Kena kompaun sampai Rm50 ribu sebab berniaga depan tangga rumah. Tak boleh berdiam akhirnya isteri tampil bongkarkan cerita sebenar masa polis datang bagi kompaun tu.

Viral

“TIDAK adil kami dikenakan kompaun dalam jumlah yang begitu besar, kami bukan pemilik restoran tapi hanya berniaga depan tangga rumah”. Demikian luahan penuh kecewa Nor Laili Shafii, selepas gerai burger yang diusahakan bersama suami, Wan Mohd Faisal Wan Kadir, dikenakan kompaun oleh pihak polis gara-gara beroperasi melebihi had masa ditetapkan.

Bercerita lagi, Nor Laili berkata gerai mereka yang terletak di hadapan rumah di Kampung Rambutan Rendang, Kota Bharu didatangi anggota polis yang menaiki sebuah kereta pada kira-kira pukul 11 malam Ahad. “Masa itu saya dan suami sedang menyiapkan tempahan burger pelanggan… memang tiada seorang pun pelanggan di gerai ketika itu, hanya saya dan suami serta empat pekerja.

“Anggota polis keluar daripada kereta dan bertanya kenapa tak tutup lagi? Kami jelaskan sedang siapkan pesanan pelanggan yang merupakan pekerja kilang dan akan hantar (COD). Memang tak berniaga dah masa itu. “Mereka terus meminta kad pengenalan, kami merayu dan beritahu akan terus tutup gerai tapi nampaknya rayuan tak didengari. Mereka terus keluarkan kompaun.

“Bila tengok jumlah tu memang terkejut… biar betul. Kami hanya berniaga cari makan depan tangga rumah, dan tiada seorang pun pelanggan. Namun tanpa budi bicara, kompaun terus dikeluarkan… tiada amaran atau budi bicara,” kata wanita berusia 37 tahun ini.

Tambah wanita ini, menerusi apa yang dimaklumkan anggota polis, ada pihak lain yang membuat laporan mengenai gerainya beroperasi melebih waktu ditetapkan. Difahamkan, kompaun tersebut merupakan kes berulang selepas kali pertama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini apabila mereka dikenakan kompaun RM 1,000.

Untuk rekod operasi premis kedai makan atau restoran di Kelantan dihadkan sehingga pukul 10 malam sahaja sepanjang tempoh PKP yang sedang dikuatkuasakan. “Mungkin ada yang tak puas hati dengan sambutan yang diterima gerai kami. Kami dah berniaga burger selama belasan tahun cuma hanya tahun lalu baru berniaga di depan rumah sebab PKP. Boleh dikatakan ramai yang tahu gerai Faisal Burger.

“Lagi pula ramai yang bekerja shif contohnya pekerja kilang. Waktu-waktu pukul 10 macam tu baru mereka nak cari beli makanan, dan ada juga nak beli untuk bersahur. Tapi dah ditetapkan operasi sehingga 10 malam sahaja. “Pasal lebih masa, saya rasa banyak juga kedai yang ikut peraturan. Disebabkan itu saya rasa kalau nak adil, biarlah adil dan kuat kuasa peraturan kepada semua,” ujarnya.

Tambah Nor Laili, bisnes burger merupakan satu-satunya mata pencariannya bersama suami justeru mereka terlalu berharap agar nilai kompaun yang dikenakan agar dipertimbangkan semula. “Bayangkan, kami hanya berniaga burger tapi begitu besar nilai k.ompaun yang dikenakan. Kami bukannya pemilik restoran. Namun kami anggap ini ujian Ramadan.

“Namun apapun kami bercadang untuk mengemukakan rayuan kelak,” ujarnya lagi. Terdahulu, perkongsian yang dibuat mengenai perkara berkenaan di laman Facebook menjadi tular di mana sehingga kini ia meraih 5,300 kongsian. Rata-rata warganet turut meluahkan rasa simpati dengan nasib pasangan suami isteri berkenaan, malah ada yang turut meminta nombor akaun bagi menyalurkan sedikit sumbangan kepada mereka.

Kredit : Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jemaah Di Senawang Dikatakan Kena Kompaun Gara Gara Berkumpul Di Ruangan Makan Surau. Akhirnya Pihak Berkuasa Tampil Bersuara Bagitahu Cerita Sebenar.

Seremban: Tindakan ahli kariah Surau Taman Matahari Height Senawang, di sini, yang dipercayai berkumpul di ruang makan surau berkenaan semalam, dihidu anggota penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS).

Mereka dikatakan berkumpul di ruang makan berkenaan sambil menikmati makanan ringan selepas selesai solat Maghrib sementara menunggu waktu solat Isyak. Anggota penguat kuasa yang sedang membuat rondaan di kawasan berkenaan pergi lokasi terbabit dan menyoal siasat mereka yang berkenaan.

Jurucakap JHEAINS, berkata terdapat lebih lima individu berkumpul di ruang makan surau berkenaan antara waktu Maghrib dan Isyak. Katanya, tindakan ahli kariah surau berkenaan ingkar garis panduan yang dikeluarkan jabatan itu mengenai prosedur operasi standard (SOP) ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan.

“JHEAINS sudah mengeluarkan arahan sebelum ini mengenai larangan berkumpul di masjid dan surau sebelum dan selepas solat. “Kebenaran solat berjemaah diberikan dengan mengikut kapasiti ruang solat masjid dan surau.

“Anggota penguat kuasa merekodkan semua nama individu yang terbabit dan mereka diberikan am4ran serta diminta hadir ke pejabat ini dalam tempoh terdekat untuk tindakan lanjut,” katanya tadi. Beliau berharap kes berkenaan tidak berulang dan menggesa semua pihak mematuhi SOP serta garis panduan yang dikeluarkan.

Terdahulu, Pengarah JHEAINS, Datuk Mohd Zaidi Ramli menegaskan umat Islam di Negeri Sembilan perlu terus mematuhi semua SOP yang ditetapkan pihak berkuasa ketika berada dalam kawasan masjid, surau dan ketika bersurai selepas melaksanakan ibadah.

Beliau berkata, tindakan itu penting supaya tidak membuka ruang ftnah kepada umat Islam dan dalam masa sama boleh terus melaksanakan ibadah dengan tenang di samping menghidupkan masjid dan surau. “Setiap individu Muslim hendaklah bersama-sama memikul tanggungjawab untuk menjaga kesucian Islam agar tidak diperlekehkan oleh orang lain. “JHEAINS tetap konsisten untuk mengambil tindakan tegas terhadap orang yang ingkar SOP sama ada oleh individu, jemaah atau pihak jawatankuasa masjid,” katanya.

Bukan Kompaun

SEREMBAN: Bukan kompaun tetapi teguran diberikan kepada beberapa ahli jemaah surau Taman Matahari Height, Senawang dekat sini selepas mereka didapati tidak mengikuti prosedur standard 0perasi (SOP) yang ditetapkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS).

Ia selepas tular di media sosial hari ini beberapa gambar jemaah surau tersebut yang dikatakan dikompaun sebanyak RM 1,000 oleh anggota penguat kuasa apabila mengadakan jamuan selepas waktu solat maghrib di surau berkenaan semalam.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama JHEAINS, Nik Azlan Nik Man berkata, tiada sebarang saman atau apa-apa notis dikeluarkan oleh pihak Pegawai Penguat Kuasa Agama JHEAINS ke atas jamaah di surau berkenaan. Tambahnya, dkwaan bahawa pihaknya mengeluarkan kmpaun juga adalah tidak benar kerana Pegawai Penguat Kuasa Agama tiada sebarang kuasa untuk menawarkan sebarang kmpaun ke atas mana-mana individu.

“Gambar tular yang menunjukkan pegawai penguat kuasa sedang menulis seakan-akan kompaun adalah sebenarnya Notis Perintah Hadir untuk Memberikan Keterangan. “Ini kerana penerima notis berkenaan disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 59 Enakmen Jnyah Syariah (NS) pindaan 2019 yang berkaitan dengan Engkar Arahan Pihak Berkuasa Agama kerana tidak mematuhi SOP Pengimarahan Masjid dan Surau yang dikeluarkan oleh pihak JHEAINS kerana mengadakan aktiviti jamuan dan menjamu makanan di antara jemaah,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah beliau, dalam kejadian di surau tersebut semalam, seramai lima individu diberikan Notis Perintah Hadir Memberikan Keterangan tersebut dan kejadlan berlaku di antara waktu solat Maghrib dan Isyak. Sementara itu, menurut Nik Azlan lagi, pihaknya setakat ini telah menjalankan kira-kira 10,000 pemeriksaan di surah dan masjid di Negeri Sembilan bagi memastikan jemaah mematuhi SOP yang telah ditetapkan.

“Selepas pemeriksaan tersebut kami belum lagi mengeluarkan notis berkenaan sehinggalah semalam kerana dilihat ada yang ingkar SOP tersebut dan kami perlu bertegas. “Kami akan terus melakukan pemeriksaan termasuk pada waktu Subuh, kita sayang kepada umat Islam malah langkah ini juga bagi menjaga nama baik masjid dan surau di negeri ini,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/jemaah-masjid-komp/

Kes Masih Lagi Mencatatkan 4 Angka. Sekali Doktor Ni Tampil Buka Mulut Cerita Pengalaman Yang Tak Dapat Dilupakan Masa Merawat Pesakit Positif Covid 19 Di Unit Rawatan Rapi.

Tepat setahun lalu, Malaysia mencatat kes pertama Covid-19 dan pada 17 Mac negara dikejutkan apabila wabak itu pertama dengan penyakit pernafasan. Pada masa ini, negara secara konsisten mencatatkan jangkitan empat angka setiap hari, dengan angka pemergian keseluruhan sebanyak 689 yang pergi menghadap illahi setakat 25 Januari.

Bagi doktor seperti Dr Engku Naim Nasir, angka-angka ini lebih daripada sekadar statistik kerana ia mengingatkannya kepada individu yang telah sembuh dan orang-orang yang telah pergi menghadap illahi ketika bawah jagaannya di unit rawatan rapi Hospital Sungai Buloh.

Engku, salah seorang doktor terawal yang ditugaskan di Unit rawatan rapi hospital ini sejak sakit itu melanda. Engku berkongsi beberapa saat yang paling tidak dapat dilupakan ketika bersama pesakit dalam wawancara dengan KiniTV baru-baru ini.

Antaranya, pengalaman merawat seorang pesakit warga emas berusia 70 tahun. “Apabila dia datang mendapatkan rawatan keadaannya sudah memburuk. “Saya katakan kepada pesakit itu: Pak cik, saya nak tolong pak cik, nak tolong selamatkan pak cik.

“Tetapi pesakit itu menjawab: Tak apa, masa saya sudah sampai, saya memang sudah patut pergi menghadap illahi,” katanya. Pesakit itu kemudian menghembuskan nafas terakhir. Kata Engku, memerhatikan pesakit pergi menghadap illahi akibat Covid-19 merupakan detik sukar bagi dirinya kerana mereka tidak ditemani oleh ahli keluarga atau rakan mereka ketika melalui saat-saat akhir.

Dengan jumlah kes yang berada pada tahap membimbangkan, dia berkata sistem penjagaan kesihatan mungkin tidak akan dapat menampung pesakit jika trend semasa berterusan. “Jika kes Covid-19 terus meningkat saya bimbang sistem kesihatan kita tidak mampu menanganinya lagi.

“Saya bimbang, jika kita mungkin akan menjadi seperti Itali,” katanya. Pakar bius itu menjelaskan keadaan di negara Eropah tersebut apabila pesakit terbiar pergi menghadap illahi tanpa mendapat rawatan kerana kekurangan doktor dan sistem kesihatan sudah berada pada tahap genting.

Dari Disember 2020 ke Januari 2021, pesakit di unit rawatan rapi meningkat dua kali ganda daripada sekitar 110 kes menjadi lebih daripada 250 kes. Jumlah kes aktif juga meningkat daripada sekitar 18,000 menjadi 43,000 dalam jangka masa yang sama. Engku kini merupakan pensyarah UiTM dalam bidang anestesia dan rawatan intensif. Dia juga terlibat dalam penyediaan Hospital UiTM untuk menguruskan pesakit Covid-19.

sumber : awani

Kes Positif Covid 19 Masih Kekal 4 Angka. Terkini Saintis Beri Amaran Covid 19 Boleh Buat Lelaki Jadi Mandul. Sekali Ini Respon Dari Dr Noor Hisham Buat Warganet Terkedu.

Kuala Lumpur: Kajian perlu dijalankan terlebih dahulu sebelum dapat mengesahkan jika jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus terbabit berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperma.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) perlu menjalankan lebih banyak kajian lagi berhubung perkara itu. “Kita perlukan banyak lagi kajian untuk mengesahkan perkara terbabit,” katanya kepada Harian Metro, hari ini.

Terdahulu pihak saintis memberi amaran jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus itu berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperm4. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Open Biology, penyelidik menggariskan kesan membimbangkan kepada pasangan yang pernah dijangkiti Covid-19 untuk mendapatkan anak.

Menurut kajian itu, sistem pembiakan lelaki disimpulkan sebagai sasaran utama paling berpotensi mendapat jangkitan Covid-19 yang disokong oleh beberapa bukti awal dan mengurangkan tahap kesuburan seseorang itu. Laporan awal turut menunjukkan kemungkinan penularan Covid-19 secara seksual boleh menyebabkan komplikasi pada pasangan dijangkiti.

Ramai Yang Tak Puas Hati Bila Kerajaan Tak Wajibkan Pelajr Yang Nak Kembali Ke Kampus Untuk Buat Ujian Saringan Covid 19. Mengejutkan Sampai Ada Yang Komen Macam Ni.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa pelajar universiti yang ingin kembali ke kampus atau pelajar yang tinggal di asrama tidak diwajibkan untuk membuat ujian saringan Covid-19, lapor Astro AWANI.

Dalam sidang media menteri tersebut, difahamkan hanya pelajar yang bergejala sahaja yang perlu menjalani ujian saringan swab test terbabit. Namun, ramai warganet dilihat tidak bersetuju dengan keputusan tersebut sebab sekarang ni ramai yang positif virus korona namun tidak menunjukkan sebarang gejala. Keputusan terbabit telah dikritik teruk oleh warganet di Twitter.

Difahamkan, kalau ujian Covid-19 tidak diwajibkan sebelum balik ke kampus universiti atau asrama masing-masing, ramai risau kalau perkara yang berlaku lepas Pilihan Raya Negeri Sabah tahun lalu iaitu kenaikan kes positif Covid-19 akan berulang kembali. Betul jugak tu, ramai yang tak bergejala sekarang ni kan.

Ada juga warganet yang berpendapat bahawa mungkin kerajaan tak wajibkan pelajar untuk buat swab test sebab taknak bebankan pelajar dengan kos ujian tersebut. Ada betulnya jugak tu, harga swab test pun bukannya murah kan. 

Selain itu, untuk memudahkan kerja semua orang, ada juga yang mencadangkan agar kos ujian saringan Covid-19 tersebut ditanggung oleh pihak universiti dengan menggunakan yuran pengajian yang dibayar oleh pelajar.

Terkini Ismail Sabri Umumkan Pelajar Boleh Berambut Panjang Bila Persekolahan Dah Bermula. Rupa Rupanya Ini Punca Pelajar Dibenarkan Berambut Panjang.

PUTRAJAYA: Hampir lima juta murid sekolah di seluruh negara dibenarkan berambut panjang apabila memasuki semula not institusi pendidikan of bawah Kementerian Pendidikan. Kelonggaran tersebut menurut Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, turut dipersetujui oleh pihak kementerian tersebut hasil mesyuarat diadakan baru-baru ini.

“Walaupun ada murid yang berambut panjang, mereka dibolehkan masuk macam biasa tnpa dikenakan tlndakan oleh guru disiplin,” katanya dalam sidang akhbar di kementeriannya hari ini. Langkah khas itu ujar beliau, susulan semua operasi kedai gvnting rambut diarahkan ditutup ek0ran pelaksanaan kembali Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) yang bermula kelmarin.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan bahawa keputusan penutupan atau pembukaan semula premis itu akan ditetapkan Kementerian Kesihatan selepas penilaian temp0h dua minggu. Menteri Kanan Pendidikan, Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin melalui sidang akhbar pada 12 January lalu mengumumkan sesi bersemuka sekolah di negeri-negeri terlibat PKP bermula 8 Mac ini.

Sementara negeri yang dikenakan PKP Bersyarat (PKPB) from PKP Pemulihan (PKPP) dapat mula his itu pada 20 January in the kecuali murid di tingkatan 2 in 3 masih secara atas talian. Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedia pertimbang operasi kedai gvnting rambut dan salun setelah mendapat nasihat Kementerian Kesihatan.

“Begitu juga kedai cerm1n mata yang dibenarkan dibuka setelah Persatuan optometri ada buat rayuan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,” katanya. Namun, operasi kedai itu tertakluk prosedur operasi standard (S0P) amat ket4t dan jika gagaI mematuhinya, pihak penguat kuasa kementerian tersebut boleh mengarahkan premis ditutup.

Menyentuh advan ada institusi pengajian tinggi in sekolah tertentu mengenakan syarat pelajar buat ujian sw4b dengan kos ditanggvng sendiri, beliau berkata ia tldak boleh dibuat. “Arahan sebelum masuk ke kampus atau asrama bagi duduki peperiksaan hanya untuk pelajar yang bergejaIa sahaja perlu ujian itu, bukannya semua kena wajib,” tegas Ismail Sabri.

Ditanya wartawan apakah sector pengilangan automotif boleh ditarik balik daripada senarai perkhidmatan yang tldak boleh beroperasi, beliau berkata ia bukan ditentukan oleh MKN. Sebaliknya, beliau menjelaskan bahawa perkara itu akan diumumkan sendiri Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali tidak lama lagi. Ia susulan tindakan secara Mengejut oleh kementerian itu mengeluarkan sector pengilangan automotif secara tiba-tiba pada 14 January selepas dua hari dibenarkan 0perasi semula.

Sumber: UTUSAN

Baru Semalam Pihak Kerajaan Umumkan Pkp Dan Pkpb Hari Ni Kerajaan Umumkan Berita Gembira Pula Untuk Rakyat. Rupa Rupanya Ini Berita Yang Diumumkan.

PUTRAJAYA: Pembayaran fasa kedua Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) akan dilaksanakan bermula 21 Januari ini. Fasa kedua BPN 2.0 akan diberikan kepada 11.06 juta penerima merangkumi 10.6 juta penerima BPN sedia ada serta 460,000 penerima baharu dengan jumlah bayaran keseluruhan RM2.38 bilion.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata bayaran BPN fasa kedua ini dipercepatkan disebabkan pelaksanaan kembali Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) serta PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Pemulihan (PKPP).

Beliau berkata, kerajaan sentiasa komited untuk memastikan bantuan yang diperuntukkan sampai kepada mereka yang disasarkan bagi menjamin kesejahteraan rakyat. Semakan kelulusan, katanya boleh dibuat mulai 15 Januari 2021 di https://bpn.hasil.gov.my.

“Bagi penerima kategori B40, bayaran akan dikreditkan ke dalam akaun bank bermula 21 Januari ini makala kategori M40 pula bermula 25 Januari 2021. “Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank pula, pembayaran akan dibuat mulai 25 Januari 2021 di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

BSN akan mengeluarkan panduan SOP dari semasa ke semasa. “Penerima di Sabah dan Sarawak tanpa akaun bank pula, pembayaran akan bermula awal Februari sehingga 1 April 2021 di lokasi yang bakal diumumkan akhir bulan ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Tengku Zafrul berkata, BPN 2.0 adalah sebahagian daripada Kerangka Inisiatif Tambahan, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (KITA Prihatin) bernilai RM10 bilion yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 23 September 2020.

Beliau berkata, BPN 2.0 disalurkan melalui dua fasa pembayaran, iaitu pada Oktober 2020 dan Januari 2021. “Secara keseluruhannya, jumlah penerima BPN 2.0 merangkumi 11.06 juta penerima terdairi daripada 5.82 juta individu bujang dan 5.24 juta penerima isi rumah dengan jumlah bayaran serta peruntukan keseluruhan sebanyak RM7.18 bilion,” katanya.

Ramai yang sudah mula memohon i-Sinar, keluaran Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dibuka sebelum ini. Umum sedia maklum, semalam kerajaan telah membuka permohonan i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi Kategori 2 kepada semua ahli yang terjejas pendapatan akibat penularan Covid-19.

Namun, kini dilihat ramai pihak tidak bertanggungjawab menunggu peluang untuk mengambil kesempatan atas kesulitan orang ramai! Jika sebelum ini pihak terbabit menawarkan pelbagai aplikasi atas talian pengeluaran wang akaun KWSP, kali ini modusnya berbeza pula. Hari ini, tular di laman sosial foto iklan Permohonan i-Sinar Kategori 3 dibuka pada 13 Januari 2020.

Bagaimanapun, KWSP tampil mengesahkan itu adalah PALSU! Berwaspada dengan informasi berkenaan. KWSP juga mengingatkan ahlinya, Permohonan i-Sinar Kategori 3 tidak pernah wujud. “Dapatkan informasi sahih berkenaan i-Sinar yang dikemas kini dari semasa ke semasa melalui i-Sinar Online dan media sosial rasmi KWSP. AWAS! Itu semua palsu dan merupakan sindiket licik pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menipu dan mengaut keuntungan dengan cara mudah.

Sumber : SINAR+ / transformasipw

Ini Yang Rakyat Tunggu Tunggu. Kwsp Beritahu Dokumen Dan Cara Sebenarnya Untuk Rakyat Bagi Untuk I Sinar Kategori Dua. Rupanya Ini Je Dokumen Yang Diperlukan.

SEMUA maklum, i-Sinar merupakan kemudahan untuk Ahli KWSP yang terjejas dalam tempoh krisis Covid 19 bagi membantu mereka untuk meneruskan kelangsungan hidup. Bagi mereka yang mengalami pengurangan gaji pokok sebanyak 30 peratus dan ke atas sejak 1 Mac 2020 atau tiada caruman KWSP sekurang-kurangnya dua (2) bulan berturut-turut semasa permohonan, anda boleh memohon pengeluaran i-Sinar Kategori 2 yang telah dibuka bermula hari ini.

Kategori 2 ini adalah untuk ahli yang belum mencapai umur 55 tahun, mengalami pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30 peratus dan ke atas (ini termasuklah jumlah gaji, elaun dan elaun kerja lebih masa) sejak 1 Mac 2020.

Dokumen sokongan sebagai bukti pengurangan pendapatan keseluruhan

Slip/ Penyata gaji SEBELUM pengurangan pendapatan keseluruhan (gaji, elaun tetap, elaun kerja lebih masa, elaun lain, tidak termasuk bonus dalam tempoh 12 bulan daripada tarikh permohonan.Slip/ Penyata gaji SELEPAS pengurangan pendapatan keseluruhan (gaji, elaun tetap, elaun kerja lebih masa, elaun lain, tidak termasuk bonus antara bulan April 2020 sehingga bulan permohonan.

Notis Pengesahan Majikan berkenaan pem0tongan gaji dan/atau elaun dan/atau tuntutan kerja lebih masa; DAN/ ATAU Dokumen sokongan lain yang membuktlkan pengurangan pendapatan seperti penyata bank. Anda perlu ingat, TANPA d0kumen sokongan, permohonan anda tidak dapat diproses sepenuhnya.

Dokumen ini perlu anda muat naik sebelum 30 Jun 2021 bagi memudahkan proses seterusnya.

Tarikh semakan kelulusan dan bayaran

Bagi Kategori 2, status permohonan akan dimaklumkan kepada ahli dalam masa dua hingga tiga minggu selepas permohonan dibuat. Pembayaran akan dilaksanakan sebelum akhir bulan berikutnya, selepas kelulusan diberi.

Pembayaran selebihnya akan dibuat secara bulanan mengikut jumlah dan tempoh permohonan anda. Bayaran akan dibuat mengikut kaedah bayaran pilihan anda sama ada secara Pengkreditan Terus (DC) ke akaun bank atau Arahan Bayaran (PO) yang perlu diambil di cawangan KWSP pilihan anda setiap kali menerima bayaran. PO ini hanya boleh ditunaikan di Bank RHB.

Bagi melancarkan urusan permohonan, anda digalakkan untuk mendaftar nombor telefon bimbit anda di cawangan atau kios KWSP dan mengemas kini maklumat melalui aplikasi atau portal i-Akaun. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Kredit : SinarHarian

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ada Sebabnya Kenapa Ada Yang Tak Lulus. Akhirnya Pihak Kwsp Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Sebab Sebenar Buat Warganet Terkedu. Rupa Rupanya Ini Sebabnya Yang Ramai Tak Sangka.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) setakat ini sudah meluluskan 2.5 juta permohonan i-Sinar daripada jumlah keseluruhan sebanyak 3.88 juta, sejak permohonan di bawah Kategori 1 dibuka bermula 21 Disember lalu.

KWSP dalam satu kenyataan berkata, jumlah pengeluaran yang diluluskan adalah sebanyak RM 19.62 bilion, dengan pembayaran bulan pertama berjumlah RM 10.07 bilion yang dibuat secara berperingkat bermula 5 Januari lalu.

“KWSP maklum bahawa sebahagian besar daripada 1.4 juta permohonan yang masih belum diluluskan, berada di dalam krlteria Kategori 2, yang akan dibuka untuk permohonan mulai 11 Januari ini. “Bagi ahli yang termasuk dalam Kategori 2, mereka disarankan untuk menyediakan dokumen yang berkaitan seperti slip gaji rasmi yang tertera jumlah keseluruhan gaji atau penyata bank untuk dimuat naik di i-Sinar Online.

“Untuk memastikan proses permohonan berjalan dengan lancar dan pantas, ahli hendaklah memastikan semua dokumen yang dihantar adalah jelas, sah dan dapat menyokong permohonan mereka,” menurut kenyataan itu, di sini, hari ini.

Jelasnya lagi, daripada jumlah keseluruhan 3.88 jvta permohonan diterima, 701 permohonan tidak dapat diluluskan atas beberapa sebab seperti perbezaan nombor akaun bank, permohonan dibuat untuk ahli yang sudah pergi menghadap illahi atau ahli sudah pun berumur 55 tahun berikutan layak untuk mengeluarkan kesemua simpanan KWSP mereka.

“KWSP memberi jaminan kepada ahli bahawa setiap aspek keselamatan diambil kira bagi mengelakkan pihak ketiga atau penipu yang tidak bertanggungjawab daripada membuat permohonan palsv dan menj.ejaskan slmpanan persaraan ahli.

“KWSP juga ingin menasihatkan ahli untuk tidak berkongsi gambar atau dokumen berkaitan permohonan i-Sinar mereka di platform media sosial, kerana ia boleh mend3dahkan mereka kepada penlpuan dan aktiviti penlpuan,” menurut kenyataan itu.

Dalam masa yang sama, mengambil kira situasi semasa C0VID-19, ahli adalah digalakkan untuk memohon secara dalam talian melalui isinar dan tidak perlu hadir di cawangan KWSP. Permohonan i-Sinar akan terus dibuka sehingga 30 Jun ini.

Sumber : BHOnline

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://mediabawang.net/awat-tu/

Pegawai Eksekutif KWSP Mejangkakan Rakyat Akan Miskin Tahap Papa Kedana Jika Mengeluarkan Wang Dalam Akaun 1. Ini Anggarannya Buat Orang Yang Sudah Keluarkannya.

KUALA LUMPUR – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menjelaskan sebanyak 43 peratus atau 5.38 juta ahli di bawah umur 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 dalam akaun satu. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tunku Alizakri Alias berkata, ini bermakna mereka akan menjalani kehidupan persaraan dengan pendapatan kurang daripada RM41 sebulan sepanjang tempoh 20 tahun sekiranya simpanan mereka tidak bertambah.

“Umum mengetahui purata jangka hayat rakyat Malaysia kini menjangkau usia 75 tahun, namun KWSP terus mengekalkan pengeluaran bagi akaun satu pada usia 55 tahun. Jadi ada tempoh selama 20 tahun lagi selepas persaraan. Selain itu, sebanyak 54 peratus atau 137,000 daripada 245,000 ahli berumur 54 tahun pada 2020 mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000 dan bakal menjalani kehidupan persaraan dengan pendapatan hanya RM200 sebulan bagi tempoh 20 tahun,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat KWSP di sini semalam.

Menurutnya, daripada data KWSP itu, jumlah berkenaan sangat jauh daripada paras kemiskinan negara iaitu RM2,208 untuk isi rumah dan RM2,450 untuk perbelanjaan asas seorang warga emas seperti dinyatakan dalam kaji selidik oleh Social Wellbeing Research Centre.

“Katanya, pada masa ini pihaknya sedang memperhalusi dan memperincikan kemudahan bagi tujuan pengeluaran daripada akaun satu seperti diumumkan Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada Belanjawan 2021 Jumaat lalu dan akan diumumkan dalam masa terdekat. Jumaat lalu, kerajaan mengumumkan kemudahan pengeluaran simpanan KWSP daripada akaun satu secara bersasar sebanyak RM500 setiap bulan dengan jumlah sehingga RM6,000 bagi tempoh 12 bulan untuk meringankan beban seramai kira-kira 600,000 ahli yang dibuang kerja. Tunku Alizakri meminta pencarum menjadikan pengeluaran caruman KWSP akaun satu sebagai langkah terakhir sekiranya terdapat kaedah lain bagi membantu kekangan kewangan yang dihadapi ketika ini.

“Pertama buat anggaran perbelanjaan ketika ini dengan tidak meletakkan keperluan semasa terlebih dahulu berbanding kehendak. Lihat juga kepada bantuan-bantuan yang diberikan oleh kerajaan dan sekiranya ia tidak mencukupi barulah melihat kepada simpanan hari persaraan sebagai pilihan terakhir. Selain itu ahli juga boleh mendapatkan nasihat kewangan daripada Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso),” ujarnya. Katanya, KWSP memikul beban yang berat untuk melihat situasi semasa dan memainkan peranan bagi memastikan semua ahli mempunyai wang pada masa depan iaitu selepas hari persaraan.

KUALA LUMPUR: Kebimbangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengenai cadangan pengeluaran wang daripada Akaun 1 bukan hanya kerana kemerosotan dana organisasi pengurusan tabung persaraan itu, tetapi juga atas pertimbangan kepada masa depan pencarum. Ini kerana, mandat dan sasaran utama KWSP adalah menyediakan dana persaraan yang mencukupi buat setiap pencarum selepas persaraan.

Pakar kewangan, Dr Zaharuddin Abdul Rahman, berkata kebimbangan KWSP adalah mengenai literasi pengurusan kewangan dalam kalangan rakyat. Ini kerana, katanya, hasil kajian mendapati hanya 35 peratus rakyat Malaysia termasuk pencarum KWSP mempunyai literasi pengurusan kewangan yang baik iaitu kadar masih rendah.

Kerajaan wajar utamakan KWSP terbabit projek pembangunan, pelaburan
“Di Singapura kadar literasi pengurusan kewangan ini tinggi hingga 75 peratus yang mana tidak timbul kebimbangan mengenai pengurusan kewangan rakyat. Dalam hal ini, saya berpandangan kebimbangan bukan kepada dana yang ada dalam KWSP itu saja yang kini bernilai RM900 bilion. Tetapi mungkin perlu diambil kira adalah kecukupan wang persaraan pencarum kelak, kecukupan wang caruman dalam bentuk tunai juga perlu pertimbangan kerana ada yang digunakan dalam pelaburan ekuiti, dalam aset dan hartanah. Pelaburan sebegini memerlukan masa untuk dicairkan. Begitu juga sistem serta polisi sedia ada, sama ada ia boleh dipinda dengan cepat dan pantas tanpa mengakibatkan masalah lain,” katanya.Beliau mengulas cadangan pelbagai pihak supaya kerajaan membenarkan rakyat yang kini terkesan akibat penularan COVID-19, mengeluarkan antara RM5,000 hingga RM10,000 daripada Akaun 1 KWSP mereka.

Semalam, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran itu walaupun menyedari cadangan itu dibuat berikutan rakyat terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan wabak berkenaan. Zaharuddin yang juga Profesor Adjung di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dan Universiti Selangor (UNISEL) berkata, beliau setuju pada masa ini ada keperluan mendesak dalam kalangan pencarum yang perlukan wang untuk berhadapan kehidupan yang mencabar pada masa pandemik. Namun katanya, jika hendak dibenarkan, lebih baik diberi secara bersasar kerana tidak semua yang sangat memerlukan wang berkenaan bagi meneruskan kehidupan kerana ada yang masih boleh bertahan.

“Dibimbangi ada yang melaburkan wang terbabit ke dalam skim cepat kaya atau lain-lain yang tidak benar-benar mendesak. Turut dibimbangi jika kebenaran pengeluaran secara terbuka diberikan walaupun pada kadar rendah mungkin antara satu hingga 10 peratus sekali pun, ada kebarangkalian ada pihak menyalahgunakannya. Jika dibenarkan (secara terbuka) perlu ada pengendalian dan syarat yang sesuai dan tidak dibuka kepada semua. Jika dibuka kepada semua tanpa dihadkan jumlah pengeluaran dibimbangi berlaku pengeluaran besar-besar yang akan mengganggu dana KWSP. Pada saya lebih baik tumpu pada skim pengeluaran sedia ada daripada kita mengambil daripada Akaun 1. Skim sedia ada diperluaskan saja dan pengeluaran dihalakan terus kepada jenis-jenis tambahan penerima yang diiktiraf seperti bayaran hospital, makanan asasi dan pendidikan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Ekonomi Pusat Penyelidikan Pasaran Buruh Masa Hadapan, Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO), Prof Madya Dr Yusof Saari, berkata jika pengeluaran Akaun 1 dibenarkan akan memberi sedikit kelegaan kepada pekerja terutamanya bagi mereka yang masih belum mendapat pekerjaan atau pekerja dibayar gaji harian dan upah yang lebih rendah. Namun, katanya ada risiko kepada pekerja dan negara termasuk menjejaskan simpanan pekerja untuk umur persaraan dan negara akan kehilangan dana pelaburan ekonomi. Dana pelaburan domestik akan terjejas yang seterusnya akan memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi jangka masa panjang. Selain itu, dana KWSP juga digunakan oleh pihak kerajaan sebagai salah satu sumber pinjaman dalam negara,” katanya. Sumber: FUH Sumber: Media Online News

Si Isteri Menangis Apabila Gagal Keluarkan Wang KWSP Suami Yang Telah Tiada. Bila Tunjuk Surat Apa Pun Semuanya Dah Jadi Tak Laku. Sekali Ini Respon Dari Perunding Takaful.

Kisah yang dikongsikan oleh seorang perunding takaful mengenai seorang wanita yang gagal mengeluarkan wang EPF suaminya bertujuan membuka mata orang ramai akan pentingnya melakukan persediaan awal. Tiada siapa yang mampu meneka bilakah mereka akan dijemput menghadap pencipta-Nya.

Justeru, adalah digalakkan untuk setiap daripada kita khususnya ketua keluarga untuk melakukan persediaan awal bagi menghadapi apa jua kemungkinan andai kata dijemput secara mengejut. Mungkin ramai yang masih belum sedar atau menganggap ia isu yang tidak perlu dirisaukan, tetapi hakikatnya ketiadaan persedian awal daripada pihak suami atau ketua keluarga bakal menyebabkan timbulnya pelbagai masalah berkaitan urusan pembahagian harta sebagaimana yang dikongsikan seorang perunding takaful bernama Asyraf Zakhi ini.

Menerusi satu perkongsian di Facebook, Asyraf turut menceritakan kisah benar yang berlaku di mana seorang isteri tidak dapat mengeluarkan wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (EPF) milik suaminya yang sudah pergi menghadap illahi Hal tersebut berlaku kerana suami kepada wanita berkenaan tidak meletakkan penama di dalam akaun EPF miliknya dan wanita tersebut tidak mempunyai surat kuasa bagi tujuan pengeluaran wang berkenaan. Walaupun wanita berkenaan mengemukakan sijil kehilangan suaminya dan surat nikah, namun dokumen tersebut tidak boleh digunakan bagi tujuan pengeluaran wang EPF tersebut kerana sudah menjadi prosedur institusi kewangan itu.

“Ini salah satu risiko yang bakal berlaku sekiranya pencarum EPF tidak mengemaskini penama akaun mereka. Tahu tak surat kuasa tu menatang apa? Sila ingat ya. Sijil kehilangan dan permit pengebumian saja tidak laku untuk membuat pentadbiran harta pusaka. Berlaku saja kehilangan dan setelah didaftarkan kehilangan tersebut, maka terbekulah segala harta dan aset si suami yang telah tiada itu. Jadi, semua institusi kewangan (harta alih) dan pejabat tanah (harta tak alih) akan minta surat kuasa jika waris hendak menuntut harta tersebut,” katanya yang sudah dua tahun berkecimpung sebagai perunding takaful. Jelasnya lagi, penama yang diletakkan di dalam akaun EPF itu juga bukan bermakna individu berkenaan berhak sepenuhnya ke atas tinggalan si suami itu, sebaliknya dia berperanan sebagai pengurus tadbir.

“Selalu orang ingat, letak penama maka terus penama dapat wang. Tapi sebenarnya, penama ini adalah pengurus tadbir. Ia ada beberapa peringkat proses lain. Penama hanya berfungsi sebagai pemegang amanah sahaja. Pembahagian wang EPF tersebut masih perlu dibahagi mengikut faraid atau muafakat waris. Jangan meletakkan penama anak-anak yang di bawah umur 18 tahun. Anak-anak tiada kuasa pun nak mentadbir harta tersebut selagi tak berumur 18 tahun. Selepas tahu jumlah wang, kena tolak hutang-hutang dulu, dan seterusnya proses mahkamah untuk pembahagian,” kata lelaki berusia 30 tahun ini.