Tular cadangan pengeluaran akaun 1 KWSP oleh Dato Seri Najib sehinggakan mendapat sambutan rakyat. Berikut yang terjadi pada laman Muhyiddin Yassin dan Tengku Zafrul

Berita

Semalam tular di media sosial mengenai kerajaan perlu pertimbangkan cdangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeIuaran sehingga 10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing. Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najlb Tun Razak berkata kelmarin, kebenaran itu bertujuan untuk membantu rakyat yang terjejas bagi kegunaan mndesak.

Najib turut mencadangkan agar perm0honan tersebut boleh dipertlmbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara.“Sebab itu, jangan membuat pengeIuaran KWSP jika tiada kegunaan mendesak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, semalam.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum 6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari.Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjeIaskan, syarat aku janjil yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendessak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi.“Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penaIti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.Menerusi pemerhatian admin, selepas ramai yang menyokong cdangan ini, ramai warganet mengunakan platf0rm facebook prdana menteri Muhyiddin Yassin serta Tengku Zafrul bagi menyuarakan pendapat mereka.

Antara Komen Dari Warganet

Smga Tan Sri dapat m’beri kelulvsan utk ahli kwsp ,bg meneruskan pjuangan hidvp di musim wbak pyakit yg serba m’cabt ni …Ramai ahli kwsp yg sgt2 b’harap akaun-1 Kwsp dpt di keluar kan secara one off.Diharap PM dpt mendengar keluhan rakyat tentang pengeluaran kwsp akaun 1 minima 5k pn jadila 0ne off..byk sedang dihlmpit bban kwangan betul2 terksan..sedikit sebnyak dpt menampvng k0s keperluan dan lain2..gaji pn xbesar mne mcm dlu..ot xde elaun pn xde..mkn gaji pokok je.

Di Harap abah dapat tolong rakyat..pengelvaran kwsp max 10K skali sahaja setiap orang di musim c0vid nie bagi mempertingkatkan kualiti hidvp skaligus merancakkan ekon0mi negara ketika ini. Abah tol0ng rakyat, rakyat pasti s0kong abah.Hrp tengku dan Pm serta pihak kwsp ambil perhatlan atas setiap keluhan rakyat.. Kami x memlnta utk kluarkn kwsp akaun 1 klu x terksan aklbat pandemlk c0vid..kami akvr dgn syarat pengelvaran pd usia 55 thn. Tp dlm waktu skrg mmg hidup kami ckup terksan aklbat c0vid 19..sdgkn dlm msa yg sm kami perlu meneruskan kehidvpan.. Byk bnda perlu di byar….hrp sgt tengku..TSMY dan pihak kwsp mncari jln terbaik menvnaikn harapan rakyat ini.

Ramai Sudah Maklum Bahawa KWSP Dibahagikan Kepada Dua Akaun Tapi Ramai Tak Tahu Dan Keliru Dengan Fungsi Akaun 1 Dan Akaun 2. Ini Cara Mudah Untuk Memahami

Semua pastinya sudah sedia maklum bahawa KWSP ini dibahagikan kepada dua akaun. Caruman yang anda dapat setiap bulan daripada majikan akan dibahagikan kepada 70:30.Sebanyak 70% akan disalurkan ke Akaun 1 manakala baki 30% itu akan dimasukkan ke dalam Akaun 2.

Mengikut kadar caruman semasa adalah 23% daripada gaji pekerja : dimana 11% adalah caruman pekerja yang dipotong daripada gaji bulanan pekerja manakala 12% adalah caruman oleh majikannya. Bersamaan: Akaun 1 = 70% daripada caruman bulanan daripada majikan.Akaun 2 = 30% daripada caruman bulanan daripada kita sendiri

Akaun 1. Simpanan di dalam Akaun 1 ini adalah bertujuan untuk kegunaan selepas bersara dan pelaburan kita sahaja. Jadi, simpanan di dalam Akaun 1 ni sama sekali tidak boleh diusik atau dalam erti kata lain tidak boleh dikeluarkan sepenuhnya sebelum kita mencecah umur 55 tahun. Disarankan agar anda meletakkan penama, jika tidak nanti waris akan mempunyai masalah untuk membuat tuntunan. Penama boleh terdiri daripada suami/isteri/ayah/ibu/anak atau individu yang kita nak wariskan harta kita.Anda juga dibenarkan untuk melabur sebahagian daripada simpanan ini di atas kerelaan diri sendiri.

Akaun 2.Simpanan di dalam Akaun 2 pula adalah bertujuan untuk membantu kita membuat persediaan bila nak bersara.Oleh itu, pengeluaran dibenarkan bagi tujuan seperti:[a] Usia kita mencecah umur 50 tahun.[2] Membuat pembayaran pendahuluan pembelian rumah pertama[3] Penyelesaian baki pinjaman perumahan bagi rumah pertama
[4] Pembiayaan pendidikan diri kita dan juga anak-anak kita.[5] Menampung kos-kos perubatan diri kita dan anak-anak kita.[6] Menunaikan haji (berkuatkuasa 1 Januari 2013).

Dato Seri Najib Cadangkan Pengeluaran 10k Simpanan KWSP Dalam Akaun 1. Mengejutkan Sekali Ini Respon Rakyat Bila Dato Seri Najib Cadangkan Macam Tu.

GAMBAR SEKADAR HIASAN.Kerajaan perlu pertimbangkan cadangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeluaran sehingga RM10,000 secara ‘one-off’ dari akaun 1 masing-masing.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kebenaran itu bertujuan untuk membantu rakyat yang terjejjas bagi kegunaan mndesak. Najib turut mencadangkan agar permohonan tersebut boleh dipertimbangkan dengan syarat pemohon juga tandatangan surat aku janji untuk berjanji mencarum semula pengeluaran ‘one-off’ itu dalam tempoh dua tahun akan datang selepas ekonomi puIih tidak termasuk caruman bulanan biasa.

“Saya nak nasihatkan bahawa dividen KWSP biasanya lebih tinggi berbnding kadar faedah simpanan bank dan simpanan KWSP adalah amat penting untuk usia tua selepas bersara. “Sebab itu, jangan membuat pengeluaran KWSP jika tiada kegunaan mendessak,” katanya dalam hantaran di laman Facebook miliknya, hari ini.

Sebelum ini, kerajaan membenarkan pencarum KWSP untuk mengeluarkan simpanan mereka dengan jumlah maksimum RM6,000 dari akaun 2 KWSP menerusi skim i-Lestari. Dalam pada itu, bekas Menteri Kewangan itu turut menjelaskan, syarat aku janji yang dicadangkan itu bukan bertujuan mendessak pencarum membuat bayaran balik.

“Niat saya adalah untuk menggalakkan pencarum melebihkan simpanan usia tua sebab dividen KWSP adalah lebih tinggi. “Jika tak dapat bayar balik dalam masa dua tahun, tiada penalti dan KWSP tak boleh buat apa-apa. “Cuma untuk memperingatkan pencarum bahawa simpanan dalam KWSP adalah penting dan akhirnya akan menguntungkan pencarum,” ujarnya.

Berikut antara reaksi daripada orang ramai yang brsetuju dengan cadangan tersebut

Sumber : K! ONLINE

Terkini Kerajaan Beri Tahu Bayaran Untuk BPN 2.0 Akan Selesai Sebelum Tarikh Yang Ditetapkan. Untuk Rakyat Yang Tak Terima Boleh Buat Cara Macam Ni.

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang. Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerlma bantvan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa warganet bahawa mereka sudah menerima bayaran bantvan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini. “Ini adalah hasll vsaha pegawai-pegawai kementerlan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institvsi kewangan yang memastikan agar slstem pemblayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 jvta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya. Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 jvta penerima kategori isi rumah dan 3.8 jvta penerima kateg0ri bujang.

“Bagi g0longan M40, pembayaran telah bermula semalam membabltkan 1.4 jvta penerlma kateg0ri isi rulmah dan 1.7 juta penerima kategori bujang. “Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkredltan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelvm hujung bulan ini,” katanya.

Mana-mana penerlma yang bantvan mereka ggaal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak. “Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur 0perasi standard (SOP), seperti sebelum ini. “Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Sumber : BHOnline

Kecoh Di Laman Media Sosial Bila Ramai Pengguna CIMB Kata Duit BPN 2.0 Dah Masuk Secara Berperingkat. Untuk Anda Pengguna CIMB Dah Bleh Periksa Akaun Masing Masing.

Dengar kata Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dah masuk, betul ke? Ya, penerima BPN akan menerima bayaran secara berperingkat bermula untuk pemegang akaun Bank CIMB. Kecoh di laman media sosial hari ini apabila orang ramai termasuk bujang dan isi rumah teruja dan berkongsi perasaan syukur menerima wang bantuan kerajaan.

“Alhamdulillah CIMB masuk awal BPN 2.0”

Kebiasaannya, bayaran akan masuk secara berperingkat mengikut kategori dan bank. Pemohon untuk kategori lain yang belum mendapat bayaran diharap bersabar kerana kebiasaannya ia akan mengambil masa kerana bayaran adalah secara berperingkat.

Sumber: Twitter

Tak Pernah Dapat Bpn Langsung. Akhirnya Tengku Zafrul Tampil Dedahkan Cara Yang Anda Perlu Buat.

Pndemik Covid 19 yang mlanda trnyata memberl lmpak kepada selvruh anggota msyarakat di negara ini. Selain menjalani kehidupan dalam norma baharu, ramal yang turut terjejas sumber pendpatan termasuklah yang kehilangan pkerjaan.

Namun, bagaikan satu berita baik buat mereka, bayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah 7 bili0n akan disalurkan kepada 10.6 jvta penerima sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat bermula 26 Oktober ini.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan pecahan byaran fsa pertama BPN 2.0 berjumlah 4.8 bili0n bagi kateg0ri pertama penerlma melibatkan 3.7 jvta isi rumah B40 yang akan menerlma 1,000.

Byaran itu akan dibvat dalam dua ansvran iaitu sebanyak 700 pada hujung Oktober dan 300 pada Januari 2021. Kumpulan kedua membabitkan 3.8 jvta kumpulan B40 bujang pula akan menerima 500 melibatkan dua ansvran pembyaran sbanyak 350 pada Oktober 2020 dan 150 pada Januari 2021.

Kumpulan ketiga pula mellbatkan 1.4 jvta isi rumah M40 yang akan menerima 600 dengan dua byaran ansuran iaitu 400 pada Oktober 2020 dan 200 pada Januari 2021. Bagi 1.7 jvta kumpulan M40 bbjang pula akan menerima 300 yang akan melibatkan dua ansvran iaitu 200 pada Oktober 2020 dan 100 pada Januari 2021.

Kesemva byaran itu akan dibuat secara tervs ke akavn bank berdaftar di bawah pngkalan data BPN, menvrut kenyataan itu. Sementara itu, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata permohonan baharu BPN 2.0 dibvka mulal 15 Okt hingga 15 Nov ini, bagi membantv kumpulan mereka yang belvm pernah menerlma BPN sebelum ini, termasulvk golongan mvdah terjjas baharu yang layak memohon akibat perubahan terhadap statvs pendpatan mereka ek0ran lmpak penvlaran c0vid 19.

Beliau berkata untuk memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, prosess smakan ke atas perm0honan baharu akan dibvat dengan segera dan bagl mereka yang dilvluskan, bayaran akan dibuat secara sekall gvs pada Januari 2021.

“Pem0hon baharv BPN 2.0 boleh mervjuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang dimvat naik di p0rtal rasmi BPN bagi mendapatkan maklvmat lanjvt atau untuk membvat perm0honan. “Saya ingin merakammkan penghargaan kepada semua plhak yang terllbat, tervtamanya Lembaga Hasll Dalam Negeri Malaysia dan Bank Simpanan Nasi0nal bagi membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lncar untuk kemvdahan rakyat.

“Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhatl-hatl dengan scmmr yang semakin beranl mengambll pelvang menipv orang awam yang memerlvkan bantvan BPN 2.0. Penerima disaran mervjuk kepada svmber rasmi dan tldak memberlkan maklvmat peribadi kepada mana-mana plhak tldak dikenall,” katanya.

Sumber : Bernama

BPN 2.0 Dah Boleh Disemak Hari Ini. Terkini Kerajan Dedahkan Apa Yang Perlu Buat Kalau Nama Tak Ada Dalam Senarai.

Kerajaan pada September lalu telah mengumumkan Bantuan Prihation Nasional (BPN) 2.0 sebagai bantuan tambahan kepada golongan B40 dan M40 untuk meringankan beban rakyat berikutan C0VID 19.

Pemberian BPN 2.0 adalah berdasarkan pangkalan data BPN 2020 (B40 dan M40) yang merangkumi 10.6 juta penerima yang diluluskan. Bermula hari ini, semakan penerima BPN 2.0 boleh dibuat melalui portal rasmi BPN. Sekiranya tidak tersenaral sebagai penerima BPN 2.0, permohonan baharu dan rayuan boleh dikemukakan mulai 15 Oktober sehingga 15 November 2020.

Bayaran BPN 2.0 ini akan dibuat dalam dua fasa. Pertamanya pada penghujung Oktober 2020 dan keduanya, pada Januari 2021. Bagi permohonan baharu, ianya akan diproses selepas tempoh permohonan ditutup iaitu 15 November 2020. Sementara itu, permohonan baharu yang diluluskan pula akan menerima bayaran bantvan BPN 2.0 sekaligus pada Januari 2021. Untuk membuat permohonan baharu atau rayuan BPN 2.0, layari portal rasmi BPN 2.0.

Komen Orang Ramai

Semoga TSMY kekal sebagai PM hingga PRU nanti..tiada lg pengantlnya yg nampak sepertinya yg mengambil berat pada rakyat semasa dlm keadaan pandemik covid masih lg jauh untuk pulih.

Saya masih menharapkan kerajaan rm30 henggit memerintah, dengan rm30 henggit saya dapat beli tanah tanam cabai lam pasu, boleh saya pasarkan cabai keseluruh pelvsuk dunia. Alhamdulillah… Dlm byk2 pemerlntahan. This is the 1st time in my life dpt merasa bantvan & pemberlan dr kerajaan. Terima kasih. Alhamdulillah.

Sumber : Wiser

Berita Baik Untuk Anda Yang Tak Dapat BPN Sebelum Ni. Terkini Kerajaan Umumkan Tarikh Dibuka Untuk Rakya Buat Permohonan Baru Bagi Yang Tak Pernah Dapat BPN.

PUTRAJAYA: Kerjaan komited untuk memastikan bantuan Kerangka Inisiatif Tambahan Pakej Rngsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Kita Prihatin) dinikmati rkyat memerlukan. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata Kementerian Kewangan menerusi unit LAKSANA akan terus memantau pelaksanaan pakej rngsangan ekonomi dan akan menambah baik langkah sedia.

“Selanjutnya, langkah untuk memperkasakan semula (revitalise) ekonomi akan diperkenalkan semasa Belanjawan 2021 pada 6 November 2020,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. Kelmarin, Perdna Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pakej Kita Prihatin bernilai RM10 bilion dalam usaha kerjaan meringankan b3ban rkyat.

Kita Prihatin merangkumi Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah RM7 bilion, Program Subsidi Upah 2.0 (RM2.4 bilion) dan inisiatif Geran Khas PRIHATIN (GKP) sebanyak RM600 juta. Kita Prihatin menyasarkan golongan B40, M40, pekerja dalam pelbagai bidang dan peniaga mikro.

Menyentuh mengenai Geran Khas Prihatin 2.0, Tengku Zafrul berkata, peruntukan tambahan sebanyak RM600 juta bagi GKP untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan mikro yang belum pernah menerima GKP sebelum ini dijangka membantu perniagaan yang menghadapi keskaran.

“Pembukaan semula GKP ini mengekalkan jumlah geran sebanyak RM3,000 setiap pemohon yang berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN); atau pihak berkuasa tempatan (PBT) atau Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebelum atau pada 31 Ogos 2020.

“GKP 2.0 ini dijangka akan memanfaatkan 200,000 PKS mikro untuk membantu aliran tunai serta sebagai modal perniagaan,” katanya. Bagi Program Subsidi Upah (PSU) 2.0, beliau berkata, peruntukan bagi inisiatif PSU 2.0 berjumlah RM2.4 bilion dijangka akan memanfaatkan 160,000 majikan untuk mengekalkan 1.3 juta pekerja selama tiga hingga enam 6 bulan.

“Penambahan peruntukan PSU 2.0 melalui Pakej Kita Prihatin akan menjadikan nilai keseluruhan Program Subsidi Upah kepada lebih RM17 bilion,” katanya. Tengku Zafrul berkata, kerajaan turut mengambil maklum cbaran yang dihadapi oleh golongan B40 dan M40, justeru Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) berjumlah RM7 bilion akan disalurkan kepada mereka yang layak bermula pada hujung bulan Oktober 2020.

Katanya, penambahan itu menjadikan jumlah keseluruhan inisiatif BPN melebihi RM18 bilion kepada 10.6 juta penerima, yang merangkumi golongan bujang dan isi rumah. “Kerajaan juga akan membuka ruang untuk rayvan bagi mereka yang tidak pernah menerima apa-apa bantuan BPN atau Bantuan Sara Hidup (BSH) sebelum ini.

Permohonan baharu BPN 2.0 dibuka mulai 15 Oktober – 15 November 2020 dan boleh dibuat melalui pautan bpn atau dengan menghantar borang secara persendirian ke cawangan / Pusat Khidmat Hasil (PKH) /
UTC LHDNM,” katanya. Borang permohonan boleh dimuat turun dari pautan bpn dan pemohon tidak perlu mengemukakan sebarang dokumen sokongan semasa permohonan.

Sumber : BHOnline

Terkini Kerajaan Umumkan Bantuan Baru Yang Akan Diberikan Kepada Rakyat. Rupa Rupanya Ini Yang Anda Bakal Dapat Dan Ini Tarikh Yang Akan Dieberikan.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan inisiatif bantuan tambahan kepada empat kategori golongan bagi mengurangkan beban rakyat menghadapi impak C0vid 19.

B40 Dan M40

“Golongan pertama adalah golongan B40 yang berkeluarga dan bujang, golongan M40 bagi berkeluarga dan bujang serta pekerja tempatan pelbagai bidang.

Golongan Peniaga

“Kategori keempat adalah golongan peniaga mikro dalam pelbagai bidang,” katanya dalam Perutusan Khas Kita Prihatin, hari ini.

Beliau juga mengumumkan inisiatif Subsidi Upah dilanjutkan hingga Disember menjadi Subsidi Upah 2.0 Kerajaan akan memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kepada individu bujang golongan B40 bermula Oktober ini sebanyak RM500.

Bayaran akan diberikan secara ansuran sebnyak dua kali iaitu pada hujung bulan oktober dan januari 2021. Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi  siaran langsung Perutusan Khas Kita Prihatin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebentar tadi.

Sumber : BHOnline

Isu PKPD Terjawab. Perdana Menteri Umumkan PKPD Akan Dilaksanakan Sekiranya Mencapai Satu Angka Ini Dan Harap Semua Rakyat Malaysia Waspada Dengan Peraturan Yang Ditetapkan

KUALA LUMPUR, 15 Sept — Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin  memberi peringatan  Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan terpaksa dilaksanakan semula sekiranya kes COVID-19 di dalam negara meningkat dengan mendadak. Muhyiddin berkata jika PKP dilaksanakan semula, ia akan memberi kesan buruk kepada kehidupan rakyat dan ekonomi negara.

“Kita tidak boleh ke mana-mana dan tinggal di rumah sahaja seperti yang sedang dikuatkuasakan di Kota Setar, Kedah pada masa ini. Nauzubillah,” katanya ketika menyampaikan perutusan khas berkaitan situasi semasa COVID-19 di dalam negara, malam ini.Perutusan itu disiarkan secara langsung di beberapa rangkaian televisyen tempatan dan media sosial.

Perdana Menteri juga berkata kerajaan tidak teragak-agak untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di kawasan-kawasan yang mencatatkan kes baharu yang tinggi.Justeru, Muhyiddin mengingatkan rakyat Malaysia supaya terus berwaspada dan tidak leka terhadap peraturan berkaitan kuarantin, pemakaian pelitup muka serta pematuhan kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) yang masih berkuat kuasa agar penularan wabak COVID-19 dapat dikawal.

Muhyiddin memberi gambaran situasi pandemik COVID-19 secara global yang masih menular secara aktif tidak terkecuali terjadi di negara ini.Katanya kes harian COVID-19 yang direkodkan di Malaysia adalah sekitar satu, dua dan adakalanya tiga digit tanpa pernah mencatatkan kes sifar dan memberikan gambaran bahawa rantaian jangkitan COVID-19 di Malaysia masih belum dapat diputuskan sepenuhnya.

“Berdasarkan dapatan yang diperolehi oleh para penyelidik dari seluruh dunia dan trend kes yang dilaporkan, jangkitan dijangka berterusan untuk suatu tempoh masa yang agak lama.Ini mengambil kira faktor pencegahan dan kawalan penularan jangkitan COVID-19 secara berkesan memerlukan rawatan spesifik dan vaksin yang efektif serta selamat untuk digunakan, Dengan situasi ini, sesiapa sahaja mungkin terdedah kepada risiko jangkitan COVID-19 pada ketika ini,” katanya. — BERNAMA

Dikatakan Bayaran Kompaun Dinaikkan Dua Atau Tiga Kali Ganda Dari Kadar Yang Ada Sekarang. Ini Jawapan Yang PM Beri Selepas Isu Ini Dipersoalkan Oleh Orang Ramai

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menegaskan bahawa tiada mana-mana individu akan dikecualikan daripada peraturan kuarantin yang kett dan tindakan yang setimpal akan diberikan kepada mereka yang tidak memathuninya.

Susulan itu, beliau menyokong cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi menaikkan kadar kompaun sebanyak dua atau tiga kali ganda dari kadar semasa bagi kesalahan-kesalahan yang berkaitan.”Peraturan kuarantin yang ketat di tempat-tempat tertentu akan terus dikuatkuasakan. Tiada siapa dikecualikan daripada peraturan ini dan mana-mana individu yang tidak mengikutinya akan dikenakan tindakan setmpal.

”Sehubungan itu, saya juga menyokong cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk menaikkan kadar kompaun bagi kesalahan-kesalahan yang berkaitan sekurang-kurangnya dua atau tiga kali ganda dari kadar yang ada sekarang,” kata beliau.

Namun, jelas beliau perkara ini akan diperhalusi dan Akta 342 akan dipinda terlebih dahulu sebelum kadar kompauan baharu dikuatkuasakan.”Walaupun begitu, perkara ini perlu diperhalusi dan Akta 342 itu perlu dipinda terlebih dahulu,” kata beliau.

“Malaysia Tidak Akan Tunduk Tuntutan Terhadap Sabah”

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan Malaysia tidak akan tunduk terhadap mana-mana tuntutan terhadap negeri Sabah. Ujarnya, Sabah akan tetap kekal dalam Malaysia.Beliau berkata lagi, tiada kompromi terhadap apa sahaja isu melibatkan kedaulatan negeri itu dan akan mempertahankan Sabah sehingga ke akhir.

“Baru-baru ini ada kenyataan daripada pihak Filipina nak buat peta baharu yang antaranya telah dimasuk dalam passport…saya tak nak cakap panjang, kita tidak akan tunduk dengan tuntutan ini. Sabah kekal dalam Malaysia. Sabah sebahagian daripada Malaysia.

“Jangan ada usaha untuk menarik Sabah keluar dari Malaysia dan jangan ada usaha orang lain daripada Malaysia, menuntut Sabah untuk menjadi sebahagian daripada wilayah mereka.”Isu tuntutan Filipina terhadap Sabah timbul semula apabila Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negara Filipina dilapor membenarkan cetakan peta Filipina meliputi kawasan 320 kilometer Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) dan Sabah dalam pasport negara itu.

Tindakan itu dianggap sebagai satu bentuk prov0kasi Manila berhubung tuntutannya terhadap Sabah.Malah, turut tular peta Sabah tertera bendera Filipina yang dikatakan sebagai wilayah ke-14 negara itu dengan nama setiap kawasan disebut dalam bahasa Filipina.SUMBER: Bernama