Siti Nurhaliza menasihati penyanyi baharu hadiri kelas vokal, Siti akui perlu kuatkan mental dan fizikal bila lagu semakin popular

Penyanyi terkenal Datuk Seri Siti Nurhaliza menyatakan persembahan di dalam studio dan menyanyikan secara siaran langsung (live) adalah dua situasi yang berbeza. Ketika ditemui OhBulan!, Siti, 43, menasihati penyanyi baharu untuk pergi ke kelas vokal dan kerap membuat latihan sebagai persiapan untuk menyanyikan lagu mereka secara ‘live.’ Siti atau nama sebenarnya Siti Nurhaliza Tarudin berkata tindakan itu boleh membantu mengawal perasaan gementar serta dapat menyanyikan dengan tenang. Walaupun sudah biasa menyanyi, tapi apabila ada satu lagu yang memang tiba-tiba meletup dan kena menyanyi ‘live’, perasaan gementar memang tinggi. Jadi, kalau artis baru dia kena hadapi perkara ini dengan tenang.

Bersedia mental fizikal

Memang betul kita sudah menyanyi sedap dalam studio. Orang nak dengar kita nyanyi ‘live’ tu lebih sedap atau sebaliknya. Memang kena bersedia mental fizikal. Jadi, kena selalu berlatih dan berlatih untuk melancarkan setiap nyanyian. Tak salah ke kelas vokal. Kadang teknik nyanyian kita tak belajar. Apabila sudah belajar baru kita tahu teknik yang boleh membantu nyanyian kita. Sebab bila lagu tu dah popular menjadi masalah untuk kita pula. Siti berkata demikian ketika majlis Sidang Media Music of The Soul: An Evening with Dato’ Sri Siti Nurhaliza yang diadakan di Heritage Club @ Royale Chulan, Kuala Lumpur, pada Selasa.

Selalu buat latihan

Tambah usahawan terkenal ini, penyanyi baharu juga perlu mengikut kemampuan diri untuk menjadikan nyanyian itu ‘sedap’ didengari.Sebenarnya kalau kita menyanyi kena ikut kemampuan, latihan selalu, ia akan okay. Itu saya hadapi juga dulu, bila di studio menyanyi bukan main tinggi, bolehlah sebab ulang banyak kali.Tapi bila nyanyi ‘live’ sekali saja, kalau menjadi, ‘pitching’ sampai, kiranya memang boleh menyanyi dengan baik.

Dalam pada itu, pelantun lagu Anta Permana mengakui dia juga masih berasa gementar sewaktu menyanyikan lagu secara ‘live.’ Perasaan gementar tu ada juga. Sebab tu kalau sudah keluarkan lagu kena bersedia, fizikal dan mental. Latihan hari-hari dan menyanyi. Macam mana sedap di radio tu, dengar jugalah macam mana kita nyanyi ‘live’. Sumber, oh bulan