Dah 6 kali jalani kimoterapi tapi tiada perubahan, Ibnor Riza perlukan RM30k lagi untuk lakukan 2 lagi sesi kimoterapi di hospital swasta

PENYANYI Ibnor Riza perlu menjalani rawatan alternatif di hospital swasta bagi merawat knsr limfoma tahap empat yang dihidapinya ketika ini. Ibnor atau Ibnor Riza Ibrahim, 62, berkata, selepas menjalani kimoterapi sebanyak enam kali di hospital kerajaan, ia masih belum mampu mematikan sel knsr dalam tubuhnya. Menurutnya, dia memerlukan kos rawatan sebanyak RM30,000 untuk melakukan dua lagi sesi kimoterapi di salah sebuah pusat perubatan kanser di Petaling Jaya, Selangor.

“Sel knsr masih lagi ada dan saya perlu mengambil langkah alternatif dengan membuat dua sesi kimoterapi di hospital swasta yang menelan belanja RM30,000. “Jika sel knsr masih tidak dapat dihapuskan maka saya perlu teruskan empat sesi kimoterapi dengan kos RM80,000,” katanya ketika dihubungi pada Khamis. Dalam pada itu, Ibnor berkata, jalan terakhir yang perlu dilakukan untuk merawat penyakitnya adalah menerusi operasi transplan pemindahan tulang sum sum. “Saya berusaha untuk mendapatkan rawatan di hospital swasta ini kerana ubat untuk menyembuhkan penyakit saya tidak ada subsidi di hospital kerajaan.

“Sepatutnya selepas saya menjalani rawatan kimoterapi sebanyak enam kali itu sudah nampak perubahan… tetapi rupanya masih sama. “Jalan akhir sekiranya gagal lagi, barulah saya akan menjalani transplan iaitu pemindahan tulang sum sum, itu pun memerlukan kos sehingga RM200,000 di hospital swasta,” ujarnya. Sementara itu, Ibnor berkata, beberapa rakan artis turut mengambil inisiatif mengumpul dana menampung kos rawatannya dengan mengadakan Malam Untukmu Ibnor yang akan diadakan di Hotel Grand Barakah Kuala Lumpur pada 30 Ogos ini.

Antara artis yang bakal membuat persembahan pada malam amal itu termasuk penyanyi Datuk Siti Fairuz, Jay jay, Nizam Laksamana, dan Sophia Ibrahim. “Kalau ikutkan saya masih kekurangan lagi RM17,000 untuk membiayai rawatan… disebabkan itu juga satu penganjuran malam amal akan diadakan bagi membantu saya mendapatkan dana. “Sudah hampir setahun saya tidak bekerja kerana saya tidak lagi boleh menyanyi dengan baik akibat kesan rawatan yang menganggu suara saya,” katanya. Peminat boleh membeli meja dengan harga RM1,300 atau jualan perseorangan berharga RM138 seorang.

Pada 19 Februari lalu, Ibnor tiba-tiba disrng pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis, tahap kolesterol tinggi, buasir, darah tinggi dan migrain yang teruk. Dia mendapat tahu tentang knsr itu selepas melakukan pemeriksaan doktor susulan mengalami bengkak pada lehernya. Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Exit mobile version