Gadis ini ajak pakwe ke rumah. Belek belek gambar tetiba ternampak satu gambar yang buat muka pakwe dia berubah secara tiba tiba. Terkejut akhirnya ini tindakan yang pakwe dia buat kat dia.

Kehidupan

Pengakuan oleh Aina (bukan nama sebenar) bagaikan cerita yang hanya dilihat dalam drama atau filem, namun hakikatnya ini benar-benar berlaku. Sudah lima tahun kisah berlalu iaitu ketika dia masih menuntut di sebuah pusat pengajian tinggi, tetapi tetap segar dalam kenangan dan menjadi pengajaran seumur hidup.

Memulakan bicara, Aina berkata, ketika semester pertama di universiti, dia berasakan kehidupannya begitu berubah. Masakan tidak, daripada anak manja tunggal yang tidak pernah berenggang dengan ibunya, dia kini perlu hidup berdikari.

Sememangnya sudah menjadi tabiat anak manja, dia memang kekok untuk bergaul dengan teman satu bilik yang seramai lapan orang di kolej. Sebulan di tempat baru membuatkan saya rasa sangat sunyi. Saya tidak seronok walau ramai kawan. Setiap minggu saya akan balik ke rumah ibu di Kuala Lumpur.

Walau banyak belanja saya tidak kisah asal dapat menghabiskan masa dalam rumah dan selesa di bilik sendiri. Adakalanya ibu memarahi saya kerana kerap pulang ke rumah, sangkanya saya langsung tidak mahu belajar. Dek kerana takut dimarahi ibunya lagi, Aina mencari sebab untuk dia gembira berada kira-kira 500 kilometer jauh dari rumah dan ibunya.

Mula mengenali Azam..Pada satu hujung minggu, dia cuba mengulangkaji pelajaran di perpustakaan universitinya. Ketika itu, matanya bertentang dengan seorang pelajar senior yang bagi Aina mempunyai wajah cukup tampan.

Dia memberanikan diri memberi senyuman dan dibalas mesra oleh pelajar senior tersebut. Azam (juga bukan nama sebenar) merupakan pelajar tahun akhir jurusan kejuruteraan mekanikal di universiti yang sama. Sejak berbalas senyuman, saya teringin mengenali Azam dengan lebih dekat. Selepas beberapa kali berjumpa di perpustakaan kami akhirnya bertukar nombor dan sering membalas SMS (khidmat pesanan ringkas).

Banyak persamaan antara kami, makanan hobi dan banyak lagi kegemaran kami yang sama. Saya sungguh selesa dengan Azam dan sejak berkenalan dengannya saya tidak pernah lagi rasa kesunyian. Hari demi hari perhubungan kami semakin rapat dan berasa selamat ketika bersama dia, katanya. Kami begitu teruja kerana apabila Azam mula bekerja dia berjanji akan melamar saya. Dia akan membawa saya berjumpa dengan keluarganya di Terengganu dan saya juga akan memperkenalkan Azam kepada ibu saya di Kuala Lumpur.

Saya pasti ibu akan menerima Azam kerana saya kenal dengan ibu saya yang memang mahu melihat saya bahagia, jelasnya. Pada satu cuti semester, Aina mengajak Azam untuk ke rumah ibunya dan salam perkenalan tersebut disambut dengan hati yang sungguh gembira.

Seharian kami menghabiskan masa di rumah, kami makan, menonton televisyen dan membelek album lama bersama ibu. Tiba pada satu keping gambar lama, Azam tiba-tiba berubah wajah. Terus ditanya siapakah dalam gambar tersebut. Ibu menerangkan itu adalah keluarga asal saya dengan bapa dan seorang abang bernama Amar.

Azam seolah kenal benar dengan wajah bapa dalam gambar tersebut kerana seingat Azam, bapanya juga mempunyai foto yang sama yang dibingkaikan di dalam bilik bacaan keluarganya. Selepas didesak barulah ibu bercerita. Rupanya ibu adalah isteri kedua ayah dan disebabkan jodoh tidak panjang mereka berpisah.

Ketika itu mereka mempunyai dua anak iaitu saya dan abang yang beza usia cuma dua tahun. Selepas berpisah, mereka bersetuju ayah ambil anak lelaki manakala ibu ambil anak perempuan iaitu saya. Menurut ibu, ayah membawa abang pindah ke Terengganu bersama keluarga isteri pertama yang telah mempunyai tiga anak dan selepas peristiwa itu mereka terputus hubungan hingga saat ini.

Selama ini saya memang tahu saya mempunyai abang tetapi saya tidak pernah bertanya mengenainya, mungkin sudah terlalu selesa hidup berdua dengan ibu. Tanpa menunggu sesaat, Azam memberitahu saya bahawa itulah juga ayahnya dan Amar itulah juga adiknya. Ya benar, kami mempunyai bapa yang sama, dia anak sulong ayah bersama isteri pertama.

Berderau saya dan reaksi ibu juga sama. Petang yang begitu ceria tiba-tiba bertukar menjadi dingin dan tegang, imbas Aina. Dari kekasih kepada kawan..Usai cuti semester, Aina kembali ke kampus meneruskan pelajarannya seperti biasa biarpun perasaan berkecamuk antara lega bertemu saudara sedrahnya dengan rasa sedih kehilangan cinta hatinya.

Azam pula sudah mula bekerja dan sejak peristiwa itu mereka cuba berubah menjadi seperti adik-beradik atau sekurang-kurangnya kawan biasa. Malangnya saya terasa begitu kekok, bayangkan daripada pasangan kekasih yang bakal mendirikan rumah tangga, kini kami kena akur bahawa kami adik-beradik sama bapa berlainan ibu.

Walau saya cuba beberapa kali untuk menganggap Azam sebagai abang tapi saya akui memang sangat sukar. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk tidak menghubungi Azam lagi. Kebetulan Azam juga ditugaskan ke luar negara selama dua tahun, jadi semakin mudah bagi saya melupakannya sebagai kekasih hati.

Saya juga tidak pernah menceritakan hal ini pada sesiapa. Hanya kami bertiga sahaja yang tahu. Namun hikmah selepas daripada kejadian itu, saya dapat bertemu semula dengan ayah dan abang sulong saya yang terpisah sekian lama, katanya yang kini telah berumah tangga dengan rakan sepejabat dan baharu sahaja menimang cahaya mata berusia dua bulan.

Baru Umur 16 Tahun Tapi Gadis Ni Dipaksa Kahwin Dengan Pakwenya Sebab Disahkan Mengandung Ank Pakwenya. Waktu Mengandung Ank Ke Tiga Dan Waktu Berpantang Dia Dikasari Suami. Akhirnya Ini Yang Terjadi.

Foto sekadar hiasan.Assalamualaikum. Nama aku Safiya berusia 29 tahun merupakan ibu kepada tiga cahaya mata. Aku menulis disini kerana ingin bertanyakan pendapat pembaca semua. Aku kini hanya tinggal 29 hari (semasa menulis kisah ini) sebelum hari perbicaraan.

Sebelum aku mulakan kisah dengan lebih lanjut. Mari aku ceritakan latar belakang aku. Aku semasa bersekolah dulu merupakan pelajar cemerlang, top debater peringkat daerah, public speaker yang mewakili daerah ke peringkat negeri, wakil daerah bola jaring.

Namakan apa apa aktiviti ko kurikulum dan akademik. Mesti aku yang jadi wakil sekolah. Namun begitu, ketika aku berumur 16 tahun sesuatu terjadi hingga merubah segalanya. Aku berkenalan dengan seorang lelaki yang menjadi suami aku ketika berumur 16 tahun. Kami hanya bercakap, message dalam phone sahaja. Tidak pernah berjumpa sehinggalah cuti sekolah pada bulan Disember. Kami berjumpa.

Pada mulanya aku hanya ingat dia mahu berjumpa macam orang lain. Keluar makan, tengok wayang tapi sebaliknya yang terjadi. Dia telah membawa aku melakukan perkara terkutuk itu walaupun aku tak nak. Dia memaksa aku. Dan ketika itu aku sedar yang aku nie hanya untuk dimain mainkan dan aku berjanji takkan jumpa dia lagi.

Setelah sebulan, akhirnya aku perasan yang aku tak peri0d, kerap sakit kepala, makan muntah. Aku tahu aku mengandung tapi aku sembunyikan dari pengetahuan semua orang. Aku pergi sekolah macam biasa, buat macam biasa. Ketika itu aku tidak lagi berhubungan dengan suami.

Sehinggalah ketika aku mengandung 20 minggu, mak aku perasan perut aku dan ketika itu aku terpaksa berterus terang dengan mak aku apa yang jadi. Keluarga aku mengambil keputusan untuk nikahkan aku. Aku hanya mengikut walaupun aku tak nak bernikah dengan dia.

Sebab setelah check, suami aku ketika itu memang ade berhubungan dengan perempuan lain. Aku akur dengan keputusan keluarga sebab aku tahu memang aku yang salah. Kalau aku tak ambil keputusan untuk jumpa lelaki tu mungkin aku takkan mengandung.

Setelah bernikah, aku tetap meneruskan pelajaran aku. Aku mengambil SPM ketika mempunyai seorang anak. Aku memperoleh 6A tapi hanya melanjutkan pengajian di kolej swasta kerana tidak dapat tawaran ke IPTA. Mungkin sebab status aku yang dah berkahwin.

Banyak perkara yang bercanggah selepas aku kahwin. Sebagai contoh asal usul suami, dia cakap dia dari negeri P. Setelah tengok surat beranak dia. Mak bapak dia orang negara jiran dan dia tidak pernah bersekolah sepanjang hidup dia. Dia dibesarkan oleh jiran jiran dan bekerja sejak umur 8 tahun.

Aku ada bertanya tentang keluarga suami namun suami aku nampak tidak berminat dengan pertanyaan aku. Suami aku merupakan salesman used car yang bergaji RM400, walaupun sikit tapi Alhamdulillah cukup untuk kami sekeluarga.

Walaupun pada mulanya susah, namun suami aku seorang yang bijak mengambil peluang. Dia banyak buat kerja tambahan untuk menampung keluarga. Pada awal perkahwinan, memang kami kerap bergaduh. Mungkin sebab aku cemburu. Dia juga tetap berhubungan dengan kekasih dia. Pernah jugak aku terbaca mesej dia. Dia cakap walau macam mana pun dia tetap sayangkan perempuan tu.

Perkara tu buat aku rasa sedih, rendah diri. Aku rasa dia hanya terpaksa mengahwini aku. Dia pernah cakap kat aku, anak tu bukan anak dia. Mungkin anak orang lain sampai dia terpaksa kahwin dengan aku. Tapi aku yakin dan pasti sebab tiada lelaki lain yang pernah sentuh aku kecuali dia.

Akhirnya, bila anak keluar dan muka sama macam dia baru dia mengaku. Kami kerap bergaduh ada sekali dia kasari guna kasut sampai biru ditangan namun setakat itu je yang dia buat. Selebihnya banyak perkataan yang menyakitkan apabila bergaduh.

Sehingga tahun keenam perkahwinan, suami mula berubah. Banyak duduk didalam bilik. Sebabkan aku boleh access account dia, banyak transaksi pindahan wang yang mencurigakan. Akhirnya aku dapat tahu dia aktif main benda tak senonoh online. Setiap kali aku tanya setiap kali itulah aku dikasari sehingga biru, tak boleh bangun. Selepas main benda tu, aku jumpa barang terlarang pula. Dalam beg dia tapi dia cakap kawan dia punya.

Aku percaya. Sejak jumpa benda tu, dia tak menjalankan tanggungjawab dia. Duit tak pernah bagi. Kerap minta duit kat aku. Aku tetap bertahan. Ketika aku mengandung anak yang ketiga, perut aku pernah dipijak ketika sarat. Alhamdulillah takde apa yang teruk terjadi. Cuma ketika itu aku hanya mampu berdoa kalau aku teraniaya, aku harap Allah tunjukkan jalan untuk aku.

Setelah bersalin, aku buat keputusan untuk berpantang dirumah mak aku. Setelah 2 minggu berpantang, aku ambil keputusan pulang kerumah. Sampai je dirumah, keadaan rumah berselerak. Apabila aku tengok atas katil, aku tahu suami aku ada bawa perempuan lain dan perkara itu betul. Jiran jiran nampak suami aku bawak perempuan lain. Itupun jiran bagitahu selepas suami aku diserbu polis.

Ada satu hari ketika anak aku main telefon suami, aku tergerak hati untuk buka whatsapp suami. Aku nampak banyak screenshot transfer duit kat acc nama perempuan dan suami aku panggil perempuan tu baby. Aku tanya suami aku perihal itu, akhirnya aku dikasari teruk. Bibir pecah, kedua dua mata aku biru. Tangan, kaki biru. Aku dikasari selama 6 jam. Suami aku bawa aku ke satu tempat dan dia cakap dia akan pastikan aku pergi buat selamanya hari tu juga. Anak anak ada dirumah pada masa tu termasuk baby berusia 40 hari.

Setelah aku dikasari, akhirnua suami hantar aku pulang kerumah dan dia trus keluar rumah. Aku buat keputusan untuk laporkan kepada polis. Polis suruh aku pergi hospital untuk checkup. Setelah beberapa hari suami aku ditahan, aku buat keputusan untuk berpindah dan mulakan hidup baru.

Alhamdulillah kehidupan ditempat baru okay, cuma aku sembunyikan status aku daripada pengetahuan kawan kawan sekerja. Suami aku ditahan disebuah hotel besi kerana tidak mampu membayar wang ikat jamin. Aku ada melawat suami disana. Nampak keadaan dia makin okay. Sebelum suami masuk hotel besi, aku ada failkan perpisahan. Suami ada bagitahu yang dia tak nak bagi kerjasama.

Dia akan buat hidup aku tersiksa. Disebabkan aku berpindah ketempat lain, aku pun jadi malas nak teruskan kes perpisahan. Atas faktor kos perjalanan dan cuti. Aku baru berkerja dan aku tak nak orang terbeban aku cuti.

Semasa melawat suami aku, dia cakap dia akan lepaskan aku kalau aku tarik balik kes. Semasa sebutan kes perpisahan yang pertama, bila hakim cakap setuju atau tak dia nak lepaskan aku. Dia cakap dia sayangkan aku lagi. Aku bersetuju untuk tarik kes. Aku dah tarik balik laporan polis yang aku dah buat.

Jujur aku cakap time tu pun aku masih sayangkan dia, nak dia ada bersama besarkan anak anak. Lagi lagi bila tengok baby aku nie. Kesian. Langsung tak pernah rasa kasih sayang seorang bapa. Cuma masa PKP nie aku tak kerja. Banyak masa terluang, aku banyak membaca sebab aku pun ada major dpr3ssion dan anxiety selepas apa yang jadi nie.

Akhirnya aku dah sedar, aku tak perlukan dia lagi dalam hidup. Anak anak dah boleh terima apa yang jadi nie. Sehingga ke hari nie, walaupun hotel besi dah boleh melawat. Aku memang dah tak nak jumpa dia. Khamis lepas sebutan kes di mahkamah sesyen. Peguam minta kes diteruskan dan dibicarakan. Bulan depan aku kena datang sebab diminta angkat sumpah jika tak nak teruskan kes.

Kalau orang tanya apa yang aku nak ketika ini, aku hanya nak diri aku bebas dari seorang lelaki yang bernama suami. Bagi aku kalau dia dibebaskan lagi senang aku nak berpisah ataupun keputusan yang aku buat ni salah. Aku mohon pandangan semua tentang apa yang jadi dan aku minta komen pembaca semua tentang apa kaedah pencerraian yang boleh aku mohon. Terima kasih semua.

Reaksi warganet

Puan Zuera – Masa mengandung dikasari, suami bawa perempuan lain ke katil, dikasari selama 6 jam masih lawat suami kat hotel besi… Aduh… Jangan nanti puan dikasari sehingga hilang nyawa udah la. Nauzubillah, mintak di jauhkan.. Andai terjadi perkara tu, anak sapa nak jaga? Suami ke?? Mustahil. Silap silap dijual anak tu…. Fikir masa depan anak, kalau dia tak boleh jadi ayah yang terbaik untuk anak puan, masih ada lelaki lain yang boleh ganti tempat dia. Semoga dipermudahkan urusan.

Nuranis Hidayah – Bila berdepan dengan suami mcm ni, cara terbaik ialah tuntut fasakh. Kumpul semua report polis termasuk report perubatan puan, then cari peguam untuk bawa kes ke mahkamah. Puan pun kenalah kuatkan hati, jangan terpedaya dengan kata kata suami. Biarkan je dia kat dalam tu, tak perlu susah payah keluarkan dia. Nanti hidup puan pula yang susah. Apa apa pun semoga dipermudahkan. P/s: Duit peguam agak mahal. Minta family bantu kalau kos tak mencukupi. In Shaa Allah mereka akan faham.

Eyza Abu – Relakan diri disiksa depan anak anak tu bukan cerdik. Anak nampak bapak kasari mak, esok anak dah besar kawin pun buat kat isteri yang sama, silap anak pun kasari mak sendiri nnti. Jangan bongokkan diri dipijak pijak. Islam tak jahat, dalam bab munakahat isteri boleh bubarkan perkahwinan dengan sebab sebab yang jelas.

Kalau suami tak datang mahkamah, lagi mudah nak urus. Jumpa la peguam Suzana, bayaran murah. Kalau sendiri sayang dan cari derita terserah. Tak payah ngadu dengan orang. Ramai je ibu tunggal lagi success besar kan anak. Islam tak ajar kita jahiti diri. Allah tak jahat tapi diri anda sendiri yang SANGAT jahat. Kursus kahwin 2 hari tu tak cukup lengkap untuk belajar bab munakahat. Terlalu banyak tajuk2 yg wajib dipelajari yang tidak diajar waktu kursus.

Norziah Othman – Adik, teruskan berjuang untuk berpisah. Tak ada gunanya lelaki ynag bergelar suami seperti itu. Adik masih muda, perjalanan masih jauh, besarkan anak anak.. Jauhkan diri daripada syaiitan bertopeng manusia tu. Saya doakan moga adik sentiasa dilindungi dan dimurahkan rezeki. Amiin

Nadia Syauqi – Tak faham sungguh dengan cara sis ni. Kata cerdik, tapi boleh masuk perangkap biawak. Dah buat report polis, terkene pujuk dah tarik balik. Dah selalu dikasari, masih sanggup lawat laki tu dalam hotel besi. Tu bukan kasari biasa sis. Apa apa pun keputusan terpulang sis. Jika rasa sis masih ingin bahagia dalam hidup bertegaslah dengan jantan tersebut. Bila masih sanggup tadah untuk dibantai. Ya, itupun pilihan sis. Orang lain hanya mampu bagi nasihat. Selebihnya fikirlah jalan hidup macam mana sis inginkan..

Bani Kamarulzaman – Momen hidup Puan sebenar nye telah pun musnah saat Puan disuruh paksa berkahwin dengan Lelaki itu oleh family Puan. Simpati Saya dengan nasib Puan. Tapi Saya pasti, 6+ tahun hidup tersiksa bersama si syaiiton itu, tak mustahil Puan boleh survive hidup tanpa nya…

Andaikata lepas nih jadi ibu tunggal, Saya benar berharap Puan dapat didik anak anak Puan sebaik baiknya kerana memori memori dan momen momen yang berlaku depan mata mereka telah pun terpahat macam kesan kotoran, susah nak ilang. Dah banyak dah ibu tunggal yang berkata dalam hidup tanpa langsung kehadiran seoran insan bernama suami. Jadikan itu sebagi contoh Dan semangat buat Puan Dan anak2. Smoga Puan berjaya dalam hidup selepas ini.. Insyaallah.

Sumber – Penyembuh kesayanganku (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Gadis Ni Selamba Je Selak Baju Dan Seluar Dia Depan Pakwe Sebab Nak Tunjuk Keadaan Dia Yang Sekarang Macam Mana. Takut Pakwe Dia Tak Boleh Terima. Terkejut Pakwe Dia Dan Ini Reaksi Pakwe.

Gambar sekadar hiasan.Salam semua. saya, wanita yang telah 5 tahun berkahwin dan masih belum mempunyai zuriat. Siapa kahwin tak nak anak kan?? Begitu jugak saya dan suami. saya kesian kat suami saya yang sangat ingin zuriat. Tapi dia tak pernah bersuara hal zuriat sebab tak nak saya tertekan. saya tahu semuanya berpunca daripada saya.

saya tak mampu memberikan zuriat pada suami sebab peny@kit yang saya deritai iaitu SLE. Terasa tidak sempurna diri ini, bukan saja mempunyai peny@kit yang tiada ubat penyembuh,terpaksa bergantung pada ubat dan lebih menyedihkan saya masih tak mampu memberikan zuriat pada suami saya. SLE adalah peny@kit kronik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri.

Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan.Untuk kes saya, autoimmune saya serbu cairan merah, hati dan kulit saya. Cairan merah dalam badan saya sentiasa berkurang, dan penah hb saya lebih rendah dari 5. Tahun pertama kena peny@kit ni, setiap 2 minggu atau sebulan saya mesti masuk warded dan setiap kali warded mesti kena masuk 2 pain cairan merah. saya kena peny@kit ni ketika saya baru berusia 23tahun, baru mula berkerja selepas menamatkan pengajian. Waktu tu saya belum berkahwin.

saya kerap keluar masuk hospital dan sebab tu jugak saya dibuang kerja. saya pun paham la, company mane boleh tahan kalau staff asyik mc je. MC plak bukan sekejap.Kereta saya tertunggak lebih 3 bulan dan hampir kena tarik. Badan saya pun mengembang sebab ubat-ubatan yang saya terpaksa saya makan esp steroid. Badan saya naik dari 45kg to 65kg. Time tu saya strss teruk, saya baru nak mula hidup, saya dah di uji dengan ujian yang berat camni.saya mula mempersoalkan apa salah saya sampai kena uji camni.

Kenapa saya yang diberi peny@kit ni, kena tak orang lain. Mula2 sakit dulu, saya pikir S@kit ni satu musibah untuk saya. Dunia ni dah berakhir dan saya pikir nak pergi buat selamanya je.saya pernah ditahan di zone merah di bahagian kecemasan. Dipasangkan oksigen, X-tray & ECG semua dibuat diatas katil, saya dah macam orang yang tak bernyawa pasrah atas semua tindakan nurse dan doktor. Melihat nurse membuka pakaian saya utk jalani semua prosedur yg dijalankan sebab saya tak mampu menggerakkan tubuh badan saya sendiri.

Betapa lemahnya sya ketika tu.Alhamdulillah, nywa saya masih panjang keadaan saya kembali stabil dan dipindahkan ke wad. Lepas beberapa hari saya dalam wad, anggota badan saya mula naik ruam. Seluruh badan saya merah dengan bebiji air memenuhi tubuh saya.saya jadi rendah diri, malu nak jumpe dengan orang. saya tak bagi kawan2 dan saudara mara melawat saya. Tapi Bf (suami saya sekarang) tetap datang melawat saya.

Ubat yang diberikan hanya untuk mengurangkan tindakan balas autoimmune dan saya perlu bergantung pada ubat-ubatan selamanya. Awak dah tengok sendiri keadaan saya, andai awak nak tinggalkan saya, saya redha dan saya terima.” Apa jawapan yang saya dapat dari dia. “Apa awak ni! saya akan tetap sayang dan saya takkan tinggalkan awak” Allahu Akbar terkedu saya, terharu.

saya pikirkan dia akan tinggalkan saya. Tak ade manusia yang sanggup terima orang yang s@kit. Lepas beberapa ketika, saya kena transfer ke hospital untuk dapatkan rawatan daripada pakar SLE. Alhamdulillah lepas refer to pakar, saya tak perlu lagi warded dan tak payah masuk cairan merah la. Tapi saya masih kena follow up setiap bulan. Nampak menyusahkan kena jumpa doktor setiap bulan tapi saya bersyukur sebab saya semakin sihat dan paling penting saya tak payah tido kat ward lagi.Bila keadaan semakin ok, saya mula bekerja balik, Alhamdulillah ade company yang sudi terima pes@kit macam saya.

Lepas dah bekerja, Bf saya ajak kahwin. Kahwin?? Biar betul? boleh ke saya?? saya tak percaya dengan kemampuan diri saya. Ye sekarang saya nampak sihat tapi bila2 masa saya boleh sakit balik. saya bagitaw doktor dan doktor mintak jumpa bf saya.BF saya pergi jumpa doktor. Doktor explaint semua keadaan saya, risiko yang mungkin akan terjadi dan ciri2 kalau autoimmune mula datang. Yang paling doktor tekankan adalah zuriat. Jangan melakkan harapan yang tinggi untuk mempunyai zuriat.Pes@kit SLE mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengalami keguguran dan kehamilan boleh membhayakan diri pes@kit.

P3sakit hanya dibenarkan hamil setelah kedaan pes@kit benar2 stabil. Alhamdulillah BF boleh terima semua tu.Akhirnya kami berkahwin,dari awal perkahwinan saya kena amek perancang kehamilan iaitu cucuk depo setiap 3 bulan. family member suami tahun keadaan saya. Sekarang dah 5 tahun perkahwinan, pernah 2 kali warded tapi Alhamdulillah suami menjaga saya dengan baik.Kami Masih seperti dulu masih belum mempunyai zuriat. Masih berdua dan sentiasa dalam fasa honeymoon.

Sehingga ke hari ni, sakit saya tak penah stabil, sentiasa turun dan naik dan masih tak dibenarkan hamil.saya pernah ingkar arahan doktor, Tahun ke4 perkahwinan saya stop ambik pencegah kehamilan dan saya tak bagitaw suami saya dan saya berjaya hamil. Mula2 dapat tahu saya hamil, kami terkejut, gembira, tsayat semua ada tapi bila doktor bagitaw r1siko yang bakal terjadi pada baby, suami mula risau. Baby berisiko untuk mengalami sumbang disebabkan ibu makan steroid.

Banyak cairan merah yang doktor amek untuk check untuk pastikan dan berharap antibodi negatif (Anti-Ro dan Anti-La) yang boleh menggangu jantung bayi yang boleh menghentikan jantung baby. Tapi berita gembira kehamilan tu hanya bertahan seminggu dan saya mengalami kegguran. Antara sebab berlsayanya kegguran adalah disebabkan cairan merah saya membeku dan tak sampai ke janin (disebabkan peny@kit saya).

Teruk saya kena marah dengan doktor.Bukan doktor sengaja tak bagi tapi dalam keadaan hamil, lebih mudah autoimmune terkena buah pinggan saya. Sebab tu doktor kena mengawal dan memastikan semuanya selamat sebelum membenarkan pesakit hamil. Sedih, memang la saya sedih tapi saya tak pernah menyesal, sekurang2nya kami pernah diberi peluang untuk merasai kehamilan walaupun sekejap. Semua orang marah saya termasuk keluarga saya, dan suami. Dorang marah sebab dorang sayangkan saya.

Masih saya ingat macam mana menggelabahnya semua saya bila menangis sebab s@kit perut dan cairan merah berketul-ketul keluar. Terus kami ke hopital dan doktor check saya dah total miscarriage. Sedih, menangis suami. “Saya boleh terima kehilangan baby tapi saya tsayat kehilangan awak.” Ya Allah Nikmat apa lagi yang saya dustai. Seorang suami sanggup ketepikan keinginan dia untuk memiliki zuriat kerana sayangnya pada isteri.

Lepas keguguran, Suami saya upah orang utk urut, tungku dan sauna cam orang berpantang cumanye takde baby.Alhamdulillah suami saya angat membantu saya. Setiap Pagi saya bangun sediakan breakfast je, yang lain semua suami saya buat. Mungkin disebabkan saya s@kit, saya dapat kelebihan tu. Suami saya terima saya seadanya. Badan saya penuh dengan parut, selulit disebabkan steroid. saya tengok diri sendiri pun saya jijik. Muka saya jadi gelap dan moonface.

Tapi suami saya tak pernah pertikaikan semua tu. Disebabkan ujian s@kit ni, MIL saya tak pernah bertanyakan saya soal zuriat, tak pernah bagi saya tekanan dan sangat2 membantu saya. Masa saya keguguran, MIL boleh cakap, “Jangan dipikirkan pasal anak. Tak salah kalau kita tak ada anak, jaga kesihatan diri. Jangan korbankan diri sendiri untuk memenuhi kehendak/puaskan hati orang. Mulut orang takkan berhenti bercakap, abaikan.

InsyaAllah anak mak redha dan dia terima kamu seadanya dan mak pun tak kisah. Yang penting kamu sihat dan bahagia.”Allah tu Maha Pengasih, bila saya redha dan terima dengan ujian Dia, Dia bukakan pintu2 rahmah untuk saya. Allah kurniakan saya seorang suami yang sangat2 memahami dan yang paling penting terima saya seadanya dalam sakit dan sihat. Allah kurniakan keluarga dan mertua yang penyayang.

Terima saya dan tak pernah persoalkan hal zuriat. Mereka sangat menjaga. Mertua saya sanggup carikan ubat2 tradisional utk merawat sakit saya especially yang melibatkan kulit saya. Kulit saya berbekas dan penuh dengan parut. Macam2 daun/herba dia cari dan sapukan kat badan saya. Orang2 disekeliling saya, jiran2 dan sedara mara ada bertanyakan saya soal zuriat tapi mereka bertanya dan mereka sendiri yang menjawab “Mungkin ko tak dapat lg anak sebab ko sakit”.

Alhamdulillah disebabkan Peny@kit itu jugak saya tak terus disoal dan ditekan.saya diberikan rezeki, peluang pekerjaan. Alhamdullillah.. Apa lagi yang saya mahukan. Allah bagi saya ujian hanya sedikit tapi rahmah dan nikmat lebih besar Dia berikan pada saya.saya sentiasa berdoa, “Ya Allah sesungguhnya terima dan redha dengan ujian-Mu. Kau berikanlah saya kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini. Kau adalah sebaik-baik perancang dan perancangan Kau adalah yang terbaik buat kami hamba yang naif lagi tidak mengetahui ini. saya bersyukur ke atas segala nikmat yang Kau berikan kepada saya.”

– Lupus Warrior (Bukan nama sebenar) via iium

Antara komen warganet :

Salju Kencana : Confessor. Kakak aku sama macam kau. SLE. doktor detect dia ada SLE selepas melahirkan anak kedua. Lepas tu dia merancang.. Sampailah ketika dia rindu nak ada baby.. Alhamdulillah dia dapat anak ketiga. Tapi tu la.. Masa mengandung mcm2 ubat dan appointment dia kena pegi. Oh ye. Sejak mengandung pertama lagi, hb dia mmg tak stabil walaupun belum lg detect SLE.

Macam mana kakak aku boleh bertahan? Selain berubat moden, kakak aku berubat tradisional, ruqyah dan perubatan alternatif. Kalau kau berminat nak tahu… Boleh pm aku. Nanti aku share dengan kau. Moga2 keadaan kau bertambah baik dan stabil macam akak aku.

Hanis Masyarah : kuat sis kuat! saya pun one of the lupus fighter. skrg sy dah kena buat dialisis sbb SLE dah attack tissue kidney sy and both dah rosak so terpaksalah dialsis but at the same time, lupus still lagi attack saraf2. sakit sangat tapi perancangan Allah yang terbaik kan. positive jelah.

Marosidah Mior : Dear confessor, Rezeki u, dapat suami dan keluarga mertua yang memahami, bukan semua orang boleh dapat, Allah knows best, Allah tahu apa yang terbaik untuk awak, jadi hargailah dan sentiasalah bersyukur.

Norfadzilah Idris : Dulu saya ada kwn satu wad y SLE.. dari die pregnent smpai bersalin duduk di hospital.. raya pun di hospital..puasa pun sehari aja.. bila janin makin membesar doktor pasang stand pd rahim utk elak bersalin sblum waktu.. dan hanya dibenarkan utk baring rehat shj.. x bleh berjalan2 sgt.. kalau berjalan lebih skit akan turun cairan merah.. kesian betul..die punya doktor pakar shj ada 4 org berlainan bahagian.. dn baby lahir 36w6hari.. ceasor..alhamdulillah.. dpt baby gurl y sihat.. masa tgh operatr doktor ckp rahim die berbentuk sebiji mcm hati.. dan amik gmbr tunjuk kt die.. mmg kuat semangat org2 SLE ni.. moga TT pun tabah dah kuat ye.