Terlampau ikutkan emosi sampai bertindak luar kawalan, Rupanya ini punca ketidakstabilan dalam hubungan

Baru baru ini tular di media sosial berkenaan Amber Heard dan Johnny Depp dikatakan menghadapi tox1c relationship sebelum berpisah. Ketika ini nama pelakon Amber Heard menjadi bualan hangat apabila sikap buruknya terbongkar di dalam mahkamah apabila pelbagai bukti menunjukkan dia mendera bekas suaminya, aktor Johnny Depp ketika mereka berkahwin. Namun sebelum ini, Amber mendakwa dia menjadi m4ngsa d3ra pelakon itu sehingga mengalami kecederaan dan memutuskan untuk berpisah. Pendedahan Amber itu telah menyebabkan Johnny dib3nci dan dipulau oleh rakan-rakan malah namanya digugurkan daripada membintangi filem terbaharu The Pirates of Carribien dan beberapa naskah lain.

Berang dengan keadaan itu, Johnny memfailkan saman terhadap bekas isterinya itu atas tuduhan memf1tnah dan pelbagai perkara terbongkar mengenai sikap Amber. Aktres itu dikatakan menderita masalah kecelaruan identiti iaitu Boderline Personality Disorder (BPD) dan Histrionic Personality Disorder (HPD). Perkara itu disahkan oleh pakar psikologi forensik California, Dr Shannon Curry dalam salah satu perbicaraan kes itu baru-baru ini. Ketika memberi kenyataan kepada mahkamah, Dr Shannon memberitahu diagnosis ini dibuat berdasarkan kajian dan temubual bersama Amber selama 12 jam malah ketika ini kesihatan m3ntalnya masih lagi dibawah pemantaun pakar.

Tentang BPD

Mengenai BPD yang dialami Amber, ia adalah sejenis masalah m3ntal yang memberi kesan terhadap cara pemikiran tentang diri sendiri dan orang di sekeliling secara berterusan. Individu yang mengalami masalah ini sukar mengawal emosi dan tingkah laku mereka selain ketidakstabilan dalam hubungan. Orang yang menghidap BPD juga akan melakukan pelbagai percubaan untuk mencegah hal yang ditakutinya walaupun dalam keadaan terdesak. Mereka yang menjalinkan hubungan dengan peskait BPD sangat berisiko mengalami perubahan tingkah laku yang mana pada awalnya mereka mudah didekati tetapi boleh berubah dengan drastik termasuk mengganas.

Tentang HPD

Kecelaruan Histrionic Personality Disorder (HPD) pula merupakan tingkah laku yang gemar mencari perhatian dan emosi secara berlebihan. Menurut Dr Curry, terdapat kaitan antara dua kecelaruan personaliti ini yang secara fizikalnya sangat menarik untuk mendapatkan perhatian. Pakar kesihatan ini turut menjelaskan artis tersebut tidak menderita Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) akibat perpisahan. Amber dan Johnny berkahwin pada 2015 sebelum bercerai dua tahun kemudian. Sumber, mstar