Warganet luah rasa tidak puas hati lepas tular pekerja JnT buat barang macam tu. Ini rupanay kisah di sebalik semua ini berlaku

Viral

Tular satu perkongsian di aplikasi Tiktok yang memaparkan sebilangan pekerja syarikat kurier, J&T Express mog0k di sebuah gudang barangan yang tidak diketahui lokasi berlakunya kejadian itu. Dan difahamkan mereka berbuat sedemikian akibat masalah gaji.

Perkongsian tersebut menunjukkan seorang pekerja memblong barang barangan pelanggan. Dan turut kedengaran beberpa pekerja yang bertriak menunjukkan rasa tdak puas hati terhdap pengurusan syarikat.namun begitu, sehingga kini tiada kenyataan rasmi dikeluarkan oleh pihak J&T Express

Rata-rata warganet menyatakan mereka tldak mempunyai masaIah sekiranya pekerja ingin m0gok namun tldak bersetuju dengan tindakan membaIing barangan kerana ia membawa masaIah kepada penjual serta mengan1aya pelanggan yang tldak bersaIah.

Bungkusan Kuih Yang Diterimanya Telah Dibuka Dan Dimakan Oleh Staf Poslaju. Wanita Ini Buat Perkongsian Tentang Barang Yang Dia Terima

Sudah menjadi kebiasaan apabila tiba sahaja musim perayaan seperti Tahun baru Cina, Deepavali dan Hari Raya, servis penghantaran barang selalunya akan sibuk dengan bungkusan bungkusan daripada pelanggan. Tambahan pula dengan PKP yang mengehadkan kita untuk merentas negeri,rata rata rakyat Malaysia gemar menggunakan servis penghantaran barang untuk menghantar bungkusan kepada yang tersayang.

Terbaru, timbul pula isu kurang senag di kalangan warganet berkenaan sebuah syarikat penghantaran barang yang terkenal di Malaysia. Menerusi perkongsian di FB,seorang warganet mengatakan bungkusan kuih yang diterimanya telah dibuka dan dimakan oleh staf Poslaju Malaysia.

Menurut Jessica Sammy, kuih tersebut telah dibakr dan dibungkus oleh ibunya sendiri untuk sambutan Tahun Baru Cina. Sambung wanita ini, bungkusan ini dihantar dari Kuching, Sarawak ke alamatnya di Kuala Lumpur.“Satu daripada bungkusan saya telah dimakan sehingga tinggal separuh”

Jessica terkejut apabila bungkusan yang diterimanya tinggal hanya separuh. Selepas diperiksa, pita pelekat pada bungkusan tersebut sudah tertanggal seolah-olah telah dibuka oleh seseorang. Lagi menyedihkan, bungkusan kuih tersebut adalah untuk sambutan Tahun Baru Cina yang akan tiba beberapa hari lagi.

Terkilan dengan servis daripada Poslaju Malaysia, wanita ini mempersoalkan etika pekerja yang tidak menjaga bungkusan pelanggan dengan baik.Dia meminta Poslaju Malaysia agar mengambil tindakan berkenaan isu ini. Isu seperti ini tidak sepatutnya berlaku kerana ia melibatkan etika dan tanggungjawab pekerja terhadap keselamatan barang pelanggan.

Ada Yang Sanggup Menyamar Jadi Ejen Sambal Nyet Khairul Aming. Khairul Aming Buat Perkongsian Tentang Individu Yang Tak Bertanggungjawab Tersebut

Siapa je yang tak kenal dengan Khairul Aming kan? Baru-baru ini, sambal jualan Khairul Aming iaitu Sambal Nyet telah habis terjual dalam masa lebih kurang sejam je. Korang bayangkan 10 ribu botol sambal tu sold out, memang hebat lah penangan Khairul Aming ni kan. Admin pun tak sempat nak beli. 

Namun, ada pula yang cuba mengambil kesempatan dengan menyamar menjadi ejen dan dropship Sambal Nyet Khairul Aming ni. Perkara ini telah dikongsikan sendiri oleh Khairul Aming menerusi Twitter.Untuk pengetahuan korang, sambal tersebut hanya dijual di platform jualan Shopee sahaja buat masa sekarang ni. Jadi, kalau ada yang menyamar cakap dorang ejen Sambal Nyet, jangan mudah percaya sebab sah-sah dorang tu scmmer.

Menurut Khairul Aming, ejen yang menyamr terbabit dikenali sebagai Nur Fatihah di Facebook. Katanya, dia sendiri pun tak kenal orang yang bernama Fatihah ni.Difahamkan, wanita terbabit juga menu pelanggan dengan mengatakan sesiapa yang berminat boleh menjadi ejen sambal tersebut. Namun, mereka yang berminat menjadi ejen harus membayar duit pendaftaran. Suka hati dia je scam duit orang macam ni. 

Khairul Aming juga menasihati sesiapa yang dah tertipv agar berusaha mendapatkan duit mereka semula. Ye lah, dah lah ada yang dah transfer beratus-ratus ringgit dekat scammer ni untuk beli sambal tu. Kalau tak dapat duit tu balik, memang kecewa lah kan. 

Ada warganet yang mencadangkan agar Khairul Aming patenkan sambal jualannya supaya takde lagi orang yang suka mengambil kesempatan dalam kesempitan macam scmmer ni.Selain itu, ada juga yang berpendapat bahawa Khairul Aming patut membuat laporan polis terhadap terhadap scmmer tersebut. Betul jugak tu, barulah scmmer lain tak berani nak tipv orang. 

Sehingga kini, Tweet tersebut telah mendapat sebanyak 20 ribu Retweet dan 15 ribu likes daripada warganet(ketika artikel ini ditulis). So, korang jangan mudah terpedaya dengan modus operandi scmmer ni tau.Apa-apa pun, sebagai pelanggan dan pembeli, lebih baik kita check dulu sebelum membeli sesuatu barangan secara online. Sekarang ni ramai sangat yang sanggup men1pu untuk kaut untung lebih. 

Tak Menang Tangan Terma Tempahan Sehingga Terpaksa Tolak Beberapa Permintaan Pelanggan. Eksekutif Bank Ini Dedah Pengalamannya Mula Memasak

Nik mula membuat kek sewaktu awal PKP pada Mac lalu.BERMULA sekadar mengisi masa terluang di awal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kini dia tak menang tangan melayan permintaan pelanggan.Begitulah kisahnya mengenai Nik Mohd Shariff Nik Abdul Rahman, 28, yang kini laris menjalankan perniagaan kek batik.

Bercerita kepada mStar, pegawai eksekutif di sebuah bank itu mengakui tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam bidang masakan, apatah lagi pembuatan kek mahupun pastri.”Masa bulan Mac tu saya baru balik dari Turki. Jadi saya kena kuarantin. Saya cuti dalam sebulan lebih juga.

“Pada waktu itu saya mula memasak. Ada juga cuba buat kek. Banyak yang tak menjadi sebenarnya.”Selepas itu saya mula bawa ke pejabat. Tapi nak promosi pada kawan-kawan pun rasa malu. Dapat feedback memuaskan, kawan-kawan minta jual. Jadi bermula dari situ saya buat kek secara sambilan,” ujarnya yang mesra disapa Nik.

Nik bersyukur dengan penerimaan pelanggan yang berpuas hati dengan kek hasil air tangannya.Menurut anak kelahiran Kelantan yang menetap di Cheras, Kuala Lumpur itu, dia bersyukur dengan penerimaan pelanggan yang berpuas hati dengan kek hasil air tangannya.

Malah, dia kini tak menang tangan menerima tempahan sehingga terpaksa menolak beberapa permintaan pelanggan kerana faktor masa.”Alhamdulillah. Macam minggu ni, ada yang saya terpaksa tolak sebab tempahan dah penuh.”Ada pelanggan sama yang repeat oder sampai lima ke enam kali dalam sebulan. Sambutan yang overwhelming. Saya teruja nak buat kek.

“Yang penting orang suka. Penat pun berbaloi. Orang suka, kita pun lega,” ujarnya yang biasa membuat kek pada waktu malam selepas seharian bekerja.Menurut Nik lagi, ilmu berkaitan penghasilan kek hanya dipelajari melalui YouTube sahaja.Malah, dia juga menolak tanggapan sekiranya ada yang menganggap kerja itu hanya bersesuaian untuk golongan hawa sahaja.

Antara kek batik yang dihasilkan jejaka itu.“Saya tak pernah buat kek. Belajar masa mula-mula PKP je. Tercetus kerana PKP.”Ada pelanggan yang tak sangka saya buat kek. Mereka tanya, betul ke saya yang buat?”Pada saya ia tak mengenal jantina. Kalau minat, teruskan je. Saya pun tak sangka serius nak jual kek.”Masa awal-awal PKP, duduk rumah tengok movie. Rasa buang masa. Dari situ saya mula belajar buat kek,” ujarnya lagi.Dalam pada itu, Nik turut berkongsi hasil air tangannya itu menerusi laman Twitter.

Persis Seorang Remaja Biarpun Usia Sebenarnya Menghampiri Angka 30. Jejaka Awet Muda Ini Dedah Rahsia Dia Rajin Ke Dapur

AKSI bersahaja jejaka ini memasak sambil tersenyum ternyata mengundang perhatian ramai.Selain Facebook dan Instagram, Mohd Shafiq Zulkarnain, 28, turut berkongsi video-video masakan ringkas menerusi aplikasi TikTok.

Bercakap kepada mStar, penjawat awam yang bertugas di ibu negara itu mengakui sudah meminati bidang masakan sejak di bangku sekolah rendah lagi.”Saya bukan tukang masak, ia sekadar hobi. Saya suka kongsi dengan orang cara memasak yang mudah, khususnya untuk orang bujang.

“Apa yang saya tunjukkan biasanya masakan yang boleh dibuat dengan bahan-bahan yang ada di rumah. Cmpak-cmpak je.Shafiq mula belajar memasak sejak kecil lagi.“Memang dari kecil diajar memasak dan berdikari. Sewaktu saya usia 10 tahun, ayah jatuh sakit. Mak pula keluar bekerja, jadi saya kena masak sendiri. Mak ajar saya memasak,” ujarnya.

Dengan ilmu itu, dia dengan sendiri meneroka bakat yang ada sehingga mampu menghasilkan pelbagai resepi.Ujar Shafiq, sambal garing hasil air tangannya cukup digemari rakan-rakan sehingga ada yang meminta untuk membelinya.

“Paling disukai sambal garing saya. Saya buat dan bagi pada kawan-kawan pejabat, ada pula yang minta supaya dijual.”Walaupun jual, saya tetap tak lokek kongsi resipi sambal tu dengan mereka. Saya banyak hasilkan lauk-pauk kampung.”Antaranya asam pedas. Kek buah dan biskut pun saya buat. Masa raya hari tu, saya buat dalam 20 jenis biskut,” ujarnya yang bekerja sebagai Pegawai Sains DNA Forensik.

Selain aneka juadah yang mudah, video yang dikongsi jejaka berasal dari Melaka itu turut meraih tumpuan ramai kerana paras rupanya.Ada segelintir pelayar media sosial turut mengusik mengenai rupa paras dan status dirinya.Kata Shafiq, dia tidak terlepas menerima usikan manja yang bertanyakan mengenai status dirinya.

“Ada yang puji paras rupa, kata saya ada pakej lengkap sebab boleh memasak.”Saya juga terima mesej-mesej yang nak kenalkan saya dengan anak mereka, kakak mereka dan sebagainya.”Saya juga tak terlepas menerima kritikan. Ada yang tegur sebab memasak pakai seluar pendek. Ada pula yang tegur sebab saya tak pakai sarung tangan.

“Tapi saya ambil kritikan dari sudut positif, saya tak ambil hati,” ujarnya yang masih bujang.Dalam pada itu, Shafiq juga sering ditanya mengenai petua awet muda memandangkan wajahnya kelihatan persis seorang remaja biarpun usia sebenarnya menghampiri angka 30.”Tak ada rahsia. Saya jalani kehidupan dengan gembira dan ceria. Saya suka senyum. Itu sahaja amalan saya.”Sewaktu masak pun saya suka senyum sambil pandang kamera,” ujarnya lagi.

Kempunan Nak Merasa Duit Kwsp Sendiri. Wanita Ni Sebak Bila Cerita Tentang Suami Yang Dah Pergi Menghadap Illahi Teringin Nak Keluarkan Duit Kwsp. Tak Sangka Ini Yang Yang Terjadi.

MALAYSIA: Isu mengeluarkan duit dalam akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bukanlah satu isu baru kerana ia sering diperdebatkan di media sosial. Terbaru tular beberapa hari lepas kisah mengenai sebuah keluarga yang mana suaminya tidak sempat untuk merasa wang KWSP apabila telah pergi menghadap illahi terlebih dahulu.

Kisah ini diceritakan oleh Ariahni Eny pada 28 Januari yang lalu. Menurutnya sebelum suaminya pergi menghadap illahi dia sibuk menyuruh Ariahni untuk memohon KWSP dia (suaminya). Nak buat repair rumah dan bayar hutang. Sanggup suaminya telefon kawan-kawan dia ambikkan gambar dan slip gaji dia. Nak cuba untuk mohon kali ke-2. sebab kali pertama dalam proses jadi mereka mahu mohon untuk kali ke-2.

Hantar dokumen, tepat jam 12 malam. suami suruh dia buat tapi tak boleh sebab sistem ketika itu tergendala. Pada jam 1 lebih suami kejut suruh buat sekali lagi. Tapi ketika itu masih lagi tergendala. Katanya susah betul untuk dapatkan duit sendiri. Bermacam-macam syarat. Pada pukul 6 lebih kata Ariahni dia terbangun tengok suami dah terbaring. Sebab selama ini, suaminya memang tidak pernah tidur baring.

Dia akan tidur duduk, Allahuakbar, perasaan terus jadi tak sedap ambik henfon dan bukan “touchlight” Tengok sudah tidak bergerak. Buka lampu, kejut suami memang dah tak bangun katanya. suami dan pergi tinggalka aku dan 4 orang anak kami untuk selamanya.Patutlah malam itu dia suruh aku bersungguh-sungguh untuk mohon KWSP dia. Al fatihah (dibaca) semoga suami aku Mohd Afizinorisham Bin Md Fauzi tenang di sana. AMinn. Tulis Ariahni Eny.

KENAPA RAKYAT MASIH MARaAH DALAM ISU PENGELUARAN WANG AKAUN 1 KWSP?

1. Hakikatnya apa yang rakyat faham ialah wang yang dicarum melalui potongan gaji dan disimpan di dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah tetap milik penyimpan ataupun pencarum tersebut sendiri

2. Kerajaan melalui KWSP hanyalah bertindak selaku pemegang amanah, di mana sepatutnya jika pemiliknya ingin mengeluarkan wang tersebut atas sebab yang mustahak dan tidak dapat dielakkan kerana kehidupan terjejas akibat pandemik Covid-19, kerajaan tidak ada alasan menghalang dan wajar menyegerakan pengeluaran tersebut

3. Sekiranya wujud isu KWSP atau kerajaan tidak mempunyai aliran tunai yang cukup untuk diberikan, ia tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk berdolak-dalik dengan pelbagai syarat – di mana jika benar masalah aliran tunai tersebut berlaku, kerajaan perlu selesaikan dengan penuh saksama tanpa melibatkan rakyat

4. Rakyat melihat keadaan ini semakin susah dan rumit sedangkan ia boleh diselesaikan dengan mudah, malah tidak akan menambah bebanan kerja kakitangan KWSP untuk mengesahkan “bukti rakyat terjejas” serta urusan semakan dan pemprosesan dokumen akan menjadi lebih mudah

5. Rakyat juga meluat apabila melihat kerajaan tidak mampu memberi cadangan yang lebih baik berbanding pengeluaran RM10,000 secara ‘one off‘ yang diminta rakyat, kerana itu asyik memberi pelbagai alasan termasuk perbandingan yang tidak masuk akal dan tersilap kiraan

6. Apatah lagi cadangan ini bukanlah permohonan geran atau bantuan lain seperti BR1M, BSH ataupun BPR yang memerlukan semakan kelayakan pemohon – malah cadangan ini jauh lebih baik kerana semua pencarum layak secara automatik kerana simpanan tersebut adalah wang mereka sendiri

7. Ini yang rakyat tidak faham kenapa kerajaan tidak boleh memahami perkara yang semudah ini sebaliknya rakyat terpinga-pinga melihat kerajaan asyik ‘menyusahkan’ rakyat dengan ‘syarat tersembunyi’ – antaranya di awal pengumuman rakyat dibenarkan keluar sehingga RM10,000 tetapi rupa-rupanya perlu menunjukkan bukti

8. Kemudiannya ditambah syarat lain iaitu hanya akan diberi separuh iaitu bayaran pertama (jika diluluskan) adalah sebanyak RM5,000 dan bakinya akan dibayar dalam tempoh enam bulan, kemudian terdedah pula pembayaran paling cepat akan diterima adalah pada penghujung bulan Februari tahun hadapan.

9. Sedangkan ketika inilah rakyat sangat memerlukan, terutamanya di penghujung tahun di mana rakyat akan berdepan masalah untuk pembayaran yuran pengajian, sekolah dan taska, termasuk melangsaikan hutang, menyediakan keperluan anak-anak serta keluarga

10. Cukup-cukuplah kerajaan ‘meremehkan’ kesusahan rakyat ketika ini apatah lagi memerlukan bukti kononnya “hanya untuk yang terjejas” – kerana adakah rakyat perlu menunjukkan sebarang bukti jika ingin mengeluarkan wangnya sendiri?

11. Terpulanglah kepada rakyat sendiri untuk mendefinisikan maksud ‘pendapatan terjejas’ masing-masing dan menimbangkan sama ada perlu mengeluarkan RM10,000 tersebut ataupun tidak

12. Jangan hadkan atau wujudkan sebarang tempoh pengeluaran sebaliknya hanya hadkan kepada jumlah yang dibenarkan keluar iaitu sebanyak RM10,000 sahaja, malah tidak perlupun sehingga RM60,000 seperti yang dicadangkan kerajaan

13. Kerajaan boleh menjadi ‘hero’ jika bertindak sebagai pemudah cara di mana “siapa hendak keluar, boleh keluar, siapa tidak mahu, tidak perlu keluar” – janganlah pula menjadi punca masalah sehingga merumitkan keadaan

14. Namun jika kerajaan tetap mahu ‘berpolitik’ sehingga sanggup menyukarkan pengeluaran KWSP ini kerana khuatir ia akan memberi ‘mileage‘ kepada ahli politik lain, maka adakah kerajaan sedar rakyat juga boleh membalas dengan cara yang sama?

15. Bagaimana jika rakyat pula meletakkan syarat agar tidak mahu mengundi sebarang parti dalam kerajaan Perikatan Nasional jika tuntutan pengeluaran wang sendiri sebanyak RM10,000 secara ‘one off‘ ini tidak dimudahkan? – bukan rakyat sebaliknya kerajaanlah yang akan rugi atas ‘kesalahan’ meremehkan kesusahan rakyat.

Terkini Pihak Kwsp Dedahkan Sebanyak 4.8 Juta Pemohon I Sinar Bawah Kategori 1. Sekali Tengku Zafrul Tampil Buka Mulut Umumkan Berita Gembira Untuk Pemohon Lain.

KUALA LUMPUR: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah menerima 4.8 juta permohonan di bawah Kategori 1 bagi program i-Sinar setakat Selasa lalu. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, daripada jumlah berkenaan, sebanyak 3.18 juta permohonan bernilai RM25.3 bilion telah diluluskan.

Menurut Tengku Zafrul, ahli-ahli yang lulus telah mula me­nerima jumlah keseluruhan RM13 bilion bermula bulan ini dengan baki permohonan sedang diproses KWSP. Katanya, bagi menambah baik kemudahan i-Sinar terutama bagi mereka yang menghadapi cbaran akibat Perintah KawaIan Pergerakan (PKP) dan bencna bnjir,

KWSP akan membuat bayaran interim sehingga RM1,000 bagi pemohon i-Sinar Kategori 2 seperti diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. “Proses pengeluaran i-Sinar Kategori 2 juga dipermudahkan di mana ahli hanya perlu mengisytiharkan secara kendiri bahawa mereka memenuhi kriteria yang ditetapkan dan dokumen sokongan boleh dihantar secara dalam talian dengan semakan akan dibuat kemudian.

“Kerajaan juga telah meminta KWSP memudahkan proses ba­yaran interim ini yang akan di­buat mulai 26 Januari,” katanya. Beliau berkata demikian dalam Laporan Laksana Ke-37 Pelaksanaan Pakej Rangsa­ngan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin), Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) dan Pakej Rangsangan Ekonomi Kita Prihatin (Kita Prihatin), semalam.

MenguIas mengenai Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai), Tengku Zafrul menjelaskan, pakej tersebut merapatkan jurang rakyat kerana bncana bnjir tervk dan pelaksanaan PKP hampir seluruh negara.

“Permai membuktikan ko­mitmen kerajaan yang sentiasa mendengar dan tidak berkompromi dalam menyelamatkan nyawa dan memastikan punca rezeki rakyat serta perniagaan terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) sentiasa ter­beIa.

“Melindungi nyawa rakyat adalah menjadi keutamaan kerajaan ekoran kadar jngkitan harian yang masih tinggi. Justeru, strategi penambahbaikan di bawah Permai digubal daripada pelbagai segi. “Ia termasuk pelaksanaan Program lmunisasi Kebangsaan bernilai RM3 bilion, pengukuhan sistem kesihatan negara, program pencegahan jngkitan yang diperkukuhkan dan skop pelepasan cukai,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Dbongkar via Utusan

Ini Yang Rakyat Tunggu Tunggu. Setakat Ni Hanya 1 Peratus Je Permohonan I Sinar Yang Tidak Lulus. Sekali Pihak Kwsp Dedahkan Puncanya Buat Warganet Tergamam.

KUALA LUMPUR: Hanya satu peratus permohonan i-Sinar di bawah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak diluluskan setakat ini. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata sehingga kini 65 peratus permohonan i-Sinar sudah diluluskan, manakala 35 peratus pula sedang diproses.

“Kerajaan juga bersetuju memudah cara i-Sinar dengan pendahuluan kategori dua sebanyak RM1,000. Isytihar sendiri dan akan dapat,” katanya pada sesi taklimat media, di sini hari ini. Pada masa sama, Tengku Zafrul berkata, kerajaan akan meneruskan amalan bntuan bersasar melalui moratorium dengan membantu golongan yang paling terkesan.

“Kalau dibuka kepada semua, sumber kita akan ‘terbeban’ (stretched). Lebih baik menyokong mereka yang memerIukan daripada menyediakan bantuan yang tldak diperIukan oleh golongan yang tidak memerlukannya. “Kadar kelulusan moratorium adalah lebih 95 peratus dan bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) ialah 99 peratus. “Manakala 85 peratus peminjam PKS meneruskan bayaran pinjaman masing-masing,” katanya.

Sumber: bh