Dah ada anak sampai 3 orang dan yang peliknya 4 tahun dah tak tidur bersama walaupun serumah. Sampai satu tahap ini yang suami dia buat semata untuk selesaikan masalah tersebut

Kisah Rumah Tangga

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Status kawan saya mulanya adalah isteri. Ibu kepada 3 org anak. Dulu bekerja sebagai Jurutera tapak binaan. Dia seorang wanita yang cantik. Baik hati dan solat tak pernah tinggal. Walaupun dah berkahwin tapi masih lagi nampak macam anak dara. Dia ada aura yang tersendiri. Saya juga mengenali suaminya. Suaminya seorang yang baik. Sebaik dia.

Tapi perkahwinan mereka tak berjalan indah dan tak normal. 4 tahun tak tidur bersama walaupun serumah. Walaupun begitu mereka nampak bahagia di mata orang lain. Kawan saya ni penyabar sangat. Cara dia menangani masalah rumah tangga dia dengan menyibukkan diri dengan pelbagai aktiviti amal dan travel.

Ramai pakar perubatan traditional merumuskan punca rumahtangga mereka disebabkan sihir. Tapi mereka dah berikhtiar sehabis yang mampu. Berbagai cara dia pujuk suaminya termasuk mengizinkan suaminya berkahwin lain dan dia telah berhenti kerja.Tapi suami dia sampai sekarang tak kahwin lain. Kalau saya dapat izin isteri tak tunggu lama dah. Esok jugak saya kahwin lain.

Kawan saya ni ramai orang suka. Ada yang datang rumah merisik sebab ingatkan dia tak kahwin lagi. Setakat nak cari pengganti suami dia rasanya tak payah tunggu sampai habis edah. Ramai je yang tunggu dia jadi janda. Termasuk saya. Tapi saya terpaksa ketepikan perasaan tu sebab dia dah anggap saya macam saudara kandungnya.

Mak saya sebagai mak dia sebab dia dah tak ada mak. Sehingga pada suatu hari dia mengadu kat saya yang dia dah sepakat nak settlekan masalah rumahtangga mereka. Suaminya pun kata dah sepakat nak pisah cara baik. Suaminya dah lama nak lepaskan dia tapi dia je yang tak mahu. Mereka lebih selesa bersama hanya sebagai sahabat.

Saya kesian kat kawan saya. Saya bincang dengan isteri saya tentang poligami sebab isteri saya ni tak nak mengandung sudah nak masuk 3 tahun dia merancang sebab nak enjoy dulu hidup berdua. Terbeliak mata isteri bila dpat tahu niat murni saya. Sekali isteri saya mengamuk dan marah kawan saya.

Terus kawan saya menjauhkan diri daripada saya. Tapi kami kawan sejak kecil dan dah macam adik beradik. Gaduh sekejap je dan berbaik semula. Lagipun kawan saya tak terbuka hati langsung nak terima saya. Semenjak hari itu isteri saya berubah 100 peratus.

Ambil berat pasal saya, kalau tidak dengan kawan-kawan dia je. Dan Alhamdulillah dah mengandung sekarang. Tak jadi poligami. Tiba-tiba kawan saya beritahu dia dah jatuh cinta dengan seseorang. Orang tu duda yang baru berpisah dan masing-masing dah tahu status masing-masing.

Kawan saya ni susah nak jatuh cinta. Tapi bila dia kata dia dah jatuh cinta memang dia sayang gla kat orang tu. Mudah sangat jalan cerita pertemuan dan kisah jatuh cinta diorang. Saya dah mula risau hati dia dipermainkan. Saya tak kenal duda tu. Tapi mesti seorang yang hebat sebab taste kawan saya ni bukan calang-calang.

Gossip dah tersebar. Maklumlah orang cantik. Belum lagi berpisah dan masih dalam tempoh bertenang dengan process perpishan ramailah kawan-kawan lain yang nak try masuk jarum. Tapi ditolak baik oleh kawan saya. Macam mana dia tolak saya begitulah dengan yang lain.

Duda tu berjanji akan tunggu kawan saya. Percintaan mereka nampak indah sebab kawan saya sangat ceria. Sekian lama tak nampak dia gembira sebegitu. Dia bahagia menceritakan impian barunya kepada saya. Dia tak impikan perkahwinan semula yang gemilang. Tak perlukan duit hantaran dan cukup dengan mas kahwin dan akad nikah sahaja. Dia tak akan menyusahkan bakal suaminya kelak. Tapi memang begitulah cara kawan saya menyintai seseorang. Dia tak akan menyusahkan orang yang dia sayang.

Sehingga pada suatu hari. Saya video call dia dan nampak matanya bengkak. Dari apa yang diceritakan duda tu rujuk semula dengan jandanya demi anak-anak. Macam yang saya katakan kawan saya ni kalau dah sayang memang akan sayang gla-gla. Dia sanggup menjadi isteri kedua sebab duda ni pun sayang kat dia katanya.

Dan saya yakin dengan ilmu agama dan tahap kesabaran yang dia ada, dia mampu survive hidup berpoligami sebab itu sebagai kawan saya tak menghalang. Haish.. kenapalah bukan dengan saya. Penceraiannya pun berjalan dengan lancar dan baik. Mereka dah sampai tahap redha sebab tu tak rasa kecewa. Anak-anak semua tinggal dengan bekas suaminya sebab bekas suaminya nak kawan saya cari bahagianya sendiri.

Tapi malang bagi dia. Lelaki tu tak sayang kat dia macam mana dia sayangkan lelaki tu. Lelaki tu kuat mengayat perempuan lain dekat fb. Walaupun dah mempunyai isteri dan kawan saya sebagai kekasih tapi masih mengayat perempuan lain lagi. Lelaki tu hanya mempermainkan perasaan kawan saya. Lelaki itu sebenarnya biasa je dari segi rupa dan harta tak sehebat mana seperti yang saya sangka.

Macam manalah kawan saya boleh jatuh hati. Tak berbaloi rasanya derita dan kecewa dia pada orang yang sebegitu. Tiap hari kawan saya menangis teringatkan lelaki tu. Saya nasihatkan kawan saya supaya bersabar, sembahyang istikharah dan tahajud setiap malam supaya dia dapat kumpul kekuatan diri untuk meneruskan atau memutuskan sahaja perhubungan.

Alhamdulillah, kawan saya mampu tinggalkan lelaki tu walaupun saya tahu hatinya retak seribu. Sekarang, dia dalam proses move on. Saya doakan Allah tak membolak balikkan hati kawan saya dan semoga lelaki itu mendapat balasannya kerana mempermainkan hati kawan saya.

Masa Majlis Kahwin Hidangkan Ayam KFC. Lepas Lima Bulan Dah Kahwin Isteri Baru Dapat Tahu Hal Sebenar Yang Suami Sekeluarga Sorokkan. Tergamam Pula Ada Ada Cerita Di Sebalik Semua Ini Berlaku

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Dulu aku janda sebab ex aku talak 3 sebab benda kecik. kami kahwin pun tak sampai setahun dia talak kan aku. lepas dia lepaskan aku. dia halau aku balik rumah mak aku. masa tu dah la aku tak ada kerja. Tak ada duit tak ada semua nasib tak ada anak..

Dia lepaskan aku tak bagi aku sesen aku mitak pinjam 50 pun tak bagi. aku nak buat modal cari kerja. nasib aku ada kawan2 boleh tolong lepas habis eddah aku dapat kerja manager sebab seblum aku kahwin aku kerja manager butik gaji dah tinggi. Sanggup berhenti sebab nak jadi suri rumah last2 kena talak 3.. Aku kerja dapat gaji aku terus settle hutang2 aku.. kereta tertunggak. roadtax kereta dah tamat tempoh memang teruk lar kerana bangun balik..

Lepas dah 6 bulan aku berpisah. Dalam masa 6 bulan memang ramai lelaki duduk sukakan aku. sebab aku cantik pandai masak semua serba serbi pandai. sebelum kahwin dengan laki yg meroyan pun ramai nak dengan aku.. tapi yang si meroyan masuk meminang dulu sebab aku jenis tak suka couple2.. nak suka halal kan. jodoh panjang atau pendek lain cerita yang penting halal..

Sambung balik. Lepas 6 bulan aku jadi janda aku kenal seorang laki ni. kenal kat wechat.. aku kenal pun sebab dia ada beli kuih aku jual online.. and aku jual kat orang2 wechat. dia ni tiap2 minggu lar beli kuih aku.. Last2 dia sampaikan hasrat nak kahwin dengan aku. entah kenapa aku ringan mulut aku cakap lar. kalau nak beli cincin nikah jer.. tak payah majlis. dia ni duda anak dua. dia cakap dengan wife lama lama berpisah.

wife ikut jantan lain tinggalkan anak2. sekarang anak2 adik dia jaga. Duduk sekali dengan dia. Aku percaya la sebab gambr2 anak adik dia aku paling takut kalau suami orang aku tak nak laki orang..,kalau laki orang aku terus reject. sebelum aku terima aku dah siasat dia. aku check fb dia wechat dia semua lar. anak2 dia pun dia bawak jumpa aku. Anak2 siap panggil aku ummi lagi. Dia bawak aku jumpa adik dia sepupu2 dia so aku pown yakin lar dia bukan laki orang..

kami pun nikah buat majlis simple2 jer. Jamuan pun order kfc jer. lepas dah dua bulan nikah aku dah pregnant 5 minggu. masa tu aku still kerja. suami aku pula kerja selalu out station sebab dia kerja bahagia. satu hari tu nak jadi cerita ada perempuan call aku. dia kata dia wife suami aku. terdiam aku. aku sampai nak pengsan bila dia bagi tau dia mak budak2 yang panggil aku ummi tu. Menagis aku malam tu..

Aku call suami aku. aku tanya betul ker dia ada wife. dia diam, aku cakap wife dia baru call. dia diam tandanya betul lar tu. Aku tutup phone aku menagis sampai bengkak mata. Aku nak minta dia lepakan aku jer. Aku saggup lar jaga anak dalam perut aku ni sorang2 dari aku rmpas laki orang.. lagi pun dengan dengan bini dia dah 4 tahun. aku baru nak masuk 3 bulan. so aku nekad nak berpisah dengan dia.

Malam tu juga laki aku balik rumah aku. Ketuk rumah aku pukul 4 pagi dia baru sampai dari kedah,dia pecut semata2 nak pujuk aku,dia melutut dengan aku dia cium kaki aku. Dia minta maaf sebab tipu aku. dia takut kehilangan aku. aku cakap aku tak sanggup bermadu aku tak nak..aku nak pisah. dia kata bagi dia masa..aku halau dia malam tu. Aku tak nak tengok muka dia.benci aku dengan laki tu..

Masa tu aku rasa kenapa aku bongok tak siasat betul. Sepupu2 dia. adik dia semua tak bagi tau dia ada bini. semua sepakat dengan dia. Sedih aku dah lar dulu dapat suami meroyan ni dapat suami laki orang. Rasa nak bahayakan nyawa sendiri nasib aku kuat. nasib ada baby dalam perut ni..Esoknya aku kuatkan diri aku call bini dia aku nak jumpa dia setuju aku rasa dia baik so aku pergi jumpa dia bagitau lar dia dapat tau dari gambar dalam phone laki dia kami baik ja tak gado..

Aku mintaa maaf sebab aku tak tau dia ada bini. kalau tau aku tak kahwin dengan laki dia. aku cakap aku dah pregnant. aku fikir bini dia sedih.,dia bagi tau laki dia memang kaki perempuan. sblum kenal aku dia ada gf lain juga. bini dia sabar jer, laki dia jarang balik tapi anak2 dia syang sangat. Aku tak tau nak cakap apa. aku cakap aku nak mtak berbpisah tapi laki tu tak nak lepaskan aku..

Bini dia pun tak bagi aku berpisah dengan laki dia. sebab aku dah pregnant. So bermula lar aku bermadu.. Mula2 ok, laki aku balik rumah anak dia 2,hari sana.,2,hari kat aku lama2 laki aku tak nak balik sana. dia angkut anak dia pergi rumah aku. Anak2 dia semua sayang aku. masa tu aku dah berhenti kerja sebab kerja aku berat. Aku pregnant lagi tak larat suami aku suruh perhenti sebab kecian bini dia kerja tak nak berhenti sebab sayang dengan kerja.

Aku marah dia sebab dia tak balik rumah yang first. dia kata tak ada makanan.,kat rumah aku semua siap2. anak2 pun gemuk2 duduk rumah aku. aku cakap aku tak nak kalau suami aku tak adil. kadang2 seminggu langsung tak balik. Kalau aku paksa. dia balik tengah2 malam pagi2 dah datang rumah aku. aku cakap dia tak adil nanti tak masuk syurga. Aku tak nak laki aku tak adil. aku tak nak dia berdosa..

Dia kata dia tak ada feeling kat bini dia. dia kecian jer. sampai satu tahap bini dia bnci aku tduh aku macam2 kat fb bini penuh kata2 kesat kat aku padahal aku tak pernah paksa laki dia tak balik. aku selalu gado dengan laki aku sebab dia tak nak berlaku adil, sampai aku mintak berpisah dengan dia. aku cakap aku nak berpisah kalau dia tak berlaku adil baru dia balik rumah bini dia.

Aku nak masuk syurga. aku kalau boleh biar lar adil baru leh masuk syurga sama2. Tapi first wife dia buat hal. first wife dia ckp aku mengandung anak laki lain. aku paksa laki aku kahwin sebab aku kenal laki aku sebulan dah aku ajak nikah. Sampai laki aku ajak pergi doc. suami aku macam ragu2 dengan aku. suami aku kuat cemburu. sampai dia marah2 aku. pernah aku brbalah sampai dia kasari aku sebab cemburu dia asyik fikir anak dalam perut bukan anak dia sebab first wife dia hasut ..

sampai sepupu2 dia adik2 dia bnci aku dengan tiba2 sebab dorang ingat aku dah bomhkan laki aku. sebab laki aku terlampau sqyang aku. sebab dulu laki aku ni Playboy banyak gf depan2 wife dia pun dia boleh bawa gf dia. aku baru tau masa wife dia cerita mula2 kami kenal. so dorang fikir aku dah bagi nasi kangkang kat laki aku. sebab sampai laki meroyan dengan aku. aku tiap2 malam nagis sebab laki aku balik jer dia asyik tanya anak ni anak siapa..

Aku sampai tak tahan aku suruh dia lepaskan aku. Aku tak nak teruskan lg. Aku bosan dengan dorang suka ftnah aku. aku nak bahagia jer kalau macam ni aku tak bahagia baik aku berpisah. laki aku tak nak pulak lepaskan aku. first wife dia hantar mesg2 marah2 aku.

Aku senyap. sampai satu tahap aku tak tahan asyik tudh aku jahat. aku betul2 buat jahat aku suruh laki aku buat pilihan sama aku atau first wife dia. Pilih satu sebab aku cakap dia tak mampu nak ada dua isteri. gaji punn kecik nak ada dua bini tapi dia tak nak.

first wife dia kecian aku sebab dia cinta. aku paksa dia buat pilihan. kalau tak aku sendiri lari dari dia. dia kasari aku dia cakap kat aku kalau aku lari dia nak bahayakan nyawa aku. sebab dia meroyan dengan aku. aku tak tahan aku kurung dalam bilik. aku tak nak keluar selagi dia tak buat pilihan.

Aku cakap kalau dia pilih aku. anak2 nya dia boleh jaga dan aku boleh jaga aku tak akan pisah2kan anak2 dia. dia tak nak berpisah sebab kecian dengan anak2 dia.dengan aku sebab dia sayang cinta meroyan semua dengan aku. dia cakap dia tak pernah cintakan perempuan macam dia cintakan aku. dengan bini dia pun kahwin sebab kecian. sebab bini dia warga asing. tak ada surat semua. aku tetap dengan pendirian aku suruh dia pilih last2 dia lepaskan bini dia.

Bini dia mengmuk buang semua baju2 laki dia. anak sorang ikut ayah dia sorang ikut mak dia. aku nak kata lega tak juga. sebab aku tak nak pun dia berpisah.. tapi suruh dia pilih aku sanggup kena berpisah tapi dia pilih aku. Lama juga aku rasa bersalah. aku kalau boleh tak nak jadi perampas.

sejak tu laki aku berhenti kerja. dia ajak aku pindah luar kl.. Dia buat kerja2 biasa. dia tak nak tinggalkan aku. Kalau boleh nak aku 24 jam dengan dia.. Masa mula2 dia lepaskan bininya. Dia pujuk aku dia sabar dengan aku tapi aku marah dia macam2 aku benci dengan dia tapi dia tetap sabar.

Dia tetap pujuk aku jaga aku. kerja2 rumah semua dia buat…macam orang angau lar. sebab tu orang tuduh aku bagi nasi kangkang padahal aku tak buat apa pun. aku cuma masak jaga makanan minum dia jer. aku dengan dia dah 4 tahun. lepas 2 tahun dia lepaskan ex bini dia. bini dia dah kahwin lain dah bahagia dengan keluarga baru..

lepas ex dia dah kahwin baru aku hilang rasa bersalah tu. kalau tak aku selalu salahkan diri aku. dan sejak tu juga aku dah tak percaya laki aku. sampai sekarg selalu aku brbalah tapi laki aku tetap sabar dengan aku dan tetap syang aku tak pernah dia buat jahat dengan aku..Sorry banyak typo mengantuk sis. Lega dapat luah sebab sampai

sekarang tertanya2. aku ni jahat ke? aku ni permpas laki orang ker? aku ni teruk sangat ker? atau semua ni takdir. aku akui aku bahagia sekarang. suami aku tak pernah abaikan tanggung jawab …kalau dulu semua orang kenal laki aku kaki perempuan. Sekarang semua terkejut dengan perubahan dia.

dia berubah sebab dia jatuh cinta dengan aku. kalau dulu dia perkok tegar. sekarang semua dia stop sebab aku yang suruh.. sebab dia lagi sayang aku dari semua termasuk kawan2 dia tak ada lagi istilah lepak dengan kawan2..

Ada Kesan Merah Pada Dada Makcik. Pergi Hospital Doktor Kata Tiada Masalah. Tak Lama Kemudian Baru Jumpa Punca Sebenarnya Benda Ini Berlaku Tapi Ada Lagi Yang Perlu Diselesaikan

Salam semua, terima kasih jika cerita aku disiarkan. Sebelum aku mula cerita ni, korang mesti tahu s1hir tu apa kan? Ni kisah makcik aku. Ok first, aku describe latar belakang makcik aku dulu. Makcik aku ni adik kepada mak aku, means makcik aku ni anak keempat dan anak bongsu dalam adik beradik diorang. Buat pengetahuan korang, makcik aku ni dia tinggal dekat Raub, Pahang. Makcik aku ni umur dia dalam lingkungan lewat 40-an macamtu.

Ok cerita dia mula macam ni, mak aku ni memang rapat lah dengan makcik aku, diorang selalu sembang dalam phone sebab kitorang duduk KL so memang jarang berjumpa lah. Satu hari ni makcik aku whatsapp mak aku, dia kata dada dia sakit lepastu macam merah merah. Mak aku suruh dia pergi klinik buat x-ray sebab makcik aku kata dia rasa sakit tu dari dalam. Mak aku takut tulang dia je problem sebab makcik aku pernah kejadian teruk sebelum ni.

Lepas 2 hari macamtu, makcik aku bagitahu mak aku dia dah pergi x-ry tapi doktor cakap takda apa apa pun sebenarnya means x-ry tak dapat detect apa apa. Bila tanya kenapa dada merah pun, doc kata tak pasti kenapa. Tapi masa tu memang semua husnudzon lagi tak ada lah nak fikir benda benda miistik macam s1hir ke apa.

Dalam 2 minggu lepas, makcik aku datang rumah aku, katanya nak pergi mengurut sebab ayah aku ada kenal kawan yang pandai mengurut. Mak aku kata makcik aku sakit sangat kaki sampai takboleh berjalan so dia decide nak pergi mengurut. Dia kesian anak anak dia masak sendiri. Makcik aku ada 3 orang anak perempuan dan semua anak dia sekolah lagi, sorang form 3, sorang darjah 6, sorang darjah 2.

Tapi anak dorang tak ikut masa ni. Diorang semua gerak bermain dalam pukul 10 macamtu lepastu balik dalam pukul 1 lebih. So petang tu family aku dengan makcik aku dengan laki dia lepak lah dekat depan rumah makan makan buah. Petang haritu tak hujan, panas panas bahang walaupun dah bukak kipas. Yang peliknya makcik aku terketar-ketar sejuk memang badan dia berlapik selimut lah masa tu.

Tapi takda apa apa yang pelik jadi pun, semua okay, makcik aku pun dah boleh berjalan macam biasa lepastu cuma badan dia makin kurus lepastu muka lemah je. Mak aku ada tengok merah kat d4da makcik aku tu, bentuk dia macam sayap burung tau. Seminggu lepas tu, makcik aku ni call mak aku cakap yang sebenarnya dia terkena sih1r. Masa ni kitorang tak terkejut sangat pun sebab macam dah boleh agak. Cerita dia macamni, makcik aku, rumah dorang macam kampung kampung hutan macamtu.

Cuma rumah dia teres dalam kampung jauh dari pekan. So mak aku cerita yang makcik aku dengan laki dia ni memang suka keluar lewat malam nak cari makan, means pergi warung warung macam tulah. Satu hari ni diorang pergi satu kedai ni macam pedalaman sikit. Actually shir tu nak hantar dekat kedai tu, nak bagi kedai tu tak laku tapi terkena makcik aku sebab dia lemah semangat.

Yang lagi teruknya, nak buang shir tu kena jumpa dengan siapa yang hantar benda tu sebab dia je yang boleh buang tapi orang yang hantar shir tu dah pergi menghadap illahi. Orang yang hantar ni dia pergi jumpa b0moh orang asli. Aku taktahu shir orang asli macam mana, biasa dengar shir orang siam je. Katanya dia hantar shir burung.

Macam mana makcik aku tahu dia terkena shir? Ayah laki dia ni kenal ada sorang ni, tapi dia macam bmoh juga so diorang pergi berubat dengan dia. Masa ni mak aku marah makcik aku sebab jumpa bmoh. Bukan apa, ada ke patut dia minta pengeras RM600 dengan ayam apa yang susah cari tu dengan ada satu nama pokok ni nama pelik. Laki dia pun setuju je masa tu sebab kesiankan makcik aku ni. So diorang pun pergi lah berubat dekat situ.

Mak aku cakap makcik aku dah macam okay sikit lepas berubat tu. Tapi lepas je 3 hari, ingat tak merah merah kat dada makcik aku tu? dia jadi bengkak besar lepastu warna hitam kulit bengkak tu macam terkupas macam terbkar. Dia pergi klinik, dktor suruh pergi hspital lepastu terus wrded nak kena buat opration buang nnah dalam bengkak tu.

Aku ikut mak aku pergi jenguk makcik aku 2 hari lepas. Anyway benda ni tengah berlaku tau. Kami jenguk dia sebelum dia masuk bilik operasi. Jadi sempat lah tengok bengkak tu. Memang betul betul crpy. Besar sangat sampai terkena breast dia sikit. Opration dada makcik aku tu petang, kami tunggu dalam 2 jam lebih sampai habis operasi, kami naik atas semula.

Masa ni memang family belah mak aku ramai kerumun keliling katil dia. Aku dengar suara makcik aku slow je cakap dekat mak aku “long, skit sangat long” masa ni memang anak anak dia, mak aku, pakcik aku semua menangis kesian tengok makcik aku. Lepastu dktor datang cerita yang masa dorang dah belh d4da makcik aku ni, nnah terpancut pancut keluar, dia kata senang kerja tak payah tekan pun. Doc takjahit pun dda makcik aku sebab dia nak tengok dulu apa ada kat dalam.

Doc ada jugak cakap d4da makcik aku macam berlubanng lubangg taktahu sebab apa. Tapi semalam katanya dah jahit balik dah. Masa kami tengah sedih kerumun katil makcik aku ni, datang sorang perempuan tua pergi kat kakak ipar aku. Masa ni kakak ipar aku duduk luar sorang sorang. Perempuan tu tanya kakak ipar aku apa yang jadi, skit apa, macam macam lah dia tanya. Kakak ipar aku jawab je.

Lepastu kakak ipar aku tanya dia “makcik asal mana? skit apa ni?” dia jawab “saya asal dari kampung orang asli, jaga anak baru lepas bersalin” lepastu dia pandang kat tempat makcik aku tu lama dan terus blah. Aku taktahu apa kena mengena dia dengan kisah makcik aku ni. Mungkin ada kaitan?

Semalam mak aku dapat call dari laki makcik aku, dia kata makcik aku kena buat operasi lagi sekali sebab tiba-tiba banyak nnah dalam dada dia. Pagi tadi pukul 1 baru keluar bilik operasi dari petang laki dia tunggu. Tolong doakan makcik aku weh semua. Ni kisah anak dia pulak, anak dia yang kedua tu form 1 tahun depan, baru baru ni result upsr keluar, dia dapat 6A. Anak anak makcik aku memang pandai walaupun duduk kampung.

Masa dekat hospital tu aku tanya lah anak dia tu “kak ngah nanti form 1, sekolah mana?” dia jawab slow je “taktahu lah kak wawa” aku masa ni macam “eh macam mana boleh taktahu, tak apply mrsm ke sbp ke?” dia diam je pastu dia tinggalkan aku sorang sorang kat ruang menunggu tu. Kesian aku.

Okay tak, sebenarnya balik tu mak aku cerita yang anak kedua dia tu nak masuk mrsm tapi makcik aku ni takbagi. Alasannya sebab makcik aku skit, takda siapa nak melawat dia. Mak dia bagi apply sekolah sains sebelah rumah je. Sekolah tu sbp jugak cuma dia memang teringin nak masuk mrsm.

Masa ni sedih sikit lah, sebab dia mengadu dekat atuk dia tapi atuk dia jawab “siapa nak hantar awak ambik awak balik nanti, takpelah kak ngah, munkin takda rezeki dekat mrsm, sekolah mana mana pun sama je, asal niat tu nak tuntut ilmu” Pengajaran dia dekat sini jangan keluar rumah malam malam, berhati hati kalau nak makan dekat mana mana, jangan main shir, jangan jumpa bmoh, ingat Allah. Aku ada gambar bengkak makcik aku sebelum dengan selepas operasi, nak tengok? Carilah aku siapaa he he he. Minta maaf jika cerita tak sampai.

SUMBEr – seleksimedia.

Dah 5 Tahun Berkahwin Tetapi Masih Tiada Anak. Rupanya Isteri Hadapi Satu Sakit Ini Yang Tak Dapat Diubati Dan Ini Yang Suami Dia Sanggup Lakukan Demi Isteri

Gambar sekadar hiasan.Salam semua. saya, wanita yang telah 5 tahun berkahwin dan masih belum mempunyai zuriat. Siapa kahwin tak nak anak kan?? Begitu jugak saya dan suami. saya kesian kat suami saya yang sangat ingin zuriat. Tapi dia tak pernah bersuara hal zuriat sebab tak nak saya tertekan. saya tahu semuanya berpunca daripada saya.

saya tak mampu memberikan zuriat pada suami sebab sakit yang saya ada iaitu SLE. Terasa tidak sempurna diri ini, bukan saja mempunyai sakit yang tiada ubat penyembuh,terpaksa bergantung pada ubat dan lebih menyedihkan saya masih tak mampu memberikan zuriat pada suami saya. SLE adalah sakit kr0nik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri.

Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan.Untuk kes saya, autoimmune saya serbu cairan merah, hati dan kulit saya. Cairan merah dalam badan saya sentiasa berkurang, dan penah hb saya lebih rendah dari 5. Tahun pertama kena peny@kit ni, setiap 2 minggu atau sebulan saya mesti masuk warded dan setiap kali warded mesti kena masuk 2 pain cairan merah. saya kena sakit ni ketika saya baru berusia 23tahun, baru mula berkerja selepas menamatkan pengajian. Waktu tu saya belum berkahwin.

saya kerap keluar masuk hospital dan sebab tu jugak saya dibuang kerja. saya pun paham la, company mane boleh tahan kalau staff asyik mc je. MC plak bukan sekejap.Kereta saya tertunggak lebih 3 bulan dan hampir kena tarik. Badan saya pun mengembang sebab ubat-ubatan yang saya terpaksa saya makan esp steroid. Badan saya naik dari 45kg to 65kg. Time tu saya strss teruk, saya baru nak mula hidup, saya dah di uji dengan ujian yang berat camni.saya mula mempersoalkan apa salah saya sampai kena uji camni.

Kenapa saya yang diberi sakit ni, kena tak orang lain. Mula2 sakit dulu, saya pikir Sakit ni satu musibah untuk saya. Dunia ni dah berakhir dan saya pikir nak pergi buat selamanya je.saya pernah ditahan di zone merah di bahagian kecemasan. Dipasangkan oksigen, X-tray & ECG semua dibuat diatas katil, saya dah macam orang yang tak bernyawa pasrah atas semua tindakan nurse dan doktor. Melihat nurse membuka pakaian saya utk jalani semua prosedur yg dijalankan sebab saya tak mampu menggerakkan tubuh badan saya sendiri.

Betapa lemahnya sya ketika tu.Alhamdulillah, nywa saya masih panjang keadaan saya kembali stabil dan dipindahkan ke wad. Lepas beberapa hari saya dalam wad, anggota badan saya mula naik ruam. Seluruh badan saya merah dengan bebiji air memenuhi tubuh saya.saya jadi rendah diri, malu nak jumpe dengan orang. saya tak bagi kawan2 dan saudara mara melawat saya. Tapi Bf (suami saya sekarang) tetap datang melawat saya.

Ubat yang diberikan hanya untuk mengurangkan tindakan balas autoimmune dan saya perlu bergantung pada ubat-ubatan selamanya. Awak dah tengok sendiri keadaan saya, andai awak nak tinggalkan saya, saya redha dan saya terima.” Apa jawapan yang saya dapat dari dia. “Apa awak ni! saya akan tetap sayang dan saya takkan tinggalkan awak” Allahu Akbar terkedu saya, terharu.

saya pikirkan dia akan tinggalkan saya. Tak ade manusia yang sanggup terima orang yang sakit. Lepas beberapa ketika, saya kena transfer ke hospital untuk dapatkan rawatan daripada pakar SLE. Alhamdulillah lepas refer to pakar, saya tak perlu lagi warded dan tak payah masuk cairan merah la. Tapi saya masih kena follow up setiap bulan. Nampak menyusahkan kena jumpa doktor setiap bulan tapi saya bersyukur sebab saya semakin sihat dan paling penting saya tak payah tido kat ward lagi.Bila keadaan semakin ok, saya mula bekerja balik, Alhamdulillah ade company yang sudi terima pes@kit macam saya.

Lepas dah bekerja, Bf saya ajak kahwin. Kahwin?? Biar betul? boleh ke saya?? saya tak percaya dengan kemampuan diri saya. Ye sekarang saya nampak sihat tapi bila2 masa saya boleh sakit balik. saya bagitaw doktor dan doktor mintak jumpa bf saya.BF saya pergi jumpa doktor. Doktor explaint semua keadaan saya, risiko yang mungkin akan terjadi dan ciri2 kalau autoimmune mula datang. Yang paling doktor tekankan adalah zuriat. Jangan melakkan harapan yang tinggi untuk mempunyai zuriat.Peskit SLE mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengalami kehilangan kandungan dan kehamilan boleh membhayakan diri pes@kit.

P3sakit hanya dibenarkan hamil setelah kedaan pes@kit benar2 stabil. Alhamdulillah BF boleh terima semua tu.Akhirnya kami berkahwin,dari awal perkahwinan saya kena amek perancang kehamilan iaitu cucuk depo setiap 3 bulan. family member suami tahun keadaan saya. Sekarang dah 5 tahun perkahwinan, pernah 2 kali warded tapi Alhamdulillah suami menjaga saya dengan baik.Kami Masih seperti dulu masih belum mempunyai zuriat. Masih berdua dan sentiasa dalam fasa honeymoon.

Sehingga ke hari ni, sakit saya tak penah stabil, sentiasa turun dan naik dan masih tak dibenarkan hamil.saya pernah ingkar arahan doktor, Tahun ke4 perkahwinan saya stop ambik pencegah kehamilan dan saya tak bagitaw suami saya dan saya berjaya hamil. Mula2 dapat tahu saya hamil, kami terkejut, gembira, tsayat semua ada tapi bila doktor bagitaw r1siko yang bakal terjadi pada baby, suami mula risau. Baby berisiko untuk mengalami sumbang disebabkan ibu makan steroid.

Banyak cairan merah yang doktor amek untuk check untuk pastikan dan berharap antibodi negatif (Anti-Ro dan Anti-La) yang boleh menggangu jantung bayi yang boleh menghentikan jantung baby. Tapi berita gembira kehamilan tu hanya bertahan seminggu dan saya mengalami kehilangan kandungan. Antara sebab berlsayanya kegguran adalah disebabkan cairan merah saya membeku dan tak sampai ke janin (disebabkan sakit saya).

Teruk saya kena marah dengan doktor.Bukan doktor sengaja tak bagi tapi dalam keadaan hamil, lebih mudah autoimmune terkena buah pinggang saya. Sebab tu doktor kena mengawal dan memastikan semuanya selamat sebelum membenarkan pesakit hamil. Sedih, memang la saya sedih tapi saya tak pernah menyesal, sekurang2nya kami pernah diberi peluang untuk merasai kehamilan walaupun sekejap. Semua orang marah saya termasuk keluarga saya, dan suami. Dorang marah sebab dorang sayangkan saya.

Masih saya ingat macam mana menggelabahnya semua saya bila menangis sebab s@kit perut dan cairan merah berketul-ketul keluar. Terus kami ke hopital dan doktor check saya dah total misc4rriage. Sedih, menangis suami. “Saya boleh terima kehilangan baby tapi saya tsayat kehilangan awak.” Ya Allah Nikmat apa lagi yang saya dustai. Seorang suami sanggup ketepikan keinginan dia untuk memiliki zuriat kerana sayangnya pada isteri.

Lepas kehilangan kandungan, Suami saya upah orang utk urut, tungku dan sauna cam orang berpantang cumanye takde baby.Alhamdulillah suami saya angat membantu saya. Setiap Pagi saya bangun sediakan breakfast je, yang lain semua suami saya buat. Mungkin disebabkan saya sakit, saya dapat kelebihan tu. Suami saya terima saya seadanya. Badan saya penuh dengan parut, selulit disebabkan steroid. saya tengok diri sendiri pun saya jijik. Muka saya jadi gelap dan moonface.

Tapi suami saya tak pernah pertikaikan semua tu. Disebabkan ujian s@kit ni, MIL saya tak pernah bertanyakan saya soal zuriat, tak pernah bagi saya tekanan dan sangat2 membantu saya. Masa saya kehilngan kandungan, MIL boleh cakap, “Jangan dipikirkan pasal anak. Tak salah kalau kita tak ada anak, jaga kesihatan diri. Jangan krbankan diri sendiri untuk memenuhi kehendak/puaskan hati orang. Mulut orang takkan berhenti bercakap, abaikan.

InsyaAllah anak mak redha dan dia terima kamu seadanya dan mak pun tak kisah. Yang penting kamu sihat dan bahagia.”Allah tu Maha Pengasih, bila saya redha dan terima dengan ujian Dia, Dia bukakan pintu2 rahmah untuk saya. Allah kurniakan saya seorang suami yang sangat2 memahami dan yang paling penting terima saya seadanya dalam sakit dan sihat. Allah kurniakan keluarga dan mertua yang penyayang.

Terima saya dan tak pernah persoalkan hal zuriat. Mereka sangat menjaga. Mertua saya sanggup carikan ubat2 tradisional utk merawat sakit saya especially yang melibatkan kulit saya. Kulit saya berbekas dan penuh dengan parut. Macam2 daun/herba dia cari dan sapukan kat badan saya. Orang2 disekeliling saya, jiran2 dan sedara mara ada bertanyakan saya soal zuriat tapi mereka bertanya dan mereka sendiri yang menjawab “Mungkin ko tak dapat lg anak sebab ko sakit”.

Alhamdulillah disebabkan sakit itu jugak saya tak terus disoal dan ditekan.saya diberikan rezeki, peluang pekerjaan. Alhamdullillah.. Apa lagi yang saya mahukan. Allah bagi saya ujian hanya sedikit tapi rahmah dan nikmat lebih besar Dia berikan pada saya.saya sentiasa berdoa, “Ya Allah sesungguhnya terima dan redha dengan ujian-Mu. Kau berikanlah saya kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini. Kau adalah sebaik-baik perancang dan perancangan Kau adalah yang terbaik buat kami hamba yang naif lagi tidak mengetahui ini. saya bersyukur ke atas segala nikmat yang Kau berikan kepada saya.”

– Lupus Warrior (Bukan nama sebenar) via iium

Antara komen warganet :

Salju Kencana : Confessor. Kakak aku sama macam kau. SLE. doktor detect dia ada SLE selepas melahirkan anak kedua. Lepas tu dia merancang.. Sampailah ketika dia rindu nak ada baby.. Alhamdulillah dia dapat anak ketiga. Tapi tu la.. Masa mengandung mcm2 ubat dan appointment dia kena pegi. Oh ye. Sejak mengandung pertama lagi, hb dia mmg tak stabil walaupun belum lg detect SLE.

Macam mana kakak aku boleh bertahan? Selain berubat moden, kakak aku berubat tradisional, ruqyah dan perubatan alternatif. Kalau kau berminat nak tahu… Boleh pm aku. Nanti aku share dengan kau. Moga2 keadaan kau bertambah baik dan stabil macam akak aku.

Hanis Masyarah : kuat sis kuat! saya pun one of the lupus fighter. skrg sy dah kena buat dialisis sbb SLE dah attack tissue kidney sy and both dah rosak so terpaksalah dialsis but at the same time, lupus still lagi attack saraf2. sakit sangat tapi perancangan Allah yang terbaik kan. positive jelah.

Marosidah Mior : Dear confessor, Rezeki u, dapat suami dan keluarga mertua yang memahami, bukan semua orang boleh dapat, Allah knows best, Allah tahu apa yang terbaik untuk awak, jadi hargailah dan sentiasalah bersyukur.

Norfadzilah Idris : Dulu saya ada kwn satu wad y SLE.. dari die pregnent smpai bersalin duduk di hospital.. raya pun di hospital..puasa pun sehari aja.. bila janin makin membesar doktor pasang stand pd rahim utk elak bersalin sblum waktu.. dan hanya dibenarkan utk baring rehat shj.. x bleh berjalan2 sgt.. kalau berjalan lebih skit akan turun cairan merah.. kesian betul..die punya doktor pakar shj ada 4 org berlainan bahagian.. dn baby lahir 36w6hari.. ceasor..alhamdulillah.. dpt baby gurl y sihat.. masa tgh operatr doktor ckp rahim die berbentuk sebiji mcm hati.. dan amik gmbr tunjuk kt die.. mmg kuat semangat org2 SLE ni.. moga TT pun tabah dah kuat ye.