Kantoi selama ini suami selalu buat ot dengan budak intern kat office. Pelik bila isteri dapat tahu dia tenang je tak marah. Tapi apa yang isteri buat bila menjelang malam tu buat laki ni terkedu.

Kisah Rumah Tangga

Salam min.. Sy ada satu benda yg sy nak luahkan.. Dah lama sy nak luah.. Tp sy tak tahu nak luah kpd siapa.. Jd sy guna page krt utk luahkan perasaan sy.. Semua yg berlaku ni ada lah dari silap sy sendiri.. Sy kenal isteri sy semasa kami belajar sama2 dulu.. Perkenalan dekat atas jambatan cinta waktu dia ambil gambar convo.. Dia minta sy tolong ambil kan gambar dia dan kawan2 dia.. Sy ambil kan, then saya edit gambar tu.. Lama betul sy edit.. Dia fikir sy ambil gambar dia lama..

Dia pun dtg dekat sy.. Sy tunjuk gambar yg sy edit.. Sy cuma edit letak tulisan je.. Sudi tak jd isteri sy.. Sy minat dia dari kami first year.. Dia sgt aktif kolej.. Sdgkn sy cuma pelajar biasa.. Tp tu lah.. Sy kumpulkan keberanian sy melamar dia.. Dan tak sangka.. Dia pun menaruh hati juga dekat sy.. Dan kami berkahwin.. Alhamdulillah.. Urusan semua dipermudahkan..

Sekarang kami dah hampir 6 tahun berkahwin.. Anak masih tak ada.. Mula2 sy okay je.. Tp lama2 sy jadi tertekan.. Mak selalu push sy soal anak.. Dia ckp dia nak cucu.. Hari2 dia ckp dia teringin nak main dgn cucu.. Sy kesian kan isteri sy.. Selalu kena sindir dgn mak sy.. Jd sy pun buat keputusan utk pindah rumah.. Ye lah.. Sepanjang duduk sekali dgn mak.. Pergerakan isteri sy agak terbatas.. Nak bermanja dengan sy cuma waktu malam dlm bilik.. Tu pun slow2.. Sbb bilik kami bersebelah dgn bilik mak.. Sbb mak ni jenis tidur ayam.. Bunyi bising sikit je dah terjaga.. Lepas tu nak tidur balik pun susah..

Awal pindah mmg mak tak bagi.. Merajuk lah juga dia.. Jenuh sy pujuk dia.. Tp tak jalan juga.. Sy bodek dia dgn mcm2.. Baru lah dia boleh terima.. Tp rajin juga dia bertandang rumah setiap hujung minggu.. Sy dan isteri tak kisah pun.. Isteri lagi suka.. Katanya tak boring..

Isteri sy pandai semua benda.. Serba serbi dia boleh buat.. Memasak, menjahit, menukang.. Barang2 perabot dekat rumah semua hasil tangan dia.. Mmg kreatif.. Kdg2 sy bangga pun ada.. Bila kwn2 dtg rumah, puji hasil kerja isteri..

Namun, manusia tu tak sempurna.. Walaupun dia pandai dlm serba serbi.. Dia masih kurang pandai melayan nafsu sy.. Dia agak lurus dalam bab2 ni.. Mungkin sbb tu sy jadi tak bernafsu dengan dia.. Sbb sy jenis cepat hilang mood kalau tengah bersama..

Sy ada juga tanya kwn2 sy, berapa kali dlm seminggu diorg bersama.. Ramai yg ckp 2 atau 3 kali seminggu.. Sy cuma sentuh isteri sy sebulan sekali atau dua kali.. Itu pun bukan kerana nafsu.. Tp kerana nafkah.. Kalau ikutkan, sy terseksa juga utk bersama dgn dia.. Mcm sy paksa diri sy utk bersama dgn dia.. Isteri sy tak pernah merungut atau merajuk kalau sy tak bersama dgn dia..

Konflik sy dan isteri bermula bila isteri sy terbaca whatsapp sy.. Kebetulan waktu tu, sy tertinggal fon waktu nak ke office.. Entah mcm mana sy terlupa sangat hari tu.. Selalunya, fon tu lah yg sy tak akan tinggal.. Bila sy balik waktu lunch untk ambil fon.. Sy nampak dia duduk atas sofa sambil pegang fon sy.. Muka dia tenang.. Tenang sgt2.. Sy ingat dia buka fb ke main game kat fon sy.. Sbb dia bukan jenis cek hp sy mcm isteri kwn2 sy yg lain.. Dia ckp dulu waktu mula2 kawin, fon tu privacy kita sendiri.. Jd dia mmg tak akan cek.. Sy minta fon dekat dia, and dia pun beri dekat sy..

Sy tengok fon sy, rupa2 nya dia tengah baca whatsapp sy dgn sorg perempuan (officemate) dekat whatsapp sy.. Sy jd speechless.. Sy tak tahu nak buat mcm mana.. Sy nak explain dari mana pun sy tak tahu..
Sy cuma ckp dkt dia.. Sy kenal officemate sbb dia budak intern.. Junior kita.. Sy yg incharge bahagian intern.. Sy mengaku dgn isteri yg sy dah terlanjur dengan dia beberapa kali..

Hampir setiap hari di office sy bersama dgn dia.. Dia pandai layan sy.. Tak mcm isteri sy.. Dia buat sy rasa puas sgt.. (part ni sy tak cerita dekat isteri).. Sambil sy explain tu, sy pandang muka isteri.. Tenang sgt2 muka dia.. Sy yg jadi resah dan gelisah.. Sy janji dengan isteri.. Sy tak kan buat lagi apa semua.. Tapi isteri tetap diam.. Muka dia mmg tenang.. Tenang sgt2..

Sy tanya dia, syg okay ke? Dia diam.. Lama dia diam.. Sy tengok muka dia.. Takde tanda2 nak marah atau sedih.. Mmg tenang betul.. Tiba2 dia ckp dekat sy.. Setiap kali lepas asar.. Dlm pukul 5 lebih.. Dia rasa resah dan gelisah.. Rasa mcm ada yg tak kena.. Setiap kali tu lah dia doakan sy balik kerja dgn selamat, dia doakan sy diampunkan dosa sy..

Dia risau takut ap apa jadi kat saya atau apa2 sepanjang perjalanan balik office ke rumah.. Sy terkejut bila dia ckp mcm tu.. Sedangkan waktu tu, sy tengah sedap berprojek dgn officemate sy.. Mmg kami projek selalunya lepas asar.. Waktu yg lain2 habis waktu kerja..

Lepas isteri ckp mcm tu, isteri senyum kat sy.. Dia tanya sy nak makan apa utk lunch.. Sy ckp sy tak nak makan apa2.. Ye lah.. Mcm mana nak makan.. Tengok muka dia pun sy dah kenyang.. Sy tengok dia lagi.. Dia okay atau tak.. Tp dia masih lagi tenang.. Sy betul2 gelisah sampai sy ambil cuti emergency.. Sy tak dtg office lepas lunch.. Sbb sy nak tengok gelagat dia..

Dia masih lagi masak di dapur.. Sy ikut je belakang dia.. Lepas masak, kami makan.. Then solat zohor.. Lepas tu dia angkat baju dan lipat.. Sepanjang hari tu, sy mmg membontoti je dia.. Kadang2 dia tengok sy dia senyum balik dekat sy.. Sy mmg gelisah betul hari tu.. Terseksa sy rasa.. Sy langsung tak boleh agak hati dia mcm mana..

Sampai lah ke asar dan maghrib.. Dia masih lagi teruskan rutin harian dia.. Siap tanya sy lagi.. Nak makan apa untuk dinner.. Lepas dinner kami sama2 solat jemaah.. Then tengok tv.. Dia ajak sy layan movie.. Dia minat sgt cerita harry potter.. Jadi malam tu sy pasang lah.. Dari episode satu sampai episode 3.. Dah nak dekat pukul 1 lebih..

Sy dah mula mengantuk.. Tp isteri tak mengantuk lagi.. Sy ckp dekat dia sy nak tidur.. Sbb sy kerja pagi.. Dia senyum kat sy then dia angguk.. Sy pun masuk bilik tidur.. Tapi tah mcm mana.. Sy terjaga pukul 3 lebih.. Sy pandang kiri isteri tak ada.. Sy risau.. Sy turun bawah.. Sy nampak dia dekat ruang tamu.. Tengah sujud.. Sy pun berdiri kat tepi tangga.. Tunggu dia habis solat..

Tp lama dia sujud.. Lama sgt2.. Hampir 20 minit dia sujud.. Kemudian baru sy nampak dia bg salam.. Sy nak tegur, tp sy dengar dia menangis sambil berdoa.. Dlm doa dia.. Dia mohon dekat Allah supaya Allah ampun kan dosa sy yg buat benda tak senonoh.. 3 kali dia ulang ayat tu.. Dan dia juga doa, mohon Allah ampun kan dosa officemate sy yg buat benda tak senonoh tu juga..

Waktu tu, sy terduduk kat tangga.. Dengar doa dia.. Air mata sy menitik dgn sendiri.. Dia doa lagi supaya Allah lembut kan hati sy utk maafkan dia.. Sbb dia tak pandai melayani sy.. Lama dia doa.. Menangis2 dia atas sejadah.. Sy bangun pergi dekat dia.. Dia menangis dekat sy.. Dia pula yg minta ampun dekat sy.. Sbb sy makan luar kerana dia tak pandai layan keinginan sy..

Dia minta maaf banyak kali dekat sy sebab kekurangan dia.. Sy jadi serba salah.. Sedangkan sy yg sepatutnya minta maaf dengan dia.. Sy selingkuh dgn dia.. Sy makan luar.. Sy tak peduli kan dia.. Sy jarang sentuh dia.. Tp masih lagi dia menyalahkan diri dia atas sikap sy..

Lepas malam tu.. Dia mcm biasa balik.. Layan sy mcm sebelum2 ni.. Tanya sy nak breakfast apa, nak lunch apa, nak dinner apa.. Cuma sy yg gelisah tengok dia perangai mcm tu.. Sbb sy expect sy kene marah ke.. Kene maki ke.. Koman2 kene baling pinggan mangkuk ke.. Kene halau ke.. Tp dia diam je..

Sy nak minta tolong kaum hawa dalam ni.. Apa yg sy perlu lakukan.. Sy minta maaf dengan isteri.. Dan isteri maafkan sy.. Tp kenapa sy masih rasa bersalah dengan sikap isteri walaupun dia dah maafkan sy? Apa yg sy perlu lakukan? Sy buntu.. Dah nak 3 minggu rasa bersalah tu tak hilang.. Terseksanya sy..

Sumber : KRT

Pelik Laki Selalu Balik Lewat Malam. Balik Rumah Terus Cuci Pakaian Yang Dia Pakai Sampai Isteri Syak Ada Bau Perempuan Kat Dia. Terkedu Akhirnya Satu Hari Isteri Kantoikan Semua Perbuatan Laki Selama Ini.

Setelah curiga dengan kelakuan suaminya yang selalu pulang waktu subuh, terus mandi dan membasuh baju, Seorang isteri akhirnya mengetahui sesuatu yang mengejutkan. Selama mengharungi bahtera rumah tangga, dia tidak merasa aneh dengan sikap suaminya.

Namun sejak kebelakangan ini suaminya selalu balik ke rumah pada waktu subuh, terus mandi, dan mencuci baju.Balik dari kerja, dia terus mandi dan tidak mengendahkan saya, kemudian dia pasti terus mencuci bajunya Hingga akhirnya saya mengetahui sesuatu yang sangat mengejutkan setelah melihat keanehan yang dilakukan suaminya.

Ikuti kisahnya. Saya dan suami sudah menikah setahun lebih. Sebenarnya, kehidupan kami biasa saja, setelah bercinta beberapa lama kami pun merancang untuk bernikah. Kerana kami dilahirkan di kampung, biasanya cuma perlu daftarkan diri di jabatan agama saja, kami tidak adakan kenduri pun.

Kami juga tidak merancang untuk mempunyai anak dalam masa terdekat, setelah setahun bernikah, akhirnya suami mendapat kenaikan gaji dan kami boleh menyimpan duit sedikit. Ditambah dengan wang yang dipinjam dari saudara mara, akhirnya kami berjaya membeli sebuah rumah kecil.

Pada hari kami mendapat kunci rumah kami, suami memelukku dan berkata. Sayang, abang janji akan membahagiakan keluarga, mulai sekarang, kita dah mempunyai rumah, sayang mesti bersiap sedia, aku akan berjuang untuk keluarga Sayang mesti jaga kesihatan, kita akan segera dapatkan cahaya mata.

Saya hanya mengangguk bahagia mendengar semua ini. Saya tak tahu apa salah saya, atau suami yang berubah, sejak kami membeli rumah. Disebabkan pinjaman yang mesti dibayar, ekonomi kami merudum dan kami hadapi banyak tekanan.

Tapi sejak itu, suami selalu berkata bahawa dia mesti buat kerja lebih masa, mulanya saya sangkakan dia hanya akan bekerja lebih masa seperti biasa. Tapi katanya dia mesti kerja lebih masa setiap hari, dan pulang lewat malam sampai ja,m pada 1 atau atau 2 pagi.

Balik dari kerja, dia terus mandi dan tidak mengendahkan saya, kemudian dia mesti mencuci bajunya. Suatu hari aku nekad pulang kerja lebih awal dari biasa dan menunggu di depan pejabatnya. Ternyata, suami aku tidak bekerja lebih masa! Selepas habis waktu kerja dia terus keluar pejabat, tapi dia tidak terus pulang ke rumah.

Ini membuatkan saya semakin yakin yang suami berlaku tidak setia! Mana taknya masa balik dia terus mandi dan cuci baju mungkin sebab takut aku terbau wangian wanita lain. Tetapi saya nampak dia masuk ke sebuah restoran barbeque.

Masa itu saya berada di seberang jalan memerhatikan suami, saya lihat dia keluar dengan baju putih dan mula memanggang daging. Suami aku memang pernah ceritakan yang dulu dia suka memanggang daging di rumahnya dan semua orang cakap daging panggangannya memang sedap.

Melihatnya sedang memanggang daging, saya mulai menitiskan air mata. Saya memutuskan untuk menyeberangi jalan dan duduk di restorannya. Seorang pelayan datang bertanyakan pesanan, Saya cuma meminta segelas minuman, dan tolong hantarkan kepada tukang masak yang sedang memanggang daging itu.

Pelayan itu merasa aneh dengan permintaan saya, namun dia tetap melakukannya, saat menerima minuman itulah, suami aku mengangkat kepalanya dan melihat aku. Lalu meminum habis minuman itu dan terus menghampiri aku. Sayang, macam mana kamu boleh sampai disini?

saya terus memeluknya dan berkata, Saya tunggu abang balik kerja. Malam itu suami menjelaskan semuanya. Dia tidak letih dan boleh bekerja lebih masa, dia cuma nak mendapatkan pendapatan sampingan. Saya kata padanya, saya pelik kenapa setiap hari balik kerja abang terus mandi dan cuci baju.

Rupa-rupanya abang takut saya terbau bau asap dan daging, saya dah syak abang dah ada perempuan lain, itu sebabnya saya pergi intip abang. Suamiku kemudian memeluk aku dan menciium kening aku, macam mana abang nak berlaku tidak setia?

Awak adalah wanita paling sempurna buat abang, tak ada orang yang boleh menggantikan awak !Adakah masih wujud suami seperti ini.? Sebagai seorang wanita kita perlu percaya pada suami kita kerana suami lah tempat kita bakal mendapat syurga. Apa pendapat anda ? Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih !

Sumber : Trasformasi

Suami Beriya Kata Suri Rumah Yang Jaga Ank Tak Penat Mana Kalau Nak Banding Dengan Perempuan Yang Bekerja. Tapi Bila Bagi Suami Jaga Kejap Je Dah Meraung Ank Sebab Suami Buat Macam Ni.

Suami beriya kata suri rumah yang jaga ank tak penat mana kalau nak banding dengan perempuan yang bekerja. Tapi bila bagi suami jaga kejap je dah meraung ank sebab suami buat macam ni.

Assalamualaikum semua. Sengaja saya memilih ruangan ini agar dibaca sama oleh kaum adam. Saya nak share sakitnya hati marahnya rasa bila suami cakap “ibu bekerja lagi penat daripada suri rumah” sedangkan saya isterinya, suri rumah sepenuh masa.

Semuanya bermula bila dia cerita rakan rakan perempuan di tempat kerjanya bila balik kerja tidak terus ambil anak dari pengasuh, tapi balik mandi rehat rehat dulu baru ambil anak dari pengasuh. Saya jelaskan penat suri rumah ni bukan penat fizikal tapi lebih kepada penat emosi. Hadap anak anak 24 jam. Tiada istilah siapa lagi penat. Bekerja atau suri rumah , sama sama penat.

Suami masih pertahankan pendiriannya sambil membandingkan pula dirinya yang lelaki pun balik kerja, penat. Apatah lagi perempuan bekerja. Membaranya saya rasa. Tapi saya tahan. Tak guna saya balas sebab dia bukan pernah jadi suri rumah. Tak pernah lagi seumur hidupnya jaga anak anak 24jam tanpa saya.

Anak anak saya pula semua susu badan, tak pernah tinggal anak semasa anak anak masih bayi dengan ayah mereka, melebihi 2jam. Jadi saya tinggalkan bayi kami dengan suami dan ambil wuduk untuk solat. Tak lama tu suami beritahu bayi kami masukkan penutup sejenis krim natural ke dalam mulut.

Saya tak risau sebab tiada bahan bhaya. Cuma perut anak saya ni sensitif. Mudah kembung. Usai solat saya duduk bersendiri masih merajuk. Bayi kami mula menangis meraung raung tak pernah meraung begitu. Sakit perut gamaknya.

Saya jugalah yang kena sapu minyak. Urut urut. Sampai bayi sendawa dua kali. Lepas tu saya pujuk pujuk sambil susukan dia. Saya tanya suami, tengok tak anak tadi? Dia kata tengok. Saya tanya tengok macam mana? Nampak tak muka anak? Nampak tak tangan anak? Ke nampak kepala saja?

Sebab suami tengok sambil baring atas katil. Anak pula di atas lantai tepi katil sana. Suami terdiam. Nampak sangat dia tengok ala kadar, sekadar tengok di mana anak. Bukan tengok apa anak buat. Suami jawab, “balasan” Maksudnya balasan terhadap dirinya atas kata katanya. Terus saya luahkan semua. Ingat saya duduk rumah jaga anak anak ni tengok macam abang tengok? Sekadar tahu di mana anak?

Saya duduk rumah, tangan anak baru mula nak mengutip pun saya nampak. Gerak geri anak semua saya perhati. Sedangkan anak tu lincah bergerak bukan statik macam patung. Bukan budak besar boleh faham kalau kita kata jangan. Kawan kawan abang tu balik rumah rehat dulu sebab nak dapatkan tenaga kembali untuk jaga anak anak pula. Maksudnya nak buat kerja lain pula yang turut memenatkan.

Nak hadap ragam anak anak memang tak penat macam kerja buruh bina bangunan, penatnya penat lain. Suri rumah tu memanglah bukan sejenis pekerjaan dapat gaji tapi dia tetap buat kerja. Kalau rasa jadi suri rumah tak penat atau tak lah penat mana, jadilah suri rumah sepenuh masa dulu dengan adanya anak anak kecil. Barulah rasa macam mana.

Saya suri rumah tapi tidaklah saya kata ibu bekerja itu tak penat. Semua orang ada penat tersendiri dalam memainkan peranan masing masing. Jangan dibanding banding. Saya, kalau orang lain yang kata saya tak ada hal. Tapi bila suami sendiri yang kata, memang cari hal.

Reaksi warganet.

Sheikha Ibtizam – Sebenarnya yang paling penat jadi suri rumah adalah bila suami tak hormat kita, anggap kita orang gaji, hal rumah dan anak harapkan kita saja yang urus dan pandang perempuan luar yang kerja dengan dia lagi bagus dari kita yang banyak berkorban untuk dia. Sebab tu perempuan sekarang trauma nak jadi suri rumah. Kalau jadi suri rumah pun masih bekerja cari duit dari rumah. Double triple penat.

Nadwah Khalid – Merasa jd surirumah 24jm wktu pkp, mmg penatt.. jaga bby kecik, nak masak lagi, kms rmh lg, nak xnak kena buat jugak..klu ibu brkerja, skurang2 nya ada alasan xsmpat buat semua bnda2 tu apapun nak bgtau ibu2 Yg fully housewife mmg hebat.

Nur’ain Syahira – mentaliti masyarakt bila jadi suri rumah ni xbekerja so xstress mcm org bkerja..suri rumah ni xde masa rehat or even cuti pon..sbb mmg xbergaji..suami biasa berkira bila bayar pengasuh mahal..tp bila nk bg duit kt isteri yg 24/7 mngasuh anak dikira tanggungjawab sbg ibu..so foc.

SyaFinaz Roslan – Betul sisi 100% setuju ape yg awak tuliskan. sy pernah jadi suri rumah sekejap lepas melahirkan anak. Sungguh, sy x sanggup. Peritnya rasa dan x sabar nak kembali bekerja. Suri rumah sebenarnya ibu-ibu yang sangat kuat. Yang sanggup berkorban dunia luar mereka untuk anak-anak dan suami. Tahniah sis. dan salute pd semua suri rumah. Anda mungkin di pandang enteng sesetengah individu. Tapi percayalah, anda mulia disisi Tuhan.

Fatin Azwa Sidik – Saya dah lama ikut saranan suami. Ayat dia “dok umah penat ape je. Xde buat apa apa” sejak dari tu saya duduk rumah tanpa buat apa apa. Dulu saya kerja sebagai seorang engineer. Engineer kilang je. Masa tu pun sy dah rasa penat. Kadang terfikir seronoknya kalau duduk rumah je. Sampailah masa anak sy umur 6m, dia masih reject botol(anak sy fully breastfeed). Penat sebb kejap2 kne pergi rumah pengasuh. Kejap2 risau pengasuh update anak taknak susu. Jadi sy dgn suami sepakat utk sy resign.

Ya Allah sejujurnya, penat sangat jadi surirumah ni. 24h mengadap rumah mengadap anak. Takde rehat langsung. Takde cuti langsung. Siapa yg kata surirumah pemalas, silalah rasa dulu jadi surirumah. Sy awal2 selalu nangis kt suami, sy nak kerja semula. Tak larat dan over penat.

Fatin Khadilah – Bila anak tidur, time tulah nak buat semua. Belum sempat betulkan pinggang, anak dah bangun. Belum masuk time anak taknak bekerjasama. Masak, sidai baju, sambil berdukung. Mandi tak tenang, membuang lagilah tak tenang. Tapi syukur, anak membesar depan mata.

Pada suami2, hargailah isteri tak kiralah surirumah ataupun bekerja. Syukur suami sy memahami. Janganlah rendahkan isteri. Surirumah ni penat sgt. Takde masa untuk rehat, lari sekejap apatah lagi nak me time. Hargailah mereka sebb redha isteri tulah punca murahnya rezeki suami.

Aini Sazali – I feel u sis.. Pernah dulu masa anak kecil, suami bising kenapa mainan bersepah. Ape tak sepah kita kemas dia selongkar balik..ajenyeee ingat kite kat umah goyang telor.. Dua hari lepas tu kita buat2 daftar kelas buat roti pg sampai ptg.. Tinggal anak kat dia. Padan muke kene setempek ke dia.. Tahu lak penat jage anak. Jage anak semate ye.. Bukan suh masak kemas rumah, basuh baju lipat baju pon. Lepas tu xda dia bising2 dah umah sepah pon.

– Suri (Bukan nama sebenar) Via IIUMC