Hampir 3 tahun minta isteri ank tapi dia tak nak hamil. Sekali laki ni nekad untuk rancang sesuatu. Tergamam isteri bila tahu rupanya ini rancangan suami.

Kisah Rumah Tangga

Assalammualaikum. Gambar sekadar hiasan. Status kawan saya mulanya adalah isteri. Ibu kepada 3 orang anak. Dulu bekerja sebagai Jurutera tapak binaan. Dia seorang wanita yang cantik. Baik hati dan solat tak pernah tinggal. Walaupun dah berkahwin tapi masih lagi nampak macam anak darra.

Dia ada aura yang tersendiri. Saya juga mengenali suaminya. Suaminya seorang yang baik. Sebaik dia. Tapi perkahwinan mereka tak berjalan indah dan tak normal. 4 tahun tak tidur bersama walaupun serumah. Walaupun begitu mereka nampak bahagia di mata orang lain.

Kawan saya ni penyabar sangat. Cara dia menangani masalah rumah tangga dia dengan menyibukkan diri dengan pelbagai aktiviti amal dan travel. Ramai pakar perubatan traditional merumuskan punca rumahtangga mereka disebabkan sihir.

Tapi mereka dah berikhtiar sehabis yang mampu. Berbagai cara dia pujuk suaminya termasuk mengizinkan suaminya berkahwin lain dan dia telah berhenti kerja.Tapi suami dia sampai sekarang tak kahwin lain. Kalau saya dapat izin isteri tak tunggu lama dah. Esok jugak saya kahwin lain.

Kawan saya ni ramai orang suka. Ada yang datang rumah merisik sebab ingatkan dia tak kahwin lagi. Setakat nak cari pengganti suami dia rasanya tak payah tunggu sampai habis edah. Ramai je yang tunggu dia jadi janda. Termasuk saya.

Tapi saya terpaksa ketepikan perasaan tu sebab dia dah anggap saya macam saudara kandungnya. Mak saya sebagai mak dia sebab dia dah tak ada mak. Sehingga pada suatu hari dia mengadu kat saya yang dia dah sepakat nak settlekan masalah rumahtangga mereka.

Suaminya pun kata dah sepakat nak berpisah dengan dia cara baik. Suaminya dah lama nak lepaskan dia tapi dia je yang tak mahu. Mereka lebih selesa bersama hanya sebagai sahabat. Saya kesian kat kawan saya. Saya bincang dengan isteri saya tentang poligami

sebab isteri saya ni tak nak mengandung sudah nak masuk 3 tahun dia merancang sebab nak enjoy dulu hidup berdua. Terbeliak mata isteri bila dpat tahu niat murni saya. Sekali isteri saya marah marah dan serbu terus kawan saya. Terus kawan saya menjauhkan diri daripada saya.

Tapi kami kawan sejak kecil dan dah macam adik beradik. Gaduh sekejap je dan berbaik semula. Lagipun kawan saya tak terbuka hati langsung nak terima saya. Semenjak hari itu isteri saya berubah 100 peratus. Ambil berat pasal saya, kalau tidak dengan kawan-kawan dia je.

Dan Alhamdulillah dah mengandung sekarang. Tak jadi poligami. Tiba-tiba kawan saya beritahu dia dah jatuh cinta dengan seseorang. Orang tu duda yang baru berpisah dengan isterinya dan masing-masing dah tahu status masing-masing. Kawan saya ni susah nak jatuh cinta.

Tapi bila dia kata dia dah jatuh cinta memang dia sayang sangat sangat kat orang tu. Mudah sangat jalan cerita pertemuan dan kisah jatuh cinta diorang. Saya dah mula risau hati dia dipermainkan. Saya tak kenal duda tu. Tapi mesti seorang yang hebat sebab taste kawan saya ni bukan calang-calang.

Gossip dah tersebar. Maklumlah orang cantik. Belum lagi berpisah dengan suami dan masih dalam tempoh bertenang dengan process perpisahannya ramailah kawan-kawan lain yang nak try masuk jarum. Tapi ditolak baik oleh kawan saya.

Macam mana dia tolak saya begitulah dengan yang lain. Duda tu berjanji akan tunggu kawan saya. Percintaan mereka nampak indah sebab kawan saya sangat ceria. Sekian lama tak nampak dia gembira sebegitu. Dia bahagia menceritakan impian barunya kepada saya.

Dia tak impikan perkahwinan semula yang gemilang. Tak perlukan duit hantaran dan cukup dengan mas kahwin dan akad nikah sahaja. Dia tak akan menyusahkan bakal suaminya kelak. Tapi memang begitulah cara kawan saya menyintai seseorang.

Dia tak akan menyusahkan orang yang dia sayang. Sehingga pada suatu hari. Saya vide0 call dia dan nampak matanya bengkak. Dari apa yang diceritakan duda tu rujuk semula dengan jandanya demi anak-anak. Macam yang saya katakan kawan saya ni kalau dah sayang memang akan sayang sangat sangat dengan orang.

Dia sanggup menjadi isteri kedua sebab duda ni pun sayang kat dia katanya. Dan saya yakin dengan ilmu agama dan tahap kesabaran yang dia ada, dia mampu survive hidup berpoligami sebab itu sebagai kawan saya tak menghalang. Haish.. kenapalah bukan dengan saya.

perpisahan dia dengan suaminya pun berjalan dengan lancar dan baik. Mereka dah sampai tahap redha sebab tu tak rasa kecewa. Anak-anak semua tinggal dengan bekas suaminya sebab bekas suaminya nak kawan saya cari bahagianya sendiri.

Tapi malang bagi dia. Lelaki tu tak sayang kat dia macam mana dia sayangkan lelaki tu. Lelaki tu kuat mengayat perempuan lain dekat fb. Walaupun dah mempunyai isteri dan kawan saya sebagai kekasih tapi masih mengayat perempuan lain lagi.

Lelaki tu hanya mempermainkan perasaan kawan saya. Lelaki itu sebenarnya biasa je dari segi rupa dan harta tak sehebat mana seperti yang saya sangka. Macam manalah kawan saya boleh jatuh hati. Tak berbaloi rasanya derita dan kecewa dia pada orang yang sebegitu.

Tiap hari kawan saya menangis teringatkan lelaki tu. Saya nasihatkan kawan saya supaya bersabar, sembahyang istikharah dan tahajud setiap malam supaya dia dapat kumpul kekuatan diri untuk meneruskan atau memutuskan sahaja perhubungan.

Alhamdulillah, kawan saya mampu tinggalkan terus lelaki tu walaupun saya tahu hatinya retak seribu. Sekarang, dia dalam proses move on. Saya doakan Allah tak membolak balikkan hati kawan saya dan semoga lelaki itu mendapat balasannya kerana mempermainkan hati kawan saya.

Assalammualaikum. Gambar sekadar hiasan. Status kawan saya mulanya adalah isteri. Ibu kepada 3 orang anak. Dulu bekerja sebagai Jurutera tapak binaan. Dia seorang wanita yang cantik. Baik hati dan solat tak pernah tinggal. Walaupun dah berkahwin tapi masih lagi nampak macam anak darra.

Dia ada aura yang tersendiri. Saya juga mengenali suaminya. Suaminya seorang yang baik. Sebaik dia. Tapi perkahwinan mereka tak berjalan indah dan tak normal. 4 tahun tak tidur bersama walaupun serumah. Walaupun begitu mereka nampak bahagia di mata orang lain.

Kawan saya ni penyabar sangat. Cara dia menangani masalah rumah tangga dia dengan menyibukkan diri dengan pelbagai aktiviti amal dan travel. Ramai pakar perubatan traditional merumuskan punca rumahtangga mereka disebabkan sihir.

Tapi mereka dah berikhtiar sehabis yang mampu. Berbagai cara dia pujuk suaminya termasuk mengizinkan suaminya berkahwin lain dan dia telah berhenti kerja.Tapi suami dia sampai sekarang tak kahwin lain. Kalau saya dapat izin isteri tak tunggu lama dah. Esok jugak saya kahwin lain.

Kawan saya ni ramai orang suka. Ada yang datang rumah merisik sebab ingatkan dia tak kahwin lagi. Setakat nak cari pengganti suami dia rasanya tak payah tunggu sampai habis edah. Ramai je yang tunggu dia jadi janda. Termasuk saya.

Tapi saya terpaksa ketepikan perasaan tu sebab dia dah anggap saya macam saudara kandungnya. Mak saya sebagai mak dia sebab dia dah tak ada mak. Sehingga pada suatu hari dia mengadu kat saya yang dia dah sepakat nak settlekan masalah rumahtangga mereka.

Suaminya pun kata dah sepakat nak berpisah dengan dia cara baik. Suaminya dah lama nak lepaskan dia tapi dia je yang tak mahu. Mereka lebih selesa bersama hanya sebagai sahabat. Saya kesian kat kawan saya. Saya bincang dengan isteri saya tentang poligami

sebab isteri saya ni tak nak mengandung sudah nak masuk 3 tahun dia merancang sebab nak enjoy dulu hidup berdua. Terbeliak mata isteri bila dpat tahu niat murni saya. Sekali isteri saya marah marah dan serbu terus kawan saya. Terus kawan saya menjauhkan diri daripada saya.

Tapi kami kawan sejak kecil dan dah macam adik beradik. Gaduh sekejap je dan berbaik semula. Lagipun kawan saya tak terbuka hati langsung nak terima saya. Semenjak hari itu isteri saya berubah 100 peratus. Ambil berat pasal saya, kalau tidak dengan kawan-kawan dia je.

Dan Alhamdulillah dah mengandung sekarang. Tak jadi poligami. Tiba-tiba kawan saya beritahu dia dah jatuh cinta dengan seseorang. Orang tu duda yang baru berpisah dengan isterinya dan masing-masing dah tahu status masing-masing. Kawan saya ni susah nak jatuh cinta.

Tapi bila dia kata dia dah jatuh cinta memang dia sayang sangat sangat kat orang tu. Mudah sangat jalan cerita pertemuan dan kisah jatuh cinta diorang. Saya dah mula risau hati dia dipermainkan. Saya tak kenal duda tu. Tapi mesti seorang yang hebat sebab taste kawan saya ni bukan calang-calang.

Gossip dah tersebar. Maklumlah orang cantik. Belum lagi berpisah dengan suami dan masih dalam tempoh bertenang dengan process perpisahannya ramailah kawan-kawan lain yang nak try masuk jarum. Tapi ditolak baik oleh kawan saya.

Macam mana dia tolak saya begitulah dengan yang lain. Duda tu berjanji akan tunggu kawan saya. Percintaan mereka nampak indah sebab kawan saya sangat ceria. Sekian lama tak nampak dia gembira sebegitu. Dia bahagia menceritakan impian barunya kepada saya.

Dia tak impikan perkahwinan semula yang gemilang. Tak perlukan duit hantaran dan cukup dengan mas kahwin dan akad nikah sahaja. Dia tak akan menyusahkan bakal suaminya kelak. Tapi memang begitulah cara kawan saya menyintai seseorang.

Dia tak akan menyusahkan orang yang dia sayang. Sehingga pada suatu hari. Saya vide0 call dia dan nampak matanya bengkak. Dari apa yang diceritakan duda tu rujuk semula dengan jandanya demi anak-anak. Macam yang saya katakan kawan saya ni kalau dah sayang memang akan sayang sangat sangat dengan orang.

Dia sanggup menjadi isteri kedua sebab duda ni pun sayang kat dia katanya. Dan saya yakin dengan ilmu agama dan tahap kesabaran yang dia ada, dia mampu survive hidup berpoligami sebab itu sebagai kawan saya tak menghalang. Haish.. kenapalah bukan dengan saya.

perpisahan dia dengan suaminya pun berjalan dengan lancar dan baik. Mereka dah sampai tahap redha sebab tu tak rasa kecewa. Anak-anak semua tinggal dengan bekas suaminya sebab bekas suaminya nak kawan saya cari bahagianya sendiri.

Tapi malang bagi dia. Lelaki tu tak sayang kat dia macam mana dia sayangkan lelaki tu. Lelaki tu kuat mengayat perempuan lain dekat fb. Walaupun dah mempunyai isteri dan kawan saya sebagai kekasih tapi masih mengayat perempuan lain lagi.

Lelaki tu hanya mempermainkan perasaan kawan saya. Lelaki itu sebenarnya biasa je dari segi rupa dan harta tak sehebat mana seperti yang saya sangka. Macam manalah kawan saya boleh jatuh hati. Tak berbaloi rasanya derita dan kecewa dia pada orang yang sebegitu.

Tiap hari kawan saya menangis teringatkan lelaki tu. Saya nasihatkan kawan saya supaya bersabar, sembahyang istikharah dan tahajud setiap malam supaya dia dapat kumpul kekuatan diri untuk meneruskan atau memutuskan sahaja perhubungan.

Alhamdulillah, kawan saya mampu tinggalkan terus lelaki tu walaupun saya tahu hatinya retak seribu. Sekarang, dia dalam proses move on. Saya doakan Allah tak membolak balikkan hati kawan saya dan semoga lelaki itu mendapat balasannya kerana mempermainkan hati kawan saya.

Dah 5 Tahun Berkahwin Tetapi Masih Tiada Anak. Rupanya Isteri Hadapi Satu Sakit Ini Yang Tak Dapat Diubati Dan Ini Yang Suami Dia Sanggup Lakukan Demi Isteri

Gambar sekadar hiasan.Salam semua. saya, wanita yang telah 5 tahun berkahwin dan masih belum mempunyai zuriat. Siapa kahwin tak nak anak kan?? Begitu jugak saya dan suami. saya kesian kat suami saya yang sangat ingin zuriat. Tapi dia tak pernah bersuara hal zuriat sebab tak nak saya tertekan. saya tahu semuanya berpunca daripada saya.

saya tak mampu memberikan zuriat pada suami sebab sakit yang saya ada iaitu SLE. Terasa tidak sempurna diri ini, bukan saja mempunyai sakit yang tiada ubat penyembuh,terpaksa bergantung pada ubat dan lebih menyedihkan saya masih tak mampu memberikan zuriat pada suami saya. SLE adalah sakit kr0nik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri.

Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan.Untuk kes saya, autoimmune saya serbu cairan merah, hati dan kulit saya. Cairan merah dalam badan saya sentiasa berkurang, dan penah hb saya lebih rendah dari 5. Tahun pertama kena peny@kit ni, setiap 2 minggu atau sebulan saya mesti masuk warded dan setiap kali warded mesti kena masuk 2 pain cairan merah. saya kena sakit ni ketika saya baru berusia 23tahun, baru mula berkerja selepas menamatkan pengajian. Waktu tu saya belum berkahwin.

saya kerap keluar masuk hospital dan sebab tu jugak saya dibuang kerja. saya pun paham la, company mane boleh tahan kalau staff asyik mc je. MC plak bukan sekejap.Kereta saya tertunggak lebih 3 bulan dan hampir kena tarik. Badan saya pun mengembang sebab ubat-ubatan yang saya terpaksa saya makan esp steroid. Badan saya naik dari 45kg to 65kg. Time tu saya strss teruk, saya baru nak mula hidup, saya dah di uji dengan ujian yang berat camni.saya mula mempersoalkan apa salah saya sampai kena uji camni.

Kenapa saya yang diberi sakit ni, kena tak orang lain. Mula2 sakit dulu, saya pikir Sakit ni satu musibah untuk saya. Dunia ni dah berakhir dan saya pikir nak pergi buat selamanya je.saya pernah ditahan di zone merah di bahagian kecemasan. Dipasangkan oksigen, X-tray & ECG semua dibuat diatas katil, saya dah macam orang yang tak bernyawa pasrah atas semua tindakan nurse dan doktor. Melihat nurse membuka pakaian saya utk jalani semua prosedur yg dijalankan sebab saya tak mampu menggerakkan tubuh badan saya sendiri.

Betapa lemahnya sya ketika tu.Alhamdulillah, nywa saya masih panjang keadaan saya kembali stabil dan dipindahkan ke wad. Lepas beberapa hari saya dalam wad, anggota badan saya mula naik ruam. Seluruh badan saya merah dengan bebiji air memenuhi tubuh saya.saya jadi rendah diri, malu nak jumpe dengan orang. saya tak bagi kawan2 dan saudara mara melawat saya. Tapi Bf (suami saya sekarang) tetap datang melawat saya.

Ubat yang diberikan hanya untuk mengurangkan tindakan balas autoimmune dan saya perlu bergantung pada ubat-ubatan selamanya. Awak dah tengok sendiri keadaan saya, andai awak nak tinggalkan saya, saya redha dan saya terima.” Apa jawapan yang saya dapat dari dia. “Apa awak ni! saya akan tetap sayang dan saya takkan tinggalkan awak” Allahu Akbar terkedu saya, terharu.

saya pikirkan dia akan tinggalkan saya. Tak ade manusia yang sanggup terima orang yang sakit. Lepas beberapa ketika, saya kena transfer ke hospital untuk dapatkan rawatan daripada pakar SLE. Alhamdulillah lepas refer to pakar, saya tak perlu lagi warded dan tak payah masuk cairan merah la. Tapi saya masih kena follow up setiap bulan. Nampak menyusahkan kena jumpa doktor setiap bulan tapi saya bersyukur sebab saya semakin sihat dan paling penting saya tak payah tido kat ward lagi.Bila keadaan semakin ok, saya mula bekerja balik, Alhamdulillah ade company yang sudi terima pes@kit macam saya.

Lepas dah bekerja, Bf saya ajak kahwin. Kahwin?? Biar betul? boleh ke saya?? saya tak percaya dengan kemampuan diri saya. Ye sekarang saya nampak sihat tapi bila2 masa saya boleh sakit balik. saya bagitaw doktor dan doktor mintak jumpa bf saya.BF saya pergi jumpa doktor. Doktor explaint semua keadaan saya, risiko yang mungkin akan terjadi dan ciri2 kalau autoimmune mula datang. Yang paling doktor tekankan adalah zuriat. Jangan melakkan harapan yang tinggi untuk mempunyai zuriat.Peskit SLE mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengalami kehilangan kandungan dan kehamilan boleh membhayakan diri pes@kit.

P3sakit hanya dibenarkan hamil setelah kedaan pes@kit benar2 stabil. Alhamdulillah BF boleh terima semua tu.Akhirnya kami berkahwin,dari awal perkahwinan saya kena amek perancang kehamilan iaitu cucuk depo setiap 3 bulan. family member suami tahun keadaan saya. Sekarang dah 5 tahun perkahwinan, pernah 2 kali warded tapi Alhamdulillah suami menjaga saya dengan baik.Kami Masih seperti dulu masih belum mempunyai zuriat. Masih berdua dan sentiasa dalam fasa honeymoon.

Sehingga ke hari ni, sakit saya tak penah stabil, sentiasa turun dan naik dan masih tak dibenarkan hamil.saya pernah ingkar arahan doktor, Tahun ke4 perkahwinan saya stop ambik pencegah kehamilan dan saya tak bagitaw suami saya dan saya berjaya hamil. Mula2 dapat tahu saya hamil, kami terkejut, gembira, tsayat semua ada tapi bila doktor bagitaw r1siko yang bakal terjadi pada baby, suami mula risau. Baby berisiko untuk mengalami sumbang disebabkan ibu makan steroid.

Banyak cairan merah yang doktor amek untuk check untuk pastikan dan berharap antibodi negatif (Anti-Ro dan Anti-La) yang boleh menggangu jantung bayi yang boleh menghentikan jantung baby. Tapi berita gembira kehamilan tu hanya bertahan seminggu dan saya mengalami kehilangan kandungan. Antara sebab berlsayanya kegguran adalah disebabkan cairan merah saya membeku dan tak sampai ke janin (disebabkan sakit saya).

Teruk saya kena marah dengan doktor.Bukan doktor sengaja tak bagi tapi dalam keadaan hamil, lebih mudah autoimmune terkena buah pinggang saya. Sebab tu doktor kena mengawal dan memastikan semuanya selamat sebelum membenarkan pesakit hamil. Sedih, memang la saya sedih tapi saya tak pernah menyesal, sekurang2nya kami pernah diberi peluang untuk merasai kehamilan walaupun sekejap. Semua orang marah saya termasuk keluarga saya, dan suami. Dorang marah sebab dorang sayangkan saya.

Masih saya ingat macam mana menggelabahnya semua saya bila menangis sebab s@kit perut dan cairan merah berketul-ketul keluar. Terus kami ke hopital dan doktor check saya dah total misc4rriage. Sedih, menangis suami. “Saya boleh terima kehilangan baby tapi saya tsayat kehilangan awak.” Ya Allah Nikmat apa lagi yang saya dustai. Seorang suami sanggup ketepikan keinginan dia untuk memiliki zuriat kerana sayangnya pada isteri.

Lepas kehilangan kandungan, Suami saya upah orang utk urut, tungku dan sauna cam orang berpantang cumanye takde baby.Alhamdulillah suami saya angat membantu saya. Setiap Pagi saya bangun sediakan breakfast je, yang lain semua suami saya buat. Mungkin disebabkan saya sakit, saya dapat kelebihan tu. Suami saya terima saya seadanya. Badan saya penuh dengan parut, selulit disebabkan steroid. saya tengok diri sendiri pun saya jijik. Muka saya jadi gelap dan moonface.

Tapi suami saya tak pernah pertikaikan semua tu. Disebabkan ujian s@kit ni, MIL saya tak pernah bertanyakan saya soal zuriat, tak pernah bagi saya tekanan dan sangat2 membantu saya. Masa saya kehilngan kandungan, MIL boleh cakap, “Jangan dipikirkan pasal anak. Tak salah kalau kita tak ada anak, jaga kesihatan diri. Jangan krbankan diri sendiri untuk memenuhi kehendak/puaskan hati orang. Mulut orang takkan berhenti bercakap, abaikan.

InsyaAllah anak mak redha dan dia terima kamu seadanya dan mak pun tak kisah. Yang penting kamu sihat dan bahagia.”Allah tu Maha Pengasih, bila saya redha dan terima dengan ujian Dia, Dia bukakan pintu2 rahmah untuk saya. Allah kurniakan saya seorang suami yang sangat2 memahami dan yang paling penting terima saya seadanya dalam sakit dan sihat. Allah kurniakan keluarga dan mertua yang penyayang.

Terima saya dan tak pernah persoalkan hal zuriat. Mereka sangat menjaga. Mertua saya sanggup carikan ubat2 tradisional utk merawat sakit saya especially yang melibatkan kulit saya. Kulit saya berbekas dan penuh dengan parut. Macam2 daun/herba dia cari dan sapukan kat badan saya. Orang2 disekeliling saya, jiran2 dan sedara mara ada bertanyakan saya soal zuriat tapi mereka bertanya dan mereka sendiri yang menjawab “Mungkin ko tak dapat lg anak sebab ko sakit”.

Alhamdulillah disebabkan sakit itu jugak saya tak terus disoal dan ditekan.saya diberikan rezeki, peluang pekerjaan. Alhamdullillah.. Apa lagi yang saya mahukan. Allah bagi saya ujian hanya sedikit tapi rahmah dan nikmat lebih besar Dia berikan pada saya.saya sentiasa berdoa, “Ya Allah sesungguhnya terima dan redha dengan ujian-Mu. Kau berikanlah saya kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini. Kau adalah sebaik-baik perancang dan perancangan Kau adalah yang terbaik buat kami hamba yang naif lagi tidak mengetahui ini. saya bersyukur ke atas segala nikmat yang Kau berikan kepada saya.”

– Lupus Warrior (Bukan nama sebenar) via iium

Antara komen warganet :

Salju Kencana : Confessor. Kakak aku sama macam kau. SLE. doktor detect dia ada SLE selepas melahirkan anak kedua. Lepas tu dia merancang.. Sampailah ketika dia rindu nak ada baby.. Alhamdulillah dia dapat anak ketiga. Tapi tu la.. Masa mengandung mcm2 ubat dan appointment dia kena pegi. Oh ye. Sejak mengandung pertama lagi, hb dia mmg tak stabil walaupun belum lg detect SLE.

Macam mana kakak aku boleh bertahan? Selain berubat moden, kakak aku berubat tradisional, ruqyah dan perubatan alternatif. Kalau kau berminat nak tahu… Boleh pm aku. Nanti aku share dengan kau. Moga2 keadaan kau bertambah baik dan stabil macam akak aku.

Hanis Masyarah : kuat sis kuat! saya pun one of the lupus fighter. skrg sy dah kena buat dialisis sbb SLE dah attack tissue kidney sy and both dah rosak so terpaksalah dialsis but at the same time, lupus still lagi attack saraf2. sakit sangat tapi perancangan Allah yang terbaik kan. positive jelah.

Marosidah Mior : Dear confessor, Rezeki u, dapat suami dan keluarga mertua yang memahami, bukan semua orang boleh dapat, Allah knows best, Allah tahu apa yang terbaik untuk awak, jadi hargailah dan sentiasalah bersyukur.

Norfadzilah Idris : Dulu saya ada kwn satu wad y SLE.. dari die pregnent smpai bersalin duduk di hospital.. raya pun di hospital..puasa pun sehari aja.. bila janin makin membesar doktor pasang stand pd rahim utk elak bersalin sblum waktu.. dan hanya dibenarkan utk baring rehat shj.. x bleh berjalan2 sgt.. kalau berjalan lebih skit akan turun cairan merah.. kesian betul..die punya doktor pakar shj ada 4 org berlainan bahagian.. dn baby lahir 36w6hari.. ceasor..alhamdulillah.. dpt baby gurl y sihat.. masa tgh operatr doktor ckp rahim die berbentuk sebiji mcm hati.. dan amik gmbr tunjuk kt die.. mmg kuat semangat org2 SLE ni.. moga TT pun tabah dah kuat ye.

5 Tahun Takde Suami Sekali Nikah Pulak Dengan Suami Orang. Ingatkan Beban Ringan Sikit Rupa Rupanya Ada Sesuatu Yang Disorokkan Disebalik Ikatan Ini.

Assalamualaikum… trkasih jika sudi post kisah ini… sekadar ingin meluahkan…betapa skitnyaa untuk bertahan dalam sebuah perhubungan. selepas 5 tahun menjanda akhirnya saya di lamar suami orang kami nikah tanpa pengetahuan isteri dia tapii benda macam ni tak bole simpan lama2 akhirnya di tahu jugaa..

waktu saya jadi isteri simpanan tu memang dah skit sangat.. hanya yang melalui akan paham. jodoh saya. kami tak bercintaa. mungkin dia rasa simpati ke atas saya… saat itu hidup saya daif sangat… di perlakukan suami pertama.. bekas suami kaki pkl, pemalas, saya tggung anak2 dari sejak lahir lagi…

Dia tempat saya mengadu… kerana itu memang kerja dia.. untuk membantu ibu2 tunggal macam kami… bukan niat nak merampass… dulu pun saya ngeri tengok orang bermadu2… sapa tahu akhirnya jadi kat saya… tapii alhmdulillah isteri prtma suami… terima saya sebagai madu… masa tu hanya kami2 je yang tahu…

mak mertua pernah marah saya… sebab family mereka smua sayang kat isteri pertama suami… nak di jadi kan cerita… kadang kami elok kadang kami makan hati.. BERMADUU… hanya yang mengalami akan tahu… saya hidup tanpa ada nafkah dari suami sekarang apa lagi anak2 bukan daging suami… saya tanggung makan minum kami sndiri… suami pertama dah lebih entah ke mana.. tak dapat di jejaki…

saya kerja biasa2.. duit gaji dari mula kahwin suami saya pegang. saya kerja siang malam. dia cuma bagi semingu rm 50 sahaja untuk bekal… makan hati juga laa. sampai lah ada satu tahap saya brbalah dan minta sekeras2nyaa kad atm saya… selama 6 tahun juga dia simpan.

Tapi isteri pertama asyik cakap nafkah dia anak beranak tak cukup dia banyk iri hati dengan saya… dia buruk sangka dia cakap suami banyk lebihkn saya… padahal harta d rumah semua milik saya sndiri bukan suami… hasil duit saya… kalau ada pun mintk suami belikn.. lepas tu saya bayar sikit2… sebab kad dia dah pegang…

sedang madu saya simpan duit snyap2. tapii dia cerita kat saya tak suruh bagi tahu kat suami kami. ok laa tak ape. tapi isteri dia still cakap duit nafkah tak cukup padahal gaji saya dengan suami semua di laburkn pada anak2 dia dengan dia.

Makan hati jugak laa dah istri ke 2. telan jelah, sapa suruh erkk… sebab dah kejap2 elok. BERMADU. akhirnya dia meminta untuk di lepaskn dengan alasan suami tak mampu..senyap2…habis jee tempoh iddah dia terus nikah dengan lelaki yang sebaya anak sulung dia orang dengan suami, dia jemput kami ke majlis kahwin tu…

mula la bersambung kisah hidup saya yang perit lagi skit… anak dia 6 orang suami saya ambil ahli untuk jaga mereka semua.. alasan dia bekas istri dah lupa anak2 asyik dengan suami dia yang mudah tu… tak berenggang dah smpai anak2 semua asyik kebuluran d rumah…

Dah laa anak2 saya sndiri saya tanggung hidup diaorang… ape salahnya korang berbahagi jaga anak2… ramai tuuu semua serah kat saya. Saya ade bawa mereka bincang. tapi masuk kanan keluar kiri. takde makananya… semua dengan ego masing2.. akhirnya saya akurr, saya terima smua, saya dah anggap macam anak2 saya jugaa, dengan kerja dari pagii smpai ke malam.

tak apelaa mungkin ini rezekii kami lagi pun saya dah biasa hidup susah, yup suami pun dah berduit…saya pun begituu gaji ade laa sikit2… alhmdulillah…CUMA MASALAHNYA SEKARANG…SUAMI SUKA MENGASARI ANAK2 SAYA…ANAK SAYA SMUA DALAM KETAKUTAN KADANG LARI TUMPANG RUMAH KAWAN DORANG… selama 10 tahun mereka dalam ketakutan tak pernah bebas di rumah sendiri, untuk pengetahun dari dulu lagii dia suka skiti anak2 saya…

suami seorang yang sangat bengis…mula kenal dia watakanyaa sangat lemah lembut,.tak sangka pecah tembelang bila dah kahwin, kadang dia pernah mengasari anak2 sebab saya belikn anak sulung hand phone, lepas tu ke 6 semua anak2 dia belikn fon juga… niat nak suh dia anggap anak2 saya macam anak kandungnya sendiri tapii sapa la saya untuk memaksa malah dia mengasari mental dn fizikal anak2 saya.

Skittt ya Allah… satu dugaan aku tempuhi…entah mungkin sehingga nafas ini terhenti… saya dah takut untuk berpisah… tapi dalam masa yang sama…dia semakin dn semakin mengasari anak2 saya… dia semakin benci kat anak2 saya…hilang arah saya di buatnya skrg ni…

Sekarang anak2 saya pun dah mula panjang langkah tak nak balik rumah dgn alasan rasa tak seronok tinggal di rumah, suami lagi bertmbah ego bila anak2 tunjuk besar kepala, memang saya buntu sgt dgn sikap suami. Kalau ikutkan hati mmg saya nk minta dilepaskan. Saya tak sanggup hadapi semua ni. Tolong doakan saya agar sy kuat.