Lepas je Ds Ismail Sabri umumkan Pkpb di semenanjung sekali tiba tiba perdana menteri tampil bersuara lantang dedahkan punca tindakan ini diambil

Berita

Perintah Kwalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan di seluruh negeri di Semenanjung kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan selama selama 4 minggu bermula 9 November hingga 6 Disember 2020.

Menurut Menteri Kanan Keselamatan Malaysia, Datuk Ismail Sabri dalam sidang media hari ini, bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor serta Sabah secara automatiknya PKPB disambung sehingga 6 Disember 2020. Jelasnya lagi, semasa PKPB berlangsung, rakyat tidak dibenarkan untuk merentas daerah dan negeri seperti SOP sebelum ini.

Status Dari Muhyiddin Yassin

Alhamdulillah, pagi ini saya telah mempengerusikan Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang menumpukan perhatian kepada tindakan yang perlu diambil bagi memprketatkan lagi SOP dan segera membendung penularan jangkitan C0VID 19 di dalam negara.

Melihat kepada situasi kes baharu jangkitan C0VID 19 di seluruh negara yang masih dalam trend peningkatan, saya telah mengarahkan supaya beberapa pendekatan yang lebih tegass diambil bagi memutuskan rantaian jangkltan vlrus ini.

Hakikatnya, peningkatan bilangan kess baharu jangkltan C0VID 19 telah mendatangkan kebimbangan serta kresahan dalam kalangan rakyat dan kita tidak lagi boleh terus kekal di dalam sitvasi Perlntah Kawalan Pergerakan Pemvlihan (PKPP).

Data-data yang dibentangkan pada setiap hari di dalam sidang khas ini sudah cukup untuk menunjukkan bahawa pendekatan yang lebih tegass dan berani mesti diambil sebelum keadaan menjadi lebih truk. Sehubungan itu, Sidang Khas MKN hari ini telah memutuskan supaya Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan di semua negeri di Semenanjung KECUALI negeri Perlis, Kelantan dan Pahang.

Selain PKPB ini, Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) akan dilaksanakan di lokaliti tertentu yang mencatatkan kess positif C0VID 19 yang tinggi. Selain itu, sekatan perjalanan merentas negeri juga akan dilaksanakan bagi mengvrangkan pergerakan orang ramai dan aktiviti s0sial sekaligus memutuskan rantalan jangkltan C0VID 19.

Semua perlncian tentang keputusan-keputusan ini seperti tarikh mula kuatkvasa, dan kawasan yang terllbat akan dijelaskan dengan lebih lanjut oleh YB Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media harian beliau.

Sementara itu pada sidang yang sama, Kerajaan Negeri Sarawak membuat pembentangan tentang Pelan Persiapan C0VID 19 bagi negeri Sarawak dan telah membuat permohonan untuk menambah bilangan katil di lCU dan meningkatkan kapasitl makmal ujlan salingan pengesanan C0VID 19 di tujuh (7) buah h0spital kerajaan di Sarawak.

Saya telah minta supaya Kerajaan Negeri Sarawak mengadakan perbincangan lanjut bersama Kementerian Keslhatan Malaysia (KKM) bagi meneliti keperluan-keperluan ini dan diberikan pertimbangan sewajarnya. Insya’Allah semoga pendekatan-pendekatan yang diputvskan ini akan dapat membantu menurunkan kess-kess baharu jangkltan C0VID 19 kepada tahap yang paling rendah bagi menjamln keselamatan dan kelangsungan hidup rakyat.

Sumber : FBMuhyiddinYassin/AstroAwani

Terkini Ds Ismail Sabri Tampil Bersuara Lantang Dedahkan PKPB Dilaksanakan Di Seluruh Semenanjung Selama 4 Minggu Kecuali 3 Negeri Ni.

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan di seluruh negeri di Semenanjung kecuali Perlis, Pahang dan Kelantan selama selama 4 minggu bermula 9 November hingga 6 Disember 2020. Menurut Menteri Kanan Keselamatan Malaysia,

Datuk Ismail Sabri dalam sidang media hari ini, bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor serta Sabah secara automatiknya PKPB disambung sehingga 6 Disember 2020. Jelasnya lagi, semasa PKPB berlangsung, rakyat tidak dibenarkan untuk merentas daerah seperti SOP sebelum ini.

Sumber: Sidang Media MKN

Kes Semalam Naik Mendadak. Terkini Ikea Damansara Ditutup Sementara Waktu Gara Gara Salah Sorang Pekerja Disahkan Positif Covid 19. Rupa Rupanya Ini Punca.

Pusat perabot dan kelengkapan rumah terkenal, IKEA Damansara akan menutup operasinya buat sementara mulai hari ini. Perkara itu disahkan oleh pihak pengurusan IKEA sendiri selepas seorang pekerja separuh masanya didapai positif Covid-19.

Dalam pada itu, pihak pengurusan IKEA Damansara telah mendapat maklumat berkenaan pada 6 November lalu dimana seorang pekerja separuh masa mereka didapati positif Covid-19 dan sedang menjalani rawatan. Kali terakhir pekerja berkenaan bertugas adalah pada 30 Oktober 2020.

Penutupan sementara pusat beli-belah berkuatkuasa hari ini bagi memberi ruang untuk kerja-kerja sanitasi dan pembersihan dilakukan. IKEA Damansara akan kembali beroperasi seperti biasa mulai hari Ahad 8 November 2020.

Niat Balik Sebab Nak Ziarah Keluarga Tapi Benda Lain Yang Jadi. Terkini Jururawat Jadi Punca 4 Orang Positif Covid 19 Di Kelantan Termasuk Bayi Yang Berusia 22 Hari.

Terpisah akibat pandemik ini ternyata merupakan satu pengalaman yang perit buat semua orang. Jadi apabila diberikan peluang, tentu sekali ramai yang akan mengambil kesempatan untuk bersama dengan orang yang tersayang bagi menghilangkan rindu yang terbuku.

Tapi siapa sangka niat untuk menziarah ahli keluarga di kampung bertukar menjadi buruk. Kejadian yang berlaku di Kelantan ternyata tidak pernah dibayangkan sesiapa apabila seorang jururawat dengan tidak sengaja telah menjangkiti virus Covid-19 kepada ahli keluarganya termasuk seorang bayi dan seorang warga emas.

Wanita itu yang pulang ke kampungnya pada Oktober di Kuala Balah, Jeli bersama seorang lagi rakannya. Walaubagaimanapun, jururawat itu hanya disahkan positif dengan virus Covid-19 apabila dia pulang ke Selangor. Seorang bayi yang berusia 22 hari yang merupakan anak saudara kepada wanita itu turut dijangkiti selain, neneknya yang berusia 75 tahun.

Macam mana la agaknya bayi tu kena test, mesti sakit… Jururawat yang bekerja di hospital swasta itu dikatakan menziarahi neneknya sebelum pulang ke Selangor lapor Harian Metro.

Dua lagi ‘sasaran’ virus itu adalah ibu dan adik kepada jururawat tersebut. Penemuan itu menyebabkan sebanyak 70 ujian saringan telah dijalankan kepada semua kontak rapat. “Sehingga kini pihak kami sudah melakukan sebanyak 70 saringan terhadap kontak rapat terhadap kes ini dan kita berharap keputusan yang akan keluar dalam tempoh terdekat ini adalah negatif,”

“Kita sudah lakukan ujian saringan kontak rapat di kalangan ahli keluarga selain turut memantau pergerakan ahli keluarga yang dijangkiti – Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Dr Zaini Hussin. Diharapkan tak ada lah pihak yang menunding jari. Tiada siapa mahu dijangkiti virus ini, jadi sama-samalah kita jaga kita okay!

Terkini Dr Zubaidi Ahmad Bongkarkan Punca Penularan Pandemik Covid 19 Yang Melibatkan Kehidupan Seharian Masyarakat Kini Dan Ini Tips Yang Dikongsikan

SHAH ALAM – Cara hidup dan pemakanan masyarakat hari ini menjadi punca berlakunya penularan pandemik Covid-19 di seluruh dunia, kata pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad. Menurut beliau, sikap sambil lewa orang ramai dalam hal itu memberi kesan kepada kesihatan masyarakat sekeliling.

“Masyarakat hari ini melakukan perubahan kelakuan apabila sudah ramai mula membela haiwan-haiwan yang tidak sepatutnya dibela seperti biawak, ular dan sebagainya yang dikhuatiri mempunyai kuman yang boleh memberi kesan kepada kehidupan kita. “Begitu juga dengan pemakanan di mana ada dalam kalangan masyarakat mencuba makanan eksotik sedangkan kita tahu ada dalam kalangan haiwan ini berisiko kepada kesihatan.

“Jadi tidak hairanlah sekiranya wabak Covid-19 boleh menular di seluruh negara dan sehingga kini belum ada vaksin ditemui untuk menyembuhkan penyakit itu,” katanya di sini semalam. Berikutan itu, Dr Zubaidi berkata, pemilihan makanan yang halal serta bernutrisi tinggi penting dalam kehidupan seharian.

“Dalam Islam sendiri kita sememangnya perlu memakan makanan halal selain mempunyai nutrisi yang tinggi. Kita juga perlu memilih makan yang tidak berlebihan iaitu makanan yang memberi tenaga dan merawat tubuh kita. “Islam juga menitikberatkan soal kebersihan dan dalam amalan seharian kita. Kita sudah terapkan perkara itu melalui wuduk. Lima kali sehari kita membasuh tangan ketika mengambil wuduk untuk menunaikan solat fardu. Selain itu kita turut digalakkan berpuasa dan tidur yang mencukupi bagi meningkatkan daya ketahanan.

“Amalan spiritual seperti bersedekah juga perlu diamalkan. Ada kajian membuktikan manusia yang mengamalkan aktiviti spiritual itu, kadar kesembuhan penyakit lebih tinggi daripada mereka yang tidak mengamalkan amalan itu. Malah sebagai orang Islam, kita perlu meletakkan kebergantungan kita kepada ALLAH SWT agar sentiasa dilindungi,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat, Persatuan Doktor Islam Malaysia (Perdim) berkata, kawalan pergerakan penduduk di zon merah kes positif Covid-19 perlu diperketatkan bagi mengekang penularan wabak itu di kawasan lain. Ujar beliau, total lockdown atau perintah berkvrung lebih praktikal supaya pihak keselamatan dapat fokus kepada sesuatu kawasan dan penugasan pengawalan yang lebih spesifik.

“Ini adalah pandangan peribadi saya apabila ada jangkitan penyakit berlaku di zon merah, kerajaan perlu perketatkan lagi langkah-langkah keselamatan. Tidak ada aktiviti keluar masuk dibenarkan di kawasan berkenaan bagi mengekang penularan Covid-19,” katanya.- SINARHARIAN

Terkini Dr Noor Hisham minta semua orang duduk di rumah dalam satu tempoh ini jika tidak mahu sesuatu ini terjadi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan. “Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh memutuskan penularan COVID-19.

“Kalau kita terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya. Mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media sosial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gelombang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat sesak dan sempit serta berbual dalam jarak dekat. “Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijangkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya. Katanya isu utama pada masa ini adalah ketidakpatuhan kepada SOP dan semua pihak harus sama-sama menjaga diri, keluarga, masyarakat dan negara.- BHONLINE

Lama Menunggu Akhirnya Menteri Dedahkan Malaysia Jangkakan Terima Bekalan Covid 19 Awal Tahun 2021. Tapi Golongan Ini Yang Akan Diutamakan Dulu.

PUTRAJAYA – Malaysia dijangka mula memperoleh bekalan vaksin Covid 19 pada suku pertama tahun depan. Menurut Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam kenyataan bersama hari ini, keutamaan akan diberikan kepada petugas barisan hadapan meliputi sektor kesihatan dan keslamatan seperti doktor, jururawat, polis serta petugas pnjra dan imigresen.

“Setakat ini, KKM telah berhubung dengan lapan calon vaksln yang kini berada di peringkat ujian klinikal fasa tiga,” menurut kenyataan dikeluarkan susulan mesyuarat pertama Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin C0vid 19 (JKJAV) semalam.

MOSTI dan KKM berkata, kerajaan juga sedang memuktamadkan rundingan dengan C0VAX, satu inisiatif antarabangsa dipimpin Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan rakan-rakannya untuk memastikan akses vaksin Covid-19, yang mempunyai sembilan calon vaksin Covid 19 di bawah Global Alliance for Vaccine and Immunisati0n (GAVI).

“Kerajaan akan menyediakan peruntukan kewangan bagi tujuan pembelian vaksin melalui Tabung Covid 19 Kementerian Kewangan,” menurut kenyataan itu. Menurut kenyataan berkenaan, mesyuarat JKJAV yang dipengerusikan secara bersama Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin turut bersetuju membentuk empat jawatankuasa kecil merentasi pelbagai kementerian dan agensi mengikut tugas tertentu.

Jawatankuasa tersebut adalah Polisi Vakslnasi Kebangsaan dan Pemilihan Calon Vaksln Yang Sesuai; Pendaftaran, Logistik dan Pembangunan Vaksin; Kewangan dan Perolehan; dan Komunikasi. “Kerajaan komited untuk mendapatkan keputusan segera bagi perolehan vaksin Covid 19 bagi memastikan negara tidak ketinggalan dalam mendapatkan bekalan vaksin yang diluluskan dan terbukti selamat kelak,” katanya.

JKJAV ditubuhkan bagi memastikan bekalan vaksin Covid 19 diperoleh segera dengan MOSTI dan KKM bertindak sebagai jawatankuasa induk dalam merancang, melaksana dan memantau keseluruhan strategi untuk pembekalan vaksln Covid 19 sehingga pelaksanaan program imunisasi dijalankan. 

Sumber : SinarHarian

Pandemik Covid 19 Kini Memasuki Fasa Yang Membimbangkan. Mengejutkan Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia Bongkarkan Sesuatu Mengenai Vaksin Covid 19.

GENEVA: Sebanyak 184 negara dan ekonomi bergabung di bawah COVAX, sebuah inisiatif antarabangsa dipimpin Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan rakan-rakannya untuk memastikan akses vaksin COVID-19 yang adil dan berkesan di seluruh dunia, lapor agensi berita Xinhua.

“COVAX mewakili portfolio terbesar vaksin COVID-19 dan kaedah paling berkesan untuk memastikan vaksin dapat dikongsi dengan selamat dan berkesan di seluruh dunia,” kata Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus pada sidang media maya di sini. “Berkongsi vaksin secara adil adalah cara terpantas untuk melindungi masyarakat yang berisiko tinggi, menstabilkan sistem kesihatan dan mendorong pemulihan ekonomi global yang berkesan,” tambahnya.

Sebagai antara negara utama dalam pembangunan vaksin, China secara rasmi bergabung di bawah COVAX, langkah yang disifatkan jurucakap Kementerian Luar China sebagai penting untuk menegakkan konsep komuniti kesihatan bersama bagi semua dan komitmen menjadikan vaksin COVID- 19 membawa kebaikan kepada masyarakat awam global.

Pada sidang media sama Tedros berkata pandemik COVID-19 kini memasuki “fasa yang membimbangkan.” Kedatangan musim sejuk di hemisfera utara dan lonjakan dalam jumlah kes baharu, Tedros memberi amaran beberapa bulan akan datang bakal menjadi lebih sukar, terutama di Eropah dan Amerika Utara.

“Oleh itu, penting kepada semua kerajaan untuk menumpukan seluruh perhatian kepada asas utama yang membantu memutuskan rantaian penularan demi untuk menyelamatkan nyawa dan kehidupan,” kata Tedros.

Ketika dunia sedang berjuang membendung pandemik COVID-19, negara di seluruh dunia berlumba-lumba mencari vaksin. Menurut laman web WHO, pada 19 Oktober, terdapat 198 vaksin percubaan yang dibangunkan di seluruh dunia dan 44 daripadanya kini di peringkat ujian klinikal. – BERNAMA

Terkini ubat antivirus ini yang digunakan untuk merawat pesakit Covid 19 disahkan tidak lagi berkesan dan ia turut beri kesan yang lain.

Ubat antivirus remdesivir didapati tidak berkesan dalam merawat pesakit Covid-19 malah tidak membantu mengurangkan kes pemergian akibat wabak itu. Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kajian klinikal oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) iaitu ‘Solidarity trial’ turut membuktikan ubat anti malaria hydroxychloroquine, serta ‘lopinavir’ dan ‘ritonavir’, tidak berkesan dalam merawat pandemik itu.

“Jadi kita dapat simpulkan, remdesivir tak berkesan untuk kita merawat pesakit Covid-19 dari tiga sudut iaitu pemergian, kemasukan ke hospital atau keperluan bantuan pernafasan. “Dulu kita tiada bukti yang kukuh, tetapi hari ini kita sudah ada kajian. Bukan hanya di Malaysia tapi ia juga membabitkan negara yang di bawah payung WHO,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media harian mengenai perkembangan terkini Covid-19 di Putrajaya, hari ini. Sebelum ini, remdesivir, hydroxychloroquine, lopinavir dan ritonavir digunakan bagi rawatan pesakit Covid-19.

Namun berdasarkan kajian, kata Noor Hisham, pihaknya mendapati ubat dexamethasone berkesan untuk menghalang radang paru-paru dan memberikan hasil positif terhadap pesakit. Katanya, kajian klinikal berkenaan membabitkan pesakit Covid-19 dari 30 negara termasuk Malaysia.- HMETRO

Dah baca? Jangan lupa like & Share Page Kami Kucing Media Online untuk lebih banyak info dan kisah menarik.

Amalan norma baharu. Pakar Epidemilogi terus buat kenyataan berkenaan vaksin COVID19 dan harap semua maklum dengan perkara ini

Semasa kita diambang gelombang kedua Covid-19, pelbagai pendapat yang dilntarkan oleh pakar dan orang awam bagi memastikan wabak ini tidak terus menular. Memandangkan vaksin juga masih belum dipasarkan secara rasmi dan tiada khabar angin bila ia akan mula digunakan. Pihak kerajaan sehingga kini berterusan mencari jalan terbaik untuk merawat para pesakit.

Pada masa yang sama, seorang Pakar Epidemiologi Jabatan Perubatan Kemasyarakatan dan Pencegahan Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud berpendapat bahawa hidup dalam norma baharu adalah ‘vaksin’ terbaik untuk melawvn Covid-19 ini.

Tambah beliau, vaksin yang yang bakal dihasilkan bukan satu kepastian dapat melindungi masyarakat daripada dijangkiti virus terbabit. “Kita tidak mahu apabila mendapat vaksin dan terus diberi (kepada pesakit) akan menimbulkan masalah lain pula, sebab itu vaksin ini bukan satu kepastian yang dapat melindungi kita. Itu sebabnya norma baharu penting, malah inilah vaksin kita sebenarnya.”

Bimbang dengan peningkatan kes, pastikan rakyat patuh SOP. Dr Awang Bulgiba turut menyatakan kebimbangan kerana jumlah kes berkemungkinan tidak menunjukkan penurunan berterusan dalam tempoh beberapa minggu akan datang.“Saya melihat kes tiga angka akan berterusan untuk beberapa minggu lagi, justeru pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di beberapa negeri diharap dapat membendung penularan virus itu.” 

Selain itu, beliau mengesyorkan supaya kerajaan membuat kajian tingkah laku masyarakat terhadap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) supaya masyarakat dapat biasakan diri dengan norma baharu. “Kerajaan wajar membuat kajian supaya pematuhan SOP menjadi sebahagian daripada norma baharu masyarakat.”Kita tak tahu bila wabak ini akan hilang. Tapi hidup perlu diteruskan. Tak susah pun nak ikut SOP betul tak? Semoga kita terus kuat hadapi dugaan ini.

Full lockdown akan dilaksanakan di Selangor gara gara kes makin meningkat. Akhirnya ini kenyataan dari Dato Ismail Sabri.

Terkini, Menteri Kanan (Klvster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob telah menyatakan bahawan Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedang menilai dan mengkaji cadangan untuk mengvatkuasakan PKP atau PKPD di Selangor

Ini susulan peningkatan mendadak kes penularan C0ViD-19 di Selangor baru-baru ini. Pada hari ini sahaja, Selangor telah merekodkan 107 kes positif C0VlD-19. Pada sidang media hari ini, beliau telah membuat kenyataan bahawa tempoh penguatkuasaan PKPB di Selangor masih berjalan

sehingga kajian menyeluruh dilakukan oleh pelbagai pihak termasuk MKN dan juga KKM. Beliau juga memberitahu bahawa dengan penguatkuasaan PKPD di Selangor, individu-individu tidak dibenarkan keluar dan makanan serta keperluan asas akan dihantar pada mereka.

Ini tidak termasuk lagi impak yang sangat ketara pada ekonomi negara. Kedai-kedai tidak dapat lagi beroperasi seperti biasa dan pastinya ramai yang akan kekal tutup. Individu-individu juga akan hilang punca pendapatan.

Justeru itu, beliau menyatakan bahawa perlunya ada keseimbangan dalam membendung penularan wbak C0VID-19 dan juga mengekalkan sumber pendapatan rkyat Malaysia. Jika dilihat dari segi kwalan pergerakan, pastinya PKPD adalah jalan yang terbaik, tetapi ramai warga Selangor akan hilang pvnca pendapatan.

Sumber : FMT

Selepas keluar kenyataan tentang penularan virus D614G tadi. Terkini pakar telah umumkan virus tersebut akan merebak dengan cepat di kawasan ini.

KUALA LUMPUR: Pengudaraan baik dalam sesuatu kawasan termasuk ruang sempit penting bagi mengurangkan risiko terhadap jangkitan COVID-19 yang turut merangkumi mutasi virus jenis D614G. Pakar virologi dari Universiti Malaya (UM), Prof Dr Sazaly Abu Bakar, berkata sebarang jenis mutasi virus termasuk D614G boleh merebak dengan pantas di kawasan tanpa sistem pengaliran udara yang baik.

Beliau berkata, kawasan tertutup yang dipasang penyaman udara tanpa sistem keluar masuk udara yang baik juga berupaya menjadi lokasi mutasi virus COVID-19 merebak. “Selain penjarakkan fizikal dan pemakaian pelitup muka, aspek penting yang harus ditekankan ialah pengaliran udara dalam mengawal penularan COVID-19. “Walaupun tempat itu mempunyai kepadatan penduduk tinggi atau sempit, namun pengudaraan mencukupi boleh mengawal penularan. “Contohnya dalam pesawat. Setakat ini kita tidak melihat kluster dari kapal terbang kerana sentiasa berlaku pertukaran udara di dalamnya walaupun ruang terhad.

“Kita lihat kes di Afrika juga rendah yang mungkin disumbangkan oleh faktor pengaliran udara baik kerana kebanyakan rumah mereka terbuka dan tidak menggunakan penyaman udara,” katanya ketika dihubungi BH, hari ini. Pada masa sama, beliau berkata, individu duduk di rumah termasuk yang dikuarantin perlu memastikan pengaliran udara sentiasa mencukupi dengan membuka tingkap.

Sazaly berkata, sama juga di pejabat yang bergantung sepenuhnya kepada penyaman udara, iaitu harus memastikan sistem pengaliran udara keluar dan masuk dengan mencukupi. “Mereka yang berada dalam suasana berhawa dingin lebih berisiko terkena jangkitan COVID-19 jika tiada pengaliran udara, selain turut dipengaruhi faktor suhu dan kelembapan,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kewujudan beberapa kluster sebelum ini termasuk di Sabah. Kedah dan Johor yang berpunca daripada penularan dalam kalangan tahanan pendatang asing tanpa izin (PATI) dan pesalah serta mutasi virus COVID-19 jenis D614G.

Berdasarkan data, Sazaly berkata, mutasi virus jenis D614G sudah berada di negara ini pada Mac lalu namun tidak berkembang pantas kerana tidak memasuki kluster besar. Katanya, penularan pantas itu berlaku apabila mutasi D614G berada dalam kalangan penghuni penj4ra dan pusat tahanan hingga mencipta kluster besar.

“Dari Mac lagi mutasi jenis D614G ini bertapak dalam komuniti kerana secara prinsipnya, virus yang sampai dahulu akan berkembang. “Namun ia tidak memasuki kluster besar, maka mutasi jenis ini tidak ‘meletvp’ sehinggalah D614G ‘memasuki’ sel besi dan pusat tahanan yang sempit serta tidak mempunyai pengaliran udara baik.

“Ia menyebabkan mutasi jenis ini mudah ‘meletvp’,” katanya. Beliau berkata, mutasi D614G dilihat mempunyai kadar kebolehjangkitan tinggi kerana berada pada tempat betul dan masa yang tepat untuk berkembang dengan menular dalam kawasan seperti penjra.

Sumber: BHONLINE

Amalan Norma Baharu. Pakar Epidemilogi Terus Buat Kenyataan Berkenaan Vaksin COVID19 Dan Harap Semua Maklum Dengan Perkara Ini

Semasa kita diambang gelombang kedua Covid-19, pelbagai pendapat yang dilntarkan oleh pakar dan orang awam bagi memastikan wabak ini tidak terus menular. Memandangkan vaksin juga masih belum dipasarkan secara rasmi dan tiada khabar angin bila ia akan mula digunakan. Pihak kerajaan sehingga kini berterusan mencari jalan terbaik untuk merawat para pesakit.

Pada masa yang sama, seorang Pakar Epidemiologi Jabatan Perubatan Kemasyarakatan dan Pencegahan Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud berpendapat bahawa hidup dalam norma baharu adalah ‘vaksin’ terbaik untuk melawan Covid-19 ini.

Tambah beliau, vaksin yang yang bakal dihasilkan bukan satu kepastian dapat melindungi masyarakat daripada dijangkiti virus terbabit.“Kita tidak mahu apabila mendapat vaksin dan terus diberi (kepada pesakit) akan menimbulkan masalah lain pula, sebab itu vaksin ini bukan satu kepastian yang dapat melindungi kita. Itu sebabnya norma baharu penting, malah inilah vaksin kita sebenarnya.”

Bimbang dengan peningkatan kes, pastikan rakyat patuh SOP.Dr Awang Bulgiba turut menyatakan kebimbangan kerana jumlah kes berkemungkinan tidak menunjukkan penurunan berterusan dalam tempoh beberapa minggu akan datang.“Saya melihat kes tiga angka akan berterusan untuk beberapa minggu lagi, justeru pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di beberapa negeri diharap dapat membendung penularan virus itu.” 

Selain itu, beliau mengesyorkan supaya kerajaan membuat kajian tingkah laku masyarakat terhadap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) supaya masyarakat dapat biasakan diri dengan norma baharu.“Kerajaan wajar membuat kajian supaya pematuhan SOP menjadi sebahagian daripada norma baharu masyarakat.”Kita tak tahu bila wabak ini akan hilang. Tapi hidup perlu diteruskan. Tak susah pun nak ikut SOP betul tak? Semoga kita terus kuat hadapi dugaan ini.

Baru Sahaja Umumkan Malaysia Sebagai Penerima Utama Vaksin Covid 19. Kini Dibongkarkan Jumlah Yang Perlu Dikeluarkan Untuk Dapatkan Vaksin Itu Secara Percuma.

KUALA LUMPUR: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menganggarkan kerajaan perlu memperuntukkan sekurang-kurangnya RM3 bilion pada tahun depan bagi membolehkan rakyat Malaysia mendapat akses bagi vaksin COVID-19 secara percuma. Menteri, Khairy Jamaluddin, berkata jumlah itu dianggarkan mampu untuk menampung keperluan vaksin COVID-19 bagi 70 peratus daripada keseluruhan penduduk di negara ini.

“Semalam, perbincangan awal dengan Kementerian Kewangan telah dibuat, bagaimanapun kami belum membuat sebarang keputusan. “RM3 bilion yang diperlukan ini hanya anggaran memandangkan kita belum mengenal pasti harga sebenar vaksin ini, selain perkara lain yang perlu dipertimbangkan adalah rantaian bagi perolehan ini termasuk logistik dan proses pengagihan,” katanya. Beliau berkata demikian dalam slot The Breakfast Grille, secara langsung di stesen radio BFM, hari ini.- BHONLINE

Berita baik. China sudah bersetuju untuk mengutamakan Malaysia dahulu sebagai penerima vaksin Covid 19. Lebih mengejutkan ini jumlah yang dibekalkan.

Pandemik koronavirus ini sungguh memberi impak yang kuat kepada seluruh dunia. Manakan tidak, sektor ekonomi kian merudum, aktiviti-aktiviti perlancongan menanggung banyak kerugian, rakyat hilang pekerjaan.

Parah kerana jika rakyat tak mempunyai gaji atau sumber pendapatan untuk berbelanja, ekonomi takkan pulih kerana tiada kuasa membeli! Namun, sinar makin lama makin dilihat. Ubat bagi virus ini, vaksin, yang sepatutnya mengambil masa bertahun untuk dicipta dikatakan sudah berada di tahap terakhir. Sememangnya khabar baik buat semua.

Satu lagi perkhabaran baik yang dimaklumkan hari ini ialah, China setuju beri keutamaan kepada Malaysia bagi membekalkan vaksin Covid-19! Perkara ini dimaklmumkan sendiri oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Katanya, negara itu bersetuju untuk memberi bantuan pembekalan vaksin kepada rakyat Malaysia. – Berita Harian

“China adalah antara negara yang paling ke depan dalam penemuan vaksin dan saya difahamkan ia sudah berada di tahap akhir, di mana akhir tahun ini sudah ada vaksin yang boleh digunakan. “Menteri Luar China bersetuju untuk memberi keutamaan kepada Malaysia dan sukacitanya saya ingin mengatakan bahawa negara pertama yang akan dibantu adalah Malaysia.”

Di samping itu, TS Muhyiddin Yassin juga memaklumkan bahawa Malaysia akan menyertai satu badan yang akan membantu negara membangun bagi memperoleh vaksin dan tugas ini diberikan kepada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi.

“Saya berikan tugaskan ini kepada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, kerana untuk menyertai badan ini kita kena bayar sejumlah wang yang agak besar.” “Disebutkan mereka boleh bantu hanya 10 peratus daripada jumlah rakyat negara dan di Malaysia hanya tiga juta sahaja dibekalkan.” Semoga vaksin segera siap! Dan pandemik dapat diakhiri, amiinnnn.– Lobakmerah

Mengejutkan ramai yang tak sedar benda ini boleh memberi kesan besar dengan penularan Covid 19. Dr Alan bongkarkan tips untuk elakkan pencemaran virus covid 19.

SEDAR atau pun tidak, wang kertas sebenarnya penuh dengan bakteria dan kuman. Berdasarkan kajian yang dilakukan, setiap 1:7 wang tercemar oleh bakteria feses. Manakala 1:2 kad debit atau kredit mengandungi bakteria. Oleh itu, idea membawa sebotol pembersih tangan ketika keluar membeli-belah adalah idea yang baik.

Menurut Dr. Alan Taege yang juga seorang pakar dalam menangani pnyakit berjangkit, wang dan benda lain yang berulang kali disentuh orang lain cenderung mengumpul pelbagai kuman. “Bayangkan kita beri kad kredit kepada orang lain berulang-kali dan jangan pelik kalau ia dicemari bakteria,” katanya.

Dr. Alan memberitahu bakteria merebak dengan cepat malah pada permukaan telefon dan beg tangan yang sering dipegang. Bagaimanapun katanya, kita mampu mengurangkan pencemaran virus ketika berbelanja apatah lagi pandemik Covid-19 yang sedang berleluasa dan vaksin masih belum ditemui.

1. Membersihkan kad debit atau kredit sejurus selepas digunakan untuk membuat pembayaran. Sekiranya ia sudah bersih, giliran kita pula untuk mencuci tangan. Memandangkan kita berada di luar, gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol sebagai alternatif dan basuh tangan menggunakan sabun dan air apabila pulang ke rumah.

2. Pastikan tangan tidak menyentuh mata dan mulut ketika membuat pembelian. Cara itu kata Dr. Alan, membolehkan bakteria masuk ke dalam tubuh dengan mudah. Dalam kajian yang dilakukan pada 2012, Dr. Alan memberitahu penyelidik di Universiti Queen Mary, London membuatkan uji kaji terhadap tangan, wang dan kad kredit terhadap 300 koresponden. Hasil kajian itu, mereka menemui 11 peratus bakteria pada tangan, lapan peratus (kad kredit) dan enam peratus (wang).

Sel atau organisme yang ditemui adalah jenis bakteria stafilokokus yang bertanggungjawab terhadap pelbagai jangkitan ringan hingga serius. Penyelidik juga menemui material feses yang berasal daripada kotoran pada saluran gastrointerstinal yang boleh menyebabkan masalah serius jika jangkitan tidak di kesan awal.- MSTAR

Cara betul pakai pelitup muka

SELAIN pemakaian pelitup muka tiga lapis, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut menggalakkan individu sihat memakai pelitup muka fabrik. Sebaik-baiknya memilih pelitup muka yang dibuat menggunakan fabrik kalis air di bahagian luar, penapis (di tengah) dan fabrik serap air (di dalam). Kajian menunjukkan keupayaan pelitup muka fabrik untuk menghalang virus berbeza berdasarkan jenis fabrik.

Bukti keberkesanan pelitup muka fabrik. Saranan pemakaian pelitup muka dapat membantu menghalang cecair pernafasan orang dijangkiti virus Covid-19 daripada tersebar ke udara dan orang sekeliling ketika batuk, bersin, bercakap serta meninggikan suara.

Hasil kajian klinikal dan makmal membuktikan penggunaan pelitup muka dapat mengurangkan percikan cecair pernafasan dengan menutup bahagian mulut dan hidung menggunakan pelitup muka. Virus Covid-19 boleh merebak kepada individu lain pada jarak kedudukan sangat rapat iaitu kurang daripada 1.8 meter. Oleh itu, penggunaan pelitup muka fabrik adalah sangat penting apabila berada dalam keadaan sesak dan tidak dapat melakukan penjarakkan fizikal.

Individu yang sesuai memakai pelitup muka fabrik. Individu berusia dua tahun ke atas boleh memakai pelitup muka fabrik apabila berada di tempat awam dan ketika bertemu orang lain yang tidak tinggal serumah, terutama jika tiada penjarakkan fizikal.

Covid-19 boleh tersebar daripada individu tak bergejala dan individu yang tidak mengetahui mereka dijangkiti. Terdapat dua golongan yang tidak sesuai memakai pelitup muka fabrik, sebaliknya perlu menggunakan pelitup muka pakai buang tiga lapis: i. Individu yang berkemungkinan dijangkiti Covid-19 ii. Jika anda berkemungkinan dijangkiti (dalam tempoh kuarantin), jangan ke tempat awam. iii. Individu yang menjaga pesakit Covid-19.

Individu tidak dibenarkan memakai pelitup muka fabrik?. i. Kanak-kanak berusia kurang dua tahun. ii. Individu mempunyai masalah pernafasan. iii. Individu tak sedarkan diri dan tidak upaya membuang sendiri. iv. Pelitup muka tanpa bantuan

Penyesuaian memakai pelitup muka. Pelitup muka fabrik mungkin tidak sesuai dipakai oleh semua orang pada setiap masa. Ini kerana dalam keadaan tertentu, pemakaian pelitup muka fabrik boleh menyebabkan masalah pernafasan, ketidakselesaan dan sebagainya.

Antara contoh penyesuaian yang boleh dilakukan.i. Pelajar. Berkemungkinan menghadapi masalah memakai pelitup muka dalam tempoh yang panjang semasa di sekolah. Ibu bapa perlu memastikan anak mereka memakai pelitup muka mengikut saiz bersesuaian. ii. Berenang. Aktiviti berenang menyebabkan pelitup muka fabrik basah yang boleh menyukarkan pernafasan. iii. Bersukan. Pemakaian pelitup muka semasa berjoging boleh menyebabkan kesukaran bernafas.

Amalan berbahaya memakai pelitup muka pakai buang tiga lapis. Antara amalan yang dipraktikkan sebilangan masyarakat sebenarnya amat berbahaya kerana pelitup muka yang dipakai adalah kotor dan berkemungkinan dicemari virus Covid-19. i.Memakai pelitup. muka pakai buang berhari-hari sehingga rosak atau koyak. ii. Mengutip pelitup muka yang dibuang untuk dijual atau dipakai sendiri. iii.Berkongsi pelitup muka

Pelitup muka pakai buang tiga lapis boleh dipakai sehingga lapan jam atau sepanjang waktu bekerja atau bersekolah. Ia tidak boleh dibasuh atau dipakai semula walaupun keadaannya masih elok. Pengguna dinasihatkan memutuskan satu tali pengikat sekiranya hendak membuang pelitup muka. Ini untuk memastikan pelitup muka yang dibuang tidak diguna semula atau dijual oleh pihak tak bertanggungjawab.

Disediakan oleh: Prof Madya Dr Nurul Azmawati Mohamed dan Dr Wan Shahida Wan Sulaiman Pakar Mikrobiologi Fakulti Perubatan Dan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia.