Takziah diucapkan, anak dedah Hisham Ahmad pergi buat selamanya dan ini puncanya

Pelakon veteran, Hisham Ahmad Tajuddin, 76, yang dirawat di Wad Kebergantungan Tinggi HDW, H.ospital Shah Alam HSA sejak 29 September lalu, pergi buat selamanya pada jam 4.30 petang ini. Hisham adalah pelakon yang aktif dalam arena drama dan filem tanah air sekitar 1980-an lalu. Namun, dia yang juga pesara kerajaan kini banyak menghabiskan waktu berehat di rumah bersama keluarga kerana faktor usia serta penjagaan kesihatan kerana menghidap sakit diabtes k.ncing manis serta d.rh tnggi.

Berita sedih ini dikongsikan anaknya, Aqeela Mohd Hisham, 26, menerusi kiriman mesej ringkas di aplikasi WhasApp. “Assalamualaikum, dengan rasa rendah hati saya ingin memaklumkan abah saya, Hisham Ahmad Tajudin telah kembali menemui sang pencipta pada waktu Asar tadi, jam 4.30 petang. Sama sama sedekahkan Al- Fatihah untuk a.rwh Innalillahiwainnailaihirojiun,” katanya.

Sebelum ini, dilaporkan Hisham berada dalam keadaan yang teruk akibat jngkitan kvman pada paru-paru, selepas difahamkan arwh mengalami batvk t.ruk selama seminggu. Hisham yang menerima rawatan di HSA sebelum ini ditidurkan dan bernafas sepenuhnya dengan alat bantuan pernafasan. Abah batuk dari Isnin lalu. Kami fikir batuk biasa. Namun, lama-kelamaan batuk dia bertambah teruk dan kahak banyak. Disebabkan itu abah hanya terbaring lemah di rumah.

“Kami periksa tahap oksigen abah dan rupanya, sudah banyak turun iaitu kira-kira 50 peratus. Lantas kami telefon ambulans dan abah terus dimasukkan ke Zon Merah,” katanya. Difahamkan, Allahyarham juga diberikan dos antibiotik yang lebih kuat oleh doktor untuk membnvh kvman kvman yang meny.rang dalam badannya pada 2 Oktober lalu. Selama aktif sebagai pelakon berdekad lamanya, Hisham sudah membintangi banyak drama dan filem. Antara karya lakonannya ialah Tsu Feh Sofiah, Wira Angkasa, Hanny, Putera, Black Maria, Dalam Hati Ada Cinta, Tanah K.ubur dan Tok Ayah. Sumber, Online Malaya

Minta Doa Dari Orang Ramai, Hisham Ahmad Sakit Dan Anak Tampil Dedahkan Keadaan Terkini Bapa

Pelakon veteran, Hisham Ahmad Tajudin, 76, masih ditidurkan di Wad Kebergantungan Tinggi HDW Hospital Shah Alam HSA akibat jngkitan kvman sudah merebak dalam org.4n dalaman. Berkongsi perkembangan terkini, anaknya, Aqeela, 26, berkata, doktor memberikan dos antibiotik lebih kuat bagi membnvh jngkitan kvman berkenaan. Keadaan abah masih teruk dan doktor maklumkan sudah memasukkan antibiotik lebih kuat dalam badan abah. Tujuannya membnvh kvman.

Abah juga masih seratus peratus bergantung pada mesin sokongan. Abah tidak boleh sedarkan diri lagi kerana tidak dibenarkan bernafas secara normal disebabkan paru-paru sudah dijngkiti kvman. Sekiranya doktor tidak berikan ubat tidur, abah tidak boleh bernafas secara normal. Ia juga boleh mendatangkan risiko jntung akan berhenti.

“Sekarang, semuanya bergantung pada abah. Kalau abah kuat, doktor akan mengurangkan dos ubat tidur,” katanya. Terdahulu, Aqeela memaklumkan bapanya dimasukkan ke hspital pada Khamis lalu selepas mengalami batuk teruk sejak seminggu lalu. Isnin lalu, dia mula batuk dan kami sekeluarga ingatkan ia batuk biasa. Hari ketiga, dia mula batuk dan keluarkan kahak yang banyak. Setakat itu, dia hanya makan ubat batuk dan tak pergi ke klinik lagi. Kelmarin, dia mula rebah dan seperti pitam, tapi masih lagi sedar.

Kata Aqeela, bapanya tidak pernah dijngkiti CVDI9 dan sudah menerima mendapat dos suntikan vksin CVDI9 yang lengkap. Abah tidak pernah dijngkiti CVDI9, beliau juga sudah mengambil vksin lengkap. Sebelum dimasukkan ke wad, abah sudah melakukan ujian calitan Rapid Test Kit RTK dan hasilnya negatif.

Jadi, doktor sedang menyiasat kvman apa yang menjngkiti abah. Doktor memaklumkan kvman ini tersebar dengan sangat cepat. Sebelum ini, abah tiada masalah kesihatan terutama berkaitan paru-paru kerana bukan perokok. Abah seorang yang sihat, katanya. Tambah Aqeela, dia dan ibunya hanya boleh melihat bapanya dari cermin luar kerana pelawat tidak dibenarkan melawat. Dan hanya waris sahaja boleh datang melihatnya, katanya. Hisham mengecapi populariti menerusi filem TsuFeh Sofiah pada 1986, Perempuan 1988, Sara, Selamat Pagi Cinta 2008, S.antau dan Syurga Cinta 2009. Beliau membintangi banyak drama popular termasuklah Dalam Hati Ada Cinta 2004, Dalam Hati Ada Cinta 2 2005 dan Tok Ayah 2014. Sumber, Awattsyeikh.com

Exit mobile version