Adik ni mengadu kat sekolah kena ejeeek dekat sekolah. Tak boleh berdiam sekali bila adik ni balas balik terus terdiam budak tu.

Viral

Apabila anak anda melangkah ke alam persekolahan, antara perkara yang kita takuti adalah masalah bli. Ibu bapa harus peka dengan perubahan yang berlaku terhadap anak kita. sasaran bli biasanya akan menunjukkan beberapa tanda antaranya tidak mahu ke sekolah, tiada kawan, suka menyendiri, tidak mahu bercakap dan banyak lagi perubahan yang dapat dilihat terhadap anak.

Mengsari orang yang lemah bertujuan untuk menunjukkan kekuatan adalah bli. Tingkah laku sebegini bukan perkara asing dalam masyarakat kita hari ini. Walaupun banyak kes bli yang menggemparkan negara disiarkan media, masih banyak lagi kes bli yang tidak dilaprkan disebabkan sasaran dibelenggu ketakutan dengan situasi yang dilaluinya.

Apa yang membimbangkan, kesan psikologi terhadap sasaran bli apabila ia boleh mendorong kepada perkara yang tidak diingini seperti terbabit dalam aktiviti kurang sihat dan masalah sosial. Peranan perlu dimainkan oleh seluruh masyarakat, tidak hanya ibu bapa malah tenaga pengajar juga berikutan ramai kanak-kanak meluangkan masa mereka di sekolah berbanding di rumah.

Seperti yang tular baru baru ini di media sosial seorang ibu meluahkan perasaan apabila anak beliau diejek ketika di sekolah. Perkongsian dari beliau ini telah menarik perhatian warganet dengan lebih 2 ribu kongsian telah dibuat rata rata memberikan kata kata semangat terhadap anak beliau.

Reaksi Orang Ramai

Jangan gelakkan sebab ada jaminan masa depan untuk golongan seperti mereka.. Peluang pekerjaan di sektor awam pon ada kuota buat mereka lau tak silap.. asalkan penuhi kriteria dan ada kelayakan sijil.. Yg gelakkan tu belum tentu lagi dapat peluang macam dia nanti. Semoga anak ini menjadi insan berguna dan berjaya dunia akhirat. Aamiin ya Rabbal Alamiin.

Buat adik yg comel ne semoga dipermudahkan segala urusan dan menjadi ank yg soleh serta berjaya pada masa akan dtg… aamiin. Cari mana budak2 yang suka ejek tu…kalau boleh jumpa parents dia sekali suruh ajar nilai2 murni sikit..mungkin terlepas pandang…ingat ejek2 ni perkara biasa ke..saya pon dulu sampai tr.auma xnak pergi sekolah.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Artikel : ByOM/KreditTataSNJ via OM

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Harga Sampai RM1.50. BApa Kepada Murid Tahun 1 Ni Luah Rasa Tidak Puas Hati Dengan Makanan Dan Harga Yang Dijual Di Kantin Sekolah

Sekolah sudah kembali dibuka dan memang tak dapat dinafikan yang makanan yang dijual di sesetengah kantin harganya agak mahal. Bukan sahaja mahal malahan kuantiti makanan yang diberikan juga agak sedikit. Snenang cerita tak berbaloi untuk dibeli

Baru baru ini, seorang bapa telah meluahkan rasa kurang berpuas hati dengan kuantiti dan harga makanan yang dipercayai dijual di kantin sekolah anaknya. Anda rasa berbalou ke harga RM1.50? Berdasarkan perkongsian Adam Azali di Tiktok, ia memmaparkan sebungkus mi segera goreng yang dibeli oleh anaknya dengan harga RM1.50

Kata bapa kepada anaknya yang berusia tujuh tahun itu pada awalnya menyangka makanan tersebut adalah mee goreng. Kanak-kanak ini kemudian membawa bungkusan makanan tersebut pulang ke rumah dan alangkah terkejutnya si bapa ini apabila melihat sebenarnya itu adalah mi segera dan bvkannya mee goreng.

Lelaki ini turut mempersoalkan harga dan kuantiti makanan yang dijual itu. Adakah ianya berbaIoi untuk dibeli ataupun tidak. Jika dilihat daripada video tersebut, kuantiti mi segera goreng tersebut terlalu sedlkit dan tidak padan dengan harga yang dijual. Dah lah sikit, tak ada bahan pula tu. Tambah lelaki ini lagi, nasib baik lah dia ada menyediakan bekalan makanan untuk anaknya.

Melihat ke ruangan komen, rata rata warganet memaklumkan bahawa pihak pengurusan kantin sekolah sepatutnya tidak dibenarkan menjual mi segera kerana ianya tidak baik untuk kesihatan kanak-kanak. Malah, t.idak kvrang juga ada yang memberi cadangan kepada lelaki ini supaya melap0rkan kepada pihak sekolah berhubung lsu tersebut.

Kes Covid Dah Cecah Sampai Empat Ribu. Menteri Pendidikan Terus Umum Perkara Yang Akan Jadi Dengan Sesi Sekolah

PUTRAJAYA – Semua murid sekolah rendah dan pelajar Tingkatan 1 hingga 5 di sekolah menengah perlu mengikuti pembelajaran melalui kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) mengikut kesesuaian guru dan murid mulai 20 Januari ini.Keputusan terbaharu itu selepas mengambil kira jumlah kess jang.kitan C0vid 19 hari ini yang mencecah angka 4,000 dan tr.end kess jang.kitan yang semakin meningkat.

Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan (KPM) mem.utuskan sesi persekolahan secara bersemuka yang bermula 20 Januari ini di seluruh negara hanya melibatkan calon peperiksaan utama termasuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2020.

Kebenaran itu juga melibatkan calon yang menduduki  Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), Diploma Vokasional Malaysia (DVM) serta peperiksaan antarabangsa yang setara.

Sebelum ini, Menteri Kanan (Pendidikan), Dr. Radzi Md. Jidin berkata, semua murid tingkatan satu, empat dan enam serta murid tahun satu hingga enam dan Institut Pendidikan Guru (IPG) di negeri dilaksanakan Perlntah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan Perlntah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dibenarkan ke sekolah bermula 20 Januari ini.Beliau bagaimanapun berkata, murid-murid tingkatan dua dan tiga di negeri terbabit hanya dibenarkan ke sekolah pada 8 Mac depan.

Selain itu, kenyataan itu turut menyebut, memandangkan ada murid sudah mula mendaftar masuk di asrama mulai 16 Januari 2021, KPM telah membuat dua ketetapan membabitkan sekolah bersarama penuh dan asrama sekolah harian seperti berikut:

Sekolah Berasrama Penuh.*Murid Tingkatan 4 dan Tingkatan 5:• boleh kekal di asrama dan mengikuti PdP secara dalam talian di sekolah; atau • boleh pulang ke rumah dan mengikuti PdPR. Ibu bapa atau penjaga dibenarkan mengambil anak atau anak jagaan pulang pada bila-bila masa yang sesuai dengan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.*Murid Tingkatan 5 (2020) dan Tingkatan 6:• mengikuti PdP secara bersemuka di sekolah sehingga selesai peperiksaan.

Asrama Sekolah Harian*Murid Tingkatan 1, Tingkatan 4 dan Tingkatan 5:• boleh kekal di asrama dan mengikuti PdP secara dalam talian di sekolah; atau • boleh pulang ke rumah dan mengikuti PdPR. Ibu bapa atau penjaga dibenarkan mengambil anak atau anak jagaan pulang pada bila-bila masa yang sesuai dengan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

*Murid Tingkatan 5 (2020) dan Tingkatan 6:• mengikuti PdP secara bersemuka di sekolah sehingga selesai peperiksaan.Selain itu, kenyataan itu juga menyebut, keperluan makan dan minum murid di asrama akan disediakan oleh pihak sekolah.Bagi tujuan pengoperasian sekolah pula, kenyataan itu menyebut, semua guru hendaklah kembali ke stesen tempat bertugas masing-masing sebelum 20 Januari 2021.

“Guru yang terlibat dengan kelas peperiksaan SPM/SVM/SKM/STPM/STAM/DVM tahun 2020 perlu hadir ke sekolah untuk tujuan PdP secara bersemuka. Guru yang lain akan melaksanakan PdPR dan kehadiran ke sekolah adalah berdasarkan keperluan yang ditetapkan oleh Ketua Jabatan,” kata kenyataan itu.

Kata kenyataan itu lagi, bagi pelajar Kolej Matrikulasi, mereka perlu kekal di kolej masing-masing untuk terus mengikuti pembelajaran secara hibrid.Sementara itu, semua pelajar Institut Pendidikan Guru (IPG) yang telah berada di asrama perlu kekal berada di asrama kampus.

“Pelajar yang masih belum mendaftar di asrama boleh memilih untuk masuk ke asrama atau kekal berada di rumah masing-masing. PdP untuk semua pelajar IPG akan dilaksanakan secara dalam talian mulai 17 Januari 2021.“Perincian berkaitan pelaksanaan praktikum dan internship IPG akan dimaklumkan kelak,” katanya.

Pada masa yang sama, keyataan itu menyebut, semua tadika swasta yang berdaftar dengan KPM boleh terus beroperasi secara bersemuka.“KPM menyarankan agar semua ketetapan ini turut diikuti oleh sekolah-sekolah yang tidak berdaftar dengan KPM, termasuk sekolah di bawah kerajaan negeri.

“KPM sentiasa komited membantu usaha Kerajaan dalam melandaikan keluk penularan wabak COVID-19,” katanya.Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ini Yang Ditunggu Tunggu. Akhirnya Kpm Keluarkan Kenyataan Rasmi Tentang Tarikh Pembukaan Sekolah. Rupanya Ini Tarikh Sesi Persekolahan Bermula.

Murid sekolah rendah dan pelajar sekolah menengah dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 4 yang belajar di negeri-negeri yang akan dikuatkuasakan perintah kawalan pergerakan (PKP) kedua akan meneruskan pembelajaran secara dalam talian di rumah.

Bagaimanapun, pelajar yang akan mengambil peperiksaan termasuk SPM, SVM, SKM, STPM, STAM dan DVM dan peperiksaan setaraf yang lain akan dibenarkan untuk meneruskan pembelajaran bersemuka. Murid sekolah berasrama penuh dan asrama sekolah harian yang akan menduduki peperiksaan tersebut dibenarkan pulang ke asrama mulai 16 Januari 2021.

Selain itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengatakan tadika swasta yang berdaftar dibenarkan terus beroperasi secara bersemuka. Berikut adalah kenyatan media KPM

– Sumber dipetik dari mykmu, Kenyataan Media KPM. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!  Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : https://mediabawang.net/buka-skolah/

Pru Boleh Diadakan Tapi Dengan Syarat Ni. Terkini Perdana Menteri Umumkan Sesuatu Pasal Pilihan Raya.

Ketika Perutusan Khas Perdana Menteri sebentar tadi, Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa beliau akui ada pihak yang mendesak supaya diadakan pilihan raya. Dakwanya, bukan beliau tidak mahu melangsungkan pilihan raya tersebut dan tidak menasihati Yang Di-Pertuan Agong berkaitan perkara itu namun yang menjadi keutamaannya ketika ini adalah usaha untuk ‘memulihkan’ pandemik Covid-19 di negara ini.

PRU diadakan sebaik jawatankuasa khas bebas perakukan covid-19 dah reda atau pulih sepenuhnya dan mengatakan pilihanraya selamat diadakan..Masa tu terpulang utk rakyat pilih kerajaan mana yang layak tadbir negara” Malah ketika ini beliau juga meminta setiap ahli politik untuk ketepikan perbezaan masing-masing dan bersolidariti untuk memulihkan negara daripada COVID-19.

Terkini Agong Perkenankan Darurat. Rupa Rupanya Ini Punca Buat Rakyat Terkedu.

KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah memperkenankan tempoh pelaksanaan darurat hingga 1 Ogos 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal jika angka kes positif C0VID-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, berkata Seri Paduka Baginda turut berkenan terhadap cadangan Kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.

Jawatankuasa Bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan d4rurat ini dapat ditamatkan lebih awal. Perlu ditegaskan di sini bahawa Seri Paduka Baginda amat prihatin terhadap keselamatan diri rakyat jelata,

khususnya pada ketika ini rakyat di beberapa negeri masih mengharungi bencana banjir. Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa kegusaran terhadap kesan bencana banjir dan kenaikan mendadak angka jangkitan C0VID-l9 di negara ini.

Sehubungan dengan itu, Al-Sultan Abdullah menasihati rakyat supaya bertenang, tabah dan cekal menghadapi pelaksanaan darurat ini dan Perintah Kawalan Pergerakan demi keselamatan dan kepentingan bersama.

Seri Paduka Baginda turut menyeru rakyat jelata untuk bersama berdisiplin mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan semua perintah yang telah ditetapkan oleh Kerajaan dan agensi-agensi Kerajaan yang berkaitan semasa pelaksanaan darurat dan Perintah Kawalan Pergerakan ini.

Seri Paduka menzahirkan keyakinan bahawa dengan semangat jitu dan kerjasama rakyat jelata seperti yang telah dipamerkan semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan pada tahun lalu, kita mampu sekali lagi membendung penularan wabak C0VID-l9 dengan berkesan.

Al-Sultan Abdullah turut menzahirkan harapan agar vaksin C0ViD-l9 yang bakal diterima kelak akan melandaikan keluk pandemik, sekali gus memutuskan transmisi COVlD-l9 di Malaysia. Al-Sultan Abdullah mengambil

kesempatan ini untuk menzahirkan setinggi penghargaan kepada wira dan wirawati petugas barisan hadapan yang bersabung nywa dan bertungkus lumus tanpa mengira penat lelah serta masa dalam memikul tanggungjawab memerangi wabak C0VID-l9.

Al-Sultan Abdullah turut mengambil kesempatan ini mengajak rakyat untuk bersama Seri Paduka Baginda mendoakan semoga Malaysia sentiasa dilindungi dari segala bentuk anc4man dan w4bak ini dapat dibendung dengan berkesan dan diakhiri dengan segera. Seri Paduka Baginda turut mengajak seluruh rakyat mendoakan bencana banjir yang melanda beberapa negeri pada ketika ini tidak berpanjangan.

Baginda memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak C0VID-l9 selepas menerima menghadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin bin Yassin di Istana Negara, semalam.

Pada sesi menghadap yang berlangsung selama 45 minit bermula pada jam 5.30 petang semalam, Muhyiddin telah menyembah maklum keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet berkenaan cadangan pelaksanaan Pengisytiharan Proklamasi Darurat sebagai langkah proaktif untuk membendung dan melandaikan kes positif C0VlD-19 harian yang telah mencecah empat angka secara berterusan sejak bulan Disember lalu.

“Setelah memperhalusi penjelasan YAB Perdana Menteri dan sembah taklimat daripada Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki bin Ali; Peguam Negara Tan Sri Idrus bin Harun; Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Haji Affendi bin Buang; Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid bin Bador,

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham bin Abdullah dan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Abdul Ghani bin Salleh, maka Al-Sultan Abdullah berpandangan bahawa penularan wabak C0VlD-19 di negara ini berada di tahap yang amat kr1itikal dan adanya keperluan Pengisytiharan Proklamasi Darurat berdasarkan Fasal (1) Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.

Perlu dimaklumkan bahawa perkenan ini juga telah mengambil kira rundingan Seri Paduka Baginda dengan Raja-Raja Melayu. Perkenan ini turut mengambil kira keselamatan diri rakyat dan kepentingan negara. Ia juga berdasarkan statistik semasa C0VlD-l9, khususnya kekangan kemudahan-kemudahan logistik mengikut negeri-negeri yang telah dipersembahkan semasa sesi taklimat itu.

Menurut statistik, lima belas hospital C0VlD-l9 mencatatkan kadar penggunaan katil C0VlD-l9 (bukan ICU) melebihi 70 peratus. Di Lembah Klang, penggunaan katil ICU untuk pesakit C0VlD-l9 di Hospital Kuala Lumpur dan Pusat Perub4tan Universiti Malaya telah mencapai 100 peratus, manakala di Hospital Sungai Buloh 83 peratus. Kadar penggunaan katil ICU untuk pesakit C0VlD-l9 di Perak, Selangor, Melaka, Terengganu dan Sarawak pula telah melebihi 70 peratus.

Sumber : BH

Ada Lagi Satu Kes Mutasi Baharu Covid19 Di Malaysia. Dr Noor Hisham Dedahkan Lebih Lanjut Berkenaan Mutasi Tersebut Dan Harap Semua Maklum

Malaysia melaporkan kes pertama mutasi baharu Covid-19 selepas seorang pengembara yang mempunyai sejarah perjalanan ke United Kingdom. KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) memaklumkan mutasi baharu Covid-19 yang dikenali sebagai UK B.1.1.7 atau 202012/01 mutasi protein Spike telah dikesan di Malaysia pada Isnin.Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kes tersebut telah dilaporkan daripada seorang pengembara yang mempunyai sejarah perjalanan ke United Kingdom pada Disember 2020.

“Pengembara tersebut didapati positif pada 28 Disember 2020 dan telah diasingkan untuk rawatan lanjut,” kata Dr Noor Hisham dalam satu kenyataan di Facebook, malam Isnin.Menurut Dr Noor Hisham, sejak Oktober 2020, KKM telah melakukan pemantauan terhadap kesemua pengembara dari negara-negara yang telah melaporkan kes mutasi varian UK B.1.1.7 ini termasuk dari United Kingdom, Belanda, Singapura, Turki, Filipina dan India.

Menurut beliau, sebanyak 968 sampel telah diuji sejak Oktober 2020 dan ‘genome sequencing’ telah dilakukan bagi mengesan jenis mutasi UK B.1.1.7 ini kepada 24 sampel.Setakat 11 Januari 2021, tiada penularan dalam negara telah dikesan berkaitan virus mutasi UK B.1.1.7 tersebut, kata Dr Noor Hisham.

Tambah beliau, KKM melalui Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dan CPRC Kebangsaan akan sentiasa memantau perkembangan mutasi UK B.1.1.7 ini dan akan memberi maklumat dari semasa ke semasa.”Walaupun mutasi UK B.1.1.7 ini tidak menyebabkan gejala yang teruk, namun, ia boleh menular dengan mudah dan cepat. Orang ramai dinasihati agar sentiasa mengamalkan kebersihan kendiri dengan kerap membasuh tangan, memakai pelitup muka terutamanya di tempat awam, dan menjaga penjarakan fizikal setiap masa,” ujarnya lagi.

Segala Andaian Yang Dibuat Orang Ramai Sebenarnya Tidak Betul. Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Sebagai Pesakit COVID19 Semasa Dikuarantin Di MAEPS

Untuk pengetahuan, Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.Kisah lelaki ini yang dikuarantin di Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Beriko Rendah (PKRC) mendapat perhatian ramai apabila dia berkongsi pengalamannya sepanjang berada di situ.

Menariknya, segala andaian yang dibuat orang ramai sebenarnya tidak betul. Keadaan di pusat tersebut sangat teratur dan tidak sesak seperti mana yang disangkakan.Ikuti kisah perjalanan seorang lelaki yang dikenali sebagai Alfifie Chan berkongsi pengalamannya di tahan di pusat kuarantin selepas disahkan positif Covid-19. Katanya, orang ramai boleh jadikan ceritanya ini sebagai satu aura yang positif untuk mengetahui situasi yang sebenar.

Apa perasaan bila saya tau saya positive? Saya rasa apa yang saya rasa sama dengan orang lain; rasa bersalah dan concern pasal orang lain. Those yang rapat. Takut diorang infected.Ini merupakan soal jawab yang ditanya di Instagram mengenai pengalaman dikuarantin di MAEPS, Serdang pada 7 Januari lalu. Tujuan thread ini untuk menyebarkan positif kepada orang ramai dan menunjukkan perkara yang sebenar.

The condition inside the centre. Menakutkan ke? Tak pun. Selesa and bersih. Tengok la sendiri. Yang gntung-gntung kain putih kat katil tu sebab lampu on 24 jam. So silau. Haha.Basic necessity; Toilet. Ada 6 toilets in total dalam hall ni. Setiap toilet ada around 4-6 cubicles. So far tak pernah lagi beratur or tunggu untuk masuk.Condition inside one of the toilet cubicles. Clean and well maintained. Selesa nak buat business and mandi. Jangan la expect cam tandas kat hotel.

“We help each other. Because we are in this together.”How they served the food? Food will be sent to each bed. We help each other. Because we are in this together. Ramai yang tolong petugas untuk agihkan makanan.Kenapa katil kat MAEPS rapat-rapat? Boleh ke share facilities yang sama?

Haaa. Saya jelaskan based on apa yang diorang bagitau. Kalau ada doktor atau yang lebih arif nak add on, silakan. Harap korang faham.Duk sekali dengan foreigner ke? Kenapa diorang asingkan foreigner dengan local? Haaa. Ini based on pemahaman saya kenapa perlu diasingkan.Nurse yang buat announcement ni sangat sempoi dan suntik sedikit keceriaan dalam dewan. Lawak giler. Syima patut dinaikkan pangkat!

Panas ke dalam dewan tu? Sejuk sampai boleh beku. Hahaha. Selesa serious.Kipas ke aircond? Tak seperti yang orang gambarkan. Kat sini pakai aircond on 24 jam. Sejuk and selesa. Sakai jap tengok aircond dia ni. HahaBila orang baru admitted, pintu ni akan dibuka dan sound effect mantap. Macam dalam movie. Saya panggil ni pintu Maze Runner. Sorakan tu untuk bagi semangat pada yang baru masuk supaya diorang tak rasa takut. What a spirit in here.

Nak charge phone camne? Ada guys charging station all around this hall. So far takde kes lagi and I hope memang takde la. Alhamdulillah.Ingatlah bahawa pesakit positif Covid-19 bukan penjnyh untuk orang pulaukan mereka kerana sakit ini datang dalam keadaan tidak dijangka. Moga pesakit-pesakit ini diberikan kesihatan yang baik dan doakan Malaysia bebas Covid-19 suatu hari nanti.

16 Sekeluarga Termasuk Seorang Kanak Kanak Berusia 2 Tahun Di Johor Disahkn Positif COVID19. KKM Tampil Jelaskan Berkenaan Isu Ini

Sehari selepas pemergian warga emas, salah seorang saudara perempuannya didapati positif Covid-19, kata sumber itu. 16 sekeluarga termasuk seorang kanak-kanak berusia dua tahun di Labis, Segamat, Johor disahkan positif Covid-19 selepas menghadiri perjumpaan di Lembah Klang.

Menurut sumber Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), kesemua mereka tinggal di sebuah rumah yang sama di Labis, dan telah mengunjungi ahli keluarga lain di zon merah di Kuala Lumpur dan Selangor antara 17 dan 25 Disember.Difahamkan, perjumpaan keluarga itu turut dihadiri seorang warga emas berusia 60 tahun yang pergi buat selamanya akibat wabak itu pada 3 Januari.

Individu yang sudah tiada menghidap sakit diabetes dan tekanan drah tinggi, mula menunjukkan simptom selepas kembali ke Segamat.16 sekeluarga itu turut pulang ke Segamat pada hujung Disember untuk melawat wanita itu.Dia dihantar ke Hospital Segamat untuk menerima rawatan sebelum meninggal dunia.

Sehari selepas pemergian warga emas, salah seorang saudara perempuannya didapati positif Covid-19, kata sumber itu.”Pengesanan kontak dan tindakan susulan yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan mendapati bahawa 16 anggota keluarga warga emas itu menghidap Covid-19.”Mereka dikuarantin sementara ada yang ditahan di hospital untuk rawatan yang diperlukan,” katanya. – The Star.

Pengantin Perempuan Disahkan Positif COVID19. Pasangan Ini Sanggup Sarung PPE Dan Teruskan Perkahwinan Di Pusat Rawatan

Sebuah video dimuat naik di Twitter menunjukkan satu pasangan di India disatukan dalam suasana lain daripada yang lain telah mendapat perhatian ramai.Menurut India Times, video itu menunjukkan majlis perkahwinan satu pasangan yang diadakan di sebuah pusat rawatan Covid-19 Kelwara di Shahbad. Pasangan itu serta paderi yang menyatukan mereka dilihat memakai PPE selepas pengantin perempuan disahkan positif pada hari perkahwinan mereka.

Melalui video tersebut, mereka dilihat mengenakan persalinan lengkap PPE dan melafazkan ikrar perkahwinan. Selain mereka bertiga, terdapat seorang dua individu lain dipercayai ahli keluarga yang turut hadir dan memakai persalinan PPE.

Tidak melupakan adat dan budaya, meskipun menyarung PPE pengantin lelaki tetap memakai serban tradisional. Pengantin perempuan juga dilihat memakai pelindung muka dan kedua-duanya dilihat memakai sarung tangan sepanjang upacara itu berlangsung.

Majlis mereka itu dijalankan mengikut norma baharu Covid-19 dan protokol yang telah ditetapkan oleh kerajaan tempatan. Disebabkan kenaikan kes Covid-19 di Rajasthan, Ketua Menteri Ashok Gehlot memutuskan untuk melanjutkan perintah berkurung sehingga 31 Disember 2020.