Walaupun gaji 8k tapi pasangan ni bahagia je pakai kereta Axia, tapi orang lain pulak yang anggap suami sengkek

KATA pepatah ‘ukur baju di badan sendiri’ menuntut seseorang itu berbelanja mengikut kemampuan. Bagi pasangan muda yang baru berkahwin, sikap memahami dan saling lengkap-melengkapi dalam berbelanja menjadi kunci kebahagiaan rumah tangga. Seperti pasangan suami isteri ini, mereka belum dikurniakan cahaya mata tetapi selesa menjalani kehidupan secara sederhana.

Namun apa yang tidak sedap didengar apabila kereta milik pasangan itu untuk kegunaan harian menjadi bahan bualan orang sekeliling. Menurut wanita itu, dia dan suami bekerja dan masing-masing mempunyai gaji bulanan sekitar RM4,000 dengan memiliki sebuah kereta Perodua Axia. “Saya dengan suami dua-dua 26 tahun dan gaji RM4,000++, tak ada anak. Kami pakai Axia lama 2022. Ramai pandang rendah dekat suami saya sebab pakai Axia je,” katanya menerusi satu luahan di laman X.

Tidak mementingkan kebendaan atau materialistik, kata wanita itu, suaminya sering mengingatkan supaya sentiasa bersyukur dengan apa yang ada walaupun keseluruhan gaji mereka berdua lebih kurang RM8,000. “Suami selalu ingatkan bersyukur. Ingatkan selalu rasa cukup. Tapi itulah sedihlah suami kita orang pandang rendah, padahal suami kita mampu je pakai kereta besar,” ujarnya yang meluahkan kekecewaan yang terbuku di hati.

Di ruangan ciapan balas, rata-rata warganet menyifatkan gaji bulanan pasangan itu bukanlah besar sekiranya tinggal di bandar kerana kos sara hidup lebih tinggi. Pada masa sama, mereka turut menyarankan supaya mencari kebahagiaan dengan cara sendiri tanpa bergantung kepada penerimaan orang lain. Paling penting kata mereka adalah berbelanja dan mengamalkan gaya hidup mengikut kemampuan masing-masing.

“RM4,000 gaji tak besar. Kalau hidup kat bandar, atas sikit je daripada miskin bandar. Kedua, jangan letakkan kebahagiaan sendiri di tangan orang lain. Kita tak dapat nak puaskan semua orang. “Orang Malaysia memang akan tengok kereta dulu baru nampak kaya atau berduit. Itulah masalahnya. Kena ubah mindset. Jangan letak tanda aras kena ikut kehendak orang. Kita sendiri kena tahu apa yang kita nak. Aku ada je member, laki bini gaji RM4,000 ke atas, relaks je pakai Kancil dari zaman belajar dia.

“Orang yang pandang tu bukannya bantu kau bayar bil atau bantu menabung untuk masa depan awak berdua. Pakai kereta ikut kemampuanlah. Kalau pakai Tesla, nanti dah bankrap, bukannya mereka nak bantu pun. “Hidup kita ni jangan berpaksikan apa orang kata. Biarlah apa orang nak kata, kenapa nak touching? Mereka ada bagi makan ke? Tak ada kan. Jadi buatlah hal korang, tak payah peduli komen sesiapa pun,” demikian antara komen warganet.

Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *