Gigi bongsu sering sakit hingga tidak lalu nak makan, Ini sebab mengapa doktor paksa cabut

Tahukah anda gigi geraham bongsu perlu dicabut jika ia tumbuh dengan tidak sempurna. Proses pertumbuhan gigi geraham bongsu adakalanya boleh menimbulkan masalah sehingga ia perlu dicabut malah dalam kes tertentu pembedahan kecil perlu dilakukan untuk mengeluarkan gigi tersebut. Gigi bongsu adalah gigi geraham ketiga yang tumbuh di bahagian paling belakang gusi dan biasanya setiap orang akan memiliki empat gigi bongsu, masing-masing satu gigi di setiap sudut gusi.

Kebiasaannya, gigi ini akan tumbuh apabila seseorang itu meningkat remaja atau ketika berada dalam usia 20-an. Pada usia tersebut, sebanyak 28 gigi yang lain sudah pun tumbuh sempurna. Pertumbuhan gigi bongsu ini boleh menjadi masalah apabila ruang untuk ia tumbuh di bahagian belakang gusi tidak mencukupi atau sempit.

Jika dibiarkan, gigi bongsu boleh berlubang dan menyebabkan kesakitan berterusan.

Akibatnya, gigi yang tumbuh akan menjadi senget, tumbuh tidak sempurna dan menekan gigi geraham di hadapannya sehingga ia tenggelam di dalam gusi. Keadaan ini boleh menyebabkan seseorang mengalami kesakitan ketika proses pertumbuhannya dan perlu dicabut. Kenapa gigi bongsu perlu dicabut. Sebenarnya, tidak semua gigi bongsu perlu dicabut kerana ada juga yang tumbuh dengan baik tanpa sebarang masalah. Bagaimanapun, doktor gigi biasanya akan menyarankan ia dicabut apabila melihat ia berpotensi menyebabkan komplikasi lain di kemudian hari.

Pemeriksaan dengan doktor gigi boleh menentukan sama ada gigi bongsu perlu dicabut atau pun tidak.

Ini kerana, gigi bongsu yang tumbuh senget atau menekan gigi di hadapannya boleh menyebabkan pengumpulan bakteria dan plak. Akibatnya, berlakulah karies gigi, penyakit berkaitan gusi seperti jangkitan bakteria di dalam mulut dan kerongkong. Lama-kelamaan, gigi tersebut akan rosak dan menyebabkan kesakitan berterusan.

Atas sebab itu, doktor akan menyarankan ia dicabut sebelum ia rosak sehingga perlu melakukan pembedahan untuk mencabut gigi yang sudah tenggelam di dalam gusi. Sebab lain mengapa gigi bongsu perlu dicabut adalah; Menyebabkan rasa sakit dan berdenyut berterusan, gigi berlubang dan menjadi tempat bersarang sisa makanan, menyebabkan jangkitan kuman dan penyakit pada gusi (periodontal), ketika ia sakit dan berdenyut, gusi boleh membengkak dan pembentukan plak di sekitar gigi. Jika pertumbuhan gigi bongsu mula menunjukkan sesuatu yang tidak kena, sebaik-baiknya segara dapatkan nasihat doktor gigi sama ada ia perlu dibuang dan prosedur yang perlu dilakukan. Sumber, mstar