Ramai suka selfie tapi jangan terus selfie di sembarangan tempat. Ketahui 8 lokasi larangan ambil gambar ini.

Jika berhibur, tak lengkap rasanya jika tak selfie atau wefie. Tetapi berhati-hatilah kerana tak semua lokasi di kawasan atau negara yang anda kunjungi diperbolehkan untuk mengambil foto. Di beberapa negara, peraturan tentang berfoto perlu anda ambil tahu, terutama jika ingin berkunjung ke sana dalam waktu dekat. Jangan sampai anda yang tak tahu apa-apa tiba-tiba harus berurusan dengan hukum hanya kerana silap berfoto. Menurut laporan Brightside, berikut ini lokasi-lokasi yang “terlarang” untuk mengambil gambar:

1.Amsterdam, Belanda

Kawasan Red Light District di Amsterdam adalah salah satu tempat di dunia yang dilarang untuk ambil foto, apalagi merekam video. Tempat ini dikenali sebagai lokasi pel4curan. Di kawasan tersebut, penduduk tempatan benci ketika pelancong mengambil foto. Jika tetap nekad membawa kamera dan berfoto di sana, ada orang yang akan mengambilnya secara paksa. Risiko terburuk, anda mungkin akan dipukul. Sebaiknya tak perlu selfie jika bercuti ke sana.

2.Korea Selatan

Wah, ternyata di Korea Selatan juga ada larangan untuk foto-foto! Di sana, anda tidak boleh mengambil foto orang sana, khususnya wanita, tanpa pengetahuannya, apalagi jika itu dilakukan di tempat umum. Jika anda mengabaikan peraturan ini.

3. Amerika Syarikat

Di Amerika Syarikat juga terdapat larangan untuk ambil foto. Anda tidak boleh ambil gambar properti peribadi di AS, kecuali telah mendapatkan izin dari si pemilik. Kerana larangan tertentu ini, sebaiknya selalu perhatikan jika tanda-tanda di setiap tempat di AS yang ingin anda kunjungi.

4. Uni Emirat Arab

Di Uni Emirat Arab, mengambil foto di tempat-tempat terlarang akan didenda dan dipenjarakan 1-3 bulan. Anda juga tidak boleh ambil gambar bangunan pemerintah, jambatan tertentu dan istana para syekh. Larangan terkait istana sudah tertulis dalam undang-undang setempat.

5. Korea Utara

Tak cuma berfoto, nyaris semua hal dilarang dilakukan di Korea Utara kecuali telah mendapatkan izin. Keluar hotel tanpa pemandu pelancong dan masih banyak lagi. Kamu harus ekstra hati-hati jika ingin ke Korea Utara.

6. London

Nah, kalau di London masih lebih fleksibel. Kamu boleh bergambar sesuka hati asalkan tidak memalukan, ya, hehe. Asalkan tidak untuk keperluan komersial, di manapun tempatnya diperbolehkan mengambil gambar. Kecuali untuk Trafalgar Square dan Parliament Square, kamu memerlukan izin dari ketua bandar London jika ingin mengambil gambar.

7. Jepun

Di Jepun, ada larangan untuk bergambar di kuil dan patung-patung tertentu. Ada juga lokasi yang sama sekali tidak dibenarkan untuk berfoto.Sumber: murai.my

Pelik Tapi Mengejutkan. Ini 5 Lokasi Di Dunia Tak Boleh Dijejaki Oleh Kaum Wanita

Walaupun perjuangan golongan aktivis tentang wujudnya segregasi (bezakan lelaki dan wanita) dibuat, tetapi masih wujud tempat-tempat seperti ini. Bunyinya agak pelik, tetapi ada beberapa bahagian di dunia tidak boleh dijejaki kaum wanita. Ini kerana masih terdapat segelintir masyarakat yang berpegang kepada adat resam dan kepercayaan tradisional di kawasan tertentu.

Bagaimanapun sebahagian daripada kepercayaan ini tidak lagi terpakai dalam amalan harian, terutamanya pantang larang dan adat yang melibatkan perbezaan layanan antara lelaki dan wanita. Berikut adalah beberapa kawasan di mana wanita dilarang memasuki atau mendekati kawasan tersebut.

1. Lorong Herbertstrasse, Jerman

Walaupun bukan kerana adat atau kepercayaan tradisional, tempat ini mempunyai sejarahnya tersendiri. Jalan Herbertstrasse di Jerman melarang wanita masuk kerana ia merupakan lorong kegiatan yang tidak baik. Pada masa lalu, kerajaan Nazi Jerman memilih untuk mendirikan pagar untuk menyembunyikan aktiviti yang berlaku di bahagian dalamnya. Uniknya, pagar ini masih didirikan walaupun sudah banyak kali diruntuhkan oleh gerakan-gerakan aktivis yang cuba menghalang pengeksploitasian wanita dan larangan untuk wanita masuk berjaya dikekalkan.

2. Kuil Shabarimala, India

Kuil ini merupakan kuil Hindu yang terletak di Kerala, India. Sejak tahun 1991, kuil ini telah menjadi zon terhad untuk wanita yang sedang dalam proses ovulasi. Bagaimanapun, larangan itu berjaya dicabar oleh pertubuhan hak asasi manusia pada 2018. Mahkamah India terpaksa mengisytiharkan bahawa semua penganut Hindu harus dibenarkan memasuki kuil tanpa mengira jantina. Tetapi ini menyebabkan kontroversi besar kerana pada penghujung tahun 2019, kerajaan Kerala mengumumkan bahawa mereka akan melarang mana-mana wanita daripada memasuki kuil.

3. Pulau Okinoshima, Jepun

Pulau di Jepun ini dianggap sebagai salah satu tempat suci masyarakat Jepun. Okinoshima juga disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco, dan wanita dilarang memasuki pulau itu. Bukan itu sahaja, hanya 200 orang sahaja dibenarkan memasuki pulau itu pada 27 Mei setiap tahun. 27 Mei merupakan upacara memperingati peperangan yang berlaku tidak jauh dari pulau tersebut. Majlis tersebut memerlukan semua yang hadir berendam di pantai tanpa memakai tali. Aktiviti berendam ini merupakan aktiviti yang wajib untuk menyucikan pelancong lelaki sebelum berjalan ke kawasan lain.

4. Gunung Omine, Jepun

Tapak suci Gunung Omine, yang juga terletak di Jepun, telah menjadi salah satu tempat ibadat utama Shugendo, iaitu agama purba yang diamalkan oleh etnik minoriti di Jepun. Selama lebih dari 1,300 tahun, hanya kumpulan lelaki dibenarkan mendaki gunung dan mencapai kuil yang dibina di atasnya. Pada tahun 1872, kerajaan Jepun mengharamkan sebarang aktiviti kerana jantina menghalang mereka daripada memasuki tempat tertentu. Namun, menariknya wanita di sini tidak menimbulkan kontroversi, malah menghormati tuntutan sami di sana, tidak seperti yang berlaku di Kuil Shabarimala.

5. Pergunungan Athos, Greece

Selama lebih 1,000 tahun, kawasan pergunungan ini sebenarnya dibuka untuk latihan sami. Gunung Athos dipanggil “Agion Oros” di Greece, yang bermaksud gunung suci kawasan larangan untuk wanita. Malah, haiwan betina juga dilarang menjejaki gunung tersebut. Wanita juga dilarang menghampiri kawasan itu sejauh lebih kurang 500 meter sebelum disifatkan memasuki kawasan larangan. Tradisi ini dikekalkan untuk memperingati kemunculan Perawan Maria di kawasan yang menukar kawasan itu menjadi doktrin Ortodoks Kristian, dan mereka akan memastikan bahawa hanya Mary adalah satu-satunya wanita yang menjejakkan kaki di kawasan itu.