Murid tahun 6 jarang datang sekolah, sekali bila Cikgu Fadli siasat rupanya dia jada ibu sakit

Pelik dengan murid tahun enamnya yang dilihat jarang hadir ke sekolah, guru mengambil keputusan untuk menziarahi murid itu di rumahnya. Namun begitu, alangkah terkejutnya pihak sekolah apabila mengetahui punca sebenar yang menyebabkan pelajar tersebut jarang hadir ke sekolah. Kisah sedih pelajar yang dikenali sebagai Iman itu dikongsi pempengaruh serta aktivis sosial Pertubuhan Kebajikan Dana Kita, Cikgu Mohd Fadli Salleh di Facebook (FB). Difahamkan, Iman jarang hadir ke sekolah kerana menggalas satu tanggungjawab yang besar iaitu perlu menjaga ibunya yang terlantar sakit di rumah akibat angin ahmar.

“Seorang murid tahun 6, Iman didapati selalu tak hadir ke sekolah. Setelah sekolah siasat, rupanya anak ini menjaga emak yang stroke. Bila Cikgu Zahran (rakan Cikgu Fadli) maklumkan pada aku kes ini, kami terus buat kunjung ziarah. Hantar pampers, hantar makanan dan bagi bantuan. Pak Tam hadiahkan Iman itu sebuah basikal. Selepas kunjungan dari pihak sekolah dan pihak Dana Kita hulur sumbangan, anak ini kembali rajin ke sekolah. Dalam pada itu, Cikgu Fadli turut mendedahkan bahawa sumber pendapatan Iman dan keluarganya kini bergantung kepada kakaknya yang berusia 17 tahun serta abang yang bekerja di sebuah pusat membeli belah di ibu kota selepas mereka kehilangan bapa.

“Kakaknya usia 17 tahun behenti sekolah sejak F1 kerana hidup susah. Abang dan kakak inilah yang kerja di M3 Mall untuk menyara emak dan adiknya. Mujur Baitulmal MAIWP ada beri bantuan bulanan RM500 sebulan. Ringan la sikit beban mereka. Namun RM500 sebulan nak jaga orang stroke, nak beli barang dapur, memang sangat-sangat tak cukup. Harap sangat ada pihak MAIWP ziarah keluarga ini dan nilai semula zakat bulanan itu. Kalau dapat naikkan sedikit lagi, syukur. Di akhir hantarannya itu, Cikgu Fadli berharap agar adik Iman terus kuat menempuh ujian hidup dan tidak tinggalkan pelajaran demi masa depan hidupnya.

Menjengah di ruangan komen, rata-rata warganet menitipkan ucapan terima kasih buat Cikgu Fadli dan rakan-rakannya yang sangat prihatin dengan nasib yang menimpa adik Iman. Mereka juga mendoakan agar segala urusan adik Iman sekeluarga dipermudah. Sumber: ohbulan. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.