaru, KWSP memperluaskan skop i-Sinar merangkumi ahli kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa gaji atau tiada sumber pendapatan. KWSP dalam kenyataan hari ini, memaklumkan i-Sinar akan memberi manfaat kepada 2 juta ahli yang layak dan dianggarkan sejumlah RM14 bilion tersedia untuk ahli layak.

Bila duit akan dikreditkan dalam akaun ahli?

“Ahli layak boleh membuat permohonan bermula Disember 2020. Amaun akan dikreditkan dalam akaun bank ahli pada hujung bulan selepas permohonan dibuat. “Pengkreditan pertama akan bermula pada Januari 2021. Jumlah pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam bulan bermula pada tarikh pertama pengkreditan,” katanya.

Menurutnya, ahli layak boleh mengakses 10 peratus daripada amaun simpanan mereka dalam Akaun 1, namun tertakluk kepada baki minimum RM100. a) Ahli yang mempunyai baki RM90,000 dan ke bawah (Akaun 1), akan mempunyai akses kepada amaun sehingga RM9,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM4,000.

b) Ahli yang mempunyai baki lebih daripada RM90,000 (Akaun 1), akan mempunyai akses 10%. Walau bagaimanapun, amaun maksimum yang boleh didahulukan adalah RM60,000. Amaun pendahuluan ini akan dikreditkan secara berkala sehingga enam (6) bulan dengan pendahuluan pertama sehingga RM10,000.

Menurut kenyataan itu, ahli memilih untuk memohon kemudahan i-Sinar perlu menggantikan amaun didahulukan. Katanya, caruman baharu akan dikreditkan 100 peratus ke dalam Akaun 1 sehingga amaun pendahuluan diterima digantikan semula.

“Selepas itu, caruman akan kembali ke kadar pecahan asal iaitu 70 peratus bagi Akaun 1 dan 30 peratus bagi Akaun 2. “Ahli digalakkan untuk mendapatkan nasihat kewangan melalui Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP atau

Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi menentukan amaun diperlukan untuk permohonan di bawah i-Sinar serta memastikan kelangsungan hidup semasa krisis. “Maklumat lebih lanjut serta butiran terperinci mengenai kelayakan i-Sinar serta terma dan syarat akan dimaklumkan dalam masa terdekat,” katanya.

Terdahulu, Harian Metro melaporkan kerajaan bersetuju membenarkan pengeluaran simpanan KWSP daripada Akaun 1 secara bersasar menerusi Belanjawan 2021. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dipetik berkata,

kebenaran secara bersasar itu akan membolehkan ahli KWSP mengeluarkan RM500 sebulan dengan jumlah sehingga RM6,000 untuk 12 bulan. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page @Apam Pink Media

Sumber: Asiakini

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Lepas Bahaskan Pasal Kwsp Kali Ni Najib Minta Moratorium Disambung. Sekali Gabenor Bank Negara Tampil Bersuara Bagi Tahu Sesuatu Tentang Cadangan Najib.

KUALA LUMPUR: Sambungan moratorium menyeluruh yang dicadangkan beberapa pihak hanya akan merncatkan ekonomi untuk jangka panjang, kata Gabenor Bank Negara Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus. “Moratorium menyeluruh tidak baik untuk ekonomi. Meskipun ia memberikan wang kepada orang ramai untuk jangka pendek, ia akan merencatkan ekonomi dan mempunyai kesan negatlf.

“Ia akan mengekang pemberian pinjaman baharu kepada isi rumah dan perniagaan memandangkan bank berdepan kekurangan penampan kewangan dan menimbulkan risiko. “Ia akan meningkatkan paras hutang. Sesiapa yang mampu membayar hutang, perlu membayar.

“Ini (moratorium menyeluruh) akan mengekangg pertumbuhan dan menjjaskan ekonomi untuk jangka panjang kerana akan lebih ramai peminjam berdepan hutang tinggi. “Pertumbuhan yang dijana melalui hutang adalah tidak mapan. Hutang isi rumah kini berbanding KDNK adalah 90 peratus. Tertinggi sepanjang masa buat Malaysia,” katanya ketika membentangkan prestasi ekonomi suku ketiga hari ini.

Selain itu Shamsiah berkata moratorium menyeluruh akan menjejaskan kepentingan berjuta pendeposit serta pemegang taruh yang melabur dalam dana seperti Amanaj Saham Bumiputera (ASB), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji, dan KWAP.

Malah Shamsiah berkata tahap keyakinan dan kepercayaan kepada institusi perbankan akan terjejas teruk selain kestabilan sektor itu akan rapuh untuk jangka panjang. Sebelum ini najib razak berkata oleh kerana bajet 2021 hanyalah 8 billi0n lebih tinggi berbanding perbelanjaan kerajaan tahun 2019, maka timbulnya persoalan keberkesanan bajet tahun 2021 untuk menyelamatkan negara dan rakyat.

Ini disebabkan perbelanjaan pada tahun 2019 hampir menyamai bajet 2021, namun ekonomi kita tetap terjejas pada tahun itu walaupun tiada krlsis Covid. Kadar pertumbuhan negara mencatat kadar paling rendah sejak 10 tahun lalu dengan dividen-dividen tabung amanah rakyat.

Pertimbangan ini adalah antara salah satu faktor yang mendorong saya membuat saranan untuk melanjutkan moratorium pinjaman secara pukal dan membenarkan pengeluaran one-off sehingga 10,000 dari akaun 1 KWSP sebab dana ini tidak termasuk dalam perbelanjaan kerajaan atau pengiraan defisit negara. Inilah yang saya maksudkan sebagai langkah yang berani dan luar biasa yakni bold and unconventional method dalam keadaan yang luar biasa.

Reaksi Orang Ramai

Bila banyak kereta kena tarik, banyak rumah kena tarik, banyak SME jatuh bankrpt dan bank2 melaporkan NPL yang amat tinggi .apa akan jadi pada ekonomi negara….bank pegang asset yang banyak tanpa liqiidity…..amacam.

Dah jadi kerajaan mmg le kena korban apa juga kesusahan rakyat walaupun kerajaan rugi ke pe.. lg pun covid ni sape yg nak..so sape yg nak tlg rakyat kalau bukan kerajaan.. tadah je lah kejap konon kerncatan ekonomi lah bagai tu, bukan lama pun 6 bulan je..kalau rakyat x undi ko org, x de nya ko org boleh jadi kerajaan.

Sumber : AstroAwani

Lepas Je Najib Bahaskan Tentang Pengeluaran Duit Kwsp Akaun 1 Sekali Tiba Tiba Ketua Pegawai Kwsp Tampil Dedahkan Keadaan Sebenar. Rupa Rupanya Ini Yang Terjadi.

Lepas je Najib bahaskan tentang pengeluaran duit kwsp akaun 1 sekali tiba tiba Ketua Pegawai Kwsp tampil dedahkan keadaan sebenar. Rupa rupanya ini yang terjadi.

KUALA LUMPUR: “Ini duit anda, tapi buatlah keputusan yang tepat.” Itu kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerjaan (KWSP), Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias (gambar) mengulas isv melibatkan pengeluaran

Akaun 1 yang menjadi hangat apabila ramai pihak mahu kerajaan membenarkan pengeluaran sehingga 10,000 bagi membantu rak­yat yang terjejass dengan krisis C0vid 19. “Ya, ini wang anda (ahli), tetapi buat keputusan yang betul dan jangan terburu-buru jika kita tidak membuat keputusan yang baik hari ini ia akan jejaskan masa depan.

“Bukan saya kata jangan (keluarkan Akaun 1), tetapi kita hendak pastikan ahli buat keputusan rasional dan baik yang mengimbangi semua aspek termasuk untuk hari ini dan akan datang iaitu keluarkan untuk keperluan saja.

“Dalam keadaan genting ini, pastikan ahli merancang dan tahu berapa perbelanjaan keperluan dan keutamaan dalam masa terdekat ini sebelum memutuskan membuat pengeluaran,” katanya. Walaupun berdepan pelbagai tekanan termasuk ahli politik yang sebulat suara menyokong pengeluaran 10,000 dari Akaun 1 itu,

namun beliau berkata, cabaran itu tidak akan mematahkan semangat pasukannya dalam membuat keputusan terbaik demi jaminan masa depan ahli selari dengan peranan penubuhan dana persaraan itu. “Saya faham ramai orang marahh, bimbang, rungsing kerana kesan pandemik ini yang tidak pernah berlaku kesan sebesar ini.

“Mungkin, saya menjadi orang paling dibenci di Malaysia sekarang kerana membuat keputusan yang tidak popular, biarlah orang kritik saya tetapi akan jalankan tugas saya untuk melindungi masa depan ahli. “Ya, kita mendengar semua pandangan,

tetapi kita tetap berpegang teguh dalam membuat satu keputusan yang tidak akan menggadaikan masa depan ahli kerana keutamaan kita hanya berkhidmat untuk ahli tidak berkait rapat perkara lain termasuk tekanann politik sekalipun,” katanya.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menjelaskan sebanyak 43 peratus atau 5.38 juta ahli di bawah umur 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada 10,000 dalam akaun satu. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tunku Alizakri Alias berkata, ini bermakna mereka akan menjalani kehidupan persaraan dengan pendapatan kurang daripada 41 sebulan sepanjang tempoh 20 tahun sekiranya simpanan mereka tidak bertambah.

“Umum mengetahui purata jangka hayat rakyat Malaysia kini menjangkau usia 75 tahun, namun KWSP terus mengekalkan pengeluaran bagi akaun satu pada usia 55 tahun. Jadi ada tempoh selama 20 tahun lagi selepas persaraan.

“Katanya, pada masa ini pihaknya sedang memperhalusi dan memperincikan kemudahan bagi tujuan pengeluaran daripada akaun satu seperti diumumkan Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada Belanjawan 2021 Jumaat lalu dan akan diumumkan dalam masa terdekat.

Tunku Alizakri meminta pencarum menjadikan pengeluaran caruman KWSP akaun satu sebagai langkah terakhir sekiranya terdapat kaedah lain bagi membantu kekangann kwangan yang dihadapi ketika ini. “Pertama buat anggaran perbelanjaan ketika ini dengan tidak meletakkan keperluan semasa terlebih dahulu berbanding kehendak. Lihat juga kepada bantvan-bantvan yang diberikan oleh kerajaan dan sekiranya ia tidak mencukupi barulah melihat kepada slmpanan hari persaraan sebagai pilihan terakhir. “Selain itu ahli juga boleh mendapatkan nasihat kewangan daripada Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredlt dan Pertubuhan Keselamatan S0sial (Perkeso),” ujarnya.

Sumber : HMetro/Sinar

Setelah Dengar Keluhan Rakyat Terkini Tengku Zafrul Minta Sesuatu Pada Pihak Kwsp Tentang Pengeluaran Akaun 1. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Yang Tengku Zafrul Minta.

Setelah dengar keluhan rakyat terkini Tengku Zafrul minta sesuatu pada pihak kwsp tentang pengeluaran akaun 1. Mengejutkan rupa rupanya ini yang Tengku Zafrul minta.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian syarat dan kaedah pengeluaran Akaun 1 esok. Perkara itu diberitahu Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 malam ini.

“KWSP akan umumkan esok. Sama ada perluaskan (pencarum yang dibenarkan keluar caruman Akaun 1) biar mereka umumkan. “Saya sudah minta mereka perhalusi cadangan (pengeluaran Akaun 1) selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat Malaysia selepas kita umumkan dalam Belanjawan 2021dan kita akan berusaha sebaik mungkin,” katanya.

Tengku Zafrul juga berkata, peminjam khususnya golongan B40 yang juga penerima Bantuan Prlhatin Rakyat (BPR) serta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta mikro perlu memberitahu bank bagi mendapatkan moratorium bersasar.

Beliau berkata, kerajaan dalam Belanjawan 2021 melanjutkan bantvan moratorium bersasar sama ada untuk menangguhkan ansuran bulanan selama tiga bulan atau mengurangkan ansuran bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

“Mereka perlu berhubung dengan bank dan pilih daripada dua kategori itu. Bukan hanya untuk peminjam individu tetapi juga untuk PKS mikro. “Berdasarkan data, sebanyak 8.1 juta peminjam mempunyai jumlah pinjaman kurang daripada RM150,000,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Bagi lah semua orang keluarkan macam acc 2 .. Apa ingat yang kena buang kerja ke terjejas? Yang kerja ni makan basic , kena p0tong gaji bagai , semua orang terjjas sekarang ni. Semoga dipermudahkan. Musim2 mcm ni, memang nak pakai duit sgt

Kenapa la tak seragam jer semua sekali, leceh nak ke bank dan sain macam-macam, lg satu KWSP bagi jer la 10,000 apa masalah nya, duit pencarum, bukan duit kerajaan, lntak la masa tua tak ads duit, yang penting skrg, dh tua nanti kerja la jaga ke?apa ke boleh je.

Sumber : BHOnline/TV3

Ramai Yang Tak Puas Hati Pasal Isu Keluar Akaun 1 Kwsp. Sekali Muhyiddin Yassin Tampil Bersuara Lantang Jelaskan Sesuatu Pada Rakyat.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menegaskan pengeluaran dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerjan (KWSP), akan disasarkan untuk mereka yang dalam kesulitan sahaja. Muhyiddin tidak menggariskan syarat-syarat untuk memenuhi syarat pengeluaran RM500 sebulan, tetapi memberi gambaran melalui kemungkinan satu senario.

“Mungkin kedua-dua suami isteri dah tiada kerja. Walaupun ada simpanan, simpanan dah habis untuk anak-anak. “Jadi dalam kes sebegini lah kita benarkan,” katanya pada wawancara di Astro Awani malam ini. Sementara itu perdana menteri juga menolak kritikan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim bahawa Belanjawan 2021 tidak memiliki langkah-langkah untuk merangsang ekonomi.

Bagaimanapun, jelas Muhyiddin, pandangan Anwar itu bukan masalah kerana kerajaan terbuka mendengar sebarang maklum balas. Kerajaan semalam mengumumkan kemudahan pengeluaran simpanan KWSP daripada Akaun 1 secara bersasar sebanyak RM500 sebulan dengan jumlah sehingga RM6,000 untuk 12 bulan.

Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, pengeluaran itu adalah bagi membantu mereka yang kehilangan pekerjaan dan meringankan beban kewangan kepada 600,000 ahli yang terjejas. Katanya, mengambil kira kedua-dua inisiatif i-Lestari serta kemudahan pengeluaran Akaun 1 ini, jumlah keseluruhan pengeluaran tunai adalah sehingga RM12,000.

“Diunjurkan keseluruhan bayaran bagi pengeluaran Akaun 1 akan melibatkan RM4 bilion ringgit. Ahli yang layak boleh memohon mulai Januari 2021,” katanya. Selain itu, Zafrul berkata, kadar caruman minimum KWSP pekerja dikurangkan daripada 11 kepada sembilan peratus mulai Januari tahun depan untuk tempoh 12 bulan.

“Ini bagi meningkatkan pendapatan boleh guna atau take-home pay. Ini akan memanfaatkan pencarum KWSP dengan nilai inisiatif sehingga RM9.3 bilion. “KWSP juga telah memperkenalkan kemudahan pengeluaran i-Lestari pada bulan April yang membenarkan ahli membuat pengeluaran sebanyak RM500 sebulan, selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sehingga RM6,000.

“Skim ini telah memanfaatkan 4.7 juta ahli dengan nilai 11.6 bilion ringgit,” katanya. Dalam pada itu segelintir dari warganet masih tidak berpuas hati denga  pengeluaran akaun 1 KWSP hanya 500 sebulan “So go to one off withdrawal kwsp.. Kalo sebulan rm500, family tu boleh ke survive utk sebulan tok mudin? Bayar uma, keter, makan minum, blnja skolah? tulis seorang warganet

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : trending sgt

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Lepas Je Menteri Kewangan Umum Boleh Keluarkan Rm500 Dari Akaun 1 Kwsp Kali Ni Ketua Pegawai Kwsp Pula Tampil Bersuara Tampil Dedahkan Sesuatu Buat Warganet Terkedu.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian lebih lanjut mengenai kemudahan pengeluaran Akaun 1 KWSP secara bersasar pada 11 November. Ketua Pegawai KWSP Tunku Alizakri Alias berkata permohonan penambahan kemudahan pengeluaran bersasar itu akan bermula pada Januari 2021.

“Kemudahan pengeluaran tambahan ini adalah sangat khusus dan disasarkan kepada ahli yang benar-benar memerlukan bantuan wang tunai,” katanya dalam kenyataan semalam. Beliau berkata kemunculan gelombang baharu kess C0VID 19 telah mengakibatkan proses pemulihan ekonomi yang tidak menentu sehingga menyebabkan sebilangan ahli kembali berdepan dengan msalah kwangan.

Katanya pihaknya blimbang bantuan yang sedia ada mungkin tidak akan dapat bertahan lama terutamanya bagi mereka yang memerlukan lebih banyak aliran tunai untuk menyara diri dan keluarga. Sebelum ini, KWSP memperkenalkan kemudahan Pengelvaran i-Lestari untuk meredakan sedikit masalah aliran tunai ahli dan membenarkan mereka mengurangkan kadar caruman syer pekerja secara sukarela daripada 11 peratus kepada tujuh peratus untuk tempoh April 2020 hingga Disember 2020.

“Selain itu, kami juga menghulurkan bantuan kepada majikan yang terjejas dengan memperkenalkan Program Bantvan Majlkan C0VID 19 (e-CAP), yang membolehkan majlkan yang layak memohon untuk menangguh dan menstruktur semula caruman syer majlkan KWSP,” katanya.

Tunku Alizakri berkata kebenaran untuk ahli mengakses simpanan persaraan KWSP mereka selain daripada yang diperuntukkan di bawah Akta KWSP 1991 adalah sesuatu yang belum pernah berlaku atau dilaksanakan sebelum ini.

Katanya simpanan dalam Akaun 1 (70 peratus daripada simpanan) telah ditetapkan untuk persaraan ahli manakala simpanan dalam Akaun 2 (30 peratus daripada simpanan) pula diperuntukkan bagi pengeluaran tertentu sahaja.

“Oleh yang demikian, keputusan ini bukanlah sesuatu yang mudah dan boleh dibuat dengan tergesa-gesa. Namun, kami telah menemui jalan tengah untuk membolehkan ahli mengakses slmpanan mereka tanpa menjjaskan persaraan mereka pada masa depan,” katanya.

KWSP juga sedang mempertimbangkan untuk membenarkan ahli membuat pengeluaran daripada Akaun 2 untuk mendapatkan produk insurans dan takaful yang merangkumi insurans nywa/keluarga dan penyakit kritikal daripada syarikat insurans dan takaful yang diluluskan.

Beliau berkata produk ini akan disediakan melalui i-Akaun, yang akan disesuaikan untuk ahli KWSP dengan harga premlum yang berpatutan dan dilengkapi dengan ciri-ciri tambahan. Katanya KWSP juga menyambut baik keputusan kerajaan berkenaan penurunan kadar carvman minimum syer pekerja kepada sembilan peratus, mulai Januari 2021 hingga Disember 2021, yang mengambil kira tkanan ek0nomi dan juga pengvrangan pendapatan ahli.

“KWSP ingin menekankan bahawa walaupun langkah-langkah ini adalah respon kepada kebimbangan masa kini ahli dan meliputi keperluan jangka pendek bagi menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi yang belum pernah terjadi sebelumnya, langkah-langkah untuk menangani isu-isu berkaitan sistem perlindungan sosial negara perlu dilaksanakan segera,” katanya.

Tunku Alizakri berkata memandangkan KWSP mewakili hampir 50 peratus populasi rakyat Malaysia dengan 14.6 jvta ahli, KWSP akan mengambil pendekatan proaktif dalam memberikan pandangan dan membantu kerajaan mewujudkan penyelesaian secara holistik untuk mencapai kesejahteraan sosial bagi ahli KWSP khususnya, dan rakyat Malaysia amnya.

“Kami akan terus memperjvangkan isu perlindvngan s0sial bersama-sama dengan agensi-agensi dan badan-badan yang lain melalui MySPC (Majlis Perlindvngan S0sial Malaysia) dan akan berusaha untuk meningkatkan slstem perlindvngan s0sial untuk masa depan rakyat Malaysia,” katanya.

Katanya KWSP juga akan meningkatkan pr0gram jangkauannya untuk mengupaya dan memperkasakan ahli dengan pengetahuan kewangan agar mereka bersedia menghadapi cbaran kwangan pada masa depan di samping membantu mereka dalam meningkatkan kemahiran diri.

Beliau turut menggesa ahli untuk membuat janji temu dengan Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP untuk membantu merancang kewangan mereka dengan lebih berkesan dan mendapatkan nasihat berkenaan penyelesalan yang sedia ada.

Sumber : AstroAwani/Bernama

Terkini Ds Tengku Zafrul Dedahkan Ahli Kwsp Boleh Keluarkan Rm500 Sebulan Dari Akaun 1 Dalam Tempoh Masa Ini.

Berita baik untuk ahli-ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja! Sebentar tadi Datuk Seri Tengku Zafrul bin Abdul Aziz mengatakan yang kerajaan telah membenarkan pengeluaran akaun 1 KWSP secara bersasar. Oleh itu, mulai Januari tahun hadapan, korang boleh mula keluarkan wang KWSP sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM6,000.

Keputusan ini dibuat untuk membantu ahli-ahli KWSP yang kehilangan kerja dan pendapatan yang terjejas ekoran dari pandemik Covid-19. Kerajaan menjangka, inisiatif ini dapat memanfaatkan seramai 600,000 ahli KWSP.

Berita Baik. Terkini Perdana Menteri Bagi Tahu Sesuatu Pada Rakyat Setelah Berbincang Dengan Tengku Zafrul Mengenai Pengeluaran Wang Akaun 1 Kwsp.

PUTRAJAYA: Kerajaan bersetuju dan bersedia mengkaji saranan pengeluaran Akaun 1 Kumpulan Simpanan Wang pekerja (KWSP) bagi membantu rakyat yang berdepan kesvsahan dan benar-benar perlu. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata perkara membabitkan KWSP sememangnya isv panass yang dibangkitkan pelbagai pihak dan kumpulan yang meminta kerajaan menimbangkan supaya pencarum KWSP boleh mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1.

Beliau berkata, perkara itu sudah dibincangkan dengan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, beberapa hari lalu. “Belanjawan 2021 nanti ada bantvan yang kerajaan akan sampaikan. Jika ia dianggap memadal, tidak perlu mengeluarkan simpanan Akaun 1.

“Kita akan teliti secara halus dan (melihat keadaan) kumpulan tertentu yang dianggap tervk terjejas, contohnya mereka yang dibvang kerja. “Kumpulan tersasar ini akan difikirkan… tunggulah pengumvman yang akan dibuat Menteri Kewangan nanti,” katanya pada Wawancara Bersama Perdana Menteri, hari ini.

Muhyiddin berkata, kerajaan sebelum ini sudah melaksanakan kel0nggaran berhubung simpanan dalam KSWP termasuk membenarkan caruman pekerja dikurangkan daripada 11 peratus kepada 7 peratus selain i-Lestari yang membenarkan pengeluaran daripada Akaun Dua sebanyak 6,000 seorang.

Beliau berkata, selepas kelonggaran itu diberikan, hampir 70 peratus daripada ahli KWSP memilih untuk mengurangkan carvman pekerja daripada 11 peratus kepada 7 peratus yang kini menyumbang kepada meningkatkan pendapatan boleh guna (disposable income) membolehkan pencarum berbelanja, membabitkan jumlah hampir 700 juta sebulan.

Namun, beliau berkata, lebih daripada 30 peratus daripada ahli KWSP mempunyai simpanan KWSP kurang daripada 5,000 dan dengan itu sekali gus ia tidak semestinya dapat menangani masalah aliran tunai pencarvm terbabit.

Respon Orang Ramai

Mudahkan hasrat rakyat. Tunaikan permintaan rakyat marhaeen yang sangat memerlukan kemudahan tu. Mudah-mudahan kerajaan Abah bertambah kukuh. Daripada pinjam Along lebih baik dibenarkan pengeluaran account 1 , boleh buat modal. nak buat bisnes , contohnya nak buat bisnes online,

jual burger, jual nasi lemak dan sebagainya , nak start business pun pakai modal. kan , baki duit boleh disimpan di ASB dan Tabung haji ,dapat juga dividen setiap tahun , belum tentu umuvr panjang nak tunggu hari tua , pengeluaran account 1 sedikit sebanyak meringgankan bebaan rakyat Malaysia yang hilang pekerjaan dan nak buat bisnes.

Sumber : BHOnline

Terkini Individu Ini Cadangkan Pengeluaran Duit Akaun 1 Kwsp Dengan Jumlah Ini Selama 5 Bulan Tapi Dengan Syarat Berikut. Mengejutkan Ini Komen Dari Warganet.

Johor Bahru: Pemuda Umno Johor menyarankan pengeluaran caruman Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) secara bersyarat dengan maksimvm 2,000 sebulan selama lima bulan. Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Hairi Mad Shah berkata. syarat pengeluaran itu perlu dilakukan secara bersasar iaitu kepada golongan benar-benar terjejas dan memerlukan sahaja.

“Pengeluaran bukan dibuat secara sepenuhnya atau lump-sum, tetapi dibayar secara bulanan, misalnya 2,000 maksimum setiap bulan untuk jangka masa lima bulan. “Menerusi cara itu, duit itu dapat dibelanjakan rakyat secara berhemah, sekali gus membantu mengurangkan beban rakyat kerana keadaan ekonomi belum pulih susulan penularan C0vid 19,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Jumaat lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dilaporkan berkata sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman KWSP untuk digunakan rakyat yang berdepan wbak Covid 19 berikutan pencarum akan berhadapan masalah lebih besar di masa hadapan.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan KWSP membenarkan pencarum untuk mengeluarkan maksimum 10,000 secara one off bagi mengharungi cabaran berikutan impak penularan wbak C0vid 19.

Reaksi Orang Ramai

Macam-macam cadangan.. sampai sekarang tak masuk pun 10k dalam akaun. Terima kasih kerana mencadangkan.. Kami xmahu pembantahan pengeluaran.. Yg penting kami nak hak kami itu saja. Bg ja sapa yg nk keluarkan 10k tu..yg xmau,xyah keluarkan..nk keluarkan berapa pun,ikut keperluan dia laaa..alaaaa..benda kecik jaaa.

Tak kesah lah mana2, one off atau 2k sebulan.. bang non, lim kit siang, najib, kj, syed saddiq, shapie afdal, safiq rahim, pandalela rinong pon harap sokong benda2 cmni.. melegakan rakyat. y pntg akaun 1 boleh keluarkan. dpt tampung sikit2 pon jadilh.

Sumber : HMetro

KWSP Bakal Kekurangan Dana Jika Pengeluaran Akaun 1 Dibenarkan. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Punca Kerjaan Sukar Benarkan Pengeluaran Duit Dalam Akaun 1.

Rakyat Malaysia kini semakin terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan wabak Covid-19. Ekoran itu, timbul beberapa idea yang mencadangkan agar kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk kegunaan berdepan pandemik ini.

Malah, idea ini juga diutarakan oleh mantan Perdana Menteri sendiri, Dato’ Seri Najib di laman Twitter peribadinya. Terang Ketua Ekonomi Pusat Penyelidikan Pasaran Buruh Masa Hadapan, Perkeso, Prof Madya Dr Yusof Saari, tindakan membenarkan pengeluaran wang daripada Akaun 1 akan menyebabkan KWSP kekurangan dana yang sangat besar, sekaligus boleh menjejaskan ekonomi negara.

Sambung beliau lagi, pelaksanaan cadangan ini haruslah dilakukan secara berhati-hati, kerana ia boleh merisiko keadaan ekonomi pada masa hadapan. Idea ini boleh dipertimbangkan sekiranya dilakukan secara bersasar dan pengeluaran dilakukan secara bulanan.

Bagaimanapun, Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) menjelaskan sukar untuk kerajaan membenarkan pelaksanaan idea ini meskipun menyedari beban yang sedang ditanggung oleh rakyat. Tegas Perdana Menteri, jika kerajaan benarkan perkara ini dilaksanakan, rakyat Malaysia bakal menghadapi masalah yang lebih besar pada masa hadapan.

“Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbilion ringgit bagi membantu rakyat” “Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan”

Sumber: Awani

Kecoh Dengan Isu Penegluaran Duit Kwsp Akaun 1. Mengejutkan Sekali Tiba Tiba Ketua Kwsp Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Ada Cara Lain Selain Guna Akaun 1 Kwsp.

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibimbangi menimbulkan masalahh kewangan kepada pencarum pada masa depan.

Ketua Pegawai KWSP, Alizakri Alias, berkata caruman di KWSP adalah insurans masa hadapan pencarum dan jika pengeluaran simpanan dari akaun itu dibenarkan ia bakal membhayakan mereka untuk mendapat perlindungan itu.

Katanya, pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai ketika melalui kesukaran mereka. “Ketika ini, kerajaan menyediakan bantuan kewangan menerusi Bantuan Prihatin Nasional (BPN), BPN SME+, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Kita Prihatin yang menelann belanja sehingga 55 bilion untuk kumpulan B40 dan M40 serta kumpulan sasar lain.

“Malah pencarum turut dibenarkan untuk mengeluarkan wang akaun KWSP menerusi i-Lestari, dengan lebih 11 bilion sudah dikeluarkan oleh seramai 4.7 juta pencarum, sejak April, tahun ini. “Justeru, saya menyarankan pencarum membuat temu janji dengan pegawal Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) untuk mendapatkan pelan kewangan mereka ketika berdepan masa sukar ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilaporkan berkata, kerajaan svkar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 carvman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wbak C0VID 19. Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

Datuk Seri Najib Razak dilaporkan mencadangkan kerajaan membenarkan pengeluaran caruvman KWSP dari Akaun 1 secara ‘one-off’ sehingga 10,000 untuk kegunaan rakyat yang terjejas akibat C0VID-19.

Respon Orang Ramai

Peniaga kecil mcm aku ni amat perlukan duit utk 3 bulan mendatang ni.. Kwsp tu simpanan hari tua.. Betul.. Tp dgn keadaan skrg ni 10k ni lah yg membantu utk terus hidup melihat hari tua.. Duit sendri je pun.. Sok ekonomi dah baik boleh menabung smula.. Ape lah.. Dah la bantuan dpat kecik anak.

Duit sendiri pon tak boleh bawak keluar walaupun keadaan terdsak.. Yg hllang keja.. Anak nak sekolah.. Byk lg org nak guna.. Takan dah tua baru cbuk nak bawak keluar.

Jangan duk fikir msalah sekarang..je masa depan harus difikirkan juga .semua nak ambil so hr tua macamana….mungkinkah ada cara terbaik untuk menghadapi msalah c0vid 19..adakah mungkin ac no 1 serupa akan dapat hak pengeluaran ac no 2..setiap bulan selama setahun..guane gamok.

Buat apa cerita masa depan, kalau esok pun belum tentu lagi untuk mereka yg terkesan. Kalau ada epf boleh la bernafas sikit. Saya vlanggg….ni perlu untuk mereka yg pendapatan terksan je.

Buatla syarat2 yg relevant untuk org yg btl2 terksan…agar dpt membantv golongan sasaran…knp mntah2 men0lak saranan ini sedangkan kwsp adalah duit Dan hak pencarvm….rakyat sedang dlm kesvsahan.

Sumber : BHOnline/TV3/OM

Lepas Je PM Bagi Tahu Kesan Pengeluaran Akaun 1 KWSP. Tiba Tiba Najib Pula Bersuara Bagi Respon Sebab Tak Puas Hati. Tergamam Sampai Macam Ni Sekali Respon Najib.

PAGOH: Sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran wang akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi digunakan rakyat yang berdepan wabak COVID-19, kata Perdana Menteri. Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

“Saya nak beritahu sukar untuk kita menimbangkan perkara berkenaan (benarkan pengeluaran wang akaun 1 KWSP), bukan kerana kerajaan tidak mahu. “Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbilion ringgit bagi membantu rakyat.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyampaikan ucapan pada Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Koperasi Sungai Terap/Sungai Raya Muar Berhad di SMK Bukit Pasir, hari ini. – Foto BERNAMA “Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-24 Koperasi Sungai Terap/Sungai Raya Muar Berhad di Dewan Sri Permata, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Pasir di sini, hari ini. Najib sekali lagi tampil bertegas mahu kerajaan pertimbangkan cadangan beliau

Najib Mahu PM Pertimbang Semula

“Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan,” kata PM8. Mungkin boleh pertimbangkan untuk pencarum keluarkan duit sekarang pada masa paling terdesak dan membenarkan serta menggalakkan pencarum top-up semula pada masa depan apabila keadaan pulih?

Bukan keluarkan semua tapi hadkan kepada pengeluaran “one-off” sehingga RM10k. Kerajaan juga boleh memastikan KWSP diberikan peluang dengan pelbagai projek untuk untung besar pada masa hadapan untuk memberi pulangan lebih besar kepada pencarum demi memulihkan baki akaun KWSP seperti apa yang kerajaan BN buat dahulu dengan projek Kwasa Damansara, pemilikan kepentingan 49% dalam PLUS dan projek Battersea UK.

Jangan hanya beri segala projek-projek seperti ini kepada pihak swasta sahaja sebab kita perlu ingat dan sedar bahawa Rakyat adalah kroni sebenar kita. Mohon PM8 pertimbang semula. Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

kredit: bharia’, Fb Najib Razak

Pakar Ditanya Satu Soalan Dari Warganet Tentang Isu Keluarkan Duit KWSP Akaun 1. Mengejutkan Ini Jawapan Beliau Sampai Jadi Perhatian Warganet.

Menerusi program Bicara BH bertajuk Belanjawan 2021 – Apa Perlu Ada yang disiar secara langsung melalui Facebook dan Youtube Berita Harian Online, hari ini moderator bertanyakan satu soalan dari warganet mengenai cdangan kelonggaran jumlah tertentu daripada caruman KWSP akaun 1 dan dijawab oleh salah seorang panel dari program tersebut.

Program itu juga turut menampilkan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Datuk Abdul Halim Mansor dan Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan, sebagai panel dan dikendalikan oleh Penerbit Eksekutif dan Penyampai Berita Edisi7, Fazilah Hani Harun sebagai moderator.

Antara Jawapan Yang Diberi

“Duit dalam segala bentuk pun, kita berikan kepada insan yang dipanggil manusia ni, tak cukup” “Saya selalu berjuang untuk mengadakan tabung sosial sekvriti ni, konvensyen 102, dari muda sampai ke tua memang kita berdebatt di akhir hujungnya kita tahu keperluan itu ada”

“Kalau kita lihat objektifnya adalah simpanan hari tua, jadi secara tidak langsung kita mestilah mempunyai satu amaun yang cukup kerana orang malaysia yang laki laki hidup dia 75 tahun, yang wanita 78 tahun tak tahu siapa pergi dahulu la itu anggaran” “Masa tabung 2 dibenarkan, saya kata apakah objektifnya. Kita sepatutnya mengajar pencarvm untuk menyimpan duit agar mereka senang nanti hari tua”

Komen Dari Orang Ramai

Rakyat minta diberi kel0nggaran keluar Wang dalam jumlah tertentu daripada caruman akaun 1 KWSP. Sukarkah untuk dilaksanakan oleh pihak Kerajaan?. Kalau kamu2 menteri2 boleh je ckp sbb kamu2 cukup makan pakai.. Duit poket semua. Yg rakyat ni.. Hye nak HAK KAMI jer.. Luluskan saje pengeluaran one off AKAUN 1 KWSP. Dah jelas c0vid 19 sgt terkesan pd semua rakyat.

Cakap senang la pakcik sbb pakcik xpernah susah dan pakcik xada kasut rakyat miskln ni…… bank xlayan ni selagi peminjam tidak +ve c0vid. One off saja bukan berterusan ini waktu gwat ekonomi.kau cerita hari tua boleh sampai ke.

Sembg la dato..suruh Blajar kemahiran.tp kija d m0nopoli org asing..ptut dato bncang dan had kn pgmbilan pkerja mhir org asing weh…..duit kwsp cm ne dato.bile leh wat kuar ni..ha3. Tlg lh bg kluar duit acc 1 kami…duit tu mmg kami yg punya cuma tggu umur 50 bru bole kluar…skrg kami amat mmerlukn duit acc 1 tu xyah tggu umur 50..hrap krajaan dgr rlntihan rakyat ni.

Sumber : BHOnline/OM

Dato Seri Najib Cadangkan Pengeluaran 10k Simpanan KWSP Dalam Akaun 1. Mengejutkan Sekali Ini Respon Rakyat Bila Dato Seri Najib Cadangkan Macam Tu.

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Kerajaan perlu pertimbangkan cadangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeluaran sehingga RM10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kebenaran itu bertujuan untuk membantu rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak. Najib turut mencadangkan agar permohonan tersebut boleh dipertimbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara. “Sebab itu, jangan membuat pengeluaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, hari ini.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum RM6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari. Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjelaskan, syarat aku janji yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendessak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi. “Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penalti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. “Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.

Berikut antara reaksi daripada orang ramai yang brsetuju dengan cadangan tersebu

Sumber : K! ONLINE

Terkini Kerajaan Beri Tahu Bayaran Untuk BPN 2.0 Akan Selesai Sebelum Tarikh Yang Ditetapkan. Untuk Rakyat Yang Tak Terima Boleh Buat Cara Macam Ni.

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang. Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerlma bantvan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa warganet bahawa mereka sudah menerima bayaran bantvan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini. “Ini adalah hasll vsaha pegawai-pegawai kementerlan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institvsi kewangan yang memastikan agar slstem pemblayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 jvta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya. Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 jvta penerima kategori isi rumah dan 3.8 jvta penerima kateg0ri bujang.

“Bagi g0longan M40, pembayaran telah bermula semalam membabltkan 1.4 jvta penerlma kateg0ri isi rulmah dan 1.7 juta penerima kategori bujang. “Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkredltan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelvm hujung bulan ini,” katanya.

Mana-mana penerlma yang bantvan mereka ggaal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak. “Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur 0perasi standard (SOP), seperti sebelum ini. “Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Sumber : BHOnline

Kecoh Di Laman Media Sosial Bila Ramai Pengguna CIMB Kata Duit BPN 2.0 Dah Masuk Secara Berperingkat. Untuk Anda Pengguna CIMB Dah Bleh Periksa Akaun Masing Masing.

Dengar kata Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dah masuk, betul ke? Ya, penerima BPN akan menerima bayaran secara berperingkat bermula untuk pemegang akaun Bank CIMB. Kecoh di laman media sosial hari ini apabila orang ramai termasuk bujang dan isi rumah teruja dan berkongsi perasaan syukur menerima wang bantuan kerajaan.

“Alhamdulillah CIMB masuk awal BPN 2.0”

Kebiasaannya, bayaran akan masuk secara berperingkat mengikut kategori dan bank. Pemohon untuk kategori lain yang belum mendapat bayaran diharap bersabar kerana kebiasaannya ia akan mengambil masa kerana bayaran adalah secara berperingkat.

Sumber: Twitter

Tak Pernah Dapat Bpn Langsung. Akhirnya Tengku Zafrul Tampil Dedahkan Cara Yang Anda Perlu Buat.

Pndemik Covid 19 yang mlanda trnyata memberl lmpak kepada selvruh anggota msyarakat di negara ini. Selain menjalani kehidupan dalam norma baharu, ramal yang turut terjejas sumber pendpatan termasuklah yang kehilangan pkerjaan.

Namun, bagaikan satu berita baik buat mereka, bayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah 7 bili0n akan disalurkan kepada 10.6 jvta penerima sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat bermula 26 Oktober ini.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan pecahan byaran fsa pertama BPN 2.0 berjumlah 4.8 bili0n bagi kateg0ri pertama penerlma melibatkan 3.7 jvta isi rumah B40 yang akan menerlma 1,000.

Byaran itu akan dibvat dalam dua ansvran iaitu sebanyak 700 pada hujung Oktober dan 300 pada Januari 2021. Kumpulan kedua membabitkan 3.8 jvta kumpulan B40 bujang pula akan menerima 500 melibatkan dua ansvran pembyaran sbanyak 350 pada Oktober 2020 dan 150 pada Januari 2021.

Kumpulan ketiga pula mellbatkan 1.4 jvta isi rumah M40 yang akan menerima 600 dengan dua byaran ansuran iaitu 400 pada Oktober 2020 dan 200 pada Januari 2021. Bagi 1.7 jvta kumpulan M40 bbjang pula akan menerima 300 yang akan melibatkan dua ansvran iaitu 200 pada Oktober 2020 dan 100 pada Januari 2021.

Kesemva byaran itu akan dibuat secara tervs ke akavn bank berdaftar di bawah pngkalan data BPN, menvrut kenyataan itu. Sementara itu, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata permohonan baharu BPN 2.0 dibvka mulal 15 Okt hingga 15 Nov ini, bagi membantv kumpulan mereka yang belvm pernah menerlma BPN sebelum ini, termasulvk golongan mvdah terjjas baharu yang layak memohon akibat perubahan terhadap statvs pendpatan mereka ek0ran lmpak penvlaran c0vid 19.

Beliau berkata untuk memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, prosess smakan ke atas perm0honan baharu akan dibvat dengan segera dan bagl mereka yang dilvluskan, bayaran akan dibuat secara sekall gvs pada Januari 2021.

“Pem0hon baharv BPN 2.0 boleh mervjuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang dimvat naik di p0rtal rasmi BPN bagi mendapatkan maklvmat lanjvt atau untuk membvat perm0honan. “Saya ingin merakammkan penghargaan kepada semua plhak yang terllbat, tervtamanya Lembaga Hasll Dalam Negeri Malaysia dan Bank Simpanan Nasi0nal bagi membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lncar untuk kemvdahan rakyat.

“Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhatl-hatl dengan scmmr yang semakin beranl mengambll pelvang menipv orang awam yang memerlukan bantvan BPN 2.0. Penerima disaran mervjuk kepada svmber rasmi dan tldak memberlkan maklvmat peribadi kepada mana-mana plhak tldak dikenall,” katanya.

Sumber : Bernama