22 tahun dah berkahwin jarang ada gosip, tak boleh berdiam isteri Ahmad Idham tampil bongkarkan pasal rumah tangga

Baru-baru ini pengarah, penerbit filem dan pelakon, Dr Ahmad Idham telah dilantik sebagai Setiausaha Kebudayaan di Kementerian Luar Negeri. Sebelum ini beliau bergelar Ketua Pegawai Eksekutif di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Dr Ahmad Idham kini bahagia bersama keluarga dan dikurniakan empat cahaya mata. Isteri tercintanya, Amy Aziz sentiasa menjadi tulang belakang di saat susah mahupun senang. Pasangan ini mendirikan rumahtangga pada tahun 1999 dan antara pasangan yang jarang dilanda gosip rumahtangga. Berikut perkongsian Amy Aziz kepada Nona bagaimana dia menjaga kebahagiaan rumahtangga selama 22 tahun.

“Bila berkahwin dengan seorang selebriti, saya perlu bersedia dengan segala dugaan dalam perkahwinan. Kami amalkan toleransi dan tak cepat melatah jika ada sebarang gosip. Alhamdullilah kami mampu harunginya bersama. Bohonglah kalau kata tak pernah bergadh, yang penting jangan pendam dalam hati. Suami seorang simple man dan sentiasa tenang dalam menangani masalh. Saya pula jenis yang tak suka pendam. Saya akan luah semuanya baru rasa lega. Kami juga tak akan sesekali bergaduh depan anak-anak. Mereka sedang membesar, kalau kita tunjuk sikap tak baik secara tak langsung mereka akan buat perkara yang sama kelak. We are their role model.” Saya sentiasa menyokong dan bangga dengan setiap kejayaan suami. Berjaya menamatkan pengajiannya di peringkat Doktor Falsafah (Ph.D.) adalah pencapaian terbesar suami sekaligus mendidik anak-anak tentang betapa pentingnya ilmu. ayah saya adalah penyokong tegarnya kerana sentiasa berbangga dengan pencapaian suami.

Sebagai manusia biasa pasangan ini juga tidak terkecuali daripada menerima ujian. Anak sulung mereka, Ahmad Firdaus Ahmad Idham, 21, merupakan seorang anak istimewa. Ketika usianya dua tahun Ahmad Firdaus diserng s4wan dan doktor mengesahkan dia mengalami foc4l enc3phalitis sehingga mengalami kesukaran berjalan dan bertutur. “Kini banyak perubahan positif berlaku pada dirinya seperti pandai berdikari, lebih berani dan yakin. Setiap perkembangan walau sedikit tetap menjadi kebanggaan kami. Hanya ibu bapa yang memiliki anak istimewa saja faham keadaan seperti ini. Anak-anak yang lain memang rapat dengan anak sulung. Kerana sejak kecil kami didik mereka saling menghormati, prihatin dan tak pandang rendah kepada orang lain. Tak semua keluarga bertuah dikurniakan anak istimewa seperti keluarga kami. Sekarang ini kami ada banyak masa untuk mengaji dan solat berjemaah. Kami juga sering berpesan kepada mereka, kalau nak kesenangan di dunia jangan lupa Allah SWT. Harapan kami dapat melihat kejayaan mereka sebelum menutup mata.” Tiga lagi anak pasangan ini ialah Ahmad Aydeel, 17, Kintan Myra, 15, dan Ahmad Khaliff, 11. Sumber, Nona