Terkejut bila beli tauhu sumbat tapi dapat tauhu cucuk, sayur dia cuma ada 3 potong je

BERKUNJUNG ke bazar Ramadan sememangnya boleh membuatkan sesiapa saja rambang mata. Asalkan ada duit, pelbagai juadah berbuka puasa boleh dibeli bagi mengubat rasa mengindam di bulan puasa. Namun bagi seorang pembeli ini, dia terkejut apabila usahanya untuk mendapatkan tauhu sumbat yang dihajati berakhir dengan kejutan. Seperti yang semua sedia maklum, tauhu sumbat akan dipenuhi dengan hirisan halus timun dan lobak serta tauge yang dicelur dengan air panas. Sebaliknya, tauhu sumbat yang ditemui individu ini ketika berkunjung ke sebuah bazar Ramadan yang tidak dinyatakan lokasi ini hanya dicucuk dengan dua hirisan timun dan sepotong lobak.

“Ni tauhu sumbat ke tauhu cucuk ni? Alahai, sesuai untuk sesiapa yang tak makan sayur,” tulisnya menerusi keterangan video yang dikongsikan di TikTok. Perkongsiannya itu ternyata mengundang rasa lucu dalam kalangan warganet. Rata-rata warganet berpandangan bahawa segelintir peniaga nampaknya masih bersikap ambil ringan dalam menjual juadah berbuka puasa kepada pelanggan. Pada masa sama, ada yang menyifatkannya bahawa makanan yang dibeli itu sebagai ‘stail baharu’ untuk tauhu sumbat. Klik sini untuk lihat video.

“Itu dia, stail baharu ni. Tahun ni bazar Ramadan pun ramai scm eh. “Senang kerja dia ye, main cucuk macam tu je. Betul-betul tiga ketul sayur kena sumbat. “Tauhu asal boleh ni. Macam tu budak lima tahun pun pandai buat,” demikian antara komen warganet. Kelainan yang ditampilkan dalam tauhu ‘cucuk’ itu turut membuatkan warganet mempersoalkan harga jualannya. “Dia (peniaga) jual berapa tu? “Tauhu Rahmah ni,” komen warganet yang merujuk harga menu yang dijual pada harga lebih murah iaitu konsep yang diperkenalkan kerajaan untuk rakyat khususnya golongan B40.