Teruk kena kritik dengan warganet pasal berasak depan Kaabah, Hafiz Mahamad muat naik video penjelasan

Pempengaruh terkenal, Hafiz Mahamad kongsi video penjelasan berhubung isunya yang dipercayai berasak di hadapan Kaabah bagi mencium Hajarul Aswad. Menerusi video yang dikongsi olehnya, Hafiz memaklumkan video tersebut ditujukan khas buat media luar yang dikenali sebagai Hindustva Knight dimana menuduh wanita dikasari sewaktu di hadapan Kaabah dengan menyertakan video Hafiz Mahamad. Klik sini untuk lihat video.

Ujarnya, video tersebut dibuat bagi membetulkan naratif jahat media yang menggunakan agama untuk mengelirukan orang ramai selepas menjadikan rakaman sewaktu dia berasak-asak di hadapan Kaabah sebagai salah satu ciapannya. Dia juga telah meminta bantuan daripada Dr Kamilin Jamilin,  Ahli Majlis Fatwa Wilayah Persekutuan bagi menjelaskan tentang aspek keselamatan wanita dalam Islam serta ibadah yang dilakukan di Tanah Suci.

Pempengaruh dan juga usahawan itu turut menyertakan sekali infografik bagi memberi penjelasan yang lebih mudah difahami buat semua pihak terutamanya media luar yang bermain naratif agama dan menyentuh Islam sehingga mengelirukan banyak orang. Dalam pada itu, dia telah mengambil kesempatan menjelaskan keadaan sebenar dengan membuat video lakonan semula situasi yang dilakukan bagi memberi peluang kepada golongan wanita termasuklah isterinya untuk mencium Hajarul Aswad.

Katanya, situasi yang berlaku semasa video berasak-asak itu tular sama sekali tidak seperti yang diperkatakan kerana semua yang berada di situ cukup menjaga golongan wanita serta memberi ruang kepada mereka bagi mencium batu  dari syurga itu. Susulan daripada itu, Hafiz memohon orang ramai itu tidak saling bertelagah di ruangan komen berkenaan posting yang dibuat dan meminta supaya warganet menularkan video berkenaan sehingga media luar terbabit menyedari tentang penjelasan berkenaan.

“Segala mesej didalam video ini adalah untuk Media ini. Mohon ramai lihat video ni sampai habis & kongsikan video ini. Saya hargai sahabat “Muslim” & Non Muslim” yg sentiasa support selama ni. Jangan bertelagah sesama kita di ruang bawah. InsyaAllah semoga  “Apa yg stay di Internet” harini adalah perkara yg baik baik. Kejayaan Demi Kebahagiaan,” ujarnya.

Terdahulu, Hafiz Mahamad teruk dikritik warganet susulan video sewaktu dia berasak-asak di hadapan Kaabah kerana ingin memberi laluan kepada jemaah wanita mencium Hajarul Aswad telah dimanipulasi media luar. Dalam kapsyen yang dikongsi media terbabit, pihaknya telah mengeluarkan fitnah mengatakan kaum wanita tetap menerima gangguan sksl walaupun berada di hadapan Kaabah. Perkara itu membuatkan banyak pihak terutamanya masyarakat Islam di Malaysia berang dengan Hafiz Mahamad kerana disifatkan sudah mencemarkan nama agama dengan kontennya sewaktu mengerjakan umrah tempoh hari.

Sumber: Omm. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Exit mobile version