Saman bermula dari RM100 hingga RM10 ribu. Takiyuddin Hassan deadhkan makumat baru tentang kompaun baharu

Berita

Untuk makluman, kerajaan menyatakan bermula pada 11 Mac ini, mana mana individu yang tidak mengikuti SOP akan dikenakan kompaun sebanyak sehingga RM10000. Perkara ini diwartakan di bawah Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021.

Susulan ini, ramai rakyat mula mengeluh dengan jumlah kompaun yang bakal dikenakan apa lagi masa ekonomi tengah tak stabil. Pun begitu, Takiyuddin Hassan mengatakan dalam sidang media yang kompaun tersebut tidak tetap pada RM10,000.

Difahamkan saman ini bermula dari RM100 hingga RM10,000 bergantung kepada berat kesalahan yang dibuat. Pihak berkuasa akan menggunakan budi bicara dan akan diberikan garis panduan.”Walaupun perkara ini tak disebut dalam Ordinan Darurat, Takiyuddin mengatakan denda RM10,000 untuk individu dan RM50,000 untuk syarikat adalah untuk kes-kes besar seperti kelab malam.

Makluman, Kelab malam tak dibenarkan buka semasa tempoh perintah kawalan pergerakan tapi jika ada yang buka juga dan orang pergi ke kelab malam, maka ini adalah kesalahan yang berat. Kesalahan seperti ini yang akan dapat denda yang lebih banyak.”

Katanya lagi, akta tersebut mengatakan denda tidak melebihi RM10,000 dan denda paling tinggi adalah sebagai usaha untuk menghalang orang dari melanggar SOP bagi memerangi wabak pandemik.Tambahnya lagi, pengisytiharan darurat adalah perlu untuk buat undang-undang yang boleh digubal dan diluluskan oleh Agong dalam masa beberapa hari bagi mengekang penyebaran Covid-19, berbanding luluskan di parlimen yang akan mengambil masa lebih lama.

Takiyuddin juga turut memberitahu yang seramai 4,000 pegawai dari majlis tempatan dan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya telah diberikan kuasa untuk menguatkuasakan SOP Covid-19 bagi membantu pihak polis, tentera dan Rela.Mereka akan gunakan budi bicara untuk menasihat orang ramai daripada terus memberikan kompaun jika kesalahan tak terlalu berat.”

Akhirnya Persoalan PKP Akan Diteruskan Atau Tidak Akan Terjawab. DS Azmin Jelaskan Sesuatu Yang Mengejutkan Buat 4 Negeri Ini

Semua maklum dengan status PKP 2.0 yang masih berjalan di empat negeri ketika ini akan diumumkan hari ini. Menurut Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang merupakan Menteri Kanan Ekonomi ,berkata isu ini akan dibincangkan dalam Sidang Khas MAjlis Keselamatan Negara tang dipengerusikan oleh Perdana Menteri.

DS Azmin berkata, keputusan sama ada ia akan dilanjut atau ditamatkan selepas 4 Mac ini akan diputuskan selepas Kementerian Kesihatan (KKM) membentangkan penilaian risiko dalam sidang khas itu.“Saya pasti pasukan KKM, Ketua Pengarah Kesihatan akan membentangkan penilaian r.isiko pada mesyuarat itu, kami akan bincangkan dan menilainya sebelum membuat keputusan.

“Keputusan itu juga berdasarkan kepada pengalaman dan data yang diperoleh sejak setahun lalu.“Sebagai kerajaan yang telus dan bertanggungjawab, penjelasan akan diberikan kepada rakyat bagi setiap keputusan yang diputuskan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Amanat Perdana Setahun Malaysia Prihatin di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, di sini, hari ini.

Azmin menjelaskan, perlu ada justifikasi terhadap keputusan sama ada kerajaan akan melanjut atau menamatkan PKP 2.0 di empat negeri itu, dan ia akan dibuat berdasarkan bukti data dan sains.Katanya, sebarang data dan fakta yang dikumpul juga sentiasa dikongsikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Alhamdulillah dengan sokongan rakyat dan banyak pihak memberikan pandangan, kita membuat keputusan yang baik setakat ini.“Kita akan terus berbuat demikian, Insya-Allah ia akan diumumkan hari ini,” katanya.“Walaupun aktiviti ekonomi akan terus dibuka, kawalan pergerakan masih diperlukan,” kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, ia termasuk kawalan sempadan antarabangsa, kawalan rentas negeri dan aktiviti sosial serta perniagaan yang mana penjarakkan sosial tidak dapat diamalkan.Katanya, pembukaan aktiviti seumpama ini hanya dapat dilaksanakan selepas pelaksanaan im.unisasi mencapai tahap tertentu dari segi liputan rakyat.

“Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga bersiap sedia untuk memastikan sekurang-kurangnya 126,000 orang individu dapat diberikan sntikan v.aksin C.ovid-19 setiap hari di 600 lokasi vaksinasi di seluruh negara.“Kerajaan mensasarkan 80 peratus penduduk, iaitu bersamaan 26 juta individu, akan menerima s.untikan va.ksin yang diberikan secara percuma.

“Insya Allah, dengan langkah kawalan pergerakan yang masih berkuat kuasa, pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) secara berterusan dan pelaksanaan Pelan Imu.nisasi .Covid-19 Kebangsaan yang sudah pun dimulakan, kita akan dapat melandaikan lekuk ja.ngkitan C.ovid-19 di negara kita dalam tempoh beberapa bulan akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Amanat Perdana Setahun Malaysia Prihatin di Putrajaya, hari ini.Muhyiddin berkata, kerajaan Perikatan Nasional (PN) berjaya mengharungi cabaran 2020 dan pandemik C.ovid-19 yang memberi kesan kepada sektor kesihatan serta ekonomi negara.

Muhyiddin berkata, banyak yang dipelajari dalam tempoh setahun itu dan kerajaan bertekad untuk memacu pemulihan ekonomi dengan lebih rancak pada tahun ini demi kesejahteraan rakyat.Menurutnya, kerajaan akan menggubal strategi mengawal penularan C.ovid-19 berdasarkan data diperoleh dan akan mengambil pendekatan lebih bersasar dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang lebih ketat di lokasi kluster ja.ngkitan.

Pada masa sama, beliau berkata, aktiviti ekonomi akan terus dibuka tertakluk kepada amalan penjarakan sosial serta SOP kett.Mengambil kira situasi itu, katanya, kerajaan akan merangka empat langkah tambahan dalam tempoh terdekat.

“Pertama adalah menyediakan bantuan secara bersasar kepada kumpulan rentan, terutama golongan miskin dan mengalami keh.ilangan pendapatan.“Kedua adalah meningkatkan sokongan kepada perniagaan khususnya perniagaan yang masih tidak dapat beroperasi dan perniagaan yang sedang dalam proses pembukaan semula pasca PKP,” katanya.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, langkah ketiga yang dirangka iaitu untuk memberi tumpuan kepada sistem penyampaian awam, terutama memastikan bantuan sampai kepada semua yang memerlukan, menyegerakan pelaksanaan projek pembangunan dan mengurangkan karenah birokrasi supaya aktiviti ekonomi kembali rancak selain menggalakkan pelaburan baharu dari dalam serta luar negara.

Beliau berkata, keempat adalah memberi fokus utama kepada agenda pendigitalan selaras dengan pertumbuhan sumber kekayaan baharu dan transformasi ekonomi negara dalam aktiviti yang berasaskan pengetahuan serta inovasi.

Terkini Datuk Ismail Sabri Umumkan Status Pkp Dilanjutkan Di Negeri Selangor Kuala Lumpur Johor Dan Pulau Pinang Sehingga 4 Mac.

PUTRAJAYA, 16 Feb – Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di beberapa negeri ditukar statusnya kepada PKP Bersyarat (PKPB) mulai 19 Feb ini. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia melibatkan negeri Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sabah, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan.

Bagaimanapun, hanya Perlis satu-satunya negeri yang ditukar statusnya kepada PKP Pemulihan (PKPP) ekoran kadar jangkitan COVID-19 dilaporkan agak terkawal di sana. Pelaksanaan tersebut berkuatkusa selama 14 hari sehingga 4 Mac ini.

Sumber: RTM

Kes Harian Masih Lagi Tinggi. Sekali Perdana Menteri Tampil Umumkan Mesej Penting Dan Berita Baik Tentang Vaksin Covid 19.

Akhirnya setelah sekian lama menanti pengumuman kerajaan mengenai vaksin COVlD-I9, pihak kerajaan sebentar tadi mengumumkan berita baik untuk semua. Kerajaan akan memulakan roll-out pelaksanaan Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan mulai hujung bulan ini.

Diberi secara percuma. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sebanyak 80 peratus populasi negara ini atau 26.5 juta individu akan menerima vaksin ini yang akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.

Menurutnya, program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan ini akan membabitkan tiga fasa. ”Fasa pertama akan membabitkan sejumlah 500,000 petugas barisan hadapan yang terdiri daripada petugas kesihatan dan petugas bukan kesihatan.

”Fasa ini amat penting untuk melindungi petugas barisan hadapan kita dalam memerangi pndemik COVID-I9. Fasa pertama program imunisasi ini dijadualkan tamat pada April,” katanya ketika sidang media khas sebentar tadi.

Manakala bagi fasa kedua pula, Muhyiddin berkata ia akan membabitkan kumpulan yang berisiko tinggi dijangkiti COVlD-I9. ”Mereka ialah warga emas dan golongan rentan iaitu yang berusia 60 tahun ke atas, yang mengalami masalah morbiditi seperti pnyakit jntung, obsiti, diabetes dan tekanan bp tinggi. Golongan orang kelainan upaya turut termasuk di dalam fasa ini.

” Sebanyak 9.4 juta orang dianggarkan akan menerima vaksin di bawah fasa kedua ini, yang akan berlangsung mulai April hingga Ogos 2021,” katanya. Bagi fasa ketiga pula, kata beliau, baki penerima vaksin adalah golongan dewasa berumur 18 tahun ke atas, yang akan bermula dari bulan Mei 2021 hingga Februari 2022.

” Fasa ini penting untuk membentuk perlindungan kelompok atau herd immunity dan seterusnya mengawal pndemik ini secara menyeluruh. ” Untuk memastikan program ini berjalan dengan lancar, teratur serta memudahkan orang ramai, lebih 600 pusat simpanan yang juga pusat pemberian vaksin akan dibuka di seluruh negara.

” Saya sudah mengarahkan pihak berkuasa supaya menggunakan pelbagai kemudahan termasuk fasiliti kesihatan awam dan swasta, stadium, pusat konvensyen, dewan orang ramai serta universiti sebagai pusat vaksinasi. ” Peruntukan di dalam Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 akan digunakan oleh Kerajaan untuk mengambilalih secara sementara dewan dan kemudahan yang lain bagi tujuan persediaan untuk melaksanakan Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan,” katanya.

Beliau berkata, Program Imunisasi COVlD-I9 Kebangsaan ini adalah program vaksinasi terbesar yang pernah dilaksanakan di negara ini. ” Justeru, saya menyeru dan mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk bersama-sama menggembleng tenaga dan segala sumber yang ada bagi menjayakan program ini.

” Anda semua boleh bersama-sama menghulurkan bantuan sama ada dari aspek perubatan dan bukan perubatan, khususnya aspek pendidikan kesihatan di pusat-pusat vaksinasi bagi menjayakan program ini. ” We are all in this together, and only together can we win. Lindung diri, lindung semua,” katanya.

‘Kerajaan tak tutup ekonomi, tolong balas dengan patuh SOP’

Muhyiddin Yassin sekali lagi mengingatkan orang ramai supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) mencegah penyebaran Covid-19 sebagai balasan keputusan kerajaan mempertimbang keputusan untuk tidak menutup sepenuhnya sektor ekonomi.

Kata perdana menteri, semasa peningkatan kes yang begitu tinggi sekarang, kerajaan sedar kaedah paling berkesan untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19 adalah dengan melakukan perintah berkurung sepenuhnya atau menutup hampir seluruh sektor ekonomi.

Namun, pada masa sama, katanya, kerajaan juga sedar langkah itu akan memberi kesan amat negatif terhadap ekonomi negara dan kehidupan rakyat sehingga akan menyebabkan banyak perniagaan gulung tikar dan orang ramai hilang pekerjaan.

Kerana itulah, kata Muhyiddin, kerajaan mengambil pendekatan “berimbang”, iaitu membenarkan juga sektor ekonomi perlu untuk terus beroperasi sambil pada masa sama melaksanakan SOP ketat untuk memutuskan rantaian jangkitan Covid-19 yang sudah pun berada di dalam komuniti.

“Kerajaan mendengar pandangan anda dengan tidak menutup ekonomi semasa perintah kawalan pergerakan (PKP). “Jadi tolong balas langkah ini dengan patuh betul-betul pada SOP supaya kita dapat pastikan kegiatan perniagaan dan perdagangan terus bergerak dan pada masa yang sama membantu memutuskan penularan Covid-19 di tempat kerja dan dalam masyarakat,” katanya lagi.

Dalam gelombang ketiga Covid-19 yang melanda Malaysia sejak 1 Okt tahun lalu bilangan jangkitan kes baru melonjak ke angka empat digit dalam tiga bulan kebelakangan ini. Bilangan kes baru mencatatkan angka empat digit secara berturut-turut setiap hari sejak awal Dis 2020 sehinggalah ke hari ini.

Sumber:hmetro

Kes Masih Lagi Mencatatkan 4 Angka. Sekali Doktor Ni Tampil Buka Mulut Cerita Pengalaman Yang Tak Dapat Dilupakan Masa Merawat Pesakit Positif Covid 19 Di Unit Rawatan Rapi.

Tepat setahun lalu, Malaysia mencatat kes pertama Covid-19 dan pada 17 Mac negara dikejutkan apabila wabak itu pertama dengan penyakit pernafasan. Pada masa ini, negara secara konsisten mencatatkan jangkitan empat angka setiap hari, dengan angka pemergian keseluruhan sebanyak 689 yang pergi menghadap illahi setakat 25 Januari.

Bagi doktor seperti Dr Engku Naim Nasir, angka-angka ini lebih daripada sekadar statistik kerana ia mengingatkannya kepada individu yang telah sembuh dan orang-orang yang telah pergi menghadap illahi ketika bawah jagaannya di unit rawatan rapi Hospital Sungai Buloh.

Engku, salah seorang doktor terawal yang ditugaskan di Unit rawatan rapi hospital ini sejak sakit itu melanda. Engku berkongsi beberapa saat yang paling tidak dapat dilupakan ketika bersama pesakit dalam wawancara dengan KiniTV baru-baru ini.

Antaranya, pengalaman merawat seorang pesakit warga emas berusia 70 tahun. “Apabila dia datang mendapatkan rawatan keadaannya sudah memburuk. “Saya katakan kepada pesakit itu: Pak cik, saya nak tolong pak cik, nak tolong selamatkan pak cik.

“Tetapi pesakit itu menjawab: Tak apa, masa saya sudah sampai, saya memang sudah patut pergi menghadap illahi,” katanya. Pesakit itu kemudian menghembuskan nafas terakhir. Kata Engku, memerhatikan pesakit pergi menghadap illahi akibat Covid-19 merupakan detik sukar bagi dirinya kerana mereka tidak ditemani oleh ahli keluarga atau rakan mereka ketika melalui saat-saat akhir.

Dengan jumlah kes yang berada pada tahap membimbangkan, dia berkata sistem penjagaan kesihatan mungkin tidak akan dapat menampung pesakit jika trend semasa berterusan. “Jika kes Covid-19 terus meningkat saya bimbang sistem kesihatan kita tidak mampu menanganinya lagi.

“Saya bimbang, jika kita mungkin akan menjadi seperti Itali,” katanya. Pakar bius itu menjelaskan keadaan di negara Eropah tersebut apabila pesakit terbiar pergi menghadap illahi tanpa mendapat rawatan kerana kekurangan doktor dan sistem kesihatan sudah berada pada tahap genting.

Dari Disember 2020 ke Januari 2021, pesakit di unit rawatan rapi meningkat dua kali ganda daripada sekitar 110 kes menjadi lebih daripada 250 kes. Jumlah kes aktif juga meningkat daripada sekitar 18,000 menjadi 43,000 dalam jangka masa yang sama. Engku kini merupakan pensyarah UiTM dalam bidang anestesia dan rawatan intensif. Dia juga terlibat dalam penyediaan Hospital UiTM untuk menguruskan pesakit Covid-19.

sumber : awani

Kes Positif Covid 19 Masih Kekal 4 Angka. Terkini Saintis Beri Amaran Covid 19 Boleh Buat Lelaki Jadi Mandul. Sekali Ini Respon Dari Dr Noor Hisham Buat Warganet Terkedu.

Kuala Lumpur: Kajian perlu dijalankan terlebih dahulu sebelum dapat mengesahkan jika jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus terbabit berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperma.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) perlu menjalankan lebih banyak kajian lagi berhubung perkara itu. “Kita perlukan banyak lagi kajian untuk mengesahkan perkara terbabit,” katanya kepada Harian Metro, hari ini.

Terdahulu pihak saintis memberi amaran jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus itu berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperm4. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Open Biology, penyelidik menggariskan kesan membimbangkan kepada pasangan yang pernah dijangkiti Covid-19 untuk mendapatkan anak.

Menurut kajian itu, sistem pembiakan lelaki disimpulkan sebagai sasaran utama paling berpotensi mendapat jangkitan Covid-19 yang disokong oleh beberapa bukti awal dan mengurangkan tahap kesuburan seseorang itu. Laporan awal turut menunjukkan kemungkinan penularan Covid-19 secara seksual boleh menyebabkan komplikasi pada pasangan dijangkiti.

Ramai Yang Tak Puas Hati Bila Kerajaan Tak Wajibkan Pelajr Yang Nak Kembali Ke Kampus Untuk Buat Ujian Saringan Covid 19. Mengejutkan Sampai Ada Yang Komen Macam Ni.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa pelajar universiti yang ingin kembali ke kampus atau pelajar yang tinggal di asrama tidak diwajibkan untuk membuat ujian saringan Covid-19, lapor Astro AWANI.

Dalam sidang media menteri tersebut, difahamkan hanya pelajar yang bergejala sahaja yang perlu menjalani ujian saringan swab test terbabit. Namun, ramai warganet dilihat tidak bersetuju dengan keputusan tersebut sebab sekarang ni ramai yang positif virus korona namun tidak menunjukkan sebarang gejala. Keputusan terbabit telah dikritik teruk oleh warganet di Twitter.

Difahamkan, kalau ujian Covid-19 tidak diwajibkan sebelum balik ke kampus universiti atau asrama masing-masing, ramai risau kalau perkara yang berlaku lepas Pilihan Raya Negeri Sabah tahun lalu iaitu kenaikan kes positif Covid-19 akan berulang kembali. Betul jugak tu, ramai yang tak bergejala sekarang ni kan.

Ada juga warganet yang berpendapat bahawa mungkin kerajaan tak wajibkan pelajar untuk buat swab test sebab taknak bebankan pelajar dengan kos ujian tersebut. Ada betulnya jugak tu, harga swab test pun bukannya murah kan. 

Selain itu, untuk memudahkan kerja semua orang, ada juga yang mencadangkan agar kos ujian saringan Covid-19 tersebut ditanggung oleh pihak universiti dengan menggunakan yuran pengajian yang dibayar oleh pelajar.

Terkini Ismail Sabri Umumkan Pelajar Boleh Berambut Panjang Bila Persekolahan Dah Bermula. Rupa Rupanya Ini Punca Pelajar Dibenarkan Berambut Panjang.

PUTRAJAYA: Hampir lima juta murid sekolah di seluruh negara dibenarkan berambut panjang apabila memasuki semula not institusi pendidikan of bawah Kementerian Pendidikan. Kelonggaran tersebut menurut Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, turut dipersetujui oleh pihak kementerian tersebut hasil mesyuarat diadakan baru-baru ini.

“Walaupun ada murid yang berambut panjang, mereka dibolehkan masuk macam biasa tnpa dikenakan tlndakan oleh guru disiplin,” katanya dalam sidang akhbar di kementeriannya hari ini. Langkah khas itu ujar beliau, susulan semua operasi kedai gvnting rambut diarahkan ditutup ek0ran pelaksanaan kembali Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) yang bermula kelmarin.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan bahawa keputusan penutupan atau pembukaan semula premis itu akan ditetapkan Kementerian Kesihatan selepas penilaian temp0h dua minggu. Menteri Kanan Pendidikan, Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin melalui sidang akhbar pada 12 January lalu mengumumkan sesi bersemuka sekolah di negeri-negeri terlibat PKP bermula 8 Mac ini.

Sementara negeri yang dikenakan PKP Bersyarat (PKPB) from PKP Pemulihan (PKPP) dapat mula his itu pada 20 January in the kecuali murid di tingkatan 2 in 3 masih secara atas talian. Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedia pertimbang operasi kedai gvnting rambut dan salun setelah mendapat nasihat Kementerian Kesihatan.

“Begitu juga kedai cerm1n mata yang dibenarkan dibuka setelah Persatuan optometri ada buat rayuan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,” katanya. Namun, operasi kedai itu tertakluk prosedur operasi standard (S0P) amat ket4t dan jika gagaI mematuhinya, pihak penguat kuasa kementerian tersebut boleh mengarahkan premis ditutup.

Menyentuh advan ada institusi pengajian tinggi in sekolah tertentu mengenakan syarat pelajar buat ujian sw4b dengan kos ditanggvng sendiri, beliau berkata ia tldak boleh dibuat. “Arahan sebelum masuk ke kampus atau asrama bagi duduki peperiksaan hanya untuk pelajar yang bergejaIa sahaja perlu ujian itu, bukannya semua kena wajib,” tegas Ismail Sabri.

Ditanya wartawan apakah sector pengilangan automotif boleh ditarik balik daripada senarai perkhidmatan yang tldak boleh beroperasi, beliau berkata ia bukan ditentukan oleh MKN. Sebaliknya, beliau menjelaskan bahawa perkara itu akan diumumkan sendiri Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali tidak lama lagi. Ia susulan tindakan secara Mengejut oleh kementerian itu mengeluarkan sector pengilangan automotif secara tiba-tiba pada 14 January selepas dua hari dibenarkan 0perasi semula.

Sumber: UTUSAN