Bulan Mei ini Balai Seni Negara akan dibuka. Pengunjung berpeluang tonton pameran digital dan banyak lagi program menarik menanti.

Balai Seni Negara di Kuala Lumpur akan membuka pintunya kepada orang ramai pada Mei ini selepas ditutup untuk tujuan pembaikan dan pengubahsuaian bahagian bumbung utama sejak Ogos 2020. Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, Datuk Seri Nancy Shukri merasmikan pelancaran Kalendar Program 2022 yang diadakan di lokasi ini pada 15 Februari lalu.

Dalam pada itu, program ‘Buy Art Malaysia’ yang diperkenalkan pada tahun 2021, turut dilancarkan secara rasmi pada majlis ini. Inisiatif itu bertujuan untuk menggalakkan pembelian karya seni visual melalui pengedaran baucar pada bulan Oktober dan November tahun lalu, sekali gus membantu penggiat seni menjana pendapatan dengan program itu akan diteruskan tahun ini.

Pengarah Balai Seni Negara, Amerrudin Ahmad (kiri), Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Nancy (tengah) dan Pengerusi Lembaga Kemajuan Seni Visual Negara Datuk Tom Abang Saufi (kanan) sempena pelancaran program Balai Seni Negara.

Menerusi pembukaan semula Balai Seni Negara, ia menampilkan sebuah pameran berjudul ‘NUSA’ (Motherland or Homeland) yang merupakan pameran tetap buat pertama kalinya memperlihatkan hampir 400 karya koleksi pilihan Khazanah Negara. Manakala, pameran Singles pula bertujuan meraikan pelukis-pelukis kontemporari terkini di Malaysia serta-merta, di samping memberi peluang kepada tetamu melihat perkembangan yang akan datang dalam adegan ini.

Menariknya, tetamu yang berkunjung akan merasai pengalaman baharu pameran berbentuk digital melalui kerjasama antarabangsa ‘Walking Through a Songlines’ Muzium Negara Australia dan Mosster Studio. Pameran interaktif ini bertujuan memberikan penghormatan kepada Orang Asli Australia dalam meneroka seluruh benua yang telah dipetakan selama beribu tahun lamanya.

Antara seni lukisan yang pernah dipamerkan di Balai Seni Negara.

“Disebabkan halangan pandemik dan Perintah Kawalan Pergerakan, program 2021 dilaksanakan secara dalam talian. “Untuk menandakan pembukaan semula galeri pada bulan Mei, pameran yang memberi impak ini akan direka bentuk khas untuk memberikan pengalaman unik kepada pengunjung. “Pun begitu, bagi mereka yang tidak berkesempatan melawat galeri secara langsung atau berada di luar negara, Balai Seni menawarkan akses secara dalam talian untuk pameran seni negara,” kata Pengerusi Lembaga Kemajuan Seni Visual Negara, Datuk Tom Abang Saufi.

Walaupun ‘Art Hospital’ di Balai Seni Negara merupakan Pusat Repositori dan Konservasi Seni Negara, ia berkemungkinan akan mula beroperasi pada tahun ini dengan menawarkan kemudahan dan perkhidmatan sewaan ruang simpanan karya, rujukan seni, kajian koleksi kepada orang awam.

Di Hospital Seni, tetamu berkemungkinan berada dalam kedudukan untuk memerhatikan kerja pemuliharaan yang dijalankan oleh unit Koleksi dan Pemuliharaan galeri. Sumber – Balai Seni Negara

Selain itu, para pelawat akan berada dalam kedudukan untuk memerhatikan kerja pemuliharaan yang dijalankan oleh unit Koleksi dan Pemuliharaan galeri. Bagaimanapun, kemungkinan akan terdapat pameran karya seni lama dan sumber berguna yang menempatkan penerbitan asli dan seluruh dunia seperti jurnal, katalog, buku dan majalah. Program lain tahun ini merangkumi ‘Young Art Entrepreneur’ (YAE) yang menawarkan program keusahawanan dan residensi studio kepada pelukis Malaysia berumur antara 18 hingga 35 tahun. Manakala, Festival Ekosistem Seni Malaysia (MAEF) dan Program Keluarga Seni Malaysia ‘Art To Heart’, bermatlamat untuk mengeratkan lagi perpaduan serta meningkatkan penjanaan ekonomi dan ketamadunan bangsa.

Galeri Seni Negara akan dibuka semula pada bulan Mei ini dengan koleksi pameran yang menakjubkan dan mendebarkan selain pengenalan akan kemudahan ‘Art Hospital’.

Tom Abang Saufi berkata, jika orang ramai berhasrat untuk melancong pada tahun ini, jangan lupa mengintai pertunjukan karya seni umum yang terdapat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. “Pameran seni secara terbuka ini juga terdapat di Lapangan Terbang Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu,” katanya.

Atas dasar itu, versi Program Bakat Muda Sezaman tahun ini melihat karya seni terkini tidak melumpuhkan semangat peserta seramai 166 orang dalam menyertai pertandingan ‘Art On Site’. Walaupun berdepan kekangan pandemik, penyertaan itu masih diteruskan mengikut SOP yang kini menunggu keputusan pemenang daripada juri yang bakal diumumkan tidak lama lagi. Sumber: mstar.

Memang Pelik Dan Unik Betul. Ketahui 4 Muzium Unik Di Seluruh Dunia.

Adakah anda suka melawat muzium? Hari ni, admin nak kongsikan tentang 4 muzium paling unik di dunia. Ada di antara muzium dalam senarai ni yang boleh dilihat pamerannya hanya jika anda boleh snorkelling atau diving. Kalau nak tahu muzium apa tu, korang kena lah baca sampai habis.

1. The Cup Noodle Museum, Jepun

Bagi peminat tegar mi segera, Cup Noodle Museum di Jepun ini mungkin sudah memang ada dalam bucket list anda. Mempunyai dua cawangan di negara matahari terbit, pengunjung di muzium ini akan mempelajari sendiri sejarah mi segera.

Muzium ini turut mempamerkan pondok dimana Momofuku Ando, iaitu orang pertama yang mencipta mi segera menghasilkan salah satu makanan kegemaran masyarakat dunia. Selain itu, para pengunjung juga boleh menghasilkan cup noodle tersendiri. Selain mempunyai pameran berwarna-warni mi segera dari seluruh dunia, muzium ini juga mempunyai Instant Noodles Tunnel yang memaparkan 800 packaging produk mi segera yang semakin berkembang.

2. Cancun Underwater Museum of Art, Mexico

Jika anda pandai snorkelling atau diving, muzium ini mungkin akan menjadi pilihan anda. Terletak di antara pulau-pulau di Cancun dan Isla Mujeres, muzium ini merupakan muzium bawah laut paling besar di dunia. Setiap tahun, dikatakan hampir 750,000 pelancong akan datang ke sini. Terdapat kira-kira 500 sculptures dipamerkan, muzium ini mengetengahkan pelbagai tema seperti kehidupan para nelayan dan banyak lagi.

3. The Museum of Broken Relationships, Croatia

Mungkin kedengaran aneh tetapi memang wujud sebuah muzium di dunia ini yang didekasikan khas untuk hubungan cinta yang tidak kesampaian. Terletak di Zagreb, Croatia, kebanyakan barang pameran di dalam muzium ini adalah barangan peribadi bekas kekasih beserta description pendek mengenai objek itu. Idea disebalik pembangunan muzium ini bermula dengan satu jenaka antara Olinka Vištica dan Dražen Grubišić yang mahu membangunkan muzium untuk menempatkan barangan peribadi mereka apabila mereka memutuskan hubungan. Ia sebenarnya sebagai salah satu cara pasangan itu untuk mengenang memori mereka bersama. Siapa sangka, jenaka itu menjadi realiti dan muzium berkenaan dilahirkan.

4. The Museum of Bread Culture, Jerman

Anda peminat roti? Jika ya, kunjungan ke muzium ni mungkin akan buatkan anda terus mengidam nak makan roti. Diasaskan pada tahun 1955, Museum of Bread Culture yang terletak di Jerman ini bertujuan untuk memaparkan sejarah roti berusia 6,000 tahun yang berkait rapat dengan budaya dan pembangunan manusia. Muzium ini mempamerkan lebih 18,000 objek dan 700 daripadanya adalah pameran kekal. Selain mengetengahkan kepentingan roti dalam masyarakat, muzium ini juga ada menunjukkan pelbagai cara membuat roti.

Pun begitu, tiada roti sebenar yang dipamerkan di muzium ini kerana pengasasnya percaya roti bukanlah satu barang pameran tetapi makanan yang perlu dihidangkan panas setiap hari. Apa pendapat anda tentang muzium-muzium ini? Anda tahu mana-mana muzium unik lagi dalam dunia ni? Tinggalkan komen anda di ruangan komen. Sumber:lobak merah.