Ini yan dinantikan oleh rakyat. Terkini pihak kwsp dedahkan bayaran permohonan isinar sedia ada telah dimulakan. Sekali pihak kwsp jelaskan siapa yang akan dapat dulu.

Berita

KUALA LUMPUR – Permohonan kemudahan i-Sinar, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dikemukakan sebelum 25 Februari akan diberi kelulusan secara berperingkat dan bayaran akan dibuat mulai 2 Mac 2021 susulan pemansuhan kriterianya bulan lepas.

Menurut kenyataan pada Selasa, KWSP menjelaskan ia melibatkan permohonan yang masih menunggu keputusan kelulusan dan yang berstatus tidak lulus, sebelum penambahbaikan i-Sinar tanpa kriteria dilaksanakan.

“KWSP menghargai kesabaran ahli ketika proses ini sedang berjalan. Jika ahli mendapati status permohonan masih tiada sebarang perubahan, semakan boleh dibuat pada hari-hari berikutnya,” katanya. KWSP menambah, permohonan baharu yang mencerminkan pemansuhan kriteria akan dibuka bermula 8 Mac 2021 kepada semua ahli berusia di bawah 55 tahun tertakluk kepada baki di dalam akaun satu mereka dan ini termasuk ahli KWSP bukan warganegara Malaysia.

Katanya, permohonan baharu ini akan diproses dalam tempoh lima hari bekerja dan selepas tempoh ini, ahli boleh mula menyemak status permohonan dan tarikh bayaran. Dana persaraan itu turut memaklumkan bermula 8 Mac 2021 ahli juga diberikan kelonggaran untuk membuat pindaan pada butiran permohonan seperti jumlah dipohon, maklumat bank, alamat, nombor telefon serta mod bayaran di laman i-Sinar Online.

“Jumlah pengeluaran i-Sinar serta jadual pembayaran maksimum selama enam bulan akan kekal seperti yang dimaklumkan sebelum ini,” katanya. KWSP menjelaskan bagi ahli yang mempunyai simpanan sebanyak RM100,000 dan ke bawah (akaun satu), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga RM10,000 dengan pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan.

Bagi ahli yang mempunyai lebih daripada RM100,000 (akaun satu), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga 10 peratus daripada simpanan akaun satu, namun jumlah pengeluaran maksimum yang dibenarkan adalah RM60,000.

Permohonan kemudahan i-Sinar KWSP yang dibuat sebelum 25 Februari akan diberi kelulusan secara berperingkat dan bayaran akan dibuat mulai, hari ini. Pembayaran juga akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga jumlah maksimum RM10,000, menurut KWSP.

Ahli boleh menghubungi hotline khas i-Sinar di 03 – 8922 4848 untuk mendapatkan maklumat lanjut. Bagi pertanyaan umum, ahli boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di 03 – 8922 6000 atau melayari laman web. Semak Status Bayaran & Kelulusan i-Sinar KWSP Kategori 2 (8 Mac 2021)
i-sinar-kwsp

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memaklumkan bahawa pencarum yang telah membuat permohonan bagi kemudahan i-Sinar bagi Kategori 2 boleh menyemak status bayaran dan kelulusan bermula 8 Mac 2021.

KWSP juga memaklumkan kelulusan automatik bagi kemudahan i-Sinar juga akan diberikan kepada permohonan yang dibuat selepas daripada tarikh tersebut. Kelulusan automatik bagi permohonan i-Sinar Kategori 2 ini dibuat selepas pengumuman oleh Menteri Kewangan pada 11 Februari 2021 yang menyatakan pemansuhan kriteria i-Sinar bagi permohonan Kategori 2 yang membolehkan pencarum dapat mengeluarkan Akaun 1 mereka tanpa syarat.

Ini bermakna, syarat kelayakan yang dikenakan bagi kemudahan i-Sinar Kategori 2 dimansuhkan dan pencarum yang membuat permohonan akan diberikan kelulusan automatik. Jumlah Pengeluaran. Jumlah pengeluaran bagi kemudahan i-Sinar Kategori 2 adalah seperti berikut:

Pencarum yang mempunyai simpanan sebanyak RM100,000 ke bawah di dalam Akaun 1 mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga RM10,000 sehingga 6 bulan dengan bayaran pertama maksimum RM5,000.

Pencarum yang mempunyai simpnana lebih daripada RM100,000 di dalam Akaun 1 mereka mempunyai akses kepada jumlah pembayaran sehingga 10% dalam simpanan Akaun 1 mereka dan maksimum pengeluaran adalah RM60,000. Bayaran pertama yang boleh dipohon maksimum RM10,000.
Pemansuhan Bayaran Interim.

KWSP juga memaklumkan Pembayaran Interim yang dilakukan oleh KWSP sebelum ini sebanyak RM1,000 akan dimasuhkan disebabkan pemansuhan syarat dan kriteria i-Sinar bagi Kategori 2. >Ini bermakna, pemohon yang tidak menerima bayaran interim akan menerima pembayaran penuh mereka seperti yang dipohon.

Cara Membuat Semakan

Bagi pencarum yang ingin membuat semakan dan mengetahui tarikh pembayaran, sila ikuti langkah-langkah berikut: Layari laman web rasmi i-Sinar iaitu https://isinar.kwsp.gov.my. Klik bahagian ‘Semak Status.’ Masukkan no kad pengenalan dan telefon bimbit. Klik pada kotak ‘Saya Bukan Robot.’ Klik butang ‘Semak Status.’ Keputusan status permohonan dipaparkan dan tarikh pembayaran akan dipaparkan.

Sumber Bharian

Khas Permohonan Kemudahan ISinar KWSP Yang Dibuat Sebelum 25 Feb. Menteri Kewangan Tampil Jelaskan Dengan Lebih Lanjut

Untuk makluman, permohonan kemudahan i-Sinar KWSP yang dibuat sebelum 25 Feb akan diberi kelulusan secara berperingkat dan bayaran akan dibuat mulai hari ini. Perkara ini membabitkan permohonan yang masih menunggu keputusan kelulusan dan yang bertatus tidak lulus sebelum penambaikan iSInar tanpa kriteria dilaksanakan.

Dalam satu kenyataan KWSP, meminta pemohon bersabar kerana proses meluluskan permohonan itu sedang berjalan.“Jika ahli mendapati status permohonan masih tiada sebarang perubahan, semakan boleh dibuat pada hari-hari berikutnya,” menurut kenyataan itu.

Dan pada 11 Feb lalu, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, dilaporkan sebagai berkata, KWSP dalam proses memnsuhkan syarat permohonan i-Sinar atas nasihat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Pemnsuhan syarat i-Sinar itu akan membolehkan ahli KWSP yang berumur kurang daripada 55 tahun membuat pengeluaran daripada simpanan Akaun 1, tertakluk kepada baki.

Seterusnya, permohonan baharu kemudahan i-Sinar tanpa syarat akan dibuka mulai 8 Mac ini bagi semua ahli di bawah umur 55 tahun, tertakluk kepada baki di dalam Akaun 1 ahli.Perkara itu turut membabitkan ahli KWSP bukan warganegara Malaysia.

Permohonan baharu ini akan diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja dan selepas tempoh itu, ahli boleh mula menyemak status permohonan dan tarikh bayaran.Bermula 8 Mac juga, ahli akan diberikan kelonggaran untuk membuat pindaan pada butiran permohonan separate jumlah dipohon, maklumat bank, alamat, nombor phone serta mod bayaran di laman i-Sinar Online.

Jumlah pengeluaran i-Sinar serta jadual pembayaran maksimum selama enam bulan akan kekal, separate yang dimaklumkan sebelum ini.Bagi ahli yang mempunyai simpanan sebanyak RM100,000 dan ke bawah (Akaun 1), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga RM10,000.

Pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga jumlah maksimum RM5,000.Bagi ahli yang mempunyai lebih dari RM100,000 (Akaun 1), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga 10 peratus daripada simpanan Akaun 1 mereka.

Namun, jumlah pengeluaran maksimum yang dibenarkan adalah sebanyak RM60,000 dan pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga jumlah maksimum RM10,000.Sementara itu, mereka yang mempunyai baki Akaun 1 kurang dari RM150 dan ahli yang berumur 55 tahun dan ke atas, tidak layak memohon kemudahan i-Sinar.

Bagi ahli berumur 55 tahun dan ke atas, pencarum boleh mengeluarkan apa-apa amaun di bawah pengeluaran umur 55 Tahun.Untuk maklumat lanjut, ahli boleh menghubungi hotline khas i-Sinar di03 – 8922 4848 in bagi pertanyaan umum, ahli boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di 03-8922 6000 ataupun melayari laman web www.kwsp.gov.my.

Lama Tunggu Akhirnya Terjawab Segala Teka Teki. Terkini Pihak Kwsp Dedahkan Tarikh Permohonan I Sinar Mula Diluluskan.

Berita baik buat semua pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), KWSP hari ini mengumumkan pencarum di bawah umur 55 tahun yang sudah membuat permohonan bagi kemudahan i-Sinar akan diberikan kelulusan (tanpa kriteria) bermula 8 Mac ini.

Menerusi satu kenyataan malam tadi, KWSP turut memaklumkan kelulusan juga akan diberikan kepada mana-mana permohonan baharu yang diterima selepas tarikh tersebut, namun ianya tertakluk kepada baki yang sedia ada dalam Akaun 1 ahli.

“KWSP menghargai kesabaran dan pertimbangan ahli ketika pembaharuan ini dilaksanakan kerana pemansuhan kriteria i-Sinar yang diumumkan pada 11 Februari 2021 melibatkan perubahan besar kepada sistem, proses dan tadbir urus i-Sinar Online,” katanya.

Tambah kenyataan itu lagi, jumlah pengeluaran i-Sinar serta jadual pembayaran maksimum selama enam bulan akan kekal seperti yang ditetapkan sebelum ini iaitu : a. Bagi ahli yang mempunyai simpanan sebanyak RM100,000 dan ke bawah (Akaun 1), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga RM10,000.

Pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga jumlah maksimum RM5,000. b. Bagi ahli yang mempunyai lebih dari RM100,000 (Akaun 1), mereka mempunyai akses kepada jumlah pengeluaran sehingga 10 peratus daripada simpanan Akaun 1 mereka.

Bagaimanapun, jumlah pengeluaran maksimum yang dibenarkan adalah sebanyak RM60,000.Pembayaran akan dibuat secara berperingkat dalam tempoh maksimum enam bulan dengan bayaran pertama sehingga jumlah maksimum RM10,000.

 Dalam pada itu, mereka turut menjelaskan pemansuhan kriteria i-Sinar juga bermakna pembayaran interim RM1,000 yang dilaksanakan pada bulan lepas akan dihentikan. Mereka turut menasihatkan pencarum yang belum pernah membuat permohonan i-Sinar sebelum ini dan mereka yang berhasrat untuk memohon pada tempoh peralihan supaya menangguhkan permohonan sehingga i-Sinar yang telah dikemaskini dilancarkan pada 8 Mac ini.

“Ini akan memendekkan masa yang diperlukan untuk proses permohonan mereka dan mempercepatkan pembayaran wang i-Sinar,” katanya. “Untuk maklumat lanjut, ahli boleh menghubungi hotline khas i-Sinar di 03-8922 4848. Untuk pertanyaan umum, ahli boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di 03-8922 6000 ataupun melayari laman web www.kwsp.gov.my,” katanya.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : www.buzzkini.com

Kalau Suami Dah Pergi Menghadap Illahi Isteri Tiada Hak Ke Atas Duit Kwsp. Para Wanita Perlu Tahu Ini Sebabnya Yang Ramai Tak Tahu.

Macam-macam pandangan warganet tentang 2% dari gaji suami masuk KWSP isteri, ada yang setuju dan ada yang tidak setuju. Tetapi kebanyakan wanita mestilah setuju. Lelaki pula ada yang setuju dan ada yang tak setuju. Yang setuju, bagus sebab duit potngan itu nanti adalah tetap milik kita, bukan milik orang lain, tak perlu risau.

Itupun masih ramai yang gunakan KWSP untuk pelbagai perkara lain yang dibolehkan. Sehingga menyebabkan tidak ramai mempunyai wang persaraan yang mencukupi ketika bersara. Lagipun, kalau ikutkan tugas seorang suri rumah sangat berat. Kena bangun awal pagi, masak, kejvtkan anak dan suami,

sediakan makanan, basuh baju, sidai baju, angkat baju, lipat baju, jaga anak, mandikan anak, susvkan anak, kemas rumah, buang sampah, hantar anak sekolah, ambil anak sekolah, beli barang dapur, masak, membebel, tidurkan anak.

Jadi anggaplah 2% caruman KWSP itu sebagai penghargaan dari seorang suami terhadap pengorbanan isteri. Buat golongan yang banyak sangat pertikaikan pasal 2% KWSP itu, anda pernah tak fikirkan kalau situasi suami pegi menghadap illahi tapi isteri tak berhak pun ke atas KWSP suami? Haaa, kalau masih sama-samar jemput baca perkongsian Puan Herda Johan ini.

Maksud Penama Dalam KWSP. Akak baru baca status kawan akak tentang isteri tak berhak dapat bayaran KWSP jika suami pergi menghadap illahi walaupun penama adalah isteri. Jadi akak pun search laa apa maksud penama dalam kwsp tu? Bukan semua suami sedar atau tahu atas perkara ni dan tak semua suami pun nak cerita.

Walaupun penamanya ialah isteri tapi isteri hanya sebagai pemegang amanah dengan mendapat bayaran tapi ia akan di agihkan mengikut faraid. Bahasa mudahnya nak bagi senang urusan duit tu masuk akaun kita je pastu kita kena bahagikan pada waris yang layak. Pendek cerita ISTERI DAN ANAK TAK DAPAT 100%.

Kalau camtu fungsi penama KWSP tu apa? Penama tu hanya sebagai wasi/pentadbir yang urus bayaran/duit KWSP tu. Pendek cerita sebagai pemegang amanah. Kita hanya pegang duit tu je pastu kena bahagi dengan waris lain.

PENAMA BUKAN HAK MILIK MUTLAK PENINGGALAN KWSP TU.

Penama ni bagi memudahkan urusan pembayaran terus kepada penama jika berlaku pemergian pada ahli. Kalau takda penama, pihak w4ris kena dapatkan svrat kvasa tadbir. Makan masa dan kos pulak. Lepas tu akan di agihkan ikut faraid.

Kalau isteri atau anak ambik semua maknanya dia makan harta batil! Menjawab la kat akhirat nanti. Ambil Tahu Apa Itu Penama. Tapi abang akak dah bahagi % siap dalam penama? Lagi susah. Jadi lebih baik seorang penama. Jika di bahagi % pun masih tak di guna pakai dan tetap kena ikut FAR4ID (untuk orang islam). Pastu jika suami berhutang, kena settle dulu dengan duit tu bakinya pula di bahagikan ikut faraid.

Ramai yang tak tahu benda ni terutama surirumah-surirumah yang tak bekerja. Malah suami sendiri pun tak jelas. Mereka ingat, penama tu sebagai penerima 100%. Sebenarnya bukan! Bukan nakkan harta. Tapi ini penting. Suri-suri semua, bincanglah dengan suami demi masa depan.

Suami mana nak biarkan isteri dan anak merempat kalau jadi apa-apa kan? Bukan semua suami mampu nak carum takaful untuk diri sendiri bagi kemudahan masa depan (tapi sebaiknya kena ada). Jadi hanya harapkan simpanan KWSP jelah.

Jadi suami-suami, silalah HIBAH kan KWSP tu untuk keperluan isteri dan anak jika korang takda satu hari nanti. Ada caranya. Boleh hibah ke unit Amanah atau Hibah Takaful. Ini bertujuan untuk kegunaan isteri selesaikan htang suami yang tertnggak dan keperluan kehidupan isteri dan anak kemudian hari.

Banyak cerita kita dengar, suami pergi menghadap illahi, isteri terpaksa tanggung hutang sedia ada dek kerana tak boleh tuntut sebab perkara ni. Dan ada juga sebab harta, waris terdekat sanggup lupakan daging sendiri dan menuntut hak masing-masing. Akhirnya anak isteri jadi sasaran.

Rambut sama hitam hati lain-lain. Bila mata hati stan dah terbuka luas, keinginan pun bersrang, daging sendiri pun tak heran dah. Tu sebab kenapa ‘2%’ potong KWSP suami tu dicadangkan. Bukan sebab nakkan harta tapi demi kelangsungan hidup isteri dan anak jika suami dah takda.

Fikir-fikirkanlah Akhirat Sama. Info ni bukan nak menakutkan surirumah tapi kita wajib kena tahu supaya jelas. Sedikit pesanan Puan Herda kepada kaum mak-mak di luar sana, untuk persediaan awal mintalah suami carum takaful sebagai back-up. Jika tak mampu rancanglah dari sekarang kewangan kita.

Luahnya lagi, dia pun dah mula sedar bab ni sebab pemergian hanya Allah yang tentukan. Bila dah tak ada, urusan dunia bukan hal dia dah. Lagi-lagi bila suami dah takda si isteri sendiri menanggvng anak-anak untuk teruskan kehidupan. Nak tak nak hidup kena teruskan hidup.

Nota kaki: Akak bukan ejen takaful atau unit trust. Akak cuma surirumah yang ‘bdh’ dan kena belajar! Apa yang akak share ni untuk celik mata surirumah supaya jangan duduk saja dan tunggu. Buat tindakan untuk masa depan. Jika info yang akak kongsikan ni tak betul silalah beri penj3lasan lebih lanjut y.

Sumber: MPress

Terkini Rakyat Sekali Lagi Kecewa Bila Terpaksa Semak Semula Status I Sinar. Pihak Kwsp Tampil Jelaskan Punca Sebenar. Rupanya Ini Yang Terjadi.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah meminta kepada pemohon i-Sinar untuk menyemak semula status permohonan selepas terdapat masalah teknikal. Kenyataan yang dibuat tengah malam tadi hadir beberapa jam selepas kebanyakan permohonan i-Sinar kategori 2 dilaporkan telah lulus selepas pemohon membuat semakan pada Ahad malam.

“KWSP ingin memohon maaf atas kesulitan kerana terdapat masalah teknikal pada paparan status I-Sinar online. Anda disarankan untuk menyemak semula status anda bermula 8 pagi pada 8 Februari 2021,” kata kenyataan tersebut.

Pemohonan Kategori 2 adalah melibatkan ahli yang masih bekerja tetapi mengalami pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30 peratus dan ke atas selepas 1 Mac 2020. Laporan ini semestinya mendapat pelbagai reaksi warganet, kebanyakan daripada pemohon menyatakan sudah gembira apabila status i-Sinar mereka sudah diluluskan.

Namun apabila mereka menyemak semula pagi ini, ada ahli yang permohonannya masih dalam proses. Tidak pasti bagaimana masalah ini boleh terjadi, namun diharapkan KWSP memudahkan para ahlinya yang ingin mengeluarkan wang simpanan mereka sendiri

Kempunan Nak Merasa Duit Kwsp Sendiri. Wanita Ni Sebak Bila Cerita Tentang Suami Yang Dah Pergi Menghadap Illahi Teringin Nak Keluarkan Duit Kwsp. Tak Sangka Ini Yang Yang Terjadi.

MALAYSIA: Isu mengeluarkan duit dalam akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bukanlah satu isu baru kerana ia sering diperdebatkan di media sosial. Terbaru tular beberapa hari lepas kisah mengenai sebuah keluarga yang mana suaminya tidak sempat untuk merasa wang KWSP apabila telah pergi menghadap illahi terlebih dahulu.

Kisah ini diceritakan oleh Ariahni Eny pada 28 Januari yang lalu. Menurutnya sebelum suaminya pergi menghadap illahi dia sibuk menyuruh Ariahni untuk memohon KWSP dia (suaminya). Nak buat repair rumah dan bayar hutang. Sanggup suaminya telefon kawan-kawan dia ambikkan gambar dan slip gaji dia. Nak cuba untuk mohon kali ke-2. sebab kali pertama dalam proses jadi mereka mahu mohon untuk kali ke-2.

Hantar dokumen, tepat jam 12 malam. suami suruh dia buat tapi tak boleh sebab sistem ketika itu tergendala. Pada jam 1 lebih suami kejut suruh buat sekali lagi. Tapi ketika itu masih lagi tergendala. Katanya susah betul untuk dapatkan duit sendiri. Bermacam-macam syarat. Pada pukul 6 lebih kata Ariahni dia terbangun tengok suami dah terbaring. Sebab selama ini, suaminya memang tidak pernah tidur baring.

Dia akan tidur duduk, Allahuakbar, perasaan terus jadi tak sedap ambik henfon dan bukan “touchlight” Tengok sudah tidak bergerak. Buka lampu, kejut suami memang dah tak bangun katanya. suami dan pergi tinggalka aku dan 4 orang anak kami untuk selamanya.Patutlah malam itu dia suruh aku bersungguh-sungguh untuk mohon KWSP dia. Al fatihah (dibaca) semoga suami aku Mohd Afizinorisham Bin Md Fauzi tenang di sana. AMinn. Tulis Ariahni Eny.

KENAPA RAKYAT MASIH MARaAH DALAM ISU PENGELUARAN WANG AKAUN 1 KWSP?

1. Hakikatnya apa yang rakyat faham ialah wang yang dicarum melalui potongan gaji dan disimpan di dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah tetap milik penyimpan ataupun pencarum tersebut sendiri

2. Kerajaan melalui KWSP hanyalah bertindak selaku pemegang amanah, di mana sepatutnya jika pemiliknya ingin mengeluarkan wang tersebut atas sebab yang mustahak dan tidak dapat dielakkan kerana kehidupan terjejas akibat pandemik Covid-19, kerajaan tidak ada alasan menghalang dan wajar menyegerakan pengeluaran tersebut

3. Sekiranya wujud isu KWSP atau kerajaan tidak mempunyai aliran tunai yang cukup untuk diberikan, ia tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk berdolak-dalik dengan pelbagai syarat – di mana jika benar masalah aliran tunai tersebut berlaku, kerajaan perlu selesaikan dengan penuh saksama tanpa melibatkan rakyat

4. Rakyat melihat keadaan ini semakin susah dan rumit sedangkan ia boleh diselesaikan dengan mudah, malah tidak akan menambah bebanan kerja kakitangan KWSP untuk mengesahkan “bukti rakyat terjejas” serta urusan semakan dan pemprosesan dokumen akan menjadi lebih mudah

5. Rakyat juga meluat apabila melihat kerajaan tidak mampu memberi cadangan yang lebih baik berbanding pengeluaran RM10,000 secara ‘one off‘ yang diminta rakyat, kerana itu asyik memberi pelbagai alasan termasuk perbandingan yang tidak masuk akal dan tersilap kiraan

6. Apatah lagi cadangan ini bukanlah permohonan geran atau bantuan lain seperti BR1M, BSH ataupun BPR yang memerlukan semakan kelayakan pemohon – malah cadangan ini jauh lebih baik kerana semua pencarum layak secara automatik kerana simpanan tersebut adalah wang mereka sendiri

7. Ini yang rakyat tidak faham kenapa kerajaan tidak boleh memahami perkara yang semudah ini sebaliknya rakyat terpinga-pinga melihat kerajaan asyik ‘menyusahkan’ rakyat dengan ‘syarat tersembunyi’ – antaranya di awal pengumuman rakyat dibenarkan keluar sehingga RM10,000 tetapi rupa-rupanya perlu menunjukkan bukti

8. Kemudiannya ditambah syarat lain iaitu hanya akan diberi separuh iaitu bayaran pertama (jika diluluskan) adalah sebanyak RM5,000 dan bakinya akan dibayar dalam tempoh enam bulan, kemudian terdedah pula pembayaran paling cepat akan diterima adalah pada penghujung bulan Februari tahun hadapan.

9. Sedangkan ketika inilah rakyat sangat memerlukan, terutamanya di penghujung tahun di mana rakyat akan berdepan masalah untuk pembayaran yuran pengajian, sekolah dan taska, termasuk melangsaikan hutang, menyediakan keperluan anak-anak serta keluarga

10. Cukup-cukuplah kerajaan ‘meremehkan’ kesusahan rakyat ketika ini apatah lagi memerlukan bukti kononnya “hanya untuk yang terjejas” – kerana adakah rakyat perlu menunjukkan sebarang bukti jika ingin mengeluarkan wangnya sendiri?

11. Terpulanglah kepada rakyat sendiri untuk mendefinisikan maksud ‘pendapatan terjejas’ masing-masing dan menimbangkan sama ada perlu mengeluarkan RM10,000 tersebut ataupun tidak

12. Jangan hadkan atau wujudkan sebarang tempoh pengeluaran sebaliknya hanya hadkan kepada jumlah yang dibenarkan keluar iaitu sebanyak RM10,000 sahaja, malah tidak perlupun sehingga RM60,000 seperti yang dicadangkan kerajaan

13. Kerajaan boleh menjadi ‘hero’ jika bertindak sebagai pemudah cara di mana “siapa hendak keluar, boleh keluar, siapa tidak mahu, tidak perlu keluar” – janganlah pula menjadi punca masalah sehingga merumitkan keadaan

14. Namun jika kerajaan tetap mahu ‘berpolitik’ sehingga sanggup menyukarkan pengeluaran KWSP ini kerana khuatir ia akan memberi ‘mileage‘ kepada ahli politik lain, maka adakah kerajaan sedar rakyat juga boleh membalas dengan cara yang sama?

15. Bagaimana jika rakyat pula meletakkan syarat agar tidak mahu mengundi sebarang parti dalam kerajaan Perikatan Nasional jika tuntutan pengeluaran wang sendiri sebanyak RM10,000 secara ‘one off‘ ini tidak dimudahkan? – bukan rakyat sebaliknya kerajaanlah yang akan rugi atas ‘kesalahan’ meremehkan kesusahan rakyat.

Terkini Pihak Kwsp Dedahkan Sebanyak 4.8 Juta Pemohon I Sinar Bawah Kategori 1. Sekali Tengku Zafrul Tampil Buka Mulut Umumkan Berita Gembira Untuk Pemohon Lain.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menerima 4.8 juta permohonan di bawah Kategori 1 bagi program i-Sinar setakat Selasa lalu. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, daripada jumlah berkenaan, sebanyak 3.18 juta permohonan bernilai RM25.3 bilion telah diluluskan.

Menurut Tengku Zafrul, ahli-ahli yang lulus telah mula me­nerima jumlah keseluruhan RM13 bilion bermula bulan ini dengan baki permohonan sedang diproses KWSP. Katanya, bagi menambah baik kemudahan i-Sinar terutama bagi mereka yang menghadapi cbaran akibat Perintah KawaIan Pergerakan (PKP) dan bencna bnjir,

KWSP akan membuat bayaran interim sehingga RM1,000 bagi pemohon i-Sinar Kategori 2 seperti diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. “Proses pengeluaran i-Sinar Kategori 2 juga dipermudahkan di mana ahli hanya perlu mengisytiharkan secara kendiri bahawa mereka memenuhi kriteria yang ditetapkan dan dokumen sokongan boleh dihantar secara dalam talian dengan semakan akan dibuat kemudian.

“Kerajaan juga telah meminta KWSP memudahkan proses ba­yaran interim ini yang akan di­buat mulai 26 Januari,” katanya. Beliau berkata demikian dalam Laporan Laksana Ke-37 Pelaksanaan Pakej Rangsa­ngan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin), Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) dan Pakej Rangsangan Ekonomi Kita Prihatin (Kita Prihatin), semalam.

MenguIas mengenai Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai), Tengku Zafrul menjelaskan, pakej tersebut merapatkan jurang rakyat kerana bncana bnjir tervk dan pelaksanaan PKP hampir seluruh negara.

“Permai membuktikan ko­mitmen kerajaan yang sentiasa mendengar dan tidak berkompromi dalam menyelamatkan nyawa dan memastikan punca rezeki rakyat serta perniagaan terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) sentiasa ter­beIa.

“Melindungi nyawa rakyat adalah menjadi keutamaan kerajaan ekoran kadar jngkitan harian yang masih tinggi. Justeru, strategi penambahbaikan di bawah Permai digubal daripada pelbagai segi. “Ia termasuk pelaksanaan Program lmunisasi Kebangsaan bernilai RM3 bilion, pengukuhan sistem kesihatan negara, program pencegahan jngkitan yang diperkukuhkan dan skop pelepasan cukai,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Dbongkar via Utusan

Ini Yang Rakyat Tunggu Tunggu. Setakat Ni Hanya 1 Peratus Je Permohonan I Sinar Yang Tidak Lulus. Sekali Pihak Kwsp Dedahkan Puncanya Buat Warganet Tergamam.

KUALA LUMPUR: Hanya satu peratus permohonan i-Sinar di bawah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak diluluskan setakat ini. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata sehingga kini 65 peratus permohonan i-Sinar sudah diluluskan, manakala 35 peratus pula sedang diproses.

“Kerajaan juga bersetuju memudah cara i-Sinar dengan pendahuluan kategori dua sebanyak RM1,000. Isytihar sendiri dan akan dapat,” katanya pada sesi taklimat media, di sini hari ini. Pada masa sama, Tengku Zafrul berkata, kerajaan akan meneruskan amalan bntuan bersasar melalui moratorium dengan membantu golongan yang paling terkesan.

“Kalau dibuka kepada semua, sumber kita akan ‘terbeban’ (stretched). Lebih baik menyokong mereka yang memerIukan daripada menyediakan bantuan yang tldak diperIukan oleh golongan yang tidak memerlukannya. “Kadar kelulusan moratorium adalah lebih 95 peratus dan bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) ialah 99 peratus. “Manakala 85 peratus peminjam PKS meneruskan bayaran pinjaman masing-masing,” katanya.

Sumber: bh