Empat jenis bantuan kepada pelajar IPT. Berikut antara bantuan khas untuk pelajar yang ramai tak tahu dan harap semua maklum dengan perkara ini

Berita

Pada 30 Oktober 2020, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bekerjasama dengan pihak Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) untuk menawarkan empat jenis bantuan pakej pelan data dan juga peranti kepada pelajar IPT.Tujuan bantuan ini adalah untuk memberikan persekitaran pembelajaran yang kondusif bagi sesi Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) secara dalam talian.Jom baca dengan lebih lanjut untuk ketahui apa bantuan yang korang sebagai pelajar IPT boleh dapat!

1. Bantuan Kewangan Prihatin bernilai RM50

Bantuan ni khas untuk pelajar-pelajar baru Universiti Awam bagi sesi akademik 2021/2021. Bantuan sebanyak RM50 diberikan bagi membantu mereka untuk langganan awal pelan data.Korang boleh semak status kelayakkan masing-masing melalui Bahagian Kemasukan atau Hal Ehwal Pelajar (HEP) di universiti masing-masing. Sekiranya layak,korang perlu kemaskini dokumen dan maklumat berikut:i. Salinan kad pengenalan;
ii. Nombor akaun bank dan nama bank;iii. Salinan penyata/buku bank (muka surat yang mempunyai nombor akaun bank);iv. Nombor telefon bimbit/email.Bantuan tersebut akan disalurkan mulai pertengahan November hingga 31 Disember 2020.

Kenapa pelajar baru je dapat?Ini kerana pelajar baru adalah yang paling terkesan selepas pengumuman penangguhan pendaftaran secara fizikal atau bersemuka pada 2 Oktober yang lalu.Ini juga merupakan kali pertama mereka menyambung pelajaran di universiti awam. Jadi, untuk mengurangkan beban mereka, insentif RM50 diperuntukkan bagi membantu mereka melanggan pembelian pelan data.

2. Bantuan Pakej Pelan Data untuk pelajar B40

Kalau korang merupakan pelajar B40, bantuan ini untuk korang! Bantuan ini adalah dalam bentuk kad sim namun begitu terdapat beberapa universiti yang memberikan bantuan dalam bentuk tunai yang akan disalurkan melalui akaun pelajar.Pelajar juga boleh menghubungi pihak HEP masing-masing untuk pertanyaan lanjut.

3. Bantuan komputer riba untuk pelajar kategori B40 bersasar di Universiti Awam

Pelajar yang tergolong dalam kumpulan B40 bersasar terpilih akan dihubungi sendiri oleh pihak Universiti masing-masing. Jenis bantuan yang akan diberikan adalah dalam bentuk:Pemberian komputer riba percuma;Pemberian wang tunai;Pinjaman peranti sepanjang pengajian; dan Bantuan pinjaman kewangan istimewa bagi pelajar yang telah memperolehi komputer riba.Pelajar yang terpilih akan menerima peranti secara berperingkat bermula November 2020.

4. Pakej pelan data dan peranti istimewa

Semua pelajar layak memohon pakej ini!Ya betul tu! Kalau korang sedih sebab tak dapat mohon bantuan yang kami nyatakan di atas, jangan risau sebab korang boleh mohon bantuan ni.Yang paling best, urusan pembelian pakej istimewa pelan dan peranti boleh dibuat terus dengan pembekal perkhidmatan!

Boleh ke pelajar IPT termasuk IPTS dan politeknik mohon? Boleh!Semua pelajar berpeluang untuk menikmati pakej pelan data dan peranti ni pada harga yang rendah seperti yang ditawarkan oleh Celcom, Digi, Telekom Malaysia (Unifi Mobile), Maxis, Acer, Samsung (bersyarat) malah Apple Online Store!

Macam mana nak daftar & dapatkan pakej pelan data ni?

Celcom.Pendaftaran prabayar di Celcom bluecube berdekatan. Pelajar perlu membawa bersama kad pengenalan dan kad pelajar atau surat tawaran kemasukan pelajar ke IPT sebagai dokumen pengesahan. Sebarang pertanyaan boleh hubungi Celcom Careline di 1111 atau 019-6011111.

Digi.Pakej pelan data jalur lebar (pasca bayar ) – Pendaftaran hanya secaradalam talian sahaja. Salinan dokumen sokongan kad pengenalan dan kad pelajar atau surat tawaran kemasukan IPT diperlukan ketika sesi pendaftaran dalam talian.

Pakej pelan data (prabayar) – Pendaftaran di mana-mana cawangan Digi Store atau secara dalam talian.Perlu membawa bersama kad pengenalan dan kad pelajar atau surat tawaran kemasukan pelajar ke IPT sebagai dokumen pengesahan. Sebarang pertanyaan boleh hubungi 016-2998888.

Maxis.Tawaran (pasca bayar) hanya terbuka kepada pelajar berusia 18 hingga 25 tahun saja. Boleh mendaftar di Maxis Center berdekatan dengan membawa kad pengenalan dan kad pelajar atau surat tawaran kemasukan pelajar ke IPT. Sebarang pertanyaan boleh hubungi Customer Care Maxis 1800-82-1123.

TM (Unifi Mobile).Pasca bayar – Pendaftaran secara dalam talian https://unifi.com.my/studentpack (bermula 16 November 2020) atau pendaftaran di TM point berdekatan.Prabayar – Pendaftaran di TM point berdekatan atau melalui aplikasi mobile@unifi. Sebarang pertanyaan boleh hubungi https://unifi.com.my/support/contact-us

Pakej peranti pula adalah seperti berikut:

Acer.Pendaftaran boleh dibuat secara dalam talian https://store.acer.com/en-my/promotion/students .Pelajar diminta memasukkan kod diskaun mengikut model komputer riba yang dibekalkan oleh pihak Acer.Sebarang pertanyaan boleh hubungi 016-3603635 / 03- 8026 6333.

SAMSUNG.Tawaran adalah tertakluk kepada syarat-syarat yang dikeluarkan oleh SAMSUNG kepada pihak pengurusan IPT. Para pelajar boleh menghubungi pihak IPT masing-masing untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai tawaran ini.

Apple Online Store.Pendaftaran boleh dibuat secara dalam talian di https://www.apple.com/my/education/higher-education/.Sebarang pertanyaan boleh hubungi Apple online toll 1800-80-6419.

Seramai 10.6 Juta Rakyat Akan Dapat Bantuan Dengan 7.5 Juta Penerima B40 Dan 3.1 Juta Penerima M40. Menteri Kewangan Dedahkan Pembayaran Fasa Kedua BPN 2.0

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mengumumkan pembayaran Fasa Kedua Bantuan Prihatan Nasional (BPN) 2.0 kepada permohonan baharu dan rayuan yang lulus akan dibuat pada Januari 2021.Memetik Awani, Tengku Zafrul berkata, seramai 10.6 juta rakyat akan mendapat bantuan tersebut dengan 7.5 juta penerima B40 dan 3.1 juta penerima M40.

“Setakat ini, pembayaran Fasa Pertama sejumlah RM4.5 bilion telah berjaya disalurkan kepada lebih 9.86 juta penerima, merangkumi 7 juta penerima daripada kategori B40 dan 2.86 juta penerima daripada kategori M40.“Bagi penerima BPN 2.0 yang tidak mempunyai akaun bank, penunaian telah mula disediakan di cawangan Bank Simpanan Nasional mulai 26 Oktober 2020. Tempoh permohonan baharu serta rayuan BPN 2.0 telah berakhir pada 15 November 2020.

“Sehubungan itu, pembayaran Fasa Kedua berserta bayaran kepada permohonan baru dan rayuan yang lulus akan dibuat dalam bulan Januari 2021,” katanya ketika membentangkan Laporan LAKSANA ke-30 secara maya menerusi Facebook rasmi beliau pada Selasa.Tambah beliau, kerajaan juga akan menyalurkan peruntukan berjumlah RM912 juta kepada 304,000 Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) melalui Geran Khas PRIHATIN (GKP).

“Bagi program Subsidi Upah, setakat 13 November 2020, sebanyak RM148.22 juta telah dibelanjakan bagi membantu sebanyak 30,492 majikan untuk terus beroperasi dan mengekalkan seramai 247,035 pekerja,” ujarnya.Kredit Foto: Utusan Melayu

Bantuan Tunai BPN 2.0 Masuk Lebih Awal Dari Tarikh Yang Sepatutnya. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Tarikh Asal Bayaran Fasa Pertama Sepatutnya Dibuat.

PKP fasa pertama menyaksikan sektor ekonomi negara dengan terjejas teruk. Banyak perusahaan gulung tikar, para pekerja diberhentikan bahkan ada yang terpaksa cuti tanpa gaji disebabkan ekonomi ketika itu kian menguncup. Mendengar keluhan dan rintihan rakyat, kerajaan menorak langkah dengan mewujudkan Kerangka Inisiatif Tambahan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, atau lebih dikenali sebagai Kita Prihatin.

Salurkan Bantuan Prihatin Nasional 2.0

Papar kepekaan terhadap kesukaran yang dialami oleh rakyat, kerajaan mengumumkan untuk menghulurkan bantuan tunai dibawah kerangka Kita Prihatin dalam setiap peringkat masyarakat. BPN 2.0 ini secara dasarnya diharapkan dapat bantu golongan yang terjejas ekoran impak penularan COVID-19 di seluruh dunia. Bayaran BPN 2.0 akan dibuat dalam dua ansuran, pertamanya pada hujung Oktober dan keduanya pada Januari 2021.

BPN 2.0 diberikan lebih awal…

Lebih mengejutkan penerima BPN 2.0 ini, bantuan tunai ini diperoleh lebih awal dari jangkaan yang sebenar. Tarikh asal bayaran fasa pertama dijadualkan pada 26 Oktober 2020. Bayaran itu telah mula dikreditkan ke dalam akaun penerima sejak 19 Oktober lalu. Bagaimanapun, pembayaran masih lagi dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40.

Ramai mula menghela nafas lega

BPN 2.0 sekali lagi berjaya membuatkan ramai pihak menarik nafas lega dengan ketibaannya yang lebih awal dari jangkaan. Bantuan tunai tersebut sering kali dijadikan sebagai wang perbelanjaan, modal pusingan perniagaan dan juga simpanan kecemasan.

Orang ramai juga dinasihatkan untuk membuat semakan kemasukan bantuan tunai BPN 2.0 di dalam akaun bank mereka atau menebusnya di cawangan BSN berhampiran. Permohonan baharu BPN 2.0 juga telah dibuka sehingga 15 November 2020. Pakej Kita Prihatin bernilai RM10 bilion diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dibentuk untuk memastikan bantuan sewajarnya dapat dinikmati oleh rakyat yang memerlukan.

Terkini Kerajaan Beri Tahu Bayaran Untuk BPN 2.0 Akan Selesai Sebelum Tarikh Yang Ditetapkan. Untuk Rakyat Yang Tak Terima Boleh Buat Cara Macam Ni.

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang. Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerlma bantvan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa warganet bahawa mereka sudah menerima bayaran bantvan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini. “Ini adalah hasll vsaha pegawai-pegawai kementerlan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institvsi kewangan yang memastikan agar slstem pemblayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 jvta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya. Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 jvta penerima kategori isi rumah dan 3.8 jvta penerima kateg0ri bujang.

“Bagi g0longan M40, pembayaran telah bermula semalam membabltkan 1.4 jvta penerlma kateg0ri isi rulmah dan 1.7 juta penerima kategori bujang. “Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkredltan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelvm hujung bulan ini,” katanya.

Mana-mana penerlma yang bantvan mereka ggaal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak. “Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur 0perasi standard (SOP), seperti sebelum ini. “Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Sumber : BHOnline

Kecoh Di Laman Media Sosial Bila Ramai Pengguna CIMB Kata Duit BPN 2.0 Dah Masuk Secara Berperingkat. Untuk Anda Pengguna CIMB Dah Bleh Periksa Akaun Masing Masing.

Dengar kata Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dah masuk, betul ke? Ya, penerima BPN akan menerima bayaran secara berperingkat bermula untuk pemegang akaun Bank CIMB. Kecoh di laman media sosial hari ini apabila orang ramai termasuk bujang dan isi rumah teruja dan berkongsi perasaan syukur menerima wang bantuan kerajaan.

Kebiasaannya, bayaran akan masuk secara berperingkat mengikut kategori dan bank. Pemohon untuk kategori lain yang belum mendapat bayaran diharap bersabar kerana kebiasaannya ia akan mengambil masa kerana bayaran adalah secara berperingkat.Sumber: Twitter

Tak Pernah Dapat Bpn Langsung. Akhirnya Tengku Zafrul Tampil Dedahkan Cara Yang Anda Perlu Buat.

Pndemik Covid 19 yang mlanda trnyata memberl lmpak kepada selvruh anggota msyarakat di negara ini. Selain menjalani kehidupan dalam norma baharu, ramal yang turut terjejas sumber pendpatan termasuklah yang kehilangan pkerjaan.

Namun, bagaikan satu berita baik buat mereka, bayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah 7 bili0n akan disalurkan kepada 10.6 jvta penerima sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat bermula 26 Oktober ini.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan pecahan byaran fsa pertama BPN 2.0 berjumlah 4.8 bili0n bagi kateg0ri pertama penerlma melibatkan 3.7 jvta isi rumah B40 yang akan menerlma 1,000.

Byaran itu akan dibvat dalam dua ansvran iaitu sebanyak 700 pada hujung Oktober dan 300 pada Januari 2021. Kumpulan kedua membabitkan 3.8 jvta kumpulan B40 bujang pula akan menerima 500 melibatkan dua ansvran pembyaran sbanyak 350 pada Oktober 2020 dan 150 pada Januari 2021.

Kumpulan ketiga pula mellbatkan 1.4 jvta isi rumah M40 yang akan menerima 600 dengan dua byaran ansuran iaitu 400 pada Oktober 2020 dan 200 pada Januari 2021. Bagi 1.7 jvta kumpulan M40 bbjang pula akan menerima 300 yang akan melibatkan dua ansvran iaitu 200 pada Oktober 2020 dan 100 pada Januari 2021.

Kesemva byaran itu akan dibuat secara tervs ke akavn bank berdaftar di bawah pngkalan data BPN, menvrut kenyataan itu. Sementara itu, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata permohonan baharu BPN 2.0 dibvka mulal 15 Okt hingga 15 Nov ini, bagi membantv kumpulan mereka yang belvm pernah menerlma BPN sebelum ini, termasulvk golongan mvdah terjjas baharu yang layak memohon akibat perubahan terhadap statvs pendpatan mereka ek0ran lmpak penvlaran c0vid 19.

Beliau berkata untuk memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, prosess smakan ke atas perm0honan baharu akan dibvat dengan segera dan bagl mereka yang dilvluskan, bayaran akan dibuat secara sekall gvs pada Januari 2021.

“Pem0hon baharv BPN 2.0 boleh mervjuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang dimvat naik di p0rtal rasmi BPN bagi mendapatkan maklvmat lanjvt atau untuk membvat perm0honan. “Saya ingin merakammkan penghargaan kepada semua plhak yang terllbat, tervtamanya Lembaga Hasll Dalam Negeri Malaysia dan Bank Simpanan Nasi0nal bagi membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lncar untuk kemvdahan rakyat.

“Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhatl-hatl dengan scmmr yang semakin beranl mengambll pelvang menipv orang awam yang memerlvkan bantvan BPN 2.0. Penerima disaran mervjuk kepada svmber rasmi dan tldak memberlkan maklvmat peribadi kepada mana-mana plhak tldak dikenall,” katanya.

Sumber : Bernama

BPN 2.0 Dah Boleh Disemak Hari Ini. Terkini Kerajan Dedahkan Apa Yang Perlu Buat Kalau Nama Tak Ada Dalam Senarai.

Kerajaan pada September lalu telah mengumumkan Bantuan Prihation Nasional (BPN) 2.0 sebagai bantuan tambahan kepada golongan B40 dan M40 untuk meringankan beban rakyat berikutan C0VID 19.

Pemberian BPN 2.0 adalah berdasarkan pangkalan data BPN 2020 (B40 dan M40) yang merangkumi 10.6 juta penerima yang diluluskan. Bermula hari ini, semakan penerima BPN 2.0 boleh dibuat melalui portal rasmi BPN. Sekiranya tidak tersenaral sebagai penerima BPN 2.0, permohonan baharu dan rayuan boleh dikemukakan mulai 15 Oktober sehingga 15 November 2020.

Bayaran BPN 2.0 ini akan dibuat dalam dua fasa. Pertamanya pada penghujung Oktober 2020 dan keduanya, pada Januari 2021. Bagi permohonan baharu, ianya akan diproses selepas tempoh permohonan ditutup iaitu 15 November 2020. Sementara itu, permohonan baharu yang diluluskan pula akan menerima bayaran bantvan BPN 2.0 sekaligus pada Januari 2021. Untuk membuat permohonan baharu atau rayuan BPN 2.0, layari portal rasmi BPN 2.0.

Komen Orang Ramai

Semoga TSMY kekal sebagai PM hingga PRU nanti..tiada lg pengantlnya yg nampak sepertinya yg mengambil berat pada rakyat semasa dlm keadaan pandemik covid masih lg jauh untuk pulih.

Saya masih menharapkan kerajaan rm30 henggit memerintah, dengan rm30 henggit saya dapat beli tanah tanam cabai lam pasu, boleh saya pasarkan cabai keseluruh pelvsuk dunia. Alhamdulillah… Dlm byk2 pemerlntahan. This is the 1st time in my life dpt merasa bantvan & pemberlan dr kerajaan. Terima kasih. Alhamdulillah.

Sumber : Wiser

Berita Baik Untuk Anda Yang Tak Dapat BPN Sebelum Ni. Terkini Kerajaan Umumkan Tarikh Dibuka Untuk Rakya Buat Permohonan Baru Bagi Yang Tak Pernah Dapat BPN.

PUTRAJAYA: Kerjaan komited untuk memastikan bantuan Kerangka Inisiatif Tambahan Pakej Rngsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Kita Prihatin) dinikmati rkyat memerlukan. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata Kementerian Kewangan menerusi unit LAKSANA akan terus memantau pelaksanaan pakej rngsangan ekonomi dan akan menambah baik langkah sedia.

“Selanjutnya, langkah untuk memperkasakan semula (revitalise) ekonomi akan diperkenalkan semasa Belanjawan 2021 pada 6 November 2020,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. Kelmarin, Perdna Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pakej Kita Prihatin bernilai RM10 bilion dalam usaha kerjaan meringankan b3ban rkyat.

Kita Prihatin merangkumi Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah RM7 bilion, Program Subsidi Upah 2.0 (RM2.4 bilion) dan inisiatif Geran Khas PRIHATIN (GKP) sebanyak RM600 juta. Kita Prihatin menyasarkan golongan B40, M40, pekerja dalam pelbagai bidang dan peniaga mikro.

Menyentuh mengenai Geran Khas Prihatin 2.0, Tengku Zafrul berkata, peruntukan tambahan sebanyak RM600 juta bagi GKP untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan mikro yang belum pernah menerima GKP sebelum ini dijangka membantu perniagaan yang menghadapi keskaran.

“Pembukaan semula GKP ini mengekalkan jumlah geran sebanyak RM3,000 setiap pemohon yang berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN); atau pihak berkuasa tempatan (PBT) atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebelum atau pada 31 Ogos 2020.

“GKP 2.0 ini dijangka akan memanfaatkan 200,000 PKS mikro untuk membantu aliran tunai serta sebagai modal perniagaan,” katanya. Bagi Program Subsidi Upah (PSU) 2.0, beliau berkata, peruntukan bagi inisiatif PSU 2.0 berjumlah RM2.4 bilion dijangka akan memanfaatkan 160,000 majikan untuk mengekalkan 1.3 juta pekerja selama tiga hingga enam 6 bulan.

“Penambahan peruntukan PSU 2.0 melalui Pakej Kita Prihatin akan menjadikan nilai keseluruhan Program Subsidi Upah kepada lebih RM17 bilion,” katanya. Tengku Zafrul berkata, kerajaan turut mengambil maklum cbaran yang dihadapi oleh golongan B40 dan M40, justeru Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) berjumlah RM7 bilion akan disalurkan kepada mereka yang layak bermula pada hujung bulan Oktober 2020.

Katanya, penambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan inisiatif BPN melebihi RM18 bilion kepada 10.6 juta penerima, yang merangkumi golongan bujang dan isi rumah. “Kerajaan juga akan membuka ruang untuk rayvan bagi mereka yang tidak pernah menerima apa-apa bantuan BPN atau Bantuan Sara Hidup (BSH) sebelum ini.

Permohonan baharu BPN 2.0 dibuka mulai 15 Oktober – 15 November 2020 dan boleh dibuat melalui pautan bpn atau dengan menghantar borang secara persendirian ke cawangan / Pusat Khidmat Hasil (PKH) /
UTC LHDNM,” katanya. Borang permohonan boleh dimuat turun dari pautan bpn dan pemohon tidak perlu mengemukakan sebarang dokumen sokongan semasa permohonan.

Sumber : BHOnline

Terkini Kerajaan Umumkan Bantuan Baru Yang Akan Diberikan Kepada Rakyat. Rupa Rupanya Ini Yang Anda Bakal Dapat Dan Ini Tarikh Yang Akan Dieberikan.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan inisiatif bantuan tambahan kepada empat kategori golongan bagi mengurangkan beban rakyat menghadapi impak C0vid 19.

B40 Dan M40

“Golongan pertama adalah golongan B40 yang berkeluarga dan bujang, golongan M40 bagi berkeluarga dan bujang serta pekerja tempatan pelbagai bidang.

Golongan Peniaga

“Kategori keempat adalah golongan peniaga mikro dalam pelbagai bidang,” katanya dalam Perutusan Khas Kita Prihatin, hari ini.

Beliau juga mengumumkan inisiatif Subsidi Upah dilanjutkan hingga Disember menjadi Subsidi Upah 2.0 Kerajaan akan memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kepada individu bujang golongan B40 bermula Oktober ini sebanyak RM500.

Bayaran akan diberikan secara ansuran sebnyak dua kali iaitu pada hujung bulan oktober dan januari 2021. Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi  siaran langsung Perutusan Khas Kita Prihatin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebentar tadi.

Sumber : BHOnline

Isu PKPD Terjawab. Perdana Menteri Umumkan PKPD Akan Dilaksanakan Sekiranya Mencapai Satu Angka Ini Dan Harap Semua Rakyat Malaysia Waspada Dengan Peraturan Yang Ditetapkan

KUALA LUMPUR, 15 Sept — Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin  memberi peringatan  Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan terpaksa dilaksanakan semula sekiranya kes COVID-19 di dalam negara meningkat dengan mendadak. Muhyiddin berkata jika PKP dilaksanakan semula, ia akan memberi kesan buruk kepada kehidupan rakyat dan ekonomi negara.

“Kita tidak boleh ke mana-mana dan tinggal di rumah sahaja seperti yang sedang dikuatkuasakan di Kota Setar, Kedah pada masa ini. Nauzubillah,” katanya ketika menyampaikan perutusan khas berkaitan situasi semasa COVID-19 di dalam negara, malam ini.Perutusan itu disiarkan secara langsung di beberapa rangkaian televisyen tempatan dan media sosial.

Perdana Menteri juga berkata kerajaan tidak teragak-agak untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di kawasan-kawasan yang mencatatkan kes baharu yang tinggi.Justeru, Muhyiddin mengingatkan rakyat Malaysia supaya terus berwaspada dan tidak leka terhadap peraturan berkaitan kuarantin, pemakaian pelitup muka serta pematuhan kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) yang masih berkuat kuasa agar penularan wabak COVID-19 dapat dikawal.

Muhyiddin memberi gambaran situasi pandemik COVID-19 secara global yang masih menular secara aktif tidak terkecuali terjadi di negara ini.Katanya kes harian COVID-19 yang direkodkan di Malaysia adalah sekitar satu, dua dan adakalanya tiga digit tanpa pernah mencatatkan kes sifar dan memberikan gambaran bahawa rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia masih belum dapat diputuskan sepenuhnya.

“Berdasarkan dapatan yang diperolehi oleh para penyelidik dari seluruh dunia dan trend kes yang dilaporkan, jangkitan dijangka berterusan untuk suatu tempoh masa yang agak lama.Ini mengambil kira faktor pencegahan dan kawalan penularan jangkitan COVID-19 secara berkesan memerlukan rawatan spesifik dan vaksin yang efektif serta selamat untuk digunakan, Dengan situasi ini, sesiapa sahaja mungkin terdedah kepada risiko jangkitan COVID-19 pada ketika ini,” katanya. — BERNAMA

Dikatakan Bayaran Kompaun Dinaikkan Dua Atau Tiga Kali Ganda Dari Kadar Yang Ada Sekarang. Ini Jawapan Yang PM Beri Selepas Isu Ini Dipersoalkan Oleh Orang Ramai

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menegaskan bahawa tiada mana-mana individu akan dikecualikan daripada peraturan kuarantin yang kett dan tindakan yang setimpal akan diberikan kepada mereka yang tidak memathuninya.

Susulan itu, beliau menyokong cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menaikkan kadar kompaun sebanyak dua atau tiga kali ganda dari kadar semasa bagi kesalahan-kesalahan yang berkaitan.”Peraturan kuarantin yang ketat di tempat-tempat tertentu akan terus dikuatkuasakan. Tiada siapa dikecualikan daripada peraturan ini dan mana-mana individu yang tidak mengikutinya akan dikenakan tindakan setmpal.

”Sehubungan itu, saya juga menyokong cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk menaikkan kadar kompaun bagi kesalahan-kesalahan yang berkaitan sekurang-kurangnya dua atau tiga kali ganda dari kadar yang ada sekarang,” kata beliau.

Namun, jelas beliau perkara ini akan diperhalusi dan Akta 342 akan dipinda terlebih dahulu sebelum kadar kompauan baharu dikuatkuasakan.”Walaupun begitu, perkara ini perlu diperhalusi dan Akta 342 itu perlu dipinda terlebih dahulu,” kata beliau.

“Malaysia Tidak Akan Tunduk Tuntutan Terhadap Sabah”

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan Malaysia tidak akan tunduk terhadap mana-mana tuntutan terhadap negeri Sabah. Ujarnya, Sabah akan tetap kekal dalam Malaysia.Beliau berkata lagi, tiada kompromi terhadap apa sahaja isu melibatkan kedaulatan negeri itu dan akan mempertahankan Sabah sehingga ke akhir.

“Baru-baru ini ada kenyataan daripada pihak Filipina nak buat peta baharu yang antaranya telah dimasuk dalam passport…saya tak nak cakap panjang, kita tidak akan tunduk dengan tuntutan ini. Sabah kekal dalam Malaysia. Sabah sebahagian daripada Malaysia.

“Jangan ada usaha untuk menarik Sabah keluar dari Malaysia dan jangan ada usaha orang lain daripada Malaysia, menuntut Sabah untuk menjadi sebahagian daripada wilayah mereka.”Isu tuntutan Filipina terhadap Sabah timbul semula apabila Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negara Filipina dilapor membenarkan cetakan peta Filipina meliputi kawasan 320 kilometer Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) dan Sabah dalam pasport negara itu.

Tindakan itu dianggap sebagai satu bentuk prov0kasi Manila berhubung tuntutannya terhadap Sabah.Malah, turut tular peta Sabah tertera bendera Filipina yang dikatakan sebagai wilayah ke-14 negara itu dengan nama setiap kawasan disebut dalam bahasa Filipina.SUMBER: Bernama

TERKINI: PKPP Dilanjutkan Sehingga 31 Disember 2020 – PM

Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang akan berakhir pada 31 Ogos 2020 ini akan dilanjutkan sehingga 31 Disember 2020.Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu siaran langsung Perutusan Khas PM sebentar tadi.

”Demi kepentingan saudara-saudari sekalian, kerajaan telah memutuskan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dilanjutkan sehingga 31 Disember 2020,” kata beliau.Sehubungan itu, menurut Muhyiddin, dengan pelanjutan tempoh PKPP, tindakan penguatkuasaan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 atau Akta 342 masih boleh diambil bagi memastikan rakyat mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan.

”Dengan pelanjutan tempoh PKPP, tindakan penguatkuasaan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Pnyakit Berjangkit 1988 atau Akta 342 masih boleh diambil.”Ini adalah untuk memastikan semua pihak memathui Prosedur Operasi Standard (SOP) dan protokol kesihatan yang ditetapkan,” kata beliau.

Hari ini, negara mencatat 10 kes positif baharu Covid-19 dan dua kes daripadanya adalah kes penularatan tempatan. Manakala, selebihnya adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara.Sesungguhnya, kita masih belum menang dalam menangani virus ini, di peringkat global lebih 20 juta kes dicatatkan sehingga hari ini dan lebih 700 ribu pemergian direkodkan.Sumber: Sidang Media Khas PM

Bukan Kemain Lagi Perdana Menteri Kita. PM Santai Sahaja Makan Di Sebuah Restoran. Lebih Mengejutkan PM Bertindak Untuk Berikan Sesuatu Kepada Mereka

Seorang pemain alat muzik akordion berkongsi rasa teruja apabila mendapat peluang untuk bertemu dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sebuah restoran di Kuala Lumpur petang semalam.Menerusi laman Facebook, Othaman Jasin memuat naik video memaparkan dirinya sedang membuat persembahan muzik dan nyanyian lagu lama bersama beberapa rakan untuk Ahli Parlimen Pagoh itu.

Alhamdulillah dapat bersama2 PM

Rakaman video berdurasi dua minit 24 saat itu kelihatan Muhyiddin duduk santai di meja makan, sambil melayani serta menghargai pemuzik tersebut sehingga selesai persembahan sebelum memberi tepukan.Meninjau pada ruangan komen, rata-rata rakan serta kenalan Othaman memuji persembahan tersebut apatah lagi sedikit sebanyak dapat menghiburkan hati Perdana Menteri.

PM siap bagi duit!

Sumber:Othaman Jasin

Peniaga Boleh Tarik Nafas Lega. Ini Bantuan Yang Dimaklumkan Oleh PM Dan Tarik Untuk Mohon Bantuan. Harap Semua Peniaga Ambil Perhatian Akan Perihal Berikut

Peminjam yang layak boleh menghubungi bank masing-masing untuk membuat permohonan mulai 7 Ogos ini. INDIVIDU serta peniaga kecil dan sederhana (PKS) yang membuat pinjaman bank boleh menarik nafas lega apabila mereka turut tidak terkecuali mendapat manfaat daripada keputusan terbaharu kerajaan berhubung lanjutan moratorium dan bantuan bank bersasar.

Menerusi pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Rabu, golongan ini akan ditawarkan tiga jenis bantuan daripada pihak bank masing-masing, bergantung kepada situasi peminjam. “Pertama, membayar faedah sahaja untuk suatu jangka masa yang ditetapkan atau kedua,memanjangkan tempoh keseluruhan pinjaman bagi mengurangkan pembayaran balik bulanan; atau ketiga, memberi pelepasan lain sehingga peminjam mencapai kedudukan kewangan yang lebih stabil,” kata Muhyiddin dalam perutusan yang disiarkan secara langsung, petang Rabu.

Sementara itu ujar beliau, bagi pinjaman sewa beli pula, pihak bank akan turut menawarkan pilihan penjadualan ansuran yang bersesuaian tertakluk kepada Akta Sewa Beli, misalnya memanjangkan tempoh bayaran balik pada kadar ansuran bulanan yang lebih rendah. “Langkah-langkah ini dijangka akan memanfaatkan 3 juta individu dan PKS. Sekiranya lebih ramai memerlukan bantuan, institusi perbankan telah memberikan komitmen untuk mempertimbangkan bantuan yang sewajarnya. “Justeru, peminjam yang layak bolehlah menghubungi bank masing-masing untuk membuat permohonan mulai 7 Ogos 2020,” ujar Muhyiddin lagi.-mstar