Kenali etnik di dunia yang mempunyai kelebihan luar biasa. Etnik di Malaysia termasuk salah satu antaranya.

Bagi manusia yang mempunyai kelebihan melakukan sesuatu yang di luar tahap keupayaan biasa boleh dikategorikan sebagai manusia luar biasa. Berikut merupakan antara etnik di seluruh dunia yang mempunyai kelebihan luar biasa:

Orang Bajau Handal Menyelam

Etnik Bajau dikatakan mampu berada dalam air sama seperti kita yang berdiri di atas daratan. Untuk membolehkan mereka menyelam dengan baik, orang Bajau akan memecahkan gegendang telinga mereka pada usia muda bagi mengelakkan rasa sakit yang akan dirasai semasa di dalam air. Apa yang unik, semuanya dilakukan tanpa menggunakan peralatan moden yang biasa digunakan penyelam lain.

Orang Kerdil Di Ecuador Kebal K4ns3r

Kumpulan komuniti yang menetap di Ecuador ini mempunyai penyakit yang dikenali sebagai sindrom Laron dan tubuh mereka tidak mempunyai kebolehan untuk menukarkan sel-sel sihat kepada sel kans3r. Disamping itu juga, tubh mereka lebih sensitif terhadap insulin sekaligus menyukarkan mereka terkena penyakit diabetis.

Orang Kalenjin Pakar Lari Jarak Jauh

Tinggal di kawasan tanah tinggi mengakibatkan tubuh etnik Kalenjin yang menetap di Lembah Great Rift, Kenya kekurangan oksigen dan membuatkan tubuh mereka lebih aktif untuk menghasilkan oksigen. Atas sebab itulah etnik Kalenjin mempunyai kemampuan untuk berlari jarak jauh lebih lama dan dalam masa yang lebih pantas sehingga seringkali memenangi kutipan pingat di sukan Olimpik.

Orang Sherpa Hebat Mendaki

Apa yang membezakan etnik Sherpa di Nepal dengan pendaki lain adalah tubuh mereka yang sudah dibiasakan hidup dalam suasana kurang oksigen pada ketinggian lebih 8,000 kaki yang dipercayai sudah diwarisi sejak 6,000 tahun dahulu. Mereka mempunyai kebolehan untuk menghasilkan tenaga dalam keadaan kurang atau ketiadaan oksigen dengan lebih berkesan berbanding manusia biasa. Jadi kita patut berbangga kerana Malaysia juga mempunyai kumpulan etnik yang hebat dan luar biasa setaraf dengan etnik di luar sana. Sumber: murai.my

Memang Dahsyat Gila. Ketahui 5 Bandaraya Yang Digelar Kota Paling Berdosa Di Dunia.

Siapa sangka dalam banyak-banyak bandaraya yang di bina di dunia ini terdapat beberapa bandaraya yang digelar sebagai kotaraya paling berdosa di dunia. Mesti ramai yang pelik kenapa ada bandaraya digelar begitu bukan? Ingin tahu lebih lanjut, jom selongkar rahsianya di bawah.

1 Kota Berlin, Jerman

Bandaraya di Berlin, Jerman ini mendapat gelaran kota berdosa kerana ia merupakan bandaraya yang pertama mempelajari tentang s3ksu4l secara terbuka pada kurun ke-19. Apatah lagi pemerintahnya pada waktu itu merupakan seorang yang bersikap terbuka terhadap s3ks bebas, pertunjukan cabaret dan ‘striptease’.

2 Kota Macau, China

Bandaraya popular ini sangat terkenal dengan gelaran kota judi di seluruh dunia, segala aktiviti hiburan, parti minuman beralkohol, pelacvrn sudah menjadi simbol biasa di bandar tersebut jadi tidak hairanlah ia juga dikenali sebagai kota paling berdosa di dunia.

3 Kota Las Vegas, Nevada

Sama seperti bandaraya di Macau, kota Las Vegas juga merupakan kota perjudian yang beroperasi 24 jam dan menawarkan pelbagai aktiviti pelacvran dan parti bebas secara terang-terangan di bandaraya ini.

4 Kota Amsterdam, Belanda

Bandaraya yang indah ini terkenal dengan aktiviti s3ks bebas dan penggunaan dadah, malah undang-undang di sana juga membenarkan pengambilan d4d4h seperti marijuana dan kokain, serta membenarkan perkahwinan sama jantina jadi tidak hairanlah ia di gelar sebagai bandar paling berdosa di dunia.

5 Kota Pattaya, Thailand

Di bandar ini pula sangat terkenal sebagai syurga buat para transg3nder, mana-mana individu yang ingin menukar jantina diri pasti akan ke kotaraya ini. Ia menjadi destinasi utama bagi mereka yang mahukan mengubah kejadian diri secara terang-terangan. Apa pendapat kamu tentang bandaraya ini? Sumber: murai.my

Budaya Buruk Di Jepun Yang Tidak Kita Ketahui. Ini 5 Budaya Buruk Dan Pelik Dan Tidak Sewajarnya Kita Contohi.

Tak dapat dinafikan negara Jepun mempunyai banyak budaya baik yang boleh dicontohi. Tapi pernah tak korang terfikir kalau ada ke budaya buruk kat negeri matahari terbit ni?. Ada, meh admin kupas sikit berkenaan budaya-budaya buruk orang Jepun yang kita tak patut ikut.

Layanan terhadap pesalah hukuman mati

Dalam sistem Jepun, layanan terhadap banduan biasa dan banduan yang dah disahkan bakal berdepan hukuman mti adalah berbeza. Mereka yang berhadapan dengan hukuman mti akan diasingkan dalam penjara-penjara khas di tempat lain yang digelar sebagai pusat tahanan. Segala hal ehwal banduan di situ hanya bergantung kepada budi bicara pengelola pusat tahanan. Selain itu, kebebasan mereka juga terbatas.

Tak dibenarkan berbual sesama mereka. Riadah dua kali sahaja seminggu. Tak boleh bersenam dalam sel sendiri. TV tak boleh. Hanya tiga buah buku boleh disimpan. Yang lagi menyedihkan, dorang tak tahu tarikh akhir sendiri. Banduan hanya akan tahu pada pagi hari perlaksanaan hukuman dan selepas selesai baru lah warisnya akan dihubungi.

‘Memecat’ pekerja dengan menyeksa jiwa mereka

Syarikat di Jepun susah untuk membuang pekerja yang bermasalah disebabkan oleh undang-undang di sana. Mereka boleh disiasat atas pemecatan tersebut atau perlu membayar pampasan yang tinggi. Jadi, mereka memikirkan jalan yang lain yang boleh membuatkan pekerja tersebut berhenti secara ‘sukarela’. Mereka akan ditempatkan pada satu bilik khas yang sengaja dibina oleh syarikat bagi tujuan ini dan di sini lah ‘penyeksaan’ bermula.

Antara kerja-kerja penyeksaan melecehkan yang diberi seperti memeriksa video CCTV berjam-jam, buat kerja memasukkan data yang banyak, dan ada juga yang diwajibkan menonton skrin bagi mencari keganjilan dalam rancangan TVBoleh berpinar mata dia. Akhirnya, yang tak tahan akan berhenti sendiri. Tapi kat sini lain pula caranya, pindahkan kat cawangan jauh. Korang rasa mana lagi ok?

Karoshi – kerja sampai mti

Budaya kerja sampai mti. Ya, masyarakat Jepun memang lebih banyak menghabiskan masa bekerja daripada duduk rumah atau melepak. Kerja kuat takpa, tapi dorang kerja kuat sangat sampai mti akibat keletihan!

Satu per lima daripada pekerja Jepun berhadapan risiko ‘hilang nyawa akibat kerja berlebihan.”

Setiap tahun, ratusan kematn yang dikaitkan dengan karoshi adalah terkena serangan strok, serangan jantung dan bnh diri.

Hikikomori – ‘memencilkan diri’

Tabiat mengurungkan diri bagi golongan anak muda bukanlah perkara pelik, even masyarakat tempatan sini pun ada. Ngaku jela yang duk bilik masa saudara datang tu. Tapi, budaya hikikomori di Jepun ni boleh tahan parahnya. Dorang boleh duduk bilik bertahun lamanya! Dianggarkan, lebih 700,000 orang anak muda memilih untuk memencilkan diri di dalam bilik mereka. Ni lah antara gambaran seorang hikikomori. Hikikomori ini dikenalpasti jika seseorang itu mengurung dirinya sekurang-kurangnya tempoh 6 bulan dan keatas. Ia bukanlah hal yang pelik di Jepun.

Kodokushi – mti sendirian

Dulu, memang kebiasaan orang-orang tua yang tinggal sendirian mti tanpa diketahui oleh sesiapa, even keluarga sendiri. Min pelik kadang dorang ni tak berhubung ke? Menurut sumber, ada satu kes pada tahun 2000, seorang warga emas telah meninggal dunia hanya dijumpai selepas 3 tahun. Tu pun sebab baki duit dalam akaunnya tak mencukupi untuk pemotongan khidmat utiliti air dan elektrik. 3 tahun wehNamun, keadaan kodokushi lebih parah sekarang kerana ia juga melibatkan orang muda. Tahun 2015, dilaporkan sebanyak 238 kes melibatkan individu berusia 20-an dan 30-an. 80 peratus darinya adalah golongan lelaki…

Sumber : iluminasi