Baru semalam Tengku Zafrul umumkan tentang pengeluaran i sinar mengejutkan sesuatu yang terjadi dekat laman kwsp. Tak sangka sampai macam ni sekali rakyat buat.

BAru semalam Tengku Zafrul umumkan tentang pengeluaran i sinar mengejutkan sesuatu yang terjadi dekat laman kwsp. Tak sangka sampai macam ni sekali rakyat buat. Kuala Lumpur: Program i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kini dibuka dan diperluaskan kepada semua ahli yang terjejas pendapatan mereka. Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, tidak […]

Continue Reading

Ramai yang terlepas pandang. Walaupun Tengku Zafrul umumkan akaun 1 kwsp boleh dikeluarkan ada sesuatu yang Tengku Zafrul sebut rakyat tak perasan.

Kerajaan mengumumkan semua ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang terjejas pendapatan dibenarkan mengeluarkan wang daripada Akaun 1 mereka dibawah program i-Sinar. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, kebenaran itu tidak mengira sama ahli KWSP yang hilang pekerjaan atau yang terkurang pendapatan pada tahun ini. “Setelah berbincang dengan pengurusan KWSP pagi […]

Continue Reading

Berita baik. Akhirnya kerajaan umumkan program i sinar untuk 8 juta pencarum kwsp yang terjejas. Tak sangka jumlah pengeluaran maksimum meningkat banyak ni.

BERITA baik apabila program i-Sinar kini dibuka untuk pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang terjejas, dengan jumlah pengeluaran maksimum meningkat kepada RM10,000. Program i-Sinar KWSP akan diperluaskan kepada semua ahli yang terjejas melibatkan lapan juta pencarum yang bakal menerima manfaat itu. Beliau berkata, golongan terjejas boleh membuat permohonan melalui dalam talian atau ke pejabat KWSP […]

Continue Reading

Sedia maklum ramai berebut nak keluarkan duit KWSP. Sekali pesara ini beritahu punca dia tidak setuju dengan pengeluaran tersebut

KEPADA rakan-rakan sepencaruman, Isu pengeluaran duit caruman KWSP hangat dibincangkan dalam beberapa minggu ini. Semestinya, ramai ahli politik dan rakyat yang mahu supaya semua orang dibenarkan mengeluarkan duit caruman masing-masing. Saya faham ramai yang hidup susah sekarang. Cuma saya harap saya dapat ceritakan perspektif yang sedikit berbeza. Saya adalah seorang pesara. Selepas lebih 40 tahun […]

Continue Reading

Baru sahaja kerajaan benarkan pengeluaran Akaun. Sekali Pakar Kewangan suruh cari alternatif lain untuk digunapakai

KUALA LUMPUR – Pakar pengurusan kewangan, Datuk Chua Tia Guan menasihatkan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) supaya hanya mengeluarkan caruman daripada akaun satu sekiranya keadaan betul-betul mencemaskan.Beliau berkata, pengeluaran caruman KWSP itu harus dilihat sebagai satu pilihan dan bukannya mesti menggunakan caruman itu. “Langkah yang diambil kerajaan akan membantu mereka yang betul-betul memerlukan bantuan.“Ia […]

Continue Reading

Akhirnya akaun 1 kwsp dah boleh keluarkan. Rupa rupanya ini syarat yang semua wajib tahu dan bila duit tu akan dikreditkan dalam akaun rakyat.

Pengumuman terbaru pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pastinya bakal memberi sinar baru kepada individu yang terjejas akibat pndemik COVlD-19. Meskipun fokus hanya kepada yang benar-benar terjejas, pastinya itu adalah keputusan terbaik dan memberi keputusan ‘win win’ kepada rakyat dan kerajaan. Dalam kenyataan terbaru, KWSP memperluaskan skop i-Sinar merangkumi ahli kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa […]

Continue Reading

Berita baik. Ramai yang nak keluarkan duit akaun 1 kwsp akhirnya dibenarkan. Sekali Ketua Pegwai tampil buka mulut dedahkan cara nak mohon.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias, berkata bagi ahli yang mempunyai simpanan dalam Akaun 1 di bawah 90,000, mereka boleh memohon pendahuluan hingga 9,000. Sementara itu, ahli yang mempunyai simpanan persaraan dalam Akaun 1 melebihi 90,000, pendahuluan yang diberikan adalah hingga 60,000. Katanya, permohonan boleh dibuat bermula Disember 2020. “Seramai dua juta ahli akan […]

Continue Reading

Pencarum KWSP terjejas dibenarkan membuat pengeluaran menerusi skim i Sinar sehingga 10 peratus. KWSP dedahkan lebih lanjut berkenaan perihal tersebut

Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang terjejas ketika ini dibenarkan mengeluarkan wang caruman menerusi skim i-Sinar sehingga 10 peratus daripada baki keseluruhan akaun satu mereka.KWSP dalam satu kenyataan berkata, permohonan untuk mengeluarkan caruman tersebut boleh dilakukan bermula Disember ini dan skop i-Sinar ini diperluaskan kepada ahli yang kehilangan pekerjaan, diberi cuti tanpa gaji dan […]

Continue Reading

Ada yang niat nak beli Ysuku dan iPhone serta memenuhi keperluan seharian.Ramai beriya mahu buat pengeluaran KWSP dan ini antara sebab sebab masyarakat mahu buat pengeluaran

Pengeluaran KWSP Akaun 1, demi kelangsungan hidup atau ada agenda lain? Sejak akhir-akhir ni ramai yang mendesak agar kerajaan membenarkan pengeluaran one off RM10k dari akaun 1 KWSP. Wah, siapa taknak kan? Saya pun nak kalau dapat. Tapi yg tak bestnya, mendesak sampai tahap mengkritik yg tak elok, mengapi-apikan. Dan kebanyakan yg mendesak utk pengeluaran […]

Continue Reading

Pencarum KWSP perlu habiskan pengeluaran maksimum i Lestari Akaun 2 terlebih dahulu. Ketua Setiausaha Perbendaharaan dedahkan syarat layak memohon program i Sinar

Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) perlu menghabiskan jumlah pengeluaran maksimum inisiatif i-Lestari daripada Akaun 2 terlebih dahulu sebelum boleh membuat pengeluaran daripada Akaun 1 menerusi inisiatif i-Sinar.Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Datuk Asri Hamidon, berkata itu adalah antara beberapa syarat yang diputuskan kepada pencarum yang layak memohon program i-Sinar. “Untuk bantuan kepada pencarum KWSP, sebelum ini […]

Continue Reading