Rupanya dauh sireh dan asam jawa mampu rawat masalah kulat si bulus. Ini keterangan lebih lanjut.

Masalah kulat pada kucing adalah perkara biasa. Masalah kulat seperti ringworm atau dermatophytosis adalah salah satu penyakit yang kerap menyerang si bulus terutamanya kucing jalanan. Terdapat beberapa tanda kucing anda mengalami masalah kulat seperti luka di bahagian kepala, telinga, leher dan kaki bahagian depan. Kulat itu bukan sahaja mudah berjangkit kepada kucing yang lain ia boleh menyebabkan masalah lain seperti kemunculan kurap yang berwarna merah-kemerahan dan bulunya akan gugur.

Asam jawa dan daun sireh dikatakan mampu merawat luka dan masalah kulat pada kucing.

Sekiranya kucing anda mengalami gejala-gejala tersebut, sebaik-baiknya segera membawanya ke klinik veterinar untuk mendapatkan rawatan sebaiknya. Tindakan membiarkan perkara itu dan menganggap ia akan pulih dengan sendirinya boleh menyebabkan kucing anda dalam keadaan bahaya termasuk k3matian. Bagaimanapun ada pula yang menyarankan rawatan dengan menggunakan bahan semula jadi seperti daun sireh dan asam jawa untuk menangani masalah kulat pada kucing. Dikatakan, daun sireh yang ditumbuk dan digaul bersama asam jawa boleh disapu ke bahagian yang terkesan dan ia akan sembuh dengan lebih cepat.

Jika kucing menunjukkan sebarang masalah adalah lebih baik membawanya ke klinik.

Namun adakah benar dua bahan ini dapat memulihkan penyakit itu? Sebenarnya tiada bukti secara sainstifik menunjukkan bahawa asam jawa dan daun sireh mampu menghilangkan kulat pada kucing malah ia jauh daripada standard perubatan haiwan. Sebaliknya, perkara utama yang perlu dilakukan oleh pemilik kucing adalah dengan terus membawanya berjumpa doktor untuk diperiksa tahap penyakit yang dialami si bulus. Kebiasaannya, doktor haiwan akan membuat pemeriksaan sampel bagi menentukan masalah sebenar dihadapi selain memberi ubat-ubatan yang sesuai kepada kucing. Sumber: mstar

Teringin Mahu Bela Si Bulus. Ketahui 5 Perkara Perlu Pertimbangkan Sebelum Bela Si Bulus.

Kucing berlainan jantina mempunyai sikap dan personaliti berbeza. Memelihara kucing yang sesuai dengan gaya hidup seseorang memerlukan beberapa pertimbangan termasuklah jenis jantina si bulus. Bagaimanapun ramai tidak mengambil berat tentang perkara ini padahal kucing jantan dan betina memiliki sifat dan personaliti berbeza yang dapat mempengaruhi pemiliknya. Jadi apa yang membezakan sifat kucing betina dan jantan?

1. Karakter fizikal

Satu perbezaan yang jelas di antara kucing jantan dan betina adalah berat badan mereka di mana kucing jantan lebih besar dan berat. Saiz kucing juga boleh disebabkan oleh faktor kacukan dan jenisnya.

2. Usia

Kucing betina diketahui dapat hidup lebih lama berbanding kucing jantan namun itu bukan perkara utama kerana umur kucing biasanya dipengaruhi pelbagai faktor termasuk penyakit, pemakanan dan kesihatannya.

3. Sikap dan personaliti

Kebiasaannya kucing jantan lebih bersikap terbuka dan ramah berbanding kucing betina meskipun tanggapan ini tidak sepenuhnya benar. Jika seseorang lebih gemarkan kucing yang tidak terlalu aktif, si bulus betina lebih sesuai. Pakar haiwan berpendapat, kucing jantan lebih ramah kerana ia tidak memiliki naluri keibuan dan membuatkan ia lebih mudah bergaul dengan kucing lain mahupun manusia. Bagaimanapun, ada juga kes di mana kucing betina lebih aktif dan ia boleh disebabkan pelbagai faktor seperti usia.

4. Perilaku antara kucing

Jika sudah ada kucing di rumah dan ingin membela yang lain – kucing betina mungkin lebih sesuai kerana perilakunya yang mudah menyesuaikan diri lebih cepat. Ini kerana kucing betina lebih cenderung bekerjasama dalam kelompok kucing manakala kucing jantan lebih bersikap teritorial terhadap kucing lain terutamanya kucing jantan. Kucing betina juga lebih selesa tinggal dalam ruang lebih kecil manakala kucing jantan lebih gemar berkeliaran dan tidak suka duduk terperap di sesuatu kawasan dalam tempoh lama.

5. Mencakar

Baik kucing jantan atau betina, mencakar adalah salah satu aktiviti kegemaran mereka namun kucing jantan lebih kerap melakukan perkara itu sebagai cara menanda wilayah mereka. Perilaku itu akan bertambah kerap jika terdapat kucing jantan lain yang cuba masuk ke dalam wilayahnya. Sumber: mstar

Si Bulus Ni Macam Manusia Jugak Tau Siapa Sangka Dia Pun Boleh Cemburu. Ketahuilah Ini Beberapa Punca Dan Cara Atasi Kalau Kucing Korang Cemburu.

Seperti manusia, kucing juga mempunyai jenis personaliti yang berbeza. Salah satu daripadanya adalah sifat cemburu, atau seolah-olah sedang cemburu. Antara contoh tingkah laku yang menunjukkan kucing anda cemburu adalah kecenderungan untuk menjadi agresif, kuat berdaya saing, atau berhierarki dalam mendapatkan apa yang diingini seperti makanan atau perhatian.

Kucing yang cemburu lebih cenderung untuk menarik perhatian dan ‘clingy’ berbanding dengan kucing yang lain. Meskipun telatah kucing yang cemburu ini kadang kala memenatkan, ada beberapa langkah yang anda boleh buat untuk menghentikan rasa cemburu kucing ini. Kuncinya adalah dengan mengenal pasti mengapa kucing anda berasa cemburu.

Kenapa kucing boleh cemburu?

Seperti manusia, kucing juga boleh berasa cemburu apabila mereka disisihkan atau persekitaran menjadi lain. Ada beberapa punca kecenderungan si bulus menjadi cemburu, antaranya adalah: 1. Kurang perhatian daripada tuan sendiri. Boleh jadi si tuan lebih memberi perhatian kepada haiwan lain atau kedatanganbayi baru.

2. Cara penjagaan semasa kucing kecil boleh membuatkan mereka menjadi terlalu bergantung kepada anda, sehingga menunjukkan tanda-tanda cemburu jika kurang perhatian. 3. Tiada ruang sendiri seperti tempat tidur boleh membuat kucing berasa terancam oleh haiwan peliharaan lain.

Tanda-tanda kucing cemburu: Tingkah-laku si bulus yang cemburu kebiasaannya termasuk mendesis (hissing), menggeram (growling) dan juga memukul objek yang dicemburui seperti telefon bimbit dan mainan. Kucing yang cemburu juga akan menceroboh ruang peribadi anda. Sebagai contoh, kucing akan menyelit atau baring di hadapan anda semasa anda sedang bermain permainan video atau menggunakan telefon bimbit. Kucing akan berusaha untuk membuat anda memberi perhatian kepada mereka.

Si bulus yang cemburu juga boleh bertindak mencari perhatian dengan menjadi lebih agresif seperti mencakar dan menggigit. Jadi, jika wayar pengecas telefon bimbit anda sering putus digigit kucing, mungkin dia memerlukan perhatian? Sesetengah kucing pula akan sengaja membuat air kecil ke dinding atau mana-mana kawasan rumah dengan sengaja meskipun mereka sudah dilatih untuk membuang ke pasir yang disediakan.

Macam mana nak atasi masalah ini? 1. Kenal pasti punca kucing anda cemburu. Boleh jadi ia disebabkan oleh kemunculan haiwan peliharaan baru ataupun kelahiran bayi. 2. Luang masa bersama kucing adalah cara yang paling mudah untuk atasi masalah ini. 3. Beri kucing ruang privasi yang secukupnya. Ingatkan pasangan je boleh cemburu, kucing pun sama?!

Exit mobile version