Lepas je kerajaan umumkan peraturan lebih ketat untuk pkp 3.0. Tak boleh berdiam sekali Najib Razak tampil bagi komen padu kepada kerajaan.

Berita

Kerajaan memutuskan untuk mengetatkan lagi pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang sedang berkuat kuasa dengan penambahan sekatan ke atas sektor ekonomi dan sosial. Perkara itu dipersetujui dalam Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara (MKN): Pengurusan C0vid-19 yang dipengerusikan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri, keputusan itu turut melibatkan kerajaan negeri bagi mengambil kira situasi semasa di negeri masing-masing serta pandangan mereka terhadap usaha untuk mengekang penularan Covid-19.

Jelasnya, perincian mengenai sekatan tambahan itu akan diumumkan dalam sidang akhbar Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, esok. “Sidang Khas membincangkan status pelaksanaan PKP 3.0 yang sedang berkuat kuasa untuk tempoh empat minggu bermula 12 Mei lalu. Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi PKP 3.0 telah diperketatkan termasuk larangan rentas negeri dan daerah serta sekatan bagi aktiviti sosial, sukan dan rekreasi serta persidangan dan mesyuarat secara bersemuka.

“Namun begitu, penularan dalam komuniti yang semakin meningkat dan kewujudan varian baharu yang lebih agresif dengan kadar kebolehjangkitan yang tinggi menyebabkan usaha untuk melandaikan lengkung jangkitan mengambil masa lebih panjang,” katanya hari ini.

Menurut kenyataan itu, mesyuarat turut meneliti pembentangan Kementerian Kesihatan berhubung status terkini kes termasuk kadar kebolehjangkitan, kapasiti kesihatan setiap negeri dan cadangan tindakan bagi mengawal penularan jangkitan cov1d-19.

Selepas selesai sidang media MKN dan KKM hari ini, bekas Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Razak tampil muat naik 1 kenyataan di laman rasmi Facebook beliau. Menurut Najib Razak, apa yang berlaku sekarang telah pun berlaku sebelum ini terutama tentang waktu operasi restoren dimana minggu depan akan bermula operasi hanya boleh sehingga pukul 8 malam sahaja.

Sebelum ini juga pernah terjadi dan selepas rakyat ramai mengeluh, kerajaan menukarkan semula kepada waktu 10malam waktu operasi. “Seperti yang pernah berlaku dahulu, saya jangka akan ada u-turn tak lama lagi di mana waktu operasi kedai makanan dan food delivery dilanjutkan dari 8 malam ke 10 malam sebab kerajaan masih benarkan semua sektor ekonomi beroperasi tapi tak beri peluang kepada pekerja untuk beli makanan selepas lepas kerja pada pukul 8 malam.

SOP terperinci: Minggu depan” – Najib Razak

Najib Razak turut menyuarakan pendapat dimana kerajaan patut ambil serius didalam PKP 3.0 supaya apa yang terjadi pada PKP 2.0 tidak akan berlaku lagi. “Sekiranya tidak, rakyat akan menghadapi PKP 4.0 di kemudian hari. Sebab kita tak berazam dan tak tegas untuk tutup semua seperti PKP 1.0 untuk masa 21 hari atau sebulan dengan bantuan sewajarnya untuk putuskan rantaian covid, pengalaman PKP 2.0 akan berulang.

Kes baharu mungkin akan turun secara perlahan ke 2,000 dan kerajaan akan mula beri satu persatu kelonggaran walaupun kes masih tinggi sebab orang ramai dah tak dapat tahan lagi pada ketika bantuan tidak mencukupi. Selepas kelonggaran diberi, kes akan naik semula ke 5,000 atau 6,000 dalam sebulan dua dan kerajaan akan umum PKP 4.0″ – Najib Razak

Sumber : Utusan Online

Sumber : http://www.awatttsyeikhh.com/

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ramai Yang Nakkan Kerajaan Buat Lockdown Penuh. Sekali Ismail Sabri Dedahkan Sebab Tak Buat Lockdown Penuh Buat Ramai Yang Sayu.

DI SEBALIK desakan sebilangan besar rakyat yang meminta agar ‘l0ckd0wn’ penuh dilaksanakan bagi membendung penularan kes Covid-19, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan kerajaan mempunyai pertimbangan tertentu sebelum memutuskan apa jua langkah yang hendak diambil.

Berkata dalam sidang media pada petang Sabtu, Ismail Sabri mendedahkan bahawa terdapat banyak kes melibatkan masalah mental dilaporkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0 dilaksanakan tahun lalu. “Sewaktu PKP 1.0, terdapat banyak kes melibatkan masalah mental. Kes bnh diri banyak berlaku cuma kita tak hebohkan perkara ini.

“Inilah yang kita nak jaga rakyat kita supaya jangan terlalu menderita… walau kita nak selamatkan nywa tapi ada rakyat mendrita,” katanya. Tambahnya lagi, pelaksanaan lckdown secara menyeluruh akan memberi kes4n yang sangat besar kepada golongan mskin yang rata-ratanya bergantung kepada pendapatan harian.

“Peniaga kecil, mereka bergantung hidup secara harian daripada perniagaan yang dilaksanakan. Kalau tutup lagi, mereka tiada pendapatan harian. “Kita lihat paparan di media sosial, ada keluarga makan nasi dengan air garam. Ini real berlaku dalam golongan mskin dan B40. Sebab itu kita berpandangan perkara ini kena ambil kira.

“Ada kata kenapa tak tutup kilang atau syarikat besar. Kesannya bukan kepada tuan punya syarikat saja tapi kepada pekerja-pekerja. “Sebelum ini 800 ribu hilang pekerjaan. Hilang pekerjaan bermakna tiada pendapatan. Bagaimana rakyat nak srvive? Sebab itu kita tak buat total lockd0wn tapi ketatkan SOP,” jelasnya panjang lebar.

Tambah beliau lagi, walaupun tidak melaksanakan lockdown secara penuh namun kerajaan mengambil pendekatan melaksanakan lockd0wn secara bersasar iaitu di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD). “Mereka di kawasan ini tak boleh keluar, ada kawt dvri, aktiviti perniagaan tak dibenarkan kecuali keperluan harian seperti kedai runcit. “Setiap hari saya umum ada PKPD dilaksanakan tapi kita tak lakukan seluruh negara kerana seperti saya kata, ia melibatkan masa depan rakyat terutama rakyat kita yang miskin,” ujarnya lagi

5 Perkara Yang Patut Anda Tahu Tentang PKP 3.0 Minggu Depan

1) Jumlah sekatan jalan raya akan ditambah. Menurut Menteri Ismail Sabri, sekatan jalan raya akan ditambah lagi untuk menghadkan perjalanan ketika PKP 3.0 2) Waktu operasi ekonomi akan dihadkan 3) 80% sektor kerajaan manakala 40% sektor swasta berkerja di rumah

Terdapat dua strategi untuk mengurangkan pergerakan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kali ini, umum Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Jelas Ismail, strategi pertama adalah mengurangkan jumlah pekerja yang bekerja di pejabat sama ada sektor kerajaan mahupun swasta, manakala strategi kedua pula adalah menghadkan masa operasi sektor ekonomi.

4) Pengangkutan awam akan di kurangkan 50% Maknanya, penumpang didalam pengankutan awam seperti bas dan tren dikurangkan sebanyak 50% dari kapasiti. 5) Operasi perniagaan dihadkan dari 8 pagi sehingga 8 malam. Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan bahawa sekatan tambahan berkaitan sektor ekonomi akan bermula di seluruh negara pada 25 Mei ini.

Menurutnya, operasi perniagaan dihadkan kepada jam 8 pagi sehingga 8 malam sahaja. Sektor ekonomi ini melibatkan restoran, kedai makan, kedai runcit, pasar raya, kedai dobi, klinik haiwan dan perniagaan-perniagaan yang lain. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : http://limauasamboi.pw/

Harap Semua Bersedia. Akhirnya Ini Keputusan Dari Mesyuarat Sidang Khas Bersama Muhyiddin Yassin.

Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Parlimen), Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan PKP itu merupakan antara cadangan yang sedang dipertimbangkan oleh kerajaan.

Takiyuddin berkata, cadangan itu akan dibincangkan dalam mesyuarat yang melibatkan Perdana Menteri, Majlis Keselamatan Negara (MKN), serta semua Menteri Besar dan Ketua Menteri pada Jumaat. Menurut beliau, dalam mesyuarat itu juga, MKN perlu memikirkan opsyen yang perlu ada seperti yang dibuat sebelum itu termasuk PKP, Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

Tular Poster Sidang Khas

Majlis Keselamatan Negara (MKN) turut mena.fikan mesej tular yang mendkwa terdapat siaran langsung Perutusan Khas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung situasi C0VID 19 dan P.erintah Kawalan Pergerakan (PKP), hari ini. MKN menerusi Telegram meminta orang ramai supaya menghentikan penyebaran berita tidak benar itu.

“Hentikan penyebaran berita tidak benar. Tidak pasti, jangan kongsi,” kata MKN pada Jumaat.Poster berupa gambar Perdana Menteri berserta tulisan Perutusan Khas C0VID 19, pukul 9 malam dimuat naik dalam beberapa platform media sosial sejak pukul 3 petang ini. Turut dimaklumkan perutusan itu akan disiarkan secara langsung menerusi salurann Astro AWANI, BERNAMA, TV3 dan RTM.

Keputusan Mesyuarat

Mengambil kira perbincangan dan penelitian dalam sidang khas Majlis Kes.elamatan Negara (MKN) pada Jumaat, mesyuarat telah sebulat suara bersetuju mengetatkan lagi pelaksanaan PKP 3.0 yang sedang berkuatkuasa dengan penambahan sekatan yang lebih ketat ke atas sektor ekonomi dan sosial.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri, sidang khas yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ini mel.ibatkan kerajaan negeri bagi mengambil kira s.ituasi semasa di negeri masing-masing serta pandangan terhadap usaha untuk mengekang penularan CoviD 19. Ujar kenyataan itu lagi, bagaimanapun perincian mengenai sekatan tambahan ini akan diumumkan dalam sidang media Menteri Kanan Pertahanan pada esok (Sabtu) 22 Mei 2021.

Kredit : AstroAwani

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kes Harian Positif Covid 19 Naik Mendadak. Ramai Yang Gesa Untuk Buat Pkp Penuh. Tapi Ini Penjelasan Dari Ismail Sabri Buat Ramai Yang Marah.

KEBIMBANGAN orang ramai terhadap peningkatan mendadak kes Covid-19 di negara ini, menyebabkan terdapat gesaan supaya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya dilaksanakan. Bagaimanapun, keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya atau ‘total lockdown’ ditentukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, KKM akan membentang dan menasihatkan dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN). “Selepas itu baru keputusan dan pengumuman dibuat,” katanya kepada Sinar Harian pada Rabu.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai adakah kerajaan tidak bercadang untuk membuat PKP sepenuhnya atau ‘total lockdown’. Ini selepas Malaysia sekali lagi merekodkan kes harian tertinggi dengan mencatatkan 6,075 kes baharu positif C.ovid-19 pada Rabu sekaligus menjadi yang tertinggi sejak pandemik itu berlaku Mac tahun lalu.

Beberapa pihak menggesa agar kerajaan melaksanakan PKP sepenuhnya bagi mengurangkan kes pemergian yang berpunca daripada virus Covid-19. Pakar Kesihatan Awam Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Profesor Madya Dr Malina Osman berpendapat, langkah membenarkan sebahagian sektor dibuka telah menyebabkan ketidakpatuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) sehingga menyebabkan kes meningkat mendadak.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber: mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terkini Bekas Pesakit Covid 19 Alami Simptom Susulan Melebihi Hampir Empat Minggu. Terkejut Rupa Rupanya Ini Punca Sampai Ada Simptom Lama Macam Tu.

KUALA LUMPUR: Masyarakat ketika ini banyak didedahkan mengenai simptom jangkitan COVID-19 namun masih tidak banyak mengetahui sebenarnya terdapat simptom susulan bagi pesakit yang sudah sembuh. Simptom susulan selepas sembuh COVID-19 atau dikenali sebagai ‘Long COVID’ ini juga merupakan salah satu perkara yang perlu penelitian kerana ia akan beri kesan kepada kesihatan seseorang individu sekiranya tidak menerima rawatan sewajarnya.

Bagi Pakar Mikrobiologi Klinikal USIM, Prof Madya Dr Nurul Azmawati Mohamed, adakalanya ia simptom yang sama seperti jangkitan COVID-19 ini boleh berpanjangan sehingga empat minggu selepas pulih. “Long COVID ataupun dikenali sebagai simptom COVID berpanjangan ini adakah keadaan seseorang yang masih bergejala COVID-19 walaupun sudah pulih.

“Gejala ini adakala berpanjangan sehingga lebih empat minggu yang mana gejalanya lebih kurang sama dengan simptom jangkitan,” kata Dr Nurul Azmawati dalam temubual program AWANI Pagi pada Rabu. Jelas Dr Nurul, simtpom yang kerap dilaporkan adalah kelesuan dan keletihan termasuk batuk. “Simptomnya tidak terbatas kepada sistem pernafasan malah mengganggu sistem lain kesihatan mental yang boleh akibatkan kesukaran fokus, bercelaru, keresahan dan sukar untuk tidur.”

Antara simptom lain adalah sakit otot dan sendi dan juga ganggu bahagian usus yang boleh sebabkan cirit birit dan muntah,” katanya. Bagi Dr Nurul, mengetahui dengan lebih jelas mengenai simptom ini dapat memastikan individu dirawat dengan cepat supaya tidak menjejaskan lagi kesihatan mereka. Pengambilan vaksin COVID-19 adalah penting bagi setiap bekas pesakit COVID-19 supaya antibodi mereka bertahan lebih lama menentang wabak itu.

“Walaupun kajian menunjukkan seseorang bekas pesakit COVID-19 boleh bertahan terhadap virus selama enam bulan, namun pengambilan vaksin akan memanjangkan lagi dan tingkatkan imuniti badan mereka untuk cegah jangkitan dan kurangkan simptom kronik,” jelasnya. Pendedahan mengenai ‘Long COVID-19’ ini perlu disebarluaskan lagi supaya bekas pesakit dapat memantau perkembangan kesihatan mereka.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Baru Kena Tahap 2 Tapi Dah Teruk Macam Ni. Wanita Ini Tampil Dedahkan Pengalaman Dijangkiti Covid 19. Terkejut Sampai Sakit Macam Ni Sekali Dia Kena.

“Covid-19 ni sakit weh. sakit paling teruk yang saya pernah alami seumur hidup. Setiap saat rasa macam saya akan pergi menghadap illahi, dan saya hanya stage 2. Jangan la buat main dengan virus ni”. Demikian tulis seorang pesakit covid-19 menerusi satu ciapannya di Twitter yang sehingga kini meraih 15,000 retweet.

Berkongsi cerita dengan mStar, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Meera berkata, episod ngeri tersebut bermula selepas dia mengalami beberapa gejala penyakit covid-19 hampir dua minggu lalu. “Saya mula demam dan selsema yang teruk, sakit kepala teruk dan sakit-sakit badan.

Hilang deria bau dan rasa. Saya juga alami sesak nafas. Semuanya berlaku dalam tempoh 24 jam sahaja! “Memandangkan seorang anak buah saya diuji positif virus covid-19, jadi keluarga kami semua buat swab test dan saya seorang saja yang positif.

“Saya memang macam dah boleh agak yang saya mungkin positif covid-19. Jadi bila keputusan keluar, saya hanya bertenang… cuma risaukan anak sebab dia baru empat tahun, dan suami sebab tidur sekali,” ujar wanita berusia 29 tahun ini.

Menurut Meera, dia masih lagi dirawat dan dikuarantin di sebuah hospital di Johor sejak 14 hari yang lalu dan masih dikategorikan sebagai pesakit covid-19 tahap 2. Bercerita mengenai pengalamannya sepanjang dua minggu dirawat, Meera berkata dia tidak mungkin dapat melupakan kesakitan setiap kali prosedur pengambilan cairan merah.

Sungguhpun berada pada tahap 2, namun Meera berkata kesakitan yang dialami terlalu perit. Gambar hiasan

“Setiap hari kena ambil arterial bld. Memang sakit sungguh sebab hari-hari kena ambil cairan merah, kena cuck macam-macam. Peringkat awal, keadaan saya teruk juga. Sesak nafas… setiap kali nak ambil nafas tu dada macam kena remuk.

“Saya juga muntah-muntah yang teruk… ada tahap sampai keluar ketulan cairan merah,” ujarnya. Menyaksikan keadaan pesakit lain yang lebih teruk di hadapan mata sendiri juga merupakan antara pengalaman yang tidak mungkin akan dilupakan oleh ibu kepada seorang anak ini.

“Ada satu kes wanita mengandung. Oksigen dah tak cukup sampai baby dalam perut dia tak bergerak dah. pesakit tersebut terpaksa dipindahkan ke unit rawatan rapi dan dia ditidurkan untuk intubated.“Setakat ini tak ada lagi nampak pesakit pergi menghadap illahi di depan mata…

tapi ada masanya akan dengar jururawat kelam kabut bila ada kes pergi menghadap illahi. Saya risau dan terfikir, bimbang keadaan saya juga bila-bila masa boleh teruk,” ujarnya yang juga seorang pekerja di sektor swasta. Memaklumkan keadaan kesihatannya semakin pulih, Meera berkata dia bagaimanapun masih perlu dipantau dan sehingga kini masih tidak pasti bilakah dirinya akan dibenarkan keluar hospital.

“Memang akan rasa down dan rindu dengan keluarga. Tapi suami selalu video call, hantar gambar anak. Kurang la sikit rasa down bila tengok muka anak. Lebih bersemangat untuk lekas sembuh jadi boleh balik cepat. “Kepada mereka di luar sana, tolonglah jaga porsedur operasi standard (SOP). Pakai mask, kerap cuci tangan dan jagalah jarak. Jangan sesekali ambil mudah.

“covid-19 bukan demam biasa atau selesema biasa. sakit sangat-sangat dan ia memang real, bukan hoax (khabar angin) atau tipu. Saya sendiri dah melihat keadaan pesakit yang begitu teruk, sampai ditidurkan untuk masuk tiub. “Saya baru stage 2 dah sksa, apa lagi stage 3,4, 5? Minta jauh… jagalah diri dan keluarga masing-masing,” katanya lagi.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terkini Ketua Pengarah Operasi Pfizer Cadangkan Suntikan Vaksin Pfizer Mungkin Perlukan Dos Ketiga Untuk Menentang Covid 19.

Washinton: Suntikan dos ketiga vaksin C0VID-19 mungkin diperlukan dalam tempoh setahun selepas menjalani inokulasi. Ketua Pengarah Operasi Pfizer, Albert Bourla, berkata vaksinasi tahunan untuk menentang coronavirus juga mungkin diperlukan.

“Kami perlu melihat apa langkah seterusnya dan bila tiba masanya, kita akan tahu apa yang perlu dilakukan. “Senario yang ada sekarang menunjukkan kemungkinan dos ketiga diperlukan antara enam hingga 12 bulan selepas dos terakhir.

Malah, vaksinasi bagi C0VID-19 juga mungkin perlu dilakukan setiap tahun kerana adalah penting untuk memastikan ramai orang tentang virus itu, katanya dalam temubual bersama CNBC. Saintis ketika ini masih belum pasti, sejauh mana vaksin C0VID-19 memberi ketahanan menetang coronavirus.

Pfizer pada awal bulan ini menerbitkan satu kajian mengatakan suntikan vaksin itu berkesan sehingga 91 peratus untuk melindungi daripada virus. Ia juga lebih 95 peratus berkesan mengatasi kompikasi teruk akibat C0VID-19 sehingga enam bulan selepas suntikan kedua dilakukan, namun perlu dikaji lebih lanjut.

Sumber : cari.com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : https://www.motifviral.dnqj.my/2021/04/19/svntikan-vksin-pfizer-mungkin-

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terkini Dr Noor Hisham Dedahkan Hampir 40 Petugas Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Lepas Lengkapkan Dua Dos Vaksin. Rupanya Ini Punca.

KUALA LUMPUR: Seramai 40 petugas kesihatan dijangkiti COVlD-19 setelah melengkapkan dos vaksinasi mereka. Jelas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, 31 kees yang dilaporkan dijangkiti kurang dua minggu selepas mendapat dos kedua vaksln COVlD-19. 

Manakala sembilan kes selebihnya dijangklti selepas dua minggu melengkapkan dua dos suntikan vaksin. Dalam entri terbaharu Dr Noor Hisham di laman Facebooknya, beliau turut memaklumkan seramai 142 petugas kesihatan dijangkiti C0VID-19 selepas menerima dos pertama vaksin. 

Namun kesemua mereka yang dijangklti tidak mempunyai simptom yang teruk. Jelas beliau, ia jelas menunjukkan bahawa walaupun selepas melengkapkan dua dos suntikan vaksin, seseorang individu itu boleh dijangkiti COVlD-19. Tiada seorang pun akan selamat selagi virus ini wujud dalam komuniti. Justeru, beliau menegaskan agar semua individu dapat meneruskan kepada pematuhan prosedur operasi standard (SOP) COVlD-19.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : https://www.astroawani.com/berita-malaysia/40-petugas-

Masih Ada Anggota PDRM Yang Enggan Terima Vaksin Covid19. Akhirnya Ketua Polis Negara Jelaskan Punca Mereka Enggan Ambil

Tan Sri Abdul Hamid Bador memaklumkan bahawa hampir 95 peratus anggota serta pegawai Polis Diraja Malaysia di seluruh negara bersedia terima suntikan vaksin Covid19. Beliau juga menjelaskan kira kira 3 peratus tak dapat terima vaksin atas faktor kesihatan. Bagi yang tak mahu ambil vaksin ini ada di beberapa negeri antaranya Kelantan, Kedah dan Perak. Beliau menjelaskan beliau berusaha untuk terangkan kepada baki 2 peratus ini tentang kebaikan kerana kita ambil pandangan daripada Kementerian Kesihatan.

“Itulah tempat rujukan. Bukan bom0h, pendeta, guru ajaran sest. Kalau saya tahu mereka ikut ajaran ssat, saya suruh mereka keluar daripada PDRM,” katanya yang ditemui pemberita selepas majlis pemakaian sayap juruterbang dan penutupan kursus lesen juruterbang peribadi di Pangkalan Latihan Pasukan Gerakan Udara di sini, semalam.Abdul Hamid berkata, demikian ketika ditanya mengenai segelintir pegawai dan anggota PDRM di Kelantan yang dilaporkan enggan menerima suntikan vaksin Covid-19.

Mengulas isu kompaun RM10,000 terhadap individu yang tidak mematuhi prosedur operasi standard Covid-19, Abdul Hamid menjelaskan tindakan itu diambil demi keselamatan orang ramai.“Kelmarin tular satu notis kompaun ditulis RM10,000. Kesalahan individu itu ialah gagal mendaftar MySejahtera. Peraturan itu dibuat dan dilaksanakan demi keselamatan orang yang berkunjung ke tempat itu. Jika mana-mana individu tidak mengikut peraturan, ia membawa risiko yang besar kepada lain-lain pengunjung di premis terbabit.

“Saya sudah jelaskan, mana-mana tindakan ialah atas budi bicara pegawai yang diberi kuasa untuk kompaun RM10,000, RM1,000, RM50 atau dimaafkan. Begitu juga saman trafik. Kita ada ruang untuk penjelasan dan justifikasi. Boleh merayu.“Jangan khuatir mengenai RM10,000 ini, tetapi khuatirlah jika dijangkiti Covid-19. Kompaun RM10,000 itu juga untuk pencegahan. Balik-balik muka yang sama atau premis yang sama buat kesilapan,” katanya.