Malam tu pintu rumah di ketuk. Tapi suami selamba je bergurau panggil masuk. Tergamam lepas kejadian tu esok nya bermula lah satu kejadian buat keluarga ni menyesal.

Seram

MEMILIKI sebuah kediaman baharu sudah menjadi impian bagi semua pasangan berkahwin yang inginkan keselesaan terutamanya buat anak-anak yang sedang membesar. Begitu juga dengan pasangan Hanum dan Zaki (bukan nama sebenar). Usaha menyimpan wang bagi membeli kediaman impian akhirnya berbaloi apabila mereka sekeluarga berpeluang berpindah ke rumah baharu dua tahun lalu.

Bukan main seronok Hanum mendekorasi rumah baharunya dengan pelbagai perabot yang cantik dan mereka sekeluarga gembira dapat menetap di rumah berkenaan. Bagaimanapun katanya, kegembiraan di rumah baharu itu hanya bersifat sementara apabila dia menerima pelbagai gangguan misteri yang membuatkan Hanum buntu.

“Gangguannya bukan calang-calang ya! Ketukan pada tingkap dan pintu adalah perkara biasa, orang menangis diselang seli dengan hilaian ketawa pun selalu berlaku malah hari-hari dengar. Tingkap dan pintu diketuk adalah perkara biasa di rumah Hanum.

“Ada satu hari, saya nampak anak sulung masuk bilik tidurnya. Saya yang tutup lampu bilik dia sebab dia dah tertidur dulu. Bila saya turun ke ruang tamu, saya nampak anak sulung saya tadi ada di ruang tamu. “Bila saya tanya, dia kata dia memang ada di ruang tamu sejak tadi… Berlari saya pergi ke biliknya, kosong tiada orang,” katanya.

Gangguan itu kata Hanum berterusan sehinggalah pada suatu hari, dia menjerkah makhluk yang menggangunya namun gangguan diterimanya lebih teruk. “Sebelum tidur, saya dan suami selalu terdengar orang ketuk tingkap bilik kami. Tapi suami kata jangan dilayan, sampai satu tahap, saya hilang sabar dan jerkah ‘kau nak apa’!

“Tapi ia menggilai seperti mengejek saya… diselang seli dengan hilai tawa. Kemudian dia ketuk tingkap lagi. Memang trauma hidup saya,” ceritanya. “Saya ingat, saya marah suami sebab cakap benda macam tu. Tapi malam tu tak jadi apa-apa. Tapi sejak daripada itu semua gangguan ni terjadi.

Tidak cukup dengan itu kata Hanum, gangguan akan berlaku setiap kali dia sedang solat membuatkan dia tidak dapat fokus akibat terdengar bisikan dan hilai tawa di telinganya. Hanum memberitahu sudah pelbagai ustaz yang datang ke rumah mereka untuk memulihkan keadaan namun ia hanya bersifat sementara.

“Macam-macam ustaz sudah datang tengok dan pulihkan rumah, eloknya sekejap tetapi selepas itu ia akan menggila kembali… Mental dibuatnya. Hilang privasi, hendak solat diganggu, mandi pun diganggu,” jelasnya. Ketika fikiran rungsing mengenangkan masalah gangguan makhluk halus di rumahnya, Hanum memberitahu dia sering berfikir dari mana datangnya gangguan tersebut dan pada suatu hari dia teringat satu kejadian melibatkan suaminya.

Kata Hanum, gangguan itu bermula selepas suaminya pernah bergurau selepas terdengar ada orang mengetuk pintu rumah dan ia terbuka. Pelbagai ustaz sudah datang ke rumah namun gangguan itu hanya hilang sementara.

“Ketika itu saya ingat, suami dan anak-anak sedang menonton filem seram sebelum tiba-tiba suami terdengar pintu rumah diketuk. Peliknya, pintu kayu terbuka. “Mula-mula kami terdiam tetapi suami pula tiba-tiba bersuara meminta orang yang mengetuk pintu itu masuk ke dalam rumah dalam nada gurauan,” katanya.

Namun keadaan lebih menyeramkan kata Hanum, apabila ketukan itu berlaku sekali lagi sebelum suaminya meminta orang yang mengetuk itu masuk dan buat seperti rumah sendiri. “Saya ingat, saya marah suami sebab cakap benda macam tu. Tapi malam tu tak jadi apa-apa. Tapi sejak daripada itu semua gangguan ni terjadi.

“Suami saya memang baik, sembahyang memang tak tinggal tapi tulah suka bergurau bukan-bukan,” ujarnya. Sehingga kini kata Hanum, dia dan suami masih ikhtiar ‘membersihkan’ rumah mereka daripada makhuluk halus dan menyifatkan kejadian itu sebagai dugaan kepada mereka sekeluarga.

‘Lembaga’ ketuk pintu makin mengg4nas!

Pelabuhan Klang: Gangguan ketukan pintu misteri di Sabak Bernam yang kini ‘merebak’ ke Pandamaran Jaya, di sini, kian membingungkan apabila ia turut membabitkan ketukan pintu bilik di dalam rumah. Salah seorang sasaran kejadian, Nor Hidayah Salehudin, 29, berkata, kejadian itu turut dialaminya jam 2 pagi tadi apabila pintu keluar ke beranda di bilik tidurnya yang terletak di tingkat atas kediaman diketuk beberapa kali.

“Ketika itu, saya sedang tidur, tiba-tiba bunyi pintu itu diketuk. Saya segera terbangun tidur berikutan bunyi itu agak kuat. “Saya tidak buka pintu itu berikutan masih dalam keadaan mengantuk. Namun ketukan pintu kali kedua berlaku dengan lebih kuat seolah-olah dilakukan individu dalam keadaan marah.

“Saya kemudian segera membuka ayat suci Al-Quran menggunakan telefon pintar. Saya tidak buka pintu itu kerana takut. Malah saya tidak dapat tidur sehingga ke Subuh, ” katanya. Nor Hidayah yang hanya tinggal berdua bersama ayahnya masih tertanya-tanya individu yang mengetuk pintu biliknya itu.

“Ayah tidur di tingkat bawah, saya tidur di tingkat atas kediaman. Malah ayah mendakwa tidak mendengar bunyi ketukan pintu itu,” katanya. Sementara itu, Mohd Shahrul Ridzwan Mohd Sani, 29 pula berkata, bunyi ketukan iti bukan sahaja didengarinya malah isteri, Asrianti Alias, 27, turut menjadi saksi kejadian.

“Ketika itu jam 1.15 pagi, saya dan isteri sedang tidur di bilik tingkat bawah kediaman. Saya dengar bunyi ketukan sebanyak tiga kali di pintu hadapan rumah. “Bunyi ketukan itu semakin kuat hingga menyebabkan isteri saya tersedar tidur.

“Saya kemudian keluar dari bilik untuk meninjau kejadaan namun tiada siapa di depan pintu rumah. Malah pagar hadapan turut berkunci,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Pandamaran Jaya di sini, semalam. Seorang lagi penduduk yang diganggu dengan ketukan itu, Aryana Rosli, 35, berkata, ketukan sebanyak dua kali berlaku di rumahnya di sini, kira-kira jam 1.40 pagi tadi.

“Ketika itu saya belum tidur dan sedang berbual di telefon bersama suami yang bekerja shift malam. Bunyi ketukan pintu itu didengar berulang kali menyebabkan saya terkejut dan berdebar. “Saya segera baca ayat suci Al-Quran dan tidur,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Shamsul Amar Ramli mengesahkan pihaknya tidak menerima sebarang laporan polis setakat ini.

Lepas Sabak Bernam Kali Ni Penduduk Jengka Pula Diganggu. Sangkakan Ank Yang Datang Ketuk Pintu Sekali Bila Check Ini Yang Dia Nampak. Siap Ada Tinggalkan Bau Lagi.

JENGKA – Seorang peneroka di Felda Jengka 24, di sini mendakwa mendengar ketukan di pintu rumahnya beberapa kali, namun tiada sesiapa yang muncul dalam kejadian pada Ahad lalu. Nazli Musa, 56, berkata, pada awalnya dia menyangka anaknya mengetuk pintu untuk masuk ke rumah kira-kira jam 11.30 malam.

“Saya cakap jangan ketuk (pintu), masuk sahaja sebab pintu bukan berkunci. Saya fikir anak berada di luar pintu tetapi keadaan terus senyap. “Ketukan berlaku secara berselang kira-kira lima minit tetapi saya tetap tidak buka pintu rumah, namun pada masa sama saya rasa hairan, kerana anak saya tidak pula masuk rumah.

“Kemudian, saya jenguk (periksa) bilik anak-anak saya dan terkejut sebab semua anak saya rupanya dalam bilik masing-masing. Sekelip mata saya terus rasa meremang memikirkan kejadian tersebut (ketukan pintu),” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Peneroka Jengka 24, Razak Daud, 60, meminta penduduk supaya tidak panik berhubung perkara tersebut sekali gus menasihati mereka agar jangan terus membuka pintu jika menghadapi situasi seperti itu.

“Kita bimbang hal ini menjadi satu ancaman bahaya kepada penduduk. “Saya saran mereka membuat laporan polis sebagai langkah berjaga-jaga jika menghadapi situasi tersebut,” katanya. Msteri Ketukan Pintu, Mufti Pahang Mula Bersuara Dan Ayat Dia Buat Ramai Setuju. Terus Hilang Rasa Takvt

Isu membabitkan misteri ketukan pintu yang bermula di Sabak Bernam, Selangor dan sudah ‘berpindah’ ke beberapa negeri lain seakan ‘sama naik’ dengan isu hangat lain ketika ini seperti kes Da’i Syed dan tuntutan harta pelawak AR Badul.

Paling terbaru, kejadian ketukan pintu tanpa salam telah berlaku di Jerantut, Pahang dan dikatakan kali ini lebih seram apabila tuan rumah terhidu bau yang sangat bsuk selepas ketukan pintu berhenti. Malah jika sebelum ini warganet mempersoalkan ‘kenapa rumah bangsa atau agama lain tak kena kacau’, kali ini tidak lagi kerana laporan penduduk mengatakan jiran mereka berbangsa Cina dan India pun turut kena gnggu.

Susulan dari beberapa siri kejadian itu, beberapa pihak tampil memberi kenyataan dan pendapat. Beberapa hari lalu, pihak pengamal perubatan Darussyifa’ sepakat mengatakan gngguan itu disebabkan oleh jiin dan syaitan yang sengaja mahu menggnggu.

Sementara semalam pula, Mufti Kelantan mengeluarkan kenyataan bersifat neutral dengan meminta pihak polis agar tampil memberi kenyataan supaya rasa tkut di kalangan masyarakat tidak berpanjangan. Reaksi Mufti Pahang, beri sedikit keyakinan kepada masyarakat

Terbaru, Mufti Pahang tampil mengulas perkara ini dengan menasihati umat Islam agar tidak perlu takut dengan gngguan ‘pengetuk misteri’ kerana kejadian itu boleh disebabkan perbuatan makhluk lain yang tidak nampak seperti iblis, jiin dan sytan.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, ibls, jiin dan sy4itan yang menjadi ‘hntu’ itu tidak sekali-kali mempunyai kuasa untuk memudaratkan manusia. Beliau menjelaskan, sebagai makhIuk Allah SWT, ibls, jiin dan sy4itan juga mempunyai perasaan sangat takut kepada manusia.

”Kerana itu, adalah sesuatu yang menghairankan apabila manusia pula yang takut kepada jiin atas dasar takut kepada hntu. ”Apa yang kita perlu lakukan adalah ‘hiasi’ rumah dengan ibadah, sentiasa baca al-Quran dan berzikir kepada Allah SWT,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) yakin gngguan ketukan msteri di lima negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu bukan kerja manusia sebaliknya dilakukan makhIuk halus, jiin atau syaitan.

Sehingga kelmarin, Pahang negeri kelima yang penduduknya dignggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan dan Johor. Berkongsi dengan Mingguan Malaysia, Pengerusi Darussyifa’, Abdul Rahman Ahmad berkata, pihaknya menerima laporan berhubung gngguan misteri berkenaan di beberapa kawasan dan setakat ini mendapati tiada kelibat lembaga, entiti atau kesan tapak kaki.

Mengulas lanjut, Dr. Abdul Rahman berkata, jika umat Islam hanya ‘menghiasi’ rumah dengan mendengar muzik, tidak membaca al-quran, solat sunat, ia akan mendorong kepada gngguan jiin, sy4itan dan ibls. ” Umat Islam tidak perlu takut dengan gngguan jiin dan sytan ini. Jika kita sentiasa mendekatkan diri dengan Allah SWT, insya-Allah kita tidak akan dignggu,” katanya.

Belum Habis Lagi Misteri Tentang Ketukan Pintu. Kali Ni Mufti Kelantan Pula Tampil Bagi Nasihat Padu Buat Orang Ramai Terkejut.

Msteri ketukan pintu tanpa salam yang mengganggu penduduk di beberapa buah negeri sejak sebulan yang lalu masih belum menemui noktah. Kjdian pertama yang dikatakan berlaku di Sabak Bernam, Selangor itu difahamkan sudah ‘berpindah’ ke Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang. Malah ada juga khabar angin mengatakan kjdian turut berlaku di Terengganu tetapi tidak disahkan.

Kjdian yang dikaitkan dengan gangguan makhluk halus ini bukanlah sesuatu yang baru, malah beberapa tahun sebelum ini kjdian msteri ketukan pintu ini pernah berlaku di Kampung Gajah, Perak. Dua hari lalu, pihak Utusan Malaysia juga ada menemubual pengamal perubatan terkenal, Darussyifa’ dan mereka sendiri sepakat mengatakan kjdian itu berpunca dari gangguan jiin dan syaitan.

Ini pula kenyataan Mufti Kelantan. Bagaimanapun, kenyataan itu seakan tidak selari dengan permintaan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad. Menurut Mohamad, penduduk yang berdepan msteri gangguan ketukan pintu yang dikatakan sudah ‘melarat’ ke beberapa buah negeri, perlu diberikan penjelasan terbuka oleh pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar perkara itu tidak menjejaskan kehidupan seharian mereka.

Menegaskan perkara itu, beliau berkata, siasatan terhadap perkara itu perlu dilakukan kerana senario yang dikatakan ada hubung kait dengan perkara ghaib telah menjadi kebimbangan masyarakat. Tambah Mohamad, cakap-cakap yang mengaitkannya dengan jiin atau hantu hanya akan mewujudkan situasi cemas dan membuka ruang kepada pihak tidak bertanggungjawab untuk melakukan jnyh penpuan, kecurn dan sebagainya.

” Jangan cepat melatah, biarlah sesuatu itu ada faktanya. Dalam hal-hal manapun kita berfikir secara realiti, biar ada fakta. ” Tidak perlu takut berlebih-lebihan kerana dalam apa situasipun, kita diminta oleh Islam agar sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga. ” Saya minta pihak-pihak berkenaan perlu membuat penyiasatan supaya rasa takut di kalangan masyarakat tidak berpanjangan.

” Kadang-kadang orang kita pelepah kelapa pun dikatakannya hantu bila sudah takut,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam. Semalam Mingguan Malaysia melaporkan, g4ngguan msteri ketukan pintu dan gegaran jeriji besi yang ‘mengacau’ empat negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu ‘bukan kerja manusia’.

Msteri itu yang sedang diteliti Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) dan diyakini dilakukan makhluk halus, jiin atau sya1tan. Sehingga kelmarin, Johor menjadi negeri keempat yang penduduknya dig4nggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Sementara itu, pihak Darussyifa’ berkata gngguan msteri itu bukan bertujuan memuk4u penduduk. Jiin dan sya1tan ini hanya mahu menakut-nakutkan dan mengacau bilau kita. Itu memang kerja mereka. Menakutkan kita, buat rasa seram dan gentar dengan gngguan itu.

Bagi menangani gannguan ini, Darussyifa’ berkata hanya satu jalan sahaja iaitu kembali kepada Allah. ” Itu solusinya. Jiin dan sya1tan ini mkhluk yang lemah. Apa yang penting dalam satu kariah, sama-sama dirikan solat hajat dan bacaan yasin bagi menghindar gngguan seperti itu.” jelas Darussyifa’.

kredit: Asia Kini

Lepas Hampir Sebulan Kecoh Tentang Misteri Ketuk Pintu Akhirnya Pihak Darussyifa Tampil Bersuara Bongkarkan Punca Sebenar Buat Orang Ramai Terkejut.

Bermula di Sabak Bernam bulan lepas, gangguan msteri yang mencetuskan rasa cemas dan ketakutan masyarakat kini jauh merentas negeri hingga ke Johor dan kini ke Pahang. Tiada salam diberi sebagai isyarat kehadiran. Tiada nama yang dipanggil sebagai tanda ada yang mahu menziarahi. Cuma ketukan di pintu berulang kali dan gegaran jeriji besi yang kuat seumpama ada yang mahu memecah masuk.

Sehingga kini, tiada jawapan konkrit siapa dalang ketukan msteri itu. Timbul tanda tanya, jika itu perbuatan manusia di mana tandanya? Adakah itu modus operandi baharu permpk? Enggan berspekulasi, wartawan Mingguan Malaysia, Alif Fadli Mohd. Sori dan Siti Athirah Dzulkifly dan jurufoto, Mohd. Faisol Mustapha bertemu Pengerusi Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam (Darussyifa’), Abdul Rahman Ahmad dan Ketua Lajnah Penerangan dan Komunikasi, Abdul Razak Mahadi di Bangi pada Khamis lalu untuk mendapatkan jawapan dari sudut pandangan perubatan Islam.

MlNGGUAN MALAYSIA: Membuka bicara, pihak Darussyifa pasti dengar kes ketukan msteri yang menggemparkan negara? Mungkin ada pendapat umum mengenai gangguan msteri tersebut?Bila kita bercakap soal gangguan seperti kejadian ketukan pintu tanpa sebarang tanda kehadiran sesiapa, pihak kami cenderung ada dua kemungkinan. Sama ada gangguan secara fizikal dan spiritual (mkhluk halus).

Darussyifa ada menerima laporan berhubung gngguan msteri ini? Memang kami ada menerima laporan di cawangan Sabak Bernam sekitar November lalu berhubung gangguan msteri tersebut. Kami difahamkan tiada entiti yang dikenal pasti. Tiada tapak kaki atau kesan binatang yang mampu membuktikan kehadiran entiti hidup.

Apabila kami meneliti tiada entiti yang dirakam di kamera litar tertutup dan berdasarkan aduan penduduk kawasan terjejas, kami sepakat cenderung ini adalah satu bentuk gangguan mkhluk halus. Bukan kerja manusia.

Gangguan mkhluk halus dalam bentuk apa? Angin? Lembaga? Bila bercakap soal jiin dan sya1tan, biarpun dianggap mkhluk halus yakni ghaib di mata namun mereka boleh menjelma dalam pelbagai bentuk. Mereka boleh bertukar menjadi haiwan seperti ular, anjing hitam bahkan manusia sekalipun. Setakat ini, tiada laporan yang menunjukkan penduduk melihat bentuk mkhluk halus itu.

Adakah ini kejadian luar biasa Darussyifa pernah hadapi sepanjang penubuhan? Kalau hendak cakap tentang ketuk-mengetuk, gegar-menggegar ini sudah banyak kali kami jumpa. Kejadian gngguan jiin dan syaitan di kilang, bangunan hatta kediaman juga pernah.

Malah, kes sebegini pernah berlaku sekitar 1970-an apabila sebuah kampung di Perak digemparkan dengan kejadian sama. Namun, itu adalah jelmaan seorang lelaki yang baru mennggI. Seminggu selepas dia, pintu-pintu di kampung tersebut diketuk. Tapi ada tinggal bau bsuk. Berbeza pula dengan kejadian di alaf baru ini. Tiada kesan atau tanda kehadiran entiti. Cuma bunyi ketukan kuat dan gegaran di jeriji besi.

Kami sepakat yakin itu adalah gngguan jiin dan sya1tan.

Pasti ada pihak yang menyangkal pandangan Darussyifa. ‘Mana ada hantu?’ Itu mungkin penafian daripada segelintir masyarakat yang menolak kewujudan mkhluk halus. Mkhluk halus itu wujud. Dia boleh kacau bilaukan orang. Hantu itu hanya istilah dalam kalangan manusia. Jiin dan syaitan ada hidup dalam dunia ini. Kerja dia menimbulkan masalah. Masyarakat luar juga ada istilah tertentu yang merujuk kepada mkhluk halus dan syaitan.

Dalam al-Quran, Allah berfirman dalam surah al-Fathir ayat 6; Sesungguhnya sya1tan adalah mvsuh bagi kamu, maka jadikanlah dia mvsuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya menjadi penduduk ner4ka. Ada mendakwa, gngguan msteri itu kerana seorang lelaki tersalah menuntut ilmu hit4m sehingga menjelma menjadi lembaga dan meminta tolong dengan menggnggu masyarakat?

Jangan mudah terpedaya dan percaya dengan dakwaan seperti itu. Memang kita tidak menolak kemungkinan itu. Tetapi kalau ‘dia’ adalah seorang manusia, pasti kita akan dapat kenal pasti. Kita tahu siapa dia, nama dia dan rumah dia. Habis cerita. Tetapi sehingga sekarang tidak ada pengakuan atau penangkapan. Cerita seperti ini mungkin disebabkan tokok tambah daripada masyarakat.

Kalau nak cakap pasal kemungkinan, macam-macam cerita boleh direka. Kita tak boleh menuduh atau mencipta jawapan. Apa yang kita yakin, ini adalah satu bentuk gngguan mkhluk halus atau jiin. Adakah gngguan ini bertujuan memukau penduduk? Kalau benar ini pasti kerja manusia?

Gngguan msteri itu bukan bertujuan memukau penduduk. Jiin dan sya1tan ini hanya mahu menakut-nakutkan dan mengacau bilau kita. Itu memang kerja mereka. Menakutkan kita, buat rasa seram dan gentar dengan gngguan itu.

Bagaimana cara untuk kita merungkai permasalahan ini? Kita kembali kepada Allah. Itu solusinya. Jiin dan sya1tan ini mkhluk yang lemah. Apa yang penting dalam satu kariah, sama-sama dirikan solat hajat dan bacaan yasin bagi menghindar gngguan seperti itu.

Tetapi Alhamdulillah, kini mereka bebas daripada gngguan itu apabila mengamalkan bacaan yasin dan solat hajat bersama. Ini bukan kerja manusia. Jadi kita kena bersama minta bantuan Allah, hindarkan kita daripada gngguan mkhluk halus. Amalkan solat berjemaah dan bacaan yasin bersama. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : https://www.asiakini.com/2020/12/13/darussyifa-sepakat-punca-ketok-pintu/

Pintu Rumah Selalu Diketuk Pada Lewat Malam. Azlee Senario Jelaskan Punca Pintu Rumahnya Selalu Diketuk Dan Jelaskan Siapa Mereka

Beberapa tempat di Malaysia kini di kejutkan dengan fenomena ketukan misterii. Namun lain pula pengalaman yang dilalui oleh bekas pelawak terkenal tanah air, Azlee Senario apabila rumah beliau di ketuk pada lewat malam kerana memerlukan pert0longan

Pelawak Azlee Senario mendedahkan, ada dalam kalangan penduduk yang datang ke rumahnya di Taman Saujana Utama, di sini untuk meminta bantuan beras berikutan menghadapi kesulitan hidup akibat penularan C0vid-19.

Pemilik nama penuh Azlee Jaafar berusia 52 tahun itu berkata, setakat pengetahuannya ramai dalam kalangan penduduk di kawasan perumahan tersebut hilang pekerjaan dan mengalami pemotongan gaji akibat penularan pandemik tersebut.

“Sangat menyedihkan apabila ada dalam kalangan mereka yang mengetuk pintu rumah saya dan meminta beras pada lewat malam. Saya amat simpati dengan nasib mereka, jadi saya beri dahulu bantuan mengikut kemampuan saya sebagai anak seni.

“Ramai juga yang berjumpa saya dan bertanya cara hendak meminta sumbangan dan sebagainya. Memandangkan saya bekerjasama dengan NGO, jadi kita akan kenal pasti mereka yang betul-betul terkesan akibat situasi Covid-19.

“Kita bantu mereka kerana ALLAH dan mudah-mudahan jasa baik kita ini mendapat balasan daripadaNya,” katanya yang juga seorang pelakon kepada Sinar Harian ketika ditemui selepas majlis penyerahan sumbangan kepada penduduk Kejiranan Lili (KELI), Saujana Utama yang disampaikan oleh Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam (Al-I’tisam), hari ini.

Seramai 70 keluarga menerima bantuan daripada NGO berkenaan dan Azlee merupakan salah seorang aktivis Al-I’tisam.Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam, Mohd Shah Sapiei berkata, bantuan disampaikan itu adalah bantuan pek makanan asas.

Antara penerima yang menerima sumbangan yang disampaikan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam (Al-I’tisam) hari ini.“Pek makanan asas ini adalah daripada Food Bank Al-I’tisam yang mengandungi lima belas jenis barangan dan mencukupi untuk keperluan sepanjang sebulan bagi isi rumah yang tidak melebihi lima orang.

“Pada masa sama Al-I’tisam menawarkan kepada penduduk yang hilang sumber pendapatan untuk mendapatkan bantuan makanan secara bulanan hingga keadaan ekonomi mereka kembali pulih,” katanya.Tambah beliau, bantuan berkenaan adalah di atas permintaan Azlee dalam usaha membantu golongan memerlukan.

Berikut sedikit info mengenai Azlee Senario.Azlee Jaafar (lahir 11 Jun 1967) ialah seorang pelawak dan pelakon Malaysia. Beliau lahir di Johor dan mula mencipta nama bersama kumpulan komedi Senario pada era 1990-an.[1] Beliau juga adalah seorang penggiat muzik ghazal di Johor.

Pernah dicalonkan di Festival Filem Malaysia untuk kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (FFM) pada edisi FFM 14 (1999) menerusi filem Senario The Movie.Selain lakonannya sebagai pemuda terencat akal dalam filem tersebut, lakonan Azlee sebagai pengusaha warung roti canai dalam filem Lagi-Lagi Senario (2001) juga mendapat pujian ramai pengkritik. Beliau juga amat terkenal dengan lawak membuat muka pelik kerana lawak muka peliknya itu dibuat dari mula menjadi artis sehingga sekarang.Sumber : Sinar Harian

Ketukan Pintu Menular Pula Di Pahang. Wanita Ini Langsung Tak Buka Pintu Dan Terus Berselimut Di Rumah Malah Demam Serta Tak Pergi Kerja. Mengejutkan Sekali Wanita Ini Dedahkan Bau Yang Dia Hidu

Antara rumah penduduk kampung yang diketuk dalam kejadian pada Jumaat lalu.SELEPAS beberapa negeri dilaporkan mengalami kejadian misteri ketukan pintu, ia kini dikatakan menular di Pahang.Seorang pembantu kedai travma selepas terkejut dengan ketukan misteri di rumahnya pada Jumaat lalu ketika dia sedang melayari media sosial mengenai kejadian berkenaan.

Siti Fatimah Ghazali, 37, dari Kampung Perias, Jerantut Feri di Jerantut memberitahu, rumahnya antara dua buah kediaman di kampung yang terlibat dengan ketukan misteri.Menurutnya, kejadian berlaku pada pukul 9 malam ketika dia sedang tidur di dalam bilik.

“Saya memang mengetahui kejadian itu di Selangor dan Melaka melalui media sosial dan akhbar. Ketika ketukan berlaku saya sedang melayari Facebook dan membaca mengenai misteri itu.”Ketika berharap semoga tiada kes seperti itu tiba-tiba terdengar bunyi ketukan di pintu. Saya tidak membuka pintu kerana takut dan terus berselimut,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Tambahnya, ketika kejadian dia tinggal seorang diri manakala dua anaknya berusia 16 tahun sedang bekerja dan seorang lagi berusia 12 tahun berada di rumah jiran.Siti Fatimah mengakui dia sangat takut dan sehingga kini masih demam dan tidak mampu pergi kerja.

Menurutnya, kini dua anaknya ketakutan dan tidak boleh tidur sendirian terutama selepas mengetahui jirannya, Habibah Sulong, 57, juga berdepan situasi sama selepas itu.Sementara itu, Habibah berkata, kejadian ketukan selama lima minit kira-kira pukul 9.30 malam itu berlaku ketika dia dan suami, Jamaludin Sulaiman, 61, serta tiga anaknya berada di dalam rumah.

Katanya, mereka hanya terfikir remaja nakal di kampung itu mengetuk pintu tetapi tiada sesiapa di depan rumah selepas diintai.”Lebih menakutkan kami berbau sesuatu yang amat busuk seperti bngkai,” jelasnya.

Beliau memberitahu, selepas ketukan berakhir suami dan anak-anaknya membuka pintu dan tiada kelibat atau kesan kehadiran tetamu atau individu tetapi masih tinggalkan bau busuk.Sementara itu, Ketua Polis Daerah Jerantut, Superintendan Mazlan Hassan mengesahkan pihaknya ada menerima laporan polis mengenai kejadian tersebut. – Sinar Harian

Lepas Tular Pasal Ketukan Misteri Kali Ni Brader Ni Berjaya Rakam Entiti Misteri Masa Tengah Lepak Depan Rumah. Mengejutkan Benda Tu Siap Pusing Kepala Lagi.

Menerusi Kelab Cerita Hantv Malaysia, seorang lelaki berkongsi pengalaman seram ternampak kelibat mahklus halus di depan rumahnya. Pada mulanya lelaki itu terbau hanyir di kawasan rumah diikuti dengan bunyi sayup-sayup orang menangis. Namun selepas diperiksa rupanya ada sesuatu sedang memerhati.

Lebih menyeramkan apabila video tersebut memaparkan jelas entiti tersebut berpusing ke arahnya. Ok semua, Abang Man akan susun balik pengalaman ni untuk dikongsi. Bukan niat nak mena.kutkan sesiapa, tapi sekadar nak berkongsi pengalaman abang malam tu berdepan dengan makhluk ni.

Malam tu abang dengan anak lelaki abang tengah rehat-rehat depan rumah mertua abang ni sambil isap rkok. Tiba-tiba terasa sunyi semacam. Sebelum dia betul-betul muncul, memang abang dah terasa lain macam suasananya dengan angin yang datang sepoi-sepoi.

Mula-mula terbau hanylr macam bau siang ikan keli tu. Tiba-tiba abang terdengar bunyi macam ada orang perempuan ketawa, abang abaikan sebab mungkin jiran, sebab kejiranan teres kan.  Sekali terdengar pulak bunyi tu bertukar jadi nans teresak-esak. Sayup je bunyi tu..angin terus datang kuat. Time tu baru abang terperasan ada bayang kabur-kabur macam asap kat kawasan pokok kemboja depan rumah tu.

Dua kali makhluk ni cuba tunjukkan diri dia. Yang pasti memang dia mula jelas kat pokok bunga kemb0ja tu. Tu yang abang man dapat snap dua gambar, tapi masih kabur jugak macam camera hp ni takmau focus.

Pusingkan kepala

Tu yang abang man dapat snap dua gambar, tapi masih kabur jugak macam camera hp ni takmau focus. Abang tunggu je, baru je nak duduk balik terus dia jelas. Terkejut campur takutt campur nekad,abg on camera/video, bangun dan terus rakam.

Nauzubillah minzalik, mukanya buruk, pucat habis, mulutnya tak ada, bajunya lusuh buruk dengan macam bertanah-tanah, rambutnya panjang menggerbang. Bila abang cuba zoom in, camera ni tendang balik zoom out, abang zoom balik terus jadi pecahh gambar tu tak tau kenapa.

Sedangkan video-video lain abang ambik time malam masa dengan family, elok je clear. Abang pakai A51s je. Masa start dia jelas, dia dah mula pusingkan kepala dia 360 darjah. Abang kuatkan semangat baca ayat dan surah, terus dia toleh muka abang sambil mula peletakkan kepala kebelakang.

Time tu abang dah mere.mang tahap habis dah, kaki ni macam tak rasa pijak lantai, jantung jangan cakapla. Laju macam orang baru lepas lari pecut 100meter. Video dan gambar ni abang sharekan untuk korang nilai sendiri bahawa benda ni memang wujud kalau di izinkan Allah kita nampak.

Kalau tak jelas jugak cuba cari tempat gelap yang mana handphone korang tak silau dari cahaya pada screen tu, tengok ulang-ulang kali. Amati betul-betul rupa dia. Ada yang kata mcm pakai mask, sebenarnya yang jelas depan mata abang memang benda ni tak ada mulut. Lepastu korang dengar betul-betul saat ke 0.40.

Dia mengilai, kalau tak dengar cuba gunakan earphone dan kuatkan volume tu. Abang mintak maaf pada semua kalau ada yang tetap tak boleh nampak, abang tak berani nak cakap apa-apa atas sebab apa korang tak boleh nampak.

Kat sini abang kongsikan sekali gambar waktu siang tempat tu, l0kasi kejadlan abang man terpaksa rahslakan atas fakt0r kesela.matan. Apa yang abang mintak do’a kalian semua moga-moga abang dan keluarga serta kalian semua dijauhkan dari segala muslbah dan sentiasa dilindungi Allah SWT…Aminn.

Sumber : Man Manz/OhBulan

Kes Ketukan Di Sabak Bernam Belum Habis Lagi. Kali Ni Di Klang Pulak Yang Kecoh. Tengah Hari Pun Boleh Kena Gegar. Rupa Rupanya Ini Punca Kenapa Rumah Tu Kena Ganggu Begitu Teruk Sekali

TIDAK lagi berlaku misteri ketuk pintu di Sabak Bernam, namun kini menular pula ke Alor Gajah, Melaka dan terbaharu di Klang, Selangor, lapor Kosmo! Jika sebelum ini misteri ketukan tanpa salam hanya berlaku di pintu depan rumah, namun kini gangguan tersebut kini turut menyasarkan pintu bilik tidur.

Kejadian tersebut dialami penduduk di Jalan 4, Jalan 12, Jalan 78 dan beberapa jalan lain di Pandamaran Jaya di sini yang menjadi lokasi baharu misteri ketukan tersebut selepas Sabak Bernam, Selangor dan Alor Gajah, Melaka.

Menceritakan kejadian itu, seorang sasaran, Nor Hidayah Salehudin, 29, mendakwa pintu bilik tidur di bahagian beranda luar menerima ketukan seba­nyak dua kali pada pukul 2 pagi kelmarin. Katanya, semasa kejadian dia tidur di tingkat atas, manakala bapanya di bahagian bawah di dalam rumah teres dua tingkat tersebut. “Ketukan kedua itu sangat kuat sehingga menyebabkan bulu roma saya meremang dan ini pertama kali berlaku gang­guan seperti ini.

Rakaman Video ada di Bawah Sekali

“Pada masa sama, saya terfikir insiden ketukan pernah berlaku di Sabak Bernam sebelum segera membuka bacaan ayat suci ­al-Quran di radio,” katanya kepada Kosmo! semalam. Jelasnya, ketukan itu membuatkannya tidak boleh tidur semalaman sebelum memaklumkan kepada bapanya yang tidak mendengari sebarang ketukan pada awal pagi itu.

Seorang wanita, Aryana Rosli, 35, pula mendakwa menjadi sasaran ketukan juga sebanyak dua kali sekitar pukul 1.40 pagi. “Saya beranggapan hanya rumah ini sahaja yang diketuk, rupanya banyak rumah turut mengalami insiden sama sehingga menjadi kecoh di Facebook,” katanya.

Bagi Mohd. Shahrul Ridzwan Mohd. Sani, 29, pula, dia memberanikan diri menyelak langsir rumah selepas menerima ketukan ketika dalam kejadian bermula pukul 1.15 pagi.“Bagaimanapun, tiada sebarang kelibat dengan pintu pagar berkunci rapat dengan mangga. Perkara ini sungguh pelik,” ujar­nya.

Tengah Hari pun Kena Gegar, Rumah ini Kena Ganggu Dgn Begitu Teruk Sekali

Mlsteri ketukan pintu kediaman tambah memblngungkan apabila kejadlan itu sebenarnya berlaku di kulim, kedah. Video kejadlan yang tular di media sosial itu menunjukkan jeriji besi kediaman berkenaan digegar dengan kuat berulang kali tanpa ada sesiapa melakukannya.

Malah, seorang lelaki yang juga pemilik kediaman dilihat berdiri berhampiran pintu gelongsor kaca sambil menlnjau pvnca kejadlan pelikk itu. Menerusi laman facebook Kulim Media TV, pihak mereka berjaya menemui keluarga seperti yang tular di dalam video tersebut. Dan jelaskan apa yang terjadi sebenarnya serta l0kasi kejadlan. Rakaman Terbaru Pada 11.30 Pagi

Sumber : https://budaksitu.pw/

Tiada Kes Terbaharu Dilaporan Selepas 18 Hari Heboh Tentang Ketukan. AKhirnya Brader Solo Rungkai Cerita Sebenar Ketukan Pintu

SABAK BERNAM: Selepas 18 hari menghantui penduduk di daerah ini, mlsteri gangg.uan ketukan pintu rumah pada waktu malam berakhlr apabila tiada lagi kess terbaharu dilap0rkan berlaku.Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superlntendan Agus Salim Mohd Alias ketika dihubungi, mengesahkan perkara itu.

Beliau berkata, pihaknya tetap melakukan kawalan r0ndaan di kampung dan taman perumahan meskipun gang.guan itu telah berakhir.“Kita juga menggalakkan penduduk supaya membuat r0ndaan di kawasan masing-masing bagi mengela.kkan perkara tidak dilngini berlaku,” katanya.

Dalam pada itu, Agus Salim menglngatkan masyarakat agar tidak memperbesarkan lagi lsu gang.guan ketukan pintu mlsteri itu.“Orang ramai diminta tidak men0kok tambah perkara sedia ada selain menyebarkan maklumat tidak sahlh hingga menlmbulkan ketidak.tenteraman kepada penduduk,” katanya.

Sebelum ini dilap0rkan, penduduk daerah Sabak Bernam dilanda tanda-tanya dan keta.kutan susulan gang.guan ketukan pintu mlsteri yang berlaku sejak 18 November lalu.Menerusi hantaran terbaru dari individu yang terkenal dengan keberanlan beliau menylasat dan menjejaki l0kasi-l0kasi secara berseorangan, solo ambush tampil beritahu apa yang beliau jumpa selama 2 hari beliau di sabak bernam.S0lo Ambvsh ( Rungkalan Mlsteri di Sabak Bernam)Ok geng ..seperti yg di janjlkan….Aku dah upload video di YouTube tentang data,analisls dan stra.tegy yg ringkas selama dua hari aku di Sabak Bernam.Ninndiaa..sila share dan beritahu semua ye.

Reaksi Orang Ramai.lhamdulillah..semakin upgradee video SA..analisls SA memng tinggal tanda tanya bila terjumpe kotak r0kok yg sama,botol air dn tmpat lepak..kalau benar ia adalah perbvatan manusia patut la 2 hari SA kat sana tiada gang.guan sbb depa tau sifu menyelusurl setiap sudut. Takut terkant0i..tu pendapat sy kalau betul manusia…kalau sebaliknya memng seramm..apa2 pon semoga sabak bernam kembali aman seperti sedia kala..aamin.

Sepanjang men0nton bkn rlsau makhlvk haluss yg muncul tp risau ada blnatang buass/berblsa yg keluar and ada org pr0voke or buat sesuatu semoga dilindvngi selalu ya bro hani.Ketuk2 pintu ni sebelum sabak bernam pernah kec0h kt kampung sy di gunung semanggol. Pastu sampai ke rumah sy di bukit gntang ni. Rumah abg ipar sy 2 org kena ketuk. 1 umah kg 1 umah taman. Takutt org kg nk keluar mlam. Awal2 dah ketuk. Ketuk pulak x beragak..nk r0boh pintu.. pastu senyap jap..ni dengar balik kt sabak bernam.. pastu ada kata jalan p Selangor dah..ni kat melaka pulak.. sebenarnya yg ketuk tu nak apa.

Misteri Ketukan Pintu Beralih Ke Negeri Sembilan

BELUM reda misteri ketukan pintu di Sabak Bernam, Selangor, pada bulan lalu, kini khabar angin bertiup kencang mengenai kejadian itu berlaku di Negeri Sembilan dan Melaka.Menerusi satu mesej yang kini tular di media sosial termasuk aplikasi WhatsApp, penduduk di beberapa kawasan di Negeri Sembilan dinasihatkan supaya tidak membuka pintu sekiranya terdapat ketukan sebanyak tujuh kali.

“Minta penduduk di sekitar kawasan Ampangan, Sikamat, Panchor, Taman Tasik Jaya untuk tidak membuka pintu jika diketuk tujuh kali.“Ketukan misteri dari Sabak Bernam sudah ke Negeri Sembilan,” menurut dakwaan menerusi maklumat yang kini tular.

Maklumat tersebut turut mendakwa 25 penghuni kediaman di Taman Tasik Jaya di Seremban telah membuat aduan kepada Kawasan Rukun Tetangga (KRT) di lokasi berkenaan.“Betul ke bunyi ketuk-ketuk pintu sebanyak tujuh kali tu dah sampai Negeri Sembilan dan Melaka. Kalau dengar bunyi ketukan tu jangan buka tau,” tulis seorang pengguna Twitter menerusi satu ciapan, lewat Isnin malam.

Mesej yang tular di media sosial termasuk aplikasi WhatsApp.Bagaimanapun, kejadian misteri ketukan pintu itu dinafikan oleh Pengerusi KRT Taman Tasik Jaya, Abu Hassan Osman selepas dimaklumkan mengenai perkara tersebut.Menurut laporan Sinar Harian, Abu Hassan dipetik sebagai berkata, penduduk di sekitar Taman Tasik Jaya tidak perlu bimbang kerana maklumat yang tular itu adalah tidak benar.

“Saya telah membuat pemeriksaan, memantau dan bertanya kepada semua penduduk di taman ini mengenai perkara tersebut, namun tidak ada yang kena kacau.“Tiada pun orang ketuk pintu, misteri ketukan pintu tidak berlaku di taman ini, ada pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja mengada-adakan cerita,” katanya.

Kita tetap perlu mengambil langkah berjaga-jaga, sentiasa mengunci pintu rumah dan tingkap dengan kemas bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku ABU HASSAN OSMAN.Sehubungan itu, beliau menasihatkan penduudk di sekitar taman tersebut supaya berhati-hati dan sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.

“Walaupun ini adalah sekadar maklumat palsu yang ditularkan dan diada-adakan, namun kita tetap perlu mengambil langkah berjaga-jaga, sentiasa mengunci pintu rumah dan tingkap dengan kemas bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku,” katanya sambil menambah perkara itu telah dimaklumkan kepada pihak polis namun tiada laporan polis dibuat.

Menurut Abu Hassan, beliau dan beberapa penduduk KRT membuat rondaan di kawasan Taman Tasik Jaya pada Isnin, namun tiada sebarang kejadian yang mencurigakan berlaku.Ciapan yang tular di laman Twitter sejak Isnin.Bulan lalu, kecoh mengenai misteri ketukan pintu yang kuat sehingga mengejutkan penghuni rumah di beberapa kampung sekitar Sabak Bernam.

Selepas 18 hari menghantui penduduk di daerah itu, misteri gangguan ketukan pintu rumah pada waktu malam berakhir apabila tiada lagi kes terbaharu dilaporkan berlaku.Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Agus Salim Mohd Alias mengesahkan perkara itu sambil menambah pihaknya tetap melakukan kawalan rondaan di kampung dan taman perumahan meskipun gangguan itu telah berakhir.

Selepas ketukan misteri di Sabak Bernam, kejadian aneh itu turut dilaporkan menghantui penduduk di Alor Gajah, Melaka dan Klang, Selangor.Lebih menyeramkan, ketukan misteri tanpa salam itu bukan lagi hanya berbunyi di pintu rumah, malah dilaporkan berlaku di pintu bilik tidur.Bagaimanapun, setakat ini tiada pengesahan rasmi berhubung perkara itu.Kredit : FBSoloAmbush/OM

Tular Satu Mesej Supaya Tidak Membuka Pintu Sekiranya Terdapat Ketukan Sebanyak Tujuh Kali. Pengerusi KRT Taman Tasik Jaya Tampil Beri Kenyataan Tentang Mesej Tersebut

BELUM reda misteri ketukan pintu di Sabak Bernam, Selangor, pada bulan lalu, kini khabar angin bertiup kencang mengenai kejadian itu berlaku di Negeri Sembilan dan Melaka.Menerusi satu mesej yang kini tular di media sosial termasuk aplikasi WhatsApp, penduduk di beberapa kawasan di Negeri Sembilan dinasihatkan supaya tidak membuka pintu sekiranya terdapat ketukan sebanyak tujuh kali.

“Minta penduduk di sekitar kawasan Ampangan, Sikamat, Panchor, Taman Tasik Jaya untuk tidak membuka pintu jika diketuk tujuh kali.”Ketukan misteri dari Sabak Bernam sudah ke Negeri Sembilan,” menurut dakwaan menerusi maklumat yang kini tular.Maklumat tersebut turut mendakwa 25 penghuni kediaman di Taman Tasik Jaya di Seremban telah membuat aduan kepada Kawasan Rukun Tetangga (KRT) di lokasi berkenaan.

“Betul ke bunyi ketuk-ketuk pintu sebanyak tujuh kali tu dah sampai Negeri Sembilan dan Melaka. Kalau dengar bunyi ketukan tu jangan buka tau,” tulis seorang pengguna Twitter menerusi satu ciapan, lewat Isnin malam.Mesej yang tular di media sosial termasuk aplikasi WhatsApp.

Bagaimanapun, kejadian misteri ketukan pintu itu dinafikan oleh Pengerusi KRT Taman Tasik Jaya, Abu Hassan Osman selepas dimaklumkan mengenai perkara tersebut.Menurut laporan Sinar Harian, Abu Hassan dipetik sebagai berkata, penduduk di sekitar Taman Tasik Jaya tidak perlu bimbang kerana maklumat yang tular itu adalah tidak benar.

“Saya telah membuat pemeriksaan, memantau dan bertanya kepada semua penduduk di taman ini mengenai perkara tersebut, namun tidak ada yang kena kacau.”Tiada pun orang ketuk pintu, misteri ketukan pintu tidak berlaku di taman ini, ada pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja mengada-adakan cerita,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan penduudk di sekitar taman tersebut supaya berhati-hati dan sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.”Walaupun ini adalah sekadar maklumat palsu yang ditularkan dan diada-adakan, namun kita tetap perlu mengambil langkah berjaga-jaga, sentiasa mengunci pintu rumah dan tingkap dengan kemas bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku,” katanya sambil menambah perkara itu telah dimaklumkan kepada pihak polis namun tiada laporan polis dibuat.

Menurut Abu Hassan, beliau dan beberapa penduduk KRT membuat rondaan di kawasan Taman Tasik Jaya pada Isnin, namun tiada sebarang kejadian yang mencurigakan berlaku.Ciapan yang tular di laman Twitter sejak Isnin.Bulan lalu, kecoh mengenai misteri ketukan pintu yang kuat sehingga mengejutkan penghuni rumah di beberapa kampung sekitar Sabak Bernam.

Selepas 18 hari menghantui penduduk di daerah itu, misteri gangguan ketukan pintu rumah pada waktu malam berakhir apabila tiada lagi kes terbaharu dilaporkan berlaku.Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Agus Salim Mohd Alias mengesahkan perkara itu sambil menambah pihaknya tetap melakukan kawalan rondaan di kampung dan taman perumahan meskipun gangguan itu telah berakhir.

Selepas ketukan misteri di Sabak Bernam, kejadian aneh itu turut dilaporkan menghantui penduduk di Alor Gajah, Melaka dan Klang, Selangor.Lebih menyeramkan, ketukan misteri tanpa salam itu bukan lagi hanya berbunyi di pintu rumah, malah dilaporkan berlaku di pintu bilik tidur.Bagaimanapun, setakat ini tiada pengesahan rasmi berhubung perkara itu.

Ahli Paranormal Cuba Merungkai Ketukan Misteri. Akhir Sekali Polis Panggil Untuk Memberi Keterangan.

SABAK BERNAM – Polis sudah memanggil beberapa mangsa yang mendakwa diganggu dengan bunyi ketukan misteri bagi menjalankan siasatan lanjut berhubung kejadian yang tular di beberapa kampung dan taman perumahan di daerah ini sejak tujuh hari lalu. Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Agus Salim Mohd Alias berkata, penduduk termasuk ahli paranomal yang membuat rakaman secara ‘Live’ telah dipanggil untuk memberikan keterangan. Bagaimanapun, katanya, tidak semua mngsa ketukan pintu misteri dapat hadir ke balai polis bagi memberikan keterangan.

“Bagi mngsa yang tidak dapat memberikan keterangan di balai, kami (polis) pergi ke rumah mereka untuk mendapatkan maklumat berkaitan,” katanya kepada Sinar Harian di sini hari ini. Mengulas lanjut, Agus Salim memaklumkan sehingga kini pihaknya hanya menerima satu sahaja laporan polis yang dibuat pemimpin peringkat kampung berhubung gangguan ketukan misteri itu.

“Kita menerima satu aduan yang dibuat pada 22 November lalu yang mendakwa rumahnya diganggu sebanyak dua kali termasuk 24 rumah penduduk di kampung terbabit,” katanya. Misteri ketukan pintu didakwa sudah sampai Kuala Selangor

Polis beri amaran tindakan tegas pihak cuba takutkan penduduk. Dengar jeriji pintu digegar, objek dilempar ke dinding rumah. ‘Dengar bunyi ketukan tapi tiada pelaku dalam CCTV’ Dalam pada itu, katanya, polis juga turut meningkatkan rondaan di beberapa kawasan kampung dan taman perumahan terlibat.

“Kita juga meminta kerjasama semua penduduk agar membuat rondaan di kawasan masing-masing bagi menangani isu ini,” katanya. Justeru, beliau menasihati orang ramai agar tidak menokok tambah atau menyebarkan perkara yang boleh menimbulkan ketakutan kepada masyarakat. Polis bimbang ada pihak yang cuba mengambil kesempatan atas isu ini. Jika ada maklumat, salurkan segera kepada pihak polis,” katanya.

Sinar Harian sebelum ini melaporkan, polis akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang cuba menakut-nakutkan penduduk berikutan kejadian tular ketukan pintu yang mengganggu penduduk beberapa kampung di daerah ini pada waktu malam. Agus Salim menegaskan, pesalah yang melakukan perbuatan itu boleh dikenakan tindakan kerana mengundang ketakutan dan kegu-saran kepada orang awam.

Misteri ketukan pintu redakan stress orang Selangor

Merak Jalanan dapati berita berkaitan bunyi ketukan misteri di rumah penduduk di Sabak Bernam, Selangor mendapat perhatian yang sungguh luar biasa. Beribu-ribu warganet berlumba-lumba memberikan komen dan like, mengalahkan berita kilang sarung tangan di Selangor yang ditutup selepas lebih 1,000 pekerjanya terkena Cov-id-19.

Dalam kejadian di Sabak Bernam itu, penduduk bingung mendengar bunyi ketukan kuat pada pintu pagar atau pintu depan rumah pada waktu malam. Anehnya bila dijenguk, tiada siapa di situ. Rakaman CCTV pula tidak menangkap sebarang kelibat atau bayang.

Ada yang mengandaikan itu perbuatan hantu seperti pocong atau belaan pengamal ilmu hitam. Yang lain percaya ia kerja budak nakal. Yelah, macam-macam bunyi boleh dibuat dengan teknologi gajet pintar hari ini.

Tak lama dulu, kecoh pintu rumah penduduk diketuk pada malam hari kononnya angkara hantu raya mencari tuan baharu di Perak. Rupa-rupanya ia perbuatan bomoh dari kampung sebelah. Setakat yang Merak Jalanan tahu, kisah misteri sentiasa menarik minat masyarakat dari New York sampai ke Tokyo, bukan di Sabak Bernam sahaja.

Live Science menjelaskan manusia memang sukakan kisah misteri disebabkan sifat semula jadi mereka iaitu perasaan ingin tahu mengenai sesuatu yang berbeza daripada kehidupan normal mereka.

Minat itu bertambah apabila banyak hal misteri gagal dijelaskan oleh sains.Contohnya, angkasawan pertama China, Yang Liwei mendakwa pernah terdengar bunyi ketukan misteri semasa penerbangan pertama ke angkasa, namun tiada siapa yang mampu menjelaskan sebab terjadinya perkara itu sehingga sekarang.

Dalam saat genting kes Covid-19 yang terus melonjak di Selangor, kisah misteri di Sabak Bernam itu kadangkala berguna untuk meredakan suhu kebimbangan dalam negara. Orang juga boleh lupa seketika akan kesakitan akibat pandemik mahupun hiruk-pikuk politik belanjawan.

Sekali Lagi Kisah Ketukan Pintu. Kali Ni Ibu Serta 2 Anaknya Mengalami Lebih Teruk Sehingga Bergegar Pintu Dapur.

“Gangguan itu ‘menggnas’ selama 30 saat dan menggoncang jeriji pintu dapur sehingga terbuka,” kata Salmiah Abdul Rahman, 45, di rumahnya di Taman Air Manis, di sini, semalam. Salmiah berkata, ketika kejadian pada jam 11.20 malam kelmarin hanya dia dan dua anak berusia 10 dan lima tahun berada di rumah manakala suaminya, Hairol Rizam Musa, 45, keluar menyertai Rondaan Sukarela Cegah Jnayah (RSCJ) anjuran taman perumahan itu.

“Kami bertiga duduk di ruang tengah sambil menonton televisyen. Ketika itu, semua anak belum tidur lagi. Tiba-tiba kami mendengar bunyi seakan-akan goncangan pada jeriji pintu dapur sampaikan anak tanya pada saya bunyi apa itu? Saya memberanikan diri pergi ke dapur melihat apa yang berlaku. Apabila intai di tingkap, saya tidak nampak sesiapa di luar.Apa yang menyeramkan, jeriji yang ditutup suami sebelum keluar meronda terbuka luas seperti ada seseorang membukanya,” katanya yang menetap di taman perumahan itu sejak lima tahun lalu.

BUNYI SEPERTI DIBALING KAYU

Bagi penduduk, Rohayu Asmawi, 53, pula dia dan anak perempuannya berusia 23 tahun mendakwa terdengar bunyi seperti seseorang membaling kayu ke arah dinding berhampiran cermin bilik hadapan rumahnya pada jam 10.45 malam kelmarin. Katanya, anak perempuannya yang duduk di bilik berasingan turut mendengar bunyi balingan itu dengan jelas.

“Bunyi balingan itu berlaku dua kali. Ia (bunyi) begitu menggervnkan menyebabkan saya panik dan ketakutan. Sebelum ini saya sekeluarga pernah diganggu dengan bunyi ketukan mIsteri. Tak sangka kali ini saya dan anak perempuan pula menjadi mangsa gangguan bunyi (baling objek seakan-akan kayu) itu,” katanya.

Setiausaha Taman Air Manis, Zulkifli Ijoh berkata, tiga aduan berkenaan gangguan ketukan pintu berlaku di taman perumahan terbabit sejak semalam. Beliau berkata, selain dua aduan, ada juga satu aduan berhubung bunyi ketukan misteri di sebuah rumah kosong tidak berpenghuni di taman perumahan itu.

“Gangguan ketukan pintu yang berlaku di taman perumahan ini berlaku sejak 19 November lalu. Aduan yang diterima ketika itu sebanyak enam (aduan) dan ia menjadi jumlah keseluruhan sebanyak sembilan aduan.Untuk itu, kami kerap melakukan rondaan untuk memastikan keamanan dan keselamatan penduduk taman perumahan ini terjamin.Surau taman perumahan ini akan mengadakan bacaan Yasin dan solat hajat dalam tempoh terdekat. Sama-sama kita berdoa kepada Allah semoga gangguan ini segera berakhir,” katanya