Umur baru 14 tahun sudah mencari rezeki yang halal. Kisah Ketua Polis Daerah dan adik Muhammad raih perhatian warganet

Viral

Dalam kesibukan mencari rezeki yang halal, seorang remaja lelaki yang berumur 14 tahun ini diuji apabila dia menjadi mngsa kecvrian di tempat kerjanya di Jalan Nuri Seksyen 7, Kota Damansara.Muhammad Nor Faizal semasa kejadian itu berlaku, dikatakan telah pergi ke tandas dan terpaksa tinggalkan gerainya buat seketika, tetapi apabila dia kembali semula ke sana dia sedar akan telefon bimbit miliknya sudah lesap entah ke mana.

Dia yang hanya bekerja sebagai pekerja sambilan di gerai burger itu semasa musim cuti sekolah ini turut memberitahu, selain daripada telefonnya hilang, wang tunai dan juga barang-barang jualan di gerai burger itu juga turut diambil.

Sejak dari kes itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Nik Ezanee bin Mohd Faisal, telah datang melawat ke tempat kerja adik Muhammad Nor Faizal semalam untuk memberikan telefon baru kepadanya sebagai hadiah agar dia terus cekal hadapi ujian yang mendatang.

Rata-rata warganet merasa terharu melihat keprihatinan Nik Ezanee terhadap masyarakat sekeliling. Mereka juga berharap agar lebih ramai pegawai atasan Polis Diraja Malaysia seperti ACP Nik Ezanee agar orang ramai lebih mesra dengan anggota berkuasa.

Dalam pada itu, ramai juga yang tinggalkan komen terharu diatas keprihatinan beliau terhadap masyarakat sekeliling. Malah, mereka juga berharap agar lebih ramai pegawai atas Polis Diraja Malaysia seperti ACP Nik Ezanee.Terbaik Tuan Nik Ezanee, hadiahkan telefon baru buat adik Muhammad. Jarang kita nampak anggota polis prihatin macam ni. Apapun respek buat Muhammad, kecil-kecil dah pandai cari duit sendiri.

Dah Panggil Tapi Langsung Tak Menyahut. 3 Pemuda Ini Buat Perkongsian Terjumpa Jumpa Kanak Kanak Main Basikal Seorang Diri Pukul 3 Pagi

Sekumpulan tiga pemuda berdepan cemas apabila terjumpa seorang kanak-kanak berumur 5 tahun bermain basikal di atas jalan raya seorang diri pada pukul 3 pagi. Mereka pada mulanya takut untuk menegur kanak-kanak itu beranggapan mustahil untuk seorang kanak-kanak bermain seorang diri pada waktu sedemikian.

Mereka kemudian mengikut kanak-kanak itu sebelum mengambil keputusan memberhentikan kereta sebelum memanggil kanak-kanak itu. Namun panggilan mereka tidak dijawab!Rupanya-rupanya kanak-kanak tersebut keluar dari rumah selepas melihat pintu rumahnya yang terbuka. Ibu kepada kanak-kanak aut1sme itu menceritakan detik cemas semasa kejadian berlaku di group Facebook Aut1sme Malaysia.

Dakwa wanita itu, dia mencari anaknya di sekeliling kampung hingga ke pekan namun tidak menjumpai sebelum bertindak ke balai polis berhampiran. Mujur ada tiga pemuda yang menjumpai anak wanita ini.Perasaan sy kuat ke balai polis. Semasa saya di balai polis kebetulan anak saya otw dengan kereta peronda and ada 3 orang pemuda bawa basikal anak saya. Saya bersyukur sangat kepada adik2 ni yang jumpa anak saya pada mulanya saya memang panic nampak lagi mereka ketawa2.

Tapi saya explain dengan pihak polis and adik2 tu yang anak saya autism hyper.Keluarga yang ada anak autism saja yg tau macam mana situasi membesarkan anak syurga ini.Di ruangan komen, ramai yang memberikan kata-kata semangat kepada wanita tersebut agar terus tabah membesarkan anak syurga ini.

Ingatkan Dah Tiada. Terkini Kecoh Lagi Pasal Ketukan Misteri Ni. Tapi Kali Ni Lagi Hebat. Siap Ada Yang Nampak Lembaga Berbulu Hitam Lagi. Individu Ni Tampil Dedahkan Cerita Sebenar.

Temerloh: “Saya nampak kelibat tiga lembaga berbulu hitam berdiri di atas beranda di tingkat atas rumah, sungguh menyeramkan dan menakutkan. “Anak saya Haikal nampak kelibat tiga lembaga hitam di dalam rumah, tetapi tidak berani tengok lama kerana takvt,” kata wanita dikenali Sharifah Mazian Syed Mohd selepas rumah teres dua tingkat didiaminya di Taman Temerloh Jaya, di sini, menjadi sasraan ketukan misteri selama tiga hari berturut-turut sejak 27 Disember lalu.

Berikutan trauma dan takut, dia enggan ditemu bual lanjut, sebaliknya mahu jirannya yang juga Ahli Jawatankuasa Masjid Temerloh Jaya, Syaiful Afenddi Ismail, 44, menceritakan mengenai kejadian itu. Syaiful Afenddi berkata, pada malam pertama, sasaran mendengar beberapa kali ketukan kuat pada pintu rumah, tetapi tidak membuka pintu kerana pernah mendengar cerita ketukan pintu misteri itu.

Menurutnya, keluarga itu ada memanggil seorang pengamal perubatan Islam dikenali Ustaz Azmi untuk memulihkan kawasan rumah dan pada malam itu, mereka mendengar lebih banyak ketukan misteri. “Cabaran dihadapi ibu tunggal bersama dua anak lelaki berusia tiga dan 12 tahun serta seorang anak perempuan berusia 18 tahun adalah pada malam ketiga kerana gangguan semakin hebat dan menyeramkan.

“Pada 9 malam, saya menerima panggilan telefon daripada sasaran dan dalam keadaan terketar-ketar dia memberitahu ketukan pintu berlaku lagi dengan lebih kuat. “Malah saya dapat mendengar bunyi ketukan itu menerusi telefon bimbit dan saya bergegas ke rumah itu sekali lagi bersama Ustaz Azmi bagi membantu keluarga itu,” katanya.

Menurutnya, ketika dia dan beberapa jiran berada di dalam rumah itu sambil membaca ayat suci al-Quran, tiba-tiba botol mineral dibaling ke arahnya dan dia sempat mengelak, seolah-olah makhluk itu mengamuk. Katanya, mereka turut terdengar bunyi kaki menaiki tangga dengan hentakan kuat ke tingkat atas.

“Pada 10 malam, kami tinggalkan keluarga itu empat beranak dengan memberi alasan ingin pulang ke rumah dan menyuruh tuan rumah mengunci pintu rumah dan pintu pagar, walaupun sebenarnya kami masih menunggu di luar tidak jauh dari rumah itu.

“Pada 12.30 tengah malam, kami mendengar jeritan dan tangisan dari dalam rumah itu dan sebaik kami sampai, bekalan elektrik terputus dan tangisan keluarga itu kedengaran. “Ketika masuk ke rumah itu, seorang anak sasaran memberitahu mereka mendengar bunyi hentakan kaki dan bekalan elektrik terpadam sebelum kemudian mendapati barangan di tengah rumah diselerakkan,” katanya.

Menurutnya, seorang anak tuan rumah memberitahu nampak tiga kelibat lembaga hitam di dalam rumah tetapi tidak berani tengok lama kerana takut sebelum api elektrik terpadam sendiri. Katanya, walaupun selepas itu mereka tidak lagi mendengar ketukan misteri itu sehingga Subuh, keluarga berkenaan jelas trauma dengan kejadian itu.

“Walaupun keluarga terbabit tidak membuat laporan polis, beberapa orang anggota polis menemui sasaran semalam kerana kejadian itu tular di Temerloh. “Sebelum ini, kejadian misteri ketukan pintu berlaku di beberapa rumah di daerah Jerantut dan terus menimbulkan tanda tanya,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : HM

Lepas Sabak Bernam Kali Ni Penduduk Jengka Pula Diganggu. Sangkakan Ank Yang Datang Ketuk Pintu Sekali Bila Check Ini Yang Dia Nampak. Siap Ada Tinggalkan Bau Lagi.

JENGKA – Seorang peneroka di Felda Jengka 24, di sini mendakwa mendengar ketukan di pintu rumahnya beberapa kali, namun tiada sesiapa yang muncul dalam kejadian pada Ahad lalu. Nazli Musa, 56, berkata, pada awalnya dia menyangka anaknya mengetuk pintu untuk masuk ke rumah kira-kira jam 11.30 malam.

“Saya cakap jangan ketuk (pintu), masuk sahaja sebab pintu bukan berkunci. Saya fikir anak berada di luar pintu tetapi keadaan terus senyap. “Ketukan berlaku secara berselang kira-kira lima minit tetapi saya tetap tidak buka pintu rumah, namun pada masa sama saya rasa hairan, kerana anak saya tidak pula masuk rumah.

“Kemudian, saya jenguk (periksa) bilik anak-anak saya dan terkejut sebab semua anak saya rupanya dalam bilik masing-masing. Sekelip mata saya terus rasa meremang memikirkan kejadian tersebut (ketukan pintu),” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Peneroka Jengka 24, Razak Daud, 60, meminta penduduk supaya tidak panik berhubung perkara tersebut sekali gus menasihati mereka agar jangan terus membuka pintu jika menghadapi situasi seperti itu.

“Kita bimbang hal ini menjadi satu ancaman bahaya kepada penduduk. “Saya saran mereka membuat laporan polis sebagai langkah berjaga-jaga jika menghadapi situasi tersebut,” katanya. Msteri Ketukan Pintu, Mufti Pahang Mula Bersuara Dan Ayat Dia Buat Ramai Setuju. Terus Hilang Rasa Takvt

Isu membabitkan misteri ketukan pintu yang bermula di Sabak Bernam, Selangor dan sudah ‘berpindah’ ke beberapa negeri lain seakan ‘sama naik’ dengan isu hangat lain ketika ini seperti kes Da’i Syed dan tuntutan harta pelawak AR Badul.

Paling terbaru, kejadian ketukan pintu tanpa salam telah berlaku di Jerantut, Pahang dan dikatakan kali ini lebih seram apabila tuan rumah terhidu bau yang sangat bsuk selepas ketukan pintu berhenti. Malah jika sebelum ini warganet mempersoalkan ‘kenapa rumah bangsa atau agama lain tak kena kacau’, kali ini tidak lagi kerana laporan penduduk mengatakan jiran mereka berbangsa Cina dan India pun turut kena gnggu.

Susulan dari beberapa siri kejadian itu, beberapa pihak tampil memberi kenyataan dan pendapat. Beberapa hari lalu, pihak pengamal perubatan Darussyifa’ sepakat mengatakan gngguan itu disebabkan oleh jiin dan syaitan yang sengaja mahu menggnggu.

Sementara semalam pula, Mufti Kelantan mengeluarkan kenyataan bersifat neutral dengan meminta pihak polis agar tampil memberi kenyataan supaya rasa tkut di kalangan masyarakat tidak berpanjangan. Reaksi Mufti Pahang, beri sedikit keyakinan kepada masyarakat

Terbaru, Mufti Pahang tampil mengulas perkara ini dengan menasihati umat Islam agar tidak perlu takut dengan gngguan ‘pengetuk misteri’ kerana kejadian itu boleh disebabkan perbuatan makhluk lain yang tidak nampak seperti iblis, jiin dan sytan.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, ibls, jiin dan sy4itan yang menjadi ‘hntu’ itu tidak sekali-kali mempunyai kuasa untuk memudaratkan manusia. Beliau menjelaskan, sebagai makhIuk Allah SWT, ibls, jiin dan sy4itan juga mempunyai perasaan sangat takut kepada manusia.

”Kerana itu, adalah sesuatu yang menghairankan apabila manusia pula yang takut kepada jiin atas dasar takut kepada hntu. ”Apa yang kita perlu lakukan adalah ‘hiasi’ rumah dengan ibadah, sentiasa baca al-Quran dan berzikir kepada Allah SWT,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) yakin gngguan ketukan msteri di lima negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu bukan kerja manusia sebaliknya dilakukan makhIuk halus, jiin atau syaitan.

Sehingga kelmarin, Pahang negeri kelima yang penduduknya dignggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan dan Johor. Berkongsi dengan Mingguan Malaysia, Pengerusi Darussyifa’, Abdul Rahman Ahmad berkata, pihaknya menerima laporan berhubung gngguan misteri berkenaan di beberapa kawasan dan setakat ini mendapati tiada kelibat lembaga, entiti atau kesan tapak kaki.

Mengulas lanjut, Dr. Abdul Rahman berkata, jika umat Islam hanya ‘menghiasi’ rumah dengan mendengar muzik, tidak membaca al-quran, solat sunat, ia akan mendorong kepada gngguan jiin, sy4itan dan ibls. ” Umat Islam tidak perlu takut dengan gngguan jiin dan sytan ini. Jika kita sentiasa mendekatkan diri dengan Allah SWT, insya-Allah kita tidak akan dignggu,” katanya.

Belum Habis Lagi Misteri Tentang Ketukan Pintu. Kali Ni Mufti Kelantan Pula Tampil Bagi Nasihat Padu Buat Orang Ramai Terkejut.

Msteri ketukan pintu tanpa salam yang mengganggu penduduk di beberapa buah negeri sejak sebulan yang lalu masih belum menemui noktah. Kjdian pertama yang dikatakan berlaku di Sabak Bernam, Selangor itu difahamkan sudah ‘berpindah’ ke Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Pahang. Malah ada juga khabar angin mengatakan kjdian turut berlaku di Terengganu tetapi tidak disahkan.

Kjdian yang dikaitkan dengan gangguan makhluk halus ini bukanlah sesuatu yang baru, malah beberapa tahun sebelum ini kjdian msteri ketukan pintu ini pernah berlaku di Kampung Gajah, Perak. Dua hari lalu, pihak Utusan Malaysia juga ada menemubual pengamal perubatan terkenal, Darussyifa’ dan mereka sendiri sepakat mengatakan kjdian itu berpunca dari gangguan jiin dan syaitan.

Ini pula kenyataan Mufti Kelantan. Bagaimanapun, kenyataan itu seakan tidak selari dengan permintaan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad. Menurut Mohamad, penduduk yang berdepan msteri gangguan ketukan pintu yang dikatakan sudah ‘melarat’ ke beberapa buah negeri, perlu diberikan penjelasan terbuka oleh pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar perkara itu tidak menjejaskan kehidupan seharian mereka.

Menegaskan perkara itu, beliau berkata, siasatan terhadap perkara itu perlu dilakukan kerana senario yang dikatakan ada hubung kait dengan perkara ghaib telah menjadi kebimbangan masyarakat. Tambah Mohamad, cakap-cakap yang mengaitkannya dengan jiin atau hantu hanya akan mewujudkan situasi cemas dan membuka ruang kepada pihak tidak bertanggungjawab untuk melakukan jnyh penpuan, kecurn dan sebagainya.

” Jangan cepat melatah, biarlah sesuatu itu ada faktanya. Dalam hal-hal manapun kita berfikir secara realiti, biar ada fakta. ” Tidak perlu takut berlebih-lebihan kerana dalam apa situasipun, kita diminta oleh Islam agar sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga. ” Saya minta pihak-pihak berkenaan perlu membuat penyiasatan supaya rasa takut di kalangan masyarakat tidak berpanjangan.

” Kadang-kadang orang kita pelepah kelapa pun dikatakannya hantu bila sudah takut,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam. Semalam Mingguan Malaysia melaporkan, g4ngguan msteri ketukan pintu dan gegaran jeriji besi yang ‘mengacau’ empat negeri di beberapa kawasan perumahan sejak pertengahan bulan lalu ‘bukan kerja manusia’.

Msteri itu yang sedang diteliti Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam Malaysia (Darussyifa’) dan diyakini dilakukan makhluk halus, jiin atau sya1tan. Sehingga kelmarin, Johor menjadi negeri keempat yang penduduknya dig4nggu ketukan pintu tengah malam dan dinihari, selepas isu sama melanda Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Sementara itu, pihak Darussyifa’ berkata gngguan msteri itu bukan bertujuan memuk4u penduduk. Jiin dan sya1tan ini hanya mahu menakut-nakutkan dan mengacau bilau kita. Itu memang kerja mereka. Menakutkan kita, buat rasa seram dan gentar dengan gngguan itu.

Bagi menangani gannguan ini, Darussyifa’ berkata hanya satu jalan sahaja iaitu kembali kepada Allah. ” Itu solusinya. Jiin dan sya1tan ini mkhluk yang lemah. Apa yang penting dalam satu kariah, sama-sama dirikan solat hajat dan bacaan yasin bagi menghindar gngguan seperti itu.” jelas Darussyifa’.

kredit: Asia Kini

Lepas Hampir Sebulan Kecoh Tentang Misteri Ketuk Pintu Akhirnya Pihak Darussyifa Tampil Bersuara Bongkarkan Punca Sebenar Buat Orang Ramai Terkejut.

Bermula di Sabak Bernam bulan lepas, gangguan msteri yang mencetuskan rasa cemas dan ketakutan masyarakat kini jauh merentas negeri hingga ke Johor dan kini ke Pahang. Tiada salam diberi sebagai isyarat kehadiran. Tiada nama yang dipanggil sebagai tanda ada yang mahu menziarahi. Cuma ketukan di pintu berulang kali dan gegaran jeriji besi yang kuat seumpama ada yang mahu memecah masuk.

Sehingga kini, tiada jawapan konkrit siapa dalang ketukan msteri itu. Timbul tanda tanya, jika itu perbuatan manusia di mana tandanya? Adakah itu modus operandi baharu permpk? Enggan berspekulasi, wartawan Mingguan Malaysia, Alif Fadli Mohd. Sori dan Siti Athirah Dzulkifly dan jurufoto, Mohd. Faisol Mustapha bertemu Pengerusi Persatuan Perubatan, Pengubatan dan Kebajikan Islam (Darussyifa’), Abdul Rahman Ahmad dan Ketua Lajnah Penerangan dan Komunikasi, Abdul Razak Mahadi di Bangi pada Khamis lalu untuk mendapatkan jawapan dari sudut pandangan perubatan Islam.

MlNGGUAN MALAYSIA: Membuka bicara, pihak Darussyifa pasti dengar kes ketukan msteri yang menggemparkan negara? Mungkin ada pendapat umum mengenai gangguan msteri tersebut?Bila kita bercakap soal gangguan seperti kejadian ketukan pintu tanpa sebarang tanda kehadiran sesiapa, pihak kami cenderung ada dua kemungkinan. Sama ada gangguan secara fizikal dan spiritual (mkhluk halus).

Darussyifa ada menerima laporan berhubung gngguan msteri ini? Memang kami ada menerima laporan di cawangan Sabak Bernam sekitar November lalu berhubung gangguan msteri tersebut. Kami difahamkan tiada entiti yang dikenal pasti. Tiada tapak kaki atau kesan binatang yang mampu membuktikan kehadiran entiti hidup.

Apabila kami meneliti tiada entiti yang dirakam di kamera litar tertutup dan berdasarkan aduan penduduk kawasan terjejas, kami sepakat cenderung ini adalah satu bentuk gangguan mkhluk halus. Bukan kerja manusia.

Gangguan mkhluk halus dalam bentuk apa? Angin? Lembaga? Bila bercakap soal jiin dan sya1tan, biarpun dianggap mkhluk halus yakni ghaib di mata namun mereka boleh menjelma dalam pelbagai bentuk. Mereka boleh bertukar menjadi haiwan seperti ular, anjing hitam bahkan manusia sekalipun. Setakat ini, tiada laporan yang menunjukkan penduduk melihat bentuk mkhluk halus itu.

Adakah ini kejadian luar biasa Darussyifa pernah hadapi sepanjang penubuhan? Kalau hendak cakap tentang ketuk-mengetuk, gegar-menggegar ini sudah banyak kali kami jumpa. Kejadian gngguan jiin dan syaitan di kilang, bangunan hatta kediaman juga pernah.

Malah, kes sebegini pernah berlaku sekitar 1970-an apabila sebuah kampung di Perak digemparkan dengan kejadian sama. Namun, itu adalah jelmaan seorang lelaki yang baru mennggI. Seminggu selepas dia, pintu-pintu di kampung tersebut diketuk. Tapi ada tinggal bau bsuk. Berbeza pula dengan kejadian di alaf baru ini. Tiada kesan atau tanda kehadiran entiti. Cuma bunyi ketukan kuat dan gegaran di jeriji besi.

Kami sepakat yakin itu adalah gngguan jiin dan sya1tan.

Pasti ada pihak yang menyangkal pandangan Darussyifa. ‘Mana ada hantu?’ Itu mungkin penafian daripada segelintir masyarakat yang menolak kewujudan mkhluk halus. Mkhluk halus itu wujud. Dia boleh kacau bilaukan orang. Hantu itu hanya istilah dalam kalangan manusia. Jiin dan syaitan ada hidup dalam dunia ini. Kerja dia menimbulkan masalah. Masyarakat luar juga ada istilah tertentu yang merujuk kepada mkhluk halus dan syaitan.

Dalam al-Quran, Allah berfirman dalam surah al-Fathir ayat 6; Sesungguhnya sya1tan adalah mvsuh bagi kamu, maka jadikanlah dia mvsuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya menjadi penduduk ner4ka. Ada mendakwa, gngguan msteri itu kerana seorang lelaki tersalah menuntut ilmu hit4m sehingga menjelma menjadi lembaga dan meminta tolong dengan menggnggu masyarakat?

Jangan mudah terpedaya dan percaya dengan dakwaan seperti itu. Memang kita tidak menolak kemungkinan itu. Tetapi kalau ‘dia’ adalah seorang manusia, pasti kita akan dapat kenal pasti. Kita tahu siapa dia, nama dia dan rumah dia. Habis cerita. Tetapi sehingga sekarang tidak ada pengakuan atau penangkapan. Cerita seperti ini mungkin disebabkan tokok tambah daripada masyarakat.

Kalau nak cakap pasal kemungkinan, macam-macam cerita boleh direka. Kita tak boleh menuduh atau mencipta jawapan. Apa yang kita yakin, ini adalah satu bentuk gngguan mkhluk halus atau jiin. Adakah gngguan ini bertujuan memukau penduduk? Kalau benar ini pasti kerja manusia?

Gngguan msteri itu bukan bertujuan memukau penduduk. Jiin dan sya1tan ini hanya mahu menakut-nakutkan dan mengacau bilau kita. Itu memang kerja mereka. Menakutkan kita, buat rasa seram dan gentar dengan gngguan itu.

Bagaimana cara untuk kita merungkai permasalahan ini? Kita kembali kepada Allah. Itu solusinya. Jiin dan sya1tan ini mkhluk yang lemah. Apa yang penting dalam satu kariah, sama-sama dirikan solat hajat dan bacaan yasin bagi menghindar gngguan seperti itu.

Tetapi Alhamdulillah, kini mereka bebas daripada gngguan itu apabila mengamalkan bacaan yasin dan solat hajat bersama. Ini bukan kerja manusia. Jadi kita kena bersama minta bantuan Allah, hindarkan kita daripada gngguan mkhluk halus. Amalkan solat berjemaah dan bacaan yasin bersama. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : https://www.asiakini.com/2020/12/13/darussyifa-sepakat-punca-ketok-pintu/

Pintu Rumah Selalu Diketuk Pada Lewat Malam. Azlee Senario Jelaskan Punca Pintu Rumahnya Selalu Diketuk Dan Jelaskan Siapa Mereka

Beberapa tempat di Malaysia kini di kejutkan dengan fenomena ketukan misterii. Namun lain pula pengalaman yang dilalui oleh bekas pelawak terkenal tanah air, Azlee Senario apabila rumah beliau di ketuk pada lewat malam kerana memerlukan pert0longan

Pelawak Azlee Senario mendedahkan, ada dalam kalangan penduduk yang datang ke rumahnya di Taman Saujana Utama, di sini untuk meminta bantuan beras berikutan menghadapi kesulitan hidup akibat penularan C0vid-19.

Pemilik nama penuh Azlee Jaafar berusia 52 tahun itu berkata, setakat pengetahuannya ramai dalam kalangan penduduk di kawasan perumahan tersebut hilang pekerjaan dan mengalami pemotongan gaji akibat penularan pandemik tersebut.

“Sangat menyedihkan apabila ada dalam kalangan mereka yang mengetuk pintu rumah saya dan meminta beras pada lewat malam. Saya amat simpati dengan nasib mereka, jadi saya beri dahulu bantuan mengikut kemampuan saya sebagai anak seni.

“Ramai juga yang berjumpa saya dan bertanya cara hendak meminta sumbangan dan sebagainya. Memandangkan saya bekerjasama dengan NGO, jadi kita akan kenal pasti mereka yang betul-betul terkesan akibat situasi Covid-19.

“Kita bantu mereka kerana ALLAH dan mudah-mudahan jasa baik kita ini mendapat balasan daripadaNya,” katanya yang juga seorang pelakon kepada Sinar Harian ketika ditemui selepas majlis penyerahan sumbangan kepada penduduk Kejiranan Lili (KELI), Saujana Utama yang disampaikan oleh Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam (Al-I’tisam), hari ini.

Seramai 70 keluarga menerima bantuan daripada NGO berkenaan dan Azlee merupakan salah seorang aktivis Al-I’tisam.Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam, Mohd Shah Sapiei berkata, bantuan disampaikan itu adalah bantuan pek makanan asas.

Antara penerima yang menerima sumbangan yang disampaikan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Pertubuhan Program Ceria Al-I’tisam (Al-I’tisam) hari ini.“Pek makanan asas ini adalah daripada Food Bank Al-I’tisam yang mengandungi lima belas jenis barangan dan mencukupi untuk keperluan sepanjang sebulan bagi isi rumah yang tidak melebihi lima orang.

“Pada masa sama Al-I’tisam menawarkan kepada penduduk yang hilang sumber pendapatan untuk mendapatkan bantuan makanan secara bulanan hingga keadaan ekonomi mereka kembali pulih,” katanya.Tambah beliau, bantuan berkenaan adalah di atas permintaan Azlee dalam usaha membantu golongan memerlukan.

Berikut sedikit info mengenai Azlee Senario.Azlee Jaafar (lahir 11 Jun 1967) ialah seorang pelawak dan pelakon Malaysia. Beliau lahir di Johor dan mula mencipta nama bersama kumpulan komedi Senario pada era 1990-an.[1] Beliau juga adalah seorang penggiat muzik ghazal di Johor.

Pernah dicalonkan di Festival Filem Malaysia untuk kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (FFM) pada edisi FFM 14 (1999) menerusi filem Senario The Movie.Selain lakonannya sebagai pemuda terencat akal dalam filem tersebut, lakonan Azlee sebagai pengusaha warung roti canai dalam filem Lagi-Lagi Senario (2001) juga mendapat pujian ramai pengkritik. Beliau juga amat terkenal dengan lawak membuat muka pelik kerana lawak muka peliknya itu dibuat dari mula menjadi artis sehingga sekarang.Sumber : Sinar Harian