Bersara dengan rekod yang membanggakan. Rupanya dia nak tunaikan janji kepada ibunya. Tergamam ini lima fakta menarik yang ramai tak tahu tentang Khabib Nurmagomedov.

Sukan

Dunia dan peminat sukan MMA dikejutkan dengan pengumuman bintang UFC Khabib Nurmagomedov yang memutuskan bersara sebaik memenangi ke 29nya dengan Justin Gaethje  di UFC 254 di Abu Dhabi, 25 Oktober 2020. Pesohor sukan berusia 32 tahun itu mengambil keputusan tersebut sebagai menunaikan janji kepada ibunya.

Beliau berjanji akan berhenti daripada dunia setelah kehilangan ayahnya, Abdulmanap Nurmagomedov yang pergi menghadap illahi kerana skit jantng dan kmplikasi vrus corona pada 3 Julai 2020. “Ini prlwnn terakhir saya. Tidak mungkin saya datang ke sini tanpa ayah saya.

“Saya berbincang dengan ibu selama tiga hari setelah UFC menelefon saya untuk dengan Gaethje. Saya berjanji kepadanya ini menjadi yang terakhir saya. “Saya harus menepati janji saya. Ini adalah terakhir saya,” kata Khabis seperti dilaporkan CNN.

Malah setelah usai, Khabib menuliskan sebuah pesan khusus yang didedikasikan buat ayahnya di akaun Instagramnya. “Ketika Allah bersamamu, tidak ada apapun yang boleh menghncrkanmu. Tidak ada. “”Terima kasih ayah atas segalanya. Kamu mengajar saya tentang hidup. Semoga Allah memberikanmu tempat tertinggi di syurga,” tulis Khabib.

(Kenangan Khabib bersama ayahnya, Abdulmanap Nurmagomedov). Sementara itu, Gaethje yang tewas pada pusingan kedua ikut mengungkapkan rasa dukacita di atas pengumuman yang dilakukan Khabib.

Meski demikian, beliau menghormati keputusan besar yang diambil Khabib saat dirinya berada di puncak karier. Bercerita kepada media dalam sidang media selepas tamat mengenai tindakannya menghampiri Khabib yang bersujud dan menangis usai menewaskannya, Gaethje mengatakan ia menyelitkan kata kata semangat buat ‘wira’ itu.

“Saya beritahu, saya tidak punya kesempatan untuk mengucapkan takziah atas pemergian ayahnya, tapi saya turut berduka cita. “Saya katakan beliau baru saja membuat ayahnya sangat bangga,” kata Gaethje. Khabib memulakan kariernya pada tahun 2008 dan sejak itu dengan 29 yang diharunginya, beliau tidak pernah tewas.

Salah satu benda yang menjadikan dirinya begitu dikenali seluruh dunia adalah selepas mengalahkan Conor McGregor pada edisi UFC 2018. SELAIN diketahui sebagai bintang seni bila diri campuran (MMA) masih tidak ramai yang tahu latar belakang pahlawan Ultimate Fghtng Championship (UFC), Khabib Nurmagomedov sebelum dia menjadi perhatian ramai selepas menewaskan Conor McGregor pada edisi UFC 2018.

1.MELALUI ZAMAN KANAK-KANAK YANG PENUH MENCABAR

Dilahirkan dalam keadaan yang agak ekstrm sama ada dari segi geografi dan politik. Khabib juga dibesarkan dalam situasi yang terlalu tertekan di pergunungan Dagestan, Russia yang menjadi antara lokasi kemiskinan tegar. Ayahnya, Abdulmanap Nurmagomedov pula merupakan jurulatihnya yang pernah menjadi juara Sambo, seni b3la diri dan juga penggusti bebas. Dia memiliki gimnasium tersendiri di mana juara MMA itu dilatih

2.ATLET SENI B3LA DIRI YANG SEMPURNA

Khabib bukan setakat juara di dalam oktagon tetapi sebelum dia mencbar eg0 Mcgregor dalam medan pert4rungan, dia sebenarnya telah meraih beberapa gelaran sebelum itu, mudah kata, Mcgregor telah pun ditakdirkan untuk kalah pada malam berkenaan.

I. Menjulang dua kali pingat emas pada Kejohanan Dunia SamboII. Pemenang dua kali pingat emas pada Kejohanan Sambo Russia Kebangsaan
II. Pernah memenangi Perandingan No-Gi Grappling di Amerika Utara
III. Juara Kejohanan Eropah dalam Tmpur Tanpa snjta Askr (Army Hand-to Hand).
IV. Johan Pankration Eropah

3.BERGELAR BAPA BEBERAPA JAM SEBELUM BERDEPAN BARBOZA

Detik malam UFC 219 merupakan penentuan karier Khabib sebagai petarvng berkebolehan. Tetapi ia juga menjadi saat manis buatnya apabia dia bergelar bapa beberapa jam sebelum bertemu Barboza dan memen4ngi perl4wanan berkenaan..

4.BELUM PERNAH TEW4S

Dengan rekod 27-0, Khabib turut memegang rekod sebagai atlet MMA yang belum pernah ditew4skan. Pengalaman dan rekodnya sepanjang membina karier di UFC membuktikan dia adalah petrng yang unik dan istimewa.

5.HAMPIR PUTUS ASA DARI UFC AKIBAT KECDRN

Ya, ini antara perkara yang ramai tidak pernah tahu mengenai Khabib. Ia antara perkara yang mungkin dikenang Khabib di mana dia hampir berhenti dari pentas UFC selepas mengalami yang membahayakan nywnya hinggakan dia terpksa berhenti selama dua tahun sejak April 2014 hingga April 2016. Sepanjang tempoh rehat dua tahun itu dia memikirkan untuk mengumumkan persaraan, namun Abdulmanap menjadi sebab mengapa dia tidak jadi mengumumkan persaraan sebelum menjadi juara beberapa tahun berikutnya.

Sumber: Gempak

Ramai Beri Ucapan Tahniah Buat Khabib. Ternyata Kata Kata Ronaldo Ini Lebih Menarik Minat Orang Ramai Apabila Dia Menyebut Satu Perkataan Ini Menerusi Siaran Langsung Di Instagramnya

Baru baru ini, Pengumuman mengejut jaguh dunia UFC, Khabib Nurmagomedov turut memberi kesan kepada bintang-bintang sukan yang memberi penghargaan kepada juara lightweight dunia itu.Khabib menewaskan Justin Gaethje pada pusingan kedua pertarngan di Abu Dhabi untuk mencatatkan rekod kemenangan 29-0, awal pagi tadi.

Pemain bola sepak terbaik dunia, Cristiano Ronaldo menjadi bintang sukan terawal merakamkan ucapan penghargaannya.“Tahniah kawan, ayah anda pasti bangga!” tulisnya.Seorang lagi pemain bola sepak, Daniel Sturridge menulis turut memberi penghargaan kepada Khabib.“Selamat bersara Khabib, selamat maju jaya. #Legend.” tulisnya.

Tidak ketinggalan musuh lama Khabib, Conor McGregor dari Ireland antara orang bintang sukan yang mengucapkan tahniah kepada atlet berusia 32 tahun dari Russia itu.“Saya akan meneruskannya. Hormat dan takziah sekali lagi di atas pemergian bapa anda, kepada anda dan keluarga. Yang benar, keluarga McGregor,” kata McGregor.

Dalam pada itu, Menteri Agama juga melahirkan ucapan penghargaan buat Khabib“Kemenangan Khabib Nurmagomedov dengan triangle choke semalam mengakhiri sejarah kegemilangannya yang layak ditulis dengan tinta emas.” Saya bukanlah penggemar tegar MMA. Tetapi tertarik menontonnya sejak Khabib mula menjadi fenomena.Beberapa iktibar yang boleh kita ambil daripada beliau:1. Taat ibu bapa.2. Sentiasa berdoa.3. Kejayaan disusuli dengan sujud syukur.4. Tidak bangga diri. Ini membezakan beliau dengan ramai yang lain.5. Bersara ketika di puncak.6. Disegani lawn dan kawan. McGregor pun memuji perlawnan semalam.

“Saya suka ulang-ulangi video ucapan Alhamdulillah ini. Hakikatnya, tanpa kemenangan ini pun, beliau sudah lama memenangi hati ramai orang dengan akhlak dan agamanya.” Kata pujangga terkemuka, Ahmad Syauqi,

وإنِّما الأُمَمُ الأخلاقُ ما بَقِيَتْ  ***  فَإنْ هُمُ ذَهَبَتْ أَخلاقُهُمْ ؛ ذَهَبُوا
“Dan sesungguhnya semua umat kekal selama adanya akhlak. Apabila mereka hilang akhlak, maka lenyaplah umat tersebut.”“Khabib Nurmagomedov akan menjadi legenda selamanya.” -tulis Dr Zulkifli di laman rasmi facebook beliau

Cristiano Ronaldo ungkap ‘Insya-Allah’, pernah ramal Khabib juarai UFC 254. Siapa yang tidak kenal lagi dengan dua nama ini, iaitu Cristiano Ronaldo dan Khabib Nurmagomedov, masing-masing mempunyai prestasi mengkagumkan dalam bidang sukan yang diceburi mereka.Saling mengenali, baru-baru ini Cristiano Ronaldo meramalkan, Khabib Nurmagomedov memenangi perlwanan bersaing dengan Justin Gaethje, pada UFC 254.

Cristiano sebut Insya-Allah.Namun, apa yang lebih menjadi perhatian adalah ungkapan ‘Insya-Allah’ yang disebut pemain bola pasukan Juventus, menerusi siaran langsung di laman Instagramnya.“Sudah tentu Khabib akan memenangi perlawanan itu. Saudara saya, Insya-Allah!”…”Cristiano Ronaldo dan Khabib Nurmagomedov saling mengenali serta pernah bertemu pada 2018, menyaksikan mereka bergambar bersama-sama memegang jersi Real Madrid.Terkini, pemain Portugasl berusia 35 tahun itu kini sedang menjalani pengasingan diri selepas didapati p0sitif C0Vl9.

Langsung Tak Bagi Ucapan Kat Isteri. Warganet Terkejut Bila Khabib Tak Beri Ucapan Buat Isteri Sehinggakan Seorang Penulis Ini Sekolahkan Balik Warganet

“Terkejut juga baca komen tentang Khabib di sebuah page. Hakak itu tulis “dia angkat ayah dia, mak dia, bini dia mana? Tak boleh ke cakap sepatah untuk isteri jugak?”“Ya gais, jangan lawn. Biasanya isteri yang tak dihargai, tak disayangi, cepat melnting dan akan cepat nampak benda gitu.

” Yang sering disayangi, akan tenang sahaja. Seorang isteri dia tahu suami dia selaku anak lelaki akan membesarkan ibu bapa dalam segala hal dan dalam masa sama menyayangi dia tanpa pernah sikit pun berkurang nilainya.Begitulah.Khairul Hakimin Muhammad,Syukur dapat isteri memahami.

Rata-rata ramai bersetuju dengan pendapat penulis tersebut.“Yesz. Akhirnya ada yang tulis untuk saya. Apabila seorang anak mencintai dan mengasihi ibunya sepenuh hati. Insya-Allah dengan isterinya juga dia akan tetap berbudi.“Alhamdulillah Dia sayang dan hormat ibu bapanya. Insyaallah dia meletakkan isterinya di tempat yang betul

“Bukan nak ckp la…dlm kejayaan khabib ni adalah hasil dr kejayaan ibu bapa nya yg dr kecil bekrban masa dan tenaga sehingga beliau dikenali..then selepas dy berjaya bru la ader dy kenal dgn isteri dy..maner makcik2 bawang yg taktau tu baik takyah sembang kenapa tak up isteri dy..den tau perasaan khabib sbb skrg den berada ditempat ayah dy. So jgn simply kawin jer terus claim kejayaan suomi yer

Peminat sukan Mixed Martial Arts (MMA) pasti mengenali sang juara, Khabbib Nurmagomedov yang memegang rekod UFC Lightweight Champion dengan 28 menang 0 kalah.Kami pasti, ramai yang meminati Khabbib bukan hanya beliau adalah sang juara tetapi juga personalitinya. Paling menarik perhatian ramai, Khabbib tidak pernah mendedahkan wajah isteri dan sangat tegas melindungi aurat isterinya. Malahan, semasa majlis perkahwinan mereka, set pakaian pengantin menutup penuh wajah isteri Khabib.

Kenapa Khabib Tutup Wajab Isteri.APA KEISTIMEWAAN KHABIB SEHINGGA ALLAH SWT MULIAKAN BELIAU? ALLAH SWT BAGI TAHU DALAM AL-QURAN BAHAWASANYA MANUSIA HANYA DI MULIAKAN DENGAN AGAMA & BERAPA BANYAK DIA SEMPURNAKAN AGAMA DALAM KEHIDUPANNYA SEBANYAK ITULAH ALLAH MEMULIAKAN MANUSIA.

Gambar ini adalah gambar pernikahan khabib.. mari kita dengar balik perbualan wartawan dengan beliau.Wartawan: Kenapa wajah isterimu ditutup dengan kain?Khabbib Nurmagomedov menjawab: “Mohon maaf ini demi menjaga fitnh dari Orang lain. Wajah isteriku cukuplah aku saja yang menikmatinya dan bukan untuk dilihat oleh orang ramai kerana aku sangat menghargainya (isteri).”

Lelaki yang faham tentang Agamanya⁣ dan lelaki yang baik agamanya, tidak akan rela jika isterinya menjadi tontonan lelaki lain.. Orang-orang soleh dahulu menyembunyikan isteri-isterinya, sehingga kasut isteri mereka pun mereka akan sorokkan kerana bagi mereka size kasut itu juga aurat (dengan size kasut kita tahu fizikal seseorang wanita).

Sayyidatina Fatimahtul Al-Zahra radiAllahuanha anak kesayangan kepada Rasulullah saw adalah ibu kepada perempuan solehah yg menjaga aurat sempurna sehingga Allah swt sendiri pun malu nak melihatnya, oleh kerana ketaatannya menjaga aurat yg sempurna.

Tidak ramai sahabat2 Rasulullah saw yg berpeluang melihat anakanda kesayangan Baginda saw ini melainkan diwaktu kecemasan, barulah ada 2,3 org sahabat berpeluang melihat kelibat Fatimahtul Al-Zahra sekali dalam seumur hidup, walaupun rumah Rasulullah saw & rumah Sayyidatina Fatimah sangat dekat. Namun tiada sesiapa yang tahu fizikal Sayyidatina Fatimah walaupun ada riwayat yg mengatakan beliau adalah seorang perempuan yang sangat cantik.

Begitu juga seorang wali Allah iaitu Imam Ahmad bin Hambal rahimmatullah juga akan menyorokkan kasut isterinya & jika isterinya sedang berjalan, isterinya kena jalan senyap2 sehingga tidak terdengar oleh tetamunya. Jika cara jalan isterinya berbunyi atau kasutnya tidak disorokkan, kemudian Imam Ahmad akan menegur isterinya lantaran cemburu.. Dan zaman kini, ada juga orang yg memuliakan isteri2 mereka begitu. Keadaan Sunnah ini kita boleh lihat pada isteri-isteri yang orang panggil jemaah tabligh, mereka juga akan menyorokkan kasut-kasut isteri mereka & mereka akan pastikan saat isteri mereka berjalan tidak akan menarik perhatian orang lain untuk memandang mereka. Kerana apa? Kerana mereka menghargai & memuliakan isteri-isteri mereka.

Lelaki zaman sekarang berlumba-lumba menayangkan bentuk tubuh badan isteri mereka di khalayak ramai malah lebih menakutkan apabila mereka mengupload di media sosial untuk mendapat tontonan lelaki lain sehingga yang berpakaian separuh b0gel pun ada..Di mana letaknya kehormatan & kemuliaan seorang suami kepada isterinya? Sedangkan badan isterinya dirath beramai2 oleh lelaki diluar sana, perumpamaan utk kita mudah faham, isteri mereka itu untuk dikongsi ramai2 sehingga habis dib0gelkan oleh pemikiran iblis mereka..

Tanda Allah swt mencabut kemuliaan wanita itu adalah, dia tidak malu auratnya dipertonton & ditayangkan di khalayak ramai seperti bahagian2 auratnya yg perlu ditutup, wajahnya, tubuh badannya & suaranya sehingga lelaki2 lain dapat membuat koleksi gambar2 & video mereka di phone & di pemikiran seorang lelaki yg bernafsu cara yg salah.

Ada tiga macam golongan orang yang Allah harmkan masuk syurga yaitu:Peminum ark, orang yang Derhaka kepada orang tua, dan orang yang tidak memiliki sifat cemburu yang menyetujui perkara k3ji pada keluarganya.” (HR. Ahmad 2: 69)⁣

Seperti Khabib dan Isterinya.. Nampak sekali di majlis pernikahannya begitu teguh pegangan agama beliau, ataupun di kehidupan beliau tidak pernah kita nampak Khabib dikelilingi dengan banyak wanita, kehidupan hariannya selalu bersama dengan kawan-kawan lelaki dan ahli keluarganya sahaja.. Dari pernikahannya saja, kita dapat lihat isterinya dimuliakan & isterinya menutup aurat dengan sempurna ikut Sunnah yang diamalkan oleh Rasulullah saw.

Kesimpulannya Beliau adalah pemuda yang menjaga kehormatan Agama dan keluarganya. ⁣Memiliki ghiroh yang sangat tinggi dalam membela Agamanya.⁣Semoga Allah Ta’alaa menjaga beliau.. (Marilah kita mendo’akan beliau dengan kebaikan, setidaknya kita semua boleh jadikan beliau contoh pemuda-pemuda Islam yang berpegang teguh dengan islam daripada kita suka dengan golongan2 bintang sukan yg kafir dan artis yg kafir.. Setidaknya kita cuba beralih ke arah yang lebih lebih baik)⁣.Wallahua’lam…Kredit: Olahan daripada tulisan Ustadz Mamat Al KhattatApa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sumber: Trending Sangat

Khabib Bersara Dengan Rekod 29-0, Lawn Terakhirnya, Justin Gaethje: Ayahmu Bangga

Dunia dan peminat sukan MMA dikejutkan dengan pengumuman bintang UFC Khabib Nurmagomedov yang memutuskan bersara sebaik memenangi pertarngan ke 29nya dengan Justin Gaethje  di UFC 254 di Abu Dhabi, 25 Oktober 2020.Pesohor sukan berusia 32 tahun itu mengambil keputusan tersebut sebagai menunaikan janji kepada ibunya. 

Beliau berjanji akan berhenti daripada dunia pertarngan setelah kehilangan ayahnya, Abdulmanap Nurmagomedov yang sudah hembuskan nafas terakhir kerana sakit jantung dan komplikasi virus corona pada 3 Julai 2020.”Ini pertarngan terakhir saya. Tidak mungkin saya datang ke sini tanpa ayah saya.

“Saya berbincang dengan ibu selama tiga hari setelah UFC menelefon saya untuk bertarng dengan Gaethje. Saya berjanji kepadanya ini menjadi pertarngan terakhir saya.”Saya harus menepati janji saya. Ini pertarngan terakhir saya,” kata Khabis seperti dilaporkan CNN.Malah setelah usai bertarng, Khabib menuliskan sebuah pesan khusus yang didedikasikanbuat ayahnya di akaun Instagramnya.

“Ketika Allah bersamamu, tidak ada apapun yang boleh menghncurkanmu. Tidak ada.””Terima kasih ayah atas segalanya. Kamu mengajar saya tentang hidup. Semoga Allah memberikanmu tempat tertinggi di syurga,” tulis Khabib.(Kenangan Khabib bersama ayahnya, Abdulmanap Nurmagomedov)

Sementara itu, Gaethje yang tewas pada pusingan kedua ikut mengungkapkan rasa dukacita di atas pengumuman yang dilakukan Khabib.Meski demikian, beliau menghormati keputusan besar yang diambil Khabib saat dirinya berada di puncak karier.Bercerita kepada media dalam sidang media selepas tamat pertarngan mengenai tindakannya menghampiri Khabib yang bersujud dan menangis usai menewaskannya, Gaethje mengatakan ia menyelitkan kata kata semangat buat ‘wira’ itu.

“Saya beritahu, saya tidak punya kesempatan untuk mengucapkan takziah atas pemergian ayahnya, tapi saya turut berduka cita.”Saya katakan beliau baru saja membuat ayahnya sangat bangga,” kata Gaethje.Khabib memulakan kariernya pada tahun 2008 dan sejak itu dengan 29 pertarngan yang diharunginya, beliau tidak pernah tewas. Salah satu pertrungan yang menjadikan dirinya begitu dikenali seluruh dunia adalah selepas menewaskn Conor McGregor pada edisi UFC 2018.Kredit Foto: Talksport.com

Khabib umum bersara selepas kekal kejuaraan UFC – “Saya telah berjanji dengan ibu…”

KHABIB Nurmagomedov mengumumkan kejutan apabila bersara daripada sukan MMA, selepas mempertahankan kejuaraannya dengan menewaskan petrung Amerika Syarikat, Justin Gaethje.Memberikan ucapan susulan kemenangan pusingan kedua dalam acara utama UFC 254, Khabib mengumumkan berita persaraan tersebut secara langsung.

Pemain Rusia berusia 32 tahun itu mengucapkan terima kasih kepada pasukannya tetapi menegaskan bahawa beliau tidak akan kembali ke UFC tanpa bapanya, Abdulmanap.Bapanya menghadap ilahi pada Julai lalu di sebuah hospital di Moscow, Rusia setelah mengalami masalah kesihatan akibat Covid-19.

Dalam acara utama UFC 254 di Abu Dhabi pada Ahad waktu tempatan, pusingan pertama menyaksikan ketangkasan Khabib begitu sukar untuk ditandingi oleh Gaethje.Pada pusingan kedua, Khabib berjaya membuat ‘takedown’, merebhkan lawnnya itu ke kanvas Octagon.Menurut Khabib, beliau telah berjanji dengan ibunya bahawa ia merupakan pertarngan terakhirnya.

“Hari ini saya mahu katakan adalah hari terakhir saya bertarng di UFC. tak mungkin saya ke sini tanpa ayah saya.”Bila UFC memanggil saya (untuk bertrung) dengan Justin, saya telah berbincang dengan ibu saya selama tiga hari.”Saya telah berjanji dengan ibu, ini pertarngan terakhir saya. Jika saya sudah berjanji, saya mesti tunaikan. Ini pertarngan terakhir saya,” katanya.Juara bertahan lightweight UFC itu mempunyai rekod dengan 29 kemenangan tanpa kalah. – Mail Online

Khabib beraksi dengan 2 jari kaki patah, Patimat cinta pertama… ketahui fakta menarik bintang UFC yang tak pernah kalah di gelanggang ini

KHABIB Nurmagomedov mengumumkan persaraannya selepas kemenangannya ke atas Gaethje pada aksi UFC 254 pada Ahad.Tiga hari lamanya Khabib dan ibunya berbincang sebaik mendapat tahu mengenai pertarngan dengan Justin Gaethje.Kata putus yang dicapai – ia adalah pertarngan terakhirnya dan itu janji Khabib kepada ibunya.

Ketika ditemui sejurus selepas perlwanan itu, bintang UFC itu turut menyuarakan bagaimana besarnya sumbangan bapanya, Abdulmanap terhadap kerjayanya.Pemergian bapanya pada 3 Julai 2020 akibat komplikasi selepas operasi jantung dan Covid-19 ternyata memberi tmparan hebat buat Khabib.

“Hari ini adalah hari terakhir saya bertarng di UFC. Tak mungkin saya ke sini lagi tanpa ayah saya,” kata jaguh dari Dagestan, Rusia itu sambil menitiskan air mata.Ikuti fakta menarik berkaitan atlet kelahiran Rusia yang tidak pernah kalah dalam semua 29 pertarngan.

1. Kejayaan yang dicapai Khabib bukannya sekelip mata, malahan dia mula berlatih sejak berusia lima tahun lagi.Bermula dengan gusti, judo, gusti Greco-Roman, sambo, jiu-jitsu dan banyak lagi.Bagaimanapun, ketika di usia mudanya Khabib tidak pernah muncul juara dalam sebarang pertandingan yang disertainya.Malahan, pada usia 13 dan 14 tahun, Khabib hanya mendapat tempat ke lima dan keenam.

Seterusnya pada usia 16 tahun, pencapaiannya dalam sukan seni bela diri semakin menonjol apabila mendapat tempat ketiga dan mula mendapat perhatian ramai.2. Siapa sangka bintang yang tangkas di gelanggang ini sebenarnya adalah penuntut dalam bidang ekonomi di sebuah universiti di Rusia.

Khabib mendapat pendidikan vokasional peringkat sekolah menengah sebelum menamatkan pengajian di Kolej Ekonomi dan Kewangan Makhachkala.3. Bintang UFC ini juga memiliki kelebihan daripada segi bahasa pertuturannya apabila boleh berkomunikasi dengan baik loghat asalnya Avar, Rusia, Turki, Inggeris dan Arab.4. Khabib melamar isterinya Patimat yang juga cinta pertamanya pada 2013.

Mereka dikatakan mempunyai pertalian keluarga dan berasal dari kampung sama, Sildi.Malahan, keduanya juga belajar di sekolah dan kelas yang sama tetapi hanya untuk setahun sahaja.Keluarga Khabib telah berpindah dan dia kemudiannya kembali ke kampung halamannya selepas dikenali sebagai bintang MMA untuk menikahi Patimat.

Mereka kini dikurniakan tiga cahaya mata, masing-masing seorang perempuan dan dua lelaki.5. Khabib pernah terfikir untuk bersara ketika mengalami kecederaan pada ligamen lutut dan tulang rusuk patah yang akibat pertarngan pada 2014.Bagi memastikan dia dapat terus menyara keluarga, Khabib ketika itu mula memikirkan untuk bekerja sebagai bouncer.

Bagaimanapun ia ditentang bapanya yang memberi jaminan akan membantu anaknya yang ketika itu telah berkeluarga.”Tugas kamu adalah makan dengan baik dan ke gim” katanya Abdulmanap yang juga jurulatih anaknya itu.6. Semasa perlawnan menetang Justin Gaethje, sebenarnya Khabib dalam kesakitan akibat kecederaan pada dua jari kakinya ketika menjalani latihan.

Atlet MMA terkemuka ini yang patah jari kakinya telah dimasukkan ke hospital untuk menjalani rawatan, bagaimanapun Khabib enggan menarik diri.Kejadian tiga minggu lalu itu didedahkan Presiden UFC Dana White selepas pertarngan terakhir Khabib.Nama penuh: Khabib Abdulmanapovich Nurmagomedov. Tarikh lahir: 20 September 1988.Umur: 32 tahun.Gelaran: The Eagle.Agama: Islam.Kewarganegaraan: Rusia

Tempat tinggal: Makhachkala, Dagestan di Rusia.Ketinggian: 178sm.Berat: 70kg.Divisyen: Lightweight (2012-2020).Skil lain: Tali pinggang hitam Judo.Pasukan: Akademi Kickboxing Amerika. Pencapaian: menang semua 29 pertandingan Seni Bela Diri Campuran (MMA), 8 knock0ut, Muslim pertama memenangi gelaran Ultimate Fighting Championship (UFC).Laman web: www.khabib.com

Media sosial: selebiriti Rusia yang memiliki pengikut paling ramai di Instagram mencecah lebih 23 juta.Akademik: Penuntut tahun tiga jurusan Ekonomi Universiti Plekhanov Rusia. Bahasa: Avar, Rusia, Inggeris, Turki, Arab.Bolasepak: Penyokong Liverpool, Real Madrid.Isteri: Patimat.Anak: Seorang perempuan (lahir 1 Jun 2015) dan 2 anak lelaki yang lahir 30 Disember 2017 dinamakan Magomed sempena moyang Khabib, manakala anak bongsu lahir pada 22 Disember 2019

Khabib kongsi kesedihan bapanya kini teruk akibat Covid-19

JUARA lighweight UFC dunia, Khabib Nurmagomedov mengsahkan bapanya berada dalam keadaan koma selepas dijangkiti Covid-19.Khabib yang meluahkan kesedihannya itu di laman Instagramnya memberitahu, bapanya Abdulmanap baharu menjalani operasi masalah dan turut mendrita dengan jangkitan Covid-19.

Atlet seni bela diri campuran berusia 31 tahun itu turut menasihatkan orang ramai supaya terus berada di rumah.”Dalam kes ini, lebih 20 orang ahli keluarga saya sedang sakit dan berada di ICU. Ada sebahagian mereka sudah tidak bersama kami lagi.”Ramai yang telah buat selamanya, ibu bapa kepada saudara saya. Semua orang berdepan dengan tempoh sukar ini.

“Banyak cerita yang ditulis di Internet mengenai bapa saya. Sekarang, bapa saya berada di hospital.”Dia berada dalam keadaan teruk disebabkan virus itu. Ia memberi kesan kepada jantungnya kerana tahun lalu dia menjalani operasi dan kini sekali lagi operasi dibuat.”Dia berada dalam keadaan sukar, sangat sukar. Kami memohon kepada Allah untuk kembali dia kepada kami.”

Khabib yang mecatat rekod tanpa kalah kalah 28-0 sepatutnya dijadualkan bertemu Tony Ferguson di pentas UFC 249 pada 18 April lalu, namun terpaksa dibatalkan kerana tidak boleh tinggalkan negara Rusia, berikutan sekatan perjalanan di Amerika Syarikat kerana Covid-19.Perlawnan itu ditunda kepada 9 Mei dan Ferguson tewas kepada Justin Gaethje di Jacksonville, Florida bagi merebut gelaran lightweight.Presiden UFC Dana White memberitahu Khabib dan Gaethje akan berlwan pada tarikh yang akan ditentukan tahun ini. -Dailymail.co.uk

Buku kisah hidup Khabib diterbitkan dalam 6 bahasa, istimewa untuk peminat seluruh dunia

KISAH hidup petnju terkenal dunia, Khabib Nurmagomedov bakal dibukukan dalam autobiografi berjudul #KhabibTime.Malah, segala cerita mengenai perjalanan juara Lightweight dunia itu bakal menemui peminat di seluruh dunia apabila buku itu diterbitkan dalam enam bahasa berbeza.”Buku itu sedang diterjemah dan prosesnya sudah dimulakan.

“Kami menjangkakan versi bahasa Inggeris akan siap pada Februari depan, ramai yang menanti khususnya di negara-negara yang majoritinya berturut dalam bahasa Inggeris,” ujar penulis bersama buku itu, Zaur Kurbanov.Menurut Zaur, selain bahasa Inggeris, ia juga akan diterjemah dalam bahasa Arab, China, Hindi dan Turki.

Malah, mereka juga merancang untuk menerbitkan dalam versi Belanda pula. Buku itu memiliki ketebalan 300 muka surat dan mengambil masa selama dua tahun untuk ditulis.”Apabila kami mula menulis buku itu dua tahun lalu, saya tak pernah terfikir saya akan jadi juara dunia dalam tempoh itu.

“Lebih manis, saya juga berjaya menewaskan nama-nama besar dalam tempoh itu,” kata Khabib.DIa turut mengumumkan perihal buku berkenaan menerusi laman Instagram miliknya.Pada Oktober lalu, Khabib berjaya menewskan Conor McGregor dalam perlawnan yang berlangsung di Las Vegas. – Rt.Com.

“Saya tak nak hidup g1la-g1la” – Tak tahu bila akan pergi, Khabib takut disoal di akhirat

SATU sisi menarik mengenai juara Lightweight dunia, Khabib Nurmagomedov pastinya berkisar mengenai kehidupan peribadinya yang jarang dikongsi dengan umum.Memiliki seorang isteri dan dua anak, dia tidak gemar berkongsi kisah hidupnya dengan orang ramai.Setiap kali pulang ke kampung halaman, Khabib tinggal bersama dengan isteri, anak, ibu dan bapanya di sebuah apartmen.

Selain berlatih, dia tidak melupakan ibadah dan gemar mendengar muzik Rusia.Sewaktu ditemui Los Angeles Times suatu ketika dahulu, Khabib menegaskan agama dan iman adalah perkara terpenting dalam hidupnya.”Kamu pergi ke masjid sebab tiada sesiapa pun yang sempurna.”Semua buat silap dan mesti mohon keampunan dengan Allah. Kita harus bersikap jujur dan ia adalah perkara paling penting dalam hidup,” kata Khabib.

Malah, dia juga mahu menjadi inspirasi yang baik kepada golongan muda di luar sana.”Saya lihat Nate Diaz menghisp gnja dalam TV. Saya tak mahu anak-anak saya hisp gnja.”Ada sebab kenapa kita ada di sini. Saya tak hisp rokk dan minum.”Bukan kerana saya jaga kesihatan untuk kerjaya sukan tetapi kerana saya Muslim,” ujarnya lagi.

Menerusi temubual itu, Khabib mengakui takut kerana tidak tahu bila masanya dia akan pergi buat selamanya.”Saya ada keluarga, anak, kawan dan kerjaya. Saya dah umur 30. Berapa lama saya akan hidup?”Saya tak nak hidup g1la-g1la. Saya percaya apabila saya sudah tiada, Allah akan tanya segala perbuatan saya,” katanya lagi. – Heavy.com.

“Jangan hukum Khabib” – Putin

KEPULANGAN Khabib Nurmagomedov ke Rusia disambut bak hero dan pemuda berusia 30 tahun itu dan bapanya berkesempatan bertemu dengan Vladimir Putin pada Rabu.Dalam pertemuan tersebut, Presiden Rusia itu menasihati bapa Khabib, Abdulmanap supaya tidak berkasar dengan anaknya itu.

“Saya minta anda supaya tidak menghukum Khabib kerana dia berjaya mencapai tugas utama dengan wajar dan menyakinkan,” kata Putin.Khabib mempertahankan kejuaraan lightweight UFC selepas menewskan McGregor yang membuat keputusan menyerh kalah pada pusingan keempat pertarngan.

Dalam sidang media Sabtu lalu, Khabib berkata,” Saya tahu bapa saya akan hmpuk saya apabila saya pulang kerana… saya tahu dia akan hmpuk saya.”Bapanya kemudian berkata dia sentiasa tegas dengan Khabib walaupun anak lelakinya itu merupakan petinju profesional dan juara lightweight UFC.

Namun Abdulmanap berkata dia mungkin tidak akan mengenakan hukman berat terhadap Khabib selepas pertemuannya dengan Putin.Abdulmanap dikatakan tidak gembira dengan tindakan Khabib meluru keluar gelanggang dan menyerng pasukan Conor pada pertembngan UFC 229 di Las Vegas, pada Ahad.Sebelum pertarngan itu berlangsung, McGregor yang terkenal dengan kelancangan mulutnya beberapa kali melnggar batas dengan menyntuh hal peribadi Khabib dengan mengkritik agama, negara dan ayahnya. – usatoday.com