Muat naik gambar dengan anak perempuan. Terkejut sekali ini yang terjadi pada Fb Ustaz Ebit Lew lepas dia muat naik gambar tu.

Artis

Siapa yang tidak kenal dengan insan yang bernama Ustaz Ebit Lew. F.igura ini dikagumi seluruh rakyat Malaysia kerana pendekatan dakwahnya menerusi kerja-kerja kebajikan tanpa mengira kaum dan agama. Umum mengetahui, pendakwah dermawan, Ustaz Ebit Lew sering membuat kejutan demi kejutan dalam membantu orang-orang yang kesusahan. Di mana sahaja ada msibah, pasti di situ jsadnya berada.

Dari keluarga miskin, banjir, petugas barisan hadapan, golongan istimewa, penghantar makanan sampailah ke balai polis, semua beliau pergi. Pantang ada orang s.usah, InsyaAllah takkan lari daripada senarai menunggunya. Hari ini tular, esok lusa bantuan sampai. Tidak kira di mana, ceruk kampung, rumah flat tengah bandar, dalam hospital sampailah kampung air di Sabah, pasti kakinya akan jejak tempat tersebut.

Kecekapan pasukan NGO nya, Persatuan Kasih Umat Malaysia tak perlu diceritakan lagi. Malah siap berpeluang bekerjasama dengan agensi-agensi bera.utoriti untuk menjalankan misi. Walaupun aktif menjalankan seminar Keluarga Sunnah, ceramah agama, buka butik Elews Design, buka restoran Paramount Coffee House, buka kedai runcit Elews Mart, beliau tak pernah menunjuk nunjuk.

Apa yang dikongsi, hanyalah semata-mata perkongsian sebagai inspirasi dari hati. Malah apa yang disulamkan dalam setiap bait kata-kata hanyalah tentang p.edoman dan nasihat. Kalau perhati cara beliau bercakap, gaya bahasa tubuhnya, nada suaranya, semuanya diekspresikan dengan penuh rendah hati.

Walaupun sibuk menghantar bantuan di sana-sini, Ustaz Ebit tak pernah lupa isteri di rumah.
Bertahun-tahun menyulam cinta, masih lagi kekal memanggil isteri sebagai bidadari. Anak-anak pula dididik dengan acuan agama.

Selalu pergi mana-mana orang ajak selfie. Ni safiyyah lew ajak selfie. Selamat hari raya anakku. Apa misi ayah lepas ni? Ayah mesti penatkan? Ayah rehatlah sikit. Kasihan ayah. Doakan ye anakku. Ayah buat semua ni cuma kerana ingin menunjukkan sikit rasa syukur pada Allah. Terima kasih pada Allah. Dari kecil sampai sekarang dia dengar doa ayah. Tak berhenti buat baik pada kita. Yang beri semuanya. Tiada kita punya. Semuanya milik Allah.

Anak sulung ayah. Terima kasih bidadariku melahirkan dan jaga anak-anak ni semua. I love you bidadariku. Wahai anakku, betapa ayah sangat menyayangimu. Jadilah anak yang menjaga solat dan menjaga agama. Sayangi dan memuliakan umi yang melahirkan dan menyayangimu. Teruskan kerja memberi manfaat untuk ummah sehingga hari kita bertemu dengannya. Apa yang menarik perhatian ialah komen komen yang diberikan warganet masing masing terus memanggil uztaz ebit lew dengan panggilan ayah.

Reaksi Orang Ramai

Nampak muka penat sngt tu abi, banyakkan istirehat. Nti kita sama2 berdakwah bila pkp dh reda. Semoga ayah sentiasa sihat dan dipanjangkan umur.. insyallah slpas selesai smua sy ziarah ayah.. ayah jaga diri baik2 ye. Assalamualaikum baba.. Semoga baba sentiasa sihat dan dilindungi Allah SWT.. Maaf tak dapat balik beraya bersama.. Baba teruskan dengan kerja kebajikan baba yer.. Biar anaknda yang uruskan pasaraya baba.. Maghrib dulu yer baba.. Assalamualaikum. Semoga ayah sihat selalu dlm perjuangan. Sy dan ayah bnyk persamaan. Ayah kena jaga diri ayah.Nanti Ada jodoh kita jumpa Harap sangat dapat jumpa dengan Ayah.

Saya just scroll komen cari suami ja nie. Takut dia pun salah ayah.. Saya xnk dia tersasar ja… Selamat hari raya ustaz.

ArtikelByOM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Difahamkan Ustaz Ebit Lew Mahu Sewa Gudang Untuk Penempatan Haiwan. Sekali Ini Respon Penduduk Kubang Jelai

Difahamkan baru baru ini penduduk Kampung Kubang Jelai di sini membantah tindakan memindahkan anjing dan kucing dari pusat pengurusan haiwan terbiar, Pak Mie Shelter di Jalan Tanjung Bendahara, Alor Setar ke sebuah gudang persendirian di kampung tersebut.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Kubang Jelai, Md Daud Rusdi Hassan, seramai 700 penduduk di kampung itu tidak mahu haiwan itu dipindahkan di kampung mereka kerana boleh menyebabkan bunyi bising daripada salakan anjing dan pencemaran bau.

Katanya lagi , majoriti penduduk di kampung tersebut adalah beragama Islam dan pemindahan ke lokasi di sebuah gudang dianggap sangat tidak sesuai.“Kami mendapat tahu bahawa Ustaz Ebit Lew akan menyewa sebuah gudang di kampung ini menerusi akaun Facebooknya pada Khamis. Kami agak terasa hati sebab sini penduduk majoriti Islam.

“Gudang itu adalah hak persendirian salah seorang penduduk kampung ini tapi kehadiran anjing akan mengganggu penduduk dengan bunyi salakan anjing serta bau yang tidak menyenangkan,” jelasnya kepada pemberita

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Exco Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri Kedah, Datuk Dr Mohd Hayati Othman di Pusat Khidmat Wakil Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Tokai di sini.

Sementara itu, Md Daud berkata, pihaknya berusaha menghubungi Ebit Lew, namun gagal.Menurutnya, laporan telah dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pendang pada Jumaat berhubung perkara tersebut.“Penduduk bimbang sisa buangan najis haiwan ini disalirkan ke sungai (tali air MADA) berhampiran kerana ia menjadi sumber air hampir 100 hektar sawah di kawasan itu,” katanya.

Md Daud (kanan) menyerahkan memorandum bantahan penduduk Kampung Jelai kepada Dr Hayati di PKWR DUN Tokai pada Sabtu.
Sehubungan itu, katanya, penduduk kampung akan membuat demonstrasi secara aman pada Ahad bagi membantah perkara berkenaan.

Sementara itu, Dr Hayati yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tokai berkata, pihaknya akan membawa perkara tersebut ke dalam Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri untuk meminta Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) memberikan masa kepada kerajaan negeri mencari tempat baharu.

Menurutnya, sudah ada beberapa cadangan tempat lain yang jauh dari penempatan ramai untuk dijadikan pusat pengurusan anjing dan kucing tersebut, namun lokasi masih dirahsiakan.“Dalam mesyuarat lepas, tidak ada pegawai daerah yang sanggup menerima penempatan haiwan ini. Tapi selepas Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri minggu depan, kita harap ada solusi terbaik untuk cari tempat yang sesuai dan tidak mengganggu persekitaran masyarakat,” katanya

Difahamkan selepas pemergian Mak Intan atau Halijah Idris pada awal Febuari lalu, kini ratusan kucing dan anjing peliharaannya pula bakal kehilngan tempat berlindung.Ini apabila tanah yang menjadi tempat haiw.an itu berteduh akan diambil semula oleh pihak berkuasa tempatan dalam tempoh seminggu lagi iaitu pada 21 Februari bagi tujuan pembangunan.

Tampil menghulurkan b.antuan, pendakwah dermawan, Ebit Lew yang mendapat tahu kesukaran yang dihadapi oleh waris Mak Intan untuk mencari tempat perlindungan baru bagi haiw.an terb.iar itu.Pada hantaran di Facebooknya, Ebit berkata dia berhasrat untuk menyewa gudang atau membeli tanah untuk menempatkan kesemua haiwan malang tersebut.

“Doakan ya. Ada seminggu lagi 300 ekor anjing dan 130 kucing tiada tempat tinggal tetap lagi. Saya nak taja gudang atau belikan tanah untuk semua anjing dan kucing ini. Saya tengah cari gudang atau tanah kawasan Alor Setar, Kedah.“Kasihan saja tengok 300 ekor anjing dan 130 kucing. Mak Intan baru saja hembuskan nafas minggu lepas kerana kanser. 30 tahun kutip anjing dan kucing s4kit. Ubati, beri makan, dan tempat tinggal. Ramai yang hantar pada mereka,” katanya.

Ebit hari ini dilaporkan berkunjung ke tempat perlindugan haiw.an terbi.ar yang diusahakan oleh Allahyarham Mak Intan.Menurut Ebit, selepas pemer.gian Mak Intan, haiwan peliharaannya itu kini berada bawah tanggungjawab anak-anaknya.

Kata Ebit, pihak berkuasa tempatan ada menyediakan kawasan untuk disewa dengan syarat tertentu.“Tadi berbincang dengan keluarga Mak Intan. Baik anak-anak Mak Intan. Terpilih buat kerja begini. Dah lewat petang. Saya nak taja tempat bagi semua anjing dan kucing ini

“Terima kasih semua yang menyokong perjuangan Mak Intan dan keluarga. Terima kasih semua pimpinan masyarakat dan masyarakat sekitar,” katanya.Mak Intan yang merupakan pemilik pusat jagaan ratusan kucing dan anjing, Pak Mie Shelter menghembuskan nafas terakhir di Hospital Sultanah Bahiyah pada 10 Februari lalu.

Allahyarhamah Halijah, 73 atau lebih dikenali sebagai Mak Intan dilaporkan pergi buat selamanya akibat menghidap sakit ovari.Media sebelum ini melaporkan, Mak Intan yang menguruskan pusat perlindungan hai.wan terbia.r itu dan sanggup menghabiskan masa 24 jam semata-mata untuk menjaga sekurang-kurangnya 700 kucing dan anjing jalanan.

Pelajar Cemerlang Bakal Terima Tajaan Hampir RM40 Ribu Dari Ustaz Ebit Lew Untuk Lanjutkan Pelajaran. Mengejutkan Sampai Kos Ni Pun Ustaz Ebit Nak Tanggung.

Sebelum ini, menjadi perbualan ramai mengenai seorang pelajar cemerlang berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara tetapi dia terpaksa melupakan hasrat tersebut kerana punyai kekangan kewangan. Kisah Nurul Asma Alya ditawarkan pengajian peringkat ijazah dalam bidang perakaunan itu

bagaimanapun telah jadi perhatian pendakwah bebas iaitu Ebit Lew bagi menghulurkan bantuan. Ebit Lew menerusi postingnya di laman Facebook memaklumkan akan menaja kos pengajian sepenuhnya kepada pelajar dari Tumpat, Kelantan itu termasuk juga kos penginapan.

Pelajar cemerlang MRSM

Ebit Lew berpeluang menziarahi kediaman keluarga pelajar berkenaan di Tumpat. Sebelum ini, dia mengambil maklum bahawa Nurul Asma Alya merupakan salah seorang pelajar cemerlang ketika menuntut di Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Tumpat dan mendapat keputusan cemerlang ketika melanjutkan pelajaran peringkat diploma ke Kolej Profesional Mara.

Pagi ini ke Tumpat. Saya sampai dekat pintu terus adik Nurul Asma Alya dan maknya menangis kuat. Ya Allah doa saya terkabulkan. Saya terbaca kisah adik ini pelajar MRSM Tumpat cemerlang. Kemudian diploma in accounting KPM dapat 3.95. Tak mampu nak sambung Association of chartered certified accountants (ACCA).

Taja RM40 ribu termasuk penginapan

Selain itu, Ebit Lew turut akan menaja kos pembelajaran pelajar ini dengan anggaran sebanyak RM40 ribu termasuk penginapan bagi tempoh dua tahun setengah. Urusan kemasukannya juga sudah dibincang dengan pihak universiti dan dia bakal melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah pada bulan April 2021 ini.

Saya akan taja penuh RM 40 ribu lebih untuk 2 tahun setengah termasuk penginapan. Tadi saya dah call universiti dan mereka terima kemasukannya bulan April. Kami hadiahkan juga laptop dan router serta WiFi.

WiFi oleh Digi free setahun. Berita sedikit duit sumbangan buat mak adik ini. Saya jadi sedih sebab keluarga ni asyik menangis cakap terima kasih. Semoga adik esok-esok dapat bahagiakan mak dan bantu ramai orang di luar sana ye.

Sebelum ini, media melaporkan keluarga Nurul Asma Alya mengalami masalah berdepan ketiadaan beras dan lauk di rumahnya. Tambahnya, penutupan kantin sekolah pada waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan ibunya tidak dapat bekerja.

Dia juga tidak dapat menduduki peperiksaan International English Language Testing System (IELTS) yang perlu dibayar dengan harga RM800 pada Oktober tahun lepas. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Oh Bulan

Sebelum Ni TMJ Hadiah Kan RM200 Ribu Untuk Misi Bantuan Yang Dijalankan Oleh Ustaz Ebit Lew. Ustaz Ebit Nekad Beli Lagi 500 Tab Untuk Diedarkan Pada Pelajar.

Umum sedia maklum bahawa sebelum ini pendakwah kesayangan ramai, Ustaz Ebit Lew telah menghadap DYMM Tengku Mahkota Johor (TMJ). Dalam pertemuan tersebut, baginda TMJ telah berkenan menghadiahkan RM200,000 bagi misi bantuan yang dijalankan oleh Ebit Lew.

Akan edar 500 Tab belajar

Oleh hal yang demikian, beliau telah menggunakan sebahagian daripada sumbangan tersebut dengan membeli 500 buah Tab belajar untuk diedarkan kepada para pelajar yang memerlukan. Menurut pendakwah itu lagi,

500 Tab yang sudah dibeli akan diedarkan pada hari ini juga kepada mereka yang memerlukan bagi tujuan kelas secara online. Di akhir perkongsian tersebut, Ebit Lew menzahirkan rasa syukur kerana sebahagian Tab yang dibeli telah sampai dan sebahagian lagi akan menyusul.

Terus berjuang untuk masyarakat

Sehubungan dengan itu, rata-rata warganet seperti biasa berasa terharu dengan sikap pendakwah itu kerana terlalu prihatin dengan rakyat Malaysia. Mereka juga turut mengucapkan ribuan terima kasih kepada TMJ kerana memberikan hadiah berupa wang ringgit yang sekali gus membantu misi bantuan dijalankan oleh Ebit Lew.

Sumber: Ebit Lew

Ramai Yang Terkejut Bila Tmj Terima Kunjungan Ustaz Ebit Lew. Rupa Rupanya Ada Hadiah Yang Ustaz Ebit Lew Bagi Pada Tmj.

Ebit Lew satu nama yang bukan calang calang dan dikenali seluruh rakyat Malaysia. Beliau menjadi terkenal bukan kerana terlibat dalam nyanyian atau pun seorang selebriti tetapi beliau terkenal kerana keikhlasan beliau membantu orang susah.

Dimana ada orang susah atau memerlukan bantuan sudah pasti Ebit Lew akan sampai untuk membantu. Ebit Lew dan ahli pasukan beliau telah merantau seluruh pelusuk Malaysia untuk membantu orang orang yang memerlukan. Dari menghadiahkan wang ringgit, membeli motorsikal baru, mencari rumah kediaman untuk yang tidak berkemampuan dan macam macam lagi usaha yang Ebit Lew buat untuk membantu orang susah.

EBIT LEW BERJUMPA TMJ

Usaha terakhir Ebit Lew adalah membantu orang susah yang berada di Sabah. Ianya berakhir dengan satu kesedihan apabila ada isu dimana Ebit Lew tidak dibenarkan berada di kawasan tersebut atas faktor keselamatan. Melalui laman rasmi TMJ, @HRH Crown Prince of Johor satu posing telah dimuat naik dimana TMJ menerima kehadiran Ebit Lew. Ini kata kata TMJ.

“Saya menerima mengadap Ustaz Ebit Lew pada hari ini. Sejak kebelakangan ini, beliau sering menolong rakyat terutamanya golongan asnaf dan daif yang memerlukan bantuan dengan sumbangan dan usaha-usaha kebajikan.

Antara aktiviti-aktiviti sumbangan yang paling saya kagumi adalah usaha beliau dalam membantu rakyat dengan peralatan perubatan, bekalan makanan dan barang keperluan asas. Saya juga telah memberi sumbangan kepada usaha kebajikan Ustaz Ebit Lew agar beliau dapat membantu lebih ramai lagi rakyat yang memerlukannya. Diharapkan beliau selalu dirahmati dan diberkati Allah”

Di dalam gambar tersebut kelihatan Ebit Lew telah menghadiahkan sehelai baju kepada TMJ. Umum sedia maklum, nama TMJ sering menjadi bualan hangat warganet. Ini kerana baginda suka berkongsi hal semasa dan menjawab soalan rakyat di laman Instagram.

TMJ hadiahkan RM200 ribu, taja pergi umrah

Ebit Lew dalam perkongsian di laman Instagramnya turut berkongsi bahawa TMJ juga menghadiahkan RM200,000 bagi misi kebajikan yang diusahakan oleh pendakwah terkenal itu. ”Tuanku hadiahkan RM200,000 bagi misi saya. Tuanku juga ingin taja semua ‘team’ saya pergi umrah. Insya-Allah akan bersama Tuanku dalam kembara Johor.

” Ya Allah TMJ sangat baik. Raja yang kuat memikirkan keadaan rakyat Johor dan seluruh rakyat Malaysia. ” Tadi panjang berbual berbincang bagaimana nak bantu orang susah dan menjaga agama Islam, mendidik anak muda dan naikkan institusi pendidikan,” tulisnya. Ebit Lew turut memaklumkan bahawa Tunku Ismail kerap memberi semangat kepadanya sejak mula melakukan kerja kebajikan.

Ebit Lew malu sangat, TMJ layan dia macam kawan

” Saya malu sangat. Terharu akhlak dan sifat TMJ. Bayangkan dilayan macam kawan sedangkan saya orang biasa. ” Dari awal lagi masa beri bantuan TMJ selalu beri semangat pada saya. Kami selalu bermesej juga. Kata beliau yang paling berharga, ustaz teruskan kebaikan ini walau orang tak suka. Kita hidup bukan untuk popular tetapi berjaya,” katanya.

” Bantu rakyat. Sedangkan usaha saya ini amat kecil dibandingkan usaha TMJ. ” Menjunjung kasih Tunku. InsyaAllah Tunku offer untuk membantu segala misi saya di masa akan datang. Ya Allah kurniakanlah rahmat kesihatan buat Tuanku agar terus memimpin kami,” tulis Ebit Lew.

“ALLAH SAYANG TMJ”

Sememangnya unik pemberian Ebit Lew kepada TMJ. Alhamdullilah.. Semua mengucapkan syukur Alhamdullilah apabila 2 ikon mereka bertemu. Ada yang tinggalkan komen meminta negeri Johor menganugerahkan Ebit Lew dengan pangkat.

TMJ BERI SUMBANGAN KEPADA EBIT LEW. Terharu sebak dapat berjumpa DYMM TMJ. @hrhcrownprinceofjohor . Tuanku berkenan menerima mengadap. Terharu Tuanku memberi kata semangat dan mendoakan. Tuanku hadiahkan Rm200 ribu ringgit bagi misi saya. Tuanku juga ingin Taja semua team saya pergi umrah. InsyaAllah akan bersama Tuanku dalam Kembara Johor.

Ya Allah TMJ sangat baik. Raja yang kuat memikirkan keadaan rakyat Johor dan seluruh Malaysia. Tadi panjang berbual berbincang bagaimana nak bantu orang susah dan menjaga agama Islam. Mendidik anak muda. Naikkan institusi pendidikan. Saya malu sangat. Serius terharu terkesan akhlak dan sifat TMJ. Bayangkan dilayan macam kawan jer. Sedangkan saya cuma orang biasa.

Dari awal lagi masa beri bantuan Tuanku selalu beri semangat pada saya. Kami selalu bermesej juga. Kata beliau paling berharga, ustaz teruskan kebaikan ini walau orang tak suka. Kita hidup bukan untuk popular tapi berjaya. Bantu rakyat. Sedangkan usaha saya ini amat kecil dibandingkan usaha TMJ. RAJA JOHOR. Menjunjung kasih Tuanku. InsyaAllah Tuanku offer untuk membantu segala misi saya di masa akan datang. Ya Allah kurniakanlah rahmat kesihatan buat Tuanku agar terus memimpin kami.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet teruja melihat pertemuan kedua-dua individu yang sentiasa berada di hadapan dalam membantu golongan kurang bernasib baik ini. Ebit Lew pastinya akan dikenang sebagai individu luar biasa dalam menyalurkan bantuan kepada setiap golongan susah di seluruh pelusuk negara.

Sementara TMJ pula pastinya akan diingati sebagai seorang anak raja yang sering menyantuni rakyatnya terutama di negeri Johor dan menghulurkan sumbangan peribadi. ” Ustaz telah buka ramai mata pemimpin. Harap lepasni ramai ahli politik, menteri2 boleh bekerja sama dgn ustaz. Tahniah ustaz. Kami sayang ustaz” tulis Safiq.

Sumber:k0smo dan IG Ebit Lew

Jangan Ingat Selamat Walaupun Dikelilingi Komando. Ustaz Ebit Lew Tak Dibenarkan Untuk Teruskan Misi Sekali Tiba Tiba Ada Individu Dedahkan Pasal Benda Ni Buat Ustaz Ebit Terdiam.

Perkongsian pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew di Instagram yang memaklumkan beliau tidak dibenarkan meneruskan misi menghantar bantuan makanan ke pulau-pulau di Semporna menarik perhatian ramai. Pemilik nama sebenar Ebit Irawan Ibrahim Lew turut memberitahu, antara hkman boleh dikenakan didnda 100 ribu atau ditahan 3 tahun sekiranya ingkar.

Susulan dari itu, pelbagai pihak telah tampil memberi kenyataan termasuk pihak polis dan kerajaan negeri Sabah yang menafikan mereka menghalang Ebit Lew menyalurkan bantuan. Namun apa yang difahami, pihak polis antara lain mengatakan perkara itu melibatkan isu keselamatan Ebit Lew sendiri.

Sementara itu, seorang penulis terkenal, Syahril A. Kadir menerusi satu perkongsian di Facebook berkongsi pengalaman beliau ketika bertugas di Lahad Datu sewaktu pencerobohan tentera Sulu. Syahril antaranya mendedahkan ‘kecekapan’ puak-puak itu dalam melakukan jnyah tidak harus dipandang remeh.

”Aku dah lihat sendiri kkjman puak-puak tntera Sulu masa pncerbhan Lahad Datu dulu. ”Aku dah lihat sendiri bagaimana mereka menggunakan segala teknik dan kemahiran yang mereka miliki untuk ambil, membahayakan anggota pasukan keselamatan kita. ” Sepanjang berada buat liputan di sana, walaupun dikelilingi anggota komando tentera dan unit khas polis, kami wartawan sendiri sedaya mungkin memakai jaket kali peluru dan helmet untuk keselamatan diri.

Amal ilmu mistik

” Kecekapan ‘puak-puak’ ini jangan pandang rendah, dengan kemahiran menyelam, kemahiran snjta api, kemahiran tipu muslihat dan dengan segala ilmu mistik yang mereka miliki, dengan petik jari saja mereka boleh ambil dan sampai ke tahap membahayakan jika mereka mahu.

” Justeru bila polis bagi ‘hint’ tertentu maka paham-paham sendirilah. ” InsyaAllah, takde siapa nak halang kita buat kebajikan, tetapi pada masa yang sama jangan ambil mudah soal nywa dan keselamatan. ” Kita mungkin tak sedar, tetapi tak mustahil ada mata yang sedang memerhati dan menunggu masa untuk membuat angkara!” tulis Syahril.

Terdahulu Ustaz Ebit meraih perhatian ramai apabila kisahnya yang berjaya membawa satu kampung berjumlah 157 orang dari suku Bajau Laut di Sabah memeluk Islam tular di media sosial. Tidak terhenti di situ, Ebit juga berikrar yang beliau akan terus membantu penduduk di kawasan tersebut dan kini sedang berikhtiar untuk membina sekolah serta menyediakan ustaz untuk mengajar penduduk di sana.

Namun hari ini berita menyedihkan dikongsi beliau apabila menyatakan misi bantuannya untuk membantu penduduk kepulauan tersebut terpaksa dihentikan. ” Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan misi bantuan. Saya tangguhkan niat bina sekolah.

” Pagi ini saya dimaklumkan saya tidak dibenarkan untuk ke Pulau-pulau di Semporna dan diminta untuk berhentikan bantuan di sekitar kepulauan ini kerana ia menyalahi undang-undang. ” Saya juga dimaklumkan yang saya bakal berdepan dnda RM100,000 atau ditahan tiga tahun.

” Saya minta maaf. Saya terpaksa menangguhkan pembinaan sekolah kecil atau pusat kegunaan masyarakat setempat yang saya rancang. ” Saya dah beli kayu-kayu. Saya dah kumpul tujuh orang guru. Semangat mereka nak mendidik dan menjadi sumber pendapatan mereka. Saya minta maaf yer ustaz ustazah semua,” tulisnya lagi dengan penuh kesal.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : http://limauais.pw/2021/02/03/walaupun-dikelilingi-komando/

Ramai Yang Pelik Kenapa Bantuan Amal Ustaz Ebit Lew Dihentikan. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Punca Bantuan Tu Terpaksa Dihentikan Buat Ramai Yang Terkedu.

Kecoh di media sosial selepas pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew terpaksa menangguhkan misi-misi bantuan termasuk membina sekolah untuk orang Bajau Laut di pulau-pulau berdekatan perairan Semporna, Sabah. Menurutnya, beliau terpaksa membatalkan hasratnya atas sebab-sebab tertentu dan boleh berdepan dnda sekiranya ingkar arahan tersebut.

Kini, ramai warganet meluahkan rasa tidak puas hati dan tertanya-tanya kenapakah beliau harus menghentikan misi mulia itu sedangkan niatnya hanya untuk menghulurkan bantuan kepada penduduk-penduduk di sana yang memerlukan bantuan.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali telah memberi penjelasan berikut ramai warganet seakan marah apabila Ustaz Ebit Lew terpaksa menghentikan bantuan seperti barangan keperluan harian, pakaian, duit, membina sekolah dan sebagainya. Menurut Datuk Hazani, semua ini adalah kerana isu keselamatan Ustaz Ebit Lew.

Ustaz Ebit Lew dikategorikan sebagai seorang Very Very Important Person (VVIP) yang bukan sahaja dikenali ramai malahan mempunyai pengaruh yang sangat besar. Keselamatannya di sana membimbangkan pihak polis apabila Ustaz Ebit Lew menziarahi pulau-pulau dan perkampungan sebelum ketahui status penduduk di situ.

Untuk pengetahuan anda, lokasi pulau-pulau yang terletak di perairan Semporna sebenarnya merupakan kawasan ‘Rdzone’, berbahaya dan berisiko tinggi yang terletak di bawah Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah (Esszone). Ada beberapa tempat yang dikunjungi Ustaz Ebit Lew berisiko tinggi dan kebarangkalian sesuatu yang tidak diinginkan boleh berlaku sekiranya ada yang terleka.

Walaupun, ada yang sentiasa mengiringi Ustaz Ebit Lew seperti APMM, Polis Diraja Malaysia (PDRM), pasukan 69 Komando, PGA dan Angkatan Tentera Malaysia namun apa sahaja perkara ‘di luar jangkaan’ mungkin boleh berlaku. Ramai penduduk Sabah sendiri mengakui mereka takt untuk ke kawasan seperti perairan Semporna kerana khuatirkan keselamatan mereka.

Oleh itu, langkah terbaik adalah dengan menghentikan sementara segala misi-misi bantuan ini demi kebaikan semua. Rata-rata masyarakat di sana adalah bukan berstatus warganegara malah majoriti mereka juga tidak mempunyai identiti pengenalan diri.

Usaha keras Ustaz Ebit Lew amatlah dihargai dan kami berharap semoga impian beliau untuk membantu mereka di sana akan dapat diusahakan dan diteruskan di masa akan datang. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: HMetro

Lepas Tular Tentang Ustaz Ebit Lew Terpaksa Balik Dan Hentikan Program Sekali Tiba Tiba Pdrm Tampil Bersuara Lantang Buat Penjelasan. Tak Sangka Sampai Macam Ni Sekali Pdrm Punya Penjelasan.

Hari ini dalam satu posting di media sosial Ustaz Ebit Lew ada memuat naikkan satu luahan dan mohon maaf kerana tidak dapat lagi membantu penduduk di pulau-pulau di Semporna. Ustaz diberitahu bahawa antara hkman boleh dikenakan didenda 100 ribu atau ditahan 3 tahun jika meneruskan misi bantuan berkenaan. Petang ini, Pesuruhjaya Polis Sabah menjelaskan bahawa tiada halangan kepada sesiapa untuk menjalankan aktiviti bantuan atau sebagainya

Kota Kinabalu: “Polis atau Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) tidak pernah menghalang atau mengeluarkan sebarang arahan untuk menghentikan program Ustad Ebit Lew di kawasan itu,” kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali hari ini.

Malah beliau berkata, polis mengalu-alukan kerjasama mana-mana pert.ubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk menganjurkan program amal kebajikan bagi membantu golongan memerlukan. Bagaimanapun, menurut Hazani, mereka digalakkan untuk merujuk dengan pihak berkuasa seperti polis dan Majlis Kes.elamatan Negara (MKN) terlebih dahulu atas fakt0r keselamatan semata-mata.

“Kita tidak pernah mengeluarkan sebarang arahan atau tindakan untuk menghalang pr0gram yang dianjurkan oleh pihak sukarelawan seperti Ustaz Ebit Lew. “Ada juga kenyataan yang ditularkan di media sosial mengaitkan perlntah berkurung dikuatkuasakan meliputi perairan Tawau, Semporna, Kunak, Lahad Datu, Kinabatangan, Sandakan dan Beluran,” katanya dihubungi.

Hazani berkata, perintah itu dikeluarkan bagi memastikan kawasan perairan berkenaan tidak diceroboh penggns yang mengkritik keselamatan dan kesejahteraan rakyat Sabah. “Ia tiada kena mengena dengan program yang dianjurkan sukarelawan atau NGO di mana-mana kawasan di negeri ini.

“Cuma kita minta beliau rujuk dengan pihak berwajib, ia adalah bagi mengenalpasti status pulau dan penduduk terbabit,” katanya.Terdahulu, kenyataan Ustaz Ebit Lew tular di media sosial yang mendkwa dirinya terpaksa menghentikan misi bantuan kerana tidak dibenarkan melawat ke pulau-pulau sekitar Semporna. Malah katanya, beliau turut diminta supaya menghentikan bantuan di sekitar daerah berkenaan.

Ebit Lew Minta Maaf Pada Penduduk Pulau Semporna Yang Di Islamkan, Bantuan Terpaksa Dihentikan

PENDAKWAH bebas, Ebit Irawan Ibrahim Lew atau lebih mesra dikenali ustaz Ebit baru-baru ini meraih perhatian ramai apabila kisahnya yang berjaya membawa satu kampung berjumlah 157 orang dari suku Bajau Laut di Sabah memeluk Islam tular di media sosial.

Tidak terhenti di situ, Ebit juga berikrar yang beliau akan terus membantu penduduk di kawasan tersebut dan kini sedang berikhtiar untuk membina sekolah serta menyediakan ustaz untuk mengajar penduduk di sana. Namun hari ini berita menyedihkan dikongsi beliau apabila menyatakan misi bantuannya untuk membantu penduduk kepulauan tersebut terpaksa dihentikan.

“Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan misi bantuan. Saya tangguhkan niat bina sekolah. “Pagi ini saya dimaklumkan saya tidak dibenarkan untuk ke Pulau-pulau di Semporna dan diminta untuk berhentikan bantuan di sekitar kepulauan ini kerana ia menyalahi undang-undang.

“Saya juga dimaklumkan yang saya bakal berdepan hukuman denda RM100,000 atau ditahan tiga tahun,” tulisnya di Facebook. Sementara itu Ustaz Ebit juga turut meluahkan kekesalan beliau kerana terpaksa menangguh pembinaan sekolah dan memohon maaf kepada ustaz dan ustazah yang bakal berkhidmat di sana.

Selepas satu kampung peluk islam, Ebit berikrar sediakan sekolah dan ustaz untuk mengajar. “Saya minta maaf. Saya terpaksa menangguhkan pembinaan sekolah kecil atau pusat kegunaan masyarakat setempat yang saya rancang.

“Saya dah beli kayu-kayu. Saya dah kumpul tujuh orang guru. Semangat mereka nak mendidik dan menjadi sumber pendapatan mereka. Saya minta maaf yer ustaz ustazah semua,” tulisnya lagi dengan penuh kesal. Ramai yang bersedih dan menangis termasuk anggota yang mengiringi beliau ketika misi bantuan dibuat dan telah dianggap sebagai keluarga.

“Saya terharu sifat baik dan kasih sayang orang Sabah. Macam keluarga sendiri.“Sayang semua seperti mereka sayang saya. Saya sayang semua. Saya maafkan semua,” katanya. Menurut Ebit, beliau seterusnya akan ke Tawau, Sabah dan menyempurnakan sedikit sumbangan seperti apa yang telah dijanji. “Terima kasih semua. Sehingga berjumpa lagi jika ditakdirkan Allah. Saya serahkan segala urusan kepada Allah. Cukuplah kepada Allah orang mukmin itu berserah,” pohon Ebit kepada Yang Maha Esa.

Niat Nak Pegi Semporna Untuk Hantar Bantuan. Ustaz Ebit Sedih Bila Dengar Dia Boleh Ditahan Selama 3 Tahun Gara Gara Buat Perkara Ni. Buat Benda Baik Pun Ada Yang Tak Senang Hati.

Siapa tidak kenal dengan Ustaz Ebit Lew, seorang pendakwah yang ‘datang’ dengan ‘pakej dakwah’ yang lembut dan berhemah ketika menyampaikan sesi dakwahnya. Pendekatan dakwah Ustaz Ebit Lew menjadikan ramai orang terbuka hati untuk menerima dakwah yang cuba disampaikannya.

Menjadikan sosial media seperti Instagram miliknya sebagai medium untuk menyampaikan dakwah secara ‘halus,’ nyata usaha dan pendekatannya telah berjaya ‘menjadi’ hati golongan sasaran setiap kali Ustaz Ebit Lew turun padang untuk menjalankan ‘street dakwah

Ada Pihak Tak Senang Hati

ADA pihak yang tidak senang dengan berita mengenai pendakwah Islam Ebit Lew membantu masyarakat Bajau Laut di Semporna Sabah menjadi muslim dan mengenal Tuhan secara beramai-ramai. Di Twitter, ada individu yang mendakwa bahawa Ebit menggunakan pendekatan ‘aku beri kau makanan dan kau perlu masuk Islam’.

Dia mempersoalkan nilai pengajaran dan unsur kemanusiaan yang disampaikan oleh Ebit. “Syabas Ebit! Sistem barter yang terbaik. Sasaran banjir – saya memberikan makanan kepada anda tetapi anda perlu menjadi Islam.

“Apakah nilai pengajaran dan kemanusiaan ini? Pengalaman bermakna, jangan mempercayai mana-mana misionaris atau pendakwa. Layanan tidak beretika dalam perdagangan kepercayaan dan identiti anda,” kata individu terbabit.

Dia bukan satu-satunya yang cakap kononnya Ebit menjadikan bantuan kemanusiaan untuk menukarkan agama pihak yang dibantu. Seorang wanita tanpa menyebut nama Ebit berkata, tindakan menukar agama individu dan masyarakat lain melalui bantuan kebajikan adalah tindakan hina.

Dia malah menuduh melalui penjjahan negara lain, mubaligh agama Kristian dari Barat pernah melakukan strategi yang sama. “Tindakan menukar sekumpulan orang yang berada dalam kesusahan sebagai pertukaran pertolongan adalah hina tanpa mengira penyebar agama. Mubaligh Kristian hina dalam hal ini, seiring dengan misi penjjah,” katanya

EBIT LEW TARIK DIRI

Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di Pulau-Pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan misi bantuan. Saya tangguhkan niat bina sekolah. Pagi ini saya dimaklumkan saya tidak dibenarkan untuk ke Pulau-pulau di Semporna Minta diberhentikan bantuan disekitar sini. Saya diberitahu antara hukman boleh dikenakan didnda 100 ribu atau ditahan 3 tahun.

Saya minta maaf. Saya terpaksa menangguhkan pembinaan sekolah kecil atau pusat kegunaan masyarakat setempat yang saya rancang. Saya dah beli kayu-kayu. Saya dah kumpul 7 orang guru. Semangat mereka nak mendidik. Dan menjadi sumber pendapatan mereka. Saya minta maaf yer ustaz ustazah semua.

Tadi ramai menangis sedih termasuk anggota yang patutnya bawa kami ke Pulau-pulau. Saya terharu sifat baik dan kasih sayang orang Sabah. Macam keluarga sendiri. Sayang semua seperti mereka sayang saya. Saya sayang semua. Saya maafkan semua.

Saya akan terus ke Tawau dan tunggu flight di Tawau. Sempurna sumbangan sedikit tempat di Tawau yang saya janji. Terima kasih semua. Sehingga berjumpa lagi jika ditakdirkan Allah. Saya serahkan segala urusan kepada Allah. Cukuplah kepada Allah orang mukmin itu berserah-ebitlew

Rata-rata waganet terus memberikan sokongan kepada Ustaz ebit. “Semuanya berlaku terlalu pantas. Saya yang baru dua minggu follow Ustaz sangat amazed. Tak tercapai akal bagaimana Ustaz boleh buat semua tu. Tapi slowly saya mula faham. Itu cara Ustaz.

Allah permudahkan pula semuanya. Kita yang melihat dari jauh sangat teruja dan inspired. Clearly Ustaz insan terpilih. Tapi apakan daya. Langit tak selalunya cerah. Perjuangan murni biasanya tak mudah. Jika dilarang oleh pihak berkuasa, Ustaz perlu akur.

Pasti ada sebabnya.Tak kiralah apapun sebab sebenarnya, keselamatan dan kebajikan si pembuat kebaikan juga perlu dijaga. Tiada rezeki Ustaz berbakti untuk mereka. I feel you Ustaz. Kalau saya, mesti saya dah marah. Tapi Ustaz bersedih dan berserah kepada Allah.Lebih hebat lagi Ustaz terus ke destinasis eterusnya.” Next!”Semoga dipermudahkan semua urusan Ustaz selepas ini. Aamiinn” tulis Seorang netizan

Sumber : AwattSyeikhhh Network

Masih Memberi Sumbangan Dan Turun Padang Bagi Membantu Masyarakat. Terkini Kisah Ustaz Ebit Lew Mendapat Liputan Dalam Sebuah Portal Korea

Tak dinafikan nama ustaz Ebit Lew bukanlah satu nama yang asing lagi dalam kalangan rakyat Malaysia. Malahan,setiap hari Ustaz Ebit sering menjadi ikutan buat ramai yang turut bersemangat ingin membuat kebajikan seperti beliau. Sehingga ke harini,Ustaz Ebit Lew masih tidak berhenti memberi sumbangan dan turun padang bagi membantu masyarakat. Terkini,kebaikan beliau turut mendapat perhatian sebuah portal popular di Korea.

Empat hari lalu, Ustaz Ebit Lew kongsi video mengagihkan makanan kepada barisan hadapan kita, ahli anggota polis yang bertugas di lokasi. Video tersebut menggunakan lagu dari kumpulan K-pop yang popular iaitu  EXO dalam album terbarunya ‘Kai’s’ sebagai lagu latar.

Tambahan pula, Video tersebut bukan sahaja menarik perhatian peminat-peminat K-pop, malah video tersebut turut mendapat perhatian portal popular di Korea iaiti AllKpop. Portal ini merupakan portal yang sering berkongsi kisah selebriti di Korea dan menjadi rujukan buat peminat K-pop seluruh dunia.

Usahawan Malaysia, Ustaz Ebit Lew, juga dilihat menggunakan Kai’s Mmmh sebagai lagu latar semasa mengedarkan pek makanan dan topeng untuk barisan depan mereka dan mendoakan keselamatan semua orang.Dalam artikel tersebut, mereka menyenaraikan 7 laman Instagram yang menggunakan lagu dalam album ‘K’ sebagai latar mereka, dan ustaz Ebit Lew antara yang dipilih. Hebat kan? Walaupun nampak biasa, namun bayangkan dari seluruh laman Instagram yang menggunakan lagu tersebut, Ustaz Ebit juga yang dipilih

Terima Mesej Daripada 43 Ribu Individu Yang Memerlukan Kelengkapan Gajet. Individu Ini Tampil Ke Hadapan Beri Cadangan Untuk Bantu Ustaz Ebit Lew

Sungguh besar jasa Ustaz Ebit Lew dalam menghulurkan bantuan kepada sesiapa yang tidak berkemampuan.Baru baru ini,Ceo ini tampil memberi jalan dalam membantu Ustaz Ebit Lew. Ketua Pegawai ( CEO ) Shekhinah PR sdn Bhd,Christopher Raj,berkata beliau sedih membaca perkongsian Ebit Lew yang memaklumkan terima mesej daripada 43,000 individu yang memerlukan kelengkapan gajet seperti tablet bagi keperluan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah ( PdPR )

Christopher melalui ciapan di Twitter pada Sabtu berkata beliau sedar bahawa Ebit Lew tidak dapat melakukannya sendirian kerana jumlah membeli keseluruhan tablet tersebut mungkin mencecah RM30 juta”“Saya menyeru kepada rakyat Malaysia yang prihatln kepada anak-anak yang memerlukan supaya memberi sumbangan seberapa yang mampu kepada Ustaz Ebit agar dapat menyampaikan bantuan tablet kepada 43,000 anak-anak yang memerlukan di luar sana untuk belajar di rumah.

“Pada saat yang s.ukar begini, hanya perpaduan dan kesatuan rakyat Malaysia dapat membantu kami mengukir senyuman kepada mereka yang benar-benar memerlukan,” katanya menerusi laman Twitter peribadinya pada Sabtu.Tambahnya, beliau telah menyumbang sebanyak 30 buah tablet kepada mereka yang memerlukan di Projek Perumahan Rakyat (PPR) di sekitar Lembah Pantai dan Sentul.

Cadangnya, jika Beri RM 2 Seorang Sudah Cukup.“Saya juga akan menyumbang sebanyak RM 5,000 kepada Ebit Lew bagi membantu beliau membeli tablet,” katanya.Pada Jumaat, Ebit Lew menerusi satu muat naik di Facebook berkata menerima 43,000 mesej daripada pemohon yang kurang upaya, tiada pekerjaan, anak yatim platu dan keluarga kurang berkemampuan untuk memohon untuk kelengkapan gajet untuk pembelajaran di rumah.

Pada entri yang sama, beliau memohon maaf kerana tidak dapat membantu lebih ramai individu yang memerlukan ba.ntuan berkenaan.Reaksi Orang Ramai.Humph kesian Ust Ebit Lew…. semua orang minta dgn dia…. yg sepatut nya mana… sembunyi tangan. Nak buat online, tak check dulu… kesian mak bapak yg tak mampu, dah lah tak ada kerja sebab C0vid… nak beli laptop bukan murah.. internet lagi.