Rupanya Mac adalah bulan Pengguna Kebangsaan. Ini 8 hak anda sebagai pengguna yang perlu diketahui.

Ketahui hak anda sebagai pengguna. Buat julung kalinya, kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mengadakan sambutan Bulan Pengguna Kebangsaan (BPK) peringkat nasional di seluruh negara sepanjang bulan Mac. Sambutan ini antara lain bertujuan untuk memperkasa pengguna agar menjadi lebih cakna dan berdaya upaya dalam pelbagai aspek terutamanya hak dan perlindungan pengguna. BPK2022 disambut selama sebulan bermula pada 1 Mac dan berakhir pada 31 Mac ini, yang mana kemuncak sambutan akan diadakan pada 26 Mac ini.

8 hak anda sebagai pengguna.Tetapi adakah masyarakat sedar tentang hak mereka sebagai pengguna? Jika masih belum tahu, sebenarnya terdapat lapan perkara penting yang perlu diketahui bagi memastikan sebagai pengguna hak anda tidak terabai.1. Mendapatkan keperluan asas

2. Mendapatkan maklumat

3. Mendapatkan keselamatan

4. Menyuarakan pendapat

5. Pendidikan pengguna

6. Membuat pilihan

7. Mendapatkan ganti rugi

8. Mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat

Pengguna mempunyai hak untuk memilih.

Tidak hanya itu, sebagai pengguna, anda juga mempunyai hak untuk memilih tanpa desakan dan paksaan peniaga.

Terdapat tiga persoalan yang boleh membantu dalam soal hak pengguna untuk memilih, termasuklah;

1. Apa nak beli?

Keperluan, citarasa, kesukaan. Pengguna bersedia membayar lebih jika pilihan dibuat atas dasar gaya, citarasa dan kesenangan.

2. Di mana nak beli?

Kedai, premis, platform dan lokasi. Sedia beralih jika sesebuah premis tidak lagi menjual pada harga yang munasabah.

3. Bila nak beli?

Keperluan mendesak atau boleh tunggu waktu yang sesuai seperti jualan mega, diskaun dan potongan harga untuk tingkatkan penjimatan. Sementara itu, BPK adalah bersesuaian dengan sambutan Hari Hak Pengguna Sedunia (HHPS) yang disambut pada 15 Mac di mana tahun ini bertemakan Fair Digital Finance atau kesaksamaan dalam kewangan digital.

KPDNHEP mempunyai pelbagai saluran untuk pertanyaan dan aduan.

KPDNHEP mengadaptasi tema itu bersesuaian dengan keadaan dan kesesuaian masyarakat iaitu Digitalisasi Pengguna yang memfokuskan kepada penggunaan transaksi dalam talian yang lebih mudah, cepat dan selamat bagi urusan harian. Ia juga bagi memastikan kesaksamaan dan perlindungan kepada pengguna dalam aktiviti kewangan terutamanya secara dalam talian terpelihara. Dalam pada itu, KPDNHEP sebenarnya telah tampil melalui inisiatif serupa tahun lalu melalui Pendigitalan Industri Peruncitan (ReDI) termasuk peniaga kecil di pasar, pasar tani dan pasar malam.

Pemilihan tema itu juga bertepatan dengan pandemik Covid-19 yang kini ramai beralih kepada transaksi bayaran, jual beli dan sebagainya tanpa sentuhan dan dalam talian yang lebih efisien. Dalam perkembangan sama, KPDNHEP menerusi BPK2022 tahun ini telah merangka pelbagai aktiviti dan program selaras dengan perkembangan hal ehwal kepenggunaan semasa dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang masih berjalan. Antara aktiviti yang bakal berlangsung di peringkat negeri dan daerah termasuklah aktiviti komuniti, wacana ilmiah, kembara rakan KPDNHEP, jualan, karnival kepenggunaan, promosi dan pertandingan kepenggunaan. Sumber: mstar

Bulan Mei Ini Balai Seni Negara Akan Dibuka. Pengunjung Berpeluang Tonton Pameran Digital Dan Banyak Lagi Program Menarik Menanti.

“entry-meta”>Balai Seni Negara di Kuala Lumpur akan membuka pintunya kepada orang ramai pada Mei ini selepas ditutup untuk tujuan pembaikan dan pengubahsuaian bahagian bumbung utama sejak Ogos 2020. Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, Datuk Seri Nancy Shukri merasmikan pelancaran Kalendar Program 2022 yang diadakan di lokasi ini pada 15 Februari lalu.

Dalam pada itu, program ‘Buy Art Malaysia’ yang diperkenalkan pada tahun 2021, turut dilancarkan secara rasmi pada majlis ini. Inisiatif itu bertujuan untuk menggalakkan pembelian karya seni visual melalui pengedaran baucar pada bulan Oktober dan November tahun lalu, sekali gus membantu penggiat seni menjana pendapatan dengan program itu akan diteruskan tahun ini.

Pengarah Balai Seni Negara, Amerrudin Ahmad (kiri), Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Nancy (tengah) dan Pengerusi Lembaga Kemajuan Seni Visual Negara Datuk Tom Abang Saufi (kanan) sempena pelancaran program Balai Seni Negara.

Menerusi pembukaan semula Balai Seni Negara, ia menampilkan sebuah pameran berjudul ‘NUSA’ (Motherland or Homeland) yang merupakan pameran tetap buat pertama kalinya memperlihatkan hampir 400 karya koleksi pilihan Khazanah Negara. Manakala, pameran Singles pula bertujuan meraikan pelukis-pelukis kontemporari terkini di Malaysia serta-merta, di samping memberi peluang kepada tetamu melihat perkembangan yang akan datang dalam adegan ini.

Menariknya, tetamu yang berkunjung akan merasai pengalaman baharu pameran berbentuk digital melalui kerjasama antarabangsa ‘Walking Through a Songlines’ Muzium Negara Australia dan Mosster Studio. Pameran interaktif ini bertujuan memberikan penghormatan kepada Orang Asli Australia dalam meneroka seluruh benua yang telah dipetakan selama beribu tahun lamanya.

Antara seni lukisan yang pernah dipamerkan di Balai Seni Negara.

“Disebabkan halangan pandemik dan Perintah Kawalan Pergerakan, program 2021 dilaksanakan secara dalam talian. “Untuk menandakan pembukaan semula galeri pada bulan Mei, pameran yang memberi impak ini akan direka bentuk khas untuk memberikan pengalaman unik kepada pengunjung. “Pun begitu, bagi mereka yang tidak berkesempatan melawat galeri secara langsung atau berada di luar negara, Balai Seni menawarkan akses secara dalam talian untuk pameran seni negara,” kata Pengerusi Lembaga Kemajuan Seni Visual Negara, Datuk Tom Abang Saufi.

Walaupun ‘Art Hospital’ di Balai Seni Negara merupakan Pusat Repositori dan Konservasi Seni Negara, ia berkemungkinan akan mula beroperasi pada tahun ini dengan menawarkan kemudahan dan perkhidmatan sewaan ruang simpanan karya, rujukan seni, kajian koleksi kepada orang awam.

Di Hospital Seni, tetamu berkemungkinan berada dalam kedudukan untuk memerhatikan kerja pemuliharaan yang dijalankan oleh unit Koleksi dan Pemuliharaan galeri. Sumber – Balai Seni Negara

Selain itu, para pelawat akan berada dalam kedudukan untuk memerhatikan kerja pemuliharaan yang dijalankan oleh unit Koleksi dan Pemuliharaan galeri. Bagaimanapun, kemungkinan akan terdapat pameran karya seni lama dan sumber berguna yang menempatkan penerbitan asli dan seluruh dunia seperti jurnal, katalog, buku dan majalah. Program lain tahun ini merangkumi ‘Young Art Entrepreneur’ (YAE) yang menawarkan program keusahawanan dan residensi studio kepada pelukis Malaysia berumur antara 18 hingga 35 tahun. Manakala, Festival Ekosistem Seni Malaysia (MAEF) dan Program Keluarga Seni Malaysia ‘Art To Heart’, bermatlamat untuk mengeratkan lagi perpaduan serta meningkatkan penjanaan ekonomi dan ketamadunan bangsa.

Galeri Seni Negara akan dibuka semula pada bulan Mei ini dengan koleksi pameran yang menakjubkan dan mendebarkan selain pengenalan akan kemudahan ‘Art Hospital’.

Tom Abang Saufi berkata, jika orang ramai berhasrat untuk melancong pada tahun ini, jangan lupa mengintai pertunjukan karya seni umum yang terdapat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. “Pameran seni secara terbuka ini juga terdapat di Lapangan Terbang Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu,” katanya.

Atas dasar itu, versi Program Bakat Muda Sezaman tahun ini melihat karya seni terkini tidak melumpuhkan semangat peserta seramai 166 orang dalam menyertai pertandingan ‘Art On Site’. Walaupun berdepan kekangan pandemik, penyertaan itu masih diteruskan mengikut SOP yang kini menunggu keputusan pemenang daripada juri yang bakal diumumkan tidak lama lagi. Sumber: mstar.