Teringin melancong gaya mewah. Ketahui 5 cara tempah tiket penerbangan business class tapi murah.

Tinjauan carian penerbangan Skyscanner mendapati lebih ramai pelancong inginkan tempat duduk yang luas dan selesa selain tiket tambang yang lebih murah. Sesiapa pun pasti akan teruja apabila duduk di kerusi utama penerbangan kategori bisnes walaupun tidak semua yang sanggup untuk membelanjakan wang mereka. Inilah sebabnya mengapa ramai yang lebih memilih penerbangan tambang murah tanpa perlu membayar bagasi tambahan demi untuk penjimatan kos.

Namun, tinjauan yang dijalankan oleh enjin carian penerbangan Skyscanner, ramai penumpang lebih suka akan ruang tempat duduk yang selesa dan luas dengan pelbagai kemudahan lain disamping dapat merasai pengalaman layanan mesra krew kabin.Cawangan Jerman Skyscanner mendapati, semakin ramai pelancong bersedia untuk membayar harga yang lebih tinggi untuk tiket kelas perniagaan berbanding sebelum wabak. Bagaimanapun, tiket kelas perniagaan tidak semestinya mahal, menurut pakar pelancongan Skyscanner, Friederike Burge, ada beberapa cara untuk menjimatkan wang ketika menempah tiket kelas atas, termasuk;

1. Cuba jadi fleksibel

“Untuk mencari tawaran terbaik, pelanggan perlu peka untuk mencari waktu ketika lapangan terbang fleksibel dan memilih tarikh serta masa yang sesuai,” kata Burge. Ini kerana, melalui laman web tempahan penerbangan, biasanya kuasa ditangan anda untuk menetapkan harga semasa mencari tiket tambang murah. Malah, ia akan segera memberitahu anda tentang penurunan harga atau tawaran istimewa.

2. Cari penerbangan ekonomi premium

Pun begitu, jangan lupa syarikat penerbangan tambang rendah juga sering menawarkan kategori berbeza yang harus disertakan dalam carian. Walaupun, carian kelas perniagaan syarikat penerbangan tambang murah agak berbeza dibandingkan dengan tempat duduk ekonomi premium di syarikat penerbangan lain, tetapi tiket mungkin lebih murah.

3. Bida lelongan di talian

Mungkin berbaloi mengintai lelongan dalam talian untuk naik taraf tempat duduk apabila sudah berada di lapangan terbang, malah ada yang beruntung mendapat tempat duduk secara percuma. Ia berikutan banyak syarikat penerbangan kini menawarkan pembidaan langsung untuk baki kerusi kelas pertama atau kelas perniagaan untuk penumpang yang sudah mempunyai tiket kelas ekonomi.

4. Kerap guna point penerbangan

Burge juga menerangkan, penggunaan mata penerbangan merupakan pilihan penumpang yang paling diingini. Malah, ia boleh digunakan untuk menaik taraf ketika melanggan tiket kapal terbang tanpa penambahan wang. Kadangkala, syarikat penerbangan sering menawarkan pengguna kad kredit yang membantu anda mengumpul mata dengan lebih pantas.

5. Tawaran istimewa

Dalam pada itu, pakar pelancong berpendapat menjadi subcribers kepada mana-mana syarikat penerbangan juga adalah cara terbaik untuk mengetahui atau mendapatkan sebarang tawaran istimewa. Sebagai contoh, apabila terdapat harga tawaran diperingkat awal, pelanggan tetap atau subscriber sering didedahkan akan tawaran istimewa itu terlebih dahulu. Sumber: mstar

Rupanya Bukan Senang Nak Masuk Langkawi. Ini 11 Peringatan Penting Dari Malaysia Airlines.

Syarikat penerbangan kebanggaan Malaysia iaitu Malaysia Airlines mengalu-alukan pelanggan yang diberi vaksin sepenuhnya untuk menikmati keindahan yang ditawarkan di Langkawi, sejajar dengan pengaktifan gelembung perjalanan Langkawi. Syarikat penerbangan itu kini menjalankan 33 penerbangan mingguan ke pulau itu. Dalam seronok-seronok untuk melancong, jangan lupa dengan beberapa perkara yang perlu di beri perhatian.  Pelanggan harus terus memaklumkan mengenai SOP terkini oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk memastikan perjalanan mereka lancar.

Berikut kami kongsikan 11 nasihat penting dari Malaysia Airlines untuk para penumpang yang bakal membuat perjalanan ke Langkawi. Penumpang disarankan untuk memperhatikan hal-hal berikut sebelum perjalanan mengikut syarat yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM).

1. Kelayakan

Hanya pelancong yang diberi vaksin sepenuhnya (kecuali mereka yang berada di kawasan EMCO) yang boleh pergi ke Langkawi di bawah program gelembung perjalanan. Tanggungan / kanak-kanak di bawah 18 tahun, yang belum mendapat vaksinasi mesti ditemani oleh ibu bapa / penjaga untuk memasuki Langkawi. Definisi Kementerian Kesihatan mengenai vaksin sepenuhnya adalah:

  • 14 hari selepas dos kedua Pfizer, Astrazeneca, atau Sinovac; atau
  • 28 hari selepas satu dos Johnson & Johnson atau Cansino.

2. Jalani Ujian COVID-19

id=”attachment_127403″ class=”wp-caption aligncenter” aria-describedby=”caption-attachment-127403″>

Pada 15 September 2021, KKM telah mewajibkan penumpang berusia 7 tahun ke atas untuk menjalani ujian COVID-19 (RT-PCR atau RTK-Antigen) sebelum berangkat. Kebenaran untuk melakukan perjalanan akan bergantung pada penilaian risiko yang merangkumi status vaksinasi penumpang dan keputusan ujian COVID-19. Perkara yang perlu diperhatikan: Ujian RT PCR atau RTK Antigen boleh dilakukan di mana-mana kemudahan kesihatan atau makmal swasta dalam masa 48 jam sebelum keberangkatan. Sijil ujian dengan keputusan negatif mesti ditunjukkan di kaunter daftar masuk syarikat penerbangan.

3. Alternatif Lain Untuk Ujian COVID-19

Sebagai alternatif, pelanggan boleh membeli alat ujian diri air liur mereka sendiri dan menjalani ujian di Anjung Tinjau, Tingkat 5, KLIA. Alat ujian diri air liur juga boleh dibeli melalui penyedia perkhidmatan swasta di Anjung Tinjau. Hasil ujian akan tersedia di aplikasi MySejahtera setiap individu, yang akan disahkan di kaunter daftar masuk.

4. Kanak-kanak berumur 6 tahun Mesti Menjalani Penilaian Kesihatan

Kanak-kanak berumur 6 tahun ke bawah mesti menjalani penilaian kesihatan di Anjung Tinjau, Tingkat 5 di KLIA dengan mengambil kira kemampuan mereka menghasilkan air liur. Kategori penumpang ini mesti bepergian dengan ibu bapa atau penjaga sah yang telah divaksinasi sepenuhnya, diuji negatif untuk COVID-19 dan bukan hubungan rapat dengan kes positif.

5. Penumpang Bukan Tujuan Pelancongan Perlu Tunjukkan Surat Kebenaran Pihak Polis

Penumpang yang melakukan perjalanan ke Langkawi untuk tujuan selain pelancongan masih perlu menunjukkan surat kebenaran  dari polis semasa mereka memasuki terminal dan di kaunter daftar masuk.

6. Kaunter daftar masuk Malaysia Airlines

Penumpang yang dibenarkan melancong boleh terus ke kaunter daftar masuk Malaysia Airlines di Row C (pada 16-18 September 2021 sahaja) dan Row B (dari 19 September 2021 dan seterusnya) dan memberikan semua dokumentasi yang diperlukan. Mereka yang diberi vaksin di luar Malaysia mesti merujuk ke halaman Helpdesk di aplikasi MySejahtera untuk mendaftarkan status vaksinasi mereka.

7. Simpan Dokumen

Penumpang diminta untuk menyimpan semua dokumen yang relevan (slip / sijil) untuk pengesahan semasa tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

8. Pastikan telefon bimbit tidak mati atau kehabisan kuasa

Berdasarkan perkara di atas, pelanggan dinasihatkan untuk memastikan bahawa telefon bimbit mereka terisi penuh dan dapat menunjukkan status kesihatan terkini di halaman profil MySejahtera mereka apabila diperlukan oleh pihak berkuasa di pusat pemeriksaan masing-masing, termasuk di terminal (KLIA), di kaunter dan semasa tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

9. Digalakkan Daftar Masuk Secara Dalam Talian

Pelanggan digalakkan untuk melakukan daftar masuk dalam talian 48 jam sebelum penerbangan mereka melalui aplikasi atau laman web mudah alih Malaysia Airlines; atau melalui kios layan diri di KLIA sebelum perjalanan. Sekiranya pelanggan telah melakukan ujian PCR atau RTK mereka sendiri, dan tidak mempunyai bagasi untuk mendaftar masuk, mereka boleh pergi ke pusat pemeriksaan keselamatan. Sekiranya pelanggan memilih untuk menjalani ujian air liur di lapangan terbang, mereka dapat menuju ke Anjung Tinjau, Tingkat 5 sebelum memeriksa bagasi mereka atau menuju ke pusat pemeriksaan keselamatan. Daftar masuk di kaunter lapangan terbang disediakan tanpa bayaran tambahan.

10. Disyorkan berada di KLIA empat (4) jam sebelum waktu keberangkatan

Penumpang sangat disyorkan berada di KLIA empat (4) jam sebelum waktu keberangkatan yang dijadualkan dan merancang perjalanan ke lapangan terbang untuk memberi masa yang cukup untuk menavigasi sekatan jalan polis di beberapa lokasi dan prosedur daftar masuk di lapangan terbang.

11. Pastikan Jaga SOP

Pelanggan tetap bertanggungjawab untuk memastikan mereka mematuhi semua syarat yang dikenakan di bawah program ‘Langkawi Travel Bubble oleh Kerajaan.