Datuk A Aida desak seorang usahawan bergelar datuk selesaikan hutang, jumlah hutang yang dia pinjam tu bukan biasa biasa

TIADA angin tiada ribut, penerbit drama Datuk A. Aida mendesak seorang usahawan bergelar Datuk menunaikan janji untuk membayar semula wang dianggarkan RM1.3 juta yang dipinjam sebelum ini. A. Aida atau Zaidah Awang, 53, berkata, individu itu juga dilihat cuba melarikan diri selain memberi pelbagai alasan apabila diminta untuk melunaskan hutang. Malah perjanjian untuk memberikan sebidang tanah terletak di Janda Baik, Pahang sebagai cagaran pinjaman wang juga tidak ditepati usahawan tersebut.

“Saya ada perjanjian dengan dia sebelum ini… dia pinjam wang itu sebab mahu bina sebuah kolej pendidikan namun apabila institut tersebut tidak lagi beroperasi, dia mula susah nak bayar hutang. “Secara keseluruhan dia berhutang RM1.3 juta, dalam perjanjian ada menyebut dia meletakkan sebidang tanah sebagai cagaran tapi apabila saya minta dia beri tanah itu, dia bagi pelbagai alasan. “Dakwanya tanah itu di atas nama isteri dan susah untuk ditukar milik,” katanya ketika dihubungi pada Jumaat.

Dalam pada itu, A. aida berkata, dia sentiasa terbuka untuk bersemuka dan berbincang dengan individu tersebut bagi mencari penyelesaian dalam melunaskan hutang terbabit. “Kalau dia tak mampu nak bagi keseluruhan tanah itu, separuh pun jadilah. Sekurang-kurangnya ada juga hasilnya. “Kalau boleh saya nak berbincang secara baik tetapi saya telefon dia tak jawab sampai terpaksa hantar wakil untuk bertemu dan berbincang dengannya.

“Saya masih boleh bertolak ansur dan ada rasa simpati… saya bukan jahat sangat sampai tak memahani situasi dunia perniagaan,” ujarnya. Tambahnya, buat masa ini dia belum bercadang membuat laporan polis dan menanti nasihat pihak peguam untuk tindakan selanjutnya. Berkongsi lanjut, A. Aida dia sudah lama mengenali lelaki tersebut namun mereka hanya berjumpa setelah dipertemukan oleh abang angkatnya. A. Aida setuju untuk memberi wang modal kerana percaya dengan kertas cadangan dibentangkan selain berniat mahu membantu rakan usahawan.

“Saya sendiri berminat dengan perniagaan yang ingin dijalankan. Mungkin dengan cara ini saya boleh cuba satu bidang lain. Dalam masa sama saya ingin membantu usahawan Melayu,” jelasnya. Tambah A. Aida, dia enggan membawa ke muka pengadilan kerana bimbang ahli perniagaan itu menanggung malu namun tidak boleh berdiam diri dan akan mengambil tindakan saman sekiranya hal berkenaan tidak diselesaikan. Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Exit mobile version