Beri komen isu Lana Nodin buat operasi bahagian hidung di luar negara, sekali Dai Syed tampil beri pandangannya

Perkongsian aktres Lana Nodin mengenai operasi hidung yang dilakukan di Korea baru-baru ini mendapat pelbagai reaksi daripada warganet. Biarpun rata-rata warganet memahami tindakan aktres itu namun masih ada segelintir mereka yang menganggap perbuatan tersebut hrm dalam sisi agama Islam. Untuk mendapatkan kepastian, pendkwah selebriti Da’i Syed menjelaskan operasi diharuskan atau dibolehkan hanya atas sebab kesihatan atau mengaibkan individu tersebut.

“Dalam hvkum asal, kalau kita mengubah sesuatu yang dicipta asal oleh Allah SWT, contoh dah memang cantik tapi kita ubah kononnya nak cantikkan lagi, jadinya hram la. Sebab ia dah kira mengubah ciptaan Allah. Tapi kalau misalnya kening kita sebelah macam penuh (lebat) dan sebelah lagi tidak. Maka dibolehkan untuk cukur sekiranya ia mengaibkan. Kalau dia membuat operasi disebabkan masalah kesihatan, setiap 5 atau 10 tahun memang perlu untuk dibd.4h atas nasihat doktor, maka diharuskan atau dibolehkan. Cuma, kalau saja-saja nak buat maka ia hram la. Masalah kesihatan, atau mengaibkan dirinya atau pernah terlibat dengan kejadian yang tak diingini, jadi atas nasihat doktor dia perlu untuk buat operasi maka ia diharuskan dan dibolehkan,” katanya.

Da’i Syed mengulas mengenai perkara tersebut selepas ditanya oleh pihak media ketika ditemui di Majlis Malam Selebriti dan Anak Seni bersama Pimpinan Kerajaan Negeri Kelantan. Pendkwah yang juga seorang penyanyi itu juga sekali lagi menegaskan bahawa operasi yang dilakukan aktres itu bukanlah mengubah ciptaan Allah. “Ia bukan mengubah ciptaan Allah, jika atas sebab kesihatan atau keaiban,” ujarnya lagi. Sumber, Gempak

Exit mobile version