Tular kisah instafamous rentas negeri semata untuk honeymoon. Sekali polis dedah perkara sebenar yang berlaku

Viral

Terbaru, tular di media sosial tentang seorang Instafamous wanita yang berkongsi tentang tips merentas negeri untuk berbulan madu di sebuah tempat percutian. Justeru itu, perkongsian itu telah mencetus kemarahan warganet sebab kita semua masih lagi tidak dibenarkan untuk ke negeri lain melainkan ada jhal mustahak. Tak lama kemudian, psangan suami isteri telah dipanggil polis untuk memberi keterangan.

Kata Superintendan Ashari Abu Samah iaitu Ketua Polis Daerah Wangsa Maju, suarat arahan jalankan tugas oleh syarikat telah ditunjukkan oleh suami wanita terbabit pada 15 Mac lalu. Difahamkan pasangan tersebut telah menunjukkan resit penempahan resort yang diduduki mereka sebagai bukti kepada pihak polis. Mereka difahamkan menginap di sebuah resort di Johor sepanjang urusan bisnes selama beberapa hari di sana.

Seterusnya, mereka juga mengaku yang mereka memang ada upload gambar percutian tersebut di Instagram si isteri. Namun, difahamkan, gambar tersebut hanyalah untuk tatapan peribadi di Instagram sebelum ditularkan oleh warganet di Twitter.Jadi, kiranya polis bukan saja-saja bagi kebenaran untuk dorang merentas negeri. Rata-rata warganet kecewa sebab pasangan ni seperti menyalahgunakan surat kebenaran yang diberikan.Pihak polis juga menasihati masyarakat agar tidak menyalahgunaan kebenaran keluar negeri yang telah diluluskan. 

Ramai Yang Tak Puas Hati Bila Sorang Lagi Instafamous Rentas Negeri Dengan Alasan Honeymoon Diluluskan. Sekali Selamba Je Ini Jawapan Dari Individu Ni Bila Ramai Yang Pertikaikan.

Semua sedia maklum, buat masa ini merentas negeri adalah dilarang semasa musim PKP dilaksanakan kecuali atas sebab-sebab tertentu. Namun, seorang Instafamous berkongsi gambar dan video mereka dipercayai sedang berbulan madu di laman Instastories hingga mencetuskan persoalan ramai.

Tindakan Influencer tersebut menjadi pertikaian orang ramai kerana mereka dikatakan merentas negeri semata-mata ingin berbulan madu. Difahamkan mereka baru sahaja bernikah pada tahun ini dan tidak sempat kemana-mana memandangkan PKP telah dilaksanakan di Malaysia.

Influencer tersebut menjawab beberapa soalan mengenai perkara ini selepas diajukan soalan daripada warganet. Dia mendakwa mendapat kelulusan daripada pihak berkvasa untuk merentas negeri. “Bolehlah, dah booking sejak December. Tapi kalau jenis strict, pandai-pandai lah hadap.”

Menurutnya, dia sudah lama menempah tempat penginapan dan atas alasan itu keben4ran diberi. Namun dia tidak menafikan kebenaran diberi atas budi bicara pihak berkuasa. Dia juga memberitahu mematuhi SOP sepanjang ‘honeymoon’ itu.

“Kenapa korang buat teruk? Pergi jelah ambil surat, belum cuba dah jeles.” Namun di media sosial, ramai kurang senang dengan perkongsian instafamous ini. D4kwa mereka alasan yang diberikan untuk merentas negeri tidak munasabah dan menimbulkan keraguan.

“Bestnya honeymoon je boleh rentas negeri. Orang lain bertadah air mata sebab tak boleh nak rentas negeri untuk jumpa family.” Tak kurang juga yang menasihati agar orang ramai tidak mendedahkan perkara sebegini kepada umum jika merentas negeri atas alasan berhibur untuk menjaga sensitiviti orang lain.

Walau bagaimanapun, mereka berdua tidak kisah dengan tanggapan orang ramai kerana percaya bahawa tindakan tersebut tidak menyalahi undang-undang memandangkan sudah mendapat kebenaran daripada pihak polis. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Ramai Yang Bengang Bila Geng Influencer Ni Selamber Je Boleh Rentas Negeri Sebab Pergi Kenduri Kahwin. Warganet Siap Suruh Pdrm Siasat. Sekali Ini Yang Jadi Dekat Laman Ig.

Tindakan sekumpulan personaliti media sosial berkongsi foto dan video perjalanan merentas negeri di pantai timur mendapat kritikan hebat warganet di media sosial. Menerusi kemaskini di Instagram mereka, perjalanan itu difahamkan untuk meraikan kenalan rapat mereka yang mendirikan rumah tangga pada hujung minggu lalu.

Bagaimanapun, tindakan terbabit mencetuskan rasa marah dalam kalangan warganet sekali gus mempertikaikan kepentingan tujuan mereka untuk merentas negeri ketika negara diancm pandemik. Selain meluahkan rasa kesal terhadap sikap kumpulan influencer itu, warganet mulai menyerng ruangan komen mereka.

Ada yang menyindir tindakan mereka ketika mana ramai yang masih menanggung rindu untuk bertemu keluarga walaupun ada yang berdepan kecemasan seperti pemergian. Malah, ramai yang mahukan alasan yang kukuh atas tujuan mereka merentas negeri selain mahukan ketelusan pihak berkuasa tanpa sikap double standard terhadap orang kebanyakan.

KOMEN WARGANET:

“Kdng pelik.. org bawahan cm aku ni.. xleh rentas daerah.. pdhal Ade org tua yg xbape sihat… slalu Tiap bulan akn balek daerah..ni org kayangn menunjuk pegi sane pegi sini” “Allahu…. Masa mak saya sakit tenat…. Hanya kami suami isteri shj dibenarkan…

Anak2 kena tinggal rumah sbb x boleh rentas… Sedangkan itulah kali terakhir nak tengok wajah nenek ngan sebab mak saya kembali ke rahmatullah seminggu kemudian…. Hibanya kalau betul2 diorang ni lepas dari sop”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : GEMPAK

Tiada Lagi 10km Radius Tapi Masih Lagi Tak Boleh Rentas Daerah Dan Negeri. Mengejutkan Lepas Datuk Ismail Sabri Umumkan Pasal Ni Sesuatu Terjadi Di Laman Facebook Beliau.

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini mengumumkan membenarkan pergerakan melebihi radius 10 kilometer dari lokasi tetapi mengekalkan larangan rentas daerah dan negeri. Pergerakan lebih 10 km ini adalah dibenarkan di semua negeri yang dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Perintah Kawalan Pergerakan Bersy.arat (PKPB) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata keputusan itu dibuat selepas banyak aktiviti perniagaan diberikan kebenaran untuk beroperasi di seluruh negara. “Selepas mengambil kita keputusan kerajaan sebelum ini yang membenarkan banyak sektor perniagaan dibenarkan beroperasi, adalah tidak relevan untuk kita terus melarang mana-mana pihak bergerak dalam radius 10 km.

“Bagaimanapun larangan merentas daerah dan negeri setakat ini masih lagi dikekalkan di semua negeri,” katanya dalam sidang media harian C0VID 19, hari ini. Berdasarkan data Kementerian Kesihatan (KKM) pergerakan rentas negeri dan daerah menjadi penyebab kepada beberapa kawasan yang sebelum ini dikategorikan sebagai zon hijau bertukar zon kuning dan merah.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata KKM pernah merekodkan 11 kluster membabitkan pergerakan rentas negeri. “Contoh ini dapat dilihat pada Disember lalu apabila kerajaan memberi sedikit kelonggaran, ramai yang melakukan pergerakan rentas negeri seperti balik kampung dan bercuti ke Pulau Langkawi sehingga menyebabkan beberapa kawasan yang sebelum itu dikategorikan zon hijau bertukar merah.

“Malah ada beberapa daerah yang terpaksa dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD),” katanya dalam sidang media harian C0VID 19 hari ini. Beliau berkata beberapa daerah yang hijau juga boleh bertukar kuning dan merah sekiranya kebenaran rentas daerah dan negeri dibenarkan.

Reaksi Orang Ramai Terhadap Radius 10KM

Harap Dato akan mengumumkan lebih terperinci tentang radius 10km dibatalkan, tetapi tidak dibenarkan rentas negeri dan daerah pada Hari Khamis. Kerana agak kelirukan ramai orang. Terima kasih. Had radius 10 KM dilonggarkan tapi rentas daerah xbibenarkan. hang ingat semua negeri kat malaysia ni besar macam sarawak dan sabah ka? Xbagi rentas negeri tu kita terima, rentas daerah xleh sedangkan hampir semua sektor dibenarkan beroperasi,tahap apa minda depa ni aku xtau la.

Aku tak faham dengan segelintir rakyat yang kaki c0ndemn. Kalau buat roadblock dalam lingkungan 10km korang kata jalan akan jem lah ini lah itu lah. Kalau korang nak rentas daerah atas urusan kerja tu bawa je lah surat majikan/surat tawaran kerja. Simple boss. Yang tak boleh tu bila nak rentas daerah pergi berfoya foya. Lagi pening radius 10 km di batalkan tapi rentas daerah dan negeri tidak di benarkan. Adakah boleh bergerak lebih 10 km tapi dalam daerah yang sama.

Kredit : MKN/IsmailSabri/BHOnline

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terkini Datuk Ismail Sabri Umumkan Status Pkp Dilanjutkan Di Negeri Selangor Kuala Lumpur Johor Dan Pulau Pinang Sehingga 4 Mac.

PUTRAJAYA, 16 Feb – Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di beberapa negeri ditukar statusnya kepada PKP Bersyarat (PKPB) mulai 19 Feb ini. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia melibatkan negeri Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sabah, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan.

Bagaimanapun, hanya Perlis satu-satunya negeri yang ditukar statusnya kepada PKP Pemulihan (PKPP) ekoran kadar jangkitan COVID-19 dilaporkan agak terkawal di sana. Pelaksanaan tersebut berkuatkusa selama 14 hari sehingga 4 Mac ini.

Sumber: RTM

Kes Harian Masih Lagi Tinggi. Sekali Perdana Menteri Tampil Umumkan Mesej Penting Dan Berita Baik Tentang Vaksin Covid 19.

Akhirnya setelah sekian lama menanti pengumuman kerajaan mengenai vaksin COVlD-I9, pihak kerajaan sebentar tadi mengumumkan berita baik untuk semua. Kerajaan akan memulakan roll-out pelaksanaan Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan mulai hujung bulan ini.

Diberi secara percuma. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sebanyak 80 peratus populasi negara ini atau 26.5 juta individu akan menerima vaksin ini yang akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.

Menurutnya, program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan ini akan membabitkan tiga fasa. ”Fasa pertama akan membabitkan sejumlah 500,000 petugas barisan hadapan yang terdiri daripada petugas kesihatan dan petugas bukan kesihatan.

”Fasa ini amat penting untuk melindungi petugas barisan hadapan kita dalam memerangi pndemik COVID-I9. Fasa pertama program imunisasi ini dijadualkan tamat pada April,” katanya ketika sidang media khas sebentar tadi.

Manakala bagi fasa kedua pula, Muhyiddin berkata ia akan membabitkan kumpulan yang berisiko tinggi dijangkiti COVlD-I9. ”Mereka ialah warga emas dan golongan rentan iaitu yang berusia 60 tahun ke atas, yang mengalami masalah morbiditi seperti pnyakit jntung, obsiti, diabetes dan tekanan bp tinggi. Golongan orang kelainan upaya turut termasuk di dalam fasa ini.

” Sebanyak 9.4 juta orang dianggarkan akan menerima vaksin di bawah fasa kedua ini, yang akan berlangsung mulai April hingga Ogos 2021,” katanya. Bagi fasa ketiga pula, kata beliau, baki penerima vaksin adalah golongan dewasa berumur 18 tahun ke atas, yang akan bermula dari bulan Mei 2021 hingga Februari 2022.

” Fasa ini penting untuk membentuk perlindungan kelompok atau herd immunity dan seterusnya mengawal pndemik ini secara menyeluruh. ” Untuk memastikan program ini berjalan dengan lancar, teratur serta memudahkan orang ramai, lebih 600 pusat simpanan yang juga pusat pemberian vaksin akan dibuka di seluruh negara.

” Saya sudah mengarahkan pihak berkuasa supaya menggunakan pelbagai kemudahan termasuk fasiliti kesihatan awam dan swasta, stadium, pusat konvensyen, dewan orang ramai serta universiti sebagai pusat vaksinasi. ” Peruntukan di dalam Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 akan digunakan oleh Kerajaan untuk mengambilalih secara sementara dewan dan kemudahan yang lain bagi tujuan persediaan untuk melaksanakan Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan,” katanya.

Beliau berkata, Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan ini adalah program vaksinasi terbesar yang pernah dilaksanakan di negara ini. ” Justeru, saya menyeru dan mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama menggembleng tenaga dan segala sumber yang ada bagi menjayakan program ini.

” Anda semua boleh bersama-sama menghulurkan bantuan sama ada dari aspek perubatan dan bukan perubatan, khususnya aspek pendidikan kesihatan di pusat-pusat vaksinasi bagi menjayakan program ini. ” We are all in this together, and only together can we win. Lindung diri, lindung semua,” katanya.

‘Kerajaan tak tutup ekonomi, tolong balas dengan patuh SOP’

Muhyiddin Yassin sekali lagi mengingatkan orang ramai supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) mencegah penyebaran Covid-19 sebagai balasan keputusan kerajaan mempertimbang keputusan untuk tidak menutup sepenuhnya sektor ekonomi.

Kata perdana menteri, semasa peningkatan kes yang begitu tinggi sekarang, kerajaan sedar kaedah paling berkesan untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19 adalah dengan melakukan perintah berkurung sepenuhnya atau menutup hampir seluruh sektor ekonomi.

Namun, pada masa sama, katanya, kerajaan juga sedar langkah itu akan memberi kesan amat negatif terhadap ekonomi negara dan kehidupan rakyat sehingga akan menyebabkan banyak perniagaan gulung tikar dan orang ramai hilang pekerjaan.

Kerana itulah, kata Muhyiddin, kerajaan mengambil pendekatan “berimbang”, iaitu membenarkan juga sektor ekonomi perlu untuk terus beroperasi sambil pada masa sama melaksanakan SOP ketat untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19 yang sudah pun berada di dalam komuniti.

“Kerajaan mendengar pandangan anda dengan tidak menutup ekonomi semasa perintah kawalan pergerakan (PKP). “Jadi tolong balas langkah ini dengan patuh betul-betul pada SOP supaya kita dapat pastikan kegiatan perniagaan dan perdagangan terus bergerak dan pada masa yang sama membantu memutuskan penularan Covid-19 di tempat kerja dan dalam masyarakat,” katanya lagi.

Dalam gelombang ketiga Covid-19 yang melanda Malaysia sejak 1 Okt tahun lalu bilangan jangkitan kes baru melonjak ke angka empat digit dalam tiga bulan kebelakangan ini. Bilangan kes baru mencatatkan angka empat digit secara berturut-turut setiap hari sejak awal Dis 2020 sehinggalah ke hari ini.

Sumber:hmetro

Kes Masih Lagi Mencatatkan 4 Angka. Sekali Doktor Ni Tampil Buka Mulut Cerita Pengalaman Yang Tak Dapat Dilupakan Masa Merawat Pesakit Positif Covid 19 Di Unit Rawatan Rapi.

Tepat setahun lalu, Malaysia mencatat kes pertama Covid-19 dan pada 17 Mac negara dikejutkan apabila wabak itu pertama dengan penyakit pernafasan. Pada masa ini, negara secara konsisten mencatatkan jangkitan empat angka setiap hari, dengan angka pemergian keseluruhan sebanyak 689 yang pergi menghadap illahi setakat 25 Januari.

Bagi doktor seperti Dr Engku Naim Nasir, angka-angka ini lebih daripada sekadar statistik kerana ia mengingatkannya kepada individu yang telah sembuh dan orang-orang yang telah pergi menghadap illahi ketika bawah jagaannya di unit rawatan rapi Hospital Sungai Buloh.

Engku, salah seorang doktor terawal yang ditugaskan di Unit rawatan rapi hospital ini sejak sakit itu melanda. Engku berkongsi beberapa saat yang paling tidak dapat dilupakan ketika bersama pesakit dalam wawancara dengan KiniTV baru-baru ini.

Antaranya, pengalaman merawat seorang pesakit warga emas berusia 70 tahun. “Apabila dia datang mendapatkan rawatan keadaannya sudah memburuk. “Saya katakan kepada pesakit itu: Pak cik, saya nak tolong pak cik, nak tolong selamatkan pak cik.

“Tetapi pesakit itu menjawab: Tak apa, masa saya sudah sampai, saya memang sudah patut pergi menghadap illahi,” katanya. Pesakit itu kemudian menghembuskan nafas terakhir. Kata Engku, memerhatikan pesakit pergi menghadap illahi akibat Covid-19 merupakan detik sukar bagi dirinya kerana mereka tidak ditemani oleh ahli keluarga atau rakan mereka ketika melalui saat-saat akhir.

Dengan jumlah kes yang berada pada tahap membimbangkan, dia berkata sistem penjagaan kesihatan mungkin tidak akan dapat menampung pesakit jika trend semasa berterusan. “Jika kes Covid-19 terus meningkat saya bimbang sistem kesihatan kita tidak mampu menanganinya lagi.

“Saya bimbang, jika kita mungkin akan menjadi seperti Itali,” katanya. Pakar bius itu menjelaskan keadaan di negara Eropah tersebut apabila pesakit terbiar pergi menghadap illahi tanpa mendapat rawatan kerana kekurangan doktor dan sistem kesihatan sudah berada pada tahap genting.

Dari Disember 2020 ke Januari 2021, pesakit di unit rawatan rapi meningkat dua kali ganda daripada sekitar 110 kes menjadi lebih daripada 250 kes. Jumlah kes aktif juga meningkat daripada sekitar 18,000 menjadi 43,000 dalam jangka masa yang sama. Engku kini merupakan pensyarah UiTM dalam bidang anestesia dan rawatan intensif. Dia juga terlibat dalam penyediaan Hospital UiTM untuk menguruskan pesakit Covid-19.

sumber : awani

Kes Positif Covid 19 Masih Kekal 4 Angka. Terkini Saintis Beri Amaran Covid 19 Boleh Buat Lelaki Jadi Mandul. Sekali Ini Respon Dari Dr Noor Hisham Buat Warganet Terkedu.

Kuala Lumpur: Kajian perlu dijalankan terlebih dahulu sebelum dapat mengesahkan jika jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus terbabit berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperma.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) perlu menjalankan lebih banyak kajian lagi berhubung perkara itu. “Kita perlukan banyak lagi kajian untuk mengesahkan perkara terbabit,” katanya kepada Harian Metro, hari ini.

Terdahulu pihak saintis memberi amaran jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus itu berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperm4. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Open Biology, penyelidik menggariskan kesan membimbangkan kepada pasangan yang pernah dijangkiti Covid-19 untuk mendapatkan anak.

Menurut kajian itu, sistem pembiakan lelaki disimpulkan sebagai sasaran utama paling berpotensi mendapat jangkitan Covid-19 yang disokong oleh beberapa bukti awal dan mengurangkan tahap kesuburan seseorang itu. Laporan awal turut menunjukkan kemungkinan penularan Covid-19 secara seksual boleh menyebabkan komplikasi pada pasangan dijangkiti.

Ramai Yang Tak Puas Hati Bila Kerajaan Tak Wajibkan Pelajr Yang Nak Kembali Ke Kampus Untuk Buat Ujian Saringan Covid 19. Mengejutkan Sampai Ada Yang Komen Macam Ni.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa pelajar universiti yang ingin kembali ke kampus atau pelajar yang tinggal di asrama tidak diwajibkan untuk membuat ujian saringan Covid-19, lapor Astro AWANI.

Dalam sidang media menteri tersebut, difahamkan hanya pelajar yang bergejala sahaja yang perlu menjalani ujian saringan swab test terbabit. Namun, ramai warganet dilihat tidak bersetuju dengan keputusan tersebut sebab sekarang ni ramai yang positif virus korona namun tidak menunjukkan sebarang gejala. Keputusan terbabit telah dikritik teruk oleh warganet di Twitter.

Difahamkan, kalau ujian Covid-19 tidak diwajibkan sebelum balik ke kampus universiti atau asrama masing-masing, ramai risau kalau perkara yang berlaku lepas Pilihan Raya Negeri Sabah tahun lalu iaitu kenaikan kes positif Covid-19 akan berulang kembali. Betul jugak tu, ramai yang tak bergejala sekarang ni kan.

Ada juga warganet yang berpendapat bahawa mungkin kerajaan tak wajibkan pelajar untuk buat swab test sebab taknak bebankan pelajar dengan kos ujian tersebut. Ada betulnya jugak tu, harga swab test pun bukannya murah kan. 

Selain itu, untuk memudahkan kerja semua orang, ada juga yang mencadangkan agar kos ujian saringan Covid-19 tersebut ditanggung oleh pihak universiti dengan menggunakan yuran pengajian yang dibayar oleh pelajar.

Terkini Ismail Sabri Umumkan Pelajar Boleh Berambut Panjang Bila Persekolahan Dah Bermula. Rupa Rupanya Ini Punca Pelajar Dibenarkan Berambut Panjang.

PUTRAJAYA: Hampir lima juta murid sekolah di seluruh negara dibenarkan berambut panjang apabila memasuki semula not institusi pendidikan of bawah Kementerian Pendidikan. Kelonggaran tersebut menurut Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, turut dipersetujui oleh pihak kementerian tersebut hasil mesyuarat diadakan baru-baru ini.

“Walaupun ada murid yang berambut panjang, mereka dibolehkan masuk macam biasa tnpa dikenakan tlndakan oleh guru disiplin,” katanya dalam sidang akhbar di kementeriannya hari ini. Langkah khas itu ujar beliau, susulan semua operasi kedai gvnting rambut diarahkan ditutup ek0ran pelaksanaan kembali Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) yang bermula kelmarin.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan bahawa keputusan penutupan atau pembukaan semula premis itu akan ditetapkan Kementerian Kesihatan selepas penilaian temp0h dua minggu. Menteri Kanan Pendidikan, Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin melalui sidang akhbar pada 12 January lalu mengumumkan sesi bersemuka sekolah di negeri-negeri terlibat PKP bermula 8 Mac ini.

Sementara negeri yang dikenakan PKP Bersyarat (PKPB) from PKP Pemulihan (PKPP) dapat mula his itu pada 20 January in the kecuali murid di tingkatan 2 in 3 masih secara atas talian. Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedia pertimbang operasi kedai gvnting rambut dan salun setelah mendapat nasihat Kementerian Kesihatan.

“Begitu juga kedai cerm1n mata yang dibenarkan dibuka setelah Persatuan optometri ada buat rayuan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,” katanya. Namun, operasi kedai itu tertakluk prosedur operasi standard (S0P) amat ket4t dan jika gagaI mematuhinya, pihak penguat kuasa kementerian tersebut boleh mengarahkan premis ditutup.

Menyentuh advan ada institusi pengajian tinggi in sekolah tertentu mengenakan syarat pelajar buat ujian sw4b dengan kos ditanggvng sendiri, beliau berkata ia tldak boleh dibuat. “Arahan sebelum masuk ke kampus atau asrama bagi duduki peperiksaan hanya untuk pelajar yang bergejaIa sahaja perlu ujian itu, bukannya semua kena wajib,” tegas Ismail Sabri.

Ditanya wartawan apakah sector pengilangan automotif boleh ditarik balik daripada senarai perkhidmatan yang tldak boleh beroperasi, beliau berkata ia bukan ditentukan oleh MKN. Sebaliknya, beliau menjelaskan bahawa perkara itu akan diumumkan sendiri Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali tidak lama lagi. Ia susulan tindakan secara Mengejut oleh kementerian itu mengeluarkan sector pengilangan automotif secara tiba-tiba pada 14 January selepas dua hari dibenarkan 0perasi semula.

Sumber: UTUSAN