Ada risiko tak boleh menyanyi selamanya, sekali Dina Nadzir dedah ini yang terjadi pada kotak suara dia

PENYANYI dan penyampai radio, Dina Nadzir sudah menjangka akan tersingkir di peringkat separuh akhir Gegar Vaganza musim kesembilan (GV9) yang berlangsung pada malam Ahad. Dina atau Faradina Mohd Nadzir, 37, berkata, melihatkan persembahan dan tahap kesihatanya, dia tidak meletakkan harapan ke final minggu hadapan. “Saya menjangkakan saya tersingkir pada minggu kelima atau keenam. Daripada segi konsistensi mingguan, saya sebenarnya sudah dapat menyukat tahap persembahan setiap minggu.

“Dengan kemampuan, tenaga dan tahap kesihatan, saya sudah menjangkakan tidak akan ke pentas akhir,” katanya kepada mStar. Dina ditemui selepas tamat konsert minggu kesepuluh yang berlangsung di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada malam Ahad. Berkongsi mengenai kesihatannya, Dina berkata, dia mengambil risiko besar untuk meneruskan perjuangan dalam GV9 kerana tidak mahu berputus asa. Kata Dina, keadaan peti suaranya sudah semakin teruk dan boleh menyebabkan dia tidak lagi mampu menyanyi buat selamanya.

“Saya sebenarnya diberi MC selama sebulan oleh doktor untuk tidak bekerja dan menyanyi. Peti suara saya kini sudah sangat ‘rabak’. “Jika tidak, risiko yang bakal saya hadapi adalah suara menjadi serak selamanya dan ia menyukarkan saya untuk menyanyi lagi,” ujarnya. Biarpun berdepan dengan risiko besar, Dina tetap bersemangat meneruskan perjuangannya dalam GV9 kerana tidak mahu menghampakan peminat. Penyanyi lagu Cinta Datang Lagi itu juga berpuas hati kerana sudah berjuang habis-habisan untuk berada sehingga ke minggu kesepuluh. “Saya berjuang dalam GV9 sehingga mengalami kecdraan peti suara. Saya rasa kalau orang lain pasti mereka sudah tarik diri.

“Nak kata lega tersingkir di separuh akhir pun ada, tapi sedih juga kerana siapa yang tidak mahu ke final, kan? Namun, saya reda kerana saya tahu kami semua sudah berjuang sehabis baik,” jelasnya. Dalam pada itu, penyanyi ini berkongsi peti suaranya terganggu selepas dijangkiti covid-19 dan masalah itu sudah berlarutan selama lapan minggu. Pada peringkat separuh akhir itu, Fuad Rahman turut tersingkir dan gagal mara ke peringkat final. Pentas akhir GV9 akan menyaksikan enam peserta bakal berentap merebut gelaran juara iaitu Jaclyn Victor, Shila Amzah, Bob Yusof, Tomok, Hazrul Nizam dan kumpulan V.E.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Sumber, mStar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.