Pegawai kwsp rasa macam jadi orang paling dibenci di Malaysia sekarang. Sekali tiba tiba Najib tampil ajar Pegawai kwsp kira kira. Sampai macam ni sekali Najib ajar.

Berita

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) belum membuat keputusan membenarkan pengeluaran wang dari Akaun 1 dan masih dalam peringkat perbincangan dengan Kementerian Kewangan. Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO), Tunku Alizakri Alias berkata, KWSP tidak akan menggadaikan masa depan pencarumnya dengan membuat keputusan melulu atau terpengaruh dengan mana-mana desakan berhubung isu berkenaan.

Tunku Alizakri berkata, meskipun berdepan pelbagai tekanan termasuk daripada ahli politik yang sebulat suara menyokong pengeluaran RM10,000 dari Akaun 1, katanya, ia tidak akan mematahkan semangat pasukannya dalam membuat keputusan terbaik demi jaminan masa depan pencarum.

“Saya faham ramai orang marah, bimbang, rungsing kerana kesan pandemik ini yang tidak pernah berlaku kesan sebesar ini. “Mungkin, saya menjadi orang paling dibenci di Malaysia sekarang kerana membuat keputusan yang tidak popular.

“Biarlah orang kritik saya tetapi akan jalankan tugas saya untuk melindungi masa depan ahli,” katanya seperti dipetik Harian Metro. Kata Tunku Alizakri, KWSP mendengar pandangan semua pihak sebelum membuat keputusan berhubung perkara itu.

“Kita akan melihat semua aspek secara menyeluruh dengan mengimbangi keperluan semasa ahli sebelum membuat keputusan rasional yang bukan saja akan menyelesaikan masalah hari ini tetapi menjamin kelestarian masa depan ahli,” katanya lagi. Gaji rendah punca caruman rendah

Tunku Alizakri turut mendedahkan bahawa berdasarkan statistik KWSP, sejumlah 43 peratus atau 5.38 juta ahli di bawah umur 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 dalam Akaun 1 mereka. Statistik itu menunjukkan bahawa 54 peratus atau 137,000 daripada 245,000 ahli yang berumur 54 tahun pada 2020, mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000 dan bakal mengharungi hidup persaraan dengan pendapatan hanya RM200 sebulan bagi tempoh 20 tahun.

“Jumlah RM200 itu adalah sangat jauh daripada paras kemiskinan negara iaitu RM2,208 untuk satu isi rumah dan juga RM2,450 untuk perbelanjaan asas seorang warga emas seperti yang dinyatakan dalam kaji selidik oleh Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial (SWRC),” katanya lagi.

Tambahnya lagi, faktor gaji yang rendah menjadi punca ramai pencarum mempunyai simpanan yang sedikit dalam Akaun 1. “Sebelum ini ramai pencarum yang memiliki gaji asas rendah di mana selebihnya adalah dalam bentuk elaun. “Namun, keadaan itu kini sudah bertambah baik susulan penetapan gaji minimum yang dilaksanakan oleh kerajaan,” katanya lagi.

Cadangan untuk membenarkan pengeluaran wang simpanan dalam Akaun 1 mendapat pelbagai reaksi, dengan sesetengah pakar berkata langkah itu bukanlah penyelesaian yang baik dalam membantu rakyat berdepan kesempitan ekonomi.

Ada pula yang mempersoalkan hikmah menyimpan wang untuk kegunaan pada waktu sukar, sedangkan kesulitan ekonomi sudah pun melanda sekarang. Ketika membentangkan Belanjawan 2021 pada Jumaat, Menteri Kewangan

Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mengumumkan yang pencarum akan dibenarkan mengeluarkan RM500 sebulan daripada Akaun 1 selama 12 bulan, atau berjumlah keseluruhan RM6,000. Pengeluaran itu boleh dilakukan bermula Januari 2021. Tengku Zafrul turut meminta Tunku Alizakri agar bersikap fleksibel dalam perkara itu.

Najib ‘ajar’ bos KWSP kira-kira

Bekas perdana menteri Najib Razak “mengajar kira-kira” kepada bos Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berhubung isu pengeluaran caruman akaun 1 sebanyak RM10,000. Najib berkata, kerugian RM41 sebulan selepas bersara dalam kalangan pencarum adalah berbaloi jika dibenarkan membuat pengeluaran sebanyak RM10,000 ketika ini dalam situasi hari ini.

“Pada saya, kerugian pendapatan RM41 sebulan selepas bersara bagi mereka yang keluarkan RM10,000 sekarang tak seberapa membantu. Apa yang kita boleh beli dengan RM41 sebulan? “Mereka yang ingin keluarkan RM10,000 sekarang adalah golongan yang faham mereka mempunyai baki simpanan yang cukup dan mereka yakin akan dapat menambah kembali simpanan mereka pada masa depan selepas krisis Covid-19 berakhir.

“Keadaan sudah berubah sekarang di mana kita sudah ada gaji minimum RM1,200,” katanya dalam satu hantaran di Facebooknya, petang ini. Berdasarkan gaji RM1,200, Najib membuat pengiraan di Facebooknya yang akhirnya pengeluaran sebanyak RM10,000 akan dapat diganti balik oleh pencarum dalam tempoh sekurang-kurangnya lima tahun.

Semalam media melaporkan, KWSP menjelaskan bahawa pencarum mungkin perlu menjalani kehidupan persaraan dengan pendapatan kurang RM41 sebulan sepanjang tempoh 20 tahun jika simpanan mereka tidak bertambah selepas pengeluaran dari Akaun 1 dibuat.

Ini kerana, berdasarkan perangkaan KWSP, seramai 43 peratus atau 5.38 juta ahli berusia bawah 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 dalam akaun 1. Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias berkata, perangkaan yang diperoleh juga menunjukkan 54 peratus atau 137,000 daripada 245,000 ahlinya berumur 54 tahun pada 2020 mempunyai simpanan kurang daripada RM50,000 dan bakal menjalani kehidupan persaraan dengan pendapatan hanya RM200 sebulan bagi tempoh 20 tahun.

“Jumlah RM200 itu adalah sangat jauh daripada paras kemiskinan negara iaitu RM2,208 untuk satu isi rumah dan juga RM2,450 untuk perbelanjaan asas seorang warga emas seperti yang dinyatakan dalam kaji selidik oleh Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial (SWRC),” katanya di Kuala Lumpur, semalam.

Dalam pada itu Najib berkata, dia yakin simpanan KWSP mampu memulih jika ekonomi bertambah baik selepas Covid-19. “Sekejap saja, simpanan KWSP mereka mampu memulih jika ekonomi bertambah baik selepas Covid dan negara dijaga oleh mereka yang bukan akauntan gagal atau tipu sijil.

“Itupun sebelum kerajaan mula membantu. Seperti dalam perbahasan saya hari itu, tanggungjawab kerajaan bukan untuk menafi pencarum dari mengakses wang milik mereka sendiri pada masa mereka paling terdesak. “Fokus kerajaan pula ialah mencari jalan untuk memulihkan dan memastikan pencarum dengan baki simpanan yang rendah dapat menambah simpanan mereka dengan kadar paling cepat. Supaya sewaktu mereka bersara nanti, simpanan di dalam Akaun 1 akan mencukupi,” tulis Najib lagi.

Setelah Dengar Keluhan Rakyat Terkini Tengku Zafrul Minta Sesuatu Pada Pihak Kwsp Tentang Pengeluaran Akaun 1. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Yang Tengku Zafrul Minta.

Setelah dengar keluhan rakyat terkini Tengku Zafrul minta sesuatu pada pihak kwsp tentang pengeluaran akaun 1. Mengejutkan rupa rupanya ini yang Tengku Zafrul minta.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian syarat dan kaedah pengeluaran Akaun 1 esok. Perkara itu diberitahu Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, menerusi wawancara khas yang disiarkan TV3 malam ini.

“KWSP akan umumkan esok. Sama ada perluaskan (pencarum yang dibenarkan keluar caruman Akaun 1) biar mereka umumkan. “Saya sudah minta mereka perhalusi cadangan (pengeluaran Akaun 1) selepas mendengar keluhan dan rintihan rakyat Malaysia selepas kita umumkan dalam Belanjawan 2021dan kita akan berusaha sebaik mungkin,” katanya.

Tengku Zafrul juga berkata, peminjam khususnya golongan B40 yang juga penerima Bantuan Prlhatin Rakyat (BPR) serta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta mikro perlu memberitahu bank bagi mendapatkan moratorium bersasar.

Beliau berkata, kerajaan dalam Belanjawan 2021 melanjutkan bantvan moratorium bersasar sama ada untuk menangguhkan ansuran bulanan selama tiga bulan atau mengurangkan ansuran bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

“Mereka perlu berhubung dengan bank dan pilih daripada dua kategori itu. Bukan hanya untuk peminjam individu tetapi juga untuk PKS mikro. “Berdasarkan data, sebanyak 8.1 juta peminjam mempunyai jumlah pinjaman kurang daripada RM150,000,” katanya.

Reaksi Orang Ramai

Bagi lah semua orang keluarkan macam acc 2 .. Apa ingat yang kena buang kerja ke terjejas? Yang kerja ni makan basic , kena p0tong gaji bagai , semua orang terjjas sekarang ni. Semoga dipermudahkan. Musim2 mcm ni, memang nak pakai duit sgt.

Kenapa la tak seragam jer semua sekali, leceh nak ke bank dan sain macam-macam, lg satu KWSP bagi jer la 10,000 apa masalah nya, duit pencarum, bukan duit kerajaan, lntak la masa tua tak ads duit, yang penting skrg, dh tua nanti kerja la jaga ke?apa ke boleh je.

Sumber : BHOnline/TV3

Ramai Yang Tak Puas Hati Pasal Isu Keluar Akaun 1 Kwsp. Sekali Muhyiddin Yassin Tampil Bersuara Lantang Jelaskan Sesuatu Pada Rakyat.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menegaskan pengeluaran dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerjan (KWSP), akan disasarkan untuk mereka yang dalam kesulitan sahaja. Muhyiddin tidak menggariskan syarat-syarat untuk memenuhi syarat pengeluaran RM500 sebulan, tetapi memberi gambaran melalui kemungkinan satu senario.

“Mungkin kedua-dua suami isteri dah tiada kerja. Walaupun ada simpanan, simpanan dah habis untuk anak-anak. “Jadi dalam kes sebegini lah kita benarkan,” katanya pada wawancara di Astro Awani malam ini. Sementara itu perdana menteri juga menolak kritikan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim bahawa Belanjawan 2021 tidak memiliki langkah-langkah untuk merangsang ekonomi.

Bagaimanapun, jelas Muhyiddin, pandangan Anwar itu bukan masalah kerana kerajaan terbuka mendengar sebarang maklum balas. Kerajaan semalam mengumumkan kemudahan pengeluaran simpanan KWSP daripada Akaun 1 secara bersasar sebanyak RM500 sebulan dengan jumlah sehingga RM6,000 untuk 12 bulan.

Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, pengeluaran itu adalah bagi membantu mereka yang kehilangan pekerjaan dan meringankan beban kewangan kepada 600,000 ahli yang terjejas. Katanya, mengambil kira kedua-dua inisiatif i-Lestari serta kemudahan pengeluaran Akaun 1 ini, jumlah keseluruhan pengeluaran tunai adalah sehingga RM12,000.

“Diunjurkan keseluruhan bayaran bagi pengeluaran Akaun 1 akan melibatkan RM4 bilion ringgit. Ahli yang layak boleh memohon mulai Januari 2021,” katanya. Selain itu, Zafrul berkata, kadar caruman minimum KWSP pekerja dikurangkan daripada 11 kepada sembilan peratus mulai Januari tahun depan untuk tempoh 12 bulan.

“Ini bagi meningkatkan pendapatan boleh guna atau take-home pay. Ini akan memanfaatkan pencarum KWSP dengan nilai inisiatif sehingga RM9.3 bilion. “KWSP juga telah memperkenalkan kemudahan pengeluaran i-Lestari pada bulan April yang membenarkan ahli membuat pengeluaran sebanyak RM500 sebulan, selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sehingga RM6,000.

“Skim ini telah memanfaatkan 4.7 juta ahli dengan nilai 11.6 bilion ringgit,” katanya. Dalam pada itu segelintir dari warganet masih tidak berpuas hati denga  pengeluaran akaun 1 KWSP hanya 500 sebulan “So go to one off withdrawal kwsp.. Kalo sebulan rm500, family tu boleh ke survive utk sebulan tok mudin? Bayar uma, keter, makan minum, blnja skolah? tulis seorang warganet

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : trending sgt

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Lepas Je Menteri Kewangan Umum Boleh Keluarkan Rm500 Dari Akaun 1 Kwsp Kali Ni Ketua Pegawai Kwsp Pula Tampil Bersuara Tampil Dedahkan Sesuatu Buat Warganet Terkedu.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan mengumumkan perincian lebih lanjut mengenai kemudahan pengeluaran Akaun 1 KWSP secara bersasar pada 11 November. Ketua Pegawai KWSP Tunku Alizakri Alias berkata permohonan penambahan kemudahan pengeluaran bersasar itu akan bermula pada Januari 2021.

“Kemudahan pengeluaran tambahan ini adalah sangat khusus dan disasarkan kepada ahli yang benar-benar memerlukan bantuan wang tunai,” katanya dalam kenyataan semalam. Beliau berkata kemunculan gelombang baharu kess C0VID 19 telah mengakibatkan proses pemulihan ekonomi yang tidak menentu sehingga menyebabkan sebilangan ahli kembali berdepan dengan msalah kwangan.

Katanya pihaknya blimbang bantuan yang sedia ada mungkin tidak akan dapat bertahan lama terutamanya bagi mereka yang memerlukan lebih banyak aliran tunai untuk menyara diri dan keluarga. Sebelum ini, KWSP memperkenalkan kemudahan Pengelvaran i-Lestari untuk meredakan sedikit masalah aliran tunai ahli dan membenarkan mereka mengurangkan kadar caruman syer pekerja secara sukarela daripada 11 peratus kepada tujuh peratus untuk tempoh April 2020 hingga Disember 2020.

“Selain itu, kami juga menghulurkan bantuan kepada majikan yang terjejas dengan memperkenalkan Program Bantvan Majlkan C0VID 19 (e-CAP), yang membolehkan majlkan yang layak memohon untuk menangguh dan menstruktur semula caruman syer majlkan KWSP,” katanya.

Tunku Alizakri berkata kebenaran untuk ahli mengakses simpanan persaraan KWSP mereka selain daripada yang diperuntukkan di bawah Akta KWSP 1991 adalah sesuatu yang belum pernah berlaku atau dilaksanakan sebelum ini.

Katanya simpanan dalam Akaun 1 (70 peratus daripada simpanan) telah ditetapkan untuk persaraan ahli manakala simpanan dalam Akaun 2 (30 peratus daripada simpanan) pula diperuntukkan bagi pengeluaran tertentu sahaja.

“Oleh yang demikian, keputusan ini bukanlah sesuatu yang mudah dan boleh dibuat dengan tergesa-gesa. Namun, kami telah menemui jalan tengah untuk membolehkan ahli mengakses slmpanan mereka tanpa menjjaskan persaraan mereka pada masa depan,” katanya.

KWSP juga sedang mempertimbangkan untuk membenarkan ahli membuat pengeluaran daripada Akaun 2 untuk mendapatkan produk insurans dan takaful yang merangkumi insurans nywa/keluarga dan penyakit kritikal daripada syarikat insurans dan takaful yang diluluskan.

Beliau berkata produk ini akan disediakan melalui i-Akaun, yang akan disesuaikan untuk ahli KWSP dengan harga premlum yang berpatutan dan dilengkapi dengan ciri-ciri tambahan. Katanya KWSP juga menyambut baik keputusan kerajaan berkenaan penurunan kadar carvman minimum syer pekerja kepada sembilan peratus, mulai Januari 2021 hingga Disember 2021, yang mengambil kira tkanan ek0nomi dan juga pengvrangan pendapatan ahli.

“KWSP ingin menekankan bahawa walaupun langkah-langkah ini adalah respon kepada kebimbangan masa kini ahli dan meliputi keperluan jangka pendek bagi menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi yang belum pernah terjadi sebelumnya, langkah-langkah untuk menangani isu-isu berkaitan sistem perlindungan sosial negara perlu dilaksanakan segera,” katanya.

Tunku Alizakri berkata memandangkan KWSP mewakili hampir 50 peratus populasi rakyat Malaysia dengan 14.6 jvta ahli, KWSP akan mengambil pendekatan proaktif dalam memberikan pandangan dan membantu kerajaan mewujudkan penyelesaian secara holistik untuk mencapai kesejahteraan sosial bagi ahli KWSP khususnya, dan rakyat Malaysia amnya.

“Kami akan terus memperjvangkan isu perlindvngan s0sial bersama-sama dengan agensi-agensi dan badan-badan yang lain melalui MySPC (Majlis Perlindvngan S0sial Malaysia) dan akan berusaha untuk meningkatkan slstem perlindvngan s0sial untuk masa depan rakyat Malaysia,” katanya.

Katanya KWSP juga akan meningkatkan pr0gram jangkauannya untuk mengupaya dan memperkasakan ahli dengan pengetahuan kewangan agar mereka bersedia menghadapi cbaran kwangan pada masa depan di samping membantu mereka dalam meningkatkan kemahiran diri.

Beliau turut menggesa ahli untuk membuat janji temu dengan Pegawai Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) KWSP untuk membantu merancang kewangan mereka dengan lebih berkesan dan mendapatkan nasihat berkenaan penyelesalan yang sedia ada.

Sumber : AstroAwani/Bernama

Terkini Ds Tengku Zafrul Dedahkan Ahli Kwsp Boleh Keluarkan Rm500 Sebulan Dari Akaun 1 Dalam Tempoh Masa Ini.

Berita baik untuk ahli-ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja! Sebentar tadi Datuk Seri Tengku Zafrul bin Abdul Aziz mengatakan yang kerajaan telah membenarkan pengeluaran akaun 1 KWSP secara bersasar. Oleh itu, mulai Januari tahun hadapan, korang boleh mula keluarkan wang KWSP sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM6,000.

Keputusan ini dibuat untuk membantu ahli-ahli KWSP yang kehilangan kerja dan pendapatan yang terjejas ekoran dari pandemik Covid-19. Kerajaan menjangka, inisiatif ini dapat memanfaatkan seramai 600,000 ahli KWSP.

Berita Baik. Terkini Perdana Menteri Bagi Tahu Sesuatu Pada Rakyat Setelah Berbincang Dengan Tengku Zafrul Mengenai Pengeluaran Wang Akaun 1 Kwsp.

PUTRAJAYA: Kerajaan bersetuju dan bersedia mengkaji saranan pengeluaran Akaun 1 Kumpulan Simpanan Wang pekerja (KWSP) bagi membantu rakyat yang berdepan kesvsahan dan benar-benar perlu. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata perkara membabitkan KWSP sememangnya isv panass yang dibangkitkan pelbagai pihak dan kumpulan yang meminta kerajaan menimbangkan supaya pencarum KWSP boleh mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1.

Beliau berkata, perkara itu sudah dibincangkan dengan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, beberapa hari lalu. “Belanjawan 2021 nanti ada bantvan yang kerajaan akan sampaikan. Jika ia dianggap memadal, tidak perlu mengeluarkan simpanan Akaun 1.

“Kita akan teliti secara halus dan (melihat keadaan) kumpulan tertentu yang dianggap tervk terjejas, contohnya mereka yang dibvang kerja. “Kumpulan tersasar ini akan difikirkan… tunggulah pengumvman yang akan dibuat Menteri Kewangan nanti,” katanya pada Wawancara Bersama Perdana Menteri, hari ini.

Muhyiddin berkata, kerajaan sebelum ini sudah melaksanakan kel0nggaran berhubung simpanan dalam KSWP termasuk membenarkan caruman pekerja dikurangkan daripada 11 peratus kepada 7 peratus selain i-Lestari yang membenarkan pengeluaran daripada Akaun Dua sebanyak 6,000 seorang.

Beliau berkata, selepas kelonggaran itu diberikan, hampir 70 peratus daripada ahli KWSP memilih untuk mengurangkan carvman pekerja daripada 11 peratus kepada 7 peratus yang kini menyumbang kepada meningkatkan pendapatan boleh guna (disposable income) membolehkan pencarum berbelanja, membabitkan jumlah hampir 700 juta sebulan.

Namun, beliau berkata, lebih daripada 30 peratus daripada ahli KWSP mempunyai simpanan KWSP kurang daripada 5,000 dan dengan itu sekali gus ia tidak semestinya dapat menangani masalah aliran tunai pencarvm terbabit.

Respon Orang Ramai

Mudahkan hasrat rakyat. Tunaikan permintaan rakyat marhaeen yang sangat memerlukan kemudahan tu. Mudah-mudahan kerajaan Abah bertambah kukuh. Daripada pinjam Along lebih baik dibenarkan pengeluaran account 1 , boleh buat modal. nak buat bisnes , contohnya nak buat bisnes online,

jual burger, jual nasi lemak dan sebagainya , nak start business pun pakai modal. kan , baki duit boleh disimpan di ASB dan Tabung haji ,dapat juga dividen setiap tahun , belum tentu umuvr panjang nak tunggu hari tua , pengeluaran account 1 sedikit sebanyak meringgankan bebaan rakyat Malaysia yang hilang pekerjaan dan nak buat bisnes.

Sumber : BHOnline

Terkini Individu Ini Cadangkan Pengeluaran Duit Akaun 1 Kwsp Dengan Jumlah Ini Selama 5 Bulan Tapi Dengan Syarat Berikut. Mengejutkan Ini Komen Dari Warganet.

Johor Bahru: Pemuda Umno Johor menyarankan pengeluaran caruman Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) secara bersyarat dengan maksimvm 2,000 sebulan selama lima bulan. Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Hairi Mad Shah berkata. syarat pengeluaran itu perlu dilakukan secara bersasar iaitu kepada golongan benar-benar terjejas dan memerlukan sahaja.

“Pengeluaran bukan dibuat secara sepenuhnya atau lump-sum, tetapi dibayar secara bulanan, misalnya 2,000 maksimum setiap bulan untuk jangka masa lima bulan. “Menerusi cara itu, duit itu dapat dibelanjakan rakyat secara berhemah, sekali gus membantu mengurangkan beban rakyat kerana keadaan ekonomi belum pulih susulan penularan C0vid 19,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Jumaat lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dilaporkan berkata sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman KWSP untuk digunakan rakyat yang berdepan wbak Covid 19 berikutan pencarum akan berhadapan masalah lebih besar di masa hadapan.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencadangkan KWSP membenarkan pencarum untuk mengeluarkan maksimum 10,000 secara one off bagi mengharungi cabaran berikutan impak penularan wbak C0vid 19.

Reaksi Orang Ramai

Macam-macam cadangan.. sampai sekarang tak masuk pun 10k dalam akaun. Terima kasih kerana mencadangkan.. Kami xmahu pembantahan pengeluaran.. Yg penting kami nak hak kami itu saja. Bg ja sapa yg nk keluarkan 10k tu..yg xmau,xyah keluarkan..nk keluarkan berapa pun,ikut keperluan dia laaa..alaaaa..benda kecik jaaa.

Tak kesah lah mana2, one off atau 2k sebulan.. bang non, lim kit siang, najib, kj, syed saddiq, shapie afdal, safiq rahim, pandalela rinong pon harap sokong benda2 cmni.. melegakan rakyat. y pntg akaun 1 boleh keluarkan. dpt tampung sikit2 pon jadilh.

Sumber : HMetro

KWSP Bakal Kekurangan Dana Jika Pengeluaran Akaun 1 Dibenarkan. Mengejutkan Rupa Rupanya Ini Punca Kerjaan Sukar Benarkan Pengeluaran Duit Dalam Akaun 1.

Rakyat Malaysia kini semakin terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan wabak Covid-19. Ekoran itu, timbul beberapa idea yang mencadangkan agar kerajaan membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk kegunaan berdepan pandemik ini.

Malah, idea ini juga diutarakan oleh mantan Perdana Menteri sendiri, Dato’ Seri Najib di laman Twitter peribadinya. Terang Ketua Ekonomi Pusat Penyelidikan Pasaran Buruh Masa Hadapan, Perkeso, Prof Madya Dr Yusof Saari, tindakan membenarkan pengeluaran wang daripada Akaun 1 akan menyebabkan KWSP kekurangan dana yang sangat besar, sekaligus boleh menjejaskan ekonomi negara.

Sambung beliau lagi, pelaksanaan cadangan ini haruslah dilakukan secara berhati-hati, kerana ia boleh merisiko keadaan ekonomi pada masa hadapan. Idea ini boleh dipertimbangkan sekiranya dilakukan secara bersasar dan pengeluaran dilakukan secara bulanan.

Bagaimanapun, Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) menjelaskan sukar untuk kerajaan membenarkan pelaksanaan idea ini meskipun menyedari beban yang sedang ditanggung oleh rakyat. Tegas Perdana Menteri, jika kerajaan benarkan perkara ini dilaksanakan, rakyat Malaysia bakal menghadapi masalah yang lebih besar pada masa hadapan.

“Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbilion ringgit bagi membantu rakyat” “Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan”

Sumber: Awani

Kecoh Dengan Isu Penegluaran Duit Kwsp Akaun 1. Mengejutkan Sekali Tiba Tiba Ketua Kwsp Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Ada Cara Lain Selain Guna Akaun 1 Kwsp.

KUALA LUMPUR: Cadangan untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibimbangi menimbulkan masalahh kewangan kepada pencarum pada masa depan.

Ketua Pegawai KWSP, Alizakri Alias, berkata caruman di KWSP adalah insurans masa hadapan pencarum dan jika pengeluaran simpanan dari akaun itu dibenarkan ia bakal membhayakan mereka untuk mendapat perlindungan itu.

Katanya, pengeluaran simpanan dalam Akaun 1 tidak seharusnya menjadi satu-satunya cara untuk pencarum mendapatkan tunai ketika melalui kesukaran mereka. “Ketika ini, kerajaan menyediakan bantuan kewangan menerusi Bantuan Prihatin Nasional (BPN), BPN SME+, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Kita Prihatin yang menelann belanja sehingga 55 bilion untuk kumpulan B40 dan M40 serta kumpulan sasar lain.

“Malah pencarum turut dibenarkan untuk mengeluarkan wang akaun KWSP menerusi i-Lestari, dengan lebih 11 bilion sudah dikeluarkan oleh seramai 4.7 juta pencarum, sejak April, tahun ini. “Justeru, saya menyarankan pencarum membuat temu janji dengan pegawal Khidmat Nasihat Persaraan (RAS) untuk mendapatkan pelan kewangan mereka ketika berdepan masa sukar ini,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilaporkan berkata, kerajaan svkar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 carvman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wbak C0VID 19. Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

Datuk Seri Najib Razak dilaporkan mencadangkan kerajaan membenarkan pengeluaran caruvman KWSP dari Akaun 1 secara ‘one-off’ sehingga 10,000 untuk kegunaan rakyat yang terjejas akibat C0VID-19.

Respon Orang Ramai

Peniaga kecil mcm aku ni amat perlukan duit utk 3 bulan mendatang ni.. Kwsp tu simpanan hari tua.. Betul.. Tp dgn keadaan skrg ni 10k ni lah yg membantu utk terus hidup melihat hari tua.. Duit sendri je pun.. Sok ekonomi dah baik boleh menabung smula.. Ape lah.. Dah la bantuan dpat kecik anak.

Duit sendiri pon tak boleh bawak keluar walaupun keadaan terdsak.. Yg hllang keja.. Anak nak sekolah.. Byk lg org nak guna.. Takan dah tua baru cbuk nak bawak keluar.

Jangan duk fikir msalah sekarang..je masa depan harus difikirkan juga .semua nak ambil so hr tua macamana….mungkinkah ada cara terbaik untuk menghadapi msalah c0vid 19..adakah mungkin ac no 1 serupa akan dapat hak pengeluaran ac no 2..setiap bulan selama setahun..guane gamok.

Buat apa cerita masa depan, kalau esok pun belum tentu lagi untuk mereka yg terkesan. Kalau ada epf boleh la bernafas sikit. Saya vlanggg….ni perlu untuk mereka yg pendapatan terksan je.

Buatla syarat2 yg relevant untuk org yg btl2 terksan…agar dpt membantv golongan sasaran…knp mntah2 men0lak saranan ini sedangkan kwsp adalah duit Dan hak pencarvm….rakyat sedang dlm kesvsahan.

Sumber : BHOnline/TV3/OM

Lepas Je PM Bagi Tahu Kesan Pengeluaran Akaun 1 KWSP. Tiba Tiba Najib Pula Bersuara Bagi Respon Sebab Tak Puas Hati. Tergamam Sampai Macam Ni Sekali Respon Najib.

PAGOH: Sukar bagi kerajaan membenarkan pengeluaran wang akaun 1 caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi digunakan rakyat yang berdepan wabak COVID-19, kata Perdana Menteri. Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

“Saya nak beritahu sukar untuk kita menimbangkan perkara berkenaan (benarkan pengeluaran wang akaun 1 KWSP), bukan kerana kerajaan tidak mahu. “Memang ramai yang teks saya berkata ‘tolonglah Tan Sri, kami susah.’ Sekarang pun tanpa mengeluarkan simpanan itu, kita sudah menyediakan berbilion ringgit bagi membantu rakyat.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyampaikan ucapan pada Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Koperasi Sungai Terap/Sungai Raya Muar Berhad di SMK Bukit Pasir, hari ini. – Foto BERNAMA “Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-24 Koperasi Sungai Terap/Sungai Raya Muar Berhad di Dewan Sri Permata, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Pasir di sini, hari ini. Najib sekali lagi tampil bertegas mahu kerajaan pertimbangkan cadangan beliau

Najib Mahu PM Pertimbang Semula

“Jika kerajaan benarkan perkara itu dilaksanakan dengan mengeluarkan segala simpanan KWSP yang masih berbaki, saudara akan hadapi masalah lebih besar pada masa hadapan,” kata PM8. Mungkin boleh pertimbangkan untuk pencarum keluarkan duit sekarang pada masa paling terdesak dan membenarkan serta menggalakkan pencarum top-up semula pada masa depan apabila keadaan pulih?

Bukan keluarkan semua tapi hadkan kepada pengeluaran “one-off” sehingga RM10k. Kerajaan juga boleh memastikan KWSP diberikan peluang dengan pelbagai projek untuk untung besar pada masa hadapan untuk memberi pulangan lebih besar kepada pencarum demi memulihkan baki akaun KWSP seperti apa yang kerajaan BN buat dahulu dengan projek Kwasa Damansara, pemilikan kepentingan 49% dalam PLUS dan projek Battersea UK.

Jangan hanya beri segala projek-projek seperti ini kepada pihak swasta sahaja sebab kita perlu ingat dan sedar bahawa Rakyat adalah kroni sebenar kita. Mohon PM8 pertimbang semula. Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

kredit: bharia’, Fb Najib Razak

Pakar Ditanya Satu Soalan Dari Warganet Tentang Isu Keluarkan Duit KWSP Akaun 1. Mengejutkan Ini Jawapan Beliau Sampai Jadi Perhatian Warganet.

Menerusi program Bicara BH bertajuk Belanjawan 2021 – Apa Perlu Ada yang disiar secara langsung melalui Facebook dan Youtube Berita Harian Online, hari ini moderator bertanyakan satu soalan dari warganet mengenai cdangan kelonggaran jumlah tertentu daripada caruman KWSP akaun 1 dan dijawab oleh salah seorang panel dari program tersebut.

Program itu juga turut menampilkan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Datuk Abdul Halim Mansor dan Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan, sebagai panel dan dikendalikan oleh Penerbit Eksekutif dan Penyampai Berita Edisi7, Fazilah Hani Harun sebagai moderator.

Antara Jawapan Yang Diberi

“Duit dalam segala bentuk pun, kita berikan kepada insan yang dipanggil manusia ni, tak cukup” “Saya selalu berjuang untuk mengadakan tabung sosial sekvriti ni, konvensyen 102, dari muda sampai ke tua memang kita berdebatt di akhir hujungnya kita tahu keperluan itu ada”

“Kalau kita lihat objektifnya adalah simpanan hari tua, jadi secara tidak langsung kita mestilah mempunyai satu amaun yang cukup kerana orang malaysia yang laki laki hidup dia 75 tahun, yang wanita 78 tahun tak tahu siapa pergi dahulu la itu anggaran” “Masa tabung 2 dibenarkan, saya kata apakah objektifnya. Kita sepatutnya mengajar pencarvm untuk menyimpan duit agar mereka senang nanti hari tua”

Komen Dari Orang Ramai

Rakyat minta diberi kel0nggaran keluar Wang dalam jumlah tertentu daripada caruman akaun 1 KWSP. Sukarkah untuk dilaksanakan oleh pihak Kerajaan?. Kalau kamu2 menteri2 boleh je ckp sbb kamu2 cukup makan pakai.. Duit poket semua. Yg rakyat ni.. Hye nak HAK KAMI jer.. Luluskan saje pengeluaran one off AKAUN 1 KWSP. Dah jelas c0vid 19 sgt terkesan pd semua rakyat.

Cakap senang la pakcik sbb pakcik xpernah susah dan pakcik xada kasut rakyat miskln ni…… bank xlayan ni selagi peminjam tidak +ve c0vid. One off saja bukan berterusan ini waktu gwat ekonomi.kau cerita hari tua boleh sampai ke.

Sembg la dato..suruh Blajar kemahiran.tp kija d m0nopoli org asing..ptut dato bncang dan had kn pgmbilan pkerja mhir org asing weh…..duit kwsp cm ne dato.bile leh wat kuar ni..ha3. Tlg lh bg kluar duit acc 1 kami…duit tu mmg kami yg punya cuma tggu umur 50 bru bole kluar…skrg kami amat mmerlukn duit acc 1 tu xyah tggu umur 50..hrap krajaan dgr rlntihan rakyat ni.

Sumber : BHOnline/OM

Dato Seri Najib Cadangkan Pengeluaran 10k Simpanan KWSP Dalam Akaun 1. Mengejutkan Sekali Ini Respon Rakyat Bila Dato Seri Najib Cadangkan Macam Tu.

GAMBAR SEKADAR HIASAN

Kerajaan perlu pertimbangkan cadangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeluaran sehingga RM10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kebenaran itu bertujuan untuk membantu rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak. Najib turut mencadangkan agar permohonan tersebut boleh dipertimbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara. “Sebab itu, jangan membuat pengeluaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, hari ini.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum RM6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari. Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjelaskan, syarat aku janji yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendessak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi. “Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penalti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. “Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.

Berikut antara reaksi daripada orang ramai yang brsetuju dengan cadangan tersebu

Sumber : K! ONLINE

Terkini Kerajaan Beri Tahu Bayaran Untuk BPN 2.0 Akan Selesai Sebelum Tarikh Yang Ditetapkan. Untuk Rakyat Yang Tak Terima Boleh Buat Cara Macam Ni.

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang. Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerlma bantvan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa warganet bahawa mereka sudah menerima bayaran bantvan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini. “Ini adalah hasll vsaha pegawai-pegawai kementerlan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institvsi kewangan yang memastikan agar slstem pemblayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 jvta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya. Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 jvta penerima kategori isi rumah dan 3.8 jvta penerima kateg0ri bujang.

“Bagi g0longan M40, pembayaran telah bermula semalam membabltkan 1.4 jvta penerlma kateg0ri isi rulmah dan 1.7 juta penerima kategori bujang. “Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkredltan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelvm hujung bulan ini,” katanya.

Mana-mana penerlma yang bantvan mereka ggaal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak. “Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur 0perasi standard (SOP), seperti sebelum ini. “Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Sumber : BHOnline

Kecoh Di Laman Media Sosial Bila Ramai Pengguna CIMB Kata Duit BPN 2.0 Dah Masuk Secara Berperingkat. Untuk Anda Pengguna CIMB Dah Bleh Periksa Akaun Masing Masing.

Dengar kata Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dah masuk, betul ke? Ya, penerima BPN akan menerima bayaran secara berperingkat bermula untuk pemegang akaun Bank CIMB. Kecoh di laman media sosial hari ini apabila orang ramai termasuk bujang dan isi rumah teruja dan berkongsi perasaan syukur menerima wang bantuan kerajaan.

“Alhamdulillah CIMB masuk awal BPN 2.0”

Kebiasaannya, bayaran akan masuk secara berperingkat mengikut kategori dan bank. Pemohon untuk kategori lain yang belum mendapat bayaran diharap bersabar kerana kebiasaannya ia akan mengambil masa kerana bayaran adalah secara berperingkat.

Sumber: Twitter

Tak Pernah Dapat Bpn Langsung. Akhirnya Tengku Zafrul Tampil Dedahkan Cara Yang Anda Perlu Buat.

Pndemik Covid 19 yang mlanda trnyata memberl lmpak kepada selvruh anggota msyarakat di negara ini. Selain menjalani kehidupan dalam norma baharu, ramal yang turut terjejas sumber pendpatan termasuklah yang kehilangan pkerjaan.

Namun, bagaikan satu berita baik buat mereka, bayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah 7 bili0n akan disalurkan kepada 10.6 jvta penerima sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat bermula 26 Oktober ini.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan pecahan byaran fsa pertama BPN 2.0 berjumlah 4.8 bili0n bagi kateg0ri pertama penerlma melibatkan 3.7 jvta isi rumah B40 yang akan menerlma 1,000.

Byaran itu akan dibvat dalam dua ansvran iaitu sebanyak 700 pada hujung Oktober dan 300 pada Januari 2021. Kumpulan kedua membabitkan 3.8 jvta kumpulan B40 bujang pula akan menerima 500 melibatkan dua ansvran pembyaran sbanyak 350 pada Oktober 2020 dan 150 pada Januari 2021.

Kumpulan ketiga pula mellbatkan 1.4 jvta isi rumah M40 yang akan menerima 600 dengan dua byaran ansuran iaitu 400 pada Oktober 2020 dan 200 pada Januari 2021. Bagi 1.7 jvta kumpulan M40 bbjang pula akan menerima 300 yang akan melibatkan dua ansvran iaitu 200 pada Oktober 2020 dan 100 pada Januari 2021.

Kesemva byaran itu akan dibuat secara tervs ke akavn bank berdaftar di bawah pngkalan data BPN, menvrut kenyataan itu. Sementara itu, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata permohonan baharu BPN 2.0 dibvka mulal 15 Okt hingga 15 Nov ini, bagi membantv kumpulan mereka yang belvm pernah menerlma BPN sebelum ini, termasulvk golongan mvdah terjjas baharu yang layak memohon akibat perubahan terhadap statvs pendpatan mereka ek0ran lmpak penvlaran c0vid 19.

Beliau berkata untuk memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, prosess smakan ke atas perm0honan baharu akan dibvat dengan segera dan bagl mereka yang dilvluskan, bayaran akan dibuat secara sekall gvs pada Januari 2021.

“Pem0hon baharv BPN 2.0 boleh mervjuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang dimvat naik di p0rtal rasmi BPN bagi mendapatkan maklvmat lanjvt atau untuk membvat perm0honan. “Saya ingin merakammkan penghargaan kepada semua plhak yang terllbat, tervtamanya Lembaga Hasll Dalam Negeri Malaysia dan Bank Simpanan Nasi0nal bagi membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lncar untuk kemvdahan rakyat.

“Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhatl-hatl dengan scmmr yang semakin beranl mengambll pelvang menipv orang awam yang memerlvkan bantvan BPN 2.0. Penerima disaran mervjuk kepada svmber rasmi dan tldak memberlkan maklvmat peribadi kepada mana-mana plhak tldak dikenall,” katanya.

Sumber : Bernama

BPN 2.0 Dah Boleh Disemak Hari Ini. Terkini Kerajan Dedahkan Apa Yang Perlu Buat Kalau Nama Tak Ada Dalam Senarai.

Kerajaan pada September lalu telah mengumumkan Bantuan Prihation Nasional (BPN) 2.0 sebagai bantuan tambahan kepada golongan B40 dan M40 untuk meringankan beban rakyat berikutan C0VID 19.

Pemberian BPN 2.0 adalah berdasarkan pangkalan data BPN 2020 (B40 dan M40) yang merangkumi 10.6 juta penerima yang diluluskan. Bermula hari ini, semakan penerima BPN 2.0 boleh dibuat melalui portal rasmi BPN. Sekiranya tidak tersenaral sebagai penerima BPN 2.0, permohonan baharu dan rayuan boleh dikemukakan mulai 15 Oktober sehingga 15 November 2020.

Bayaran BPN 2.0 ini akan dibuat dalam dua fasa. Pertamanya pada penghujung Oktober 2020 dan keduanya, pada Januari 2021. Bagi permohonan baharu, ianya akan diproses selepas tempoh permohonan ditutup iaitu 15 November 2020. Sementara itu, permohonan baharu yang diluluskan pula akan menerima bayaran bantvan BPN 2.0 sekaligus pada Januari 2021. Untuk membuat permohonan baharu atau rayuan BPN 2.0, layari portal rasmi BPN 2.0.

Komen Orang Ramai

Semoga TSMY kekal sebagai PM hingga PRU nanti..tiada lg pengantlnya yg nampak sepertinya yg mengambil berat pada rakyat semasa dlm keadaan pandemik covid masih lg jauh untuk pulih.

Saya masih menharapkan kerajaan rm30 henggit memerintah, dengan rm30 henggit saya dapat beli tanah tanam cabai lam pasu, boleh saya pasarkan cabai keseluruh pelvsuk dunia. Alhamdulillah… Dlm byk2 pemerlntahan. This is the 1st time in my life dpt merasa bantvan & pemberlan dr kerajaan. Terima kasih. Alhamdulillah.

Sumber : Wiser

Berita Baik Untuk Anda Yang Tak Dapat BPN Sebelum Ni. Terkini Kerajaan Umumkan Tarikh Dibuka Untuk Rakya Buat Permohonan Baru Bagi Yang Tak Pernah Dapat BPN.

PUTRAJAYA: Kerjaan komited untuk memastikan bantuan Kerangka Inisiatif Tambahan Pakej Rngsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Kita Prihatin) dinikmati rkyat memerlukan. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata Kementerian Kewangan menerusi unit LAKSANA akan terus memantau pelaksanaan pakej rngsangan ekonomi dan akan menambah baik langkah sedia.

“Selanjutnya, langkah untuk memperkasakan semula (revitalise) ekonomi akan diperkenalkan semasa Belanjawan 2021 pada 6 November 2020,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. Kelmarin, Perdna Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pakej Kita Prihatin bernilai RM10 bilion dalam usaha kerjaan meringankan b3ban rkyat.

Kita Prihatin merangkumi Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah RM7 bilion, Program Subsidi Upah 2.0 (RM2.4 bilion) dan inisiatif Geran Khas PRIHATIN (GKP) sebanyak RM600 juta. Kita Prihatin menyasarkan golongan B40, M40, pekerja dalam pelbagai bidang dan peniaga mikro.

Menyentuh mengenai Geran Khas Prihatin 2.0, Tengku Zafrul berkata, peruntukan tambahan sebanyak RM600 juta bagi GKP untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan mikro yang belum pernah menerima GKP sebelum ini dijangka membantu perniagaan yang menghadapi keskaran.

“Pembukaan semula GKP ini mengekalkan jumlah geran sebanyak RM3,000 setiap pemohon yang berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN); atau pihak berkuasa tempatan (PBT) atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebelum atau pada 31 Ogos 2020.

“GKP 2.0 ini dijangka akan memanfaatkan 200,000 PKS mikro untuk membantu aliran tunai serta sebagai modal perniagaan,” katanya. Bagi Program Subsidi Upah (PSU) 2.0, beliau berkata, peruntukan bagi inisiatif PSU 2.0 berjumlah RM2.4 bilion dijangka akan memanfaatkan 160,000 majikan untuk mengekalkan 1.3 juta pekerja selama tiga hingga enam 6 bulan.

“Penambahan peruntukan PSU 2.0 melalui Pakej Kita Prihatin akan menjadikan nilai keseluruhan Program Subsidi Upah kepada lebih RM17 bilion,” katanya. Tengku Zafrul berkata, kerajaan turut mengambil maklum cbaran yang dihadapi oleh golongan B40 dan M40, justeru Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) berjumlah RM7 bilion akan disalurkan kepada mereka yang layak bermula pada hujung bulan Oktober 2020.

Katanya, penambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan inisiatif BPN melebihi RM18 bilion kepada 10.6 juta penerima, yang merangkumi golongan bujang dan isi rumah. “Kerajaan juga akan membuka ruang untuk rayvan bagi mereka yang tidak pernah menerima apa-apa bantuan BPN atau Bantuan Sara Hidup (BSH) sebelum ini.

Permohonan baharu BPN 2.0 dibuka mulai 15 Oktober – 15 November 2020 dan boleh dibuat melalui pautan bpn atau dengan menghantar borang secara persendirian ke cawangan / Pusat Khidmat Hasil (PKH) /
UTC LHDNM,” katanya. Borang permohonan boleh dimuat turun dari pautan bpn dan pemohon tidak perlu mengemukakan sebarang dokumen sokongan semasa permohonan.

Sumber : BHOnline

Terkini Kerajaan Umumkan Bantuan Baru Yang Akan Diberikan Kepada Rakyat. Rupa Rupanya Ini Yang Anda Bakal Dapat Dan Ini Tarikh Yang Akan Dieberikan.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan inisiatif bantuan tambahan kepada empat kategori golongan bagi mengurangkan beban rakyat menghadapi impak C0vid 19.

B40 Dan M40

“Golongan pertama adalah golongan B40 yang berkeluarga dan bujang, golongan M40 bagi berkeluarga dan bujang serta pekerja tempatan pelbagai bidang.

Golongan Peniaga

“Kategori keempat adalah golongan peniaga mikro dalam pelbagai bidang,” katanya dalam Perutusan Khas Kita Prihatin, hari ini.

Beliau juga mengumumkan inisiatif Subsidi Upah dilanjutkan hingga Disember menjadi Subsidi Upah 2.0 Kerajaan akan memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kepada individu bujang golongan B40 bermula Oktober ini sebanyak RM500.

Bayaran akan diberikan secara ansuran sebnyak dua kali iaitu pada hujung bulan oktober dan januari 2021. Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi  siaran langsung Perutusan Khas Kita Prihatin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebentar tadi.

Sumber : BHOnline