Hangat dengan isu artis tutup muka anak, Sekali ini komen Tokti buat ramai sokong

Apabila sebut soal anak Ibu bapa mana yang tak teruja dengan kelahiran ahli terbaru dalam keluarga mereka, bukan. Masing-masing ingin memuat naik gambar bayi dan berkongsi berita gembira di media sosial bersama orang lain. Kalau boleh nak lakukan secepat mungkin. Namun, ada yang menasihatkan bahawa gambar bayi yang baru lahir tidak elok untuk dimuat naik ke media sosial sebaik sahaja dilahirkan. Malah ada yang mencadangkan untuk hanya memuat naik gambar selepas beberapa minggu kelahiran bayi tersebut.

Ramai yang mend.akwa bahawa nasihat ini sebenarnya kolot, tidak berasas, dan tidak dikaji secara saintifik. Oleh itu, masih ramai yang tidak mengendahkannya dan terus memuat naik gambar bayi mereka sejurus dilahirkan. Satu perkongsian daripada pengasas Team Tazkirah, Mustaqim Ahmad di Instagram serbanputih ada menerangkan sebab kenapa perbuatan ini sebenarnya tidak elok. Dan menurutnya, t.indakan itu tidak memberi apa-apa kesan kepada ibu bapa. Tetapi, bayi yang tidak berd.osa itu yang akan menerima kesannya. Jangan post gambar baby yang baru beranak. Dalam beberapa minggu, kalau nak p.ost silakan.

Saya pernah dengar nasihat orang ini dulu. Tapi saya tak berapa faham mengapa. Setahu saya tak ada pula dalil h.aram muat naik gambar baby baru lahir. Selepas saya buat rujukan. Rupanya ini ada kaitan dengan pen.yakit ain atau pun peny.akit mata. Peny.akit ain ini adalah pandangan manusia yang penuh dengan tak.jub atau cemburu hinggakan ia beri kesan kepada yang dipandang.

Siti Nurhaliza Beri Pandangan

Penyanyi, Datuk Seri Siti Nurhaliza yakin setiap ibu bapa memiliki alasan tersendiri dalam menjaga pr.ivasi keluarga terutamanya anak-anak mereka. Siti memberi kenyataan itu ketika diminta mengulas mengenai keputusan beberapa selebriti tanah air yang enggan berkongsi gambar wajah anak mereka kepada umum. Bagi saya, itu terpulang kepada ibu bapa masing-masing sebab setiap individu tentunya ada alasan mereka yang tersendiri. Semua orang ada pilihan. Saya pun ada pilihan saya dan saya hormat pilihan masing-masing,” katanya.

Tambahnya, dia juga enggan mengulas mengenai t.indakan orang lain kerana tidak mahu timbul sebarang pertikaian. Setiap daripada kita tahu apa yang terbaik dan sebab apa sesuatu tindakan itu perlu dibuat. Jadi, tak payah dipertikaikan, katanya. Terdahulu, semakin ramai selebriti tanah air yang memilih untuk tidak berkongsi wajah anak mereka kepada umum dan ada antaranya menggunakan emoji untuk menutup wajah.

Antara sebab keputusan itu diambil adalah untuk mengelakkan peny.akit Ain atau gangguan yang disebabkan pandangan mata yang disertai perasaan iri hati dan d.engki. Siti ditemui di Rumah Terbuka Aidilfitri Universal Music Malaysia yang berlangsung petang semalam dan tampil mempersembahkan lagu Aidilfitri terbaharunya, Lip Lap Raya. Sumber, online malaya