6 tahun kahwin belum ada rezeki zuriat, berkat bersabar akhirnya Allah kurniakan bayi kembar

PERKENALAN pasangan ini begitu lama sejak di bangku sekolah iaitu selama 17 tahun sehinggalah mereka bergelar suami isteri. Namun, perjalanan kehidupan rumah tangga mereka bukan mudah kerana kedua-duanya perlu menjalani perhubungan jarak jauh (PJJ) kerana tuntutan kerja. Perkongsian video oleh si suami yang menceritakan mengenai dirinya dan isteri belum dikurniakan zuriat untuk tempoh enam tahun tular di media sosial. Inspektor Mohd Ruzaimi Adam, 33, mengakui dia dan isteri lama hidup berdua selepas bernikah pada 2016. Dia yang mengenali isterinya ketika sama-sama belajar di Sekolah Menengah Belara di Manir, Kuala Terengganu, Terengganu pada 2006 bagaimanapun menganggapnya sebagai cabaran rumah tangga mereka. Klik sini untuk lihat video.

“Video yang saya kongsikan itu untuk menceritakan tentang perjalanan hidup kami suami isteri yang belum ada anak lagi masa tu. Masa mula-mula kahwin pun beli kereta Axia je. Walaupun belum dikurniakan zuriat, kita jangan putus asa. Jangan ambil jalan singkat untuk kahwin lain kerana anak adalah rezeki daripada Allah, Dia yang menentukan pada bila-bila masa,” katanya ketika dihubungi. Ruzaimi tidak mahu mensia-siakan masanya lantas membuat keputusan untuk menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Penguatkuasaan Undang-Undang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam, Selangor.

“Tentu sedih apabila kami masih belum dikurniakan zuriat selepas bertahun-tahun kahwin. Ada saudara-mara yang baru kahwin pun ada yang hamil dan dapat anak. Memang mencabar juga terutama setiap kali nak balik kampung beraya, saudara-mara tanya bila lagi, bila lagi. Tapi kami anggap masih belum ada rezeki. Saya pula menggembirakan diri dengan cara sambung Master, fokus pada belajar dan keluarga. Itu adalah keutamaan saya ketika itu,” ujarnya yang berasal dari Kuala Terengganu.

Mengulas lanjut, Ruzaimi dan isteri pergi berjumpa dengan pakar dan mendapati isterinya mengalami masalah cyst atau jangkitan pada ovari yang menyukarkan kehamilan. Dia yang menetap di Kuala Lumpur berkata, isterinya yang bertugas sebagai guru kemudian menjalani rawatan dan operasi sekitar September 2021. “Alhamdulillah selepas enam tahun menanti, isteri saya disahkan hamil pada Disember 2021 dan bersalin pada Julai 2022. Bulan keenam, scan kandungan tengok baby kembar. “Syukur rezeki berganda, dapat dua anak sekali gus,” katanya yang turut mengusahakan homestay di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Ruzaimi sekali lagi diuji apabila isterinya yang hamil sering keluar masuk hospital waktu itu dan dia pula sibuk untuk menduduki peperiksaan semester akhir. “Isteri masuk hospital kerana alahan. Dan masa hari exam tu, isteri masuk hospital, saya hantarkan dan syukur pensyarah beri pelepasan dalam tempoh tiga hari exam secara online. “Syukur Alhamdulillah juga saya dapat sokongan daripada rakan-rakan satu team yang juga buat PJJ (pengajian jarak jauh). Apa pun, saya utamakan keluarga,” katanya yang kini berjaya menamatkan pengajian ijazah sarjana.

Untuk rekod, kisah Ruzaimi pernah disiarkan di mStar pada Januari 2021 mengenai isterinya (ketika itu kekasih) menerima dirinya seadanya yang bekerja sebagai tukang isi minyak di stesen minyak, tukang rumah dan kerani di Bukit Aman, Kuala Lumpur dengan motosikal buruk sebelum bergelar inspektor. Dalam pada itu, Ruzaimi turut menitipkan pesanan kepada kaum suami yang mengalami nasib sama dengannya menantikan zuriat agar tidak mudah berputus asa. “Kepada suami-suami lain yang tak minat belajar, buatlah apa anda suka. Macam buat bisnes cari peluang ilmu bisnes. Saya pula mahu upgrade diri saya dengan sambung belajar.

“Fokus dengan apa yang kita minat dan utamakan isteri serta keluarga yang selama ini menyokong anda. Saya percaya anda tidak akan terfikir untuk berkahwin lain,” katanya sambil menambah kereta Axia yang dibelinya kini menjadi kegunaan harian ibu dan adiknya di kampung. Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.