Mila luah berkenaan KWSP dan tampil buat permintaan kepada Muhyiddin. Mila Jirin berani beri cadangan kerajaan membenarkan pendeposit KWSP keluarkan duit dengan bersyarat

Berita

Penyanyi dan usahawan Mila Jirin mencadangkan kerajaan membenarkan pendeposit Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) mengeluarkan duit mereka dengan bersyarat.Kata pemilik nama penuh Norsyarmilla Jirin itu, kerajaan mungkin boleh menggunakan antaranya kaedah pelaksanaan moratorium dalam membenarkan pengeluaran itu dilakukan.

“Mereka minta duit KWSP mereka bukan untuk bersuka ria. Wahai kerajaan tolong bantu mereka yang amat memerlukan.“Muhyiddin Yassin, saya mencadangkan mereka yang nak keluarkan duit mereka ikut cara moratorium. Contohnya bagi bukti memang pendapatan mereka merosot, gaji dipotong dan diberhentikan kerja atau apa sahajalah yang difikirkan baik,” katanya dalam hantaran di Instagram.

Baru-baru ini, kerajaan membenarkan pengeluaran simpanan Akaun 1 KWSP sebanyak RM500 sebulan untuk tempoh 12 bulan sebagai langkah mengurangkan beban kesan Covid-19.Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata ahli yang layak boleh memohon mulai Januari 2021 dengan jumlah pengeluaran sehingga RM6,000.

KWSP pula dalam satu kenyataan berkata, mereka sedang memperhalusi dan menambah baik kemudahan pengeluaran Akaun 1 yang disasarkan seperti diumumkan semasa pembentangan Belanjawan 2021 pada 6 Nov lalu.Mila, 32, berkata rakyat ketika ini semakin terjejas dek Covid-19 dan mungkin usaha dilakukan kerajaan itu boleh memudahkan ahli KWSP mula berniaga secara kecil-kecilan.“Asalkan dapat bagi sedikit dana mungkin boleh dijadikan start up (permulaan) mereka berniaga kecil-kecilan.“Bantulah mereka wahai kerajaan… rakyat sedang susah,” katanya

3 Cara Kerajaan bantu KWSP tambah pendapatan.Kelab Ahli Parlimen Backbenchers (BN) mengemukakan tiga cadangan bagai kerajaan mencari jalan memulih dan memastikan pencarum Kumpulan Wang Simpana Pekerja (KWSP) dengan baki simpanan rendah dapat menambahkan simpanan dengan kadar paling cepat.

Pengerusinya, Datuk Seri Najib Razak berkata, ia bagi boleh sewaktu pencarum bersara nanti, simpanan mereka di dalam Akaun 1 akan mencukupi.Jelas Ahli Parlimen Pekan itu, tanggungjawab kerajaan bukan untuk menafikan pencarum dari mengakses wang milik mereka sendiri pada masa mereka paling terdesak.

“Perkara ini boleh dilakukan dengan tiga cara iaitu pertama, selepas Covid-19, kerajaan boleh membantu KWSP untuk meraih pendapatan yang lebih dengan memberi projek lebih lumayan kepada KWSP.“Contohnya, sebelum ini projek KWASA Land atas tanah Lembaga Getah Malaysia dan projek Battersea di United Kingdom serta pemilikan 49 peratus di dalam syarikat PLUS. Bukan diberikan kepada kroni.

“Kedua, menaikkan semula kadar caruman bulanan majikan dan pencarum dan ketiga mengubah struktur pembayaran dividen kepada struktur berperingkat dengan izin multi-tier dividen structure di mana baki simpanan yang lebih rendah akan terima dividen yang lebih tinggi supaya pembahagian keuntungan KWSP akan lebih memihak kepada pencarum yang mempunyai baki simpanan rendah.

“Dengan ini, simpanan masa tua pencarum yang terpaksa mengeluarkan wang secara one-off dari Akaun 1 dapat dipulihkan dalam masa terdekat,” katanya katanya perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2021 di Dewan Rakyat hari ini.Najib yang bekas Menteri Kewangan menjelaskan ,jumlah aset terkumpul KWSP bernilai RM940 bilion pada masa kini dan sekiranya empat juta pencarum mengeluarkan maksima yang dibenarkan sebanyak RM10,000, ia akan mengakibatkan keperluan dicairkan wang tunai sebanyak RM40 billion.

Namun beliau percaya, tidak semua pencarum akan mengeluarkan jumlah maksimum dan kemungkinan jumlah yang diperlukan sekitar RM20 bilion hingga RM30 bilion.Malah beliau turut yakin jumlah itu mampu disediakan oleh KWSP tambahan lagi Bank Negara boleh membeli bon-bon kerajaan yang dimiliki oleh KWSP.

“Perlu sedar bahawa 49 peratus aset KWSP adalah dalam bentuk bon kerajaan dan Bank Negara boleh membantu dengan pelupusan bon ini tanpa memberi impak besar kepada pasaran bon tempatan.“Kita bukan mahu memaksa KWSP untuk mencairkan aset ekuiti pada masa nilai aset rendah. Secara tidak langsung menambah wang dalam kitaran atau money circulation dalam ekonomi agar pekerjaan dapat diselamatkan dan ekonomi dapat dirancakkan dengan penambahan permintaan ini merupakan keutamaan kita,” katanya. MG

Setelah Dengar Keluhan Rakyat Terkini Tengku Zafrul Minta Sesuatu Pada Pihak Kwsp Tentang Pengeluaran Akaun 1. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Yang Tengku Zafrul Minta.

Setelah dengar keluhan rakyat terkini Tengku Zafrul minta sesuatu pada pihak kwsp tentang pengeluaran akaun 1. Mengejutkan rupa rupanya ini yang Tengku Zafrul minta.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian syarat dan kaedah pengeluaran Akaun 1 esok. Perkara itu diberitahu Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 malam ini.

“KWSP akan umumkan esok. Sama ada perluaskan (pencarum yang dibenarkan keluar caruman Akaun 1) biar mereka umumkan. “Saya sudah minta mereka perhalusi cadangan (pengeluaran Akaun 1) selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat Malaysia selepas kita umumkan dalam Belanjawan 2021dan kita akan berusaha sebaik mungkin,” katanya.

Tengku Zafrul juga berkata, peminjam khususnya golongan B40 yang juga penerima Bantuan Prlhatin Rakyat (BPR) serta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta mikro perlu memberitahu bank bagi mendapatkan moratorium bersasar.

Beliau berkata, kerajaan dalam Belanjawan 2021 melanjutkan bantvan moratorium bersasar sama ada untuk menangguhkan ansuran bulanan selama tiga bulan atau mengurangkan ansuran bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

“Mereka perlu berhubung dengan bank dan pilih daripada dua kategori itu. Bukan hanya untuk peminjam individu tetapi juga untuk PKS mikro. “Berdasarkan data, sebanyak 8.1 juta peminjam mempunyai jumlah pinjaman kurang daripada RM150,000,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Bagi lah semua orang keluarkan macam acc 2 .. Apa ingat yang kena buang kerja ke terjejas? Yang kerja ni makan basic , kena p0tong gaji bagai , semua orang terjjas sekarang ni. Semoga dipermudahkan. Musim2 mcm ni, memang nak pakai duit sgt.

Kenapa la tak seragam jer semua sekali, leceh nak ke bank dan sain macam-macam, lg satu KWSP bagi jer la 10,000 apa masalah nya, duit pencarum, bukan duit kerajaan, lntak la masa tua tak ads duit, yang penting skrg, dh tua nanti kerja la jaga ke?apa ke boleh je.

Sumber : BHOnline/TV3

Ramai Yang Tak Puas Hati Pasal Isu Keluar Akaun 1 Kwsp. Sekali Muhyiddin Yassin Tampil Bersuara Lantang Jelaskan Sesuatu Pada Rakyat.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menegaskan pengeluaran dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerjan (KWSP), akan disasarkan untuk mereka yang dalam kesulitan sahaja. Muhyiddin tidak menggariskan syarat-syarat untuk memenuhi syarat pengeluaran RM500 sebulan, tetapi memberi gambaran melalui kemungkinan satu senario.

“Mungkin kedua-dua suami isteri dah tiada kerja. Walaupun ada simpanan, simpanan dah habis untuk anak-anak. “Jadi dalam kes sebegini lah kita benarkan,” katanya pada wawancara di Astro Awani malam ini. Sementara itu perdana menteri juga menolak kritikan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim bahawa Belanjawan 2021 tidak memiliki langkah-langkah untuk merangsang ekonomi.

Bagaimanapun, jelas Muhyiddin, pandangan Anwar itu bukan masalah kerana kerajaan terbuka mendengar sebarang maklum balas. Kerajaan semalam mengumumkan kemudahan pengeluaran simpanan KWSP daripada Akaun 1 secara bersasar sebanyak RM500 sebulan dengan jumlah sehingga RM6,000 untuk 12 bulan.

Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, pengeluaran itu adalah bagi membantu mereka yang kehilangan pekerjaan dan meringankan beban kewangan kepada 600,000 ahli yang terjejas. Katanya, mengambil kira kedua-dua inisiatif i-Lestari serta kemudahan pengeluaran Akaun 1 ini, jumlah keseluruhan pengeluaran tunai adalah sehingga RM12,000.

“Diunjurkan keseluruhan bayaran bagi pengeluaran Akaun 1 akan melibatkan RM4 bilion ringgit. Ahli yang layak boleh memohon mulai Januari 2021,” katanya. Selain itu, Zafrul berkata, kadar caruman minimum KWSP pekerja dikurangkan daripada 11 kepada sembilan peratus mulai Januari tahun depan untuk tempoh 12 bulan.

“Ini bagi meningkatkan pendapatan boleh guna atau take-home pay. Ini akan memanfaatkan pencarum KWSP dengan nilai inisiatif sehingga RM9.3 bilion. “KWSP juga telah memperkenalkan kemudahan pengeluaran i-Lestari pada bulan April yang membenarkan ahli membuat pengeluaran sebanyak RM500 sebulan, selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sehingga RM6,000.

“Skim ini telah memanfaatkan 4.7 juta ahli dengan nilai 11.6 bilion ringgit,” katanya. Dalam pada itu segelintir dari warganet masih tidak berpuas hati denga  pengeluaran akaun 1 KWSP hanya 500 sebulan “So go to one off withdrawal kwsp.. Kalo sebulan rm500, family tu boleh ke survive utk sebulan tok mudin? Bayar uma, keter, makan minum, blnja skolah? tulis seorang warganet

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : trending sgt

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Lepas Je Menteri Kewangan Umum Boleh Keluarkan Rm500 Dari Akaun 1 Kwsp Kali Ni Ketua Pegawai Kwsp Pula Tampil Bersuara Tampil Dedahkan Sesuatu Buat Warganet Terkedu.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian lebih lanjut mengenai kemudahan pengeluaran Akaun 1 KWSP secara bersasar pada 11 November. Ketua Pegawai KWSP Tunku Alizakri Alias berkata permohonan penambahan kemudahan pengeluaran bersasar itu akan bermula pada Januari 2021.

“Kemudahan pengeluaran tambahan ini adalah sangat khusus dan disasarkan kepada ahli yang benar-benar memerlukan bantuan wang tunai,” katanya dalam kenyataan semalam. Beliau berkata kemunculan gelombang baharu kess C0VID 19 telah mengakibatkan proses pemulihan ekonomi yang tidak menentu sehingga menyebabkan sebilangan ahli kembali berdepan dengan msalah kwangan.

Katanya pihaknya blimbang bantuan yang sedia ada mungkin tidak akan dapat bertahan lama terutamanya bagi mereka yang memerlukan lebih banyak aliran tunai untuk menyara diri dan keluarga. Sebelum ini, KWSP memperkenalkan kemudahan Pengelvaran i-Lestari untuk meredakan sedikit masalah aliran tunai ahli dan membenarkan mereka mengurangkan kadar caruman syer pekerja secara sukarela daripada 11 peratus kepada tujuh peratus untuk tempoh April 2020 hingga Disember 2020.

“Selain itu, kami juga menghulurkan bantuan kepada majikan yang terjejas dengan memperkenalkan Program Bantvan Majlkan C0VID 19 (e-CAP), yang membolehkan majlkan yang layak memohon untuk menangguh dan menstruktur semula caruman syer majlkan KWSP,” katanya.

Tunku Alizakri berkata kebenaran untuk ahli mengakses simpanan persaraan KWSP mereka selain daripada yang diperuntukkan di bawah Akta KWSP 1991 adalah sesuatu yang belum pernah berlaku atau dilaksanakan sebelum ini.

Katanya simpanan dalam Akaun 1 (70 peratus daripada simpanan) telah ditetapkan untuk persaraan ahli manakala simpanan dalam Akaun 2 (30 peratus daripada simpanan) pula diperuntukkan bagi pengeluaran tertentu sahaja.

“Oleh yang demikian, keputusan ini bukanlah sesuatu yang mudah dan boleh dibuat dengan tergesa-gesa. Namun, kami telah menemui jalan tengah untuk membolehkan ahli mengakses slmpanan mereka tanpa menjjaskan persaraan mereka pada masa depan,” katanya.

KWSP juga sedang mempertimbangkan untuk membenarkan ahli membuat pengeluaran daripada Akaun 2 untuk mendapatkan produk insurans dan takaful yang merangkumi insurans nywa/keluarga dan penyakit kritikal daripada syarikat insurans dan takaful yang diluluskan.

Beliau berkata produk ini akan disediakan melalui i-Akaun, yang akan disesuaikan untuk ahli KWSP dengan harga premlum yang berpatutan dan dilengkapi dengan ciri-ciri tambahan. Katanya KWSP juga menyambut baik keputusan kerajaan berkenaan penurunan kadar carvman minimum syer pekerja kepada sembilan peratus, mulai Januari 2021 hingga Disember 2021, yang mengambil kira tkanan ek0nomi dan juga pengvrangan pendapatan ahli.

“KWSP ingin menekankan bahawa walaupun langkah-langkah ini adalah respon kepada kebimbangan masa kini ahli dan meliputi keperluan jangka pendek bagi menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi yang belum pernah terjadi sebelumnya, langkah-langkah untuk menangani isu-isu berkaitan sistem perlindungan sosial negara perlu dilaksanakan segera,” katanya.

Tunku Alizakri berkata memandangkan KWSP mewakili hampir 50 peratus populasi rakyat Malaysia dengan 14.6 jvta ahli, KWSP akan mengambil pendekatan proaktif dalam memberikan pandangan dan membantu kerajaan mewujudkan penyelesaian secara holistik untuk mencapai kesejahteraan sosial bagi ahli KWSP khususnya, dan rakyat Malaysia amnya.

“Kami akan terus memperjvangkan isu perlindvngan s0sial bersama-sama dengan agensi-agensi dan badan-badan yang lain melalui MySPC (Majlis Perlindvngan S0sial Malaysia) dan akan berusaha untuk meningkatkan slstem perlindvngan s0sial untuk masa depan rakyat Malaysia,” katanya.

Katanya KWSP juga akan meningkatkan pr0gram jangkauannya untuk mengupaya dan memperkasakan ahli dengan pengetahuan kewangan agar mereka bersedia menghadapi cbaran kwangan pada masa depan di samping membantu mereka dalam meningkatkan kemahiran diri.

Beliau turut menggesa ahli untuk membuat janji temu dengan Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP untuk membantu merancang kewangan mereka dengan lebih berkesan dan mendapatkan nasihat berkenaan penyelesalan yang sedia ada.

Sumber : AstroAwani/Bernama

Terkini Ds Tengku Zafrul Dedahkan Ahli Kwsp Boleh Keluarkan Rm500 Sebulan Dari Akaun 1 Dalam Tempoh Masa Ini.

Berita baik untuk ahli-ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja! Sebentar tadi Datuk Seri Tengku Zafrul bin Abdul Aziz mengatakan yang kerajaan telah membenarkan pengeluaran akaun 1 KWSP secara bersasar. Oleh itu, mulai Januari tahun hadapan, korang boleh mula keluarkan wang KWSP sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM6,000.

Keputusan ini dibuat untuk membantu ahli-ahli KWSP yang kehilangan kerja dan pendapatan yang terjejas ekoran dari pandemik Covid-19. Kerajaan menjangka, inisiatif ini dapat memanfaatkan seramai 600,000 ahli KWSP.

Berita Baik. Terkini Perdana Menteri Bagi Tahu Sesuatu Pada Rakyat Setelah Berbincang Dengan Tengku Zafrul Mengenai Pengeluaran Wang Akaun 1 Kwsp.

PUTRAJAYA: Kerajaan bersetuju dan bersedia mengkaji saranan pengeluaran Akaun 1 Kumpulan Simpanan Wang pekerja (KWSP) bagi membantu rakyat yang berdepan kesvsahan dan benar-benar perlu. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata perkara membabitkan KWSP sememangnya isv panass yang dibangkitkan pelbagai pihak dan kumpulan yang meminta kerajaan menimbangkan supaya pencarum KWSP boleh mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1.

Beliau berkata, perkara itu sudah dibincangkan dengan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, beberapa hari lalu. “Belanjawan 2021 nanti ada bantvan yang kerajaan akan sampaikan. Jika ia dianggap memadal, tidak perlu mengeluarkan simpanan Akaun 1.

“Kita akan teliti secara halus dan (melihat keadaan) kumpulan tertentu yang dianggap tervk terjejas, contohnya mereka yang dibvang kerja. “Kumpulan tersasar ini akan difikirkan… tunggulah pengumvman yang akan dibuat Menteri Kewangan nanti,” katanya pada Wawancara Bersama Perdana Menteri, hari ini.

Muhyiddin berkata, kerajaan sebelum ini sudah melaksanakan kel0nggaran berhubung simpanan dalam KSWP termasuk membenarkan caruman pekerja dikurangkan daripada 11 peratus kepada 7 peratus selain i-Lestari yang membenarkan pengeluaran daripada Akaun Dua sebanyak 6,000 seorang.

Beliau berkata, selepas kelonggaran itu diberikan, hampir 70 peratus daripada ahli KWSP memilih untuk mengurangkan carvman pekerja daripada 11 peratus kepada 7 peratus yang kini menyumbang kepada meningkatkan pendapatan boleh guna (disposable income) membolehkan pencarum berbelanja, membabitkan jumlah hampir 700 juta sebulan.

Namun, beliau berkata, lebih daripada 30 peratus daripada ahli KWSP mempunyai simpanan KWSP kurang daripada 5,000 dan dengan itu sekali gus ia tidak semestinya dapat menangani masalah aliran tunai pencarvm terbabit.

Respon Orang Ramai

Mudahkan hasrat rakyat. Tunaikan permintaan rakyat marhaeen yang sangat memerlukan kemudahan tu. Mudah-mudahan kerajaan Abah bertambah kukuh. Daripada pinjam Along lebih baik dibenarkan pengeluaran account 1 , boleh buat modal. nak buat bisnes , contohnya nak buat bisnes online,

jual burger, jual nasi lemak dan sebagainya , nak start business pun pakai modal. kan , baki duit boleh disimpan di ASB dan Tabung haji ,dapat juga dividen setiap tahun , belum tentu umuvr panjang nak tunggu hari tua , pengeluaran account 1 sedikit sebanyak meringgankan bebaan rakyat Malaysia yang hilang pekerjaan dan nak buat bisnes.

Sumber : BHOnline

Terkini Individu Ini Cadangkan Pengeluaran Duit Akaun 1 Kwsp Dengan Jumlah Ini Selama 5 Bulan Tapi Dengan Syarat Berikut. Mengejutkan Ini Komen Dari Warganet.

Johor Bahru: Pemuda Umno Johor menyarankan pengeluaran caruman Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) secara bersyarat dengan maksimvm 2,000 sebulan selama lima bulan. Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Hairi Mad Shah berkata. syarat pengeluaran itu perlu dilakukan secara bersasar iaitu kepada golongan benar-benar terjejas dan memerlukan sahaja.

“Pengeluaran bukan dibuat secara sepenuhnya atau lump-sum, tetapi dibayar secara bulanan, misalnya 2,000 maksimum setiap bulan untuk jangka masa lima bulan. “Menerusi cara itu, duit itu dapat dibelanjakan rakyat secara berhemah, sekali gus membantu mengurangkan beban rakyat kerana keadaan ekonomi belum pulih susulan penularan C0vid 19,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Jumaat lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dilaporkan berkata sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman KWSP untuk digunakan rakyat yang berdepan wbak Covid 19 berikutan pencarum akan berhadapan masalah lebih besar di masa hadapan.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan KWSP membenarkan pencarum untuk mengeluarkan maksimum 10,000 secara one off bagi mengharungi cabaran berikutan impak penularan wbak C0vid 19.

Reaksi Orang Ramai

Macam-macam cadangan.. sampai sekarang tak masuk pun 10k dalam akaun. Terima kasih kerana mencadangkan.. Kami xmahu pembantahan pengeluaran.. Yg penting kami nak hak kami itu saja. Bg ja sapa yg nk keluarkan 10k tu..yg xmau,xyah keluarkan..nk keluarkan berapa pun,ikut keperluan dia laaa..alaaaa..benda kecik jaaa.

Tak kesah lah mana2, one off atau 2k sebulan.. bang non, lim kit siang, najib, kj, syed saddiq, shapie afdal, safiq rahim, pandalela rinong pon harap sokong benda2 cmni.. melegakan rakyat. y pntg akaun 1 boleh keluarkan. dpt tampung sikit2 pon jadilh.

Sumber : HMetro

KWSP Bakal Kekurangan Dana Jika Pengeluaran Akaun 1 Dibenarkan. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Punca Kerjaan Sukar Benarkan Pengeluaran Duit Dalam Akaun 1.

Rakyat Malaysia kini semakin terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan wabak Covid-19. Ekoran itu, timbul beberapa idea yang mencadangkan agar kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk kegunaan berdepan pandemik ini.

Malah, idea ini juga diutarakan oleh mantan Perdana Menteri sendiri, Dato’ Seri Najib di laman Twitter peribadinya. Terang Ketua Ekonomi Pusat Penyelidikan Pasaran Buruh Masa Hadapan, Perkeso, Prof Madya Dr Yusof Saari, tindakan membenarkan pengeluaran wang daripada Akaun 1 akan menyebabkan KWSP kekurangan dana yang sangat besar, sekaligus boleh menjejaskan ekonomi negara.

Sambung beliau lagi, pelaksanaan cadangan ini haruslah dilakukan secara berhati-hati, kerana ia boleh merisiko keadaan ekonomi pada masa hadapan. Idea ini boleh dipertimbangkan sekiranya dilakukan secara bersasar dan pengeluaran dilakukan secara bulanan.

Bagaimanapun, Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) menjelaskan sukar untuk kerajaan membenarkan pelaksanaan idea ini meskipun menyedari beban yang sedang ditanggung oleh rakyat. Tegas Perdana Menteri, jika kerajaan benarkan perkara ini dilaksanakan, rakyat Malaysia bakal menghadapi masalah yang lebih besar pada masa hadapan.

“Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbilion ringgit bagi membantu rakyat” “Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan”

Sumber: Awani

Kecoh Dengan Isu Penegluaran Duit Kwsp Akaun 1. Mengejutkan Sekali Tiba Tiba Ketua Kwsp Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Ada Cara Lain Selain Guna Akaun 1 Kwsp.

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibimbangi menimbulkan masalahh kewangan kepada pencarum pada masa depan.

Ketua Pegawai KWSP, Alizakri Alias, berkata caruman di KWSP adalah insurans masa hadapan pencarum dan jika pengeluaran simpanan dari akaun itu dibenarkan ia bakal membhayakan mereka untuk mendapat perlindungan itu.

Katanya, pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai ketika melalui kesukaran mereka. “Ketika ini, kerajaan menyediakan bantuan kewangan menerusi Bantuan Prihatin Nasional (BPN), BPN SME+, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Kita Prihatin yang menelann belanja sehingga 55 bilion untuk kumpulan B40 dan M40 serta kumpulan sasar lain.

“Malah pencarum turut dibenarkan untuk mengeluarkan wang akaun KWSP menerusi i-Lestari, dengan lebih 11 bilion sudah dikeluarkan oleh seramai 4.7 juta pencarum, sejak April, tahun ini. “Justeru, saya menyarankan pencarum membuat temu janji dengan pegawal Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) untuk mendapatkan pelan kewangan mereka ketika berdepan masa sukar ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilaporkan berkata, kerajaan svkar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 carvman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wbak C0VID 19. Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

Datuk Seri Najib Razak dilaporkan mencadangkan kerajaan membenarkan pengeluaran caruvman KWSP dari Akaun 1 secara ‘one-off’ sehingga 10,000 untuk kegunaan rakyat yang terjejas akibat C0VID-19.