Gara gara jam tangan pm ramai kata kantoi program khas bukan live. Sekali Ras Adiba sahkan rakaman. Tapi ni pulak kata kata Ras Adiba.

Berita

PROGRAM Bicara Khas Eksklusif bersama Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang disiarkan RTM dan TV3, termasuk Bernama pada Ahad malam, mendapat perhatian ramai. Manakan tidak, program yang disiarkan pada pukul 9 malam itu mengupas mengenai cabaran pndemik covid-19 ketika negara mencatatkan peningkatan mendadak kes harian sehingga lebih 6,000 sejak beberapa hari lalu.

Namun, kecoh di media sosial apabila ramai yang mempertikaikan sama ada wawancara itu disiarkan secara langsung, gara-gara jam tangan yang dipakai perdana menteri yang dirakamkan ketika bersiaran menunjukkan pukul 6 petang, tiga jam lebih awal. “Bicara Khas dengan Perdana Menteri dilakukan secara live (secara langsung) pada jam 9 malam, tetapi jam PM menunjukkan pukul 6. Adakah ia telah dirakamkan terlebih dahulu?” tulis seorang warganett.

Antara komen warganet di media sosial.

“Ku sangkakan live, rupanya recorded (rakaman) haha,” ujar seorang lagi warganet. “Rupa-rupanya ada time difference (perbezaan waktu) waktu Semenanjung Malaysia dengan waktu siaran langsung dekat studio RTM… tiga jam berbeza semasa siaran langsung,” komen warganet. “K4nt0ilah pula,” tambah yang lain. Berdasarkan semakan, program itu disebut sebagai siaran ‘langsung’ oleh pihak TV3 dan Bernama di laman sosial masing-masing.

Foto kiri menunjukkan poster untuk siaran RTM dan Bernama, manakala foto kanan adalah poster ‘siaran langsung’ oleh TV3.

Susulan kekecohan di media sosial, Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), Senator Datuk Ras Adiba Radzi mengesahkan bahawa program Bicara Khas Eksklusif bersama Perdana Menteri yang disiarkan pada Ahad malam sebenarnya adalah rakaman yang dibuat pada Sabtu.

“Sebenarnya ia dibuat secara rakaman, bukannya live. Ia dirakamkan di RTM pada Sabtu,” katanya ketika dihubungi. Apa yang penting adalah mesej dan maklumat yang disampaikan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri. Kita semua bijak untuk menilainya

Ditanya mengenai Bernama termasuk Bernama TV menyebut ‘langsung’ mengenai program itu di laman sosialnya, Ras Adiba yang merupakan Ahli Dewan Negara berkata, ia merujuk kepada waktu program itu bersiaran, dan bukannya ia disiarkan secara langsung.

“Perkataan ‘langsung’ itu merujuk kepada waktu rakaman program itu sedang on air atau sedang ke udara menerusi platform digital pada ketika ia bersiaran di saluran Bernama TV, bersama yang lain di RTM dan TV3. Kita tak sebut ‘siaran langsung’ ketika program itu ke udara,” jelas beliau.

Pengumuman yang dibuat menerusi laman sosial Bernama.

Menerusi semakan, RTM dan Bernama tidak menyebut ‘langsung’ pada poster program tersebut, kecuali TV3 yang menyatakannya sebagai ‘siaran langsung’. Dalam pada itu, Ras Adiba berkata, apa yang lebih penting adalah mesej yang ingin disampaikan oleh perdana menteri kepada masyarakat menerusi program berkenaan.

“Bagi saya, apa yang penting adalah mesej dan maklumat yang disampaikan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri. Kita semua bijak untuk menilainya. “Fokus kita adalah sama-sama bersatu-padu dengan memainkan peranan masing-masing dalam keadaan semasa covid-19 yang membimbangkan, kasihan dengan frontliners… kita semua kena sama-sama jaga diri,” kata beliau sambil menasihat masyarakat untuk terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) bagi membendung penularan wabak.

Ras Adiba Radzi.

Menerusi wawancara yang berlangsung selama sejam itu, antara kupasan yang disampaikan adalah mengenai situasi semasa jangkitan covid-19 di negara ini, SOP, pemberian vaksin c0v1d-19 dan pemulihan aktiviti ekonomi negara ketika pndemik.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kena Ada Perikemanusiaan. Isu Kompaun Jadi Buah Mulut Ramai. Sekali Ini Respon Dari Muhyiddin Yassin Pada Pihak Berkuasa Yang Kenakan Kompaun.

PUTRAJAYA: Ketegasan dalam pelaksanaan hukuman berkaitan ingkar prosedur operasi standard (SOP) adalah perlu atas tujuan mendidik dan memberi kesedaran. Bagaimanapun, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta agar pihak berkuasa mengamalkan budi bicara dan perikemanusiaan dalam mengambil sebarang tindakan.

“Ketegasan itu penting untuk pastikan peraturan dipatuhi tetapi dalam masa yang sama, perlu ada budi bicara dan perikemanusiaan dalam tindakan yang diambil menurut ruang lingkup undang-undang supaya usaha kita untuk mendidik masyarakat atau komuniti akan lebih diterima.

“Hal ini sangat penting, terutamanya dalam situasi pandemik yang memberi kesan sangat besar kepada kehidupan rakyat,” katanya dalam ucapan perasmian Pertandingan Komuniti Zon Hijau COVID-19 di sini, pada Rabu. Tambah Muhyiddin,

kerjasama yang baik antara masyarakat dan pihak penguatkuasa akan mewujudkan komuniti yang lebih kuat komuniti untuk bersama-sama memastikan kejayaan membendung penularan jangkitan virus COVID-19 dapat dicapai. Media sebelum ini melaporkan, seorang peniaga burger dan colek di dua kampung berasingan di Kota Bharu,

dikenakan kompaun RM50,000 kerana didakwa beroperasi melebihi masa ditetapkan pada Ahad malam lalu. Tindakan yang dikenakan terhadap mereka yang masing-masing berniaga kecil-kecilan di depan rumah menimbulkan ketidak puasan hati banyak pihak yang menganggap ia keterlaluan.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kena Kompaun Sampai Rm50 Ribu Sebab Berniaga Depan Tangga Rumah. Tak Boleh Berdiam Akhirnya Isteri Tampil Bongkarkan Cerita Sebenar Masa Polis Datang Bagi Kompaun Tu.

“TIDAK adil kami dikenakan kompaun dalam jumlah yang begitu besar, kami bukan pemilik restoran tapi hanya berniaga depan tangga rumah”. Demikian luahan penuh kecewa Nor Laili Shafii, selepas gerai burger yang diusahakan bersama suami, Wan Mohd Faisal Wan Kadir, dikenakan kompaun oleh pihak polis gara-gara beroperasi melebihi had masa ditetapkan.

Bercerita lagi, Nor Laili berkata gerai mereka yang terletak di hadapan rumah di Kampung Rambutan Rendang, Kota Bharu didatangi anggota polis yang menaiki sebuah kereta pada kira-kira pukul 11 malam Ahad. “Masa itu saya dan suami sedang menyiapkan tempahan burger pelanggan… memang tiada seorang pun pelanggan di gerai ketika itu, hanya saya dan suami serta empat pekerja.

“Anggota polis keluar daripada kereta dan bertanya kenapa tak tutup lagi? Kami jelaskan sedang siapkan pesanan pelanggan yang merupakan pekerja kilang dan akan hantar (COD). Memang tak berniaga dah masa itu. “Mereka terus meminta kad pengenalan, kami merayu dan beritahu akan terus tutup gerai tapi nampaknya rayuan tak didengari. Mereka terus keluarkan kompaun.

“Bila tengok jumlah tu memang terkejut… biar betul. Kami hanya berniaga cari makan depan tangga rumah, dan tiada seorang pun pelanggan. Namun tanpa budi bicara, kompaun terus dikeluarkan… tiada amaran atau budi bicara,” kata wanita berusia 37 tahun ini.

Tambah wanita ini, menerusi apa yang dimaklumkan anggota polis, ada pihak lain yang membuat laporan mengenai gerainya beroperasi melebih waktu ditetapkan. Difahamkan, kompaun tersebut merupakan kes berulang selepas kali pertama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini apabila mereka dikenakan kompaun RM 1,000.

Untuk rekod operasi premis kedai makan atau restoran di Kelantan dihadkan sehingga pukul 10 malam sahaja sepanjang tempoh PKP yang sedang dikuatkuasakan. “Mungkin ada yang tak puas hati dengan sambutan yang diterima gerai kami. Kami dah berniaga burger selama belasan tahun cuma hanya tahun lalu baru berniaga di depan rumah sebab PKP. Boleh dikatakan ramai yang tahu gerai Faisal Burger.

“Lagi pula ramai yang bekerja shif contohnya pekerja kilang. Waktu-waktu pukul 10 macam tu baru mereka nak cari beli makanan, dan ada juga nak beli untuk bersahur. Tapi dah ditetapkan operasi sehingga 10 malam sahaja. “Pasal lebih masa, saya rasa banyak juga kedai yang ikut peraturan. Disebabkan itu saya rasa kalau nak adil, biarlah adil dan kuat kuasa peraturan kepada semua,” ujarnya.

Tambah Nor Laili, bisnes burger merupakan satu-satunya mata pencariannya bersama suami justeru mereka terlalu berharap agar nilai kompaun yang dikenakan agar dipertimbangkan semula. “Bayangkan, kami hanya berniaga burger tapi begitu besar nilai k.ompaun yang dikenakan. Kami bukannya pemilik restoran. Namun kami anggap ini ujian Ramadan.

“Namun apapun kami bercadang untuk mengemukakan rayuan kelak,” ujarnya lagi. Terdahulu, perkongsian yang dibuat mengenai perkara berkenaan di laman Facebook menjadi tular di mana sehingga kini ia meraih 5,300 kongsian. Rata-rata warganet turut meluahkan rasa simpati dengan nasib pasangan suami isteri berkenaan, malah ada yang turut meminta nombor akaun bagi menyalurkan sedikit sumbangan kepada mereka.

Kredit : Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jemaah Di Senawang Dikatakan Kena Kompaun Gara Gara Berkumpul Di Ruangan Makan Surau. Akhirnya Pihak Berkuasa Tampil Bersuara Bagitahu Cerita Sebenar.

Seremban: Tindakan ahli kariah Surau Taman Matahari Height Senawang, di sini, yang dipercayai berkumpul di ruang makan surau berkenaan semalam, dihidu anggota penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS).

Mereka dikatakan berkumpul di ruang makan berkenaan sambil menikmati makanan ringan selepas selesai solat Maghrib sementara menunggu waktu solat Isyak. Anggota penguat kuasa yang sedang membuat rondaan di kawasan berkenaan pergi lokasi terbabit dan menyoal siasat mereka yang berkenaan.

Jurucakap JHEAINS, berkata terdapat lebih lima individu berkumpul di ruang makan surau berkenaan antara waktu Maghrib dan Isyak. Katanya, tindakan ahli kariah surau berkenaan ingkar garis panduan yang dikeluarkan jabatan itu mengenai prosedur operasi standard (SOP) ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan.

“JHEAINS sudah mengeluarkan arahan sebelum ini mengenai larangan berkumpul di masjid dan surau sebelum dan selepas solat. “Kebenaran solat berjemaah diberikan dengan mengikut kapasiti ruang solat masjid dan surau.

“Anggota penguat kuasa merekodkan semua nama individu yang terbabit dan mereka diberikan am4ran serta diminta hadir ke pejabat ini dalam tempoh terdekat untuk tindakan lanjut,” katanya tadi. Beliau berharap kes berkenaan tidak berulang dan menggesa semua pihak mematuhi SOP serta garis panduan yang dikeluarkan.

Terdahulu, Pengarah JHEAINS, Datuk Mohd Zaidi Ramli menegaskan umat Islam di Negeri Sembilan perlu terus mematuhi semua SOP yang ditetapkan pihak berkuasa ketika berada dalam kawasan masjid, surau dan ketika bersurai selepas melaksanakan ibadah.

Beliau berkata, tindakan itu penting supaya tidak membuka ruang ftnah kepada umat Islam dan dalam masa sama boleh terus melaksanakan ibadah dengan tenang di samping menghidupkan masjid dan surau. “Setiap individu Muslim hendaklah bersama-sama memikul tanggungjawab untuk menjaga kesucian Islam agar tidak diperlekehkan oleh orang lain. “JHEAINS tetap konsisten untuk mengambil tindakan tegas terhadap orang yang ingkar SOP sama ada oleh individu, jemaah atau pihak jawatankuasa masjid,” katanya.

Bukan Kompaun

SEREMBAN: Bukan kompaun tetapi teguran diberikan kepada beberapa ahli jemaah surau Taman Matahari Height, Senawang dekat sini selepas mereka didapati tidak mengikuti prosedur standard 0perasi (SOP) yang ditetapkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS).

Ia selepas tular di media sosial hari ini beberapa gambar jemaah surau tersebut yang dikatakan dikompaun sebanyak RM 1,000 oleh anggota penguat kuasa apabila mengadakan jamuan selepas waktu solat maghrib di surau berkenaan semalam.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama JHEAINS, Nik Azlan Nik Man berkata, tiada sebarang saman atau apa-apa notis dikeluarkan oleh pihak Pegawai Penguat Kuasa Agama JHEAINS ke atas jamaah di surau berkenaan. Tambahnya, dkwaan bahawa pihaknya mengeluarkan kmpaun juga adalah tidak benar kerana Pegawai Penguat Kuasa Agama tiada sebarang kuasa untuk menawarkan sebarang kmpaun ke atas mana-mana individu.

“Gambar tular yang menunjukkan pegawai penguat kuasa sedang menulis seakan-akan kompaun adalah sebenarnya Notis Perintah Hadir untuk Memberikan Keterangan. “Ini kerana penerima notis berkenaan disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 59 Enakmen Jnyah Syariah (NS) pindaan 2019 yang berkaitan dengan Engkar Arahan Pihak Berkuasa Agama kerana tidak mematuhi SOP Pengimarahan Masjid dan Surau yang dikeluarkan oleh pihak JHEAINS kerana mengadakan aktiviti jamuan dan menjamu makanan di antara jemaah,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah beliau, dalam kejadian di surau tersebut semalam, seramai lima individu diberikan Notis Perintah Hadir Memberikan Keterangan tersebut dan kejadlan berlaku di antara waktu solat Maghrib dan Isyak. Sementara itu, menurut Nik Azlan lagi, pihaknya setakat ini telah menjalankan kira-kira 10,000 pemeriksaan di surah dan masjid di Negeri Sembilan bagi memastikan jemaah mematuhi SOP yang telah ditetapkan.

“Selepas pemeriksaan tersebut kami belum lagi mengeluarkan notis berkenaan sehinggalah semalam kerana dilihat ada yang ingkar SOP tersebut dan kami perlu bertegas. “Kami akan terus melakukan pemeriksaan termasuk pada waktu Subuh, kita sayang kepada umat Islam malah langkah ini juga bagi menjaga nama baik masjid dan surau di negeri ini,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/jemaah-masjid-komp/

Kes Masih Lagi Mencatatkan 4 Angka. Sekali Doktor Ni Tampil Buka Mulut Cerita Pengalaman Yang Tak Dapat Dilupakan Masa Merawat Pesakit Positif Covid 19 Di Unit Rawatan Rapi.

Tepat setahun lalu, Malaysia mencatat kes pertama Covid-19 dan pada 17 Mac negara dikejutkan apabila wabak itu pertama dengan penyakit pernafasan. Pada masa ini, negara secara konsisten mencatatkan jangkitan empat angka setiap hari, dengan angka pemergian keseluruhan sebanyak 689 yang pergi menghadap illahi setakat 25 Januari.

Bagi doktor seperti Dr Engku Naim Nasir, angka-angka ini lebih daripada sekadar statistik kerana ia mengingatkannya kepada individu yang telah sembuh dan orang-orang yang telah pergi menghadap illahi ketika bawah jagaannya di unit rawatan rapi Hospital Sungai Buloh.

Engku, salah seorang doktor terawal yang ditugaskan di Unit rawatan rapi hospital ini sejak sakit itu melanda. Engku berkongsi beberapa saat yang paling tidak dapat dilupakan ketika bersama pesakit dalam wawancara dengan KiniTV baru-baru ini.

Antaranya, pengalaman merawat seorang pesakit warga emas berusia 70 tahun. “Apabila dia datang mendapatkan rawatan keadaannya sudah memburuk. “Saya katakan kepada pesakit itu: Pak cik, saya nak tolong pak cik, nak tolong selamatkan pak cik.

“Tetapi pesakit itu menjawab: Tak apa, masa saya sudah sampai, saya memang sudah patut pergi menghadap illahi,” katanya. Pesakit itu kemudian menghembuskan nafas terakhir. Kata Engku, memerhatikan pesakit pergi menghadap illahi akibat Covid-19 merupakan detik sukar bagi dirinya kerana mereka tidak ditemani oleh ahli keluarga atau rakan mereka ketika melalui saat-saat akhir.

Dengan jumlah kes yang berada pada tahap membimbangkan, dia berkata sistem penjagaan kesihatan mungkin tidak akan dapat menampung pesakit jika trend semasa berterusan. “Jika kes Covid-19 terus meningkat saya bimbang sistem kesihatan kita tidak mampu menanganinya lagi.

“Saya bimbang, jika kita mungkin akan menjadi seperti Itali,” katanya. Pakar bius itu menjelaskan keadaan di negara Eropah tersebut apabila pesakit terbiar pergi menghadap illahi tanpa mendapat rawatan kerana kekurangan doktor dan sistem kesihatan sudah berada pada tahap genting.

Dari Disember 2020 ke Januari 2021, pesakit di unit rawatan rapi meningkat dua kali ganda daripada sekitar 110 kes menjadi lebih daripada 250 kes. Jumlah kes aktif juga meningkat daripada sekitar 18,000 menjadi 43,000 dalam jangka masa yang sama. Engku kini merupakan pensyarah UiTM dalam bidang anestesia dan rawatan intensif. Dia juga terlibat dalam penyediaan Hospital UiTM untuk menguruskan pesakit Covid-19.

sumber : awani

Kes Positif Covid 19 Masih Kekal 4 Angka. Terkini Saintis Beri Amaran Covid 19 Boleh Buat Lelaki Jadi Mandul. Sekali Ini Respon Dari Dr Noor Hisham Buat Warganet Terkedu.

Kuala Lumpur: Kajian perlu dijalankan terlebih dahulu sebelum dapat mengesahkan jika jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus terbabit berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperma.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) perlu menjalankan lebih banyak kajian lagi berhubung perkara itu. “Kita perlukan banyak lagi kajian untuk mengesahkan perkara terbabit,” katanya kepada Harian Metro, hari ini.

Terdahulu pihak saintis memberi amaran jangkitan Covid-19 berisiko menyebabkan kemandlan pada lelaki kerana virus itu berupaya mengurangkan kuantiti dan kualiti sperm4. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Open Biology, penyelidik menggariskan kesan membimbangkan kepada pasangan yang pernah dijangkiti Covid-19 untuk mendapatkan anak.

Menurut kajian itu, sistem pembiakan lelaki disimpulkan sebagai sasaran utama paling berpotensi mendapat jangkitan Covid-19 yang disokong oleh beberapa bukti awal dan mengurangkan tahap kesuburan seseorang itu. Laporan awal turut menunjukkan kemungkinan penularan Covid-19 secara seksual boleh menyebabkan komplikasi pada pasangan dijangkiti.

Ramai Yang Tak Puas Hati Bila Kerajaan Tak Wajibkan Pelajr Yang Nak Kembali Ke Kampus Untuk Buat Ujian Saringan Covid 19. Mengejutkan Sampai Ada Yang Komen Macam Ni.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa pelajar universiti yang ingin kembali ke kampus atau pelajar yang tinggal di asrama tidak diwajibkan untuk membuat ujian saringan Covid-19, lapor Astro AWANI.

Dalam sidang media menteri tersebut, difahamkan hanya pelajar yang bergejala sahaja yang perlu menjalani ujian saringan swab test terbabit. Namun, ramai warganet dilihat tidak bersetuju dengan keputusan tersebut sebab sekarang ni ramai yang positif virus korona namun tidak menunjukkan sebarang gejala. Keputusan terbabit telah dikritik teruk oleh warganet di Twitter.

Difahamkan, kalau ujian Covid-19 tidak diwajibkan sebelum balik ke kampus universiti atau asrama masing-masing, ramai risau kalau perkara yang berlaku lepas Pilihan Raya Negeri Sabah tahun lalu iaitu kenaikan kes positif Covid-19 akan berulang kembali. Betul jugak tu, ramai yang tak bergejala sekarang ni kan.

Ada juga warganet yang berpendapat bahawa mungkin kerajaan tak wajibkan pelajar untuk buat swab test sebab taknak bebankan pelajar dengan kos ujian tersebut. Ada betulnya jugak tu, harga swab test pun bukannya murah kan. 

Selain itu, untuk memudahkan kerja semua orang, ada juga yang mencadangkan agar kos ujian saringan Covid-19 tersebut ditanggung oleh pihak universiti dengan menggunakan yuran pengajian yang dibayar oleh pelajar.

Terkini Ismail Sabri Umumkan Pelajar Boleh Berambut Panjang Bila Persekolahan Dah Bermula. Rupa Rupanya Ini Punca Pelajar Dibenarkan Berambut Panjang.

PUTRAJAYA: Hampir lima juta murid sekolah di seluruh negara dibenarkan berambut panjang apabila memasuki semula not institusi pendidikan of bawah Kementerian Pendidikan. Kelonggaran tersebut menurut Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, turut dipersetujui oleh pihak kementerian tersebut hasil mesyuarat diadakan baru-baru ini.

“Walaupun ada murid yang berambut panjang, mereka dibolehkan masuk macam biasa tnpa dikenakan tlndakan oleh guru disiplin,” katanya dalam sidang akhbar di kementeriannya hari ini. Langkah khas itu ujar beliau, susulan semua operasi kedai gvnting rambut diarahkan ditutup ek0ran pelaksanaan kembali Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) yang bermula kelmarin.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan bahawa keputusan penutupan atau pembukaan semula premis itu akan ditetapkan Kementerian Kesihatan selepas penilaian temp0h dua minggu. Menteri Kanan Pendidikan, Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin melalui sidang akhbar pada 12 January lalu mengumumkan sesi bersemuka sekolah di negeri-negeri terlibat PKP bermula 8 Mac ini.

Sementara negeri yang dikenakan PKP Bersyarat (PKPB) from PKP Pemulihan (PKPP) dapat mula his itu pada 20 January in the kecuali murid di tingkatan 2 in 3 masih secara atas talian. Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedia pertimbang operasi kedai gvnting rambut dan salun setelah mendapat nasihat Kementerian Kesihatan.

“Begitu juga kedai cerm1n mata yang dibenarkan dibuka setelah Persatuan optometri ada buat rayuan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,” katanya. Namun, operasi kedai itu tertakluk prosedur operasi standard (S0P) amat ket4t dan jika gagaI mematuhinya, pihak penguat kuasa kementerian tersebut boleh mengarahkan premis ditutup.

Menyentuh advan ada institusi pengajian tinggi in sekolah tertentu mengenakan syarat pelajar buat ujian sw4b dengan kos ditanggvng sendiri, beliau berkata ia tldak boleh dibuat. “Arahan sebelum masuk ke kampus atau asrama bagi duduki peperiksaan hanya untuk pelajar yang bergejaIa sahaja perlu ujian itu, bukannya semua kena wajib,” tegas Ismail Sabri.

Ditanya wartawan apakah sector pengilangan automotif boleh ditarik balik daripada senarai perkhidmatan yang tldak boleh beroperasi, beliau berkata ia bukan ditentukan oleh MKN. Sebaliknya, beliau menjelaskan bahawa perkara itu akan diumumkan sendiri Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali tidak lama lagi. Ia susulan tindakan secara Mengejut oleh kementerian itu mengeluarkan sector pengilangan automotif secara tiba-tiba pada 14 January selepas dua hari dibenarkan 0perasi semula.

Sumber: UTUSAN

Baru Semalam Pihak Kerajaan Umumkan Pkp Dan Pkpb Hari Ni Kerajaan Umumkan Berita Gembira Pula Untuk Rakyat. Rupa Rupanya Ini Berita Yang Diumumkan.

PUTRAJAYA: Pembayaran fasa kedua Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) akan dilaksanakan bermula 21 Januari ini. Fasa kedua BPN 2.0 akan diberikan kepada 11.06 juta penerima merangkumi 10.6 juta penerima BPN sedia ada serta 460,000 penerima baharu dengan jumlah bayaran keseluruhan RM2.38 bilion.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata bayaran BPN fasa kedua ini dipercepatkan disebabkan pelaksanaan kembali Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) serta PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Pemulihan (PKPP).

Beliau berkata, kerajaan sentiasa komited untuk memastikan bantuan yang diperuntukkan sampai kepada mereka yang disasarkan bagi menjamin kesejahteraan rakyat. Semakan kelulusan, katanya boleh dibuat mulai 15 Januari 2021 di https://bpn.hasil.gov.my.

“Bagi penerima kategori B40, bayaran akan dikreditkan ke dalam akaun bank bermula 21 Januari ini makala kategori M40 pula bermula 25 Januari 2021. “Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank pula, pembayaran akan dibuat mulai 25 Januari 2021 di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

BSN akan mengeluarkan panduan SOP dari semasa ke semasa. “Penerima di Sabah dan Sarawak tanpa akaun bank pula, pembayaran akan bermula awal Februari sehingga 1 April 2021 di lokasi yang bakal diumumkan akhir bulan ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Tengku Zafrul berkata, BPN 2.0 adalah sebahagian daripada Kerangka Inisiatif Tambahan, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (KITA Prihatin) bernilai RM10 bilion yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 23 September 2020.

Beliau berkata, BPN 2.0 disalurkan melalui dua fasa pembayaran, iaitu pada Oktober 2020 dan Januari 2021. “Secara keseluruhannya, jumlah penerima BPN 2.0 merangkumi 11.06 juta penerima terdairi daripada 5.82 juta individu bujang dan 5.24 juta penerima isi rumah dengan jumlah bayaran serta peruntukan keseluruhan sebanyak RM7.18 bilion,” katanya.

Ramai yang sudah mula memohon i-Sinar, keluaran Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dibuka sebelum ini. Umum sedia maklum, semalam kerajaan telah membuka permohonan i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi Kategori 2 kepada semua ahli yang terjejas pendapatan akibat penularan Covid-19.

Namun, kini dilihat ramai pihak tidak bertanggungjawab menunggu peluang untuk mengambil kesempatan atas kesulitan orang ramai! Jika sebelum ini pihak terbabit menawarkan pelbagai aplikasi atas talian pengeluaran wang akaun KWSP, kali ini modusnya berbeza pula. Hari ini, tular di laman sosial foto iklan Permohonan i-Sinar Kategori 3 dibuka pada 13 Januari 2020.

Bagaimanapun, KWSP tampil mengesahkan itu adalah PALSU! Berwaspada dengan informasi berkenaan. KWSP juga mengingatkan ahlinya, Permohonan i-Sinar Kategori 3 tidak pernah wujud. “Dapatkan informasi sahih berkenaan i-Sinar yang dikemas kini dari semasa ke semasa melalui i-Sinar Online dan media sosial rasmi KWSP. AWAS! Itu semua palsu dan merupakan sindiket licik pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menipu dan mengaut keuntungan dengan cara mudah.

Sumber : SINAR+ / transformasipw