Akhirnya Fizi Ali akui dengan kesilapan yang dilakukan, Fizi Ali tampil jelaskan sesuatu

Memang tak asing lagi kita dengan penyampai radio ini. Saya tidak nafikan berhenti secara mengejut dan mengakui kesilapan itu. Tapi saya sudah pun meminta maaf sebelum meninggalkan Suria FM bulan lalu”. Demikian respons penyampai radio Fizi Ali apabila mengakui terdapat kesilapan sendiri berhubung isu perhijrahan saat akhir dari stesen radio Suria FM ke Hot FM sehingga mengguris hati majikan lama, terutama Pengurus Besar Suria FM, DJ Lin. Fizi atau nama lengkapnya Mohd. Hafizudin Alimudin bagaimanapun menjelaskan, isu tersebut dianggap sudah selesai selepas memohon kemaafan daripada semua pihak di Suria FM pada hari-hari terakhir sebelum meninggalkan stesen radio tersebut pada hujung bulan lalu.

Selanjutnya kata Fizi “Saya tidak nafikan pergi meninggalkan stesen Suria FM secara mengejut dan saya akui kesilapan itu. Cuma sebelum saya berhijrah ke Hot FM, saya sudah pun meminta maaf kepada semua, selain memohon restu sebelum memulakan tugas di tempat baharu. “Saya tidak pergi begitu sahaja. Alhamdulillah, masing-masing merestui penghijrahan saya dan saya anggap isu tersebut telah selesai,” katanya.

Ujar penyampai radio berusia 33 tahun itu lagi, sebelum kontraknya bersama Suria FM berakhir pada Julai lalu, stesen tersebut ada membuat tawaran sambungan kontrak, namun Fizi tidak memberi kata putus kerana perlu berbincang bersama keluarga. Pada masa sama, Fizi mendapat tawaran sebavai  penyampai radio di Hot FM dan berasakan tawaran tersebut sebagai satu peluang besar untuk mengembangkan lagi kerjayanya dalam bidang pengacaraan. “Apabila saya ditawarkan menjadi penyampai radio di Hot FM, saya berbincang dahulu dengan keluarga untuk mendapatkan restu. Alhamdulillah saya rasa berbesar hati dengan tawaran yang diberikan ini,” katanya.

Bercakap tentang isu kerugian yang terpaksa ditanggung pihak Suria FM selepas terpaksa merombak semula kerja-kerja bagi promosi Jelajah 90 Suria yang bakal diadakan bermula 6 Ogos nanti, Fizi enggan memanjangkan isu tersebut, namun amat terhutang budi kepada stesen radio yang telah memperkenalkan namanya dalam bidang penyampaian radio. “Saya tidak mahu komen apa-apa tentang perkara itu. Cuma saya mahu berterima kasih kepada majikan lama. Saya sayang mereka. Suria FM yang memperkenalkan nama saya kepada pendengar. “Saya tidak pasti jika pihak sana masih lagi terkilan. Apa yang pasti, saya sudah pun meminta maaf pada semua. Sepatutnya tidak perlu ada apa-apa isu,” jelasnya.

Dalam pada itu, Fizi turut mengakui peluang yang ditawarkan Hot FM untuk menjadi penyampai radio mereka sebagai satu peluang besar yang tidak boleh dilepaskan. Katanya, selain bergelar penyampai radio, Fizi turut sama mengintai peluang untuk menyerlahkan lagi bakatnya dalam bidang pengacaraan televisyen. “Saya pun minat bidang pengacaraan. Jadi peluang saya untuk ke arah itu besar selepas menyertai Hot FM. Kalau kata saya seorang yang tidak setia, saya tidak akan kekal selama enam tahun di sana (Suria FM). “Saya berhijrah bukan disebabkan bayaran semata-mata, tetapi kerana banyak peluang yang ditawarkan untuk serlahkan lagi nama Fizi Ali. Perkara itu yang membuatkan saya tekad untuk berpindah kerja,” katanya yang mengimpikan untuk bergelar pengacara Anugerah Juara Lagu suatu hari nanti.

Terdahulu, DJ Lin mengakui terkilan dengan tindakan Fizi berhubung keputusan pernghijrahan ke stesen radio lain yang dibuat pada saat akhir. Gara-gara tindakan Fizi, Suria FM terpaksa merombak semula kerja-kerja promosi Jelajah 90 Suria yang bakal diadakan pada Sabtu ini, selain menanggung kos kerugian berjumlah RM50,000. Fizi yang sebelum ini bertugas di stesen radio Suria FM selama enam tahun memulakan tugasnya sebagai penyampai segmen Hot FM Sembang Squad bersama rakan penyampai, Fad sejak semalam. Sumber, KOSMO! ONLINE