Isu makin panas, terkini pihak Polis siasat Ebit Lew dan dah ambil keterangan beberapa orang saksi

Pihak polis sudah mengambil keterangan beberapa orang saksi berhubung laporan polis yang dibuat oleh seorang wanita yang berkait personaliti dakwah,  Ebit Irawan Ibrahim Lew atau biasa disapa Ebit Lew. Memetik laporan dari Utusan Malaysia, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Bukit Aman, Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan mengesahkan satu siasatan terhadap Ebit Lew telah dimulakan tanpa mendedahkan laporan tersebut dibuat atas kesalahan apa.

Dalam pada itu, pihak polis juga mengesahkan bahawa ada menerima laporan dari Ebit Lew yang mendakwa dirinya diftnh menerusi satu video dari podcast yang tular dengan tajuk ‘The Mondy Tattoo Interview’. Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Superintendan Mohd Fairus Jaafar memaklumkan memang ada menerima laporan daripada individu tersebut sekitar jam 2.17 pagi. Ujarnya, dia mengatakan telah difitnah oleh seorang wanita dikenali sebagai Mondy menerusi satu video interview secara podcast di sebuah saluran YouTube dengan durasi 27 minit 56 saat.

“Hasil siasatan mendapati, video berkenaan memaparkan wawancara yang dikatakan memfitnah individu terkenal tersebut dan kini mendapat 225,177 jumlah tontonan, 2,600 tanda suka dan 2,800 komen. Video memaparkan wawancara yang dikatakan memfitnah individu terkenal tersebut,” katanya. Difahamkan, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. “Orang ramai dinasihatkan supaya tidak membuat sebarang spekulasi berkaitan kejadian video yang tular di media-media sosial. Sekiranya didapati terdapat sebarang perlakuan yang menyalahi undang-undang, pihak PDRM akan mengambil tindakan tegas mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada,” tegas Mohd Fairus lagi.

Terdahulu, Ebit Lew telah berkongsi satu perkongsian di media sosial memaklumkan telah membuat laporan polis berhubung dakwaan seorang TikToker dari Indonesia yang mendakwa diganggu secara sksual oleh personaliti dakwah tersebut. Ebit yang baru sampai dari Jeddah telah terus ke balai polis untuk membuat laporang berhubung dakwaan yang dianggap fitnah itu. Susulan daripada itu, influencer, Caprice, yang bertanggungjawab memuat naik video temubual bersama Mondy telah menggesa supaya personaliti dakwah berkenaan segera melayangkan surat saman kepadanya kerana sudah bersedia dengan semua bukti.

Sumber: Omm. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Exit mobile version